Tere hommikust, olen luteri kiriku vaimulik Toomas Paul ning pean vaikse nädala raadiopalvused. Räägin nendel hommikutel Jeesuse viimastest sõnadest ristil. Jeesus löödi risti rahweiksitajana vale Messijana. Rahva ülemad irvitasid risti all, teisi on ta päästnud, iseennast ei jaksa päästa. Messias, Iisraeli kuningas, astunud risti pealt alla, et me näeksime, usuksime. Kuidas saab olla tõeline messias see, kes nii näruselt alla jääb. Koos Jeesusega löödi risti veel kaks meest evangelist Luukas jutustab, kuidas üks ristis rippuvatest meestest parastast teda. Eks ole, messias päästa siis iseennast ja meid. Kas see nõudmine ei kõla eriti ülbelt, miks peaks Jeesus, kui ta ka oleks messias mingit pätiristilt päästma? Jah, need kaks röövlit olid võimu silmis kurjategijad. Et neid aga just ristilöömisele pihukati, teeb tõenäoliseks, et nad ei olnud kriminaalkurjategijad, vaid poliitilised. Korrektsem oleks öelda Need mehed olid seal loodid. Vastupanu võitlejad ehk Riiad, keda Rooma okupatsioonivõim teiste hirmutamiseks karistas piinarikka ristisurmaga. Selle tausta meenutamine teeb Jeesuse kõrval rippuva mehe kibedus mõistetavaks. Kui Jeesus oleks oodatud messias, kes taastab oma isa Taaveti kuningriigi ning ajab maalt võõrad välja siis oleksid nemad õigel poolel. Siis ei oleks nad mägi, röövlid, mässajad, rahvavaenlased ja muud säärast vaid vabadusvõitlejat ja rahvuskangelased. Paraku Jeesus ei aita ei iseennast ega neid. Kolmas risti löödud, manitseb oma kaaslast. Ta möönab, et nemad saavad kätte, mis nende teod väärt on. Nad on kasutanud vägivalda, mis sellest, et õilsate sihtide saavutamiseks. Aga Jeesus ei ole teinud midagi sellist, mida pidanuks nii karmilt karistama. Too mees läheb oma mõtlemisest kaugemale. Ta taipab seda, mille mõistmiseni isegi Jeesuse lähimad jüngrid ei jõudnud niipea veel. Jüngrid olid Jeesuse kinnivõtmise hukkamise järel samamoodi pettunud nagu teine. Risti löödud Emmause poole minevad jüngrid möönavad tundmatud kohad sama sügavat pettumust. Meie aga lootsime, et tema ongi see, kes Iisraeli rahva lunastab. End kolmas risti löödud näeb ka surevasse Jeesuses tulevast Messijat. Tema ei arva, et kõik on läbi kukkunud. Ta usub Jeesusesse kui jumala läkitatusse, kelle tund ei ole veel tulnud. Ning palub temalt, issand, mõtle minu peale, kui sa tuled oma kuningriiki. Jeesus, kostab talle. Tõesti, ma ütlen sulle juba täna oled sa koos minuga paradiisis. Selle mehe usk on uskumatult suur, kõik kõige lähedasemad olid loobunud mõttest, et Jeesus on messias kuningas ka siis, kui nad teda edasi armastasid, tema allajäämisele ja lüüasaamisele vaatamata. Kuid siin on keegi, kes kohtab Jeesust esimest korda elus ning kes suudab temasse uskuda. Jeesus tõotab otsa vannutab tõesti, ma ütlen sulle, et ta ei peagi kaua ootama. Täna ja paraadis, mida see tähendab? Ei ole vist mõtet kasutada selliseid lauseid üldistustena ning hakata siit arvutama paradiisi saabumise aega või paradiisi vahekorda jumalariigiga ega muid abstraktseid tuletisi. See sõna on kinnitust tollele mehele. Sina kuulud paradiisi. Mees oli kogu elu taotlenud parimat, aga valel kombel kohad seisust, saab ta sellest aru ja palub, et tal lubatakse olla temaga ta riigis on järeldada sellest loost, ela kuidas tahad küll, viimsel tunnil antakse nõndanimetatud Köövli armu. See mees ei saa mingit odavat armu vaid ta pärib selle, mida ta kogu aja on taotlenud. Palvetagem. Issand halasta meie peale. Anna meile andeks, mõistma tõus, ära jätta meid pimeduse meelevalda. Aamen.