Kõigile keske nüüd sügisel lehtede kolletamise aegu merele on truuks jäänud. Veresaade ahoi läheb Eesti merelaevanduse eestkostel. Kõneleme Eesti meremeeste koolitusest meremeeste ettevalmistamise ühest osast. See on merepraktika. Merepraktikat tehakse merehariduskeskuses mitut moodi, üks on ka purjede all sõit meres. Roy on merehariduskeskuses ja kõneringis haldusprorektor Johan söl ja kadetid, teise kursuse tulevane laevajuht Kuido naaber ja sellelt samalt kursuselt niisamuti tulevane laevajuht jazz, tüür kes on siis nüüd väga tugeva merega pika läbi teinud, aga purjede all. Kuidas jaguneb niisugune praktika, kus poisid saavad ikka merd nuusutada, merepraktika viiakse läbi merehariduskeskuses otse konkreetsetel päevadel praktiliselt juba neljas kursus. Kadetid terve aasta merepraktikana sõidavad merd. Teine niisugune oluline merepraktika koostisosa on konkreetne paadiõppe, merenduskeskuse jahtklubis ja purjetamine purjede all kõikide merenduskeskuse jahtklubi laevadega. Praegusel hetkel merepraktika. Kui purjetamine on eelkõige Polnud, siis lühemad matkad, lühemad praktikumid ja pikemad purjetamise võistlused. Kui me nimetame pikemaks juba Väinamereregatti siis kõik need regatil, mis toimuvad Tallinna lahel, siin Saaristus. Ja siis kõige pikem matk kahtlemata oli üle pika aja Gadjettidele Kadi särgedega kattis seal kirja katist. Osalemine on kahtlemata rahvusvaheline sündmus. See on suurim avamerepurjetamise võistlus ja merehariduskeskus. Selleks, et nüüd osaleda sellel regatil valmistas ette terve aasta konkreetselt selleks võistluseks meeskonda. See meeskond väga pikka nii-öelda põhjaliku valiku põhjal komplekteeriti, nagu praktika nüüd näitab, oli see valik õige olid kadetid väärikad, kes esindasid Eesti vabariiki. Ja kahtlemata need tulemusedki, mis siis sellel regatil saavutati, olid tähelepanuväärsed ja Eesti vabariigile kahtlemata au ja kuulsust toovad. Oleme ka uhke laev, millega sõitsite purjetas ja meie avamerepurjekas tormilind on ehitatud võistlus jahina. Seal ei ole mugavusi, tema nii-öelda elutingimused temas on kaunis rasked ja niisuguseks lustisõidulaevaks ta ei olegi mõeldud ja kaks kuud merele olla selles. Samas oli Kadettidele kahtlemata koormus, sest tihti ei ole võimalusi ei riided kuivatada. Niisuguseid mugavusi taga ajada, see on väga askeetlik elukommetega. Meremehe eluviis sellel laeval sõita ikka ookeanil, see on ikka midagi muud kui näiteks Tallinna lahel. Kindlasti. Tallinna lahe purjetamised on niisugused maksimum, ühepäevased üritused, näiteks võidusõit ümber Naissaare. See võidusõit kestis kaks kuud. Tulevased meremehed ja laevajuhid. Kuidas siis teil see sõit läks? Ega me sellest pikast-pikast merereisist rääkinud ju ei ole, eks esimene reisija alguses osanud loota, läksime lihtsalt sõitsime kõik hiljem tuli nagu iseenesest mulje muidugi vapustavad ja poolt kõik seltskond ja tegevused, mis seal toimus, on kõik sinna suurus ja noored olid koos igasugused üritused võimaluseni, purjede all te olete varem ei olnud, eks ole, väga vähe, praktiliselt ei ole enne niukseid pikki sõite teinud lihtsalt pool päeva päeva läbi, sõidan öösel sõita järjest mitu päeva, et sa maad ei näe. Esimene kogemusele merehaigeks ta loomulikult ei jää, lase juurde jahmuda, kuidas meri oli teile nõrduli osugust vaikset tormist? Ka täitsa vaikne. Liikus seina osadel 20 meetrit tuult, eks siis oli üpris raske magada, ega torm ju täis purjesid, ei kannatamist. Purjede vahetus, see käisid kogu aeg, pidev töö käis nii kui natuke tuul muutus, jälle teine puri, teine kuri, õudne rabelemine töödele kogu aeg. Kui paljudes oli meeskonnas 10 selle jahi kohta, pead-jalad koos kõigil pea põhimõtteliselt liiga palju selle jaoks tööd on jälle seal kohtavad. No mis see kõige raskem oli? Ei olnudki nii raskemalt, kõik tööd oli tehtud, kui see tahtis näha kõik oma lõbu rohkem ja meeledasi tehtud. Lihtsalt pidi tegema, et muud väljapääsu jäänane. Kas see niisugune purirajal sõitmine teie tulevasele meremehe elule ega midagi kaasa annab? Kindlasti see on ikkagi kogemust, tuult arvestada, igal pool ja eks seda tuleb hariliku arvestada, vaata kogemus, kust te siis ära käisite? Pihta hakkas muidugi kallinlast, kõigepealt tegin väikse vaheldaja otsese viskis Gotlandi saarel käisime vaatamas kapten näitsmele linna, purjetasime edasi siis kõva tormiga või? Saksamaa Poola, Kiili plaan läbi minna Kilinaalista, kui me sinna jõudsime, siis teadsime. Kiiliga Ta oli juures natukene aega. Kuivatasin oriidide, pesin ennast ja läksime saali ja otse sotti, vool Kiilis võtsime veel endale, ostsime päästevarustust, igasugust, seal väga vajalikud asjad olid, muidu ei oleks saanud võidusõidule minna. Maailmatasemel päästevestide, kas niisugune avameri te ütlesite, tormiga, tulite siit Läänemere lõunaosast läbi? No ega seal ka vist maaklerit ei näe? Muidugi eriti kui noh, väga vähe kohta määrata oskate, merevik naa, eks ikka seda praktikat seal kõvasti tehtud, ilma seal igaükskõik, kohtume Ordi tööd ja kõik sellised asjad nagu tänapäeval on ju abiks väga täpsed aparaadid, aga ütleme, võtame aparaadid ära, mis te siis teete, ehk siis läheb natuke rohkem aega, lihtsalt, ega muud midagi. Koha saab ikka avamisi läheb vaikselt. Võib-olla siis vead tulevad natuke suuremad, aga seda tuleb siis igale häälekiirusest, oleneb see, mismoodi sa kohta arvestad seal. Nii, Kiilis käisite läbi ja Kiiliga tavaliselt väljudes tormises otse sodi voona. Delfiinid, Twitterid, Rosen ja esimene koht, kus me läksime, oli even seal peatusime, lihtsalt oli korraldatud väike vastuvõtt kohalike poolt, väike koht oli enne lahesoppi seisma välja, käisime aerupaadiga, maalne sotimägesid, käisime vaatamas, seal fantastilised. Lassid ja kirjeldamatule. Siis sõitsime, vedas aberdiin ja seal oli kogu laevastik. Ja seal siis olid igasugused üritused, vastuvõtud, kuni läks lahti, võistlusvõistluses, Oliveri seal tornini ilmuma, läksime, start meil kõige paremini läinud, aga pärast poolike mõtlesime teistele järgi see esimene võistlusel üldse kaunistolmina alguses oli kõva tuul tagant, siis päev oli tuulevaikne ja siis hakkas otse vastu puhuma. Lained olid minu jaoks esimest korda näha siukseid, kõrgeid laineid, see fantastiline soolane vesi, mis lõi vastu nägu. Suu oli soola täis ja huvitav kogemuse, kui palju neid jaht oli üldse võistlemas seitsme 80 ringi siis kõik suured laevad, suured purjekad, kõik väiksed kokku. No teie olite vist üks väiksemaid, seal olid kõik nähtavasti suuremad jahid ainult paardikalise, meiega sama pikad, teised olid seal palju pikemad, suuremad võistlustöö, väiksem klass, töölised, võistluspurjeka ta siis olid. Teine niisugune suurem klass oli vanad, hästi vanad väiksed paadid, sajandivanused. Ja siis uued, üles. Need kõige suuremad valu purikud, Krusenstern Mir seda üldse klassi kokku oli 109 klass, kus tormilind osalus oli see kolmas divisjon ja see kolmandas divisjonis oli siis paarikümne laeva ümber. Ja kõige niisugune tihedam rebimine ikkagi tormilinnul oli just itaalia jahi kor, Saariuga ja korsarju meeskonnas oli 22 inimest ja need 22 inimest olid praktiliselt Itaalia mereväeakadeemia kutselised meremehed ja nendest 12 ohvitseri. Nii et see tormilind edestas korressaariud nii edukalt esines, see on juba iseenesest suur tunnustus tormilinnumeeskonnale tormiline tervikuna sest kutseliste meremeestega meil ei ole ju tegelikult meil on ikkagi tegemist alles noormeestega, kes tahavad kutseliseks meremeheks saada. Itaalia Kuressaare ei olnud kadette, vaid olid põhilised ohvitserid ja seetõttu kogu see nii-öelda ohverdada tagasihoidlik. Nii vestlus siin on kahtlemata nende nende tagasihoidlikkus tingitud, sest edu ja edukus, kuidas nad esinesid, oli ikka määratu suur tormilind, varem savist käinud ju praktiliselt. Meil on seal käinud vähemasti neljal korral, kui mitte viiel juba punase lipu all, ikkagi, aga esimest korda tormiliselt osales katiselgi regatil. Sinimustvalge lipu all ja sinimustvalge libu viimine katiselgi regatil oli esmakordne ja see on täiesti ajalooline sündmus. Missugused kogemused ei saite sellest, ma mõtlen nii iseendale. Kas te tunnete, et te olete pisut teistsugused või teistmoodi või karastunud? Jah, võib öelda küll purjekaga, eriti kõrva tead asjast midagi. Kõiks Mare eluga seal teadmises, mis seal vaja on, purre, ütleme kui endal ka välja tulema, Tergite laevas nähtavasti kõik tööd läbi, mis seal üldse teha annab? Seal nagu suurel haavalgi, kõik need tööd voolavus ja purjetöö on muidugi erinev. Aga kõik puuri, pahanduse ja vahi, korras mehitektiviimlevi tööd jätkus alati kõigile selle mingit probleemi. Et keegi oleks istunud vanade meremeeste purjelaevameeste jutud, purjelaeval on tööd alati ja magamise aega jääb alati vaheksa. Päris õige küll, magada saite ikka tormiga, näiteks, kui sa ikka rampväsind oled, siis ma arvan, et ükskõik, su silmad siis lõbusa kohisedade tagasi hüppad seal lainetena maad küll. Aga kuidas söömisega tormi ajal. Kes teil Kokkoli köit tegid, süüa seal mingit vahet, jaland? Egi kapten tegi meile siia väga head siia. Kapten oli eriline kopp. Nojah, kaptenil oli julge ka, nii et juba pisut õppinud mehed juba laevas, mis siis ikka, eks ta alguses kartis, sest noh, me ei ole käinud niimoodi kaugelt reisil ja ta ei tundnud meid hästi. Mismoodi me käitume talle õnnestesse meeskonna, valige kõik see täiesti läbi, kogu aega. Tülis ei alane, see oli väga hea, tavaliselt ikka tegijad, sihukesed väikesed pinged, mõne inimene, vaenlane ei olnud, poisid, kas te nüüd teiste kadettide ees olete kuidagi tähtsamad või kuidas? Ei ole millegi tavalised õpilased, meil lihtsalt vedasid meid sinna võeti ja seega tahtsime kõvasti minna. Kuidas see noormeeste valik tegelikult toimus, siis mille järgi te otsustasite, et sina lähed ja sina ele alustasime kursustega rooli madruste kursustega, seal? Kahtlemata kapten isiklikult osales, isiklikult, luges neile ja samas on tal oli vahetu kontakt juba esimesest hetkest nende kõigi õpilastega kulustele üldse tuli, siis on kaks inimest. Ja no võite siis ette kujutada, kui tugev see pinge oli. Et 72-st valiti välja üheksa ja kusjuures mitte üheksa ei ole need, kes nüüd oleksid just nimelt nendel kursustel olnud, vaid oli ka enne juba purjetamisega tegelevaid noori meiega ette. Kes ja seal osalesid Gadja särgi regatil ja ka need ka olid selles konkursis tõmmatud pinge selle meeskonna valikul oli tugev, konkurss oli tugev, see kestis praktiliselt kuskil nädal aega, veel enne tormilinnu väljumist olid veel viimased ümbertõstmised. Ja see kapteni nii-öelda tõsine töö selle meeskonna komplekteerimisel oli õige. Ja alates sellest hetkest, kui nad merele läksid, kohe pandi paika vahid ja kolmes vahis teenistus toimus laevas siis need vahid juba maa peal paika, pandi selgusetu merele, nüüd ennast täiesti õigustasid, kes tegi kaarditööd igas vahis. Ka need mehed olid õiged, valitud ja seepärast nagu siin kadetid räägivad, et tööd jätkus kõigile siis need olid maal paika pandud asjad, mis merel realiseeriti ja nad olid tõesti väga edukalt. Poisid. Kahtlemata meil oli ka laevaperes kaks daami, kaks meie naiskadetti Nemad kõikides töödes osalesid, kuigi võib-olla nad just selle köögipoole peale või Kambüüsi poole peale rohkem võib-olla paigutati, aga aga põhimõtteliselt nad olid samaväärsed meremehed nagu diilid, mere naised, nagu ütleme, kui palju teil neid noori õpib, kes tahavad meremeheks, no ma ei oska öelda merenaiseks öelda, vist seal. Ja see, mis puudutab laevajuhte konkreetselt, neid on kuskil siin paarikümne ringis aga kui siis merehariduskeskuse naisperet või tütarlapsi kõige kokku lugeda siin kahtlemata enam siis hüdrograafia klimatoloog on, on rohkem ja kahtlemata Londoni majandusteaduskonnas kalakasvatajad ja kalatöötlemistehnoloogia. Nii et need on päris niisust naiselikud alad ja naised, seal ta siis selles töös ja õppes osalevad. Kui sulle selle regati juurde, kas siis sõit oli pikk, vett ja tormi nägite ilusat ilma saama, mis terve selle sõidu juures kõige enam oli? Võib-olla see, kui sa-le nädal aega järjest merel ja maad ei näe isegi maad, et see kõige mõnusam tunne sadamas otsaga annan, seal maal ei õpeta. Kuidas maal siis meremehe kombel kõikumine käis edasi? Ei, seal sai ikka normaalselt käia, selliseni. Harjumatu, et kõik seisab paigale, kogu aeg loksub tavaliselt seal merel. Võistluse ajal juhtub ju nii mõndagi, nii et konkurendid on sul kogu aeg ümber, kuidas nendest lahti saada? Igasugused võimalused, kõige parem ja õiglasem võimalus on kahtlemata paremini purjetada see, kes paremini narrigeerib, see, kes paremini oskab oma laeva valitseda vanemaid purjepurjede valik on väga oluline kasutada paremaid purise, see kahtlemata saavutab edu ja sõidab eest ära. Aga siis öisel purjetamise just öistel purjetamist on pidi vist võib-olla kõige üllam ja ja kaunim oma nii-öelda konkurente peibutada igasuguste niisuguste võtetega, mis viivad selle konkurendi kahtlemata võib-olla teinekord selle teele. Selleks siis kaetakse mingi poordi turi kinni ja kui see konkurent nüüd seda konkreetselt ei näe, kas paremat või vasakut punast või rohelist tuld siis ta näeb ainult ahtrituld ja, ja selle järgi orienteeruda, kes läheb võib-olla teisele halsile või teeb mingi pöörde hiljem, kui ta sellest aru saab ja taipab seda, et ta tegi valesti, siis on juba hilja siis kaugele maha jäänud ja ta ei ole enam konkurent. Vot niisugused võtted juba siin, Balti meres. Ja samamoodi kasutas ka seda mingisugusel hetkel tormilind itaalia jahi korsarju vastu, kuid keegi ei saa selle kohta öelda, et see oleks olnud mingil määral vaatusest. Kõigile laevades on ühesugused navigatsiooniseadmed ja nende seadmete järgi tuleb purjetada mitte selle järgi, kuidas keegi parema või vasaku poordi tule kinni katab. Ja siin, kui kadetid ütlesid, et magada tormiga oli raske, et pillutas seal, ma mäletan ühe kogenud purjetaja niisugust ütlust, et tihti tuleb, purjetab nagu jänes karukülgkorvis ja tõesti merel avamerepurjekaga. See puhkamine on tõesti nii nagu jänes karu külgkorvis. Ei tulnud mitte päris tervelt selles mõttes tagasi. Purjus läksid katki ja kui palju ta neid lappisid teie, kui paljude tervete purjedega tagasi jõudsite tulla noomeni ees pursi läksid kaks-kolm korda. Läks pikalt lõhki, niimoodi tuulades neid seal ise õmmelda lastud, parandada. Viimase võistluse käigus lõks kaks pinnak rentis tulid uuemast taganttuulessõit. Ta pidi maksimumi ande poordi hoidma, nii vähe kui võimalik. Lõpp sellega sised spinnakeri räbenerliselt peadele otsast ära. Vabal kokku panime, uue spinnakeri, ollakse teistel jahtidel ka, kõigil läks üks, kaks spinnakeri. Ikka maksimaalselt võistlesid, eks meil veel selle võrra kergem, et ei ole nagu erajahta. Muidu erajahtidel spelak maksab nii palju, et nad ei julge seda üles panna. Tuulega. Sellepärast on nagu ei sa vanasti võistelda tuules meil selle võrra lihtsam. Mervi neli spinnakeri nõia lõpuks saite siis auhinnaga kätte, anti. Auhinda saime kaks korda, saime Trondheimis, see ei olnud midagi erilist, märkimisväärt, kolmas koht aga esile ikkagi. Esikoha saime jättevõris kätte siis Rootsi kuningas kroonprintsess Alice seal. Ja siis, kui ta seal suudles kroonprintsessi kätt isegi. Ja siis seal laevamehed omavahel rääkisid, et nad tundsid ja meie kapten nagu vana merekaru juba ütlesid, et kapten on jälle tembu teinud eesti poisse kiilust võis, tuleb sinna, lööb teised jälle pika puuga. Teised jäävad kaugele maha. Eks tol hetkel oli neli röövlit, ei osanudki midagi mõtelda, lihtsalt läksid ja võtsid. Tegid ärevuse pärast tuli see tunne. Pärast siis kruvid juba vette visati ja kapten oli olla rääkinud, et Eestis on purjetades selline komme, et võiti visatakse vette siin väikejuhtidega ja kui me siis jahte tulin pärast autasustamist tehti õele laagri lõuna välja kenasti. Olime seal lipsudele, sõime. Äkki tuli kõik see meie klassis võistelnud jahtide pealt tulid meeskonnad õnne soovima. Mõjus hoiatused, rauas kinni, nihukesed eta lipsuda nagu toim. Valged särgid, geid, kingad, absoluutselt korrektne, riiete sees, nemad viskasid meid vette. Ma usun, et see on nii mõnus kogemus, et te olete nõus ka nüüd hiljem tulevikus niimoodi vette visatud saama. Meeldiv, meeldiv kogemus, meeldiv tunne on. Tunned, et sul on sõbrad, kes sinust hoolivad, kõik meeskonnad olid omavahel sõbrad. Meeskonnapeod olid igas sadamas ja kogu aeg sama seltskond lõpuks näod meeldivat peole läksid siis tundsid. Kõik olid sõbrad, jumalast läbi käinud, üksteise jahte vaatamise kutsuti igal pool, teistel kadetid on siis niisugune ilus merekogemus saamata. Ja kindlasti see kõikide kogemuste ja, ja kalorite järgi peaksid käima nii et me ei ole midagi maha matnud ja 1000 98. aastal toimub järjekordne tädi, seal kiregot juba nüüd käivad ettevalmistused selleks hetkeks veenan pole kõik peab hakkama toimima juba tänapäeval. Ja sellega seoses siis ka kadetid hakkavad nii konkurent keerima juba sellesse tulevasse meeskonda, nii et aega on, eriti ei ole, lihtsalt töö õppimine peavad siis näitama seda, kes on 1000 98. aasta Katyservis. Regatil osaleb Eesti mereharidusest ja kadettide väljaõppest kõneleme ka edaspidi. Täna kõnelesid saates ahoi merehariduskeskuse haldusprorektor Juhan sööl ja teise kursuse kadetid, tulevased laevajuhid Kuido naaber ja jazztüür. Ahoi kõigile jälle kuulmiseni, seekord ikka kahe nädala pärast.