Tere õhtust. Eetris on taas saade raga aeg. MINA OLEN Horbis. Eelmises saates oli juttu pärimusliinide garaanade ehk muusikamajade seostest India vürstide kogukondadega. Vanemate muusika, pärimusliinide ja uute kultuurimõjude põimumine tõi kaasa uued stiilid, nagu näiteks kajal. Garaanade loojateks olid vanade pärimuslinde kandjate kõrval tihti muusikut, kes rändasid ringi ja õppisid erinevatelt kuludelt korjates ja põimides erinevaid Raaga esituse detaile kujunes suurepäraste muusikute isikute näol uusi pärimusliine, mis said tavaliselt oma nime nende elukoha järgi. Tänases saates tuleb juttu kahest pärimusliinist. Mazarssenja jätava muusikamajast. Mõlemad on oluliselt kujundanud 20 sajandi hinda. Muusikakultuuri muusikanäidetena kõlab kaasaegsete pärimuslinde kujunemise ajal ehk viimasel kahel sajandil üheks hinda. Kõige populaarsemaks instrumendiks kujunevad keelbil sitaar. Majadesse nii pärimusliini alusepanijaks on üks 20 sajandi India tähelepanuväärsemaid muusikuid Allaudin khaan kes elas Maicharis kohaliku vürsti õukonna muusikuna. Tema muusikuks kujunemise lugu ei olnud sugugi lihtne. Juba kaheksa aastase poisina põgenes kodust, et muusikat õppida tihti nälgides, kuid pühendanud õppijana selle kiiresti selgeks kümneid erinevaid instrumente. Tema kõige olulisemaks guruks oli aga seni ja pärimusliinist Sarudi mängija circa, kes oli Udaypuri maha ratsateenistuses. Sirkhani muusikast vaimustuses. Noormees püüdis saada tema õpilaseks, kuid Vazirkaan ei leidnud võimalust noort muusikut õpetada. Meeleheites Hallodin viskas end õukonna poole sõitva Circani hobuvankri ette. Seepeale mõistes või Sirkka on, et oli Allaudinil oodata lastes noormehe liiga teinud ning otsustas jagada enda muusikalise pärimussaladusi, mida tol ajal varjati väga kiivalt. Järgnesid aastad täis intensiivsed ning pühendanud treeningut õpingute vahepeal saabusse alla tünga on korraks koju oma vanemate juurde. Ning tema pere oli salajas teinud sellise plaani, et poeg uuesti koduste lahkuks. Võta talle kiiresti naine seda tehti, kuid Alodin Khani enda alla. Ta tõotas ma naisele, et tuleb tagasi ning öösel lahkus salaja oma pere juurest ning jätkas oma muusikalist treeningut veel palju aastaid. Ning naine ootas teda truult kodus, kuni ta siis tuli küpse muusikuna koju tagasi. Alodingaa lõppesid hiljem mitmed hinda. Muusikalegendid nagu tütar Annapournaderi poega Ali Akbar Khan ja ravižhanker. Ka tänapäeval väga levinud instrumendi bambus lepansuuri tooja India klassikalisse muusikasse. Panevalcoss oli Allaudinghani õpilane. Mitmed tema õpilastest olid kuuekümnendatel ja 70. ühed esimestest muusikutest, kes tutvustasid hinde klassikalist muusikat Euroopas. Ameerikas. Siiski mitte. Alati ei ole ühemaa muusikakultuuri edasikandmisel kõige olulisem muusika, tuntus või kommertsedu. Näiteks loobus mahharzeni ja pärimuse kandja Alodin Khani tütar annab Burnodeeri pärast esialgset edu esinemistel koos abikaasa ravi Šankariga 1900 kuuekümnendail aastail avalikest ülesastumistest ning keskendus suhteliselt noore muusikuna ainult õpetamisele. Neid varaseid kontserte kuulanud inimeste muljed ning säilinud fotod annavad edasi ravisaatori. Sügavat austust annab poorne muusika ja ande vastu. Annaturna jäi truuks oma isa ja guru Alloding Khani lähenemisele Raaga esituses mille keskseks osaks oli meditatiivne Laap ja tundlik tähelepanu iga helikuulamisele. See on eelduseks, et suuta esitada mikrotoone. Ehk siis rutisid, mis on rahvamuusika olemuslik omadus. Nimelt sõltub ühe noodi helikõrgus esitatavas traagast ehk meloodia kontekstist ning ei ole täpselt fikseeritud. Näiteks on kuues noot madaldatud erineva kõrgusega sarja esimeses saates kõlanud Raagas Bayrav kolmandas saates kõlanud ragastarbaari taolised variatsioonid mikrotoonides eks ruttides Raagade eristamise aluseks erinevatele roogadele omaste tunnuslik mikro toonide tähtsust ja nende meelespidamist rõhutab ka minu banzuri õpetaja. Tegemist ei ole nii-öelda lisatud muusikalise ornamendiga, vaid noodimuutusega, sõltuvalt muusikalist kontekstist mis loob tunnusliku meloodia kujundi Raagas. Seetõttu on hinda muusikat võimalik edasi anda ainult suulises traditsioonis sest isegi kui noodid kirja panna, sõltub nende täpne kõrgus esitatavas traagast. Mayeri maha raadialtuva nime saanud annaturnadevi muusikaline treening algasedaga õrnas eas. Kas venna Ali Akbar Khani ja ravi Šankariga Nad kõik õppisid esmalt IZ Rupatratsiooni laulu milles improvisatsioon järgib täpset raga rütmiliste ülesehitust. Sama lähenemist rakendati ka instrumentide õppimisel. Anna Burna valikuks oli Surbahar sitterile sarnane, kuid veidi sügavama heliga keelpill. Ta on üks väheseid naismuusikuid, kes seda tehniliselt keerulist instrumenti on vallanud. Sarnaselt isa Alladinkaaliga oli Annapurne õpilaste seas väga erinevate instrumentide mängijaid. Kaudselt on ta mõjutanud ka minu valikut tegeleda hinde muusikaga. Kuna esimest korda kuulsin banzuurite Kinde bambus. Lööti annab poolne õpilase Harbratsionaasia esituses Kontsert plaadilt Rembershakti. Eelmises saates kõlanud raak Sandra kants on pärit sellelt 1999. aastal ilmunud plaadilt. Tegemist on kitarrist Jorma klahvline tabla mängis kirusseini seitsmendal loodud ansambli Shakti hilisema versiooniga milles külalisena astus üles Harblased Saraasia India muusikakultuuri jõudmisest nii-öelda lääne teadvusesse. Hinda muusikakoolidest läänes ning rütmitsüklitest hinde muusikas tuleb juttu järgmises saates. Annab Burnateedi sügavat rolli tema isa ja india muusikatraditsiooni edasikandmisel näitab ka fakt, et kaks aastat tagasi, kui see eraklik suurepärane muusik ning õpetaja suri teda meenutas soojalt nii India president ning näiteks ajaleht New York Times avaldas, annad poorne elu ja pärimust meenutava artikli. Arvestades tema erakliku eluviisi, on taoline tähelepanu paradoksaalne ning meenutab nii tantsuõpetaja Swami Harri tassi lugu kui ta legendaarse varanassi Sanna mängija millaphani vastust miljonärist USA ärimehele kes eduka kontserdi järel kutsus teda Ameerikasse elama. Piss millahkaan vastas kutsele viisakalt, et ta tuleks, küll aga ei saa oma suurt peret ja muusikalisi partnereid hüljata. Selle peale vastas Bismillahhani muusikast vaimustuses miljonär, et katab nii muusika, pere kui ka teiste muusikute elamiskulud Ameerikas. Milan, kes tegelikult ei tahtnud oma kodulinnast varanaasist lahkuda, tänast taas viisakalt ärimeest ja ütles, et tal on veel ainult üks soov. Nimelt kas ta saaks Ameerikasse kaasa võtta ka kangelase jõe, mille kallal ta elab. Seda kuuldes loobus miljonär oma pakkumisest ning millahhaan elas kuni oma surmani. Naasis. Annab õrna ja tema venna Ali Akbar Khani õpilasena jätkas pärast Allodin Khani surma. Kas Hitleri mängi Nickil panersi? Kelle kontsert Lindsust kuuleme tänases saates. Kuigi nii Nickil panev see kui ka radisonkari guruks oli Allodingaan on nende Citari mängustiilid erinevad. Selle põhjuseks on see, et tähelepaneliku õpetajana lähtus Alaudinkaan muusikute erinevast iseloomust. Alodin ütles Maichaari õppima saabunud Nickil panev siile, et asetab ta võrreldes ravisonkeriga teisele teele milles ei ole sarnasusi. Loomulikult on Raagad ja selle mängimise alused samad kuid stiil varieeruv sest muusikute meel on erinev. Nickil panetsi kirjeldas õppimist Alodinkaani juures järgmiselt. Karmil treeningperioodil unustasin kogu maailma ning harjutasin kuni 14 tundi ööpäevas. Millegi muu jaoks aega jäänud. Ja kogu aeg andis guru, kes on ise selle protsessi noorena läbi teinud mulle juhendusi. Kui rolli võib siin võrrelda näiteks apteekri või arstiga, kes ei soovita ühtegi ravimite meetodit, mida ta poleks ise proovinud ja selle tulemust näinud. Aastatepikkuse treeningu järel sõnastas nikel Panatši oma esinemise filosoofiat järgmiselt. Ära kunagi läheneraagala uhkuse vedevusega südames. Muusika kasvab su teadvuse puhtamatest tunnetest ja seetõttu saab ainult selge meel luua vibratsioone. Täna saates esimesena kõlavraga hemant on Alloding Khani loodud ja nii Maichari koolkonnale tunnuslik. Sõna vähemalt tähendab talla ehk seda Raagat mängitakse päeva esimeses veerandis eelkõige talvel. Talvindes näeb muidugi välja hoopis teistsugune kui meil Eestis. Põhja-Indias on seda tõesti tunda ning detsembris-jaanuaris võivad temperatuurid langeda nulli lähedale. Siis kogunevad näiteks oranži kitsastel tänavatel ümber lõketeni inimesed, koerad kui ka tänavatel uitavad lehmad. Kõlabraagahemant, lapp nikkel panelsi esituses. Järgmisena kõlab rütmiline osa kat ragast mant ning Nickil paranesid, saadad arstidele omaselt rütmiinstrumendiga tabla selle üks virtuoosse, maid, kaasaegseid esindajaid, Aninud ütlejatarsi. Rütmitsükliks on 16 töögiline Intaal ning soovitan tähele panna, et sel ajal, kui sitaar hoiab seda korduvat teemat, epriseerib tabla ning vastupidi. Kui tabloo jääb lihtsalt rütmitsüklit. Improviseerid, sitaar ning pea kõik Impressioonid lõppevad tsükli esimesel löögil mida nimetatakse samm ehk rütmitsükli kuningas. Marcherzenia koolkonda tutvustava saatuse kokkuvõtteks võib öelda, et tegemist on koolkonnaga, mis on oluliselt mõjutanud ka siin Eestis indie muusikaga tegelevaid inimesi. Saate esimeses pooles kõlanud Micharssenja ning teises pooles peaksid elama hakkama etava koolkonna esindajad kasutavad erinevat tüüpi sitaar mida tänapäeval tuntakse kokku kolme liiki. Instrumendi nimi sitaar on tuletatud pärsiakeelsest sõnast Zetaar, mis tähendab kolme keelt. Arvatavasti arenes algselt kolmekeelne pill kuue või seitsmekeelseks hiljem. Tavaliselt omistatakse sitaari kui India klassikalise muusikainstrumendi loomine. 13. sajandi lähevad muusik poeedile Ameercus Role kuid praeguseks on teada, et sitaari selle kaasaegsel kujul tol ajal ei eksisteerinud. Kõige tõenäolisemalt on sitaari leke seatud Sarasvatiivinaga ning oma kaasaegse kuju omandas mugulate aasta lõpus ehk 18. sajandil. 1914. aastal avaldatud tsitaari muusikaalane teos. Sangiitud Arshana nimetab sitaaria arendajana eelmises saates mainitud mogulite õugena muusikut Hanseni järeltulijat kes elas 18. sajandil. Tema lapselaps Macitgaanile aga omistatakse mitmeid Cheddar'i muusikale kaasajal olulisi omadusi nagu näiteks mitmete Dropat stiilis kompasitsioonide ehk kattide loomist. Seda väga aeglaselt kulgeva rütmitsükliga stiili nimetatakse masid Khanikat. Enamasti on Setuaaril kuus kuni seitse põhikeelt ja 12 kuni 13 kaasa resoneeruvad keelt. Üks huvitavamaid Citari mängutehnikaomadusi On keelte aeglane venitamine, mis võimaldab imiteerida vokaalmuusika lauglevad stiili. Järgmisena kõlab saates etava garana esindaja Hyper vesi esituses raga kirvani. Selle koolkonna eelkäija õppis vanima india muusika koolkonna Kvaaliork haarana õpetaja käe all ja nii ühendab see pärimus lini Drupadikuga kalli elemente. Näiteks Laap järgib klassikalist Rupaderaapi kolmeosalist ülesehitust millele järgneb Kaialstilis rütmiline osa. Selle kompositsioon ehk kat. Pealstili rütmilisuse osas kasutatakse rütmi, instramine tablat, mitte truppidele omast pakkavatsi. Etava pärimusliini stiili olulisem kujundaja on täna saates kõlavast hyper vesi, vanavanaisa kes lisas Dropat stiilis lapi kajal vokaalile tüüpilisi improvisatsioonielemente Hitler vees on etava garana seitsmenda põlve esindaja. Tema õpetajaks oli isa, kes vastavalt päriphony kombele andis talle kõigepealt edasi vokaalstiili ja rütmiinstrument tabla teadmised. Ning alles seejärel algasid kitarriõpingud. Laulmise valdamine on eriti tähtis selles pärimuse ees mis on tuntud kui ikka jaki hang ehk improvisatsioonistiil, mis imiteerib vokaalmuusikat. Üks tuntumaid selle pärimusliini esindajad oli ravi Šankeri kaasaegne Vilajad, khaan. Shippar vesi sõnul oli tal oma guru ehk isaga kaks erinevat suhet. Üks kui isa ja poja suhe ning teine kui kuru ja sisse ehk õpetaja ja õpilase suhe. Isa andis talle edasi nii hinde muusikaalused kui ka selle, kuidas elusündmused on seotud muusikaga. Kulgevad tagasi helide maailma. Tsiteerides Tšehhit preveesi. Õpilane peaks vaatlema õpetaja tegevust, kuidas ta õpetab, musitseerib taoline protsessis sees olemine ehk muusikakultuuri sisse kastmine on vajalik, et õpilane imaks endasse meie muusika ning oma õpetaja olemuse. Alles siis algab tõeline õppimine. Sa Hitler, vesi esituses, kõlab tänases saates rakerbani mida mängitakse tavaliselt kesköösel. Raga on pärit Lõuna-Indiast. Shippar Vese esitusele on omane väga tundlik Raaga esitas Alappis, mis kasvab tseerijaitsiaala käigus intensiivseks voolamiseks. Kõla praak germaani Laap salaesitajaks sai Hitler vees. Järgmisena kõlab lõik samal kontserdil kõlanud raga germaani rütmelisest osast saatjaks taas kord tabla ja rütmitsükliks seitsme löögiline Rubaktaal. Rütmitsükli äratundmiseks soovitan tähele panna, et kõik impraditsioonid lõpevad esimesel löögil. Eksamil kuulamise lihtsustamiseks võib ka seda rütmi kaasa lugeda. Siis on võimalik tähele panna, et mitmed nendest positsioonidest kulgevad üle mitmete rütmitsüklite. Kõlab raakerbani rütmiline osa kat esitataks tšehhitar vees ja tablal nihe armeeto. Kõlas raakirvani tšehhitar vesid esituses. Järgmises saates tuleb juttu Põhja-India muusika rütmitsüklitest ning India muusika jõudmisest lääne kultuuriteadvusesse. Mina olen näha Rubis. Kohtumiseni ja kena õhtut.