Tere minu nimi on Toomas Paul. Ma olen luteri kiriku emeriitõpetaja ja pean selle nädala hommikupalvused. Ja nende aluseks on mõtet, mis tõusevad ilmutuse raamatu teise ja kolmanda peatüki seitsmele Väike-Aasia kogudusele läkitatud kirjadest. Õrna kogudusele on hästi lühikene läkitus. Ma tean su ahistust ja vaesust, kuid sa oled rikas ning nende teotamist, kes ütlevad endid juudid ega ole seda mitte, vaid on saatana sünagoog. Ära karda põrmugi, mida sul tuleb kannatada. Enne kurat võtab visata mõned teist vangi, et teid läbi katsutaks. Tuleb ahistust, 10 päeva. Ole ustav surmani, annan sulle pärijaks elu. Siin räägitakse juutidest väga pahasti saatana sünagoog ja see on ka nendes järgnevates läkitustes. Me peame mõistma seda olukorda, milles olid esimesed kristlased oma riigis lugeda apostlite tegude raamatut siis seal Paulus algab alati sünagoogis jutlustamisest ja mõned seal olijatest kuulavad teda ka reeglina, need on prose lüüdid, see tähendab juudi usu poolehoidjad ja teised varem-hiljem pööravad talle vastu. Ja põhjus on ilmselt see, et olles diasporaa, olles väljaspool oma kodumaad, peavad nad säilitama selle, mis on isade usk, eriti rangelt, nii nagu niisugustes kohtades ka keel ja väliseestlaste keel on palju vana moelisem kui kodueestlastel. Ja teiselt poolt see, et nüüd tuleb keegi, kes õpetab teistmoodi ja teda kuulavad kõigepealt need, kes ei ole suutnud senini päriselt otsustada, et nad juudi usu vastu võtavad. Loomulikult pahandab neid. Juutidel oli Rooma riigis eriõigus, kui ülejäänutel pidi olema kohustus keisrile ohverdada ja neid koheldi olenemata sellest, mis usku nad on ühesuguselt siis juutidega lepiti. Nende erinevusega. Esmalt ei saanud, nii nagu me apostlite tegude raamatustki loeme ka Rooma ametnikud sellest vahest aru. Ja see võis kristlasi algul säästa. Ja juudid ise olid need, kes oma süüdistustega esinesid. Ja me ei pea seda olukorda järgnevates aegadesse edasi kandma vaid ilmselt on siin mõtet mõelda niisugustele külgedele, et kristlased kesa on kutsutud Jeesuse järel käima. Ei pääse kannatustest pigemini just neile saab järelkäimise tõttu palju rohkem vaeva osaks. Ja kui seda meie ajal väga harva juhtub ja kui me seda võõraks paneme, siis võib-olla tasub mõelda tagasi sellele ajale mil see oli päris tavaline. Palvetame issand, anna meile jõudu kanda neid koormaid, mis hetkel kanda tulevad. Oleeriti ligi neile, kel tõepoolest tuleb sinu nime pärast kannatada tee seesmiselt tugevaks ja panna, et keegi meie elupärga ei võtaks. Aamen.