Dotsent Richard kleidis, mis töö on teil praegu töölaual lahti pooleli? Jah on ka oma suuremat töödelt järvel ära teinud, aga praegu toimetan ma ühte tõlkijat. See on saksa keeles, eks ikka garantiid. Antiigileksikon esmakordne on selline eesti keeles tulemas, mis käsite, mitte üksi, üksikud alasid nagu ajalugu, kirjandust, kunsti, Vaitamis tahab olmes kirjutada, tankiga olnud, mul on olnud töös 14 tõlkijad, nendest elanikud oma tööga hästi toime tulnud, tulnud loobuda ainult kahe tõlkija tööst. 14-st minul oleks kontrolllugemine väikestele vigade kõrvaldamine. Kas teil on olemas kindel päevaplaan? Nüüd kindla päevaplaaniolest mootoris viletsaks, elanud ja töötanud, kuidas tervis lubab? Koeral hea öö olla, täiesti maganud. Töötan pool päeva. Ta ei tööta, väsid ruttu ära. Kas läheme nüüd oma jutuga võib-olla tagasi kaugetesse aegadesse, alustame võib-olla teie lapsepõlvest. Kui palju te mäletate oma isa? Minu isa oli väike, kauples Tallinnas kalamaja tänaval pärast Narva maanteel. Aga ta operatsioonid ei õnnestunud, tal jäi vaeseks. Rahvaliidu töövormis viimastel aastal oma hobustega muidugi kahe hobusega. Ja kui ta suri, siis tuli ja emal ja minul tööle hakata ema koorminu vanaemaga aga hakkasin Beson asjaks. Ja mina hakkasin tänu direktori heatahtliku sele erasund andma. Jõukad perekonnad, eriti juudi perekonnad, pidasid oma taastanud repetiitor, kes kontrollilt nende Epins. Tõsiselt jah, suv tekkis mul ka juba keskkoolis vanade keelte vastu. Ladina ja kreeka keele vastaks, režissöör oli meil fakultatiivselt paine, tähendab vabatahtlik. Aga sõnul direktorile tegime seda kursuse ka läbi ainult terve klassi kohta neli või viis õpilastes õppinud kreeka keelt. Ladina keel oli muidugi kohustuslik. Muidugi raske oli. Ja siis mitut poisikesi vaevalt tirisid ennast klassist klassi. Aga meil oli ka korteri ja kui õpilane toime tullut, aga õppimisega siis panid lahkuma, mitte nii, nagu oli, sel ajal kusevad vägisi õpilast koolis kinni. Ja seda juhtus ka ikka igav, mõni niisugune välja langes. Aga see selle tõttu distsipliin tugev suhtes õppida, see. Põrandal on ringrajad ja me käisime koos taevas raamatavastel vastutades suures kilos ajas kus ühel meie Bosnias tuli korter, ta vanemate korter. Kas see oli siis niisugune arutlus või ette kanda? See oli natuke poliitilisel rahvusliku ilmega ning me elasime kaasa kõiki kultuurisündmusi käivale loata teatris, käia koosolekutel, kuidas Eestimaa rahvaseltsi kõnekoosolekutel, kus juhatas ja vana Jaan-Voldemar Veski, aga siis teine ring oli. Kandidaatkandidaat ja ta ei olnud mitte masina taga oli ka põrandaalune selle kaheksandas klassis, kui kui ühelilgus, ilusad päevad, millal järjekorda võimlemise tund oli. Tund oli üle tänava, kui te olete käinud Nunne tänaval üle tänava, praegusel ajal võib-olla alles ehitati minu ajal pidulikult saab valmis 1009 10 15, mis vormis. Ja nende hulgas oli siis ka olin mina teised õpilased. Ja siis tuli üks meist, Ordlik jättis mütsi pähe. Vaata selga, muidu hordoritelemat. Nüüd noore poisina keskkonna läbi gümnaasium Peterburi Ülikooli astumine, kas oli julge samm niisuguse seas minna nii kaugele võõrasse linna? 19 aastat vana noormeest ja Peterburi tullakse Peterburi, läksin ma selle põhjusel, et mul Tartu ülikool ei olnud taskukohane tartlasi pidanud õppima kellegi kulul. Peterburis lootsime saada eratunde, nagu ma nüüd Tallinnas kaitseb. Osalt läksid täide. Aga muidugi raskem oli. Ja ma ei kahetse, Nad ütlevad, läksin, kuigi ma seal seal ainult ühe aasta õppida, siis tuli sõda ja mobilisatsioon. Ja tuli ülikooliga mõneks ajaks jumalaga jätta. Peterburis ma ei saanud ühtegi eksamit teha. Ilmus Ministrite Nõukogu määrus, mille järgi. Täitematerjali nii-öelda ohvitseride osas, et ma juba keskkoolis sõjaväelase drill olime läbi teinud, siis olime seal ainult kaks nädalat Volga ääres Volga jaka. Ja sealt saate Moskvasse sõjakooli liblika koonidelt ajutised sõjakoolid nelja neljakuusekursusele. Sellel ajal lõpetasin hääletuse tulemustega, sain siis valida sõjaväeringkonda, kuhu ma tahan minna. Vabanesin Pedro ringkonna ja. Nüüd noormees aasta õppinud ülikoolis ja sõjaväkke ja tagantjärele vaadates, mis te ütlete, mida andis teile õpetaja, töö ja õpetajaamet. Aga õpetajaks peab sündima, kellele õpetajale usaldas rangus õpilassuhtes korrektsus, õiglus, õpetaja väga tarvilikud omadused olemas, õpilasi ei taastuma ja need lugu pidama. Kas õpetaja pedagoogitöö segas teie teist niisugust suurt kiindumust? Päeva esimene pool oli koolis teise poole telepolkurus muule tööle järjekorras olles niuksed esimene töö oli eesti keel kahvlis. Kursusel, mille peale poisid salaja läbi eesti keele korras aga saan ikka hakkama ja ilmast teost 29 siis oli mul juba niisugune kuulsus. Toimetuse töö suhtes kutsuti kirjastuse loodusdirektor. Arhitatsiooni tegema või siis on Soomest tulnud ja tantsiaalsele idia saanudki. Soomes on ta tutvunud ise ka selle tööga kirjastes odava, seal paras kihedasana kirjatele trükk. Majanduslik baas ei olnud ju väga tugev. Kui nüüd tagantjärele vaadata, kas tundub imelik, et nii väikese koosseisuline väikese jõuga see tiaara tehti? Küll tehti, aga kaastöölised tegid oma tööd õigeks ajaks valmis ikka. Kõik mitte tuli sõdida, küll loobuda ka usk aset leida. Ma läheksin, koguneb, meie peatarvitas koosnes kolmest inimesest. Vina professor Karl ja Johann Voldemar Veski. Talvega läksime kord riidu, hakkasin juba talle väga suur osa toimetatud üldkirjutada artikleid. Nimelt üldajalugu. Professor Tarvasseeritada. Ma ei saanud, aga sa seal ja tõstate. Pakkuda kas, kas mine minema? Me oleme head sõbrad. Kas mine minema või, või kasvõi tähtajaks valmis seal selle nard. Need tähtaega nii kibedasti kiired ei ole, mõnes mõnesse vihku läheb rohkem, mõnest vähem. Oleks aru, et ta on ikka seda ülekohut. Enne seda oli töö veel ka Eesti Kirjanduse seltsis. Liige olin juba 21.-st aastast lihtliige aga siis hakkasid imelikud asjad toimuma tal seal. Vanad mehed olid. Ja vajad keldrikorrusel, lõi päevadel trükikoja pesemisele riiklikku toetust, ka suurel määral hakkas meie kirjastus ka turvata. Kuigi see meie esimene eesmärk ei ole suur. Nojah, 30. aastal siis nüüd kirjanduse seltsingu aastad peale selle koosolekute korraldamise Altkirjanduse teemadel ja ja muude ürituste oli veel tähtsal kohal posidki kirjastada. Meie panime aluse maailma külase sarjale. Elav teadus. Väga populaarne sari on, oli ja siis mõnevõrra kerastasime ka eesti algupärast kirjandust, kui selle kellas peakski laskuri Toristi. Kuidas oli teie tulek ülikooli ülikooli õppejõuks? Mida te mäletate sellest esimesest nõukogude aastast Tartu Ülikoolis? Muudatusega suured rattad ja käis enam-vähem normaalselt libistades. Käid suure hoolega puudumisel suhteliselt palju vähem. Kui nüüd. Mille eest Saksa okupatsioonivõimud teid arreteerisid? Ta kolleegaid ühe kolleegi peale ka suheldes ise Hitleri spiooniks, ma töötasin juba kirjastuses pool, asud rõiva päris ilma tööta. Päris raudtee ääres niuksed, barakid olid seal, olud olid halvad. Oli tehtud lahke mees ärkraisi, Köderite sahmann ja nii edasi, et me oleme otsustanud teid siiski vabadusse lasta. Aga teate, esialgu politsei valve avaliku palve olla, ma pidin registreerimas politseijaoskonnast ja iga nädal käima. Politsei näitab, kas saab olemasolevat. Peale selle kas nad minu järele valvasid kuidagi seda ma ei teagi. Minu ülesanne oli see huvitav jutuajamine. Ta ütles viidist pärit olevat aastad on nagu saksa keelt oskan, siis meeldis talle ka. Suur kahtlus niikuinii tekkinud partimid lahti lasksite. Et ma, et ma tean jah, talle tegelikult keegi enam rääkida, ma arvan. Noh, selle eest hoolitseme meie juba. Jutt seal ikka muidugi seda jalge tõsteti, käisime nädalaga ära, ei tulnud. Kas te tulite kohe pärast Tartu vabastamist ülikoolilt tööle esimesel sügisel? Ma läksin paar päeva enne tartu vabastulist pakub tükk aega vabas Keava jaamas al-Quaeda ruumis ja siis, kui sakslased olid läinud, raudtee korraldataks kitsas raudtee, saab selle auto Nõukogude sõjaväerongidega Tallinna. Seal esimene käik, kohe-kohe kirjastus kirjastus saatis, määras pusle siis peatoimetajaks. Karatonile sekretärile, et käi, saatmine kolm amet ütleb, et nüüd kateedri juhataja külasse teadlaritel ei tea, mis mulle veel kaelale tehakse paari päeva pärast asjasse lahedat. Aga te olete olnud ka mõne aasta ajaloo instituudi direktor. Kuidas te nüüd tagantjärele hindate enda kui teaduse töö, niisukese juhi või organiseerija võimeid? Tagasi muidugi virus ja väga palju hiljem siiski nagu heas keeldus minu teguviisi õpilased ja vanemad läbi harjunud selle korraga, mis siis oli Külpi laat, teha loengute temaatika, koostada? Aga ma sain kõigega hakkama, kas see vaata ka kadunud Kakitaliselt praamid vene keele kateedri juhataja tuli juba dekanaati minuga pragavate tunne asja üldse midagi Tiidamiseks, ülikool andide pudrud kannataksid. Ma pean ütlema, et ma olen ka ise ka ülikoolis õppinud. Te olete olnud kahe suure entsüklopeedia sünni juures teine on Eesti nõukogude entsüklopeedia kogemused olitel varasemast olemas. Kuidas see töö algas? Siis veel teisi tagasihoidlikumat töötaja töötegijaid, aga siiski hooldasid töö tegijaid mille tõttu sai ikka töö käima. Muidugi olid mõned momendid, mis nõudsid pikemat aega. Kõigepealt tehti maketti venelasest liitlasele, tuli tuli niukse arvustavaid ja näpunäited võrdlemisi vähe. Levitate trükiti. Et nii ruttu sellest nüüd ära ja laseb ossa õpetada venda kaadrid. Siis võite Lätis väga pikalt olles venitanud tööd, ma ei tea öeldagi. Gustav Naan, kes tema sai siis meie seal Moskva õpilasi ka? Jah, ja siis mõnda asja oleks kiiremini ka teha, aga võib-olla, et see venitamine kasuks tuli. Sellest kogemusest olid ikka töötatud väiksed ja tihtipeale ei osatud osakesed isegi pohlad korraldab kokku panna exitit tähestikus kogun kri pooled õpetajad ümber trükkida. Missugused on teie sidemed praegu ülikooliga? Klassikaliste keelte roll ülikooli üldpildistama. Ta ei ole seda soolo, kellel on selles mõttes, et anname rahvas, kes tema selles keeles kõneleb. Aga ta elab hädasid Aila päästjad teadvuses ja näiteks. Öeldakse, et kogu keemiaterminoloogia, mis iga tava kasvab ja mis saadab umbes kaks miljonit sõna on ju kõik kreeka ja ladina keele alusel loodud. Minul on praegu veel praegu suudan tunnel ladina keele oskusele tõsta. Seda eeskätt selleks, et õpikuid jälle saadaval oleks.