Paljudel on kindlasti meeles elevus, mida tekitasid kevadel Tallinnas viibinud Moskva tagant ka teatri külalisetendused. Küllap mäletatakse ka, et teater käis siin ilma oma peanäitejuhi juulil jo piimavita, kes sel ajal lavastas Milanos La Scala teatris kaasaegse itaalia helilooja Luitsin ooperit suurele päikesele, jätame oma armastuse. Tänases saates ongi meil teieni tuua helilõik Juri liuviimoviga, kes oma suvepuhkuse veetis Eestis. Kõigepealt tahaksin ma südamest tänada Eesti NSV Teatriühingut, kes juba viiendat aastat järjest võimaldab Meil oma puhkekodus puhata. See on lahel väga kaunis koht. Seal on imeilus loodus, meri, metsad ümberringi ja meri oli sellel aastal sama soe nagu näiteks lõunas, must meri. Isegi radiku liidi haiged käisid suplemas. Mul on väga kahju, et ma ei saanud meie teatri külalisetenduste ajal ise Tallinnas olla. Seda enam, et mul on siin palju tuttavaid kolleege ja Tallinn, kui linn mulle väga meeldib. Meie teatri Tallinnas oleku ajal olin ma Itaalias ja lavastasin laskalas väga huvitava meie kaasaja helilooja Luitši Nono ooperi suurele päikesele. Jätame oma armastuse. Töö Itaalias oli mul eelkõige sellepärast huvitav, et tutvusin lähemalt tänapäeva kahe suure kunstnikuga. Helilooja lovitšinono, dirigent Claudio Abado, ka Luighnuna muusik, on väga omapärane. Ta kasutab elektroninstrumente samuti mitmesuguseid naturaalseid helisid ja häälitsusi. Ja kõik see on läbi põimitud soolo ja koorilauludega. Tema muusika on ääretult keerulise polümfooniaga ja keeruliste kontrapunktidega. Ka sisult haarab ooper väga laiaajalooperioodi Pariisi kommuunist tänapäevani välja. Nii et ülesanne oli raske ja ainult tänu meie kolme tõelisele sõprusele ja üksteise mõistmisele saime oma tööga edukalt hakkama. Kogu töö kestis ligikaudu kaks aastat algasse kahekümneleheküljelises kirjast, mille luidžinuna mulle ühe Veneetslanna vahendusel saatis. Kiri ise võlus mind oma noorusliku sära ja usuga minusse. Luight nano polnud üldse meie teatrit näinud, siis ainult oma sõprade jutu järgi. Arvastajat olen kõige kohasem kandidaat tema vägagi omapärase ooperi laastamiseks. Ja kui siis lõpuks kõik kokkulepet saavutatud olid ja lovitšinuna suure portfelliga mu uksest sisse astus, olin üllatunud, et ta on juba üle 50 aga mitte nooruk, nagu mulle kirjast oli paistnud. Siis laotas ta välja kohe oma tohutu suured plaanid ja diagrammid. Ja ehkki me polnud veel sõnakestki rääkinud, kas me ikka hakkame koos tööle. Töötasime esimesel kohtumisel kohe viis tundi järjest. Ta palus mind oma vahendituse, headuse ja suurusega. Louise Nunalise Veneetslane. Tal on kena naine, kuulsa helilooja Schönbergi tütar ja kaks tütart. Nutsin onu kommunist, Itaalia kommunistliku partei keskkomitee liige. Tundsime huvi, kuidas Juri Lubimov ja loidžinuna omavahel suhtlesid. Suhtlemine toimus tõlgi vahendusel. Siis sõitis kohale teatri graatsia direktor Luitsi isaga vaatas ära kõigepealt tagant ka teatri kõik etendused, et olla isiklikult minu valiku õiguses veendunud sest ooperi lavastamine maksab seal tohutut raha ja ilmaasjata seda kulutama ei hakata. Ja kui La Scala oli külalisetendustel Moskvas tutvusin, maga laskeala peadirigendi Claudio Abado ka, keda pean üheks tugevamaks dirigendiks maailmas. Kui nüüd seda Luitsin onu ooperit millegagi võrrelda, siis vastan ta helikeelelt lähedane muus Sorgskile keda Itaalias väga armastatakse. Muide, leppisime Claudio Abado kokku, et tulevikus võib-olla Toomela skaalas koos välja mussorkski avanssina Ooperi esietendusele sõitsid muusika, inimesed väga paljudest maadest. Ja ehkki mulle endale on sellest väga imelik rääkida siis ütles laskeala direktor, et meie lavastus, minu lavastus on väga huvitav ja nad lülitavad selle oma külalisetenduste kavva. Nüüd sõidab laskala Londonis ja see ooper võetakse kaasa. Veel tahetakse seda ooperit lavastada Nürnbergis, mida ilmselt tuleb ka minul lavastada. Pärisime, milliste raskustega tuli liupiima veel ooperi lavastamisel kokku puutuda? Raskused ooperi lavastamisel olid selles, et tema sündmustik haarab väga pika ajalooperioodi prantsuse revolutsioonist alates seejärel 1905. aasta sündmused-Venemaal Kuuba revolutsioon. See on kuni tänase päevani välja ja kogu seda ajaloolist epohhi käsitleda kahe vaatuselises ooperis. Kõik see nõudis muidugi erilist lahendust. Muide, tingimused on seal lavastal väga rasked. Suurte lavastus kulude Jes solistidele makstavat tohutu honoraride tõttu piiratakse proovide arvu. Kõik töö tuli ette ära teha. Minu kui teatrilavastajatöö sarnanes pigem filmi režissööritööga näiteks minu sõbra esinendusteni praktikaga, kes joonistas kõik kaadrid ette valmis. Kokku olen olnud juba viis korda Itaalias. Viimasel korral viibisin seal kaks kuud, see on siis, kui toimus esietendus. Nüüd veidi Itaaliast. Itaallast ei kujuta ette aia leheta. Hommikul joostakse kiiresti kioskisse, ostetakse ajalehed, ooperit, alustasingi, nii et laval vedelevad ajaleheks. Orkens trandid ei olnud ka mitte fakkides, vaid nii, nagu meie siin praegu jutleme. Tavalistes riietes Ooperi esietendus toimus suures kontserdisaali taolises teatris Liiriku ja seda sellepärast, et saali pääseks demokraatlikum lihtsam publik. Kuna abanementide valdajat on rikkad inimesed. Et ooper käsitleb konkreetseid ajaloo sündmusi, siis toimus vahetult enne esietendust kristlik demokraatlike jõudude väljaastumine kus nõuti ooperikeelamist. Peale seda pidime luidžinono ja Claudio Abado ka maha pidama. Õige mitu tulist diskussiooni selle nimel, et nende nõudmine ooper keelamise kohta ilma seda vaatamata pole kuigi demokraatlik tegu. Itaallased on väga temperamentsed ja Seltsivad armastavad tuliselt arutada kõiki maa poliitilisi sündmusi. Armastavad hästi süüa töötada, oli Itaalias tõesti väga huvitav. Ehkki La Scala näitlejad on suured professionaalid, tuli neid algul veenda, kuna töö polnud tavapärane. Siiski tuli asjale kasuks ka meie kolme Luitši Claudia ja minu omavaheline sõprus mille kinnituseks on ka kokkulepped edasiseks koostööks laskalas. Vestlust Itaaliast sobivad hästi lõpetama itaalia lauljad Sänni Nazarov, Katariina kassellija.