Kirikuelu juba sellel kevadel peab Saku Suurhall Eesti üle Euroopa tuntuks tegema nimelt just siin selgitatakse välja eurolaulu ja nädala lõpus korraldab aktsiaselts just selles tumehallis majas festivali, kus pole võitjaid. Tänases kirikuelu saates räägime prostitutsioonist Eestis. Saatejuht Margus Heinla. Luterliku kiriku peapiiskop Jaan kiivid. Ta kirjutab märtsi Päevalehes. Riik ja kirik võivad, saavad ja peavad tegema koostööd. Aluseks on loomulikult mõlema poole erinevus ja Iseseisvus teineteise suhtes. Vähemalt teenivad ühiskonda nii hästi või halvasti, kui suudavad tõepoolest nii hästi või halvasti. Võtame kasvõi niisuguse ühiskondliku probleemi nagu prostitutsioon, mõned parlamendiliikmed ja riigiametnikud on esinenud, et ettepanekuga legaliseerida prostitutsioon põhjendusel, et nähtus on olnud ja jääb. Riik saab selle pealt maksu ja senini põlu all olnud amet saavutab sotsiaalse garantiipensioni, haigekassa ja töölepingu näol. Prostitutsiooni puhul näeks nimetatud koostöö kiriku ja riigi vahel välja nii. Riik saab maksud, kirik püüab likvideerida tagajärgi purunenud inimeludega. Raul perekondade või mis? Aktsiaselts, mis õhutab rahvast möödunud suvel lauluväljakul õlut jooma, ütles oma kasumi raportis õllesummeril kusagil kolm, neli miljonit. Sama aktsiaselts korraldas ka festivali, kõik on lubatud Saku Suurhallis. Kas võit kasumi näol on võrreldav kaotusega näiteks perekondlikus plaanis? Enne kui asume nimetatud küsimuse juurde, esitlen teile koondportree, Eesti lõbutüdrukust. Enne seda saadet püüdsin intiimtelefonidel saada ühendust nimetatud tüdrukutega, aga kas maja peremees või tüdrukud ise igal juhul vastus oli? Ei, intervjuud ei soovitud anda. Ma loodan, et häbelikud pärast. Nii et ma seisan maladios Esztiooni artikli peal, mis on ilmunud Jekaterina Rodina sulest ja koondportree võiks siis välja näha niisugune. Ta on umbes 18 kuni 25 aastat vana ning neid on kusagil 72 prot senti. 40 protsenti Eesti lõbutüdrukutest kasvatab ühte või kahte last. 91 protsenti Nendest vanema elukutse esindajatest tarvitab alkoholi, suitsetab kusagil 90 protsenti. Eesti lõbutüdrukutest 65 protsenti töötab vähem kui kuus kuud selles ametis. See tähendab, et üsna värskelt sellesse ametisse asunud 40 protsenti nendest kohtab oma töös vägivalda. Suguhaiguseid on üsna levinud ja neid tuleb ette siis kusagil 39-l protsendil selle ametipidajast. Doktor Nelli Kalikova AIDS-i ennetuskeskusest. Sellest on kaks aastat tagasi, kui uurisite prostitutsiooni Eestis, see oli vist terve programm, programm meritäht, kui ma ei eksi. Jah, see oli kolmeaastane projekt ja see uurimus oli nii muuseas sellepärast, et see projekt oli tegelikult abistamine ja HIV ennetamine prostituutide seas. Nii et see oli rohkem tegevprojekt ja uurimus, oli lihtsalt tulemuste analüüs. Te püüdsite olla praktilised, et kuidas ennetada probleeme haiguste näol oma töös. Kas prostitutsioon Eestis on siis probleem? Ja see on probleem ja nüüd võib juba öelda, et see ei ole uus probleem, sellepärast et see algas 92. 93. aastal. Tal olid ka oma tõusuperioodid, sellepärast et 95 kuus seitse oli. Ma ütleks selline prostitutsiooni buum, nüüd on asi natukene vaibunud. Aga tegelikult ta on lihtsalt inimesed on lihtsalt harjunud sellega ja kahjuks sellepärast et sellise nähtusega tegelikult normaalne inimene harjuda ei saa, seda enam tundub, et see on noorte naiste amet. Teate, ma ei ütleks, et see on amet, kes ütleb, ametsi tahab loogilises järjekorras öelda, taha amet saavad raha aha nende käest saab makse, eks ole. Siit tuleb juba ideed legaliseerime ja võib-olla riik saab gaasid oma osa. Tähendab, see on väga niisugune, ma ütleks ummiktee, tähendab, ta ei ole produktiivne, ma ütleks, et see on olukord, kuhu on noored naised sattunud. Igatahes meie riigis ta praegu on ikkagi selline ellujäämise võimalus, mitte kõige parem muidugi. No tänaval, kui täna ringi vaadata, kõikjal on propaganda reklaamplakati, et öösel on kassitallid pornograafiline mess või lõbumess, mis te arvate, kas see kuidagi raskendab teie tööd, toodab prostituut. No see seksimess ilmselt peate niimoodi, arvate? Ma arvan, et see lausa võib-olla ei soodusta prostitutsiooni, aga eks ta ikkagi kõrge moraali poole küll ei pürgi, nii et. Aga ma arvan, et see ei ole ainus nähtus, sellepärast et sellele veskile ju töötavad kõik meie ajakirjad, mis praegu on niimoodi häbelikult kioski all riiulitel ja hulgaliselt erootilised ja ma ütleks isegi pornograafilised filmid televisioonis ja ühesõnaga avatud, kõik on lubatud. Doktor, see vist toob teile ikkagi tööd juurde, need on ju vabad seksuaalsuhted ja siis on ju nii kerge haigestuda. Nojah, töö vähesuse peale me küll kurta ei saa, sellepärast et üks asi on need lodevate seksuaalsuhted mis alati ei pruugi olevam prostitutsioon, muide sellepärast et kui te räägite noorte inimestega ja kui teil on usalduslikud, kontaktid nendega, kui te küsite, millal nad alustavad oma seksuaalelu ja kas on seksuaalelu oma abikaasaga või tulevase abikaasaga, siis selgub, et kaugeltki mitte. Aga, ja veel hirmus ja suur nähtus nagu narkomaania, mis levitab praegu Hi-Fi väga jõudsalt, nii et nii et tööd ikka on. Prostitutsioon ja kollane pass. Tundub, et te olete selle vastu ometi, siin on oma garantiipension. Metgart, haigekassakaart, tööleping. See kõik kõlab väga veenvalt, aga tegelikult see on illusioon, sellepärast et meil on väga hea vaadata oma naabreid lätlasi, nemad on kuidagi püüdnud olla väga eesrindlikud ja kõik kiiresti ära teha ja nad on omal ajal andnud välja kollased passid ja mis selgus Riias, kus oletatavasti oli üle 3000 prostituuti, anti välja 30 kollast passi. Kasi lahendab olukorda, vaevalt küll. Miks ei tulnud lõbutüdrukut kollase passi peale välja? Aga seadke korraks, no teil on raske seda teha, Te olete mees, aga seadke ennast korraks selle naise nahka nii-öelda. Ja mõelge, kui te vaevlete rahapuuduses ja te olete näiteks tudeng või kasvõi koduperenaine. Sellega ju tuleb niisugune ametlik silt külge. Ja see registreeritakse ja need hüved, mis sealt võib-olla potentsiaalselt tuleks, ei kaalu üle seda, et inimesed ei taha olla prostituudid. Vot see on väärarusaam. Et inimene tahab olla. Ta ei taha ja ta häbeneb seda. Aga tal ei ole teist väljapääsu. Praktiline elu on see, et kui me teemegi noh, sundregistreerimise või sellise, siis sellele allub võib-olla mitte üle 10 protsendi, aga kas teised lõpetavad, ei lõpeta. Nad peavad ikka oma raha kätte saama ja, ja nad lähevad põranda alla ja see tähendab, et nende naiste elu muutub veel ohtlikumaks. Ja veel vägi valdsemaks. Läti kogemustest on õppida, aitäh teile doktoriintervjuu eest, öösel on kõik kassid allid teie võitlete tagajärgedega. Surdena. Möödunud nädalal võis kõikjal Tallinnas märgata asjatundlikult disainitud erootilisi plakateid. Üks sarnane oli ka Pedagoogikaülikooli ees, kus küsisime, kuidas suhtuvad sellesse noored inimesed. Küsimus on, kust jookseb piir. Nagu kõikjal Tallinnas on reklaam, öösel on kõik kassid hallid ja minu ees on üks noormees. Kas õpitasin pedagoogilises ülikoolis, kui seisate selle kooli ees pingil kui vananenud, vabandage minu otsekohest küsimust 19. Ja nüüd on tulemas festival nädala lõpus, kõik on lubatud. Mis te arvate, kas ühiskonnas, mis puudutab seksuaalrevolutsiooni? Kas 19 aastasel poisil, noorel mehel on mingeid piire mingeid piire? Riku õnne, aga ma ei oska öelda täpselt, mis, mis piire. Kas võib olla midagi, mida te näete sellel festivalil või televiisorist ja te ütlete, et mul on piinlik? Ma ei taha seda vaadata. Tüdrukud, te olete siin ka ümberringi, mis te arvate, kas on sünnis, sest et sellel plakatil on nagu kujutatud kaks naist, mis te arvate, kas see on piir või on piir? Teatud need on ikka piir, sellepärast on see otseselt nagu varjuna seda antud ei ole nagu päris otseselt paljas naine seal pilli peal. Aga see on esteetiline. Ja teda ei ole eriti kole naine ennast alla siis. Ma mõtlen tüdrukud seda, et seal on just kujutatud kahte naist, aga me enamasti elame ikkagi heteromaailmas. Kas piir siin bussipeatuses on ületatud, paljud inimesed näevad seda. Ma arvan küll, et ei ole. See niivõrd ala veel mingi piir, et kui on, kui on moe-show'd ja kõik on lubatud, kleidid on peaaegu läbipaistvad, siis sellest ei ole tõesti midagi. Kui bussipeatuses on niisugused kaks naist mind isiklikult esega kuidas teiega on? Ei, no kui on ka lubatud nagu abielud, siis minu meelest mingi sihuke plakat küll ei häiri või ka geid ja lesbid nagu abielluvad siis enam minu meelest see küll mingi piir ei ole siin mingi niuke pilt. Aga kui me räägime esteetikast või hea küll, räägime eetikast, siis tavaliselt niisugused fotod, pildid neile on oma koht, kas nad peaksid sobima Tallinnas igasse bussipeatusesse? No kui nad normaalsed on, ei ületamini eriti hulle piires võivad olla niisugune ei ole eriti hull. Ja kuidas teie leiate siin Pedagoogilise Ülikooli ees, kas sobib see foto siia? No midagi nagu jubedat, sellest vist ei ole igaüksjagu. Loll pole see, kes ütleb, et siis mõtlev tants on see, mis ise arvad sellest pildist, kui sa ise oled normaalse mõtlemisega, siis ei tohiks häirida nagu. Aitäh selle arvamuse eest, kuidas tüdrukud teiega on, kas siin on mindud pisut üle piiri? No ma arvan, kui Peda folgil tehti igasuguseid suuremaid tegusid, singel, mingisugune takistus või halb näide. Nii et see määrab, mis tegelikult ühiskonnas praegu ümberringi sünnib. Jah, no see konkreetne pilt on küll nagu tõsiselt nagu varjatud, et nagu on ka paljaid pilte niuksed ei jäänud, see küll ei häiri kedagi. Nii et sellest ei ole mitte midagi imelikku, kui kaks niisugust naist on Tallinnas, sest et meie keskkond, milles me liigume ja mida me täna näeme ja kuuleme nii televiisorist kui, kui tänaval see tundub olevat loomulik. Nagu eelnevast tänavaküsitlusest kuulsime, on kõik lubatud. Nüüd küsitleme dialooge Raivo Raavet, mida sümboleid nende plakatite näol siis tegelikult räägivad, paraku eks seda näitab siis meie ühiskonna meelsust, ühiskonna väärtushinnanguid. Eks ju, prostitutsioon on olnud aegade algusest peale, aga ühiskondlik arvamus on olnud erinev, see on muutunud. Tänud ja milline on praegu ilmselt need intervjuud ka peegeldavad? Mina küll, siin päevil avaldasin Delfis ka ühe looja, see kommentaarium jätkub ka veel täna ja selle pealkiri on üsna provokatiivne ja see on seksuaalkomplekside kiht. Lõpetuseks, ma nimelt tahan seal väita, et seksuaalkompleksid ei ole mitte halvad, vaid see on aegunud käsitluseks. Freudistlik Tobamis näeb neid halba täna, et need tegelikult tabud kompleksid aitavad meil tegelikult jõuda sellesse eks õigete sügavustamisele, hingelise vaimse pinnani. Et mehed on küll õletamiseks, aga otsekui trepiastmed, mida pidime, saame kõrgemale ronida, nii et kui ma neist lahti saame, siis me oleme ka sellest trepist ehk redelist ilma ja meil on see labane, tavaliselt. Kas aga noored, mida nemad peaksid arvama, nad on 19 kaheksateistaastased reklaamid on igal pool väljasse, keel räägib neile, selles ei ole midagi laiduväärset, pealegi koolis õpetatakse neile Froidismi. See tähendab seda vajadus pühendab abinõu. Kui sa tunned vajadust, siis anna minna, vastasel korral oled frustreeritud. Kui sa oled frustreeritud, siis on agressioon ja mäletan, see oli vist Postimehes. Möödunud nädalal kirjutati, igal inimesel on oma agressioon ja ta peab vaatama neid filme, et seda agressiooni maandada, aga ma saan sinust aru. Teoloog Raivo Raave tegelikult agressioon ei maandu, kui sa neid filme või kui sa ka vastavad festivali külastajad, vaid vastupidi, vastus on sinu sisend. Muuseas, jah, see on õige, et vastus on sisemuses ja sellele niisuguse profanatsioonile vastukaaluks. Me võiksime püstitada teesi ja kaitsta seda ja õpetada, kuuluta seda. Seksuaalsus tegelikult on sakraalne. Seksuaalsuhe on võrreldav sakraalse püharitusega ja. Mis on jumala poolt, jumala poolt niimoodi ette näht, siin ei ole midagi peljata, tegelikult Liktoriaanlik kultuur ütleb meile seda, et sellest me ei räägi. Ja seda on ka Kristusele muide, läbi aegade ette heidetud, et seksuaalsus kui nähtus on olemas, aga miks te sellest ei räägi, miks ta seda tõrjuda? No minu meelest on kristlikud saatsin just erilist tarkust üles üles näidanud ja pole lasknud ka seda nii-öelda manduda ja labastuda. Ja ma usun, et vanad draid sõnameistrid tundsid selle asja, seksi tõelisi väärtusi ja sellepärast nad ka säilitasid selle tabude ja pühendumise süsteemi. Sest ikkagi inimene täisealiseks saades tema pühendate teate teatud saladustesse. Ja nii oli ka see seksuaalmüsteerium, millesse siis täiskasvanud inimene pühendus ja minu meelest on kristlus just seisnud siin õigete põhimõtete eest. Ta on hoidnud seda loori peale, pole lasknud sellel nii-öelda labastuda aega tavaliseks saada. Mäletan ühte Seksoloogi ühes saates ja seal oli vastandatud kirikuõpetajaga ning seal Seksoloog seisis absoluutse vabaduse poolt. Ta ütles, et inimesele on seksuaalsus antud selleks, et ta tunneks ennast vabana ja kirikuõpetaja oponeeris temale ja ütles, et noh, kui inimene tunneks ennast vabana, siis ta võiks vabalt mõtte ära ja sinu kohvriga kus ta, sest et kui talle see meeldib, lihtsalt rohkem, võib-olla, kui sulle siis ta on vaba seda tegema. Nii et järelikult siin on mingi keel, mingi sümbolite keel, mida me peame tundma. Jah, ja ega siis need tabud pole ainult tabude või keelud keelude pärast, vaid asi ikkagi on sellepärast et inimene on inimene, on suht keerulisem aparatuur kui tavaelus välja tuleb religioone ühelt poolt tabab inimese sügavused, teisalt on kahjuks seksuaalne kood või pitser inimeses, mis tegelikult intiimsfääris tõepoolest nii-öelda noh, partnerite suhtes või abielus avaneb. Aga niisugune lavastatud niinimetatud tava seks, mis sihib või sunnitud on ainult sellele saamisele füüsilisele organismile, tegelikult ei kasuta üldse inimese ülejäänud potentsiaali. Nii et need noored või ka paljud paljud inimesed lihtsalt ei teagi, mis selles veel on, ei tea, selle hingelise vaimset poolt ei tea nende niisuguste organismide kasv kaadi või, või purskkaevu, mis võtavad kaasa hingelised ja vaimsed vaimset pinnad, kui see on sihitud ainult füüsilisele. Pealegi on ju sellega niisugune, et et selle seksuaalenergia maandamine niisugusse pornograafia tühja auku puudutab inimese südame, sest seksuaalsus inimeses on teatud koodi all ja need erutused on kõik omal omal kohal. Kui nad on selle müsteeriumi osad, kui neid hakatakse, oleks tühja auku kuu laskma, siis inimene vajab järjest kõvemaid, suuremaid annuseid. Niikaua kui ühel hetkel on ta lihtsalt paadunud ja miski teda ei rahulda, tähendab, et ta on niisuguse küsimus enesetapu äärel või, või tahab sugu muuta Ta või või ilmselt on ka suur gei ja lesbi populaarsus tingitud sellest, et seksuaalsust ei võeta enam enam tõsiselt või õigupoolest ei teatagi, et selle taga on veel midagi, et selle taga tõepoolest on müsteerium, mis on enam kui üks füüsi nurgas. Nii et jumalal on õigus, kui ta on öelnud, ma olen siia vahele piiri pannud ja kui sa sellest piirist üle astud, siis sa pead surma surema. Sa sured hingelise vaimuliku surma ja selles mõttes sa püüad ennast rahuldada, rahuldada järgides Freudi ja satud üha suuremat tühjaste. Kui sa lähed ebalegaalselt üle, tähendab, kui sa lähed valest, ei ole vähenda jumal on lubanud ka piire laiendada, aga selleks on ka oma seaduspära, selleks need reeglid ja tabud ongi. See müsteerium on tõepoolest jumala õnnistatud abielus, kahele inimesele antud ja see võib viia imeliste kõrguste ja sügavuste sellepärast piire ei ole ja, ja noh, paragrahve häda ongi selles, et täna teda loetakse, et nagu asja iseeneses äri äri pärast ja suu Business ja, ja nii edasi. Oma paremas niisuguse rootika tähenduses on seega seksuaalministeeriumi osa tegelikult tähendab ja ta võib ka kuskil kuskil teatud erutuse andjana olla, aga ta mitte kunagi ei saa olla asi iseeneses. Räägime armastusest mulle tundub, et see teema, mida me praegu käsitleme, see on üsna õrn ja libe teema, tegelikult värav sinna sisse on armastus. Ja abikaasadele. Vahel ja see on armastusabikaasade vahel ja see liit tegelikult ei olegi ainult kaksikliit, vaid pühakirigi ütleb, et kolmekordset lõnga edama Ta nii kergesti katki, rääkides abielust, kus eelnevalt on öeldud, et ei ole hea inimene, üks see on, see on ainukene asi, mis, mille kohta võimalik, et ei ole, ei ole hea. Ja kui ma mäletan kas või piibli esimest lehekülge, siis jumal loob inimese oma näo järgi ja loob ta meheks ja naiseks. Ja me teame, et on isa, poeg ja püha vaim ja nad ütlevadki, et meie loome, meie teeme mitmuses räägivad enda kohta ja meheks ja naiseks. Need kolmele on pandud kaks vastama, öeldakse, et see on meie näo järgi, Nonii, see ju ei saa olla nii, ei ole see ju loogiline, loogiline ka see, et jumal on ennast ka sinna sisse arvestanud. Nii et see liit tegelikult on kolmikliit, see on nii-öelda mehe naise ja jumalaliit ja sellepärast on see püha ja sakraalne. Ja see armastus võib ka selles ja armastus on loodud ka selles kasvama ja õisi ja vilju andma Jänedale mitte ainult lapsed, vaid eelkõige ongi see suhe ja liit, lapsed on võib-olla jah nagu selle õied, aga see peamine vili, see tulem tegelikult on, on, on see liit, milles need inimesed, kui nad need 22-st saab tõesti üks, üks liha, üks hing ja, ja üks vaim. Me oleme kirikuelu saates, kuidas sa arvad, Raivo Raave, kas inimestel on rohkem arusaadav see signaal, mida annavad tänaval reklaamid välja vajadused, kõik on lubatud, või see, et tegelikult inimene on loodud selleks, et armastada ja armastatud olla ja seda ka voodis? Ma arvan, et me oleme jõudnud niisugusse niisugusse faasi, kus inimesi see tavaseks ei rahulda, sest noh, 60. aastal alguse saanud seksrevolutsioon tegelikult Ta vabastas inimese inimese keha küll üllatusena tabud ületiga seksuaalses akraalsus ja ja see läks suure niisuguse hurraa ja suure lainena, kuna juuksur kas isegi noh, seksuaalsus inimese kehast võõrduma ja praegugi ju telekas reklaamitakse nii-öelda telefoninumbreid ja, ja nii edasi, seks on muutunud ka virtuaalseks verbaalseks ja, ja on kihast kaugenenud inimesed nii-öelda kujutuste teel läbivad ja, ja saavad oma, et omad kogemused. Võib-olla see tendents, see, et siin on ta nüüd teadused ja psüühika kaasa arvatud siiski näitab, et ainult see kehaline asi rahuldama. Nii et me näeme tegelikult omamoodi niisugust tagasi liikumist ja ma näen ka tõelist huvi selle vastu, nii et see ei olegi inimestel enam tüllataja võõras ütleb, et seks sakraalne. Aitäh teoloog Raivo Raave oleme tulnud siis õismäelt Olevi mäele rohkem kiriku ligi ja võime öelda nendele õpilastele seal peda ülikooli ees vabalt seda, et kihlusest algab kõik ja lõpeb abielus, mis on omakorda uus algus. Te kuulasite saadet kirikuelu käsitlesime valdkonda, kus kiriku ja riigi huvid võiksid kattuda. See on aidata luua harmooniline perekond. Saatejuht oli Margus Heinla.