Üks neist eetris rahvusringhäälingu uudised stuudios toimetaja Margitta otsmaa. USA-s Dallases peetud meeleavaldustel puhkenud tulistamises hukkus viimastel andmetel viis politseinikku ja kuus sai haavata. Sajad inimesed protestisid sel nädalal mustanahalise surmaga lõppenud politsei tulistamiste vastu, mis leidsid aset Louisianas ja Minnesotas. Dallase politseijuhi David Brauni sõnul olid politseinike tulistajad snaiprid. Kolm kahtlusalust on kinni peetud ja neljandaga, kes on varjunud ühte parkimismajja, peetakse läbirääkimisi mees relvastatud. Ühtlasi teatas ta, et parkimismajas ja kesklinnas on lõhkekehasid. Võimud pole kindlad, kas kõik kahtlusalused on kinni. Tuntud. USA lennundusamet piiras suhteliselt lende Dallase õhuruumis. Rahvusvaheline valuutafond koostas Iraagile 5,34 miljardi dollari suuruse abiprogrammi, kuna riigi rahaline seis on naftahinna languse ja IS-i vastu peetava võitluse tõttu halvenenud. Tegemist on kolmeaastase laenuga, millest 634 miljoneid dollareid. Ta saab Iraaka kohe kätte maksebilansi stabiliseerimiseks. Võlakohustuste täitmiseks. Programmi tingimuste järgi peab Iraak hoidma oma valuuta dollariga seotud ja vähendama vähem olulise eelarve kulusid. Iraagi sisemajanduse koguprodukt vähenes eelmisel aastal 2,4 protsenti, kuigi naftatoodang suurenes 13 protsendi võrra. Tänavu esimesel poolaastal registreeriti Eestis 2422 tööõnnetust. Üle 470 tööõnnetuse lõppes raske kehavigastusega ning 11 töötajat kaotas oma elu. Enim tööõnnetusi juhtus Daily tööstuses ja kaubanduses surmaga lõppenud õnnetuste kohta tööl laekus 20 teadet, kuid 11 neist klassifitseerus tööõnnetuseks. Tööõnnetuste põhjusena on inspektsioon tuvastanud, et töövahendid ei vasta ohutusnõuetele. Töötaja väljaõpe ja juhendamine on puudulik või on ta rikkunud ohutusnõudeid. Korduvalt tulevad probleemina esile puudujäägi töötervishoiu ja töökeskkonna sisekontrollikorralduses. Kohus keelas Tallinnas Paldiski maanteele süstlavahetus ja metadooniravi alustamise kuni viienda augustini. See Tallinna linn jõudis lepingu vahepealse lühikese aja jooksul sõlmida ei oma uue määruse kontekstis enam õiguslikku tähendust, kuna uus määrus kõikide teenuste pakkumise aadressil Paldiski maantee 36 Pelgulinna elanikud ei ole nõus asukoha kolimisega Paldiski maanteele ei ajutiselt ega püsivalt. Haridusministri allkirjastatud määrusega suunatakse hariduslike erivajadustega õpilaste põhikoolide võrgu korrastamiseks 16 miljonit eurot. Toetus võimaldab investeerida riigikoolidele Meie õpilaskoduhoonetesse, tagada hariduslike erivajadustega õpilastele nüüdisaegne õpikeskkond. Vajadusel rekonstrueeritakse olemasolev hoone, ehitatakse uus või sisustatakse õppe, õpilaskodu hoorem. Kõige kaugemale on eeltöödega jõutud Pärnus. Praegu riiklikud õppekohad hariduslike erivajadustega õppuritele puuduvad õpilastele, kes vajavad õppimiseks spetsiifilisemat ja ressursimahukamat tuge ning õpikeskkonna kohandusi, tagatakse õppimisvõimalused riigikoolis. Õppekohad paiknevad vajaduspõhiselt ja ühtlaselt üle Eesti paikades, kus on võimalik seostada lapse ümber erinevaid toetavaid teenuseid. Täna südaööl antakse suure munamäe lähedal start Noorte kotkaste luureretkele. Miinierna luurevõistlus peetakse seekord Võrumaal Rõuge vallas. Igat Noorte kotkaste malevate esindab üks neljaliikmeline võistkond. Samuti on kodutütarde võistkond ja kaks võistkonda Rootsi kodukaitse ja ükse leedukaid titeorganisatsioonidest. Võistlejatel tuleb läbida 40 tunni jooksul 40 kilomeetri pikkune trass ja lahendada rajale seatud ülesandeid, näidates oma teadmisi ja oskusi meditsiinis, köieharjutuses, looduse tundmise sidepidamises ning muudes kiirust, täpsust ja head meeskonnatööd nõudvate süles. Võistluse lõputseremoonia on Missos vabadussõja mälestus tus samba juures pühapäeval kell kaks päeval. Tagasi mõõdeti Narvas ja Tartus 13, Tallinnas 15 ja Pärnus 17 soojakraadi. Ilm oli pilves selgimistega, kohati tuli vihma, puhus lääne ja loodetuul neli kuni 10, põhjarannikul kuni 16 meetrit sekundis ja õhusooja oli 13 kuni 18 kraadi. Täna alates saartest pilvisus hõreneb. D sajab hoovihma, puhub valdavalt läänetuul viis kuni 12, põhjarannikul puhanguti kuni 17 meetrit sekundis. Õhtul tuul nõrgeneb ja õhutemperatuur on 17 kuni 21 kraadi. Nutikas maailmas on raadio vaid ühe kliki kaugusel. Leia raadio, äpp, Google Play või App Store'ist. Kuulda raadio kahte märske vaba värske jagada. Raadioga kas läheb Baltoscandal ei lähe kohale hele Rodin, Erik Morna, Margus Kamlat, Jon Mikiver. Otseülekanne reedel kella 10-st hommikul õhtul kella kuueni etenduskunstide festivali Baltoscandali südamest, Rakverest. Me kõik teame, et praegu on. Arvan, et 21. sajand enesestmõistetavad homme tänased meelest läinud abidamine majand Jane nele, sebin profülaktikat, vaja teda. Galaktikate sõjad sobivad praktikamajade elementaarne nagu teine kontakt, sinu maja on see, et me oleme oma pojad. Igal ajal valitsevad omad aru. Veedab olnud. Ja. Nii kaua, kui ma teiega siin polemiseerin, liigub kusagil basseinides kedagi. Kohtunik otsustab, kas kriminaalkaristust väärib, juhib ametnikest paberit määrima, ütelda kõnet, Abel maha veerida ja igasugu lambi kaadrit ordeniga Peeveerib enne veel kui olukord, aga vaata, milline on sinu positsioon, nägu laual, ära nummerdatud. Nagu teil on rahva võimu, see inimene ei muutu naerma. Kuluna propaganda tugevama õlgu. Kuningas kuningas ei eksi, tugevamad. Kuningas kuningas, kuningas. Oli veel. Kuningad. Sedagi. Kuningas üksi. Muusikat. Rakverest defräädu ja youshi raadio kaks on Rakveres Baltoscandali il. Ma olen Erik Morna, tere jälle. Ja siin on ka Margus Kamlat ja Helle Rudi. Me oleme nüüd võtnud, pihib linki siis Baltoscandali kuninga, kes ilmselgelt kava kokku pannes ei ole mitte kordagi eksinud. Priit Raua, tere. Tere tulemast Rakvere, jah, Priit, enne kui me jõuame selle kava ja selle Baltoscandali võib-olla sisu juurde, siis ma ikkagi küsin, mis eile toimus eile öösel, mis käis ikkagi päris korralik mürgel juba. Ja ja ega need klubides midagi ei ole teha noort noortele noortele? Ei noh, ei ole isegi mitte head ilma, isegi halva ilmaga käib, käib ikka möll ja. Varasemad vist juba lahkusid kuskil nelja paiku, aga siis natuke läks vist veel edasi. Mis pidu eile toimunud, siis me igatahes pidu toimus, me teame seda. Ma just tahtsin küsida, et kell on saanud 11 ja 10, et kas see tavaliselt ka festivali ajal oled nii vara juba üleval või sa mõtled ka rohkem siis teatriinimeste tempot, ärkad alles kell 11. Ja ma üldiselt üldiselt ikkagi oled niukene teatriinimese tempos, aga aga siin festivali ajal tuleb, tuleb jah, tuleb varakult tõusta, sest et meil on koosolek, tuleb läbi vaadata kõik, mis veel tulemas on, mis probleemid eelmistel päevadel on olnud ja nii edasi ja lisaks siin noh, see, see niisugune, kus siin teatrimaja juures on niuke näiline, tegelikult eks ole, väikestes ruumides erinevad seltskonnad erinevatel erinevatel nagu asjaoludel praegu tegutsevad ja noh, neid, neid tuleb ka natukene vaadata. Kas tänahommikune koosolek on ära olnud, ei ole veel? Ma ei tea, midagi halvasti. Eile läks, ma ei tea. Hästi läks halvasti oleks see väga, ei huvita, kas hästi läks, hästi läks see hästi, on see, et rahvast on, rahvast jagub ja on palju ja ja pigem on pigem mõnikord natuke need probleemid, et et need, kellel, kellel on see kaelakaart, kes peaks sellega sisse saama, etendustele, Vabade kohtade olemasolul. Need ei saa, aga noh, me oleme ikkagi suutnud kõik trepid ja asjad täis panna. Priit, mis inimesed Baltoscandali käivad, on need ainult teatriinimesed või tegelikult on siin ka teatriarmastajad sattukas, siia satub ka selliseid juhuslikke inimesi. Ja siia satub juhuslikke inimesi, sest et vaat festivali on selles mõttes tore asi, et sa ei pea nagu isegi mitte selle festivalimölluga kaasa minema. Vaatad ühe etenduse ära, lähed koju edasi tegema, mida sa tegid, et sa ei pea kaasa minema, aga teatrihullud on siin küll, need, kes on kõik neli päeva, eks. Sest ütleme ausalt, see on natukene keeruline siin neli päeva järjest. Ta kolm etendust päevas. Ma nüüd lähekski selle lavastuse juurde, mida mina siis eile õhtul vaatamas käisin nimelt eile Baltoscandal, neljapäeval, kõige hilisem etendus oli kell 11 õhtul. Pall juba käis, ma arvan, et enamus eestlasi istus kodus, vaatas, mis siis toimub hoopis Prantsusmaal, aga üksikud hullud eksisid ära ka siia Rakvere teatri juurde ja siis kell 11 väikeses saalis näidati ühe noormehe ja siis Viljandi ülikooli tudengite koostööd. Oli nii. Oli nii, aga ma parandan kohe, et see ei olnud mitte, see oli viimane algav etendus, viimane etendus lõpes kell üks ja see oli meil vinni vallas ühes küünis. Nii et ja seal oli kuuldavasti üle 150 inimese olnud, nii et nüüd hull värk. Hull värk, ma nüüd küsikski, sa rääkisid sellest lavastusest tegelikult siis ka, kui sa käisid hommikuprogrammis külas ja ütlesid, et on üks lavastus, kas kasutatakse aluseks selliste Nirvana muusikat, et seda ühtelugu kõige kuulsamat lugu. Ja nii oligi, oli pime saal, lugu hakkas pihta ja seitse noort inimest hakkasite reisima ja siis nad rebisid sealpool tundi, oli, mul oli tunne, et toimub nagu Boroditši jätkamine siin Rakveres, kuigi arvatavasti ükski nendest noortest ei käinud. Kolmapäeval siis õllesummeril poisid vaatamas treilised reisid ja üks hetk muusika otse siis nad enam ei reisinud ja siis rahvas plaksutas. Kuidas nüüd ilma sellise eelteadmiseta, mis mul tegelikult puudus, nii palju ma nägin, nii palju ma aru sain, siis, mis see lugu oli, mida nad jutustasid? Aga seda peab küsima ikkagi kunstniku käest vaata et ega mina ei saa seda lugu sulle, aga ma tean, eks ole, et seal on, põhineb, põhineb nagu noh, niisugusel natukene nagu uuringul sellest, kuidas noored inimesed ennast niisugustes olukordades nagu näiteks Prodigy, kontsert või mingi muu asi, kuidas nad käituvad ja siis selle, sellest sellest on üritatud panna kokku siis niisugune noh, mingisugune kontseptsioon ja see pildijada, et ta pool tundi ära on, see on üli ülifüüsiliselt raske tegevus, mis nad tegid. Et ma tean seda proove teinud paar nädalat. Alguses alustasid nad muuseas isegi veebruaris, siis vahepeal on nad olnud Viljandis proove tegema, siis lõpuks siin. Et noh, näiteks mõtted mis, mis pidi olema kõige keerulisem, mida mina ei tea, sest mina väga suur peaviskaja ei ole. Aga pidi olema kael, kael ei pea vastu, et kael viie minuti pärast on juba nagu ja kui sa seda niimoodi nagu proove tehes noh, kaks nädalat järjest pead niimoodi tegema, et siis kael viskab lõpuks üles. Nii et sisu kohta tuleb alati küsida kunstnike käest, mina ei oska midagi, sest et mina nägin seal, mida mina nägin ja sina nägid, mida sina nägid ja niimoodi peabki olema, sellepärast see ongi, teab, et ja, aga kui sa tahad nagu, et miks, miks kunstnik seda tegi siis tuleb seda tema käest küsida. Üritan kuidagi pihile võtta, ma lihtsalt tahtsin seda ka öelda, et kui tark tegu, see on, minna niimoodi lavastust vaatama, et sa enne mitte midagi ei tea, sa lihtsalt lähed kohale, vaatad, mis kell midagi haka, pump kadu, tead, kes mängivad ja siis vaatad, et mida sulle näidatakse. See on sama tark tegu kui minna sööma lihtsalt noh, kui on pealkiri söökla ja siis minna sinna sööma. Et saavad täpselt sama tark tegu, eks ole, et noh, et selles mõttes, et sa võtad selle riski, et sa lähed sööma, eks ole, kõht on tühi, lähen sööma või tahad, panen, võtad, eks ole märg, ilma märk, et ta ei tea pulga, paned arvutisse, hakka mussi kuulama, noh täpselt sama tark egoga. Valtoscanderile tulles inimesel, kes ei jõua eeltööd teha, ta mõtleb, et okei, ma võtan selle riski, siis sa ütled, et pigem võtke. Ikka jumal, no see ei ole ju see, mis suuri, palju suurem risk on, eks ole, kuskil börsil kaotada või ma ei tea, mis sealpool tundi, mis on nüüd siis riskisid, miks sa nüüd, ega see tükki sealt tegelikult ikka ära? Ei, ma ei väida üldse tüki ära, vaid esimest õppisin ka hästi palju uusi reisimisliigutusi, minu jaoks oli see väga kasvu, eks, et ma olen alati mõelnud, kuidas sellises suures massis ennast nagu üleval pidada. Kuidas välja näha või teha vägivaldsed, olid mõned need liigutused üllatunud, kusjuures ma soovitan. Ta on tegelikult väga kahju, seda ei näinud seda eile õhtul, aga ma soovitan jälgida inimesi sellistel pidudel minnagi kohe vaatama, et mismoodi inimesed liiguvad, mismoodi inimesed käituvad ja siis mõelda, et mismoodi ma ise võiksin käituda sellises olukorras. Aga festival Baltoscandal tegelikult ministri poole peal on poole peal, otsapidi ei toimu ju ainult Rakvere linnas, eks ole, et ma sain aru, et kui siin mõne kohaldamisel Rakverest eemal, kui paljudel on neid kohti kasvatamisel akvast väljas on, ei olegi ainult üks küünal. Mis on siis selle teel vinni poole ja, ja seal on üks lavastusega Rakveres sees, me oleme ju põhimõtteliselt noh, niimoodi naljaga pooleks võib öelda, et üles ehitanud neli uut teatrimaja, ehk siis neljas erinevas kohas on uus Box kolm tükki, nendest on kooli erinevate koolide võimlad või siis lihtsalt võimlad ja, ja siis jah, see üks küün ja lisaks on siis siin teatrimäel ka veel neli kohta, kus etendusi teha, nii et kokku kaheksast kohast hoiavad asjad, see on tehniliselt päris karm tegu. Aga Rakvere ei hakka ennast juba ammendama, selles mõttes need kohad korduvad ja võib-olla vahepeal ei leia üles, vahepeal toimub siin kahe aastaks midagi sellist ei saa minna sinna küüni näiteks tagasi, järgmine kord on ju, tehaksegi Pärnusse tagasi minema, kus Baltoscandal esimesed kaks aastat oli. Ei, ei Rakvere on nii kodune, nii omale, nii rahulik, mõnus vaikne. Kus saab, kus saab just? Lõppude lõpuks Rakverest, Pärnust saab ka tõesti ka minna, ka päeva ajal spaas lihtsalt tegeleda, spaas, kuni hakkavad etenduse peale ja ja siis olla jälle hommikuni festivalile siis välja spaasse. Sa ei lähe või kusjuures tegelikult ikkagi kiidan seda Rakveret kui kohavalikut, sellepärast et mulle tundub, et su ülejäänud suuremad linnad ikkagi on ära kaardistatud oma festivalidega, et Rakvere Rakveres ei oleks neil akvas, tegelikult on ka suuri asju, aga, aga see kenasti tulid siia. Ma küsiks selle hästi labase küsimuse ära. Ma arvan, et inimesel, kes vaatas seda kava, mõtlesin okei, ma nüüd tulen teatrifestivalile, vaatan siis eesti teatri paremiku Est, ta näeb, et draamateatrist ei olegi midagi, aga linnateatrist ei olegi, mida ainult no teater ja siis tartust mingid tüübid, et enamus on välismaalased ja kus siis meie omad klassikud. No mulle, ma, ma ei, ma ei saa, me võiksime rääkida väga paljudes teatrites, keda sellel festivalil ei ole, mis me neist ikka räägime, et noh, näiteks ma räägin, maailmas on ju nii palju teatreid. Eestis saavad minu meelest 24 teatrit riigi toetust. Mis me neist ikka räägime, kui ei, siin ei ole. Aga on sul ka osad sellised tükid, mis seekord nagu jäid kõrvale mingitel põhjustel ja kahe aasta pärast võib-olla. Ja muidugi tähendab noh, üldiselt on see niimoodi, et see kogemus on näidanud, et see on ikkagi 75 või 80 protsenti sellest, mida tahaks teha, see juhtub, et ülejäänud siin on nii palju neid tegureid, no näiteks üks tegur on see, et see on ainult need neli päeva, aga see ei ole kahenädalane festival või teised festival, mis niuksed pikad, ehk siis sellel lugu sellel turul. Meil peab olema aega just nimelt see neli päeva, eks ole, et noh, me ei saa teha pühapäeva, teeme ühe, pühapäeval veel. Ja see on, see on üldjuhul kõige suurem probleem, et need näiteks välismaa trupid on nii ära pukitud, et nad ütlevad, et nii kahe aasta pärast sellel neljal päeval enam aega ei ole. No ja ongi kõik ja, ja, ja niimoodi see tekibki, et, aga aga lõppude lõpuks ikkagi noh, ma räägin, 80 protsenti toimub, eks, et see on, see on juba hea Reede, laupäev on veel minna? No keeruline on, eks ole sul seid need soovituse välja tuua ka inimene, kes võib-olla iga päev diaatriga nii kodus ei ole, siis mida sa siit esimeseks, kuidas täna õhtuks välja pakuksid? Täna õhtul saab minu meelest piletid ainult loo teatrietendusele, eks sa pead sinna minna sinna lavastuse, kus on tegemist, on see, on see klounide ristile, kedeli, Semperi lavast, nende viimane lavastus sinna veel pidi olema piletid. Aga homseks noh jällegi, kui on inglise keeles uus ja meeldib teksti tere, siis tuleb minna või meeldib tekst, siis tuleb minna Timmetchedasid vaatama. Kui inglise keel suus ei ole, meeldib niisugune natukene meditatiivne trikki giga ja tants, siis tuleb minna vaatama Markoperatiinit. Et need on täiesti täiesti erinevate ahtlused, et selles mõttes, et et minul on küll mõlemad meeldisid, aga, aga noh, ma arvan, et neid väga palju inimesi ei ole, kellele need mõlemad nagu korda lähevad, eks ole. Ja, ja niimoodi niimoodi tuleb, kui vaadata soovitaks muidugi Erna omast Otterit, kes on viimane viimasel päeval Islandi. Kuidas siis öelda? Õrn tantsijakene, kes teeb, kes teeb metallikava muusikalise kavaga? Seal on välja müüdud juba huvitav. Aga see ei ole võimalik, et need lavastused, mis hästi ruttu välja müüakse, paneksite mingisugused ekraanid välja, et inimesed näeksid niimoodi väljas. See ei ole ikka see ja see, see ei ole, see ei ole ikka see ja see on nagu noh, ja, ja ei noh, et noh, spordiga võib-olla saaks veel niimoodi, nagu me jalgpalli vaatame, siin ka, eks ole, meil on ka ekraan või suureid telekas üleval, kus me vaatame. Aga see ei ole, noh, see ei ole ikka see ekraan, ekraan. Kui palju Rakvere linna pildistanud märgatused Baltoscandal siin on? Ja noh, nii ja naa, nii ja naa, sest et me üritame seda reklaami teha mujal ka meil on väljas lömmi sõidetud autod väga kihvtid, kusjuures väga kihvtid ja Nedena ütle kohe otse ära, et need ei ole siin kohapeal lömmi sõidetud, et näete, sest, et hea küll, siin platsil on meil kivihunnikusse, aga muidu meil on vastu maja seina vastu puud ja nii edasi ja need on ikkagi pandud, et selles mõttes, et keegi ei tegelenud eelmine nädalavahetus sellega, et neid siin lömmi sõitsime. Aga nendega on palju nalja, lihasid, et alguses kui veel värki külje sealt, siis ma arvan, kohalikul politseil oli palju, palju tegemist. Mul on küsimus lõpetuseks selle ärad sellises sissejuhatuses siin Baltoscandali kavas, sa ütlesid, et moraalide ei loe. Et pigem küsiti neid huvitavaid küsimusi, mis on vaja, vajavad küsimust, et mis on kõige huvitavam küsimus, mis selle poole jooksul, mis festival on toimunud, on sinuni jõudnud, mis on küsitud? Ei, lastigi küsitakse ikka sedasama, mida missa ütlesid, kui sa selle lavastuse kutsusid ja seda kõike, mis sul arus oli. Et aga see ongi, eks ole, teater peaks olema, see kunst ei ole, eks ole, nagu see peaks olema niisugune, et ühed vilistavad ja teised karjuvad. Braavo, eks ole, siis ta toimib, on ju, et kui me lähme kinni keegi, kes on käinud näiteks kuulsal Avignoni teatrifestivali, siis täpselt niimoodi on, etendus lõpeb ära, pool saali tõuseb püsti ja hakkab karjuma. Braavo. Ja teised hakkavad vilistama ja marsivad saalist välja. Meil on kõigil erinevad maitsed. Mitu korda mõistlike trupil lavale tagasi? Et seda vältida, sest et see on ka, see on nii ja naa, eks ole, et kolm korda ja Eestis on kolm korda, eks ole, et, et näiteks jaapanis hakatakse kohe-kohe koheselt mingit rütmi tegema mingite noh, et igav ja nüüd lihtsalt mingite või plaksutama, eks ole, mitte lihtsalt aplodeerima, vaid mingit rütmi üritama teha ja nii edasi ja nii edasi ja ja kuskil, kus oli Hiinas oli niimoodi, et lihtsalt Tänasime ära ja nüüd on ta saab koju minna ja et need on väga erinevad üle maailma ka, kuidas inimesed reageerivad etendustele? No ma arvan, et kui me saaksime, kutsuks Priidu kolm korda plaksutades tagasi, on Neymar põhimõtteliselt küll, jah. Me saame iseenesest. Me teeme seda vist eetriväliselt, kuulame muusikat, üritame selle rütmis siis Priit Raua tagasi kutsuda, kes on Baltoscandali kunstiline juht. Kell on saanud 11 ja 23. Raadio kaks on Rakveres. Raadio kahes kõlab duett. Värske jagama? Kuulata raadio kahte raadio kaks on Rakveres teatrifestivalil Baltoscandal aga ühtlasi käib ka uue muusika reede. Eka jahedam fon, tegite eile loo Whatsappi ja nüüd on prantsuse tüdruku. Kui ütleme siis juba naise korda peteetme leer on ta nimi. Hoolikalt kuulanud või sattunud kuulma. Nii et kui hommikut 10 12 vahel argipäeviti siis on ta teile tuttav, vähemalt üks nädal tegi ta isegi ühe suure kõrvaussiga. Mul on tunne, et ka järgmine lugu on üsna nakkav. Peditele err. Kõrgesti haritud psühholoog. On teinud selle kahasse koos kolleegid otsiga mehega, kes hoiab pigem varju, aga, aga seal varjus on ta teinud näiteks ansambli sügaveips suure osa nende muusikast. Nüüd siis abiks Kappetitmelleeril. Nende ühine lugu kannab nime. Meil spaad Teil esimene Skype mör? Raadio kaks on Rakveres, Baltoscandal-il ja esitab siin küsimusi. Mulle õudselt meeldis küsimus, mille Helle Rudi küsis hetk tagasi Priit Raua käest festivali korraldaja käest, et kus siis on Draamateater ja Linnateater, selles on umbes sama, mis küsida muusika festivali ajal, et kus on Iff ja Mäks, aga seda on ka tehtud. Ja muidugi. Ma arvan, et see küsimus oli nii mitmelgi inimesel hingel peale minu ja ma ütlesin seal labane küsimus, aga sa tuli küsida. Aga liigume nüüd ühe kunstilise juhi juurest teise kunstilise juhi juurde. Meil on külas mees, kes mõnes mõttes võõrustab meid siin Rakvere teatris, sest et me oleme ikkagi Rakvere teatri hoovis. Ühtlasi on ta väga tuntud võmm ühest konkureerivast telekanalist ja muidugi, nagu ma välja lugesin, on ta eelmise aasta Rakvere teatriinimeste lemmik meesnäitleja Üllar Saaremäe, tere. Tervist Rõõm kohtuda, Üllar, kas tavalised tegelikult on niimoodi olnud, et raadio kaks kutsub sind endale külla, seekord me otsustasime, et tuleme sulle koju, kas raadio kaks on kunagi nii koju sulle tulnud? Ei ole õnneks või kahjuks. Et tore, et te olete teinud sellise mobiilse stuudio siia meile hoovi peale. Ja eriti lahe, et seda tegi raadio kaks. Üks mu lemmikraadioid te olete, ma ei ütle seda üldse, sellepärast et teie olete praegu siin, et kui oleks mõni muu konkureeriv raekoja plats, ma räägiksin, tekstita. Kohe tuleb ja hakkab Meeli sõnatuks. Tegelikult. Üllar, enne kui me tegelikult jõuame teatrijuttude juurde, siis ma ei saa küsimata jätta armans hammustada läbi kuuma, kuhu ma sihin kaitseliidu poole, eks ole. Sa otsustasid astuda kaitseliitu, mis põhjusel? See mõte on mul tegelikult olnud mõnda aega kuna ma olen pärit sellest perioodist, kes õieti sõjalist väljaõpet ei saanudki. Nimelt nõukogude aja lõpust ma tegin kõik selleks, et mitte minna Nõukogude armeesse teenima. Ja kui ma olin lavakasse sisse saanud, siis loomulikult kasutasin ma ära vanema kursuse mehikese Marko Matvere õpetusi, kes oli enne mind käinud kaks-kolm nädalat Paldiski maanteel stažeerimas Seewaldis ja ütles, et ei, see on suht lihtne, kuule, ära ainult ainult üle mängi. Ja, ja ma katsusin, katsusin tema jälgedes seda seda teha ja suhteliselt edukalt, nii et nüüd mind tunnistati kõlbmatuks. See oli väga tore, sest ma sain rahulikult koolis edasi käia, siis tuli muidugi teada, et minu aastaga, kui poissi ei võetagi enam kõrgkoolist nõukogude armees ja see selleks oli nii-öelda asjade selline kurioosne lõpp. Ja kui Eesti vabariik tuli, siis olin ma juba selleks ajaks selles vanuses, et mind enam ei kutsutud. Et mul puudub igasugune sõjaline väljaõpe. Ja ma ei ole kunagi olnud militaristid, ei ole mitte kunagi huvitanud, ei ole kunagi ajanud kuumaks relvad või nende peas teadmine kinnisilmi lahti võtma mida tahes aga kuna olukord ümberringi on, nagu see olukord on mitte et ma arvaks, et minusuguseid sõjaväelasi vaja oleks. Aga kui ikkagi endale päris ausalt tunnistada, tegelikult ei pea sellest mitte midagi. Ja ei kujuta ette, kuidas ohuolukorras käituda või mismoodi üldse peaks tegutsema. Siis lihtsalt mulle tundub, et, Eestlasena eestimaalasena peaks oskama oma kodumaad kaitsta ja ma arvan, et see ongi see põhjus. Kas sa oled juba mingisugust väljaõpet saanud ka ma eeldan, et mingi esimene kohtumine või esimesed kohtumised on juba toimunud. Ja kohtumised on toimunud, pole vorm käes. Otseselt metsa jooksva ei ole mind veel kutsutud või püssi laskma küll, aga need ajad seisavad ees vast vast päris lähitulevikus. Mida see endast täpselt kujutab? See ainult välja mõelda, aga ma ootan põnevusega, mis saama hakkab. Kas tegelikult sinna sisseastumine või sinna minemine nõudis ka mingeid teatavaid tervisekontrolli, et ei ole päris nii, et ma lähen, astun ja võtan püssi kätte Elenaga möllama. Ja loomulikult, et siis, kui öeldi, et tegelikult nii-öelda šansse on, enne tehakse mingisugune taustauuring ja, ja, ja kõik see, millest mina midagi ei tea. Mida need härrased ohvitserid seal omavahel arutavad, enne kui enne, kui antakse teada, et jah, teie avaldus on nii-öelda kaalumise alt läbi läinud. Aga üldiselt see avaldus esitada, peab juba olema sul kaasas tervisekindlustus erinevate näitajatega. Et sa ei ole psüühiliselt paigast ära ega, ega füüsiliselt paigast ära, et su selgroog on ikka õige pikkusega, jalad ulatuvad maani ja nii edasi. See vana diagnoos veneaegne. Tühistatud no sinna on juba 25 aastat tagasi, et selle aja peale vist tühistavad ka kuriteod. Paberid on kadunud, Eerik, jah? P seitse. Ma ei tea, mis see tähendas. Minu arust mõtlesin seda, et sa oled Rakvere teatri kunstiline juht, sul on muid projekte Kaala teatri kõrval ja ma tean, et kui inimene astub kaitseliitu, siis hakkab väga suure osa sinu nädalavahetustest ära hõivama. Teatritesse on selline töörohke aeg. No see sõltub, kui, kui suuresti panustada mind rahustate kõigepealt sellega, et kohustuslik kaitseliidus on, on kas selliseid kaks ööpäeva või kolm ööpäeva aastas see on miinimum, selle pead sa leidma, aga kui huvi on suurem ja võimalusi selle aja leidmiseks rohkem, siis nii palju kui vähegi võimalik. Nii et ma arvan, et selle miinimumi teema igal juhul ära jagama, ma ikka püüan nagu maksimumi poole. Mis puutub nüüd kohustustesse, eks, eks neid teistlaadseid tööülesandeid, mida ma teatrijuhi kõrvalt kohustuste kõrvalt täidan, tuleb ka võib-olla natuke minimaliseerima hakata, sest. Noh, kõike ka ei pea ja kõigega ei tohigi jõuda, et pead tegema väikese selektsiooni, mis see tähtis siin elus on? Peame natukene rääkima sellest sarjast, mis neljas hooaeg vist jooksmas. Kanal kahe ekraani, mille nimi on viimane võmm. Ma olen kuulnud sellist legendi ja nüüd see võib vabalt öelda, et see on põhi, ongi linnalegend. Aga et kui sa selle peaosa selle vastu võtsid, siis sa ütlesid, et jah, ma tulen küll, aga juhul, kui ma saan mängida koos Rakvere teatriinimestega Ilus legend tegelikult oli see sedapidi, et mulle pakuti seda osa. Ja produtsent Raivo Suviste ütles, et äkki oleks võimalik mul aidata teda käestingu korraldamisel. Et nad alustasid peaosalisest, et kui see on paigas, siis hakatakse rääkima juba teistest näitlejatest teistest osalistest. Põhimõtteliselt olin mina tõesti esimene, kellega käed lõõri selle sarja peale ja kas ma siis mõtlesin teisiti, kui, kui mulle öeldi, et aita käest ning kokku panna kui ka selle peale, et põhilised tegelased võiksidki olla kõik Rakvere välja arvatud siis Robert Annus, kes oli sellel ajal veel Vanemuise näitleja, läks, läks draamateatrisse. Jaanus Rohumaa, kes ei töötanud üldse enam teatri valdkonnas, vaid pigem riigistruktuurides. Nii et selle põhituumiku pakkusin mina välja. Jah. Aga see ei olnud ainus tingimus, et kui te teisi ei võta, siis ma ei tule järjatelt. Legend oli sellest lahe. Tahate bens võtatega reed? Keegi muidugi ei vaielnud õnneks vastu, sest et tegelikult see see käest ning see meil väga lahe ja, ja seda enam, et suuresti oli tegemist näitlejatega, välja arvatud Ülle Lichtfeldt, kes teistes seriaalides otseselt ei mänginud või ei olnud ennast ühes realist teise minekuga nii-öelda ära röövib arvud, mis on ka näitlejale. Päris suur oht. Et ei olnud ju vahepeal aega, kui suuki Malmsteni oleks jalutanud ühest sarjast täis, et, et see on ka näitleja tarkust ennast tagasi hoida, et eriti kui sa kuuliks muutud, ma ei ole neid Õnne kolmeteistkümnendail näinud? Jah, veidral kombel. Aga Ekspress kirjutas, et Õnne 13 on ka langus. Varsti. Seal sellepärast ka kõik enamus läbi käinud. Märt Avandi ütles temaga ei ole nii, et tegelikult tegelikult sellel sarjal veel ruumi kutsuda. Ma just mõtlesingi, et sa oled teinud sellise väga laheda rolli mänginud võmmi. Nüüd sa pead hoopis kaitseliidud sellist tahtmist abipolitseinikuks hakata. See käin läbi vä? Ei, seda, seda ettepanekut tehti, pole erinevate abipolitseinike endi poolt. Kes seal võtetel käia, noh, nii-öelda ekstraid tegemas. Aeg-ajalt ka suitsunurgas tulid ligi ja küsisid, et näita käeraudu. Kuule soni, mulaar ja rohke sõprusteletike lahte oskad, vaata täpselt, niuksed küsimused nagu ikka. Ja sa peaksid ikka väljaõppele tulema ja siis hakkasid pikalt seletama, kui lahe on olla abipolitseinik. Seda mõtet mul otseselt ei ole peast kunagi läbi käinud. Jah, et. Tänaval patrullimine või nii-öelda mängupolitseiniku olemine, seda ma saan ju tegelikult seal seriaalis teha ja ja, ja niisama õhtuti väljas käia nii-öelda. Rahva Valevlasena. Nüüd väga ei huvita. Meil on raadio kahe Pappab stuudios siin Rakveres külas Üllar Saaremäe, kes Rakvere teatri kunstiline juht, näitleja ja küsiski Sult, kuidas Rakvere teatril praegu muidu läheb? Ma saan aru, et suvelavastusega on teil kõik korras, see on välja müüdud, on ju sellest rääkima, põhimõtteliselt nagu ei peaks. Tegelikult ikkagi võiks rääkida sellepärast et selle kohta on ka igasuguseid jutte, eks ole, et pigem lasekski Üllar sul seda reklaamida, seda välja müüdud etendust, et ma olen näinud küll mingi trip mis on siis tehtud siis kaasaskantavate mobiilidega ja see tundub väga selline omanäoline. No seda ei ole kahjuks seda mõtet isegi veti reklaamida, sest et me ei mängi seda lugu, elame, mängisime ta täpselt need korrad ära. Viimane viimane etendus oli kolmandal juunil, juulil ja see läks nüüd kaduma. Nii nagu meie Rakvere teatri slõugan ütleb kaduliku nimel et kes nägid, need nägid ja, ja see ei kordu iialgi. Et lava on maha monteeritud. Need tegelased on läinud mälestustesse. No sellepärast tegelikult küsingi seda, et on inimesi, kes ei mahtunud sinna ja selle tõttu, et kas ei ole plaanis teda kuidagi veel mängida, kas nüüd sellel suvel või järgmisel või on siis mõtteid tekkinud, äkki. See projekt on olnud meie väikese teatri jaoks äärmiselt suur. Meil on olnud väga palju külalisi erinevatest teatritest. Maria Klenskaja, Ines Aru, Arvi Mägi on kohalik rahvateater, karakter on mitmeid-mitmeid-mitmeid, lapsi. Dekoratsioon oli niivõrd suur ja võimas meie teatri jaoks, et me suutsime sellega siiski hakkama saada, aga eksinud järgmiseks aastaks uuesti üles, ehitada seda ja kooskõlastada taas erinevate külalistega nende ajad ja nii edasi. Jah, see kuskilt kohast vääriks küünlaid, ma arvan, aga nii nagu. Me teame, teater on kaduv kunst ja ei ole, ei ole mõtet. Võib-olla rõhutada regemis eelmisel talvel sõitis hästi järgmiseks talveks uuesti, teeme, teeme parem uue ja näitame, mis me veel oskab, ehk siis kehtib siis etenduste lavastuste puhul see, et tuleb lahkuda tipus, eks ole. No see on minu enda isiklik seisukoht alati olnud. Siit väike väike kivi seriaali kapsaaeda seriaalimaailmakapsaaeda, et telemaastikul ei osata lõpetada siis kui ollakse lõpus. Kui me sellest viimasest võmmist rääkisime, siis tegelikult me tegime viis hooaega ja minu idee oleks olnud see sari nii filt ära lõpetada, kui ta lõppes. Aga kalal tellib edasi ja tegijad siis hakkavadki edasi tegema. Kui suures hulgas münt seal nüüd läheb seal juba läbirääkimiste küsimus. Aga lihtsalt eelmise, eelmise. Fakti juurde tagasi, et jah minu meelest On õige lõpetada asjad nende tipus, mitte näha nende langust. Mitte teha teine ja kolmas tõmmis. Kuni publik dikteerib seda, et kuulge, tuleks siis see lugu maha võtta, et esiteks ei ole enam vaatajaid ja teiseks meil hakkab juba endal piinlik. Tre Rakvere teatris olev, nagu seda teed käinud küll väga erinevate lavastustega, mis oleks võinud mängida veel aastaid. Oli see siis näiteks täismäng ehk Full Monty ainetel tehtud töötutest meestest stripi, striptiisi tihtilugu, mille me lõpetasime 200. etendusel täissaaliga. Samamoodi oleme teinud erinevate teiste lavastustega, et. Siin on see vaher kahjuks teatri ja ja televastiku vahel. Roosamamma on endiselt mängukavasse, on selline südantlõhestav lugu, mis ma arvan, et niipea maha teil ei tule. Roosamamma läheb maha, roosamamma läheb novembris täpselt siis 10 aastat täis. Täpselt nii nagu Oskar esimeses Ava monoloogis ütlema. Noskar, ma olen 10 aastane. Ma olen haiglas, mul on vähk. Ja novembris saab täpselt selle esietendusest 10 aastat ja novembris lõpeb ka selle selle loo teekond. Loomulikult me mängiksime seda veel 10 aastat, aga, aga mulle tundub, et see on lihtsalt õige ja et veidigi hoida tegelikult seda värskust. Ja mitte väga. Kommertsialiseerumast või mitte panustamaks rahale ja nii edasi, et teater teater peab siiski käib ajaga kaasas on üks asi ja teine asi on lõpetama oma oma hittlavastused õigel hetkel, et nad ei jääks jalgu lohisema. Nüüd kuulaks vahepeal natukene muusikat ja siis me uuriks sinult raadio kahe sellesuvise, siis ma olin nii-öelda ütleb lavastuse kohta vä? Minu juured on tule ja täna on homme korea kuuma veevanni tekivad kalli näkon Noorama Laanlalin rannaliival ballaadiga, paljalt pikkade katasid seda tema hiilgus. Viru hingav kuum nagu hind on, teiega, ründan vahele, lendan pagina, admiral purjetanud on ta olengi. Aled leige näkal muusenovee. Jahiga Soome päevitud jooner, tuur pääl rääkisime märg sinule toon lohakad, kombed ja edu. Voodist läbi käinud meeskond, õli, valan sulle minu teada, on Võsu kehad, oi kui kuum on, ära pea viha homme mu luus on Kusma kruusa, keda Viru tuur on uus. Nii kuumad kastanid tules, nii tuurse teadlased, tule Oovariees audi udutule toodava koera, oigab une. Tolländajas don väljagi. Ta Tombinud, palav, kaklus, kuum, kui laava nagu maa, kallaine kaasal, tahan saada koos, nihutame kiirem, vool on piires. Taastatiivsel ketamiine kosub intiimselt Aungretiiese tütrele. Viin tähtede juurde täidandusse, overrasse Janjooraya kapundoome, salasoove juba Holmeleja kuumon, tunne, külm pole kuumann soe, meretuul on põsul, Maran. Kuulan kokaiini, bikiinipiirkond laseb lahti. Mähk, tagame. Randa Rauli pruudile kõrva ma laulsin, sa ju tead, sa meeldid mulle. Kraan tuli nägu. Nende maali abiline algul 90.-te. Mul on jäänud veel aega teha juttu seitsme üheksa kuud aega davai-nägemist aega. Raadio 200 võtsid sõna Võsu autoriteedid viis miinust. Ja raadio kaks on jätkuvalt Rakveres, oleme Rakvere teatri hoovis ja meil on hea meel jätkata vestlust Üllar Saaremäega. Üllar, tegelikult meil jäi eelmine jutu, ajame siin selle poole pealt või selle koha pealt katki, et me uurisime natuke, mis Rakvere teatris toimuvaga jätkaks, seda teemat, et mida sügis toob, ma eeldan, et sügisel plaanib, tegelikult on juba ära tehtud, et uued lavastused, mõtted on ju paigas, kindlasti. Jah, teatris on meil sedasi, et eelmise hooaja lõpuks läks järgmine hooaeg valmis olema ehk tegelikult praegu me teame juba väga täpselt seda, mis on järgmise aasta suvelavastus. Aga nüüd sügisest rääkides, siis, Neid on tegelikult kaks, üks neist on Martin Mc Dorafi võllamehed. Hängima on suurepärane iiri verd Tor üks mu lemmikuid, keda ma ka enne olen lavastanud üks pea, Lukonna haaras line kaunitar keda on lavastatud ka mujal eesti teatrites väga edukalt. Ja see, see lugu räägib töö kaotanud kast, mis tegelikult baseerub faktidel. 60.-te keskel lõpetati Inglismaal poomist Survad ja mees, kes sellega tegeleda, on ühtäkki töötuks jäänud. Selline must komöödia nagu McDonaldsi omale. Rohkem sisust ei tahaks esiotsa rääkida, seal osaleb praktiliselt terve Rakvere teatri meesnäitlejate seltskond ja lisaks naistele naistena naisosalist täna siis Tiina Mälberg ja Saara Kadak. Ja paralleelis tulevikus diplomilavastus. Legendaarse Clockwork oranzi. Ehk siis mehhaanilise apelsini järgi. Ja diplomilavastus on Viljandi näitekunsti 11. lennu diplomilavastus, lavastab Ringo Rammul, kes on sealt samalt kursuselt. Aga siit kohe lähengi sügisesse tagasi, sest esimene diplomilavastus, mille ma sellesama 11. lennuga teen, on fil. Tulen kõigel lugu, mida on ka Eesti teatris mitmeid kordi mängitud baseerub flaami legendaarsel triksteril luulensheegelil mehel, kes päästab oma rahva ja, ja ja peegeldab nii-öelda surmapaturõõmuks. Ja seal osaleb terve terve lõpetav kursus Olav Ehala muusika. Ja see esietendub 30. septembril. Paralleelis alustab tööd Erki Aule oma kirjutatud komöödiaga, astuge sisse. Tõeliselt lõbus farss, mis järgib kõiki nii prantsuse või inglise parima komöödiavalemeid, aga ta on kirjutanud selle ise ja Eestisse. Situatsioonid erinevad. No te kujutate ette selline veidi lihtsakoelisem materjale, keegi läheb sellest uksest sisse meie publikule, teame, et see sealt siis selleks, aga, aga see, kes lavale tuleb, see veel ei tea. A'la see oli selline, aga, aga sajaprotsendiline. Nüüd üks asi, millele ma võib-olla väga pikalt ei tahaks hetkel peatuda, aga siiski ütlen välja, et oma esimese teatridebüüdi teeb filmirežissöör Sulev Keedus. Mees, kelle filme. Me kõik teame, kas me armastame neid või mitte. Mina väga armastan, aga võib-olla lihtne televaataja pigem pigem mitte. Sulev Keedus teeb siin oma oma esimese lavastuse, milleks on soomlam puul ehk sellesama filmi põhjal, mille ta kunagi valmis teinud, aga materjalidest, mis filmist välja jäid, sealt edasi tulevad juba jõulud. Ja Ivo Eensalu teeb lastele lärmisepa tänava, Lota ja, ja paralleelis alustavad tööd kaks lavastajat, kes esietendub juba uuel aastal, aga neist juba hilja. Järgmine kord kava läheb liiga pikaks ja nii ruttu, plaan ETV uudised peale jälle, kus ma jõuan midagi küsida. Ma küsiks selle ikkagi ära, meil on bändisärgisuvi raadio kahes mitu bändisärki, sul on? Tämbri särki pole eriti palju, ei ole. Sex Pistols on Youtube, on hoones on risk mingist ajast, Kaironeiden Stranglers ikka on ja, ja ma olen rohkem selliste ikoonide kandja, povi või igipopp, aga see kannab näiteks pidulikel päevadel või täna ei ole seljas imelikul kombel, muidu mul on ikka põu ja kusjuures seal põue tõmmanud, ma mäletan, et küll tükk aega, võib-olla praegu ka Olybovi mingi lugu telefonihelina, kas siiamaani on hirmus hea Hiinas just nimelt. Ja ma saan aru, et nagu kohalikule kohane, et kui festival tuleb koju kätte, siis sa lähed pealinna. Sellest. Pean minema, ei, ma olen eelmistel päevadel viibinud aga tänava peal minema. Tra mul oleks kohustus vaja seal täita. Ma mõtlesin, et ikka läheb selle sinnakanti, et kui tuleb midagi koju, siis tavaliselt kohaliku põgenevad, jätavad nendele sissetulijatele kogu lõbu ja rõõmu. Aga Üllar Saaremäe, aitäh, et sa tulid meile raadio kahe toppab stuudiosse külla, Rakverre. Suur tänu teile ja kuulake uudiseid ehk midagi toredat ka. Loodame. Helle Rudi, Margus Kamlat, Erik Morna raadio kaks on siin Rakveres Rakvere teatri õue peal. Siin on pooleli Baltoscandal. Üsna pea liitub meiega ka Jon Mikiver. Aga vahepeal tõesti pikemate rahvusringhäälingu uudised enne uudiseid Boracci Sirius.