Kahe orkaan ja Kristjan Port. Tere eetrieson portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Naljad võivad lõppeda õnnetult. Kas infoajastu suurendab nende ohtlikkust banaanikoore peale libastumisi vahetule, kogemusele, rajanevatesti naljadest leidub ju kordades rohkem sõjalisele informatsioonile rajatud huumorit. Näiteks 15. sajandil trükipressi leiutamisega järgnevale ajale. Arenes naljade vorm, kasvasid naljade arvukus, jaga leviulatus. Järgmine suurem hüpe vabalevi, kus toimus umbes 100 aastat tagasi seoses raadio kasutusele võtmisega, millele natukene hiljem järgnes televisioon. Mõlemaga täheldati hüppeid naljade arvus väga koolemuses. Kohtuti uutmoodi mõjusate samast traagiliste näidetega. Näiteks kui 1938. aastal Orson põlisteatas USA raadiokuulajatele marslaste saabumisest siis raadiouudise formaadis teavitus vahendati mitme Pealtnägija hirmusegaseid intervjuusid. Hoolimata mitmest hoiatusest, et tegemist on raadioteatriga, levis kuulajate seasariaalne paanika. Tuhanded New Yorgi ümbruskonna väikelinnade elanikud põgenesid kodudest sidudes näo ümber salle ja rätikuid ning haarates kaasa, mida jõudsid kanda. Pool sajandit hiljem. 1986. aastal teatas Iisraeli julgeolekutöötaja raadio vahendusel prillinalja pähe Liibanoni šiia islamiliidri Nabi Peri atendaadist. Püssirohutünniga võrreldav olustikus päädis uudisvägivallalainena ja kardeti uue sõja puhkemist. Maletaja mõisteti sõjaväetribunali vangi. Internetiajastul on info levik endisest tõhusam. Naljad levivad kiiremini ja kaugemale ning elavad omapärastes tsüklites naljadele lisandunud lahti ühendatus, vabadus vahetus ning füüsilisest kogemisest jagalokaalsusest osa sündivast huumorist, rajanabki virtuaalse ühenduse loodud võimalustele ja nii edasi. Kardetavalt kasvab ka ohvrite arv, seda mitte ainult nalja eeldusena. Milles point rajaneb tihti kellelegi kannatustele ja lõbu saadakse kellegi arvelt. Karton naljade enda ohtlikkuse kasv. Viimane naljapäev lõppes traagiliselt India perele. Teismeline Sid art adjoy läks õhtusöögi järel oma tuppa. Selles polnud midagi eriskummalist. Emast ärkas mure, kui poeg polnud õhtu jooksul kordagi toast väljunud. Kontrollima minnes avastas ema lapsel puuduna. Politsei uurib poisi telefoni, mis oli tema kõrvalsündmusteks treenimas. Surma põhjuseks arvatakse soovi mängida video vahendusel sõpradele voodilinaga puhumisest. Stseeni Covid 19, Sonyl ja videokanalipõhiseks muutunud suhtluse tõttu on inimesed üksi. Toas polnud ühtegi hingelist ventilaatori külge seotud voodilinaga hätta jäänud sõpra abistamas. Info kiire ulatuslik levik toovad esile tõdeda Rotsiva efekti. Kui vabatahtlikus isolatsioonis infot tarbivatele inimestele, jääb mulje, et kogu maailm teab midagi, mida nemad veel ei tea. Uudne kogemus, milles elan. Mask maksis trahvi 20 miljonit USA dollarit. Põhjuseks oli 2018. aasta suve lõpus tehtud säuts, milles Tesla nõukogu esimees naljatas kavatsusest viia firma börsilt ära. Paraku investorid kaotasid nalja, Bela naerutuju. Lisaks trahvile keelati Muskile tööfirma esimehena ja säutsemine allutati kontrollile. Analoogne karistus võib nüüd oodata Volkswageni juhtkonda. Eelmisel nädalal üllatas maailma uudis küüniseid näiliselt lekkinud info, nagu firma kavatseks muuta USA turul nime Folts vaageniks. Uudist tõlgendati elektrisõidukite ajastu kontekstis. Sellisena tundus paljudele usutavana. Nalja ohtu vähendas asjaolu, et infot hakkasin liikuma paar päeva enne esimest prilliosadele. Investoritele pakutud nimi ilmselt ei meeldinud ja samas tänu inforuumi kõlakojale tundus teabesedavõrd usutavana. Ena tasusid aktsiaid neela. Ehmatuseks peale langes maailma suurima autotootja vahepeal rekordiliseks kasvanud börsiväärtus ühe päevaga peaaegu et neli protsenti. Kallis nali vähemalt osadele investoritele, võib-olla ka ettevõtte juhtidele. Börsijärelevalvaja, kes raputas Elon maski tehtud nalja pärast kaalub süüdistuse esitamist autotootjajuhtide vastu. Sest USA väärtpaberi- ja börsikomisjon ei tee nalja. Samas on täiesti võimalik, kui järgnevat uurimise perioodi saatvaid uudiseid ei usuta, isegi kui neil on tegelik negatiivne mõju ettevõtte väärtusele. Pojast uudne probleem polegi niivõrd seotud vale levikuga ega kartusega, et inimesed hakkavad massiliselt võtma valet tõe pähe. Probleemiks kujuneb usalduse murenemine, kasvab nende hulk, kes ei usugi enam millessegi. Tasub vaid oletada, mis juhtuks, kui keegi teatab esimesel aprillil uuest ja konkurentidest oluliselt parema teenuse pakkumisest näiteks täiesti uuest suhtluskeskkonnast, mis lubab kasutajatele konkurentidega võrreldes oma piltide ja sõnumite talletamiseks kuni 500 korda suuremat mäluruumi. 2004. aasta esimesel aprillil saatis Google välja esimesed teated uuest e-kirja keskkonnast. Email. Paistab, et mõned ikkagi jäid uskuma. Kuula varasemaid portaale R2 L2.