Algab saade sarjast järjehoidja stuudios on muusikateadlane Tiia Järg. Järjehoidja. Läheneva Beethoveni aasta paistel ei teeks paha meenutada papa Hayden lint esimest filmiklassikutest ja oma noorematele kolleegidele eeskujuks ja õpetajaks olnud meest kellele läks korda muusika käekäik ka oma kolleegide loomingus. On teada, et Wolfgang Amadeus Mozart pühendas Bidenile kuusk keelpillikvarteti ja need on elu viimase kümnendiku looming. Need Mozarti käsikirjad kannavad raske töö jälgi. Meister oli õppinud meistrilt ja Hayden oli pühendusest suures vaimustuses. Nakkukal loomulikult kvartettidest. Ja samuti on teada, et oma esimesed kolm klaverisonaati oopus kaks pühendas Ludwig van Beethoven Joosep Bidenile. Franz Joseph Biden, kelle sünniaeg 1732 ei anna meil tähtpäevaks küll kuidagi mingit põhjust. Ja kelle surmastki natuke ümmarguse tähtpäev möödus ju maikuus. Hayden lahkus siit ilmast 31. mail 1809 seal siiski 210 aastat tagasi. Aga märkimisväärsem võiks ehk olla sümfoonia loomingus täpsemalt esimene sümfoonia on kirjade järgi valminud 1759, see on 260 aastat tagasi. Ja viimane 104. 1890 524 aastat tagasi. Hayden reisis harva. Ester asi teenistuses oli olnud muusik, keda käidi kuulamas tema töökohas. Ja selles töökohas oli helilooja käsutuses orkester mis oli teatud aegadel Kuulus Mandri-Euroopa Suurnike seos. Haiti loomingus kujunes välja sümfooniakeelpillikvartett ja muudki kooslused instrumentaalmuusikas mis toetasid sonaat-sümfoonilise tsüklile vormi mõttes. See on koolis õpitud ja see on muusikahuvilistele ju teada. Nagu ka see, et Haydni 104. sümfoonia hulgas on kuus Pariisi ja 12 Londoni sümfooniat. Need nimed kõnelevad linnadest, kes pidasid tarvilikuks tellida meistrilt sümfooniaid. Ja pisut Hayden ellukäigu juurde siiski tagasi tulles ei pruugi ju kõik koolis õpitut mäletada. Meenutagem siis, et Ester Haasi juurde kutsuti Hayden kapellmeistriks 1761 ja seda tööd tegi ta peaaegu 30 aastat. Essdeehaaži residents asjastatis. See on umbes 50 kilomeetrit liinist. Sai endale vasti lähedusse uue ehitatud uhke perfay stiilis lossi kuhu juurde lasi omanik ehitada veel 400 kohaga ooperimaja. Ester ei Connetanud ei pidustuste ega sinna juurde kuuluva muusika osas. Hayden. Neil oli kohustus kirjutada väga mitmet laadi muusikat meelelahutuseks härraste ajaviiteks. Partok ütleb natuke õelalt, kirjutas ester aasile söögilisu muusikat. Aga kaks kord nädalas olid ka kontserdid. Hayden ise on öelnud, olin maailmast ära lõigatud. Keegi läheduses ei saanud mind eksitada ega mõjutada, nii pidin saama ise katsetades originaal seks. Ja miski, mis on hilisemal ajal ehk natuke võõrastav. Ki. Õukonna kapellmeister tohtis komponeerida vaid oma patrooni heaks. 1790 vürst Nikolaus ester faasi suri. Järeltulija ei olnud muusikahuviline ja kapelli arvelt otsustas raha kokku hoida. Nüüd oli Hayden veel võimalik saada tööpakkumisi igalt poolt mujalt. Londonis tegutsev sakslasest viiuldaja ja kontserdi ettevõtja Johan Peeter Salomon pakkus Haithnile väga soodsa lepingu. Hadienil tulnuks kirjutada kuus sümfooniat, üks ooper. Ja sinna juurde käis arvukalt kontserte. Londonis. Me oleme koolis õppinud. Me oleme hiljem kuulnud, lugenud Hayden kahest reisist Inglismaale. See on väga muljetavaldav. Kaheksandal juulil 1791 see on esimesel Londoni reisi esimene kolmandik, võiks öelda. Kroonitakse Hayden väga suure aunimetusega. Oxfordi ülikooli muusikadoktor. Kui keegi viitsib seda asja uurida, siis ta paneb tähele et ega neid muusikuid ei olegi palju, kellele need kuulsad vanad inglise ülikoolid audoktori kraadi pakuvad? Hayden saab kuulata Londonis Händeli oratooriumi ettekandeid ja pole raske märgata Nende ettekannete suursugusus toimet Hayden hilisematele vokaal Surformidele. Hayden saab uue orkestri kogemuse. Kui Estenhaaži juures oli parimatel aegadel tema käsutuses 25 orkestranti siis Londoni orkestrites olevat neid olnud 40 kuni 60. Mida niisugune võimalus annab komponendile? Seda ei saa niisama lihtsalt vist isegi mitte aimata. Aga me võime ju taibata, et niisugused kõlalised suurused annavad heliloojale väga palju rohkem vabu käsi oma ideede rakendamiseks. Kui vaadata orkestri koosseisu, mida Hayden rakendab siis pillid, mis on suhteliselt uued ja mille kasutamisest juba Leopold Mozart oma poega katsus. Need tellid Non Hayden viimastes Londoni sümfooniates sees et põhimõtteliselt klassikaline orkestri koosseis on juba Haydeni viimastes sümfooniat des jõudnud välja kujuneda. Neljandal mail 1795 toimus Londonis Haydini tuluõhtu. Hayden kirjutab saalis valitud seltskond. Kõik olid väga rahul. Mina ka. Teenisin sel õhtul 4000 kuld, nad. Niisugune asi on võimalik ainult Inglismaal. Biograafid kinnitavad Inglismaareis tõi Hayden neile sisse 24000 kuldnat. 9000 olevat läinud reisikuludeks. Inglismaal kirjutas Hayden 280 teost ja ligikaudu 770 lehekülge partituuri. Oma elu teisel poolel oli Hayden kahtlemata kõige kuulsam helilooja Euroopas. Oxfordi ülikooli audoktor, Viini muusikaühingu, Stockholmi teaduste ja kunstide akadeemia amsterdami kunstide akadeemia, Pariisi konservatooriumi, Peterburi filonmoonilise ühingu auliige. Aiden oli produktiivne, andekas selle sõna kõige täpsemaks mõttes. Ta säilitas kõrge vanuseni töö tegemise võime arenemise võime. Eduard Tubin hindas Haiderit kõrgemalt kui teisi klassikuid ja imetles ta leidlikkust orkestri käsitluses. Ja et sellest täiel määral aru saada, peaks proovima pugeda Haydeni nahka. Näiteks proovima orkestreerida mõnda Haydeni klaverisonaati orkestrile, piirdudes ainult Haydni aegsete orkestraalsete võimalustega. See, mis pealtnäha on tore ja lihtne ja mugav ja otstarbekas osutub neetult keeruliseks. Kui seda peaks keegi proovima järgi teha. Kuuleksime nüüd Franz Joseph Haydni viimast sümfooniat number 104. Remmašuur ehk D-duur mille esiettekande kuupäeva märgivad teatmeteosed neljas mai 1795. Seesama tuluõhtu, millest eespool oli juttu ja mille kohta meister ütles Osad allegro andante menu eta, allegro spirit Ozo, sümfonietta Riiga. Paavo Järvi. Kuulsite saadet sarjast järjehoidja stuudios oli muusikateadlane Tiia Järg. Saade on järelkuulatav. Klassikaraadio kodulehel.