On see loomulik, et nalja võib mitut moodi mõista, valesti mõista või üldse mitte mõista. Ma arvan, et see on loomulik, kuna inimestel on erinevad tõekspidamised mitmesuguste nähtuste suhtes erinev, evolutsioon samuti erinev mõtte paindlikkuse naljasoon, kuid eksisteerib veel niisugune moment, kus inimene ei taha pilkeobjekt ennast ära tunda. On ju vana tuntud tõde, et inimesed kurdavad küll korteripuudus ja küll ajapuudus ja küll rahapuuduse ja veel mitmesuguste muude teiste puuduste üle. Kuid keegi ei kurda mõistusepuuduse üle. Ja nii on ka loll inimene kaljukindlalt veendunud mõnda nisukest selleteemalist karikatuuri vaadates, et see pole mitte tema, vaid kõik teised tema tuttavad ja kallid sõbrad. Nii on ka näiteks oinas ju surmkindlalt selles veendunud, et tema pole mitte loll nagu oinas, vaid täiesti sile ja kabe lammaste lemmik. Ja kui nüüd vaadata ühte teed Kuusmaa karikatuuri Ei ole mõtet oinast munemise pealt maha võtta, paari aasta pärast läheb ta pensionile niikuinii. Siis, kui mõni vale töö peale sattunud mees seda pilti vaatab, siis ta kahtlematult seal ennast ära ei tunne vaid jätkab oma pritsimehe atestaadiga. Kas siis kultuurijuhtimist, karja kasvatamist või midagi muud taolist tegevust. Erandiks on muidugi ametit, kus inimene peabki loll olema. Miks on karikatuuris mõtte kandjaks sageli loomad? Inimesel on küllaltki tore ja inimlik omadus kõike ümbritsevat iseendaga mõõta. Ja nii on ka püütud loomadest lindudest näha inimkarakterite sümboleid. Muidugi peab kohe siin mainima, et sageli on need sümbolid küllaltki kaheldava väärtusega. Näiteks ma Jul ei julge väita, et, et nüüd Hani näiteks oleks palju targem lind kui pääsuke või, või Kablik. Ometigi on millegipärast rumala naise sünonüümiks saanud hani, aga mitte ükski nendest väikestest laulu linnukestest võib olla. Kohta öeldakse, et rumal kui eesel on see siis hästi. Kahtlematult hästi ja sobib suurepäraselt. Võib-olla selle naise rumala hane seose on põhjustanud fakt, et kuigi hani on neil väga rumal, aga ta on siiski palju maitsvam kui pääsuke või varblane või muutuksid pisikesed linnukesed. Sageli aga on loomade juures ka veidikene ülekohut tehtud, kui on hakatud inimesi nendega võrdlema. Näiteks. On teada, et mõningaid inimese käitumise vorme nimetatakse seadempudeks. Ometigi on tõelise seatembud täitsa kahvatu vari selle kõrval mida inimene teeb ja mida siis sea tempudeks nimetatakse. Nii et Peame nagu sea ees veidikene vabandama selle asja pärast. Arusaadavalt on siis karikaturistidel küllaltki hõlpus selliseid valmis sümboleid karaktereid oma töös kasutada ja nii näiteks kas või selles karikatuuris, mida me nüüd näha saame kus härg troonib koosoleku laua taga, vaevalt keegi vaatajatest, nüüd hakkab selle härja taga nägema Aristotelisest või Anthony või või Immanuel kanti või mõnda muud vaimusuurust, vaid igaüks saab Paukselt aru, et siin on tegu nihukesi, juhmi ja, ja lolli võimukandjaga. Millele viitab muidugi ka härjapositsioon koduloomade hulgas. Seetõttu võib sageli loomade kasutamisel karikatuuris lüüa palju valusamalt teravamalt inimlike nõrkuste pihta. Kuigi me muidugi peame loomade ees sellise alatu käitumisviisi pärast vabandama. Siin on lugu, mille pealkiri kõlab, muneda on ikka kohutavalt raske küll. Selles kalja vitro naljas on toredat hellust ja, ja selle isa varese ja kuke Niukest liigutavat hoolitsust oma alluvate pärast arusaadavalt kanadele jäägi aega muretsemiseks. Oma töö pärast, kuna nemad peavad ju munema. ZAZ saatan nüüd lähen löön Jahimeeste seltsi, aknad sisse. Selles pildis olen ma enda arvates suutnud avada tüüpilise eestlasliku karakteri. Eestlane teatavasti ka vintis peaga ei satu melanhooliat galaka ühiskondlikult mõtlemast. Muidugi me teame ka seda, et, et kui see jänku jahimeeste seltsi aknale jõuab, siis ta seal aknad sisse löövaid kingib jahimeestele hoopis täis pudeli. Se ungarlaste Reberi linnukest puurist vabastav, kas on tõeline džentelmen arusaadavalt pärast vabastamist? Linnuke tänab kassi väga südamlikult ning kuna kassil on hea maitse, mis avaldab sellest oma puur ei söö siis kujuneb nende embus tõeliselt suure sõpruse vääriliseks. Aga minul on sellest kõht pekki täis. Siin ei ole muidugi tegu ei konformismiga ega oma vabaduse maha parseldamisega vaid me teame, et ka inimeste elus esineb selliseid näiteid küllaltki suurel arvul ning kõik need inimesed on oma saatusega väga rahul. Nii et selle pildi juures võiks isegi pateetiliselt hüüda. Tunne eest võib maksta ka kõige kallimat hinda. Ära ole inimene, laena mulle homseks paar kartulit. Poolakalengreni karikatuur näitab meile veelkord, et siga on siiski halb loom vaatamata minu eelpoolsele kaitsekõnele. Sest miks muidu nad julgeksid naeruvääristada inimest kui kõige kaunimat loodusehet ja Jehoova kätetöökrooni? Seltsimehed minule usaldati tee juhtimine kõrgematele ujumisnäitajatele selles pildis maa muidugi näidanud, kes selline pardikeste eelnev ujumisjuht kas kalkun või rähn või kanaarilind. Kuid ma loodan, et pardikesed ka selle Olumis juhi käe all siiski põhja ei lähe, kuna kukk on ju siin pildi peal näha, et väga hea oraator. Ning me teame ajaloost, et sellised võimsad oraatorid suutnud vee peal hoida palju suuremaid ja raskemaid asju kui separdikest rivi. Aga niisugune näeb välja koer. Poolaka Leningradi nali on klassikaline näide haridussüsteemist. Vaevalt see väike jänku niisukese õpetuse järel koera ära tunneb kuid igal juhul on temast saanud haritud ja atesteeritud kodanik. Kes on loomade seast pildi, nalja eelistatumad, kangelased? Erinevates maades erinevatel aegadel on need kangelased olnud erinevad vastavalt probleemidest, mis nii-öelda ühiskonna ees seisavad. Kuna meil on lõppude lõpuks hakatud aru saama sellest, et üks loll inimene võib olematuks muuta paljude tarkade inimeste jõupingutused, siis on minu arvata Ühes meie karikatuuris praegusel hetkel eelisloomaks oinas kui Eesti rahvatraditsiooni klassikaline lolli sümbol. Ja nad on muide, sobib selleks ka väga hästi kuna ta teeb kõva häält ja oma arvamuste avaldamiseks kasutab sarvi ja oma kõva pealuud. Ning mitte mingil juhul ei taha oma oinaametist loobuda nagu me nüüd ühelt kaljukurepõllu karikatuurilt võime näha. Oinas ei suuda meid parematele rohumaadele juhtida, talle oleks vaja kõrgema haridusega abi. See karikatuur nagu veenab meid selles, et oina küsimusele võime edaspidi juba suhtuda niisuguse ettevaatliku optimismiga. Aga on ju vist niimoodi, et erinevates maades suhtutakse ühtedesse või teistesse loomadesse erinevalt ja siis võib juhtuda niimoodi, et kui ühel maal loodud karikatuuri näidata sellel teisel maal, siis võib seda hoopis teistmoodi seal mõist. Ja kahtlematult, kuna paljudes riikides ja paljude rahvaste juures, õigemini öeldes omavad loomad vastavalt rahvatraditsioonile erinevat tähendust. Nii näiteks on ju teada, et kukun kallija tähendab Prantsusmaa sümboliks, härg on Hispaania sümboliks. Ja nii edasi pühad elemendid, pühad, elevandid, jahja pühad lehmad, Indias, pühad koprad ja nii et nende rahvaste juures loomulikult need loomad ei oma sellist negatiivset rolli, nagu näiteks meil, kus härg on nüüd nürimeelsuse sümboliks või siis kukk teatavasti niisugune tore, mööda õue kakerdav meessoost laululind ja munemise juht. Aga kummal juhul võib naljast valesti aru saada nii hõlpsamini, kummal juhul komistamised kergemalt, kas siis, kui pildis naljakandjaks on inimene või kui nalja kandiks on lood? Ma arvan, et inimene inimese puhul on raskem naljast aru saada, esiteks loom on juba, nagu ma ütlesin, ta on niisugune valmis karakteri sümbol. Ja kui me näiteks kasutame karikatuuris rebast kui kavaluse sümbolid, siis on vaatel kohe selge, millise poisiga tegu on. Inimese kavala inimese puhul aga peab olema väga suurmeister, et nüüd seal žestide ja miimika nüanssidega edasi anda tema karakterit. Ja pealekauba on ju veel ka niisugune moment, et inimene suudab endas Kanda kontsentreeruda endassenaga erinevate loomade karaktereid, ta võib olla üheaegselt lõõviia siga ja papagoi lutikas ja nii edasi. Ja kuigi see on mõnevõrra võib-olla ülistuseks nüüd inimhinge avarale avarale iseloomule ja tema jah, mõõtmatutele laiustele, kuid teisest küljest ka tihti tekitab küsimuse, et kas meil alati ongi tegu just inimesega.