Kes siit koolist Ellon läinud, kellele see kool oli esimeste elukogemuste jaga tulevase Maailmavaatekujundajaks kõigepealt aga ehitusloost. Selleks on meile saatesse palutud kunstiajaloolane Villem rahand. Ma ei tunne terves Baltikumis teist koolimaja, mille ehitusajalooline minevik oleks nii huvitav, Vii keerukas, nii mitmepalgeline, kui seda on Tallinna esimese keskkooli hoonestik. Kui kool loodi ja asutati 1631 siis tekib esimene küsimus, kus ta esimene asukoht oli, mis asus sellel kohal, kuhu sattus kool, kuhu sattus vastsündinu. Siin näete talina panoraami mõni aasta pärast kooli asutamist. Ja siin pühamu kiriku torni kohal näete ühte maja väiksema torniga. See oli naistsistertslaste mihkli kloostri kirik ja selle ümber terve hoonestik, millel enne kooli asutamist oli peaaegu 400 aastane minevik. Et pilti mõnevõrra selgemaks teha kogu sellest keerulisest hoonestikus, mis rajati juba 13. sajandi lõpul, siis esitame teile väikse skemaatiliselt põhiplaani. Siin näete neljatiivalised hoone gruppi, mille keskel sisevoo lõunaküljel kõigile tuntud kloostri kirik põhjatiib, kuulus Idadi oma huvitavat ümarsammastega ja siin läänetiib ning läänetiiva lõunapoolses otsas kiriku ja selle sopi sees üks eraldi hoonestik. See ongi tegelik meie juubilar, tema kodu. Et sellest põhiplaanist mõnevõrra selgemat pilti saada, vaatame Tallinna maketti, mille valmistas kuulus past joonide ehitaja, arhitekt, sõja Fortfikaator, Erik Taalberg 1000 683. aastal, siis umbes pool sajandit pärast kooli asutamis ja siin näed uuesti kloostrikirikut ja need kolmetiiba ning kahte maja, mis asuvad siin kiriku lõpus, mille põhiplaani alles nägime. Ja veel üks teine sellest samast kompleksist. Siin näete kahte maja tänava poolt suuremat maja ja väiksemad hooned. Ja kohe siinjuures linnamüür oma tornidega, mille haardesse tõmmati hilisem kooli hoonestik juba 1000 310. aastal. Niisiis selle hoonestiku ümber on sündinud suur osa talina huvitavat ehitust, lugu ja siia sattus ka asutus, millel oli etterdada pärast suur osa talina ja kogu meie maakultuuriloos sattus esimene gümnaasium 1631. aastal. Mis toimus nendes ruumides, kui kool sisse tuli. Me teame, et põhilised tunnid toimusid nendes kahes hoones. Läänetiivas, kus asus omal ajal kloostri suur söögisaal efektoorium, see muudeti kooli aulas. Põhjatiib kasutati ära paar aastat hiljem asutatud kooli jaoks loodud Trükikoja huvides ja idatiiva, kes on kõige vähem informatsioon just selle tiiva kohta, mis ehituslooliselt on eriti huvitav ja väga ainulaadne kogu tarina ehitusloos. Kuid me peame siin 1000 656. aastal umbes üheksa aasta jooksul püüdsid Ülikooli professorid pärast, et mõnda aega oma öeldut pidada, tähendab see hoonestik töötas kahvlis. Ja nüüd kestab elu selles kloostri saarestikus kuni põhjasõjani 1710 Tallinn. Ja kogu Eesti ühendatakse Venemaaga ja algab uus etapp kooli ajaloos enne uue tapi juurde minekut ja enne ümberehituste juurde asumist, mis toimusid selle soolestikus. Ma küsiksin. Kuidas, ütleme, tolleaegsed ruudustik, see. Me peame ühte asja meeles pidama. Et maapind oli erakordselt madal ja peatselt hakkas kultuurkihi tõttu esimene või pea korrus vajuma nii-öelda maa sisse. Vesi hakkas tungima ruumidesse ja peatselt järgmise sajandi jooksul need kõik alumised korrused likvideerisid. Ja praeguse kiriku põrand näiteks on poolteist meetrit kõrgemal, kui ta originaalselt oli. Siin keskhoovi on hoovipinnast samuti poolteist korda poolteist meetrit kõrgemale kui ta oli algselt. Niisiis kogu üldpilt on on põhiliselt muutunud. Nüüd 1000, järgmisel sajandil 1000 740.-te aastate algul toimuvad esimesed olulised muudatused, huvid jäävad kitsaks ja siia ehitatakse läänetiiba juures väike lisaehitushoovi sisse, siis on praegu näha sellest kuuldes rektorid kordsel. Aula töötab endiselt edasi ja järgmiseks suuremaks ehituseks õpetaatele elamu ehitamine toimus 1000 754. 56. aastal. See hoone ehitati umbes siia, kus praegu on hoovivärav, vot siia platsi pääle, tornide lähedusse ja peasissekäik toimus siis nüüdselt nuus tänavalt siia kooli, koolimaja suurde eeshoovi ja siin näete nüüd siin sellisena, nagu ta 18. sajandi keskel oli siinse hoolima õpetajate elumaa, millest praegu rääkisime siin peavärav, sinna hoovi, tsaaririigivapiga üleval ja siin siis see suurem neist kahest majast, millest oli juttu, väiksem on selle taga. Siin ees näete aeda vastu kloostri tänava fronti, nii et pilt, mida vaevalt tunneks ärevus, äkilise satuks, siin näeme seda õpetajate maja veel kord natukene paremas vaates. See värav on jällegi siin papiga. Kaev on siin ees ja taga, näete sauna sarni. See on hea orientiir nööri järgi võime kujuteldav, kus hoone asus. Järgmise sajandi algul olukord muutus eelmainitud põhjustel raskeks, vesi tungis sisse ja toimuvad esimesed suured ümberehitused nendes kahes läänepoolses hoones Kuigachi suures aulas. Me teame 1000 820.-te aastate algul ehitati ümber. Aula juures olev väiksem hoone, siin näete aula aknaid ja selle väiksema hoone fassaadi uks läheb siis suurem hoone on siin taga, on kirikutornis, praegu on veel säilinud. Ja paar aastat hiljem muudetakse aula kapitaalselt. Võlvi lammutatakse põrand tõstetakse kõrgemale, akende arv kahekordistub nagu praegu, pikk tänav kolm kuus akent ilmub siia, üks korrus tuleb pääle. Samuti saab siin kõrval olev direktori või rektori korter omale koduse juurde, muutub kolmekorruseliseks ja vaatepilt saab täiesti teise ilme. Sellisena püsib kool, töötab kool mõned aastad, kuid ka see ei rahulda. Ja nüüd järgnevad 1000 841. 43. aastal põhjalikud ümberehitused. Nende arhitektuuris eksjuhist kujuneb kubermangu arhitekt, Elva ja siin näete nüüd uut hoonet. Need kaks vana roosteaegset ehitust lammutati peaaegu maani maha ja ainult see keskmise käigu kohal mingisugust ehitusjäänused ja rajati uus hoone millel on veel järel klassitsismi rangeid jooni. Näete huvitavaid nurgakujundusi, Rufitseeritud vormides sümmeetrida akende rütm. Üleval katuseharjal on kolmeastmeline pontoon või ehisviil hoone kaunistamiseks. Ja see hoone oli õieti moodne hoone võrreldes vanaga, kuid siingi olid terve rida puudusi. Me teame, puudus garderoob, puudus õpetajate maja riiet hoiti klassides. Õpetajad ootasid klassis, niikaua, kui järgmine kolleeg tuligi, võttis tunni juhtimise üle. Siin näete mitmeid vaateid, see kahekorruseline hoone mõjub eriti hästi ansambina, siin torn tuleb ilusti nähtavale, praegune hoone varjab tugevalt selle vaate ära ja siin ees lammutati samal ajal 1000 841. aastal see puuhoone õpetajad, elamu ja hoov piirati metallaiaga, mis on põhiliselt püsinud tänaseni. See andis võimaluse koolihoovil korraldada võimlemistunde, mida varem imelik kuulda küll korraldati karjavärava taga hoopis teine poolt linna servas, nüüd koonuse siia. Kogu elu muutus muutus normaalsemaks ja nii eksisteeris kool kuni järgmise sajandi alguseni, mil algavad uued suured ümberehitused aastal 1909 kuni 1910 vanni, praegune kolmekorruseline hoone uues kujunduses, teise arhitekti poolt, arhitekti poolt projekteerituna ja seda saatanast juba väljas õues, nii nagu ta meile tänapäeval silme ees on. Nagu äsja kuulsime, moodustavad kooliruumid selles vanas seitsmesajaaastases ehituskompleksis suhteliselt noore ajastu. Kuid üks ruum neist kuulub vanade hulka, kulub 15.-sse sajandisse oma põhimüürides. See on praegu meie ees olev kooli pidulik aula kus praegu toimuvad äikesed väliuurimisel. See aura, nagu näete, on suur neidurtne ruum jaotatud kaheks lööviks sambad keskel, kuid kummalisel kombel ei näe lahes võlve. Nende võlvide asemele on laes uusaegsed, kaunistused, rosetid, muud iludused, karniisid, akende rida on tihenenud kahekordseks, kolme akna asemele on kuus akent. Need pärinevad kõik suurest ümberehitusajast, mis toimus 1000 827. aastal. Oma lõpliku kaunistuse sai saal aga veelgi hiljem alles 1000 860. aastal. Nii et võrdlemisi uus ehitusvanal keskaegselt baasil. Milline nägi välja vanaaegne keskaegne suur nunnade söögisaal? See oli võlvitud ja märksa kõrgem, kõrgem õieti mitte laearved, niipalju kui selle põrandaarved. Põrand on oma algsest nivoost tõstetud arvatavasti üle kahe meetri kõrgemale ja täidetud all liivaga, et vesi ja niiskus sisse ei tungiks. Praegu on valmimas Joidi valminud projekt, mille kohaselt tahetakse uuesti selle aula põrandaalune keskaegne osa välja kaevata ja sinna ehitada sisse uus kooliriietehoid. Nüüd nende uurimistööde käigus, mida juhib kunstiajaloolane Sulev Mäeväli on muuseas toonud välja ka, nagu näete, seintel mitmesugused kirjad. Siin näete direktorite nimestik kes kunagi, mis aastatel on kooli juhtinud. Teisel seinal on õpetajate nimestik, nii et nende uurimiste käigus mõningal määral on ajalooline informatsioon kooli kohta tihenenud. Teiseks, vanaks keskaegseks ruumiks on pikemat aega peetud kooli vestibüüli. Te näete saledaid, kaheksatahulise sambaid, keskaega Velutavat, võlvlage ja isegi kõige viimastes erialalistest kirjutistes mainitakse seda kui, kui Viieteistkümnenda sajandi ehitust. Nüüd on jällegi viimase aja uurimistega seoses selgunud peamised Sulev väävel ja algatusel, et siin on tegemist hoopiski mitte keskaegse ehitisega seon ehitatud koos suure ehitustöö käigus, mida juhtis kubermangu arhitekt Selva 1000 841. 43. aastal. See on sellel suurel ehitusperioodil, mil kool sai oma praeguse kuju, kaks alumist korrust sinna ja kuluka siis see sammastik, mis imiteerib, jälgib ja armastusega matkib keskaegseid vorme. Kõige suuremal määral on otsustanud tänase koolimaja välisilme üle suur ehitustöö uue projekti kohaselt, mis teostus käesoleva sajandi algul aastail 1909 kuni 1910. Nüüd sai siis aastal 1008 41 43 kahekorruseliseks ehitatud gümnaasiumihoone pääle oma kolmanda korruse, kus seati sisse moodne füüsikakabinet, joonistamise saal, rida teisi ruume. Hoone sai nüüd ajastule omase juugendstiilile lähedase üldilme, mida iseloomustab eriti keskmine suur vertikaal ümara kaarega, katuse all ja edasi kestavad ühtlasi mõningad Tacitsistlikud elemendid, mis olid omased tolle aja niisugusele stiili. Segasele perioodile. Tegutses siin selle projekti juures arhitekt ja Aron. Nähtavasti on see tema Töösamas frondi vastas. Näete ajaloolist linnamüüri kuldjalatorniga saunatorniga nunnatorniga müüri, mille ääres pikki aastaid oli kooliõpetajate ruumid, laoruumid, kus kaua aega töötas fundamentaalraamatukogu ja nii edasi ja siin vasakul minust praeguse noorus tänava krundil. Põline metalltara, mis ehitati seoses 1000 840.-te aastate ümberehitustega. Ja vasakut kätt, teiselt poolt tänavat suurte ümarakendega, nõndanimetatud maneeži hoone, mis valmis 1910 11. Uus võimla, nõndanimetatud vanemaid spordihooneid Meie linnas. Sellega sai gümnaasiumi praeguse esimese keskkooli juures olev tänav nüüd noorus, tänav oma lõpliku ilme. Ja veel varem juba 1000 900896. aastal oli linnamüürist läbi murtud kõigile tuntud suur kaar, mis ühendas uue raudteejaama linnakeskusega. Sellega oli siis enam kui 700 aastat kestnud suur ehituslugu koos kooli ajalooga saavutanud oma tänase linnaehituslikku üldilme. Üks meie koolivendadest, praegune Eesti NSV Teaduste Akadeemia akadeemik Paul Ariste ei vaja vist küll eesti rahvale pikemalt tutvustamist. Mis aastatel te astusite tollasesse Tallinna Nikolai esimese Gümnaasiumi? Kallis koolivend, seda sa vist tead, aga ma kordan sulle siiski. Ma läksin kooli 1917. Ja siis ma olin. Atlas teiste koolipordid sõimest meid ütles, et härrased vannikiniga rantsliku pirnid, Nižni Novgorodi kubermangu röövlid. Kevade, kui eksamid sisseastumiseksamid tegin, siis viska mütsi pähe panna. Aga mul oli veel üks nii natuke arenemata olin, sel ajal oli välja pandud, see on see, kui klaasi veescrekijate randa seal ukse ees sinna oli pandud, siis nalja seinale. Meie vastu pliiniate ja kandidaate ja ma olin kole õnnetus, ma olin ja kandidaat kandidaadid rihma pinguti vastu Peetri masse pärast selged muidugi vastu võetud olid siis kohaksin Taimase uhke mundriga, miski ilus pilt on. Ja siis tuli üks naisõpetaja vastagismis klass matsionaalse kool ja poiss habet mütsi peast ära võtnud õpetajat. Aasta tulevad, tegi ära, siis kammineks õpetage, tutaks, saad siis ma enam julge suvelgi anda, kusagil noomida saanud, ma ei tunne ühtegi õpetajat käia või suhkrut. Ja siis oli, see on silus, pilt. Seda te olete missis 14 aastane, kui teil tuli esimene selline suur muutus, mida hiljem olete nimetanud kraanla difrantsa sarnistaga prantaga tegeleda seal siis ma olin ja praegu ma tegelen sellega veel kogu aeg jäigi 14-st, ma läheksin Pesbaratagi sinulik, ilus pilt on olemas, sellest. Son seda talle mainimata valges ülikonnas ja siis on ema õmmeldud ema, kujutate lõuendi, täitsa valge tantsijaga tegija, sinul esperanto, märkan ka linnas. Koolipoisi aastate hulka mahtusid teil ka esimesed välisreisid Riiga, Nürnbergi, Helsingis. Helsingis Kaunases käisin ka veel mitmed peamised seos soidike eskalandaga olid siis need. Numbrid väga suus, ma käisin ühtlasi ka veel mitmel pool mujal Saksamaal Austrias, Ungaris, Tšehhoslovakkias, Poolas, et see käis kolm nädalat, kestis koolipoisina res uhke koolipoiss oli siis. Ja sellele järgnes siis juba esperanto sõnastikku. Kirjutame seda koolipurske kõigi, mis on ikkagi, see on sõnast ajaski mees, parandas sõnastiku, tegid seal siiani siin ma olen seitsmeteistkümne aastane, isla treesoni ja Elmi teese juures, käisime seal seal seal, praegune, seal Kadriorus ja see maja, vaid, mis seal käisin kaks nädalas koos igayks valmis, mingi osa valmis seal siis ühtlasi siis jalutasin läbiks, õieti tehtualaste tartlasi, nii tuli hiljem tuli saadavad väljas. Lisaks esperanto keelele õppisite koolis veel ka teisi keeli, millised need olid? Mitmedki tellil suurimad suvi mulle saksa keele vastu natuke ennem oskasin ja siis ma saada sellest kätte saada, seda mäletan, ma olin siis 21 22 liias, seal võisid kõik asjad, Saksamaa räägib 91 serist oli. Ja siis rootsi keelt läksin tegema seal sellega ja siis muidugi inglise keelt. Vägijad inglise keele õpetajad olid nii, et sai küllalt selgeks ja siis oli veel miski asi tol ajal ja ladina keelt, mil ma olin klassikalises klassides, kas, kas bioloogia klassis veel rohkem kui mujal, oli ta Me tegime laine keeles kirjandit, pidime jutt taeva ladina keeles. Seda ega nüüd enam ei oska meelest. No aga, 38. aastal võimalik oli veel ka seda praktiseerida. No ja siis nüüd, aga kui suur salaja ütlen talle siis Küpros, Uku, Masinguga, kokkusaal ja teised inimesed seal on kaeda midagi öelda, siis räägi temaga kas ladina või heebrea keelde, teisiti aru ei saa. Nalja tegema. Lisaks keelehuvile oli teil ka koolis, muidu viisid klassikaaslased on rääkinud, et olite kõva käsi korvpallis ja ka muudel spordialadel. Korvpalli mängisin Teiswani korvpalli, seda tegin küll hea meelega, valin Jon, pikk mitte, aga ma olin hästi kõhn, nii vähe kaalusin, siis võisin kõrgele hüpata. Sellepärast mind meelsasti kumbki meeskond, alati võite loosi, kummal pole, mindi siis kumbki meeskonda sama pool, et ma tõesti kõrgele hüpata. Peaaegu käisime korvi ääre lüpsidesse. Ja see spordihuvi on teil säilunud ka hiljem. Ta on ikka, olen teinud sporti ka müüvad üks raamatut, professor Rätsepa kirjutab minust raamatu. Seal võiks siiski pilt sellest, kes ma kangedest, et see ei ole tõesti ei ole, mitte insoneeritud, need ei ole, sest papist kangid ei ole, aga tõesti ma tõstan kangi sellele, siis ma tõstsin seda ka teinud olen. Nüüd ma enam ei tee. Nüüd ma olen nii soliidne pärast seda, kui infarkt oli arstid lubavad kergelt võimelda, nüüd maad kaevanud, puid lõhkunud, nii seda asja teinud. Lisaks sporditegemisele tegelesid koolis veel ka laulmisega, kas teil mõni tore mälestus sellest ajast kaan? Laulsin küll, aga teate, see oli edevusest, teised laulsid. Ma tahtsin ta mu lauluhäält oli viisi pidada oskav Vasanud, ku külval Olikes viisi pidas, laulsin heleda häälega, kui on hirmsas hädas. Sellele laulmisega seoses on ka teile üks välismaa reis. Mitte välisreisid Vansporaadioreis. Käisin eestirootslaste juures, kogusin tola ära löödi, õppisid nende rahvalaule, seal jõgi selgeks viisid ja laulsin neid. Rootsi raadiomehed, kes telekamehed sõnas poolteist tagasi laulsin, nendele pärastab Stokersondsid kurje soomlaski edastades. Mitu kirja tuli mulle päris piinlik öelda, et minus on kaduma läinud estraadilaulja. Aga nüüd ma sain, siis oli juba 73 aastat vana, kui teada, sain estraadilaulja kaduma läinud. Kuigi ei ole olemas valmisretsepte, aga võib-olla siiskide tänastele koolivendadele ja koolipoistele, ütleksite mõne niisuguse põhitõe, et nad jõuaksid sama kaugele, kui teie. Natuke on mitu, aga üks asi on see huvi peab olema huvi ainevaste ja õpingute vastu. Kui ainult aineväes tulija ei õpi ega siiski edasi, siis teine asi on ta istunud kogu aeg kodu ja loed raamatut, siis võid, kes hulluks minna või algas see kõik läheb peast segane, sul peab tegema, aga sporti peab käima, metsades reisima ja käima, teatas, käime kinos, kontsertidel käima, Nixon vajaline. Suhteliselt paljalt hulkuda. Vaata juba meil mitmete koolipoistelt, sel ajal ja minul on tunne, kui midagi päeval jäi loodatamiseks aega või nii siis oli, laske tunneldad tänapäev kaduma läinud. Noor teda ei maksa, aga sa mitut pidi päeva sisustada seal füüsilise tööpäeva sisustada, mitte ainult vaimse töö on ju niimodi. Peamised tahtmist on ja siis energiaarmuga. Et teil seda energiat, tarmu, oskust ja jaksu veel palju aastaid edasi jätkuks. On küll, aga siis vaata, sul polnud veel öelda, mille tegijad õpetajad sel ajal siin meil õpetaja toas pilt on ka paar tükki võtsin kaasa. Meesõpetaja, seal meil üksainuke naisõpetaja oli. See oli ime ja taamal Planski lõpetaja liidinasse. Pärast Aleksejev oli ta paariaastast suli olnud. Kui ma sain seitsmekümneaastast, oli tema ainukene, õpetati sõnalise, saatis mulle siis südamliku Branski õnnitleda, sünnipäevaks tituleerinud, muudeti poolnud äike, Paulik. Järgmise koolipoisina on meil saatesse palutud 56. aastal Tallinna esimese keskkooli lõpetanud koidu hääl, kes on praegune kooli vilistlasnõukogu esimees ja täidab ühtlasi ka Tallinna Polütehnilise Instituudi ehitusteaduskonna prodekaan ametikohuseid. Sinu koolis õppis aastatel toimunud üks oluline muudatus koolielus, milline sobib? Kõige olulisemaks ees tõesti nendel aastatel oli Tallinna esimese keskkooli muutmine segakooliks. See toimus 1000 950. 51. õppeaasta sügisel ja tuleks öelda, et see võeti vastu väga erinevalt erinevate vanusegruppide poolt. No kui tuletame meelde, siis keskkooli poisid olid selles osas häälestatud küllaltki süngelt sest sellise vanima poistekooli tegemine segakooliks oli niisugune haruldus tol korral, mille peale keegi nagu ei julgenud mõeldagi veel vähem selle peale tulla. Kuid nooremate poolt võeti see küllalt hästi vastu. Minul oli see vist kuues kooliaasta ja me tundsime ennast päris hästi. Järgmisel aastal on koolielus äärmiselt tähtis sündmus, nimelt peitub 350 aastat Sinaga ülistas nõukogu esimees võib-olla natukene räägiksid nendest asjadest, mis on nüüd kavas mida on tehtud ja mida tuleks kindlasti seda juubeli suurt arvu silmas pidades teha. Jah, 350. aastapäev ühel vanimal koolides on tõesti tähtpäev, millest ei saadud kuidagi vaikides mööda minna. Selles osas on kooli vilistlaskond juba palju aastaid ka omapoolseid ettevalmistusi teinud. Ja see on alanud, võiks öelda juba teatud määral 330.-st aastapäevast alates mis siis põhiliselt tehtud on? Kõigepealt võib-olla on loodud niisugune konkreetne kartoteek kooli vilistlaste eest ja selle kartoteegi põhjal juba kahtlemata on õnnestunud luua sellised komisjonid ja alakomisjonid, kes konkreetsete nii-öelda osadega tegelevad, noh näiteks meil on vilistlaskogu juures moodustatud majandus, finants komisjon koos šeflusorganisatsioonidega väga palju kooli heaks juba teinud, on kultuurikomisjon teatavastiga Muuseumi näitusekomisjon, mida sa ise juhid väga edukalt pikka aega ja muidugi ka spordikomisjon. Kõiki neid komisjoni juhivad küllalt nisukesed kogenud inimesed, kes oma igapäevases töös sageli puutuvad analoogsete asjadega kokku. Ja selle tõttu me usume, et vilistlaskogu koos oma ala komisjonidega on ehk koolile juba suutnud anda ja annab edaspidi küllalt olulist abi. Kahtlemata tahaksime aga, et see abi, mis seoses 350. juubeliga tuleks ka koolile linnalt, rajoonilt ja nii edasi, oleks väga ja väga tõhus. Loodame näiteks väga, et meie vanim kool saaks nüüd jälle üle minna täielikule kabinetsüsteemile. Sõna tõsises mõttes me teame hästi, olid küllalt sügavalt juurdunud ka juba 25 aastat tagasi siin koolimajas ja selleks esmajoones muidugi loodame meie Oktoobri rajooni täitevkomiteelt haridusosakonnalt väga ja väga tõhusalt abi šefluskorras, muidugi püüame omalt poolt anda ka küllaltki, et oleks kõigepealt see juubel hästi ette valmistatud ja teiselt poolt ka koolielus toimuksid sellega seoses olulised muutused. Paremusele jääme lootma siis kõige paremad. Need tahame omalt poolt anda kõik, et see juubel saaks väärikalt vastu võetud, tähistatud ja oleks meeldejääv nii koolile kui vilistlastele.