Kaheportaal ja Kristjan Port Tere eetris portaal tehnolooga kommentaari esitab Kristjan Port. Avaneb võimalus järgida, kuidas heaks kiidetud innovatsioon inimesi ehmatab. Tavaliselt avastatakse üksikute mööda tagajärgi küllaltki hilises faasis. Seda hoolimata uuenduste harjumuspärasest regulaarsusest. Ehmatusele järgneb tavaliselt pahameel ja nördimus teemast kogetakse käest lastud erilise võimaluse pärast, jättes kasulikud vihjed õigel ajal hoomamata. Pahased ollakse tavaliselt selle peale, et kaasnevat efekti keegi ei soovinud ja nüüd on see paratamatu. Innovatsioon keskendub tavaliselt kitsale probleemi lahendamisele. Maailma lisandub uus protsess koos oma reeglite ja seostega, enamus uuendusi aga puudutavat suuremate protsesside osi. See tähendab, et uuendused on seotud teiste tegevustega, mõjutades tihti kand nende ümberkorraldamist ja aja jooksul esialgu kohalikud ning isoleeritud protsessid kombineeruvad suurimateks seoste võrgustikuks kuni võidki, rääkida elukorraldust muutvat revolutsioonilisest innovatsioonist. Olgu näitena kas või 60.-te lõpus kasutusele võetud naiste rasestumisvastane tablett. Esialgu ühte ülesannet lahendama mõeldud hormoonpreparaat käivitas ahela muutuseid mille tulemusel sündisid sotsiaalsed ümberkorraldused perekonnad olemisest ja emarollist ning siis mõjutades naiste tööhõivet, mis omakorda langetas arenenud riikides iibe allapoole taastootmispiiri stimuleeris muuhulgas näiteks immigratsiooni. Noh, kes oleks ühest hormoonist osanud seda kõike oodata. Või siis puuteekraani efekt telefonide muutmisel kõneseadmest nutiseadmeks millest omakorda hakkas töö tungima kodudesse ja kombineerus vaba ajaga ning põhjustas ühenduses olemise kohustuse mis mõnikord esineb lausa maaniana. Käimasolevaks võib pidada esialgu teadusasutuste jaoks loodud interneti mõju riigipiiride kadumisele, kaubanduse ja tööstuse siirdumisele, kohalikust tööhõivest eemale kaugetele maadele. Ja miks mitte mõtelda sotsiaalmeediale järgnenud käitumist inimestele valikuvabaduse asendumisele, teenuse omaniku mõnipolatsioonidega ja nii edasi. Mõned avastatud probleemid on sedavõrd suured, et neid ette teades oleks võib-olla millestki loobutud või vähemalt püütud vältida vaba ja metsikut arengut. Kasu privatiseeritakse, kuid probleemid suitsialiseeritakse. Uueks põnevaks väljakutseks on valmisolek olla autode poolt jälgitav. Auto vaataks ja registrid. Eks autojuhi kogu tegevuse aja ja asukohaandmed koguneksid autotootja juurde, sest autovalmistaja on antud loos üks huvitatud osapooltest. Huviliseks on meil riik, kellel toodetakse vastutusega seotud küsimuste lahendamist peamiselt siis süüdlaste tuvastamist ja karistamist. Probleemi eelduseid on ehitatud juba mõnda aega. Neid ei märgata, kuna tegemist on teineteisest eraldi toimuvates valdkondadesse jäävate sündmustega. Isoleeritud edusammude põhjal on raske kuigi mitte võimatu tulevikku kirjeldada. Väikese võimaluse tõendiks ongi üksikud ettenägelikult ettevõtjad, kelle tegevus selle tulemusel võimalused kombineeritakse millekski innovaatilisemaks. Ja siis saab ülejäänud inimkond uuest olustikust lõpuks teada. Õigem oleks öelda, et saavad uut olustikku tunda olles siis kas pahased või nördinud. Ärkamiseks on enamasti mõni päästiksündmus nagu lubatud, siis käesoleval juhul võimaldab taoline päästiksündmus järgmiseid samme ette näha. Vaatama pead kiiresti ja keskendunult, sest neid juba tehakse. Päästik juhtumiks on aprilli keskel Tesla autoga USA-s aset leidnud kahe ohvriga auto. Politsei hinnangul on kahe hukkunu asukoha tõttu autos pea võimatu. Et avarii ajal oli keedi roolis. Arvatakse, et ohvrid uskusid Tesla autojuhtimisabise seisvusesse lasid Neid sõidutada hoolimata et Ilon mask on varasemalt üpris uhkelt nimetanud sõiduki juhtimist, abistavaid tehnoloogiaid, too piloodiks, siis nüüd pareerib jõuliselt selle võimalikkust. Küsimus on vastutuses. Riigilt oodatakse, et keegi peab surmade põhjustamises süüdi olema. Põhjuste selgitamine aitab tulevikus siis nagu vältida ja süürlasi õiglasel moel mõjutada. Ootamata uurimised tulemust, korraldas USA senati alamkomitee autotootjatega uue põlvkonna autode turvalisuses teemalise ärakuulamise. Autotootjad pakuvadki need liikluses toimunud sündmustega seotud vastutuse selgitamiseks uue reegli. Et auto jälgib sõidu ajal autojuhti, vanasti autojuht ja siis autot isejuhtimise eri tasemete võimekuse tõttu tärkab aga küsimus inimesena. Osast isejuhtimise tasemest sõltuvalt peab inimene viibima roolis, hoidma käed roolil või siis osalema muul moel aktiivselt sõidu kontrollimises. Inimestega kiusab küsimus, miks osta autopiloodivõimekusega auto, kui peab juhtima ja ta asub testima piirtingimusi. Ümberöelduna muutub ohtlikuks endale ja teistele. Järelikult peab juhi tegevust katkematult registreerima, sest suure kiiruse puhul piisab katastroofi käivitamiseks. Murdosa sekundist. Täieliku isejuhtimise puhul viibiks autos ainult reisijad ja enamuse vastutusest kannaks autovalmistaja või juhtimisautomaatika omanik. Samas peab arvestama inimeste ettearvamatu loomusega. Ega sellises sõidukis peab nende käitumist siis katkematult registreerima. Ning üsna loomulik on registreerida kõik autost välja jäävad inimesed sest ka nemad on ju potentsiaalsed ohu. Noh, nüüd vähemalt teate ette, et isejuhtiva autoga tuleb kaasa kiusatus luua uus kollektiivse varjatud jälgimise norm. Kuula varasemaid portaale. L2.