Portaal tere, eetris on portaal, tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Kujuta ette olukorda, milles kaks kaaslast teevad mingit tööd. Üks kaaslastest teeb aeg-ajalt mõne vea. Juhtumit ajas edasi kerides näeme, kuidas teine kaaslane muutub üha tahasemaks, kuni lõpuks prahvatab. Tema enam ei jaksa sel moel koos tegutseda, seda tema väsimuse edule Ühest vaid korduvate pettumuste põhjustatud tajumehhanismidest kasvatatud pidurdusprotsessidest. Midagi sarnast esineb internetiteenuste maailmas. Näiteid kohtab filme ja videoid ning muud sisu pakkuvates keskkondades. Onlain poodides ja lugematuid Nendes veebikeskkondades. Teenuste ühiseks omaduseks on süsteemi väidetav nutikus algoritmid, millega püütakse külastajate ja klientide vajadusi paremini aimata ning lahendada väljakutse informatsiooni rohkuses. Vanasti piiras tulemuslikku tegutsemist vajaliku informatsiooni puudus ja piiratud juurdepääs. Infoajastul on aga infot lõputult palju. Valige otsustage nii palju, kui süda lustib ja arvataksegi, et süda lustib, lõputut valikuvabadust. Ma arvan, et tegelikkuses soovivad inimesed vabadust lõpututest valikutest. Antud soovi täitumise eelduseks on loobuda mõtlemisest ja muutuda passiivseks kui ees püüda olla kõiketeadev. Esialgu helistatakse jumaliku teadmuse teed, kogudes teavet ning kohkudes teadmatuse ees, kes, kes hiljem aga tasapisi lepiti mugavuse kasuks, kuna ise Darrox saamine osutus ikkagi vaevarikkaks ja nõudis aega. Samal ajal asusid teenusepakkujad oma kundede valikute kergendamiseks rakendama erinevas küpsusastmest tehisliku intellekti. Näiteks kliendil on vaba hetk pärast päevatööd ning ta sooviks vaadata mõnd filmi filmikeskkonna teda ja tema varasemaid valikuid uurinud. Nad omavad ülevaadet klientidest, mille põhjal näitavad süsteemi koostatuna sobilikuks peetud valikut. Klient uurib esimest pakkumist siis teist seeria veel edasi, sest ükski inimene sortiment ei lange kokku tema hetketujuga kusjuures tuju muutub halvemaks. Klient väsib lõputute valikute sirvimisel tulemusel. Nähtusele on pakutud nimeks algoritmiline väsimus. Fenomeni uuritakse, sest onlain teenuste majandamises on kliendile sobivate pakkumiste tegemisel keskne roll. Praktiliselt kogu turundus rajaneb jo kliendi välja sobivate ja tema huvidega hakkuvate toodete pakkumisele juhul, kui need osutavad ostuotsuste asemel klienti väsitavateks. Kana taberi kahju. Probleemi sisu on mitmekihiline. Paljud algoritmid töötavad päris hästi, tänu millele kliendid muutuvad mugavaks. Neis kujunevad teatud ootused, nad ei oska midagi öelda väsimuse kohta, Jon endalegi arusaamatult tusased. Aga neil on selgelt vähem sirvimist ja kiiremini soovitu leidmine helistatav. Millest leiab analoogial sissejuhatuses toodud näitega. Töötajal olid ju partneri suhtes ootused, et kõik sujub esimesel katsel ega pea ootama ning uuesti alustama. Aga partneri suuda ootustele iga kord vastata. Ja see päädib siis väsimuse ning sellega seotud käitumisega. Onlain, teenuste algoritmiline partner teab mõndagi teenindatud valdav osapoole kohta, aga mitte piisavalt. Inimeste meeleolud Nad muutuvad. Need on raske veebijäätud andmepuru põhjal tundma õppida ja kuni sünnibki, istutab jätkuvaja tulemuseta lehitamis olukord, mille käigus süveneb kasutajas väsimus. Teadlased märgivad, et kui algoritm ei suuda vastata inimeste kasutust, kogemuse ootustele ega paku kasutajatele soovitud teenust, kujuneb süsteemi tarbijates pettumus. Neile paistab kõik töötavana ning nad väsivad, sest algoritmiline nutikus pole piisav ega suuda täita neile pandud lootuseid. Seda siis nii süsteemi omaniku kui kasutaja poolt vaadatuna. Esimestel jääb saamata teenuse vahendamisest saadav tulu ja viimastel japsis saamata soovitud teenus. Tehisintellekti rakendamise ajastu algus oli paljulubav, aga paraku tõusid sellega ka ootused, mida need paistab, et ei suudeta tagada. Desintellektipõhistes teenustes eristatakse klientide käitumises kolme trendi. Mõnel juhul soovivad nad olla lihtsalt passiivsed osapooled, keda peab teenindama. Teinekord püüavad nad süsteeme õpetada. Kolmandaks võib esineda juhtumeid, milles klient püüab süsteemiga koostööd teha. Väljakutseks on kliendi eelistuste äratundmine. Möödapanek päädib tema väsimuse ning pahandamisega. Väljakutsesüsteemi omanikele panid uurijad tähele, et klientide tõstel nivoo rajaneb nende senisele parimale kogemusele. See tähendab, et neid ainult parimaga lihtne ära hellitada, kuna kasutaja ei loo nõudmise johtuvalt keskmisest ega halvast kogemusest. Nad ei anna teenusele armuteeninduse kvaliteedi osas, isegi kui nad ise selle põhjuseid ei teadvusta. Kliendid teadvustavad oma pahameelt, kuid selle aluseks on pettunud lehitsemisel tulemusel kasvanud objektiivne väsimus ja nad loobuvad keskkonnas pakutava tarbimisest. Algoritmiline partner seega põhjustab algoritmilise tarbimise asemel algoritmist väsimust. Kuula varasemaid portaale. L2.