Minu side Ungariga on väga lihtne ja minu ema on ungarlane, Taga-Karpaatiast sündinud ungarlane. Tollal oli taga Karpaatjeval Ungari kuningriik, aga edaspidi jäi ta siis juba Nõukogude Liidu koosseisu. Nii et Ungari keele õpingud ei ole seotud olnud mingisuguseid tavaega pingutusega. Ma lihtsalt olen kakskeelsest perekonnast ja kogu oma teadliku elu olen ma seda keelt rääkinud, nii et mul on lihtsalt vedanud. Aga ma olen sellega väga tihti käinud küll oma sugulaste juures kui ka kaasas tõlgina, kui ka konverentsidel, nii et käidud ainult seal küll jaa. Kui nüüd rääkida Ungari kirikuelust, siis kas võiks tuua ka välja sarnasusi erinevusi meie religioosses pildis ja, ja usumaastikul ja samas Ungari usumaastikul? Vaimuliku eluga olen ma küll ka juba varasest lapsepõlvest kokku puutunud, sest minu vanavanaisa oli tava korpaatias Ungari reformeeritud koguduse kirikuõpetaja ühes külas ühes külas, kus ta teenis kiriku õpetajana 64 aastat. Ta elas väga kaua ja minu lapsepõlve kaunimad hetked, suved ongi olnud need, mis ma veetsin seal pisikeses pisikeses majas, sest pastoraadi muidugi meist ära võetud kohe selle kiriku kõrval. No mul tundub küll, et Ungari kogukonnas on usul tunduvalt tugevamad juured kui meil siin eriti külades, eriti maakohtades, see oli ikka tavaline kirikud, olid puupüsti täiesti tollal, kui ka nüüd kirikus käiakse, maarahva jaoks on see see loomulik elu osa. Linnas on muidugi olud keerulisemad, ahvatlusi rohkem loogiaid rohkem. Ja näiteks todasama koduküla, mis mul oli see vanavanaisa küla seal praegu ollakse väga mures, sest ääretult palju on Jehoova tunnistajaid ja kirikult röövitakse inimesi ära. Millised konfessioonid on esindatud Ungaris? Meil Eestis on suurim luterlik kirik ja me oleme sellega nii harjunud. See tundubki olevat põhiline. Suurim kirik. Ungaris on teistmoodi, seal oli küll kunagi reformatsiooni ajal luterlikus väga tugev, ent seal oli väga tugev vastureformatsioon ääretult jõuline. Niiet seal on 60 protsenti, nüüd ma võin natukene paar protsenti sinna-tänna eksida, 60 protsenti katoliiklasi ja umbes 30 reformeeritud kiriku liikmeid 30 protsenti tähendab siis Calvinistliku kiriku liikmeid. Luterlasi on umbes viis protsenti rahvastikust ja siis on veel veel muud õige pisut ka õigeusku ja pisut ka need, kes siis kusagile ei kuulu. Missugune on see reformeeritud kirik, sellest oleme võib-olla vähem kuulnud. Kui nüüd rääkida kirikust kui hoonest, siis on see õige kummastav, kui sinna sisse minna, ta on üleni valgeks lubjatud seintega ja mõni üksik detail maalitud kusagile kooli rõdule järele, kas mõni tuvi palmioks noka vahel? Meil ei ole ka risti, neil ei ole ka altarit. Sellise reformatsiooni tugevam radikaalsem suund, ütleme niimoodi, kus ka pildid kirikust koristati. Omale 16 koristati isegi orelit kirikutes, need on oraliteedi tihtipeale harmooniumit ikka juba ammu-ammu taas kirikutes oma koha leidnud. Aga nad on kuidagi karsket, puhtad ja valged heledad ja ääretult lihtsad. Tavaliselt on nõnda, et keset kirikut on litsutakse laud, mille ääres toimub siis armulauaseadmine jagamine ja teine teisel pool kirikut on siis nägudega kirikukeskuse suunas pingid. Tihtipeale külades veel on säilinud, see ühest uksest lähevad sisse naised ja teisest uksest mehed ja noored on üldse rõdul. Noored ja lapsed. Nii et ta on nagu sümmeetriliselt need pingid vastamisi asetatud seal kirikus, seal keskel on siis seina ääres ka kantsel välja see kirik seestpoolt. Sisu poolest on ka see valgus, heledus, Se piltide puudumine seotud sellega, et ollakse samuti väga selgelt sõna kirik. Miski ei tohi inimest eksitada kuulamast, sõna jumala sõna on keskmes, muud meeled ei pea teps mitte sind segama selles, et sa saaksid keskenduda jumala sõna kuulamisele. Ütlus on seal väga olulisel kohal. Ja laulud samuti, mõned laulud tulevad aga, aga siiski küllalt küllaltki erinevad, aga paljudel Calvini psalmi töötlused tähendab, tol ajal viisistati ära kõik psalmid, nii et väga palju lauldakse teenistustel ka psalm. Kuidasmoodi kirikud omavahel Ungaris läbi saavad. Kuna see protsent katoliiklaste ja protestantide protsent on niivõrd erinev meie omast siis on tunda seal pingeid üsna tugevaid inimeste omavahelistes suhetes, ma ei tea nüüd, kuidas seal see oikumeeniline liikumine edeneb aga mul oli küll päris tükk aega raskusi sellest lahti saada sellisest lapsepõlvest kaasa saadud pisikesest kitsukesest katoliiklusele laenulikkusest sinna alla kuulub näiteks see, et ei kanta ristimärki, ei tehta, ei lööda ristimärki nii edasi ja nii edasi. Nii et ilmselt jah, olles seal selline vähemuskirik, on protestantidel vastuseis katoliiklusele tugevam, kui meil siin. Kui rääkida nõukogude perioodist, siis mismoodi elas Ungaris kirik tollal? Kas seal oli kummaline olukord, pealtnäha oli kiriku olukord seal palju parem, kui meil toimus noorsootöö leeriõnnistamisega, leerikoolidega polnud mingeid probleeme, aastakümnete jooksul toimus ka pühapäevakoolitöö kirikutes. Lausa kadedaks tegin. Aga nüüd ma hiljuti sattusin rääkima ühe Ungari kirikuloolasest professoriga, kes valgustas asja teist poolt, nimelt seda, et tollane selline mahesotsialismi valitsus toosis kirikut väga kaval moel, andes talle maailma ees nagu üsna hea seisundi ja, ja soodustades pealtnäha tema tegevust hauas muutus kirik sellega pisut nagu riigiva salliks selle kommunistliku partei vas Alliks, nii et aga üsna tõsiselt korru peerus. Too mees leidis, et meie kirik, kui ta kuulis siinsest olukorrast, mis meel tol ajal oli seitsmekümnendatel, kaheksakümnendatel. Meie kirik oli tema arvates hulka paremas olukorras, pealtnäha küll kehvemas, aga paremas selles mõttes, et rajajooned olid selgemad, oli selgelt, kus on must ja kus on valge, oli selge ideoloogia, mida esindas meie partei ja saadi selgelt vastanduda sellele kommunistlikule ideoloogiale kiriku poolt. Ühesõnaga oli arusaadav, kes on kes. Kuidasmoodi riik ja kirik tänapäeval Ungaris läbi saavad omavahel. Ja nüüd see parteides võimul lahkus, kes kaotas valimistel, oli olnud väga kirikut soosiv, Ungaris on ka palju kiriku koole, erinevalt meist. Neid on tõesti seal kuiminaasiumideni välja, see vist on kuidagimoodi kalvinistlikuks reformeeritud bioloogiaga seotud, nende Nad peavad seda haridust väga tähtsaks. Ja too eelmine valitsus andis privilegeeritud seisu sellistele koolidele ja üldse kirikutegevusele. Nüüdne, mida peetakse üsna vasakpoolseks selliseks tagurlikuks valitsuseks on ilmselt kirikus distantseerunud. Ja seal on kõvasti probleeme praegu poliitikas ikka ikka lausa väljaastumiste ja selliste pool mässudeni välja, kuna peetakse seda uut valitsust väga punaseks väga endiste kommunismimeelseteks. Samas jah, huvitav see, see professorihärra leidis, et võib-olla pole seegi paha taas sellepärast, et kiriku ja riigi vahelised suhted ei tohigi väga mähkuda ja üksteisesse sulanduda. Need asjad, et kirik peab mingil määral säilitama oma iseseisvuse, nii et igal asjal on ilmselt kaks poolt, ka selles vallas on head, on halba selles, kui eks valitsus soosib kiriku tegevust väga. Aga missugune on rahva toetus kirikule? Probleemid sarnased probleemid, ütleme ikkagi sekulariseerumine linnades kirikud, tühjaksjäämine, no vot jah, meil on maal kirikud ääretult tühjade linnas, nii väga vist ei olegi seal mul tundub, et maal elatakse selle, selle traditsioonilise, selle kiriku harjumusega ikkagi nii tugevalt edasi, et kogudused ei sure välja. Kuivõrd rahvas üldse käib kirikus või kuivõrd rahvas usub seda, mida kirik õpetab? Nüüd, kui ma viimati Ungaris käisin Budapestis ühes linnajaos kirikus käisin, oli seal küll ikkagi kirik rahvast täis. Ja mulle tundub, et ta on religioossem, kui, kui paljud teised Euroopa riigid. Et neil on see suur edumaa teiste ees. Kogemusel on see, ma ei ole sattunud sinna pooltühja kirikusse küll kunagi, või sellisesse, et nagu meil on vahel maakohtades, et neli-viis inimest on pühapäeval kirikus käivad nii haritlased kui ka lihtrahvas ilmselt tööliste, ütleme selle proletariaadi osakaal seal üsna tugev linnades, need on küll kirikust väga võõrandunud, see on, see on ka päris kindel just see nii-öelda proletariaadi, sest ka Ungaris on piirkondi, mis olid sotsialismi ajal siukseid, ideologiseeritud maad, meie Tallinna sõpruslinn Soloog näiteks ja, ja sealtkandi tööstuspiirkonnad. Seal on kiriku külastatavus tunduvalt väiksem kui mõnedes muudes lõuna või lääne Ungari osades. Nagu ma aru saan, tegutseb Ungari kirik või kiriku Ungaris ka laiemalt, et ei ole ainult pühapäevased jumalateenistused. Et palju on ka sellist ühiskondlikku tööd? On küll ja selles võib rääkida kahes osas. Üks on see sots, olge valdkond mis juba kaheksakümnendatel sellel pehmel sotsialismi ajal seal Ungaris toimis. Kirikul on üsna suured vanadekodud kristlikud vanadekodud ja ka siis puudega inimeste kodud. Päris võimsad, ma olen neist mõnda külastanud kristlikud vanadekodud tihtipeale osutuda, istuvad ka viimaseks varjupaigaks ja vanadele pasteritele, kellel ei ole peresid ja võib-olla ka kodu, kus oma vanaduspõlve veeta. Tung nendesse on ääretult suur, nendesse vanadekodudesse teine tahk on ja mis ma ka mainisin, need kristlikud koolid, gümnaasiumid, lähed, huvitavad asutused selles mõttes püüavad anda inimesele mitte ainult usuõpetust kui ühte ainet Vaida kristliku maailmanägemist. Üleüldse, see tähendab, et inimene, õppides füüsikat või loodusõpetust või, või mida iganes õpiks neid asju nägema kristlasena. See on kummaline, mul tekitas väga suurt imestust alguses see jutt, et, et saab olla kristlik matemaatika, kristlik füüsika, aga tõepoolest, kui sa ikkagi ka nendes ainetes õpetad lapsi nii et selle taga on jumal, hoiate nende seaduste põhjustaja loo ja kõik on jumala ees, õpetad ometigi täiesti kaasaja teaduse seisukohti ja nii edasi, et see võib olla arvatult huvitav ja mulle tundub, et meil selles suhtes on ka veel pikk-pikk teekäija Mulakas endalegi tunduma, et kas mu maailmapilt ikka on kristlik. Üks asi on see, et ma olen veendunud kristlane, aga kas ma oskan ka kõiki oma muid teadmisi selles valguses või selles prismas näha ja kujutada? Peaks ütlema seda, et nad on osanud ühendada teadusliku maailmapildi ja religioosse maailmavaate Ja siis peakski tulema kokku kristlase maailmapilt, mitte et usk on üks pühapäevane asi, p sinu hommikuse makadus hetki asi ja siis sukeldud teadusliku maailma või sellesse materjal reaalsesse maailma ja siis ühel hetkel jälle pöördud korraks oma akvasse hetke tagasi, vaid et see kõik on jah läbi põimunud, see võiks olla küll, see ei ole ungaris valdav, aga seal vähemalt suund sinnapoole. Aitäh selle ülevaate eest Ungari kirikuelust. Tartu praostkonna vikaarõpetaja Annika Sipos.