Tere, tänane õhtu Chasson rei Andersonist, kes on rahvusvahelisel džässiareenil üks eredamaid isiksusi. Ja seda juba kolm aastakümmet. Ta oma nime alt on ilmunud paarkümmend heliplaati teistele partneriks anda rohkem kui 100-l albumil. Mainekas džäss, ajakiri, ta on pilt, on ta korduvalt valinud maailma kolme parima džäss trumbanisti hulka. Rei Anderson ise on selline humoorikas ja väga lahe kuju, tema mängustiil on aga novaatorliku Virtoosne muljetavaldav. Humoorikas ja kõik, mida ta teeb, teeb ta südamest musitseerida, siis on ta ikka isikupärane ja samas kuulajasõbralik. Optimistlik suhtumine musitseerimisse ann aidanud rei Andersonil kerkida esile erandliku trombanistina, kelle nimel on kaalu ja keda võib pidada nüüdisdžässi arengu üheks oluliseks mõjutajaks. Rei Anderson sündis 16. oktoobril 1952. aastal Chicagos bioloogiaprofessori perekonnas. Poisikesena kuulis ta oma vanemate kodus palju erinevat muusikat, tiiksi ländima Haale, Jackson'i Broadway muusikale, Mozarti kontsert, folkmuusikat, mida kõike veel ning see kõik, mis teda ümbritses, panigi teda otsustama muusiku elukutse kasuks ja seda juba varakult. Tromboonimängu alustas ta kaheksa aastaselt, olles jõudnud proovida Kaagornetid tuubad kulisiga trompetit kuid otsustas siis ikkagi trombooniga suks. Juba neljandas klassis. Ja edaspidi viis muusikutee teda väga erinevates koosseisudes, see aga esialgu Chicago bigbändides. Ja võib öelda, et sealt karjäär algaski. Rei Andersoni mõjutasid kujunemisaastatel mitmesugused muusikalised nähtused nagu bluusi, eri vormid, Jon Keitši looming meisterlikult jazzi improvisaator it nagu Adžis Niuke elling, Don Jon koltrein ja Charlie paake. Samuti imponeeris talle Modoni heli ehk arem viia showl aga biitlid, Jimi Hendrix, slais Tõun. Veel on Andersoni mängus olulist osa mänginud siis muusikute ühendus ei seeemm, millega seostatakse tema laia väljendusliku ampluaad ja eksperimentaalsust. Seevastu maalähedased jooned tema muusikas pärinevad New Orleansi puhkpilliorkestrite marsi rütmidest. Selle linna muusika vastu juttu on tal suur sümpaatia. Ma tunnen ennast selle linna vaimse pojana, on maininud rei Anderson. Selle linna muusikatraditsioonis seostatakse ju kaaluja Armstrongiga, kes oma värvika esitusega tõi naeratuse näkku paljudele kuulajad. Sellesama teeb Anderson oma tavatu tromboonimängu ja käriseva häälega. Nii et kõigist nendest mõjudest on jäänud mingi jälg Riia Andersoni enda mängustiili. Siin me kuulsime siis ka pikka klaverisoolot, mille mängis Anthony Davis ja see on selline huvitav ansambli koosseis, kvintett, kus mängib muuseas kitarri, John Scofield, passil maak dresser ja tammidel jonni, mida soovitš. Niisiis on seal plaadilt pluuspreid. Ray Anderson õppis Chicago ülikooli, läheb koolis, kus üks tema klassikaaslasi oli teine hilisem trombooni kuulsus George'i Louis. Edasi viis haridustee ta Minnesota kolledžisse ja siis Los Angelesi ja San Franciscosse kooli bännides, nagu ikka, mängisid poisid roki ja rock n rolli. Aga Californias elades mängis ta kohalikest jazzansamblites ja muuseas tegi bändi koos saksofonist David Mariga. 1973. aastal tuli Anderson New Yorki, kus hakkas mängima koos freejazzmuusikutega nimelt trummar väri Alt souli trios ja helilooja Anthony rääkistani kvartetis. Mõlemad on teda üpriski mõjut, tänud just seda vaba improvisatsiooni poolt. Samuti musitseeris ta koos multiinstrumentalistina Johvriga. Kuid alates 1979.-st aastast tõusis rei Anderson juba ise liidriks ja andis kontsert ansambliga slik afooniks. Samuti moodustas ta Trio mäss, tramm Võun koos bassist Maghel aias ja trummar Jery Hemingway. Ka nende ansamblite muusika ulatub seinast seina ja seal on nii ägedaid friielementidega, improvisatsiooni, huumorit, Fungilikke rütme ja mida kõike veel. Möödunud sajandi kaheksakümnendatel aastatel jagus rei Andersoni kõikjale. Ta mängis väga erinevate koosseisudega, näiteks suurtes orkestrites koos George Gransija George rasseliga ehk nende orkestrites siis tšellist hänkro Pärtsi ja kitarrist John Scofield iga tenorsaksofonist veni välesiga jaapani klahvpillimängija Ruitšis Aga mootoga friis saksofonist Sam Rivers, siga. Ja 80.-te aastate lõpul tuuritas ta mööda festivale Rasko, Michel leos, mesiorkestriga. Ja Koosseis sündis ka festivali teks, näiteks Montreali džässifestivalil esinemine pani aluse uuele bändile, millel nimeks lärsi sillal tooli. Ja mis on selline fancy koosseis, kus osalevad veel hämandil ja klaveril mine Kloolin Mayer Jeroom Harris kitarril, Lonni pläxico Vassiljev, Tomi Campbell trummidel. See lugu kandis nime, siis mongitaak. Kozmak laiasega oli reAndersoni kvarteti koosseis, millega esineti 1990. aastal jazzkaarel, mis esimesel aastal kandis nime džässi ja bluusipäevad Tallinnas oli Andersoni. Leidsin tänu oma Moskva kolleegile muusikakriitik Dmitri johhovile kes kiitis teda ja oskas mulle anda ka Andersoni euroopagendi Ralph Blochi aadressi. Anderson tuli ja võitis Eesti kuulajate südamed. Ta oli vasttaastatud Tallinna džässifestivali peaesineja ja tookord meeldis talle väga see, et Eestis polnud veel midagi nähtavalt ameerikalikku ja ta hoiatas eriti kiirtoidu söögikohtade eest, mida nüüd on ju piisavalt. Tol korral andis rei Anderson kvartett kaks kontserti ühe Sakalas ja teise Viru varietees igatahes õigustest peaesineja staatust ja pakkus Virtoosset värvikat trombooni tulevärki ja pikki sinna vahele ka mõne mõnusalt käredahäälse džässistandardi. Anderson tegi siin jälle imehääli, laulis lausa mitmehäälselt. 1900 üheksakümnendatel aastatel leiame Andersoni jälle väga erinevatest kollektiivides. Mina kuulsin teda näiteks 92. aastal festivalil Pariisi äärelinnas koos Charlie heideni Libération Music kooke straga. Siis mängis ta veel New Yorgi heliloojate orkestrist, töötas koos doktor Johniga trompetis kiusalofiga saksa Hämondidaami Varvara ennelainiga paljude-paljude-paljude teistega. Re Andersoni 90.-te aastate ansamblites on üks värvikaim fancy bänd, äligaatori bänd, millega ta käis esinemas ka 1995. aasta jätskaarel. Huumor, teravmeelsus, trombooni väljendusvahendite kasutamine kõige laiemas skaalas. Vaba fantaasialend iseloomustavad seda Andersoni koosseisu. Ja selles bändis mängisid sellised tippmuusikud nagu trompetis, luusalov, kitarristi rõõm häris, trummar Tomi kämpel ja teised. Ja küllap on veel külastajatel meelest, kuidas Salofjaaennerson marssisid mööda Sakala saali ja jõudsid publikule oma muusikaga hästi lähedale. Hendersoni alligaatori Mänd oli väga populaarne ja esines väga paljudel festivalidel. Aga Andersonil oli veel teisigi põnevaid projekte, näiteks võism, õun, ansambel ja manifaid bänd. Ja siis tegi ta veel koostööd Šveitsi lauljatari näitlejaga Eriks tagiga, kes on väga eriline ja teeb samamoodi igasuguseid hääli järele nagu Anderson ja mängib akordionit ja teisi ville. Siis tegi ta plaate veel Dani ansamblit tega. Ibrahim elektrik Jean Klookestra töötas koos rändi. Tere James Caateri kümnete teistega. Ja selline väga lai partnerite nimistu viitab sellele, et Freya Anderson on väga hea suhtleja. Ja kuulame nüüd muusikanäidet, kus ta esineb koos Erikas takiga. Anderson esineb palju koos Euroopa muusikutega võib-olla sellepärast, et emaplaat annab välja saksa plaadifirma enja Records ja ta on tõesti sagedasti siin Euroopas. Ja näiteks on tal eeloleval suvel plaanis kontserte anda koos redist Uuderi, Kristi torania Hämbennikiga. Ja siin kuulame ühte varasemat salvestust, mis on tehtud koos Hollandi trummari, Hembennikiga ja Kristi toraniga. Anderson mängib siin tuubad. 1999. aastal esines rei Anderson jazzkaarel trummar, Bowibreeniti grupis bambus, Arenations bänd. See oli selline veidi friidžässi elementidega ja mängiti põhiliselt Bowibreeviti muusikat ja ta on kaasa löönud veel mitmes bobi projektis. Bowibreenitama korda osaleb rei Andersoni pakid press bändis, kus kvartetis mängivad väljuzalov trompeti ja perään Susa fonil. Niisiis väga huvitaval moel interpreteeritud Chaplini muusikaAga Reio Anderson saab kõigega hakkama ja viimasel ajal on ta väga tihedalt ametis ka pedagoogilise tööga. Ta on džässiosakonna juhataja New Yorgi Ülikoolis tõmbru Kolledžis. Aga workshop Ta on ta andnud üle maailma ja on ka põhjust, sest see mees on avardanud trombooni heliulatust oma tehnikatega kasutab meisterlikult sardiine ja tekitab ka sellist vokaali sarnast tooni. Ja võib öelda, et kui Anderson mängib trombooni, siis on selline tunne, et ta käsitleb seda nii vabalt, nagu oleks tegu häälega. Aga kui ta häälega improviseerib, siis on jälle tunne. Ta võib seda teha nagu instrumendil mängides. Niisiis on ta avardanud trombooni heliulatust ja tal on olulised teened selle pilli vastu hui äratamisel. Traditsiooniliste gruppide kõrval on Reio Anderson juhtinud eksperimentaalseid koosseise bigbände näiteks ka Estonian Dream Big bändi siis bluusi, funki projekte, et aga seekord tuleb rei Anderson džässikuu aprillisaadikuna. Ja ta suhtleb siin kuulajatega, annab avaliku intervjuu, annab vööksoppi ning paneb kokku koos musta supertrummari vil kalkuniga jätscare unistuste bändi ja vil kalkuni kohta. Nõnda palju tema virtuoosse ja kindlakäelist trummimängu oleme me siin kuulnud Fangilikes koosseisudest džungel funk ja feik. Ja siis ta mängib veel ansamblis living, kalor mängib loomulikult väga paljudes koosseisudes ja tal praegu on talle väga südamelähedane ansambel, neidki ülejäänud. Ja need kaks meest siis rei, Anderson ja kalkun kuuluvad kindlasti jätkare lemmikute hulka ja see oli ka põhjus, miks ma kutsusin neid sellist unistuste bändi looma koos Eesti muusikutega. Eesti poolt esindavad siis eesti džässi koorekihti kuuluvad muusikud Raivo Tafenau, Jaak Sooäär ja Taavo Remmel. Ja paar päeva ennem kontserti teevad nad usinasti proovi ja pole põhjust kahelda, et sellest tuleb üks vahva kontsert, mida kuulevad esialgu ainult Eesti muusikasõbrad. Nii et ka väga unikaalne. Ja see kontsert on siis 25. aprillil Vene kultuurikeskuses, mis on festivali pealava nii-öelda peatuspaik. Tänase saate lõpus võtame ka vilgal hooni muusikaga mis on salvestatud tema praeguse ansambliga Neitiv Läns.