Äsja lõppes aplaus gruusia helilooja Solhandsinud saate sümfooniale. On kahju, et heliloojad, autorid, kelle teosed esimeses pooles kõlasid ise meile Tallinna tulla ei saanud. Seepärast mõni tutvustav sõna. Otar korthly lõpetas konservatooriumi kahel erialal pianisti ja komponistina. Praegu õpetab ta Tbilisi konservatooriumis polüfoonia, et võib-olla kohtlane, seepärast ka tema palju sandilises loomingus õige mitut polümfoonilist helitööd, milledest üks tänase kontserdi avas Gallia orkestrile on loodud 1964. aastal. Tbilisi konservatooriumi rektor, professor Solhandsinud Saatse on heliloojale laialt tuntud lavamuusikasõpradel, eeskätt tänu oma ballettidele, millest populaarseim Othello. Kerge muusikahuvilistele tänu oma filmimuusikale nõndanimetatud puhta muusika austajaile aga oma üheksa keelpillikvartetiga. Muide, kvarteti žanriga on seotud, kas sul han sind saate heliloojaks saamise lugu? See oli 1947. aasta, mil Gruusias kuulutati välja konkurss keelpillikvartetti idele. Nii žürii kui noore autori Moskva konservatooriumi tšelloklassi tudengi üllatuseks sai preemia Solhandsintsasse kvartett. Harvaesinev juhus, esimesed ja veel iseseisvad sammud komponisti teel ning vabariiklik preemia. Edu tugevdas usku oma kutsumusse ja Solhandsinud saatse alustas kompositsiooniõpinguid. Nii palju heliloojast, kelle kolmandat, 1969. aastal loodud sümfooniat äsja kuulsime. Pöördun nüüd meie külalise Vadim Subladze poole, küsides, kust üldse sai alguse kahe vabariigi ühiskontserdi tore idee. Kuuleme dirigent orienteerub oma töös üldse nüüdismuusikale ja eriti muidugi kodu ning vennasvabariikide heliloomingule. Sõprus gruusia heliloojatega on ammune, nende uudisteoseid on Vadim suv läätse ikka rõõmuga juhatanud. Tänase kontserdi idee andis muusikutest abielupaar helilooja Otar korthly ja pianist Laali Mikava kes tutvustasidki dirigenti Jaan koha loominguga. Dirigendile kuuldu meeldis ja nii need teosed Vadim Sublaasia repertuaari jõudsidki. Esmakordselt juhatas ta neid helitöid kuu aja eest Tbilisis. On rõõm kuulda, et kontsert võeti soojalt vastu ja kriitikagi reageeris kiitvalt. Kontserdi esimeses pooles kõlanud helitööd Otar korthly passa kalja ja Sulhandsinud saatse kolmas sümfoonia kuuluvad Aga dirigendi lemmik helindite hulka. Ta on neid juhatanud õige paljudes meie maa linnades. Need kaunis ammu loodud teosed on mõlemad juba oma eluõigust tõestanud. Meenutame veelkord, et Zachary Forootsee dirigeeris kõnesolevat sümfooniat Tallinnas Gruusia Kunstidekaadi päevil. Nii et päris võõrasse teos meile polegi. Et Vadim, su plats on meil esmakordselt, palusin tal end Me kuulajaile tutvustada. Niisiis on Vadim Subladze Gruusia televisiooni ja raadio sümfooniaorkestri dirigent. Varem töötas ta kaua aega Armeenias samasuguse orkestri juures. Nii on kogu dirigendi praktika seotud raadio orkestriga, mis omalt poolt tingibki ju uudisloomingu mängimist. Spersi tõsis õppesseni vapros Kakvammuda loss Labotas nässu märkest. Teosest töötajatega Daniel mulje, et basseini ääres kontserdi teises pooles, nagu juba öeldud, tuleb ettekandele jaan, koha looming. Palume nüüd heliloojal meenutada võib-olla seda esimest pilisi kontserte, tänu millele ka tänane teoks sai. Noh, see oli niuke sümpaatne küllakutse mulle võtta osa sellest kontserdist, see toimus veebruaris, 12. veebruaril, ma saabusin sinna viimasel minutil, et, et ega ma proovidest praktiliselt nagu osa ei võtnud, ei saanudki võtta. Nii et kontsert oli nagu üllatuskontsertsaalis esimest korda nagu kuulsin, kuidas see asi siis kõik kõlama hakkas ja, ja kõlas kõlas väga toredasti, vastuvõtt oli väga soe, väga südamlik ja niuke meeldi. Helge tunne. Kevadisest soojusest ja kevadisest tegelikkusest pilisis. Aga kas on mingi erinevus ka enne on teosed ju meil siin salvestatud ja põhjamaiste muusikute poolgas mingise temperamendi vahe oli ka kuulda midagi uut avastasite oma muusikas seal nende esituses. Eks iga interpreet ikkagi mingisuguse nüansi annab enda poolt esitusse juurde või siis muudab midagi. Kuid see, kuidas nemad seda tegid, see oli ühtus täiesti minuni sihukese kontseptsiooniga või niisuguse ettekujutusega niiet Niukest kontrastsed muudatust või kontrastsed nihukest uudsust. Seda ma ei julgeks küll väita ja ega ma ei olekski selle pooltelt tahaksingi seda väita. Sest järelikult seesama lõunamaine temperament, onteesifreerinud nootidesse pandud mõtted, nii nagu siiski autod, need on soovinud. Aitäh tere, kandiga me juba rääkisime Jaan koha teise klaverikontserdi solist on Laali nikova. Kuulsime enne, et kontserdid, idee on temalt pärit, seepärast küsingi, kuidas ta paljude klaveriteoste seast just selle kontserdi välja valis. Kuule, me plaanime, kava on samuti üks neid interpreet, keda köidab nüüdismuusika ja veelgi enam ta leiab, et iga interpreet peaks mängima ja palju mängima just oma aja muusikat. Tega ägistonskumis kustunud pill. Jaankohaga tutvus meie vestluskaaslane Eesti kunstidekaadi päevilt Gruusias tema loominguga tutvumisel tärkaski soov tema klaverikontserti esitleda. Vaadanud läbi mõlemad Jaan koha, klaverikontserdid langes Laanemika avalik teisele. Siin köitis teda eeskätt omapärane helikeel ja mingi lausa eriline muusikalise mõtte kaasaegsus. Teha ja nüüd ongi aeg solistile dirigendile valmistuda lavale minekuks. Kohe algab kontserdi teine osa.