Missuguste sõnadega omal ajal see helisalvestus algas? Helisalvestus oli, pidi olema väga täpselt ja üha õigel ajal, sellest oli tähelepanu lõige siis oli antud seal mõned sekundid 20 sekundit, 15 sekundit, siis võis arvata, rääkides seda, ütles reporter tähelepanu lõige lõige, ja miks just lõige vat oligi plaati lõigati nii-öelda, seda vabu ei suunalt erisoont lõigati ja siis oli ka lõige hiljem tekkis siis on selle lõike kohta, kui magnetofon tuli, lõige ei ole ju nagu õiged rummu Jaania rummu ja mõned teised ka, mõtlesid jah, et kas ikka siiski salvestuse ei oleks õige sõna, noh, ja siis põhise magnetofoniga, kas nii rohkem kasutus on, siis jäigi salvestus. Jah, aga huvitaval kombel on see palun lõige jäänud püsima tänaseni veel selle maja stuudiates siin vahel on kuulda. Jah, ta karvemetaja ütleb stuudios palun, lõige lõigati, pole midagi. See on jah, sõnad nähtavasti jäävad põlvest põlve edasi, nii nagu ei muutu seal esinenud, ehmub, et mida või keda siis need lõigatakse ja, ja aga alguses oli ikka lõige küll, oli ikka tõesti lõige siis. Ja ballaadi sisse lõigati sool ja sealt tuli välja see laast ja. Väga väiksed elada nii et väga puhtalt tulid. Sageduse käik oli väga Eancel kasko õrnad klaasmõõduklaasplaadid ja ma tean, et plaadilõige ei olnud ka mitte kerge. Helilõige oli üks kõige raskem alavist sel alal ka sinna võib-olla pantigi. Uustulnuk on heas ikka kannatavad, tähendab kas sel ajal oli juba ringhäälingu reportaaži auto olemas? Ja reportaaže autojuhti ehitati, toodi Soomest sassi kohe keraga koos aga sisekujundus ja sisenen tähendab seadmed, seadmed, kõik panime meie, seal oli kaks presto heliplaadi lõikeseadet ja siis võimendaja aukolmkümmend kuus. Ja siis siis oli veel jõukilp, nii et me saime ise Umformeriga akude pealt panna tööle ja siis reguleerida õige pinge ja õige sageduse, nii et me saime töötada metsas või kuskil Neus koha peal, kus ei olnud voolu saada. Kuuldud võibki juba võtta vastusena saate pealkirjas sisalduvale küsimusele, mis tehtud, mis teoksil? Aleksander Sillarti puhul tähendab see mitmekümneraadio aasta tegemisi insenerina peainsenerina nüüd pensioniealisena ja ammendavat vastust ei saaks me nõuda selle saate lõpuks ega ülepea niipea. Jutu järgi aitab edasi üks arhiivi heliplaat, mis on pärit 1947. aasta kevadest. Maidemonstratsiooni puhul esmakordselt tüürilvi astunud Ringhäälingu reportaaže auto on nii oma värvuselt kui ka üles andilt küll samuti hõbehall kuid mitte endine eelsõjaaegne. Vana hõbehall hävis sõjatules. Uus hõbehall on saavutus sõjajärgses taastamise töö. Ja lisatakse kohe juurde. Ringhäälingutöö seisukohalt väga suur ja märkimisväärne saavutus sest see hõbeda värviliste kitsasse kesta mahutatud ringhääling ratastel on õige, komplitseeritud ja hinnaline tehniliste seadmete kogu mille vaatamine ja komplekteerimine sõjajärgsest olustikus on olnud väga suuri pingutusi nõudev ülesanne. Ringhäälingutöö seisukohalt on uue hõbe Halli tööle tulek umbes sama võrdse tähendusega nagu uusmaa saajale. Hobuse omandamine. Kestab siis see suur rõõm ringhäälingu rahva peres kadunud ja jälle leitud hõbehallist. Sellest siis ka tarve raadiopäeva tähe all jagada. Peale seda sai hakatud jälle tegema. Kõigepealt projekteerima ja siis sai toodud üks raam, raam sealt Kuurama suuremalt ja Orcia seda siis natuke pikendatud, et ta ei sobimine reportaaže autoks siis trollida trummid, ussid, trust tegi siis selle auto reportaaže kere valmis ja siis me kalamehed siin Ventsel ja vorm ja ehitasid värvilisest siis seda valmis. Aga millises olukorras oli raadio 1944 septembrikuus? Septembrikuus oli niimoodi, et kui Estonia ära põles, siis Estonia keldrisse ajutised saateruumid. Sinna sai toodud Tartust olemasolevat tehnilised seadmed, aga kui nad ära läksid, siis nad sakslaste nädal üks kamandumis hävitas. Muidugi see siis kirvega laius seal, nii päeval kui ta oskas. Aga muidugi oskamatud ka, nii et meie ära läinud olid. Taastasime vist nädala jooksul või veel varem selle pulsi ja, ja kõik need seadmed, kordaja, võisime teha juba linnavõrku saadet. Esimesed saated läksidki linna võrku ja 1944 sügisel. Ja ja siis hiljem tuli üks saatja, seal oli paigutatud vagunitesse, see toodi siis Koplisse Kopli kaubajaama juurde sedapidi ikka veel ju rataste peal olema, siis see hakkas siis tööle, sai korraldatud sideliinid sinna ja. Ja siis läks juba esimest saadet sele. Kus selles majas, kus me praegu räägime, vanas raadiomajas, võib leida teie tööd? No mina arvan, et igal igal pool on siin selle eestile stuudiude osas on siin võrdlemisi palju, sai pärast juure tehtud ja, ja muudetud ja ja niisugused. Stuudiod saateruumid, foonikad, voolik, tehniline keskus. Ja tennisekeskus ja ma ei tea otse ütelda, kus kohas kõige rohkem võib-olla kõik ära, onu Nuldija. Ma kujutan ette, et selle raadiomajaga oli muret küllalt palju. Nojah, see oli niimoodi, et meil ei olnud ju midagi, meil ei olnud, ei mingisugust seadmeid, mis oleks kõlvanud üles monteerida ja oli sõjaaeg, sõjaaeg oli veel edasi ja, ja siis Eestis oli ka küllalt küllalt palju tegemist. Ja muidugi stuudios oli palju tööd, väga palju läksid otseselt vaata et see ei olnud ju essis ühtegi magnetofoni ega polnud ka plaadilõikeseadet enam. Nii et tuli nagu uuesti otsast alata, on peale sõda jälle raadio arengu kõik etapid läbi teha uuesti ja saime Moskvast ühe väga nõrga plaadilõikeseade, siis sellega sai siis käidud ka väljast tehtud mõned plaadid. Ja hiljem saime siis jälle kaks magnetofoniga. Mis kõik on tulnud teie ajal? Ai olnud magnetofon on tulnud, transistor on tulnud, stereoraadio on tulnud Kvatro heli ja isegi kui palju nad olid juurde. Kui palju on tulnud ja huvitav ma tahaks nimetada, et omal ajal oli, kui ma hakkasin raadiotehnika, oli kõik direktorid. Me uurisime, et kas kuidagi teedeeturiga võimendust ei saa, et panime kaks nõela vöö kristalli peale ja ja mõttekeegi kirjutaski Holbreile, mina kuulsin raadios, tema on pannud ka kaks seda kontakti elektrokristallile ja on väga tugevaid helist saanud, aga teatud aeg natukene aega ja hiljem pole sa efekti saanud. Ja nüüd ma hakkan seda läbi mõõtmed. Raadiotehnika on teinud ühe ühe tiiru ja tulnud oma algseisu tagasi, sest see ei olnud midagi muud kui üks see kahe kontaktiga kristalldetektor quics transistor sest tema sai transistori efekti kätte, aga keegi ei osanud seda ära seletada ega ei osanud seda uurima hakata. Nüüd tuli uus tagas sellenädalase lampidel, süsteem on nüüd mahajäetud ja transistorite peal. Ega te ei tahtnud öelda transistor leiutada? Ei, seda mitte, sest seda efektivis saada mitmel pool ja keegi ei osanud seda seda seletada, sel ajal veetud. Mis töö teil praegu käsil on? Praegu on uue televisioonimajas heli sõltuvalt ruumi ehitama ja see on täiesti Elisunud, muidu heli igas ruumis peegeldab teatud määral. Aga Meil on tarvis näiteks mõõdetakse. Ruum ei mõjuks mingisuguse helivõimsuse peale ka hääle peale. Täiesti kajavaba inimeste kaeva, palu ja. Nõuded ja reeglid ka ikka, nii et praegu on selle arvutused selle kohta tegemisel. Aga mind kasutavad ka mujal mujal näiteks käisime mõõtmas nendest Niguliste kirikut, kus on väga tore akustika. Ja mina leidsin, kui aeg on tõepoolest väga. Õieti on ehitatud kirikutest, seal pole ühtegi nõrka vaheseinad, seal heli ei sumbub madalad sagedused vaid kandnud edasi. Siis linnahalli käisin mõõtmas muidugi selleks otstarbeks, et meil saab ülekandeid teha. Ja on tehastele ja abiks olnud siin akustiliste ruumide ehitusel ja tihtipeale teatud kogemused nagu olemas. Kui suur raadiokuulaja te olete? Raadiot, mina kuulan hästi, aga ma tahan kuulata muusikat ja mitte lohet, maid, kerget muusikat kindlalt, kuula küll. Kõige rohkem muusika kõigi muusika kuulata. Pimedas toas. Ja aga mitte televisioonis nii palju lusikat kuulata ei ta on küll see estraad ja kergemuusika seal, aga seal ei ole midagi enam ise fantaseerida. Seal on kõik reaalne, kõik see esineja nägu ja kõik seal reale, aga raadius muusikat kuulata on hoopis midagi, juba. Seadmed on kõigepealt paremad. Ja seal siis, et seal on, seal on veel midagi mõelda.