Lähme nüüd oma vestluste seeriaga jõudnud Haapsalusse ja oleme Partei rajoonis. Nõusoleku meie küsimustele vastata Annanud laine Soosalu, alustaksin küsimusest, millele esimeses järjekorras on vastanud kõik seltsimehed, kes selles sarjas on osalenud. Küsimus on, missugune Lenini kogutud teostes avaldatud töö või dokument andeid eriti köitnud. Ja kui võimalik, siis palun ka põhjendust. Kõik nad on paljud Lenini tööd tema artiklid, kõned, dokumendid, siin võiks nimetada tena fundamentaalseid töid, mis teha materialismi kreditsism planetaarne revolutsioon, renegaad, kaudski, aga ma eriti alati ikkagi imetlen Lenini ettenägelikkust, tema oskust perspektiivselt näha ja kogu maailma mastaabis küsimusi haarata. Kui ma loendama tööd pahempoolsuse lastehaigus kommunismis tänapäevani on ju väga aktuaalsed tema seisukohad ranges parlamentaarses distsipliinist parteis ja kogu ühiskonnas distsipliinist, mis rajaneb teadlikkusele oskusele kokku sulada, massidega läheneda massidele tunnetada masside huvisid ja nende õigele poliitilisele juhtimisele õigele strateegiale ja taktikale rajadagi tegevus. Kui me nüüd lähtudes NLKP keskkomitee otsusest ideoloogiat või poliitilise kasvatustöö edasisest arendamisest oleme püüdnud just eriti rajada oma kasvatustööinimeste meeleolude tunnetamisele nende niisuguste huvide tunnetamisele siis ikkagi ja jällegi me tuleme just selle Lenini seisukoha juurde, et väga vajalik on saada lahti Nendest kahjulikest harjumustest, kujundada häid harjumusi, traditsioone ja nendega võidelda selle hirmsa jõu vastu, millest rääkis Lenin. Me võiksime siin kas või näite tuua töökasvatusest kui palju me oleme murdnud piike siiski selle küsimuse ümber ja me oleme saavutanud häid tulemusi, me võime öelda näiteid tuua igast töökollektiivist. Mul hiljuti ütles üks koolidirektor, et ta mäletab üht õpilast hästi, kes viiendas-kuuendas klassis ei tahtnud õppida, ta põles soovist teha tööd, saada traktoristiks, pääseda masinate ligi. Nad tegelikku võimalust, viienda, kuuenda klassi poisid selleks loomulikult ei ole. Ja siis, kui ta hädaga pooleks lõpetas kaheksanda klassi, siis ta oli juba 15 aastat vana ja natukene isegi vanem 16. Siis see poiss juba ütles, et ta enam ei taha õppida ega töötada. Tegelik huvi töö vastu kadus ära lihtsalt selle tõttu, et ei olnud võimalik tegeleda nende asjadega. Nojaa, Lenini mõte igakülgselt arenenud inimese kasvatamisest, see on ju tänapäeva tingimustes väga aktuaalne mõte ja linevad töös isegi mainib seda, et need 20.-te aastate alguses meie ühiskonnas ei olnud võimalusi igakülgselt arenenud inimese kasvatamiseks, need võimalused, annad, tulevik tänapäeval on, need võimalused on meil käes ja siin juba kõikidel tasanditel pean tõesti tegema kõik selleks, et neid võimalusi kasutada. Kas on mõni Lenini mõtteavaldus seisukoht väljendus, mis tundub teile eriti lähedasena tänapäeval? Neid seisukohti on ka väga palju. Mulle tundub, et tänapäeval on väga vajalik ja oluline kõik see, mida rääkis Lenin tööst, kaadriga ja kaadriasjatundlikkusest, sest tänapäeval teaduse tehnikarevolutsiooni tingimustes ei saa tõepoolest töötada ilma suurte teadmisteta ja oskusteta spetsialistid, seda enam aga tootmisjuhid ja eriti just tippjuhid. Ja siin võiks tuletada meelde Lenini väga kena ütlust tena küllalt väikesemahulises tõest ühtsest rahvamajandusplaanist, kus ta räägib, et kuivõrd ei ole meile vangi tegemist üldiste printsiipidega, vaid just praktiliste kogemustega on kasvõi kodanlik, kuid asja tundev teaduse ja tehnikaspetsialist meile 10 korda väärtuslikum kui upsakas kommunist, kes on valmis päeval ja iga hetk kirjutamatiivse üles seadma loosungeid pakkuma paljaid abstraktsioone, enam faktide tundmist, vähem kommunistlikule printsipiaalsuse pretendeerivat sõnade tegemist. No ma arvan, see käib meie ühiskonnas väga laiade juhtivate töötajate hulkade kohta mitte ainult kommunistide kohta, vaid kõigi tootmisjuhtide kõigi spetsialistide kohta. Tõepoolest, need teinekord selle asemel, et küsimust arutada, läbi võtta vastu otsus ja minna selle otsuse täitmisele hakkame alles sõnu keerutama tema selle otsuse ümber. Ja kui siis aeg on juba teha kokkuvõtteid otsuse täitmisest ei saa nagu praktiliselt öeldagi, et oleks midagi saavutatud edasi mindud ja võetakse vastu uus otsus ka partei 25. kongressil, seltsimees Brežnev kritiseeris seda seisukohta. Otsuseid on meil külluses ja häid otsuseid, aga nende täitmine, nende elluviimine peaks saama meil oluliseks printsiibiks, millest tuleb lähtuda kogu majandustöö organiseerimisel. Samuti kasvatustes kogu meie ühiskonna palju tahulises elus. Et ei oleks vot neid neid probleeme meil, milles ka partei keskkomiteel novembri pleenumil ilmekalt seltsimees Brežnev rääkis, kui ta mainis, et me oleme küll palju suurendanud oma kapitaalmahutusi, oleme laiendanud tootmispõhifonde, aga töötulemused on väiksemad kui oodatud ja väiksemad kui võimalikud. Küsimus, mis on seotud Lenini elulooga? Kas on mõni episood, mida te enda jaoks peate eriti tähelepanuväärseks või õpetlikuks Leeneni elu tundma õppides? Enda jaoks? Me oleme oma rajoonis paari aasta jooksul viinud läbi ühtseid, tulite. Ja nendel poliitpäevadel on toimunud väga avameelne ja niisugune võiks öelda väga-väga südamlik jutuajamine töötajatega kolhoosides, tööstusettevõtetes, teenindussfääris, tuuriasutustes ja, ja haridusasutustes. Ja esitatakse tavaliselt rajooni juhtivatele töötajatele, samuti ka oma kollektiivijuhtidele väga palju küsimusi, millele on vaja vastata, mis on vaja põhjendada üht või teist kitsaskohta. Ja seepärast kuidagi nii, analoogia mõjul tuli siin meelde üks niisugune episood Vladimir Iljitš Lenini elust esinedes komsomoli kolmandal kongressil oma kõnega tuntud kõnega noorsooühingute ülesannetest. Lenin lõpetas kõne ja talle esitati küsimusi. Üks Konsfer kongressi delegaatidele küsis Leninilt, mispärast ei ole maal saada Ratla määret. Selle peale puhkesid paljud delegaadid naerma. Küsimus tundus kohatu naiivsena kuid lenin ometi tõsiselt suhtus sellesse küsimusse ja ütles, et see on väga tähtis küsimus. Iga kommunist peab oskama vastata, niisugustele küsimustele peab oskama põhjendada, miks ei ole saada rattamääret, miks ei ole saada üht või teist muud asja naelu. Kuid samal ajal iga kommunist peab oskama korraldada tootmist, korraldada niiviisi seda tootmist, et neid puudujääke ei oleks ja olles varustatud teooriaga, teadmite, eralduma elust, rahva vajadustest, vaid neid rahva vajadusi püüdma rahuldada. Selline peab olema kommunist. Noh, meil paraku seda praktilises elus tõepoolest tihti seda Lenini seisukohta vaja põhjendada õigesti, see on väga hea asi, aga salule läheb mõelda siiski, kuidas. Võrdle lahendada millises sündmusest teie arvates on hästi avaldanud Lenini suhtumine inimestesse, tema eetika? Hästi on ju teada Lenini tähelepanelikkus inimeste vastu, tema soe ja südamlik suhtumine lastesse. Mulle väga jäi meelde üks niisugune väike sündmuslikene, üks Lenini võitluskaaslastest Hopneri jutlustab, jutustab oma mälestustes Leninist, kus neil toimus Lenini kabinetis pikem jutuajamine. Ja selle peaaegu paar tundi kestva jutuajamise vältel ei olnud Lenini juurde ühtki vastuvõtu. Need jutuajamise alguses Lenin tõusis püsti, avas ukse ja ütles tunnimehele. Te võite istuda kahe tunni jooksul siia, mitte keegi ei tule. Milleks te püsti seisate? Tähelepanelikkus, hoolitsus inimese eest, seriks Lenini niisugune iseloomulikke jooni ja selles väike siiski see, kas suurriigi juht siiski alustades tähtsalt Reigi probleemide arutamist tuli meelde, tunnimees seisab ukse taga püsti lõhedel lasta istuda. Kas niisugune võib-olla väike, küllalt väike episood, aga siiski minu meelest ta iseloomustab hästi Lenini inimlikkust. Ja nüüd kohe ongi küsimus Lenini kui riigimehe tegevusest. Missuguste probleemide tõstatamist lahendamist peate te väga oluliseks. Juures ma pean väga oluliseks just seda, seda suhtumist inimestesse ja teiselt poolt Lenin oskas kuidagi erilise tähelepanuga ja erilise hoolitsusega üldse suhtuda masside arvamuse ja masside meeleolude arvestada, mis tema tema üheks niisuguseks põhijooneks oli Jussideni rahvamassidega suures enamuses Lenini töödes me võime ikkagi jälle näha sedasama probleemi osata masse, kaasatan teadlane selgeks perspektiivid, edasiliikumise suunad, eesmärgid, linde neid ja otsida rahva hulgast üles talendid, kes oskavad organiseerida. Keda on vaja kaasata majandusliku ülesehitustöösse, õpetada neid, panna nad jalgadele. See on kahtlematult väga geniaalne inimese juures kes alustas, kes praktiliselt oli esimese sotsialistliku riigi eesotsas, kus kogemusi ei olnud ju absoluutselt kuskilt võtta see pidi olema väga geniaalne tähelepanelikkus, missugusele jõule on vaja siiski tugineda, et üles ehitada maailma esimene sotsialistlik riik. No ja sellega seoses võib-olla Kalinini stiili probleemid, kui nii vaadata Lenini asjalikus, tema range nõudlikkus, aga samal ajal oskus ka nakatavalt naerda, kui oli kohta ja põhjust naerule. Võitlus bürokratismi vastu, näiteks sääski meenutades rahvakomissaride nõukogus, ühistööd kirjutab, et seal töötati väga jõudsalt reipalt, kuid samal ajal ka naljatati. Naljad ei olnud kadunud pruugi sellest väga raskest perioodist ja rängast tööst, mida tegi Lenin, mida tegid tema võitluskaaslased meie riigi esimestel aastatel, kuid see nali ja hetkeline lõõgastus vaheldus kohe kiiresti asjalik, kus sa pead tõsidusega. Sealjuures Lenini juures on ju iseloomulik oskus arvestada ka teiste arvamust tähelepanelikult suhtuda teiste ettepanekutesse. Täpsus täitmise kontroll, need olid ju jooned, mis iseloomustasid Lynnite heid. Sealjuures Lenin ei sallinud põrmugi lohakust, lõtvust ninakust Usakust ja tema juures niisugune järjekindel nõudlik, samal ajal siiski seltsimehelik suhtumine oma töökaaslastest. See oli üks edu pant. Kas te võite nimetada mõnda teost, kus autor teie arvates on kujutanud Leninit nii nagu ta teile on kõige mõistetavam? Väga omapärane järjekuju tuleb muidugi silmad ette väga paljudest raamatutest kunstiteostest. Kuid mulle millegipärast on eriti jäänud meelde Tagoodini kremli kellad, mida mul on olnud võimalus kaks korda näha kunagi väga ammu juba Moskva väikeses teatris. Ja nüüd kaks aastat tagasi Vanemuise teatris. Kuna väikese teatrietendus on juba paljuski ununenud, siis võib-olla tahaks just meenutada näga Vanemuise teatri etendust. Minule tundub, et see on Vanemuise teatriks üks suuremaid kordaminekuid. Ja Hermaküla poolt avatud Lenini kuju on tõepoolest kunstiliselt väga õnnestunud. Lenini inimlikkus, tema suur inimlik võlu. Tema oskus ühendada ühes ja samas isikus suurt mõtlejat, väga lihtsat inimest, suurt riigimeest organisaatorid, see on väga hästi sellistes arvatud. Kas on teil olnud püüdu milleski Leninit jäljendada? Kahtlen, kas on inimest kommunisti, kes ei püüaks jäljendada Leninit milleski. Kuid on muidugi suur vahe. Selle püüdluse saavutamise väes ja seepärast ma ei julgeks nüüd öelda, et ma oleksin saavutanud mingis osas mingisuguse niisuguse leninliku joone, milles ma võiksin öelda, et ma olen nüüd täiuslikkusele jõudnud, kahtlematult seda pole, kuid muidugi oma igapäevases töös ma olen püüdnud selle poole tõstet inimeste huvisid jälgida, nende vajadusi tähelepanelikult ära kuulata ja kus võimalik, osutada neile mingil määralgi abi. Mõnikord jätkub ka inimesele lihtsalt sellest, et rääkida oma südamelt probleeme ära ja lihtsalt tunda, et keegi sind mõistab ja keegi sinust aru saab. Teab esialgu ta nagu ei pretendeeri mõnikord suuremale paljudel juhtudel parteitöös. Meil on küllalt palju tegemist paberitega ja seda enam seame me endale siiski eesmärgiks võimalikult rohkem viibida rahva hulgas. Ja tõepoolest, kui käid ära teinekord mõnes töökollektiivis Meeleolusid soove saad teada, mis neid antud momendil erutab või mis neid huvitab antud momendil see annab nagu uusi mõtteid, tööks, indu ja tunned end hoopis värskemana pärast niisugust töötajate hulgas viibimist. Suur tänu. Meil on selle vestluste seeria puhul olnud kombeks, et kega intervjueeritav lühidalt iseennast ka tutvustada. Alustasin või peaaegu samast kohast, kuhu ma olen jõudnud. Panen sündinud-kasvanud haapsalu rajoonis. Õppinud Haapsalu pedagoogilises koolis. Moskvas lõpetanud kõrgema komsomoli kooli, töötanud ligi 10 aastat komsomoli tööle koos õppimisega, töötanud hiljem. Parteides. Aastaga hakkasime muidugi halb enne. Ühesõnaga, pea kogu minu teadliku elu on möödunud kodurajoonis ja ma ei kahetse seda eriti noortega vestlustes. Me oleme püüdnud alati näidata ka seda, et neil ei ole tõesti põhjust selle üle kurbust tunda, et oleme elanud oma elu ära kodurajoonis. Kuigi. Väiksemaid ja tagasihoidlikuma, et ma ei tahaks öelda vaesemaid rajoone, kuigi ka nii võtta äsja, kuid oma huvi, oma võlu kahtlematult on mehaanil olemas, eriti nende inimeste jaoks, kes on siin kogu elu elanud, aga huvi marksistliku teooria vastu ja Lenini teadusliku pärandi vastu. Kui teha ühiskondlikku tööd, siis ei saa seda ka ilma teoreetilise põhjenduseta päris mõista lahti mõtestada. Vahepeal lõpetasin kaugõppes Tallinna Pedagoogilise Instituudi ajaloo erialal aga see on juba ka ükskord niisuguse kallakuga. Alakoolis õpetasin ma ühiskonnaõpetust ja ajalugu. Ja millega tegeled, last hakkab ikka järjest rohkem ka huvi tekkima ja küllap vist ka sellest tingitult. Veel sellelt vanas eas asusin mõtlema Leningradi kõrgema parteikooli et saada õppinud praegugi seal jama varsti lõpetan. Sellepärast on teie töölaual sein Lenin kahe ootamas lugemist. Just eriti, kui me analüüsime üht või teist töölõiku rajooni ulatuses tervikuna, anname talle hinnangu, siis tuleb paratamatult ikkagi pöörduda. Tuleb pöörduda teooria poole. Ma mäletan üht väga huvitavat partei rajoonikomitee pleenum, kus me analüüsisime püstkaadriga tehtavat tööd rajoonis ja siis Lenini mõtted, et mulle nagu siis väga sügavasti mällu Nende kaasaegsus ja seda, seda me oleme lihtsalt oma eesmärgiks kaadrit töötades pidevalt pidanud, nii et me seda Lenini põhimõtet oleme püüdnud viia täiesti ka praktilisse ellu.