Tere, see pidulik signatuur, milles tundsite kindlasti eraEurovisiooni tunnusmeloodia. Juhatas sisse saatetunni, milles kuulama Eurovisiooni lauluvõistluse võitnud ansambleid. Ja põhjus raadio kahe sünnipäeval eurovisioonist rääkimiseks on vägagi lihtne. Nimelt oli raadio kaks esimene Eesti raadiojaam, kes tegi kohe oma avamiskuul ülekande. Sellelt lauluvõistluselt. Stuudios olid Ivo Linna ja mina Olavi pihlamägi. Koos Ivoga kommenteerisime seda võistlust ka järgmisel aastal. Siis oli mõningane paus, kuniks teatepulga korjasid üles muusikasõbrad, Mart Juur ja Andrus Kivirähk. Tänase teema juurde. Oma algusaastail oli eurovisioon selgelt nais ja meessolistide omavaheline võitlus, kes peale jääb. Terve ajaloo vältel on naised võitnud kolm korda enam kui mehed. Kui lisada juurde veel Dana International ja vuntsidega Conchita Wurst, keda ei oska kuhugi liigitada, kasvab naiste ülekaal veelgi. 70.-te alguses aga hakkasid lauluvõistlusele sisenema juba ansamblid. Näiteks Rootsit esindas nii 71. kui 72. aastal kaks naist ja kaks meest ansambli na family foor mida on peetud oma rahvusliku stiiliga apale teerajajaks. Ja sarnasus oligi ilmne. 1907 teisel aastal oli võidule väga-väga lähedal inglise grupp niussikars lauluga peksti hor Pärnu. Üldse oli sel aastal 18 osavõtja seas koguni kolm ansamblit. Oli vaid aja küsimus, millal grupid ent esikohale võitlevad. 1973. aastal oli võistlustules kaks ansamblit ja Rootsist Nova anud vetoonides kes Rootsi rahvuslikus eelvoorus sai tänu žürii soosing pileti eurovisioonile. Rootsi publiku lemmikuks oli aga nelik Björn, Benny, Agnetha ja Frida ehk Anni-Frid kes tekitasid juba ka rahvusvahelist huvi lauluga ring. Ring mis meiegi kuulajale tuttav peaks olema. Kuulame seda Eurovisiooni lauluvõistluse ukse taha jäänud laulu, mis ehk heade kokkusattumuse tulemusena oleks võinud olla ka võidulaul. Kõlas laul Rootsi. Tanja ja saksa keeles. Ja loomulikult tundsite ära neliku, kes aasta hiljem juba maailma endast rääkima pani. Siis juba nimetähtedest koostatud ansambli ABBA. Pärast ebaedu 1973. aasta Melodifestivaleni otsustas ansambli mänedžer Stig Andersson juhuslikkusele enam kohta pole vaja kindlat kurssi. Björn ja Benny pagendati Stockholmi lähedale Saarele laagrisse et neli laulu uuele kauamängiva plaadile saaks valmis kirjutatud. Nende seast pidi valitama ka laul rootsi rahvuslikule eelvoorule. Kaalukausile jäid kaks laulu, Hazda maniana ja Waterloo. Kas ta maaniana oleks olnud Anieto soololaul? Waterloo olid naised võrdväärselt esil. Kui Hazda maniana oleks ehk senise Eurovisiooni üldpildiga rohkem kokku läinud siis kaaluti ja kõheldi kaua. Ja kui võistlusele saatmiseks oli jäänud vaid üks päev, siis tegi mänedžer kaljukindla otsuse, saadame Waterloo ja kui põrume, süüdistage ainult mind enne, kui meenutame lauluvõistlust ennast veidi taustadest. Kui keegi näeb ja kuule vaba võistlusloos, klemm, roki mõjutusi, siis oled õigel teel. Klemm rock oli nendel aastatel oma säras ja Diatraalsuses ülivõimas mõjutaja. Ning aastal 73 olid kuulsuse tipus briti ansambel Wizard kelle nõiakatlast Waterloo päris kindlasti on endalegi ideid ammutanud. Otsest plagiaati pole, kuid rõivoodi ja tema kaaslaste mõju oli tuntav. Avariietus oli eht klemm Rockilik, mille grupile kohandas rootslane Oversonstram. Mänedžeri oli ainult üks nõue, et kostüümides peab olema sinist ja soovitavalt ka kollast, et Rootsi lipuvärvidega äratundmist tekitada. Samuti tehti otsus esineda inglise keeles, sest eelmisel aastal muudetud reeglid andsid selleks loa. Kui dirigent end Napolioniks riietas, oli kogu komplekt võistluseks valmis. Euroopa Ringhäälingute ketrasid Waterloo tüütuseni kuid lauluvõistluse kuluaarides arvati võitminevat juba kord Eurovisiooni võitnud titaanlannale tšenko elasinketile, kes paraku jäi teiseks. Aba triumfeeris Brightonis. Ajakirjandus hõiskas kõige edukam, kõige andekamaid, kõige meeldejäävam esitus Eurovisiooni lauluvõistluse ajaloos. Nende arvates on aba ainus Eurovisiooni võitja, kelle just lauluvõistluse võit on viinud muusikamaailma tippu. ABBA oli esimene ansambel, kes Eurovisiooni võitis. Pärast teda on võidusäras rõõmu tundnud veel üheksa gruppi. Brightonis esitatud Waterloo olid tempokaim lugu, mida iial Eurovisioonil kuuldud oldi. Erinevalt Napolionist aba võitis lahingu ja sellest hetkest oli kogu maailm võimsa neliku jalge ees. Aastal 1982 teenis apa Rootsi riigile rohkem valuutat kui näiteks autokontsern Volvo. Kui 2005. aastal hääletati Eurovisiooni 50. sünnipäeval kõigi aegade edukaimaid laule, platseerus Waterloo oodatult esikohale. Viiendaks hääletati inglise ansambel Brothodov mänd, kellest hiljem samuti räägime. Ainus, mis selle ürituse pidulikkust rikkus, oli kurb lugu, et ansambel, kes läbi lauluvõistluse rajas endale tee maailma muusika tippu, ei suvatsenud oma kohalolekuga sündmust austada. Aga läheme nüüd tagasi aastasse 1974 ja Abba võidulaul esitatud põnevuse mõttes prantsuse ja rootsi keeles. Kohe pärast Waterloo võitu oli selge, et nüüd on saabunud muusikarühmade aeg. Ja kaks järgmist aastat olidki just ansamblid uidukad. 1975. aastal tervitas Stockholm 19-lt osavõtjat, kellest lausa neli olid grupid ja uued rütmid olid vähemalt bändide puhul muutunud reegliks. Ja nüüd pean hoiatama, kinnitage turvavööd, sest kiirusi järjest tõuseb. 1995. aastal võitnud Hollandi ansambel Teach-In olid kokku pandud nii otseselt Apatjeljandades. Ta võis vaid imestada, miks rootsi kvartett neid plageerimise eest kohtusse kaevanud. Laval oli viis meest ja üks naine. Kuid erinevalt ABBA'st puudus Tiid sünnil midagi väga olulist. Nimelt andekus, ding ding-dong oli iseenesest üpris lõbus laul, kuid teksti nõmeduse poolest ületamatu. Oma puudustele vaatamata tingligioon võitis, olles ainus laul, mis sai punkte kõikidelt kohtunikelt. Teetšin säras oma kostüümides nagu jõulupuu ja esitas oma laulu seatud liikumise saatel. Me ei räägi selles saates teisele kohale tulnud ansamblites, kuid teeme siin ühe erandi, kuna samal, 1975. aastal sai teise koha Inglismaa, keda esindas ülipopulaarne veteranansambel Saša, tõhus lauluga leti Biederman. Clif Richardi omane saatebänd astus sarnaselt klahviga euro rehale, mis ainult ootas, et vastu uhkeid päid lajatada. Inglased olid oma võidus nii kindlad, et pärast esinemist lavalt maha astunud bluus ülds hüüdis valjult. Me tegime seda. Me panime võistluse kinni. Laul oli muidugi väga hea ja ilmselt väärinuks ka võitu, kuid alati peab valmis olema üllatusteks. Analüüsides inglaste kaotust märgiti üksmeelselt grupi lavalist tagasihoidlikkust ja 33 aastaste meeste igavalt. Mustvalget riietust ei lastud neil olla esimesed, kuigi Euroopa edetabelites olid nad võidulaulust ikkagi eespool. 1976. aastal võitis võistluse avalaul teist korda Eurovisiooni ajaloos Brave Huudoff männi Seewiorkissis. Formi oli uue ajastu laul ning algusest peale võistluste favoriit, kaks meest ja kaks pükskostüümides ning kuklasse nihutatud barrettidega naist ristikuleerisid ja tantsisid laval energiliselt, et lisaks laulule ka pilku püüda. Aga see õnnestus igati. Ansambli eestvedaja Tony Hillar olevat selle loo kirjutanud oma pisipojale, kes pidevalt pidin nägema oma vanemate õhtuseid äraminekuid üksiku jääma soodustega, seda pisipõnni siis lohutatigi. Need, kes selle laulupeole kihla vedasid, ei pidanud pettuma. Laulu edu plaaditurul oli lausa fenomenaalne. See tõusis Briti edetabelit juhtima juba nädal enne Eurovisiooni võitu ning oli tipus veel kuus nädalat. Esimest korda toimus Eurovisiooni lauluvõistlus 1979. aastal väljaspool Euroopat Lähis-Idas pühas linnas Jeruusalemmas. Tuleb tunnistada, et 1979. aasta ei olnud laulude poolest just hea saagiaasta. Favoriidina astusid lavale iisraeli kuldsete traksidega poisid ansamblist käenhani ning nende solist õrn lillas kleidis kali atari. Nad tõid Iisraelile teise järjestikuse võidu. Halleluuja olid tõeline hitt, mis ei pannud mitte ainult saalitäit rahvast, laulud teistkordsel esitamisel püsti tõusma ja kaasa laulma vaid muutus omalaadseks hümniks, mida veel tänaselgi Iisraeliga seostatakse. Lauluvoorus ongi tema lihtsalt meeldejäävas ja kaasa laudavas viisis. Helilooja kobi Ostrat on veel mitmel korral eurovisioonil osalenud ja aitas valida ka meie eurolaulu aastal 99 viibides külalisena ETV otsesaates. 1981. aastal võitis Eurovisiooni brittide grupp paks Fits lauluga nekingi. Hormainud. Ansambli pani spetsiaalselt Eurovisiooni lauluvõistluse tarvis kokku mänedžer Nicola maatin, kelle abikaasa andi Hill oli üks laulu autoritest. Nelik kaks meest ja kaks naist keerutasid sel õhtul oma sabasulgi kõige kiiremas tempos. Ja mehed kiskusid tantsurütmis naistelt pikad seelikud poole lühemaks. Kaks aastat kestnud edu lõpes grupi lahkuminekuga, mille põhjuseks oli avalikuks tulnud armusuhe ansambli juba abielus olevate liikmete vahel. Paks vits oli ikkagi komeet, mis hetkeks valgustas euro taevast ja ärgem unustagem nende erksavärvilisi sviitrit ja kaasakiskuvad tantsulist liikumist. Kui teravkeelsel BBC kommentaatoril terri võlganil paluti nimetada Eurovisiooni ajaloo kõige kehvem laul, vastas ta kõhklemata Digiloodigile ei. Ja 1984. aastal, 10 aastat pärast apad, võitis Rootsi ansambel taas digilauldigi leiuli võistluskontserdi avalaul. Absurdne Pealkiri nakatav refrään, ärritav reipus ja ülienergiline rütm. Ansambli Harris moodustasid kolm USA-s elavat Rootsi juurtega venda Päär Richard Lewis. Nadi püüdnud pilke mitte üksnes kuldsete saabastega vaid kogu nende rõivastus, valged püksid ja kirkavärvilised üles tõstetud kraega särgid olid tolle aja moevärk. Nad kasutasid käsi, mikrofone ja tantsisid nii hoogsalt, et olid end juba ära murdmas, aga õnneks lõppes lugu enne ära. Tallinna jõudis Rootsi Trio tänu alla Pugatšova omale, kes nendega koos mööda nõukogude liitu edukalt tuuritas. 25 aastat pärast esimest osalemist Eurovisiooni lauluvõistlusel ning neli aastat pärast teist korda ühegi punktita jäämist juhtus võimatu. Norra võitis 1985. aastal Eurovisiooni. Norra laul ei kuulunud tugevamate võidulaulude hulka. Nende kohta öeldi. Norra oskab suurelt kaotada, kuid tagasihoidlikult võita. 1985. aasta võitja pobisox oli duo, mille üks liige Hanna-kroo saabus uuesti eurovisioonile 91. aastal juba teise grupi koosseisus. Bowisoksid teine liige, Elizabeth Andréasson oli aga vana kala, kes juba eurovisioonil võistelnud oli ja veel kaks korda seal käis. Kuid võita juba kuldses keskeas daamil enam ei õnnestunud. Aga ometi on neil kahel säravatest neljades brokaatlusides esinenud naistel 1985. aasta võidukarikas laulu svingi kem esitamise eest. 1961. aastal Eurovisioonil debüteerinud Jugoslaavia kulus ihaldatud pea võiduni jõudmiseks 28 aastat. Ansambel riva esitas oma laulu rock nii 1989. aasta võistluse lõpuloona. Punases kostüümis, suurte kõrvarõngaste, värvitud juustega, naissolist ja staatus koolt laetud liikumisega neli valgetes pintsakut. Poissi ei erinenud kuigivõrd enne neid lavalt läbi käinud esinejate paraadist. Ainus vahe oli see, et nende laul oli tempokam kui varasem ahastavate ballaadid, rodu. Ning eriline oli see, et esimest korda võitis Lääne-Euroopa suurima lauluvõistluse 1989. aastal alles sotsialismileerist väljuv Ida-Euroopa riik. Olete juba tempokadest lauludest väsinud, võtame korraks hoogu maha. 1995. aastal võitis mitmeid Eurovisiooni tavareegleid arvestav ent samas ka mõningaid Canonid eirav Norra etteaste. Kõigest kaheksa lühikese tekstireaga ja 24 sõnaga nokk. Turn oli pigem instrumentaalpala kui laul. Pole teksti, pole probleeme. Nii lihtne see näibki olevat. Sigrit kaardani. Viiulisoolod esitas pükstes blondiin, lanna joon alla. Marri. Paljude hinnangul oli Octurn selge malli võtta aasta varem hiigelmenu saavutanud River tantsist mis teadvustas iiri rahvamuusika võlujõu. Turnis oli ainult vähem tantsu ja veel rohkem veerikast jõge. Norra võidulaulus oli sel aastal rohkem iirlaslikust kui Iiri omas. Pärast sellist õhkõrna muusikat keerame volüümi nüüd kohe taas põhja sest punkti tänasele saatele paneb soomlaste monster grupp lordi, kes 2006. aastal Ateenas platsi puhtaks lõi. Neid võistlemas nähes oli selge Peavad end võidule rebima sest midagi sellist polnud Eurovisioon varem näinud. Hirmuäratavate kostüümides rajud mehed kusagilt lapimaalt tulid hard rock lauluga Euroopat alistama. Pärast võitu teatas mister lordi vehkides tal peas olnud Soome lipukujulise kaabuga et see pole mitte nende, vaid rokkmuusika hevimuusika ja Kissi fännide võit. Soome, kes olid terve oma osalemise 45 aasta jooksul olnud võistluse pigem punase laterna hoida saavutas nüüd ülekaaluka võidu. Karmide meeste seas olid klahvpillide taga ka üks õrnema soo esindaja. Lordi oli efektsete, maskide ja kostüümidega kollektiiv kes sellise koormaal kreeka palavuses suutis veel laval rabeleda ja suurepäraselt esineda. Aga vot see on juba kangelastegu, mis väärib küünlaid. Kui arvate, et peatselt mõni uus ansambel Euroopat ei suudaks üllatada, olete Eurovisiooni osas pisut ülekohtune. Kuid on fakt, et viimane, selline bändi võit jääb 15 aasta taha. Kuid isegi koroonatingimustes saavad laulude võistlused ikka toimuma, sest me vajame sedasorti säravat muusikaüritust, kus on toredaid laule, eredaid värve, sädemeid. Olavi Pihlamägi. Tänan kuulamast ja loodan, et kohtume ehk veel.