Ma. Elan. Koos. Kriipiv hiiliv hirmuäratav meloodia mitte kuidagi ei pääse, sellest leian Reenboun, muusika jälitab teda tumedas öös ja tunne, otsekui mängiks ümberringi 1000 saksofoni. Mis muud saab see olla kui sant, Loi bluusi vahim. Selle loo vaim? Klojan Strong oli vaid üks paljudest, kes on mänginud vana William Christopher bändi enese kirjutatud kuulsalt saanfloy bluusilugu Missouri osariigis paiknevast Saint Loui linnast. Muuhulgas on see oma muusikatraditsioonide poolest eriti kuulus paik. Siin on kõlanud ja kõlab edasigi rääktaimi džässi, bluusi ning rock n. Küllap kõlab siin veelgi ka toosama tuttav sajand Luibluus mister Redoni jaoks ehk liiga tihti. Seal on ikka nii nauditav aga nüüd tuleb suur pööre, sest mis selgub, Saint Loui linn seal teispool ookeani Ühendriikides, Missouris ning mitmed teisedki sama nimega paigad laias maailmas on oma nime saanud Prantsusmaa kuninga Louis üheksanda järgi, kes elas aastatel 1214 kuni 1270 ning hiljem pühakuks kuulutati siis Saint Louis. Toosama kuningas, lõi üheksas, laskis aga ehitada tohutu ja vägeva mustaks loss-iks kutsutud anšary kindluse, mis seisab selle Prantsusmaa kuningate ülikalliga priisi loaari oru uskumatu losside keti lääneotsas anšary linnas. Ilusat pühapäeva taaskord raadio Helgi Erilaid ja. Loaari oru lossi Prantsusmaal see on tõenäoliselt päris ainulaadne ja vapustav nähtus. Seisavad loary jõe ning selle lisajõgede ääres umbes 200 kilomeetri pikkusel ja 100 meetri laiusel alal ning neid on kokku loetud rohkem kui 500. Ligi kuue aastasaja eest mais 1418 tunginud sõjakaid Burkondlased, tule ja mõõgaga Pariis ning kuningas Charles kuuenda teener tang viidushatell viinud 15 aastased Prantsusmaa troonipärija Pariisist ratsanike salga saatel ohutumasse Schinoni lossi laenud, loaari oru losside lugu, osa neist lossidest olnud algselt vaid linnused ja karmid kivised kindlused. Kui aga valvaja kuningakoja liikmed Itaalia sõdadest 15. sajandini, kui aastail koju jõudnud, tulnud nendega kaasa ka itaalia ehitusmeistreid ja kunstnikke, kes asunud Prantsusmaa kindluse ja linnuseid vähehaaval elegantset, eks paleedeks muutma. Itaalia arusaamade järgi nimelt ei olnud kuningliku jõu ja võimu mõõdupuuks mitte niivõrd kuninga relvajõudude vägevus kui tema õukonnaelusuurust, Lev luksuskultuur, elegants, pidude, pallide ja vaatemängude hiilgus ning sära. Nonii avanesid iidsed sünged kindlused vähehaaval valgusele, värvidele ja kaunitele kunstidele ning nende ümber hakkasid õitsema uhked aiad, prantsuse kuningate hiilgav õukond. Lugematu hulk aadlikke aukandjaid, õued saame, rändas loary ja selle lisajõgede kallastel seisvates, uhketes lossides. Igas neist pidid kuninga jaoks sisustatud ruumid alati tema vastavaid lõpuks valmis olema. Kuigi oli hulk losse, kus valitseja tema jaoks uhkelt sisustatud magamistubades iial ei ööbinud. Aga neis hiilgavates ehitistes elati Prantsusmaa õukonna tavalist elu, põnute intriige, maksti aitäh ja tehti ajalugu. Lõbutseti, kuidas osati nauditi keelatud armastust ja mõrvadki, polnud haruldased. Nii olid siis Loorluaari oru lossidega lõunapoolsetest mägedest algav loary. Jõgi teeb Maieszteetliku kaare läbi poole Prantsusmaa ning suubub rannikulinna Nanti kohal Biskaia lahte. Andžeri linn seisab luaarilise jõe meeni ääres kuni roomlaste tulekuni elanud siin sõjakad Gallia hõimud kuid roomlaste sõjakus oli kallijalaste omast üle. Roomlaste ajal kandis siinne asula nime Julia maa, kus rooma impeerium kadus minevikku. Sajandid möödusid. See ärist sai Prantsusmaa ajaloolise anšov provintsi keskus. Anšograhvide dünastia rajajaks peetakse folk esimest 10. sajandil. Dünastia kuulus küll riigi tollaste tähtsaimate ülikute ringi, kuid seadustest polnud suurt hoolinud ei tollase Tanšov, krahvid ise ega ka nende alluvad. Ajalukku on jäänud fakt, et krahvl kolmas lasknud oma esimese naise tema pulmakleidis tuleriidale saata karistuseks naise väidetava truudusemurdmise eest. Kui Normandia hertsog William Inglismaa kuningaks sai, abiellus Anjou krahv Isohvriblantgenest Williami tütre tütrematildaga. Ilmale tuli nende poeg Henry, kes aastal 1154 Inglismaa kuningaks sai ning kuulsane plantalziniti dünastiale alguse pani. Kuid rich prantslastele pidi jätma. Aastal 1204 vallutas linna nimelt Prantsusmaa kuningas Filipp teine. Muudkui sõjamarsid lugematu hulk nimesid ja aastaarve kaugest minevikust, mis nagunii meelde ei jää, aga päris ilma nendeta ka hakkama ei saa, seda enam, et mõned nimed on päris huvitavad ja lood ka. Niisiis on see äri, oli vallutanud Prantsusmaa kuningas Philip, teine no teatavasti on kõik Euroopa monarhiat juba kaugetest aegadest peale põhjalikest sugulussidemetes. Abielud said ju ikka selleks sõlmitud, et riigid omavahel liidus püsiksid ning et sellest ka majanduslik tulu tõuseks ja suur segadus tulevaste ajaloovaatlejate jaoks, nagu kohe jälle selgub Filipp, teise poeg, kuningas Louis kaheksas pidi kokkuleppe kohaselt naiseks võtma Kastiilia kuninga Alfonso kaheksanda ning Inglismaa Eleanori vanema tütre hurra. Oraakel oli noorem õde plang kahte Kastiilia Kastiilia plaans ja tüdrukute vanaema leidis, et just plaanš sobib hoopis paremini Prantsusmaa troonile kui tema õde ja tõigi 12 aastase plaanši aastal 1200 Prantsusmaale leping kirjutama veidi alla, et mida kõik asjaosalised riigid selle abielu sõlmimise puhul saavad. Ja järgmisel päeval sõlmiti abielu. Paaril oli kokku 12 või 13 last, kuus neist suri ning troonipärija Louis üheksas pidi pärast oma isa surma 12 aastasena Prantsusmaa valitsejaks saama. Lõi, üheksas oli veel liiga noor, niisiis võttis kuninga ema plaanš ohjad enda kätte, avastas ja purustas ülikute vandenõu ning lõi tagasi Inglismaa kuningarünnakud. Noor Loui võlgnes oma kuningriigi emale ning olevatki jäänud viimase jõulise iseloomu mõju alla. Just Kastiilia plaanš, nagu teda kutsuti, oli see, kes prantsuse mässu ajal otsustas Ann sääri vägeva sõjakantsi rajada seal seni seisnud lihtsa residentsi kohale. Kantsi rajamist jätkas juba põhjalikumalt plaaži poeg, 12 aastaselt Rämsi katedraalis kuningaks kroonitud Louie üheksas tulevane saanud. On teada, et anšarrigendus lossi ehitamist alustati 13. sajandi esimesel poolel ja muidugi on sellist vägevat kantsi pikkade sajandite jooksul tublisti täiendatud. Kuni siit ilmast lahkumiseni aastal 1252 oli ema plaanš ikka Lui kõrvalk ning asendas teda näiteks siis, kui poeg ristisõjas käis, millest suur läbi kukkuma pakkumine sai, sest islamiusulised põhja-aafriklased Egiptuses ja Süürias ei mõelnudki ristiusku vastu võtta. Selle toojat tehti pihuks ja põrmuks. Ning Prantsusmaa kuningas lõi, võeti vangi küll mitte kuigi kauaks. Oma teisel ristiretkel aastal 1270 haigestus kuningas lõi Tuneesias ja suri, kuid ta oli võidelnud oma usu eest soosinud kunstide arengut oma kuningriigis ning teinud Prantsusmaal maast Euroopa suurima rikkaima intellektuaalselt arenenuma. Riigi kaasaegsed nägid temas tõelist kristlikku printsi, lausa kristluse kehastust. Andunud katoliiklased, kest paavsti kutsel alati valmis oma usku kaitsma. Taastunifaatses kaheksas kuulutes kuningas Lõvi üheksanda, 1297. aastal pühakuks saanud lõi. Aga meie jaoks on täna tähtis see, et just toosama saag lõi, on see rihi, kel kindluse püsti laskis panna õieti küll selle kindluse kõige varasema osa. ÄRA õelmas sidele turit dissiin silmas. Pead siis ei tule. Tugev tuul puhub, sel sügispäeval on sääris, kuid päike paistab, linn tundub alguses tühjavõitu, siin-seal paistab kirikutorne. Selles vanalinnasüdame kitsastel jalakäija tänavatel näib elu algavat. Rahvassaalib poe ukse taha avatud tänavakohvikud hõivatud väikesi väljakuid on siin ja toredaid keskaegse ilmega maju ja palju lilli. Linna uuemas osas on liupuudega palistatud bulvareid ning kõrgemaid hooneid. Õnneks mitte pilvelõhkujaid. Kena ja rahulik tundub olevat atmosfääri linn Reini jõe ääres kunagi mustaks linnaks kutsutud, sest linna läheduses olid suured tahvelkiltkivikaevandused ning sellest mustast kivist olid tehtud enam-vähem kõik linnakatused. Lavelnuaar, must lind. Aga kus sa siis kuulushad, o sellid näitavad tee kätte ja seal ta seisabki üksi ja uhkelt kaljusel jõeäärsel künkal muruplatsid vanad puud ümberringi. Sa oled uurinud suurt toredat albumit loary oru lossidest, mis fotodele on enamuses terved ja rõõmsad, heledad ja efektsed, täis uhket mööblit, peegleid, vaipu ja küünlajalgu anšary loss. See on küll midagi muud. Sedagi on mustaks kindluseks kutsutud nagu Ansääri mustaks linnaks. Lause musta küll ei ole, tohutu suur ja süngevõitu küll hirmuäratavalt paksud. Kivised nöörid moodustavad põhiplaani, millel on viisnurka põhjapoolselt küljelt välja sopistub osa moodustabki lossi viienda nurga ja müüride pikkus on kokku 952 meetrit. Müüre kindlustab veel tervelt 17 jämedat ümarat torni ja nad on jämedad, kui nende läbimõõt on 18 meetrit. Tornid lõpevad lossimüüridega ühel kõrgusel, otsekui oleksid nende kiivrid maha lõigatud. Tuleb välja, et ongi, eks varsti selgub, kuid mõnede tornide ülaosad ja mõned lausa üleni on toredasti põikitriibulised. Mustade ja valgete kivide kihid vahelduvad korrapäraselt. Jugasutati siingi lähedastest kaevandustest toodetud tahvelkiltkivi. Niisiis on see ärikindluslossis. Näed sa kõigepealt tohutuid ja kõrgeid vägevate ümarate tornidega kivimüüre tiir nende ümber oleks kilomeetri pikkune, aga uudishimu võidab. Mis on küll nende müüride taga õieti sees, hulk saladusi? Tõenäoliselt? Kunagi kindlust ümbritsenud vägev kaitsekraav on ammu veest tühi. Selle sügavasse põhja on kaunite mustritega kuninglikke lilleaedu kujundatud. Iidse müüri ääres kasvab põõsaid ja puid. Üle kaitsekraavi viiva tõstesilla läbi värava, mille võre kunagi alla lasti. No on alles paksud müürid, 30 meetrit kõrged mõõde. Ja sa oledki jõudnud Andžeri vägeva kindluslossi siseõuele. Siin sees on kindlust juba vähem. Ümberringi on anšov dünastiat, kuninglik loss, prantslased, ehitised ja aiad, see kõik siiski rohkem kujutlustes kui päriselt, sest kunagi müüride sees paiknenud ehitistest on vaid üksikud tänaseni alles. Oli 1373, kui on šeri loss esmakordselt põhjalikuma uuenduskuuri läbi tegi. Siin valitses, siis lõi esimene, kes tellis Shari jaoks kuulsa piltvaiba apokalüpsis. Luban, et me läheme seda vaatama. Talgu püsigem veel pisut lossi keerulise ajaloo kallal lõi esimese poeg lõi teine iseenesest mõista ning tema kaasa Aragoni alanud lisasid 15. sajandi alguses aastatel on sfääri lossile rea kuninglike apartement ja kabeli. Viimaste hakati kutsuma Sanšhapell püha kabel. Nii kutsutakse kiriklike hooneid, milles säilitatakse Jeesuse kannatuse reliikviaid. On see ärireliikvia, oli kild ristist siis sellest samast tõelisest ja ehtsast ristist, millel Jeesus risti löödud ja mille saab nui Loui üheksas oma ristiretkelt kaasa toonud. 1409 sündis sääris lõvi teise ja Hollande'i poeg Renee tan šõu, kes läks ajalukku kui hea Rene. Tema kohta on öeldud Taali muinasjutuprints ning sai juba oma eluajal legendiks. Unistaja ja rüütliajastu romantik, kes armastas turniire ja võitis neid sageli ka ise intelligentne, saatuslik, atraktiivne kunstnik ja poeet. 13 aastasele Anžuureneele võeti naine Lorääni kümneaastane pärijanna Isabel. Kui see sai 20, oli paaril juba neli last ja kummalisel kombel põimus Anžuurene elu noil aegadel noore prantsuse talutüdruku eluga, kelle nimi oli Shan. Shandar. Õige lühidalt neid aegu meenutades suures sugulussuhete segaduses nimetati Prantsusmaa kuningaks vale mees, õieti vale laps. Inglismaa kuninga Henry, viienda alaealine poeg Henry, kuues. Prantsusmaal aga arvati, et kuningaks peaks saama hoopis prantsuse kroonprints Charles. Aegade ja vahelduva eduga oli juba tükk aega kestnud saja-aastane sõda Inglismaa ja Prantsusmaa vahel. Aastal 1429 inglased muutkui tungisid peale ja sama aasta veebruaris algasid sõdade, ajaloo mõistatuslikumaid lugusid. Seitsmeteistkümne aastane harimatu talutüdruk Jeanne d Arc teatas, et ta on näinud nägemusi ja kuulnud pühakute imekauneid hääli, mis käskisid temal Shanil, inglased Prantsusmaalt välja ajada ja õige troonipärija šarl Rämsi katedraali kroonimispidustustele tuua. On abi saamiseks Lorääni hertsogi poole pöördus ja muidugi mõjutas piiga romantiline isamaa armastus noorte rüüterliku printsi pärast seda, kui Shani juhitud väed olid Hollande'i lahingu võitnud ning inglased linna alt minema kihutanud, juhtinudki oma hobust valges raudrüüs, mõõk vööl, võitluslipp käes, kaaskond ümberringi. Niimoodi juhtinud kõige troonipärija Reamsy katedraali. Ansu Renee oli kohal, kui tema õemees kuningas Shari seitsmendaks krooniti. Ning pärast seda tseremooniat löödi Kahrone ise rüütliks. Kas on suurene Shandargi juhitud sõjaväes inglaste vastu võitlema? Laari jõe org tehti vaenlastest puhtaks, kuid Pariisi all pööras õnn Shandarkile. Seljavaenlased võtsid ta kinni, mõistsid kohut ja saatsid 19 aastase tüdruku tuleriidale. Teadaolevalt ei liigutanud prantslased tema päästmiseks lillegi. Neile oli muidki tähtsaid asju ajada. Renee tantsu näiteks, kelle saatus on sfääri lossiga tihedalt seotud, oli, sattus 1431. aastal, ongi, see oli prantsuse ülikute omavaheline võimutüli pida taas kord relvadega lahendatud ja nii leidis rüütellik printsendirsiooni lossimüüride vahelt Burgundiast kunstnikukalduvustega. Rene veetis siin kenasti aega miniatuurset klaasmaale tehes ning tema naine Isabel valitses tema maid. Üpris palju jõudis juhtuda kuue aasta jooksul, mil Renee Dirsioonil lossi külalislahkust nautis ja miniatuur maale tegi. Tema tütred läksid mehele riigi huvidele vastavalt muidugi mitmed sugulased lahkusid siit ilmast ja jätsid talle parandusi ning tiitleid. Ja nii juhtuski, et kui Ansu Renee lõpuks jälle vabaks meheks sai kolisel vabal mehel hulk uusi tiitleid ja vähe raha. Tiitlitest piisas, et kuninga nõuandjaks saada ja uhkeid riiklikke pidustusi ja turniire korraldada. Pärast oma naise Isabeli surma abiellus Renee tooni krahvi laval tütre 21 aastases anniga, kes olnud üpris tavalise välimusega ja väga jumalakartlik noor naine, kuid armunud ja romantiline Renee kirjutanud talle pastoraalse oodi 10000 värssi, karjuse ja karjuseneiu suurest armastusest. Poeg Trans Savijoon naernud seda lugedes südamest ning öelnud, et tema kogemuste kohaselt Antsu karjuse neidude romaanid küll hoopis lühemad. Kui Frazzavioon Anžeeri külastas, ei võetud teda lossis vast. Selline oli siis kunstide rüütli Andrus vääri kindluse õuel seisvale kuninglikule residendile juurdeehituse teha. Selle fassaad oli kolme tugi piileriga liigendatud ja mitmepoolsete akendega varustatud siit jälginud anšographrenee pidustusi oma lossi õuel. Krahvi ema, Aragoni andi ehitatud ühe löövilise kabeliaknaklaasmaalil võibki näha odaga Renee tantšõud. Nende helide saatel tantsivad hobused oma ballett Jean-Jacques lossi lähedal asuvasse Amuuri lossis. Pisut kujutlusvõimet juba kanduvat kraadid ja turniirid ka siia Ansa järjekindluslossi avarasse õue, sest kahju küll, kuigi palju pole siin järel kas või Renee, tan šõu aastatest, kui kuninglik kroonprints Charles suurte sõdade ajal tantšeri lossis varjupaiga leidis, oli 1562 Katarina Timmeeritsi anšary lossi taas vägevaks sõja kantsiks laskis muuta. Siis olid kindluse seitsmeteistkümnel tornil veel lippudega ehitud kiivrid peal. Teravatipulised koonused ilmselt ikka sellest mustast tahvelkiltkivist, mida anšary lähedal kaevandustes nii palju leidus. Kuid Katariina dimeeridži poeg Andrei. Kolmas oli see, kes laskis anšary kindluse tornide kiivrit maha võtta. Tornitipud lossimüüridega ühekõrguseks tasandada, mis tähendas oma kümnekonna meetri võrra madalamaks tegemist ning tasandatud kõrgetele müüridele tekkisid lahedad terrassid. Kuhu sai suurtükke paigutada, et niimoodi hugenotid rünnakuid tagasi lüüa. Ainult anšeri kindluse ilme muutus pärast seda tõenäoliselt lausa tundmatuseni. Ahaa, siin on trepp, mis viib üles müüri terrassile kaitse vallile, kuhu Henry kolmas suurtükid paigutas. Nende kohad on veel praegugi näha, kuid mis vapustavalt avar vaade, siit avaneb. Anšary linn, meni jõgi, maalilised künkad kauguses. Ja siin üleval rohetavad täiesti ehtsad viinamarjaistandused ja aiad. Need kihk kunagistele suurtükiterrassidel all lossiõues on alles vaid mõnede teised, mis anšary lossi kunagisi hiilgeaegu meenutavad. Imetore, väike nelja nurga tornikesega värava ehitus, kunagine Sissepääs, valitseja residentsi viimasest pole kahjuks kuigi palju järel ja selles osas, misjärel on tehakse parasjagu remonti, mitte ei vea. Aragoni Yolandi ehitatud lihtne püha kabel on ka alles tugevate nelinurksete poolsammaste vahel kõrged teravakaanelised aknad, salapärane, kadunud maailm seal all, lossiõues ometi paiga kõige haruldasem minevikupärand on alles. Maa peale tagasi lossi õue läänepoolses küljes seisab suur L-tähe kujuline hoone. Lihtne ja tume ilmutus. Galerii öeldakse edutvustuses ehitatud 1900 viiekümnendatel kindla eesmärgiga. Lähed sisse, jälgid nool, mis ütleb apokalüpsist häbestri ja leiad end pikast suhteliselt kitsast hämarast ruumist. Ainult üks sein on eredalt valgustatud ja sellel seinal ripubki piltvaip apokalüpsis. Lõpmata pikk ja siis teeb sein täisnurga ja läheb edasi ja vaip jätkub samuti. Kokku on seda vaipa praegu mõnede andmete põhjal 103. Teiste põhjal 107 meetrit kõrguseks antakse viiest, viie ja poole meetrini. Ei pääse ikka ajalukku tagasi. Umbkaudu 1373 laenanud Prantsusmaa kuningast Shal viies anšov krahv lõi esimesele Johannese ilmutusraamatu kauni pillustreeritud käsikirja. Et selle põhjal üks kena seinavaip teha, lõi esimese siiani säilinud arvete raamat Katust ongi leitud märge, mille kohaselt piltvaiba valmistamise eest makstud on vaip saanud valmis tõenäoliselt aastaks 1382. Kuninglike õuekunstnik Shande tuntud kui Hannekvaan tegi ilmselt valmis maalitud vaipa, sest temale On makstud kujundite ja mustrite eest teavad vanad dokumendid. Vaip ise, gooti arvatavasti Nikolai Tai Jero Päär Poncooni töökojas Pariisis. Lõime tehnikas ja villast on asjatundjad arvanud ning algselt olnud vaip lausa 144 meetrit pikk ja kuus meetrit kõrge nagu jutlevaid, 144 meetrit vaipa. Eraldi piltide lõputu reana ripub uskumatu vana kunstiteos siin tumedasaali tumedal seinal, eredalt valgustatud ja heledates värvides. Fantastiliste värvides on teade too suur ja uhke vaip toodud välja vaid väga pidulike sündmuste näiteks kuninglike pulmade puhul. See oli meistriteos, mida hoiti ja mille eest hoolitseti meie headus. Ta Anžuureni eksponeerida tähtsate usupidustuste ajal kuid tulevased põlved ei tabanud ära, kui erakordse unikaalse kunstiteosega tegemist on. 18. ja 19 10. sajandil ei hinnatud selle eseme väärtust. Tõenäoliselt polnud inimestel, kellega teda sattus, aimugi, millega tegemist. Vaip lõigati osadeks ja jäeti hooletusse, kuni lõpuks 19. sajandi keskel. Katedraali vaimulikel väär seda päästa ja põhiosas ka restaureerida püüdis. Ja nüüd särab ta spetsiaalselt tema jaoks rajatud galerii seinal. Niisiis, seinal on lõputu rida kauneid fantastilisi pilte see ilmutusraamat ja selle lugematud tegelased. Kuus erinevat sektsiooni, igas 14 stseeni kahes reas kunagi vaiba moodustanud 84-st Tseenistoni järel 67 pluss siis mõned fragmendid, apostel Johannese nägemused, millest sai kokku tema ilmutusraamat. Ja selles avanevad mõnedki pühalikud saladused. Taevaste jõudude võitlus suure lohe ja iidsetest aegadest pärit maoga, keda saatanaks kutsutud Johannes kirjeldanud oma nägemusi lugematute allegooriliste kujude abil, kellele vaibaloojad oma arusaamise kohaselt näo ja kuju andnud. Peab küll ütlema, et vaiba loojatel oli uskumatu fantaasia mis tõenäoliselt oli ka 13. 14 Nende sajandi traditsioonilise kunstiga seotud flaami ja prantsuse kunstiga võrratult plastilised vormid. Rikkalikud realistlikud detailid viitavad asjatundjate meelest flaami traditsioonidele. Selge ja lihtne kompositsioon prantsuse omadele ja värvi. Ja värvid, piltide taustad on ere tänased või sügavsinised kuid esiplaani värvid on kohati pisut tuhmunud. Vaip piltide tagaküljed annavad teinekord originaaltoonidest aimu. Soe punane säravsinine, kuldkollane, oranž, palju rohelisi toone ja tagaküljed on täpselt sama perfektsed kui esiküljed. Ei mingeid sõlmi lõngaotsi, nii et sellel vaibal nagu polekski õiget ja vale külge, nagu on tavaks öelda meistriteos. Kõnevaid oskaksin kirjeldada, mis on piltidel. Kui ma ütlen hulganisti ingleid, mõõkade ja odadega, ratsamehed, hobuste seljas, surmise hobuse seljas, kuldne mõõk käes. Tiivulised mitmepealised lohed usklikega võitlemas päris kole üheksa peaga lõvi moodi loom, mereelukad, tiibadega saatanad, kelle linnad ja lossid taevaste jõudude rännaku läbi purunevad. Siis jah, kõik see ongi siin imelist värvide, armsanaiivsusega kujutatud piltidel mis on kootud, kuid tunduvad keskaegsete maalidena lõputult pikk piltide rida tumedas pikas ruumis, pikal tumedal seinal piss nurgas palsam Abikalt jätkub anšeri lossi kuulus apokalüpsise piltvaip. Särav ja salapärane ilmutus. Ammu kadunud maailmast. Vähem kui paarsada aastat vältas Laari jõe oru losside hiilgeaeg mil ülikud oma lossi üha uhkemaks ehtisid kuninglikel vastuvõttudel üha vägevamaid pidusid, valle ja turniire korraldasid igal lossil ja paralleel on siin oma lugu rääkida ning nendes lugudes leidub kõikvõimalikke intriige, õukonna favoriite ja kauneid kurtisaan, salajasi armuseiklusi, kalliskivide sära ning mõrv Revo ekstravagantseid banketi müstilisi vaatemänge. Piss terveid varandusi maksid, oli kõik juba üle piiride hakkas voolama ja kättemaks ei jäänud tulemata. 1500 seitsmekümnendatel tulid ususõjad kaheksakümnendatel järjest mitu katkuepideemiat. Järgnesid põud, Jänel jaheda kõrgklasside varandused olid kuningliku hiilguse emiteerimisel tuulde lennutatud. Taarja org jäi vaeseks ning valuaa dünastia lõpp tähendas ka siinse hiilguse hääbumist. Üha vähem liikus siin uhkeid kuninglikke rongkäike, et mõnes oma sära kaotama, hakkavas lossis meelelahutust otsida. Nii olid loary jõe oru lossid oma peaosad Prantsusmaa kuningate pikas ajaloos ära mänginud ning nendest said kadunud aegade väärikad tunnistajad otsekui kalliskivid hiigelaias tõbik askees ajalooline anšeri loss on nende seas üks kõige haruldasemaid.