Tänavu tähistame meie rahvaeepose Kalevipoja aastast juubelit ja sellega seoses nii teie head kuulajad kui ka meie kõik üsna sageli tarvitame sõna eepos Kalevipoeg. Ja mõnigi kord kõneleme ka teistest maailma klassikakirjanduse pärlitest eestlastest iilias joodesseia. Kuid tõsi, nii mõnigi kord me ei oska endale aru anda, mis on õieti epas. Täna me palusimegi sellepärast meie stuudiosse doktorainisti etta, vestleks meiega eeposest ja kalevipojast epast rivis. Ja alustaksime võib-olla sealt kõige kaugemast minevikust, kus epas sündis. See on enne meie aja arvamist, võib otsida seda hälli, eks ole. Ja need juured lähevad üsna kaugele minevikku, võib-olla kaugemalegi ühegi teiste meieni Essaiaga kirjandusse teose juurat, mis annad? Sellest küsimusest lipub, võeti kus kaugele kanad juurat tagasi lähevad. Spetsiaalset omane rebu sõda on ju see, ta kõneleb mingitest kangelastegudest selleks, et äratada imetlust selle kangelasteo ees ja ühtlasi kasvataga noorsoos samasugust kangelaslikku vaimu. Nii et see pole, sul on algusest peale annat kasvatuslik ülesanne ja just selle tõttu ta elul lähedane olnud ja püsinud läbi aastatuhandete ja juba ka nii vara alanud, võiks arvata ja nii on teooriat selle kohta, et õpilased on lähtunud peamiselt just kangelaslauludest ülistuslauludes, mida lauldi sõdade vahel ja sõdade eel sagedasti just langenud kangelaste mälestust pidudel nende suuri töid meelde tuletades see samasse kangelasülistuslauludest sarhilist, nimetades Braisleid vene keeles laava ja nii edasi. Nestor taid üsna kaugetest aegadest samastest ongi siis nähtavasti juba üsna varakult see välja kasvanud, pikemad kangelaslaulud ja hiljem järk-järgult need kosmosidega pikemalt nüüd hiljuti kokku, kuni siis tuli keegi juba kirjaoskav mees, kes need üksteise otsa liites suuremal määral ja nendest siis pikema sündmustiku tagi harilikud kangelaslaulud ei ole pikemad kui umbes noh, 300 400 värssi kuid välja tuntud suur eposad on mitukümmend 1000 värssi. See oleks nüüd eepose sisuline tunnus, kuid tema vormi tunnus on, milles. Jah, see see, et teda ikka lauldud on või vähemalt teatud retsiteerivas pool laulva Estonias esitatakse sagedasti ka muusikainstrumendi saatel kreeka keelt kõnelevate, ise näetiseks vanadest laulikudes, kes esinesid pidul lauset tema enda enda kangelastegudest saatesõnast, formiksel või mis vastab umbes hilisemal ajal eurole ja ei ole mitte väga oluliselt. Kui kaugest minevikust on teada kirjandusloolastel esimesi eepose vormis No kõige parem, mis meile on säilunud, vähemalt osalt see, see on vanade süürlaste epos kyll kaamers kõneleb küll veel mitte otsekohe sõja kangelastegudest, vaid kõneleb ühe kuninga ja kangelase võitluses surma enda vastu, kuid see on sündinud umbes 1000 aastat enne meie aja arvamist. Järgmine andke siis juba, aga, aga ka epased hiljas on valminud umbes 800 aastat enne meie aja arvamist voodisse ja 50 aastat hiljem. Võib-olla sama autori poolt võib olla. Aitäh omal ajal võistelnud 10 kreeka linna au pärast olla Homerose sünnilinnaks ja vist ei ole tänaseni teada kust ta pärit on ja kas niisuguse nimeline isik üldse oli. Küll aga pidi tingimata vist olema üks suur laulik, kes kõik need laulud Kes endale kindel linnade seast on siiski kõige rohkem uuemate teooriate järgi õigus sellele nimele, milleta seal Väike-Aasia rannal üks omal ajal väga tuntud kaubalinn, aga memm ja teised need kangelased, veed on osalt ajaloolist algupära ja nende kodu on Mükeene. Nii et need pärimused on elanud vähemalt 400 500 aastat enne rahvasuus on laenult ühelt rahvalt teisele. Teie, seltsimees Annist, olete aastaid tegelenud iilise ja see ja tõlketööga milles seisab nende tööde väärtus tänapäevale. Peab olema midagi ikkagi puht kunstipärast ja see on, et see õpilaste juures nimelt see äärmine elurikkus, selge, plastiline kujutus, mis peaaegu nagu oleks mingisugune Meie aegne film ütles, et seal midagi abstraktselt, vaid kõik on sündmustik otsekohe konkreetselt, kus, kuidas seal sõjas kellegi osa tungis, kustpoolt ta sisse tungis, saad sa sealt labaluude vahelt, kust ta välja tonges kuklast selle kell või läbi suust kõlas, hambad lendasid suust välja, ühese odaga püüaksime elustada. Neid värssidele on kindlasti neid peas ja nii on üsna šiljase alguses juba kõik öeldud, millest ta tahab rääkida. Laula nüüd jumalanna Peleides Achilleuse raevust. Tuss, mis 1000 hukatust ja haiglasse soola hulgana kangelashingesid, heites Haaduse valda, kuid kehad jättes näil maha kiskjad koertele kaugeks ning röövlendude roaks. Iidse juhuse tahtel seal sündinud, sest ajast peale ja kui püha vaenuga üks ühest lahku läksid hulka ta juht, aga memm ja hiilgav Achilleus. Noh, see on tan, esimene värskus, räägitakse, või kus õieti märgatakse Pekuses ehk saanud on jutlustada Achilleuse vihmast suurest tülist, mis tekkis Kreeka vürstide vahel ja millest tuli suured kaotus kreeklastega Tartus ka all ja sellest suured kannatused kõigile seal teost sõjast, kuid rahu nimel. Nii üksikasjaliselt ja nähtavasti suure vaimustusega, isegi kui kõneldakse sõja kangelastegudest. Kuid kõige selle taga on sügav valu ja kannatus seal sõja ja selle Toodot hädade pärast. Kuskile ma ei näe mingisugust sõja rõõmuni või sõjaülistust sõja kui niisuguse tagant ja ei, see on paratamatus, mis sunnib kangelasi vastastikku tapmisega ma paremaid sõpru tappa, isegi seda tuleb jätta. Mispärast sündi sõitise, hääleta, vererohkemad, tule ja seda, seda muidugi seal majanduslik põhjus. Teised omaaegsed olid. Aga, ja igatahes epast seletab seda au ja kohustus tunde kokkupõrkel aiast ja teiselt poolt armastusega. Trooja kuningapoeg röövis. Meil on lause Kreeka kuninga naise Meie Helena ja sellest pidid kätte maksma tema lavitud naise mees ja selleks pidi tema peanud Agamemnon kaasa aitama ja selleks piditama vasallidele teda kaasa aitama nii kogetiga haka määratluse haavagi sadatuhat, meest ja valmistati ette mitu aastat sõideti siis traavi alla ja säilita seal 10 aastat, enne kui lõpuks Trooja vallutati ja naene kätte saada, mis oli värvitud. Kas see periood, mis andis kaks niisugust vägilase epas iilia seadesseia on andnud ka teisi EPasi? Jah, neid terve rida, aga need ei olnud nähtavasti kunstilised nii kõrgelt kui jätkaks, seetõttu need ei ole ta täielikult säilunud. Osasid on küll terve küklemine bossis Väike-iilias. Ja siis oli lõpuks sealses žanrograsklaste meestele kõige tunduma nagu liiga pateetiline ja samas täna on säilunud üks väikene aga üsna lõbus lugu, kus Trooja ja ja kangelaste asemel sõdivad üksteise vastu konnad ja hiired. Selle nimi on kandade ja eelda seda patrahvamine oma ja see on mõnus halvavad kord arutlusele ka seal habras, enda tehtud, kuid see on ilmselt eksitus, see on ikkagi tükikese aega. Ja kuidas areneb edasi läbi aegade keskaja tingimustes fatalismi perioodil? Jah, no ja kui juba nii-öelda pilti püüda saada kogu maailma ebaste, siis mainega, et need labaste EPašanliku niisugune on niivõrd. Üldinimlik seal vajadus selle järgi, et seda tekivad need räpased, kas iseseisvalt, ilma üksteisest mõjustamatonis umbes samal ajal, kui Kreekas hakkas sündima ka Indias suur epos hiljem küll ta on kirja pandud, kui Androsamad umbes neljandal sajandil enne meie aja arvamist. Ka kirjapanek on viimistlemine on lõppenud umbes 400 pärast aja romissiaalne, selle nimi on maha haarata ja sellel talvel 100000 värssi. See on juba asjaliselt ja india lihtsalt nii-öelda üle piirilaenude, oma pikkuse poolest ja, ja sellest, et kunstiline väärtus ei ole kaugeltki nii suur kuna hiljase vaatasid arganud teatavasti ainult viisteistkümmend 1000 vers Kesk-Euroopas aga sündisid sõnalised laulud nähtavasti kusagil prantsuse ja Saksamaa vahel mail Burgundida juures, seal räägitaksegi usburgundide hävinemisest võitluses huntidega atel, aga nende mõju oli nähtavasti nii suur, et nendest juba varakult tehte kangelaslaulud lased. Kangelaslaulud täna mitusada aastat enne neljandast viiendal sajandil Kubadal saanud seitsmendal sajandil üheksanda sajandi keskel on hädasti juba loodud teatud pikem epos. Aga see on kaotsi läinud. Seda on juba siis hiljem täiendanud ja alles umbes 1200 kuni 1210 on üks vunk Austrias selle kirja pandud ja nii on sündinud nii kuulus Nibelungide laul. Siin on isiklikult moment, et see peredraamat ja siis rahvaste draamat üksteisega seotud ja nii on tekkinud üks vägagi võimas, aga ka ühtlasi väga verine epas mis ei ole enam nii väga rahvalik, seal on juba feodaalajastiile on sinna palju sisse loetud, aga igatahes selles on väga palju säilunud panudki elemente. Sündmustik on pea kõik vanadest kangelaslauludest võetud, nii et seda võib nimetada siis tõeliseks rahva epaseks, mis põhjeneb kangelaslauludel. See on lännu Rapašmoitkinases juba baraim umbes aastal 1000 pandi keri ja Prantsusmaal nende kraanade laul, mis kõneleb Flankida võitlusest Hispaania salatseenide vastu. Ja samuti on inglastel spio Wolfi laul. Vägilase laule tuntakse väga palju, ka vene rahvaluules bõliina tulime, sellest oleks ja nüüd võib-olla kõneleksimegi pisut, mis eristab vägilase laule eeposest eepiline element on ju mõlemas olemas. Värsivormis on selge, selge. Selles just Yasse vahel seisab õieti pikkuses, peamiselt kangelaslaulusid on laiemal määral palju rohkematel rahvastel, kui on eposeid. Hispaanlastel on suurepäraselt kangelas laulud siidist jalgel. Kogu see hispaania rahva võitlussadude pikas võitlusstseenide vastu on säilunud kangelaslaulduna, aga pikemate ühtlaste epa seda ei ole tehtud. Samuti Jugoslaavias on Marcoclalevitšist toredat, see kangelaslood, aga samuti epost ei olnud ka vene rahvaluule. Sündimata võib-olla teatud ühiskondliku ta mõjude all vastuolu selle rahvaliku kangelaslaulu ja siis omaaegsete kodade saare kalade vahel oli liiga suur eraldusendiga rahvast. Ja võib-olla sellepärast aga võib olla ka aitas kaasa tatralõike või mis kõik hädas kangelasajastust siis tähendab samuti kogukondliku ajajärgu lõppu ja feodaalajal sünniajast on säilinud suurepärased kangelaslaulud, need on need linad. Aga need on Sailonski Sis poliinadena, need on rannanud lõuna benestanud peamiselt Kiievi vürstiriigi piiridest kaugemale põhja, need on kõige rohkem säilunud, sõnas Aunuses väga lähedal samadele kohtadele, kus, kus Kalevala võtan üles kirjutatud vahel isegi ühed ja needsamad laulikud oskased Kalevala laule kui ka vene Baliinased vast nimetaksime meie vennasrahvas teetes. Üks tuntumaid on narti, see osteti, siis on Manasson Casa-idel ja Alpa musson sealt võtmeenidel. Keroloog lõi terve rida neid nimesid, tuntud on ju ka grusiinlaste kangelane tiigrinahas. Ja asjad on ikkagi otsekoheselt rahva. Toomase samatada kaub Kalevala või või Kalevipoeg selle autori nimi ka teadlasena. Rostovi elas umbes 1200. Ja üldine kangelased nahas on kamalaadilt. Pisut teistmoodi kui need, see on ikkagi suurel määral juba isiklik looming jagama laadetandaa Bolton taga feodaal EPAS, nagu öeldud, on teatud niisuguste sündimise ajal üks sarnane jalka oli siis aastal umbes aastatel 400 500 m. Ja teine Ajalcoli sarnases umbes 600 kuni aastal 1200 pärast meie ajaarvamist, kus siis uued ühiskonnad, sündised, kus algaldusest ühiskonnast arenes, modaalühiskonnad võiks öelda epose ja eepiliste laulude tõotatud maa teatud määral otse kahe on Kesk-Aasia just praeguses Nõukogude Liidu rasse kuuluvate rahvaste juures nagu kasahhid, kalmõkid, Turkmeenia usbekid. Need on karjakasvatajad rähvat ju olnud ja minevikus on samuti just karjakasvatajate juures on olnud kõige rohkem aega istuda koos jalaga, see on ka väga oluline amenteeti. Ja nii ongi just seal siis ääretult mitmekesine see eepiliste laulude hulk ja need seal on välja kujunenud. Feodaalajastul tähendab hilisemal ajastul tervet elukutse. Et laulja elukutse vastavatele algute koolid otsekohe, kuhu võeti vastu eeldustega ta peab hea mäluga olema ja kelles siis arendada seda mälu nii kaugele, et nad võivad peast laulda kuni 50 60 70 kuni 100000 värssi, nii et see on lihtsalt mõelda lakkamatu ja aga nii see on. Kolm aastat tagasi oli meil Moskvas Nõukogude Liidu epaste uurijate kongress, seal ma kõnelesime torkmeenlastega paariga seal, et kuidas see üldse võimalik on. Inimlik mälu võib nii palju pidada ja siis nad seletasid, et see on osalt just selle valiku tõttu. Ja teiseks, et see vorm siiski ei ole niivõrd kindlaks kujunenud hilja, sest see oli seljas nagu meilgi pärast need on või Galebas Vaitsev on teatud määral improviseeritud, nii et peas on üksikud kohad sõna-sõnalt peas ja teose sündmustik kõik. See on muidugi kerge peale saada, aga üks, kuidas üksikasjades võib? Improviseerin enne kui hakkaksime kõnelema kalevipojast, võib-olla tema põhjanaabrist Rae vallast, missugune on Kalevala Laat? Kalevala kuulub kindlasti samasse liiki nagu eelvaadatud ehtsalt kangelaslauludel põhjenevalt ahve EPazad sest nähtavasti kaljalaset ja soomlased on läbi elanud teatud niuksed kõrgema ühiskondliku arengujärku. Mis eestlased ei saanud läbi elada, meie sattusime liiga vara võõraste vallutajate vastu, see võib-olla oli just paras nii-öelda aeg kangelaslaulude tegemiseks, see Aecus, lõpeta õlas ja kus võideldi, mitte ainult meil ütleme sakslaste vastu hiljem paika endale ja lastega ja käidi isegi Taani rannas ja hävitati terve terve Rootsi pealinn Sigtuna ja nii edasi. See oli nii-öelda sõjalise demokraatia aeg, meid sellel ajajärgul. Vähemalt oleks võinud tekkida kangelaslaule ja ma usun kindlasti, et meil midagi sarnast võib-olla ka oli. Aga kuna sellel ei olnud raske Harju saaks, siis need laulud ei saanud püsida ja olla, et veel nii kaugele neid jala enam selle üle arvamused lähevad lahku. Soomes oli asi teisiti, Soomes algas võib-olla see võitlust ajal eriti Lääne saamas rootslastega Vare, Karjala see erastatud kangelase jalgu läbi välk just 13. sajandil, isegi kuni 14 sajandi, kes oli väliselt küll Nokelaadiga seotud, aga, aga seesmiselt oli see peaaegu iseseisvunud. Kalevala ja Kalevipojal on oma kindel autor. Missugune on aga rahvaloomingu osa Kalevalas? La erineb teistest Kesk-Euroopa epopöast vanasti, sellepärast veel selle poolest, et tema koostaja ei olnud mitte elukutseline laulik, vaid oli juba filoloog. Olite teadlane, õpetlane, folklorist, ammugi Elias, Leon rott, umbes samuti nagu meie Graysfalt oli õppinud arstiks, oli juba varakult hakanud korjama rahvalaule käinud nende jahil ja saagegi tagasi tulnud Kaljalast. Ja järk-järgult hakkas ta need üksikuid laule ühendama. Kuni need temaga seal nagu nagu peaga tahtmatult kasvasid suuremaks ja suuremaks. Ja lõpuks sellest valmis siis Kalevala 1835 ja siis lõplik fraktsioon, ta kas ta 49 sellepärast erineb kõigest eelmisest sisuliselt, et siin olid juba karvaga, oli mitukümmend mitusada rahvaesindajat tarvitada, et sa võisid nii-öelda, mitte oma poolt vastutades iseseisvalt ümber teha, vait, otse rahva üksikutest rahvavärssidest kokku liita ja see on teatud määral niisugune mosaiik, töö, Kalevala, aga selle eest on ta igatahes rahva luulele lähemal kui ükski teine nendest vanadest eeposest, mis kõik oli ikkagi selle koostaja poolt nii-öelda välja arendanud juba teatud isikliku stiili asemel Kalevala. Väga suurel määral just ehtsad rahvalauludest kokku pandud. Aga muidugi tervik sellisena on siiski Londlati loodusest, nagu öeldud, need üksikud rahvale laulud ei mujal ega ka Soomes ei ulatunud tavaliselt üle kolme-neljasaja värtsi. Kalevala sandagedelgatele 20000 peatselt nagu klambidena, mees haarab kogu sündmustiku seon, samba tegemine, sepalt, samba röövimine, see on üksainus ainus laulja, ei ulatu mitte üle 400. Aga Lõndrutasid jagas selle mitmeks osaks. Ja liites sinna vahele igasuguse teised lemmiklaulud ja kullerlaulud ja suurelt kujutlused Põhjala pulmadesse ja nii edasi, et mis puutub kompositsiooni, siis on ka Kalevala ikkagi täiesti isiklik teos ja seda ei ole loodud mitte ilma antiik epastaja teiste rebaste eeskujuta meelde jättes teie eelvesteldud ja tundes meie oma kalevipoega pionalist ütlema, et ka meie epas ei mahu nendesse üldistesse kindlatesse raamidesse. Kalevipoeg on nüüd jälle täitsa eriliik, võiks öelda. Aluseks ei ole mitte kangelaslaulud ja see on nüüd üks kõige suurem suurem tema erinevus teistest niinimetatud rahva epastest öeldud, kas meil need kord oli või ei olnud, see küsimus on lahtine, igatahes mõned üksikud laulud on sellest ajast on säilunud niukses suisa. Mehed Ari ajal ei saanud laulda kogu see see miljöö, meieaegne miljöö, liiga raske, et selles oleks saanud sündida ja kesta kangelaslaulud isegi siis, kui nad olid sündinud. Nii et meie kangelastest püsisid nähtavasti ainult suusõnaliselt, teatab. Ja need moondused i algul nagu roosa looming, mitte pätsikujuline looming, moondub palju kergemini, sest seal ei ole kindlad, kas ta aitab üleval hoida ja nii ei ole siis ka vanad pärimused. Kalevi või Kalevipoegadest. Ma arvan kindlasti, et need on olnud, need on aastasadade jooksul nii-öelda tumenenud, on rahvusvaheliste muinasjuttudega kiidudest sarnased hiiu lugusid omal ajal jutustada ja selleks, et seletada, kuidas on üksikud kivid ühe kohale saanud, kuidas on mingisugust jäljed tekkinud kuskile kivi peale maalses augud kuidas on mõned istmekohad tekkinud ja nii edasi, nii et seal oli rohkem loodusteadusliku hüpoteesi ülesanne neil hiiulugudel Janetunti rahvusvaheliselt peaaegu igal pool ka meil vanasti on need vanad, meie kangelast pädevused nähtavasti segunenud ja nii nad on Meie Kalevipoeg säilunud teatud hiitvagi lasena kelle puht kangelaslike tegutseb inimlikkuja sõja kangelasliku tegusid kuigi palju ei mäletada, aga mõningad siiski juubelemises harilikult iialgi ei loodagi mingisuguses kangelaslaulude mingisugusest e-post ikkagi ainult vägilase see, mida oli imetleda, aga hiidu imetatud. Kalevipoeg oli aga teatud ideaalkuju siiski. Kes võitles eesti rahva vabaduse eest, tähendab maarahva, vabadussõjas venelaste vastu ja kes alases võitluses langestki rahvajutud teatavasti käivad enamasti pisut teisiti kui Repost, nemad Kalevipoeg suri, mitte selle tõttu, et tema mõõk ise, tema jalad oleks läbi lõiganud, vats Kalevipoeg, võitlus vaenlastega. Pärast seda, heitis magama, oli väsinud või jala, siis hakkas jooma kaka jõest ja sel ajal, kui ta jõi, jalad olid kaugele välja surutud, sel ajal tulid vaenlased uuesti metsast välja ja raiusid jalad maha. Ja siis ta peal viskas oma mõõga jõkke ja seda ei pea keegi enne kätte saama, kui, kes on niisama tugev kui tema. Ja kui see 100-na mees tuleb, siis saab rahvas uuesti vabadus, nii et selles on tõesti see ootused ja lootused on kalalugudes on säilunud. Ja just nendele nendesse lähtus Feldmann ja kaitsvalt. Kui nad hakkasid oma neid üksikuid rahvalugusid koondama nendest e-post ja siis ka rahvalauludest ei ole sugugi mitte päris mööda mindud, vaid need on täitsa tilti hiljem sisse põiminud suure tamme laul ja pulmalaulud Linda ja Kalevi pulma laulsin ehtsad rahvalaulud, mida on umbes kümnendik kogu kalevipojast, nii et ülejäänud on siis proosavaru ja retsvaldama fantaasia viljana. Peaksime jutulõngad kokku sõlmima hakkama lõpetuseks. Me oleme kõnelenud eeposest läbi aegade. Missugune on eepose väärtuse tähtsust tänapäeval? Meiegi kalevipoeg seni ju õieti rahvusvahelises ulatuses. Teda on tõlgitud mõni kuusteistkümnendas keeldamis, peamiselt Kosmose lugemisena, nii proosaümberjutustus on alles nüüd, nõukogude ajal on ta täiesti Masteraažides ka teistes keeltes välja antud. Kõigepealt muidugi vene keeles, 70. 1000. eks näha on, epases on midagi, mis kõigile aegadele, aga eriti meie nõukogude inimestele lähedane on ja ma arvan, see ei ole midagi muud kui see üldine rahvalikus ja teiselt poolt see roheline, kangelaslik elu suhtumine. Need on sündinud nagu öeldud, rahva kõige raskematel hääletanud ja rahvas, etapp näid oma vanu aegu selleks, et järgnevatel aegadel saada jõudu ja julgust oma oma igapäevases võib olla küll kergemas võitluses, aga ikkagi võitluses, sest elu on ju alati. Just sarnast kangelasmeelsust sisendab meile 2500 aastane Irjas niisamuti nagu meie poeg üks muidugi palju suuremal kunstilisel tasemel, teine, aga selle eest meile palju lähemal. Ja seetõttu on nad eriti nüüd, kus just nõukogude ajal, kus püütakse just nii sarnast luulet viljeleda, viiakse uut kui ka vana mis meile meie igaveseks eluks jõudu ja uljust annab. Ja seda saab ka rohkem vanast põrandast just epaste kaudu. Isegi 2000 aastane teema võib olla väga tänapäevane, võib meile tänapäevaseid väärtusi anda, kui neid ainult õieti osatakse mõista ja õieti esitada seda. Ja selles mõttes ma loodan, et kasvõi, see tähendab Kalevipoja aasta aitaks kaasa ka sellele minevikupärandi õige mõte esiletoomisele ja minevikupärandi õigele hindamisele.