Kirikuelu tere õhtust kõikidele kuulajatele. Käes on kirikuelu saade, täna on esimene ülestõusmispüha ja soovin omalt poolt kõikidele ilusat ülestõusmispüha. Mina olen saatejuht Meelis Süld ja täna räägime tegelikult teoloogia kreemjas Tartu teoloogia akadeemiast, mis hakkab tähistama oma viieteistkümnendat aastapäeva. Kui eelmises saates eelmisel pühapäeval rääkisime Tartu Ülikooli usuteaduskonnast ja lahtiste uste päevast siis tegelikult Tartus õpetatakse teoloogiat ka Tartu teoloogia akadeemias. Viieteist-. See aasta vanuseks saab see õppeasutus ja Tartu stuudios on Tartu teoloogia akadeemia õppeprorektor Siimon Haamer. Mismoodi üldse sai alguse Tartu teoloogia akadeemia, sel ajal ju tegutses juba ka Tartu Ülikooli usuteaduskond. Tartu teoloogia akadeemia asutati õigupoolest siis juba 1992. aasta septembris. Ja õpetaja algas siis esimesel veebruaril 1993. Jah, tõepoolest siis oli olemas juba Tartu Ülikooli usuteaduskond jälle taas avatud. Aga kuna Eenok Haamer, kes siis Tartu teoloogia akadeemia üks asutaja oli ja eestvedaja nägi Eestimaal vajadust sellise oikumeenilise dialoogilise õppeasutuse järele, kuhu oleks võimalik kokku kutsuda ja koondada inimesed erinevatest kristlikest konfessioonidest, sest koos õppima, kuna meie, Eestimaa on nii väike ja, ja on meil ka mitmeid erinevaid kristlikke konfessioone et siis ometi neid kõiki inimesi kristlasi siin eestimaal liita. Niisiis Tartu teoloogia jaa, on küll Luterliku suunitlusega, nii oleme aru saanud, aga seal võivad õppida kõik kristlased. Nojah, kuna meil Eestimaal on olukord selline, et enamus on ikkagi luterlased, meie kristlased siis on ka meil suurem osa õppijatest luterlased ja ka suurem osa õppejõududest on luterlased, kuid kui ta on meil nii õppejõud väga mitmetel kirikute esindajad, kui siis ka üliõpilased. Kui suur see Tartu teoloogia akadeemia üldse on? Praegu hetkel on meil 72 üliõpilast. Et on olnud, siin on siin niimoodi kogu aeg selline 100 100 ringis umbes ja igal aastal hakkab õppima siis, kui palju viimastel aastatel see arv vähenenud, nagu üldiselt Eestis on probleem, et õppijate hulk hulk väheneb. Ja eriti selliste ka selliste väikeste õppeasutuste puhul nagu meie et siin viimastel aastatel on ta olnud niimoodi 10 ringis või alla isegi, kuid omalt poolt tahaks Tartu teoloogia akadeemiat seisukohast ja sellest vaatenurgast, mismoodi meie dioloogiat käsitleme, ütelda kuna me oleme just võtnud sellise rakendusliku suunitlusega, et et pakkuda üliõpilastele tõesti mingi eriala omandamise võimalus. Et, et dioloogia mitte puhtalt teaduse tegemiseks siis võib-olla esmalt võib kõigile seostuda tõepoolest, et bioloogia, siis ma pean kunagi tulevikus kas olemas Ma bioloogiateadlane või siis mingi kirikud olid kuskil tegema. Kui tegelikult see nii ei ole tõesti, et kuna meil on erinevad, on meil viis eriala on siis hingehoidja ehk siis passaraal nõustaja siis kristlik noorsed, kristlik meediaeetika, religiooniõpetuse õpetaja-vaimulik. Ja tõepoolest meie lõpetajad töötavad mitte sugugi ainult kirikuga seotud organisatsioonides asutustes vaid väga erinevates kohtades. See, et kui on tegemist ideoloogiaga, ei taha tõesti ainult sellist kirikutööga seotust või siis piibliteaduste uurimist bioloogilisi õppeasutusi on ju tegelikult päris palju, igal konfessioonil on mingisugune õppeasutus või siis vähemasti partner kusagil välismaal, kus käiakse õppimas. Tartus tegutseb ju ka veel kõrgem usuteaduslik seminar. Narr on Tartu Ülikooli usuteaduskond. Tallinna poole peal on metodisti kiriku teoloogiline seminar ja usuteaduse instituut, Eesti Evangeelsel Luterliku kirikul. Mis võib-olla eristab kõige rohkem Tartu teoloogia akadeemiat, nendest, mis on 15 aasta vanuse Looge akadeemia selline pluss ja tugevus. Esmalt see, et nagu sellest loetelust oli kuulda, et kõik need mitmed õppeasutused on siis seotud konkreetsete kirikutega. Et Tartu teoloogia akadeemia oikumeeniline õppeasutusi ei ole otseselt seotud ühegi ühegi kirikuga on selles mõttes kõige omas mõttes eraõiguslik ja ka see, et see on üks üks suur erinevus ja siis ka see, seda me tõepoolest oleme võtnud arendada seda neid viit eriala, mis ma juba nimetasin. Ja tõepoolest kolme nendest siis kristlik meedia hingehoid ja kristlik noorsootöö ka üheski teises dioloogilises õppeasutusega. Muus õppeasutuses Eestis ei õpetata. Nii et et need on just nimelt see rakenduslik suunitlus. Tahame anda inimestele, kes meile õppima tulevad, praktilises oskused tööks, ühiskonna heaks, tööks teiste inimeste heaks. Kristlik meedia tundub väga põnev eriala, mida see siis tähendab, mida selle õppekava raames õpitakse. Kõigil nendel erialadel on niimoodi, et esmalt paavsti loogiline koolitus ja see siis annab ka selle kristliku meedia puhul. Nendele inimestele, kes selle erialal õpivad just sellise teoloogilise tagapõhja, et nad oskavad siis geoloogilisi Kristlik käsitleme, usuteemasid meedias ka paremini käsitleda. On pädevad selles. Ja kindlasti ka see, et et olla ka selles meedias, mis vahest kipub olema kaasinimese suhtes suhteliselt vaenulik inimeste arvestav ja, ja tõesti hooliv ja kuna meil on palju ka kristlik meediakanaleid on siis erinevaid raadioid, on ka kristlik televisioon ja lehti siis on, kus töötada küll, aga samas meie vilistlased sugugi ei tööta ainult mittekristlikes meediakanalites, vaid ka, vaid ka mida ütelda siis siis tavaliste väljaannete juures iga õppejõudu ei ole ka Eestimaal teab, kui palju jagatakse neid ju koolide vahel, kas sama kehtib ka Tartu teoloogia akadeemia puhul, et suur osa peab loenguid mitmes ülikoolis? Ja seda ikka jah, on küll niimoodi, sellepärast et väike õppeasutusi ja sellist suurt õppejõudude kaadrit, mida me tegelikult kogu siis selle oma õppekava läbimiseks vajame, saame põhikohaga endale omada. On meil oma põhikohaga õppejõud, kes on siis, kes teavad selliseid olulisemaid ja aineid, mis siis iga-aastaselt. Aga loomulikult kasutame õppejõude teistest õppeasutustest, nii et selles mõttes toimib erinevate geoloogiliste ja ka puudete asutustega palju neid oma õppejõudusid siis on Tartu teoloogia akadeemiat. No ütleme, selliseid põhilisi õppejõude on kuskil kuus, seitse ja kes siis uni 10, kes siis on, kes siis on rohkem rakendatud ja teeme siinkohal. Vestlusesse pausi, kuulame vahepeal muusikat ja jätkame siis stuudios on Tartu teoloogia akadeemia õppeprorektor Siimon Haamer. Hakkame vestlus Tartu teoloogia Akadeemia 15. aastapäeva teemal. Stuudios on teoloogia akadeemia õppeprorektor Siimon Haamer. Enne oli meil juttu üldiselt natukene sellest koolist erialadest, mida õpetatakse. Aga 15. aastapäev on ametlikult juba käes, aga pidustused on sel nädalal. Mis nüüd järgneb ülestõusmispühadele. Mismoodi seda väärikat sündmust siis tähistate? Kõigepealt 27. märtsil veel õhtul kell seitse Tartu Jaani kirikus tänujumalateenistus kus tahame tõesti jumalale tänu avaldada nende 15 aasta eest, mis me oleme tohtinud tegutseda ja ja samuti on siis sellel jumalateenistusel kaasatud ka meie oma vilistlased ka praegu veel õppivad üliõpilased, kes on, kes on vaimuliku ametis. Sellele teenistusele on tõepoolest kõik oodatud 27. märtsi õhtul kell seitse Tartu Jaani kirikus. Siis on meil 28. märtsi hommikul kella kella 10-st konverents praktilise teoloogia rakendusvõimalustest Eestis, kus me siis käsitlemegi neid erialasid, mis meile õpetatakse? Räägime sellest, missugused on erialad ja rakendusvõimalused. Ja üldse praktilise teoloogia kui sellise rakendusvõimalused Eestis. Ja missugune on siis ühiskonna arvamus sellest ja üldse, kuidas ühiskond väärtustab siis rakenduslikku kõrgharidust. Ja see toimub siis Toome konverentsimajas Tartus 19, et kui on huvilisi, siis ka sinna võib tulla just eriti need, kes tunnevad huvi õppimisvõimaluse vastu Tartu teoloogia akadeemias. Seda võiks see konverents, see ongi meie moodi avatud uste päev. Ja õhtul on siis meil veel 28. märtsil ka Tartu Ülikooli ajaloomuuseumi valges saalis siis pidulik vastuvõtt. Aga see on siis jah, kutsetega, kes on Tartu dioloogiaga keemia nii-öelda kuulsamad vilistlased, keda me võiksime teada. Kuna meie ajalugu on suhteliselt lühike, 98. aastal alles alles esimesed lõpetajad siit meie koolist välja läksid siis võib-olla on vähe neid, kes on, kes on ühiskonnas üldse niimoodi teada-tuntud. Aga näiteks Kalmar Kurs, kes oli, kes oli siin mitmed aastad Brüsselis Eesti kultuuriatašee. Ja nüüd on jälle tagasi ja on haridusministeeriumis, et Ta on siin Tartus, kohalikele inimestele, ma arvan siin pole teada, näiteks liibrikel, kes Tiigi seltsimaja ja üldse siin ka Vilde teatrit ja sellist kohalikku kultuurielu vedas, on vedanud seda jätkuvalt teeb küll natuke teises ametis olles. Ja noh, ise ma olen ka lõpetanud Tartu teoloogia akadeemia 98. aastal lihtsalt, et et ja see just ka, et oleme mitmeid oma vilistlasi rakendanud oma õppeasutusena arendamises õppetöös. Nii et need, kes on meie koolist haridust saanud, annavad omakorda jälle tagasi meie koolile. Kui palju on kirikuõpetajateks või siis vaimulikuks saanud neid vilistlasi, kes on õppinud Tartu teoloogia akadeemias? Kes, kas need päriselt on siin päris vaimulikult veel, aga ütleme, kui väheldasin vaimulikult diakonit kaplanid, siis on umbes umbes 15 kes siis tegutsevad sellel alal, aga kui mõelda nüüd üldse kirikutööga seotuna, kes on siis meil on praegu lõpetajaid 68 ja nendest umbes umbes kolmandik on siis seotud kirikutööga. Mulle tundub, et Tartu teoloogia akadeemia käime, üks selline suund on olnud ka leida teoseid eesti rahvausundi ja siis kristluse vahel, et kas, kas see on jätkuvalt üks selline liin, mida Tartu teoloogia akadeemia ajab? Ja loomulikult kuna Eenok Haamer, kes on sisse loginud kasutaja algaja jätkuvalt seda kooli veab, et on see tema südameasi, et üliõpilastele õpetada siis meie rahva kultuuripärandit, meie rahvausundit. Et me oskaksime hinnata sellelt minevikku, pagasilt oma tänapäevast toimimist ja tänapäevaseid vaateid elule, seda kindlasti, ja seda me arendame edasi ja see, mida kannavad edasi ja üliõpilased ja vilistlased, sest nii mitmeidki lõputöid tehakse ka selles valdkonnas, mis taastatakse üldse ühte väikest õppeasutust. Üks on, on muidugi õppemaksud, me oleme küll erandlik õppeasutuses, ma arvan siin Eestis ka, et alles 2004. aastal me kehtestasime õppemaksu. Aga loomulikult õppemaksudest ei täitu eelarve. Et on meil toetajaid natuke nii Eestis, aga peamiselt siis Ameerika Ühendriikides ja mujal maailmas. Missuguse taustaga on need organisatsioonid, kes toetavate akadeemiat loomulikult kristliku taustaga ja ka peamiselt siis analoogsed organisatsioonid nagu meie, et annad ühest küljest küll luterlikud ütleme siis ma peamiselt suunituselt, kuid, kuid samas oikumeenilise olukorras, kus inimesi on vähe, siis aeg-ajalt ikka ühinetakse. Tallinna ülikool on laienenud, nõnda et on ühendanud endasse nii mõnedki väiksemad kõrgkoolid. Kas kuulge, akadeemia on ka mõelnud sellele, et võib-olla ühel hetkel, kui õpilasi on vähem ja kui õppejõud võib olla ja ei ole päris palju, et siis ühineda kellegagi? Ja eks me oleme tahtsid üle mõtelnud muidugi sellepärast, et ega kui ei ole üliõpilasi, ega siis õppeasutust praegu hetkel ei ole mingisugust konkreetset plaani, kellega ühineda või, või millal ühineda. Aga jah, nende asjade tänud ja kui olukord seda sunnib, siis tuleb seda teed tõepoolest ka minna. Aga mis on praegune tulevikuperspektiiv üldse Tartu teoloogia akadeemiat? No ühe tulevikuperspektiivi me saavutasime 2006. aastal, kui me saime endale magistriõppeõiguse käivitasime siis praktilise teoloogia magistriõppe nendel samadel viiel erialal. Et nüüd praegu praegu on see, et tõepoolest seda praktilise teoloogia, magistriõpet ja, ja dialoog ja rakenduskõrgharidusõppekava edasi arendada, niisamuti et loomulikult enda olemasolust teada anda ja need inimesed, kes on nendest erialadest siis kristlik meedia, kristlik noorsete hingehoid, vaimulik eetika, religiooniõpetus, õpetaja huvitatud meid üles leiaksid, sellepärast et kindlasti julgustuseks neile, kes, kes ei tule mitte otse koolipingist, vaid võib-olla juba on keskealised kõrghariduse omandanud ja või eriala omandanud, et võiks ütelda enamus isegi meie üliõpilastest inimesed, kes kes on õppimas oma perekonna keskelt või juba oma töö kõrvalt tundnud vajadust nende erialade järele, mida neile õpetatakse. Nii et kes iganes tunneb, huvi, tunneb kutsumust õppida ja neid erialasid on, on oodata, ei maksa oma vanust küll peljata ja kuna meie õppetöö on ka tsükliline, et on küll meil statsionaarne õpe, aga, aga me oleme üles ehitanud selliselt, et iga kahe või kolme nädala tagant on kahe või kolmenädalased õppesessioonid. Küll need õppesessioonid seal on tõepoolest õpetaja üpris tihe hommikul kella üheksast õhtul seitsmeni, aga see annab teatud paindliku võimaluse ka nendel, kes on perekonnainimesed või kes töötavad ka oma graafikuid ja asju niimoodi sättida, et siiski hüpidest osa võtta. Millise teise maagilise õppeasutuse või, või siis ülikooliga Tartu teoloogia akadeemia kõige tugevamat sidet tunneb. Ja meil on olnud väga hea koostöö Tartu Ülikooli usuteaduskonnaga, kellega on meil ka koostööleping ja saavad meie üliõpilased käia nende loenguid kuulamas ja nende omad meie omi. Niiet et jah, võiks ütelda, et usuteaduskonnaga on olnud kõige parem koosta doktoriõpet ei ole plaanis sisse viia. Seda plaani ei ole küll täiesti pidanud, et kuna me nagu ma ennegi ütlesin Alamäe rakendusliku suunitlusega õppeasutus, siis sellelt lähtealuselt ei ole doktoriõpe võimalik. Et magistriõpe küll oli vajalik tõepoolest sellepärast, et nagu täna meil Eestis on, et kui sa tahad olla spetsialist, siis sa pead olema magistrikraadiga ja nendel erialadel kolmel vähemalt nendest meie viiest erialast ei olnud võimalik üldse magistrikraadi kuskil omandada. Aitäh Tartu dioloogiakat, keemia õppeprorektor Siimon Haamer. Minu poolt siis, palju õnne Tartu dioloogiakad teemiale 15. aastapäeval ja ühtlasi arvestades tänast päeva ilusaid pühi kõikidele minu poolt ka aitäh kuulamast ja õnnistatud üles. Pühin kirikuelu tänase saate pani kokku toimetaja Meelis Süld. Ilusat kevadpühade jätku teile, mis siis, et homme ja ülehomme ei ole vabad päevad. Sellegipoolest peetakse maailmas ülestõusmispühi väga pikalt ja olgu need järgnevadki päevad meile meeleolukad ja õnnistatud. Kuulmiseni.