Johannese evangeeliumis öeldakse, et hea karjane jätab oma elu lammaste eest. Me peaksime sellele mõttele mõtlema täna kannatuse ja viimasel pühapäeval. Kuulates muusikat passioonidest ja reeglimidest naan põllu esituses. Kuus nädalat on kultuurimaailm olnud passioonide helides. Igas auväärses kontserdisaalis on neid ette kantud maailma parimate solistidega. Eesti tenor Naan põld on 30 aastat olnud otsituim evangelist Euroopa suurtes kontserdisaalides eriti Bachi Matteuse passiooni esitusel, milles ta on osalenud üht kokku 200-l kahel korral. Meie käsutuses on täna helilindid erinevatest aastatest. Ajavahemikus 1957 kuni 73. Meie siin Eestis oled, hakkame taas teadvustama nii passioonide tähendust kui ka seda, miks ja miljoneid lauldakse. Milline on see sõnum, mida nad meile teatavad? Passioonid Kristuse kannatuslood räägivad ju kõigiga, kes kuulevad ja näevad. Johannese evangeeliumis seisavad sõnad kes minusse usub, see ei usu mitte minusse, vaid sellesse, kes mind on läkitanud. Ja kes näeb mind, see näeb seda, kes mind on läkitanud. Mina olen tulnud valguseks maailma, et ükski, kes minusse usub, ei jääks pimedusse. Ja kui keegi kuuleb neid sõnu ega pea neid selle üle, ei mõista mina kohut. Sest mina ei ole tulnud kohut mõistma maailma üle, vaid maailma õndsaks tegema. Teie olete alt, mina olen ülevalt. Teie olete sellest maailmast, mina ei ole sellest maailmast. See, kes mind on läkitanud, on tõeline. Ta ei ole mind üksi jätnud ka viimse karika juues. Need sõnad on Johannese evangeeliumist. Aga karikas, mis Kristusel juua tuli, pidi avama inimkonna silmad ja kes sai nägijaks sai. Kui lähtuda ainuüksi muusikast, siis kogu maailmas on suurel aukohal Johann Sebastian Bachi Matteuse passioon, Johannese passioon, h-moll, missa kantaadid, Jamotitid, kui ainuüksi suure Bachi loomingut silmas pidada. Näen põllule on tähendanud passioonidest laulmine. Üht kõige võimsamat eluliini. Lähemalt hakkas näen põld süvenema Bachi interpreteerimist tema kantaatide kaudu. Siis tuli kuuest mandaadist koosnev jõuluoratoorium, millest eriti armastatud ja sagedamini esitatav on olnud esikolmik. Matteuse passioon ees oli tal kaua aukartus. Enne selle esmakordset ettekannet. 13. aprillil 1954 Stuttgardis tegi ta väga põhjalikku tööd. See võis kesta peaaegu aasta, kuna olulised kontserdid kavandatakse seal maal ju palju, aitäh. Kõik solistid olid kogemustega lauljad ja naan, põld ei soovinud reeta, et ta laulab evangilisti partiid esimest korda. Ja piisaski vaid korra laulda Matteuse passioonis. Kui hakkas tulema kutseid Stuttgarti, on gaseeritud teda kaheksa aastat järjest igal aastal mitmeid kordi kogu kannatusaja jooksul. Teame ju, et kannatusaeg varieerub viie ja kuue nädala vahel. Nii et pärast lihavõtteid tuleb jälle aast oodata, enne kui passioonide aeg peale hakkab. Ja seetõttu ongi ta tõuseb, asioon, esitus, arv 202, erakordselt suur, aga ühtlasi ka kõrgeim tunnustus, mida oratooriumilaulja üldse ihaldada võib. Omamoodi rekordiks oli talle 11 õhtut järjest, Hollandi ja Saksamaa lääneosa linnades. Tuli jälgida, et jõuaks ühest linnast teise sõita. Sageli esitatakse Matteuse passioon lühendamata kujul ja siis osutub evangelist viimane lause. Vaev on lõppenud päis ausaks ülestunnistuseks, sest tenoril on teiste solistidega võrreldes hoopis suurem koormus. Eriti veel siis, kui ei rakendata kahte tenorit ja ühel tuleb laulda nii evangilisti kui ka tenoripartiid. Naan põld on seda teinud sagedasti. Huvitaval kombel nõuab Bach tenorilt kaugelt rohkem kui teistelt solistidelt kuulakemgi, milline ulatus ja missugused koloratuurid. Eriti kariderohke on matusepassiooni tõlgitsus võimalus. Siin võib esituskoosseis kergesti leida tuliseid poolehoidjaid ja vastaseid. Igal ajastul on oma vaim ning suurkujud, kes muusikas aja vaimu väljendavad nii muusika mõttes kui ka interpretatsiooni. Bachi loomingus on retsitatiivi arenenud suurima täiesoni. Ideaalselt on ta osanud sõna- rütmi sõna sisulise tähendusega kokku viia. Ta oskas seda teha täieliku vabadusega, olles üle mistahes kammitsaist. Matteuse evangeeliumi tõlgitsus on Matteuse passiooni kujunduslik telg. Teose selgroog, millest kõik lähtub ja sõltub retsitatiividest, kasvavad väljakoorid ja evangi. Eestilt nõutakse palju lihtsat jutustamist. Lüürilist kaasaelamist, dramaatilist erutust. Näen põllu evangilisti kunsti on hinnatud nii kõrgelt, et üks kriitik küsis kord koguni, ons üldse keegi võimeline kunagi teda asendama. Matthew Sebassiooni ettekannetele on teda angašeerinud paljudesse Lääne-Euroopa linnadesse. Stuttgart, Düsseldorfi Hamburg, Köln, Berliin, Antwerpeni Rotterdam, Cent, Naarden, Pariis. Need on kontserdipaigad, mille ümber teised Eestimaa lauljad heal juhul jalutanud on. Kuulame nüüd osi Johann Sebastian Bachi Matteuse passioonist retsitatiivi diakoorid numbritest 42 kuni 46 ja 71 kuni 73. Millest seal räägitakse? Siis tulid kokku ülempreestrid ja rahvavanemad ja pidasid isekeskis nõu Jeesus kavalusega kinni võtta ja ära tappa. Aga nad ütlesid mitte pühade ajal, et mässu ei tõuseks rahva seas. Siis ütles Jeesus oma jüngritele sel ööl te kõik taganete minust sest kirjutatud on. Ma löön karjast ja karja, lambad pillutatakse. Jeesus ütles Peetrusele. Tõesti, ma ütlen sulle täna öösel, enne kui kukk on laulnud, salgad sa mind kolm korda. Siis võtsid maavalitseja sõjamehed Jeesuse enesega kohtukotta ja kui nad teda olid naernud, võtsid nad ta mantli seljast. Panite omad riided temale selga ja viisid ta ära risti, lüüa nadolid, sülitanud ta peale pannud pähe kibuvitsakrooni. Välja minnes sundisid nad Simoni kandma tema risti. Ja nad jõudsid paika, mida hüütakse Kolgataks. Aga kui nad olid tema risti löönud, jaotasid nad tema riided isekeskis ja heitsid liisku nende pärast ning istusid maha ja valvasid teda seal ja tema pea kohale. Nad panid pealkirja, millele oli kirjutatud ta süü. See on Jeesus, juutide kuningas. Siis löödi ühes temaga risti kaks röövlit üks paremale ja teine vasakule poole. Aga möödaminejad pilkasid teda. Kui sa oled jumala poeg, siis astu ristilt maha. Nõndasamuti naersid teda ülempreestrid ühes kirjatundjatega ja vanematega ning ütlesid. Teisida, näidanud iseennast ei või aidata. Aga kui pealik ja need, kes temaga ühes Jeesust valvasid, nägid maa värisevad ja seda, mis sündis, lõid nad väga kartma Ma ja ütlesid tõesti, see on jumala poeg. Kuuleme nüüd sellele tekstile loodud üheksat osa. Bachimatuse passioonist esitavad naan põld. Kelly, ame Ling, Norman Foster maksva Edmund Klara, Bruno jaa, Rotterdami filharmoonia koor ning orkester kees Stolveic juhatusel. Nii olen kodutu. Ta on juba Aga ka? Verdi. Kuulsite osi Johann Sebastian Bachi Matteuse passioonist esitasid naan põld, elli Ameling, Norman Foster, Max von, Edmond Klara Brünot ja Rotterdami filharmoonia koor ning orkester kees Stolviki juhatusel. Jätkame kontserti muusikaga, Andres oli vee liturgilise süüdist koos naan põlluga musitseerivad Helmut siis Herman inglissarv ja oboe Horst Jevski tšello ja Meeta link. Harf. Kuulsite muusikat, Andreas oli vee liturgilise süüdist. Kontserdi lõpuks kõlavad kaks osa Giuseppe Verdi reeklemist. Hinge, mis koja ohvertooria soleerivad Naan põld, Barbara Rodelli, Ortrun Phenkel, Jacobs templi, Heidelbergi koori ja Karlsruhe linnaorkestrit, juhatab Bruno pentsain. Aadu.