Tere eetris on portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Eesti Energia mees kodumaa tarbijatel eelmise, sel aastal 3927 gigavatt-tunni eest elektrienergiat. 2020. aasta talv oli soe, aga elu tänu viirusele külmunud. Võrreldes aasta varasemaga langes elektri tarbimine üheksa protsenti. Aga jäägu need kodus elu tunnetamise arvnäitajad järgmise teema mõõdustikuks. Maailma autotööstus planeerib tulevikku, milles keskse koha tahavad endale elektrisõidukid. Pariisis asuva valitsustevahelise energiaküsimustega tegeleva rahvusvahelise energiaagentuuri hinnangul vajab autotööstus 2025. aasta eesmärkide saavutamiseks aastas uusi akusid. 1000 gigavatt-tunni mahus. Ümberöelduna peaks siis aasta jooksul poes viibimise peaks mahtuma elektrisõidukitesse neljandik meie aastasest elektritarbimisest. Aga paraku hetkel on akutootjate aastane tootmisvõimsus umbes 320 gigavatt-tundi. 2019. aastal müüdi 2,1 miljonit elektrisõidukit. Aasta oli rekordiline ja ületas varasema aasta rekordit. Ning kasv jätkub. 2019. aasta lõpuks sõitis maailma teedel juba 7,2 miljonit uut elektriajamiga autot. Rekord küll, aga tegelikult suhteliselt tagasihoidlik näitaja. Samas varjab suurt probleemi esmalt aga siis väiksusest. Uute autode müügist moodustasid elektrimootoriga sõidukid kõigest 2,6 protsenti ja. Teedel sõitudest autodest on selliseid kõigest umbes üks protsent. Ebamugava kuid aja koos võrdlusena võiks müügi kasvuAga võrrelda autoga nakatumisesse. Elektrisõidukite populaarsus sarnaneb Covid 19 pannepideemia algusega ajale, kui viirust võõristati, pidades seda ruttu mööduvakse, püüdes ühtesoodu vana elukorralduse juurde tagasi pöörduda. Erinevalt viirusest aga keegi ei soovi end elektrisõidukite vastu vaktsineerida. Pigem püütakse autoäri läbi elavdada majandust ja luua. Tarbimist sestap ongi oodata pigem Dormelist epideemia levikut sest juba pelgalt autotööstuse enda püsimise nimel peab kiiremas korras kasvatama uut tarbimist ja ühtlasi luues riikidesse uusi tooteid ja teenuseid. Peamiselt siis elektrienergia autodesse vahend. Olemisega seotud valdkondades, millest siis ka elektriagentuuri osutus aku tööstuse tootmismahtude suurenemise vajadusele. Sektoris toodetud elektri saaks suunata transporditeenistusse. Järelikult, kui hetkel suudetakse toota aastas akusid umbes kümnendiku Eesti aasta elektrienergia vajadusest peab see näitaja lühikese ajaga jõudma tasemeni, kui kogu maarjamaa-aastase elektrikasutuse saaks talletada müügisalongides ostjat ootavate autode akudesse. Peamised akutootjad asuvad lõunas. Koreas Jaapanis ja Hiinas Tesla suureks peetava nimega akutehas USA Nevada osariigis asuva gigatehase aastane tootmisvõimsus on 35 gigavatt-tundi. Siingi võib lasta väikesel näitajalenud eksitada, sest vaata, ma pean tulevikku, kuna. Teiseks akutootjaks Tesla ei saa jääda firma kavatsebki käesoleva dekaadi lõpuks suurendada akude tootmisvõimsust kolme teravatt-tunnini ehk kolmveerandini meie aastasest elektritarbimisest. Ehitusjärgus on 100 kuni 200 gigavatt-tunnise tootmisvõimsusega tehased Texases ning Saksamaal, Berliinis. Ja nüüd on siis huvitav, mida kavatsevad teha ülejäänud Beslast suuremad autotootjad, sest Tesla müügimahud ei ulatu isegi esimese paarikümne tootja nimistusse. Kuid investorite usk Tesla plaanidesse, mis kajastub firmat börsiväärtuses Kas eelmise aasta suvel toona maailma väärtuslikum autotootjad Toyota troonilt? Järelikult peavad autotootjad midagi oma väärtuse kasvatamiseks ette võtma. Tootmismahtudele. Maailmas esikoha nimel rivaalitsevad rind rinnalt Toyota ja Volkswagen. Paaril viimasel aastal on edu saatnud just Saksa firmat ja seda positsiooni. Kaitsema Volkswagen kavatseb 2023. aastal toota miljon elektrisõidukit. Ja kasvatada mahu 2025.-ks aastaks pooleteist miljoni sõidukini tagamaks nüüd akud olemasolu raefirma lähiaastatel Euroopasse kuus akuvabrikut igaühe tootmismahuks umbes 40 gigavatt-tundi. Tehase loomisel arvestatakse, et firma saaks uuesti ümber töödelda 95 protsendi kasutuse lõpetanud akudest. Majandus arvutustena peaks see omakorda langetama akude hinda. Poole võrra arvestades, et antud komponent moodustab märgatava osa auto hinnast, peaks ka elektrisõidukite hinnad langema ja kusega hoogustama. Euroopa Liidu juhtimise strateegiat näevad ette olla aastaks 2025 Hiina järel maailma teiseks suurim elektrisõidukitele akusid tootev majandusüksus. Plaan on tagada akud seitsmele miljonile autole aastas. Seega rohkematele, kui Euroopas toodetakse plaan asuda akusid müüma, siis teistele maailma akutootjatele. Ja siit siis küsimus, kas meile tuleb akuvabrik? Noh, väheusutav, sest läheduses peaks keegi autosid valmistama. Aga igatahes piano arendama laadimistaristut, sest elektritarbimine hakkab suurenema. Kuula varasemaid portaale ergaks L2.