Täna on kogu Eestimaal vesine talveilm, sajab Lobjakat ja üldse on hästi tusane olemine. Ega vist teie ametis ka selline ilm teedel juba teha. Me teame, et teeb igasuguse ilmaga tuleb tööd teha vastavalt, et lennuülesandele, sellepärast enne kui lennukid hakkavad maanduma väga halbades ilmastikutingimustes. Peaaegu võib öelda, et nähtavasti ei olegi, enne peavad katselendurid need ära katkestama maandumise võimalusena ilmastikutingimustes ja peale seda alles siis hakkavad lendama tsiviillennukid ja sõjaväe lennukeid, ütleme niisugustes ilmastikutingimustes. Seega teie töö on ühesuguse pingega aasta läbi ei ole niimoodi, et talvel on nagu rohkem puhkust. Talvel on natuke vähem tööd sellest pöörast juba päev on lühem ja nad selle endale töö on põhiliselt ikka päeval. Öiseid lende tuleb harvem ette. No teeme puhkuse jaoks mitte kõige meeldivam oletused, täna on tip-top, lennuilm, te olete oma igapäevases ametis. Mismoodi see päev siis oleks pihta hakanud hommikul? Tegelikult oleksime hakanud pihta juba eile oleks tutvunud oma ülesannetega ja siis täna oleks hommikul vaadanud, kas ilm sobib ja missuguse ülesande jaoks ilm sobib. Ja siis olekski nende töödega pihta hakanud. Põhiliselt niisukese ilmaga katsetatakse automaat maandumissüsteemi, kus on just halvad ilmastikutingimused vajalikud. Hommikul tuleb tõusta üpris varahommikul üles, tõusin, oleneb päikesetõusust, tegelikult talvel on hiljem ja suvel on varem. Käime koos päikesega, igal hommikul on arsti kontroll küllaltki range. Mõõdetakse pulssi, temperatuure vererõhku ja küsitakse enesetunnet. Peale seda töötatakse koos inseneriga läbi linna ülesanne vaadatakse, kas seal ei ole mingi viga kuskilt juhuslikult sisse pääsenud. Et seal mõni liiga kriitiline režiim ei oleks niisuguses kohas, kus olla. Ja siis lehe peale kirjutatakse ülesanne ülesanne, sellepärast et küllaltki palju on ohus tegemist ja kõike seda meelde jätta ei, lihtsalt ei jõua. Sellepärast lennu ajal tulebki vaadata vahepeal oma üles, kirjutasin siis seal teha edasi neid vastavaid. Resime. Kui palju selliseid lennupäevi teie tegevusse mahub? Umbes? Neli-viis päeva nädalas. Palju kuus välja tuleb, oleneb puurikalist. Kas sellest piisab ühe uustulnuka lennuki katsetamiseks? Ilmselt mitte. Kindlasti mitte. Asi on selles, et ega iga katselenduri katseta mitte uusi lennukeid, neid kadestavad esimest korda, kes tõstavad õhku neid ka väga vähe on aga iga lennuk, kui ta on juba korra õhku tõusnud, teda täiustatakse ja kogu aeg edasi. Sellepärast ongi tööd küllaltki palju, iga lennuki juures mootorid muutuvad ja isegi üks lendur ei olegi võimeline ühte uut lennukit lõpuni ära katkestama. Tema põhiliselt lendab ühe temaatika nende koguaeg ja teiste maade, palun teine mees ja niimoodi see tööjaotus käib sellepärast et ei ole võimalik isegi füüsiliselt ühel inimesel kõik need lennud ära teha. Sellepärast paralleelselt katsetatakse mitut masinat. Et asja kiirendada. Ja kui palju lende tehakse uue lennukiga nii keskeltläbi enne, kui ta saab päris tarvitamisküpseks. Kui väga palju, näiteks kui vaadata meie tuusade 44, siis vaadake, mitu aastat teda juba katsetati ja katsetatakse siiamaani veel täna vastu, siis peab minema juba reisijaid vedama. Sellena. Ma käisin mitu korda rõhutasite seda, et oleneb katselendorist ja oleneb katsetus staadiumist. Mis tüüpi katselendur teisad. Milliseid parameetrite proovite järele? Põhiliselt mina olen kõige rohkem hävituslennukite peal muidugi sellepärast et algus on ikka, et kui tervis lubab ja siis on kiiremad ja väiksemaid lennukeid ja peale seda siis lähevad juba üle suurematele lennukitele koiva vanemast jääma. Nüüd oleme siis jõudnud peaaegu selle kõige tähtsama juurde, see on üks katselend. Nõuab igaks katselennuks valmistumine ka mingisugust spetsiaalset psühholoogilist ettevalmistust. Olenevalt lennuülesandest on ettevalmistus väga mitmesugune, spetsiaalselt psühholoogilist ettevalmistust kui niisugust ei ole, sellepärast et lendur on juba ise, kui ta selle tee peal on, siis ta on juba selleks valmis ja lihtsalt ta mõtleb läbi kõik võimalikud variandid, mis võivad rahus juhtuda ja siis on ta lihtsalt ühesõnaga valmis on selleks, kui seal midagi juhtub. Ootamastuse esineb küll ka, aga neid, need on, arve, neid ei tohi olla. No kõige rohkem perearsti muidugi lendur ise ennast tunneb, kui tal on väikselt halb enesetunne või ta pahasti magas, olgugi et ta muud näitajad on kõik korras, vererõhk ja siis ta lihtsalt ütleb, et ma ei ole täna lennuks valmis ja midagi keegi talle seda pahaks ei pane, sellepärast et seal niisugune asi, kuhu kedagi sundida ei saa. Pikk on ühe keskmise katselennu kestvus. No oleneb lennuki tüübist, oleneb alates ütleme, 15-st minutist, lõpetades seal, ütleme 15 20 tunni, võib-olla isegi niiskust peale. Lendur on muidugi lennukis väga palju. Registreerivat aparatuuri, mis kirjutavad üles kõik näidud objektiivselt lendu sisse defineeritakse, saadakse andmed kätte enne järgmist lend on siis need andmed juba käes, vaadatakse, kas võib edasi minna näiteks kiirust suurendada, kõrgust suurendada või lennukimootori pöördeid suurendada. Lennaks edasi. Järk-järgult. Kunagi ei tehta suurt hüpet. Kas on raskem õhkutõusmine, lend ise või maandumine? No kui niimoodi liigitada, siis kõige vastutusrikkam etapp on muidugi maandumine sellepärast et end tõusmine ja siis õhus olemine ja peale seda kuidagi kui lennuülesanne on juba lõpuni peaaegu täidetud, siis nendel on seal või teatud määral võib-olla väsinud ka juba olenevalt lennuülesandest ja lennu pikkusest. Mis tunne on lennu ajal, kui üldse võib tunnetest lennual rääkida, kas nendel saega on tunda? No tundeid on mitmesuguseid, näiteks kui on lennud suure ülekoormusega, siis ütleme, kaheksakordne ülekoormus, kui on tunne ei oskagi millegagi võrrelda, seda tunnet sellepärast et selle ülekoormuse vastu on muidugi lenduritel vastavad ülikonnad seljas ja kõik aga füüsiline koormus on küllaltki suur sel ajal. Ja kui sel ajal pildistatakse näiteks lenduri narkoosis ja kellegi pärast näidata, siis keegi ei tunneks ära. Võib-olla keegi kuskil näinud pildis on küll olnud, Anochynist on mõnes kohas olnud tellida nagu on küllalt moondamast hädas, midagi kätt tõsta või liigutada ennast ei saa selle ülekoormuse juures seal on pilt, on ka niisugused pikemad lennud suuremate lennukite peal nagu see aeg on rohkem ja tegemist on võib-olla natukene vähem kus näiteks autopiloot peab viima lennukite lihtsalt lennuki lendur istub selle kontrollimisest, endal vahepeal aega vaadata, karvale ka alla ja üles. Millise teise ametiga võiks võrrelda katselenduri tööd tasub kuskil seal kosmonaudi ja hävituslenduri töö vahepeal. Ja kui rääkida nüüd riskist, siis ilmselt on risk vahel isegi sama suur kui kosmonaudi roots. Kui võrrelda seda kosmonaut, lendab oma elus seal üks-kaks-kolm korda ja lendame iga päev, siis võib öelda, et risk on risk nagu ikka. Tegelikult sellele riskile ju ka ei mõtle, kui sa tööle lähed või üles lähed. Selle peale ei ole kunagi mõelnud, et seal võivad halvad tagajärjed olla, aga kahjuks seda ikka juhtub. Praegu, enne kui lennuk saab õhku tõusta, uuritakse teoreetiliselt läbi kõik aegade ülemistes torudes puhutakse läbi need mudelid, on need võimalused, mis vanasti juhtusid, kus esimene uus lennuk õhkutõusmisel juba purunes need on peaaegu et välistatud, nüüd aga liikudes edasi suurte kiiruste poole ja suurte kõrguste poolest ja jällegi suurel kiirusel madalal kõrgusel lennates võivad jälle tekkida seal niisugused olukorrad, mida praegu veel ei tea. Et ei ole enam muud väljapääsu, siis ikkagi lendur katapulteerumis ja seda jällegi keegi pahaks ei pane, sellepärast et ta saab siis öelda vähemalt maa peal rääkida, mis seal juhtus ja mis oli, mis põhjus oli. Aga kui ta nüüd püüab kuskile niisugusse kohta maanduda, kus ei saa maanduda, siis ise sealjuures hukkub, see ei anna mingit kasu. Kui pikk on teie katselenduri staaž? Kuigi pikk ei ole, viis aastat on katselenduriks taas mul. Aga kui võtta kokku sõjaväelenduri staažiga, siis tuleb juba kokku 15 last. See, mis lenduri ameti juures inimesi tõmbab, see on arusaadav, aga miks just katselenduriamet, kas sellest tavalise lenduri ametist ka hävituslenduriametit? Sellest ei piisanud. Ega vist ei piisa sellepärast et vits lennurki ja need andmed on ka niisugune, et lendad põhiliselt kogu aeg ühe lennukiga ja ikke kellena ülesanded on, eks sarnased ja uuel lennukil väga harva, kui ümberrelvastumine toimub sel juhul ainult uue lennukitüübil saab lennata, aga katselenduril on ikkagi tükk maad huvitavam, see töö ei oskagi nii ilusti rääkida sellest, milleks, mis seal tõmbas üleüldse kogu see katselenduri, töö ja. Kas katselendurite töö eal on ka mingisugused piirid? Alampiir ülempiir? Maa alampiir tuleb välja sellest, et katselenduriks võetakse põhiliselt sõjaväelendureid vastu ja pealesõjalennu lõpetamist tuleb lennata veel rivi väeosas. Ja sellest tuleb juba alampiir 20 piis umbes mõni, see on katselendurite kooli astumiseks, aga ülempiir on 28, neli aastat, 30 aastat üle selle enam vastu ei võeta. Läheb üritaks, aga katselendurite ülempiiri, seda on raske öelda, sellepärast see on individuaalne. Põhiliselt muidugi hävituslennukitel juba üle 50 aasta enam ei lennata. Aga suurtel lennukitel, reisilennukitele, seal lendavad mehed veel peale 50 aastat ka. Muidugi üle 60 ja tähendab seda, et meil ei ole. Katselendur peab täiuslikult lendama sellele, mis peab lendama ja natukene peab oskama lendama ka sellele, mis üldse ei pea lendama. Mis te sellest ütlemisest arvata? Jah on öeldud tuntud katselenduri poolt, nüüd see enam nii paika ei pea, selle, nagu ma rääkisin, väga vanasti oli see asi küll nii, et lendasid isegi niisugused lennuaparaadid, mis päris ei peaks lendama. Näiteks lunid viimastest nendest karlaev hülgele, kes hukkus ka 10 aastat tagasi lendas Turbo lennukil. Ei olegi lennukis lihtsalt üks mootor, reaktiivmootor, mis on pandud vertikaalselt ja siis on gaasitüürid kõrval eksraam. Ja sellel niisugusel öeldes, nagu neid luua selgeks lendas. Ja peale selle muidugi siis liikus konstruktorite mõte edasi sellest lendavast aparaadist tuli pärast välja vertikaalselt lendav lennuk, mis praegu on juba lendab ja mida oli näha ka paraadil Moskvas. Mitu aastat tagasi? Viimastest reisilennukitest on vist kõige värskem Il 86? Kas taldes algasid ja see kell 86 tegi alles oma esimese lennu ja maandus nyt oma põhibaas, kus ta hakkab tegema katselende. Seal on veel palju nende ees, et täpselt teada saada maandumisja, õhkutõusmiskiirused ja muud andmed, samuti lennu kaugus. See lennuk on muidugi meil esimene nendetaoliste hulgas, sellepärast et nagu oli tuus 44, on esimene ülehelikiirusega lendav reisilennuk IL 86, mil esimene nimetatud aerobuss mahutab ligi umbes 350 inimest, kus on inimestel vähem tegemist pagasi äraandmise käepärast oodatajali lennujaamas pagasi kättesaamist. Lennuk peab teenindama keskmise pikkusega lennuliine, kus on väga suur koormatus ja praegu ju lennuväljad töötavad niisuguse koormusega igas minutis tõuseb ja maandub lennuk. Ja praktiliselt ei ole võimalust enam lennuGrasku tihendada ja selleks, et suurendada reisijate arvu, tuleb lihtsalt suurendada lennukite kandevõimet. Selle üks viimaseid esindajaid on kell 86. Sama võib öelda ka ei hakka 42 kohtumissiks, pool aastat on juba lennanud või natuke rohkem. See on ka jaka 40 suurem või vanem vend. Põhinõuded nendele on, et nad lendaksid igasugustes ilmastikutingimustes, tähendab, peavad olema väga head automaatseadmed maandumiseks samuti ökonoomsus mis on kogu maailmas praegu tõusnud päevakorrale, et võimalikult vähe kulutada petrooli. Sellepärast et kõik reaktiivlennukeid, mis lendavad praegutlejate petrooli peal Millest peab katselendur pärast tööd ja puhkuse ajal kõige enam puhkama? Tegelikult lendur saab minu arvates rahuldust lennust ja see on niisugune hea väsimus võidelda. Sellest oled rahul õhtul, kui olete teinud mitu lenda rohkem parema meelega teeks rohkem. Nii et niisugust väsimust ütleme ei Diano, aga lenduril on piiratud ka teatud raskuskategooriate lennukil lendude arv on piiratud, et mitte üle koormata lendurit. Ja eelkõige muidugi vist närvisüsteem vajab puhkust. Sellepärast ongi ette nähtud, et kui ei ole olnud puhkusel, ütleme 11 kuud, siis enam lennata ei lubata rohkem ja tingimata peab minema inime puhkusele. Mitte nii nagu mõnel teisel alal võib võtta seal kompensatsiooni või midagi nihu keerata kaks arstina poksida, meil on see arstide poolt keelatud. Praegu olete tulnud puhkusele ja kuju Tallinna puhkate hiiul isa ema juures. Kas käite siin igal aastal? Ja ikka püüan enam-vähem igal aastal käia. Möödunud aastal korraks jäi see käik natuke lühikeseks, aga muidugi aastal vähemalt kuu aega olen siin. Uksed on muidu kaks kuud aastas. Paistab silma, et üks katselendur on kõige muu juures ka hästi rahulik ja tasakaalukas. Jah, peab olema küll vist, et kui midagi juhtuks, siis kaotaks tasakaalu tasakaalukus, see kulub kindlasti elus, kaeva, olgugi, et see alati nii välja ei tule, enam peaks tulema veel. Kodus on teil abikaasa ja on ka kaks poissi. Kas nemad ka vahel on tunded Marveerivad, kui teavad, et teil on mingisugune vastutusrikkam lend. Päris seda öelda nädal veel, eks see on 11 ja teine on viie aastane, nii et nad sellest palju veel aru ei saa. Abikaasa on harjunud juba selle asjaga ainult kui õigel ajal. Ühesõnaga koju ei tule, siis on kindlasti närveerin, vist ei tea, mida. Sport Te olete ka teinud kergelt sportlase tüüpi mees, paistab, et on kas siis poksi või maadlust või mida ma võin teile. Vastanud ja kunagi tegin poksi küll 58.-st kuni kuueteistaastane. Olin Eesti meister 11. Karksi voolu skaalas. Praegu käin hommikul jooksmas, seal kõik spordi tegemine rohkem, amet omaette on juba teatud Reiniku igale ülendada. No ikkagi metsajooksud ja niisuguseid väikseid asju peab olema vormis hoida ja leilisaunas kindlast. Katselendurite pere pole küll eriti arvukas, aga ilmselt mitmerahvuseline on ka rohkem eestlasi. Teie ametikaaslasi. Minu teada praegu küll rohkem ei ole, vähemalt ainult ühes ministeeriumis, rohkem ei peaks olema, leedulasi on küll, aga eestlasele armeenlasi, ukrainlasi, venelasi, juute. Ma kuulsin, et teid on autasustatud hiljuti Lenini ordeniga. Lenini ordeniga au tõsteti mind ühe uue sõjaväelennuk katsetamist eest, mis võeti Ärelossale küllaltki paljudel üle Ratasele lennukiga. Jaanuari kuulete veel siin hiiul puhkate lume keskele vast saatega suusatamas käia, on plaanis? Kas kuskil ei ole kahjuks siin suusad jäid koju Moskvasse. Aga millal järgmine katselend, võib-olla pärast puhkust? Esimene kuu lõpus kindlast jaanuari lõpp.