Tänases saates avame Eesti kunstiraamatu ühelt vähe lehitsetud kohalt ümmarguselt pool aastasada tagasi astusid vennad Karl Paul Burmanid oma teoste esimese tagasihoidliku väljapanekuga avalikkuse ette. Praegu Tallinna kunstihoones avatud Burmanite loomingu ülevaatenäitus on Karl Burman ile juba 75. Karl Burman ime palusimegi oma mälestustest välja otsida huvitavamad seigad enda ja kadunud venna kunstniku teelt. Seltsis Burman, kellele või millele oleme tänu võlgu, et ühest perest on pärit kaks tuntud kunstniku ja raske ütelda. Aga. Läks maalimise pälvile, kuidas te endale tee murdsite kunstiõppeasutustes sisse, see tollal vist ei olnud eriti lihtne ja ei, see oli nüüd, minul oli see üsna raske võitluse pärast Tallinnas, et andma seda ettevalmistust, mis vaja oli Acanime sisseastumiseks, kuhu teie siis tahtsite Eksu pidada? Ja mina tahtsin suure osakonna Peterburi kunstiakadeemias. Ja siis oli võistluseksam joonistamises ja tuli võtta numbri. Ja mull sattus kahjus number viimases reas ja üsna äärepool amfiteatriservale ja siis kui oli mul profiilis ja oli just apogtiomeenus oli ja mina panin tähele, kui ma joonistasin, siis mul selja taga seisis seal üks viis-kuus-seitse meest ikka ja vaatas, kuidas ma joonistas. Kukkusin läbi 10 protsenti võite ainult vastu ja siis tuli mul veel edasi arendada oma oskust ja läksin siis Moskvas ja olin niux aasta Moskvas. Ja kui ma tagasi tulin, siis oli jälle viimases reas, olgu peale, nüüd amfassis, võtsid loosi ja siis oli see koht kani kaugele natukene minu silmadele. Ja siis ta jälle läbikukkumine, teist korda läbi kukkudes oli siis nii, et rasemadi soovitas mind stiil siusastule, mida ma ka tegin ja siis oli sügis käes. Ja sügisel ma tegin siis kolmanda kolle, eksamid ja saini Jagoha keskil Germannikusse, ISIS ja ettepoole ka ettepoole ka, kui palju oli korraga neid sisseastujaid, kui palju süüdi 100 inimest korraga ja seekord õnnestus mul võistluseks läbi. Koolis oli matemaatika ja füüsika kolmik ja neuti kondamise eksam. Mul sattus üks algul on ülesanne, mis ma ei saanud kuidagiviisi sellest jagu, sain 200 kirjatöö ees ja siis antud kolmneli päeva kursusi läbivõtmise. Aga ma olin mitmeid aastaid juba kuhjus välja ja siis ei olnud mitte nõelasena suuline. Niisugune eksam järeleksam ja kukkusin sealt põhjalikult läbi. See samane eksamineerija oli väga kibemees ja läksin siis kantseleisse. Seal oli siis rektor Peklimis, inspektor oli seal ja pööras nende poole palvega, kas saaks mind juhatada kunstikoolides, mis valmistasid etteakadeemiasse? Mäletan. Kantseleisse jutuajamine niiviisi lõppes, mida te siis ette võtsite, tuli veel Šiši, võiks olla üks aasta ja ja järgmine suurvesi ja muidugi matemaatika mõned lehitseda voi neetud matemaatika ja füüsika raamat oli mul nii kui vesi ja siis järgmisel aastal läksite jälle, läksin jälle siis joonistus katse seda last ikka korrata või? Ja lell oli hea koht jälle keskel ja üsna lähedal, nii bla foonis peaaegu esimeses reas, esimeses reas, kohe ja hästi valgustatud. Härmis seisis seal selle lahkusega käe peale ja viinamarjad kobar teises käes ja oli väga ilusti valgustatud. Mul festivalini oli lõbus, joonistan lihtsalt ja siis kui kõik minu diaga õnnelikult Koputab õla peale ja ütleb, et sammu kutsuma. Tegite kõige paremini karmine eksamil. Mis aastal see oli siis, kui te saite pärast neljandat katset Peterburi kunstide akadeemia, see on 1000 922902 siis 1904 olin ma juba praktika arhitekti juures aga 1900 suur vahemaa oli juba projekteerija. Siis tuli see revolutsiooniline aastal 1905, kus üliõpilaskond oli ka kaasa tõmmatud. Ja meie olime keerlesid revolutsionäärid sel ajal. Ja lubasime endale akadeemia oma ettevõtte ja miitinguid korraldada, meil oli valitud komitee, mindi siis pritsipretendendi juuriga, neuti akadeemia hoone võtmit oma käte antinud võtmetega. Ta ütles, ma pesen oma käed puhtaks ja et võtmed tahvli peale Ortu lahket võtke, kui te teisiti isa exuse muidugi muidugi siis võeti need tehti akadeemia lahti ja õhtupoole olid siis rahvasi kitsi Anierafally saalides, kes seal selle revolutsioonilise liikumise eesotsas seisid. No vaadake, kui me ei olnud kõnemehed, aga olid ülikoolis kutsutud juristid, oraatorid, kes võtsid seda oma kätte. Muidugi tsaarivalitsuse vastupidist žüriis on siis, kui mõni provokaator seal hakkas ka lärmi tema kuskil kaugel nurgas, siis Praator läks kohe tema poole kohe asfalti kõrvale, võitjatele kraed kinnilised välja. Ja rahvas oli siis rahvas oli vaimustatud, vaimustatud ja ja meil oli niiviisi meel olijad kitsioni rahvile saalide vahel on see konferentaal. Conference oli keskpaigas, oli akadeemia asutaja kuju Katrina, teine nii marmori kuju, aga meie kartsime see liiga vahvale silma, torkab need puud ja võib-olla keegi tib templeja. Ja siis võtsime ja panime punase ringiga Messis, mille hoopis kinni nii-ütelda ei olnud enam näha ja miiting kestis teisel õhtul edasi, aga selle tõttu, et need saalitud väikse mahuga. Ja siis otsustasime järgmine miiting järgmisel päeval. Kasahhi hüüdis kasakad, tulivad kaasakatule ja siis kohe. Rahvas tormas välja, tormas kohe välja niiviisi, et ust pooli väravate poole seal klappis see asi sel korral. Järgmisel hommikul, kui akadeemia pooli läksime, siis oli akadeemia, kust ees kaks sõdurit Fisciliga ja kuulsime niiviisi Simm Realis, Sanders suulist. Aga käskinud Lakli patakadeemia, mida see tähendab, tähendab geneedide akadeemia hoolidakiniililt kaks aastat ja akadeemia õppetegevus katkestatud, katkestas jäävad siis oli siis meil muidugi omavaheline side. Ja seal oli meil üks arhitekt. Tema oli Hiiumaalt pärit eestlane. Tähendab, me peame ennast varustama kaske riistadega, Browning ut on vaja siis gaseeris meede käest sessi, kes võis anda majandusega oma 100 rubla. Et Soome kaudu pidi siis saaditus jõudma, see oli juba teadlik revolutsionäär või kogemus. Ja sellepärast tema oli tulnud Filipiinid Filipiinidelt, mis ta seal tema olid. Ja esiteks oli ta olnud Kuubal, Kuubal oli ta instrumentide tõusude poolt sõdinud Hispaania valitsusvägede vastu ja kui sealt mäss maha suruti, siis ta läks Filipiinidele. Filipiinidel olite muidu jälle mässurit maha seal. Ja tema tulijale. Väga muidugi tiiter sisult midagi uut, revolutsiooni. Nii, no millal siis said jätkata oma õpinguid, seitsmendal aastal jaotus seitsmel aastal. Võtsin venna Pauliga kaasa ja kui akadeemia oli suletud, teie olite kunstikoolist eemal, Kusti vend siis õppis, kus Paul Burman ja tema selle vahemikul oli emattide viinud Alpanjur. Ja millal teie esimene näitus oli 1000 906. aastal, tähendab ka samal ajal, viiendal aastal ma tulin Tallinna ja mõtlesin, mis siin teha siis Laipmani Kasema tuttavaks, siis olime ühel nõul, et meie kahekesti vennaga teeme proovi seal muuseumi näitus, kus kohal näitus avati pikal tänaval Kanuti Gildi majas kolmandal korrusel oli see kruvi seal muuseumiruumid. Ja nendes ruumides oli palju ruumi. Teie käsutada oli üks suur saal, oli seal ja ja rohkem mitte. Rahvas käis tsükloni läpaniisi, soovitas ka ajalehes ja vaatlejas. Tõid siis ette, et vat on Urmani näitus arvatust, soovitan soojalt seda külastada seitsmeni kõigest 15 kopikat. Tegi niisugust väljasõitu Helsingi vaadates kõik muuseumikogud Neumist läbi ja muuseas olid ka siis siis mult riik, rääkis, kuidas nemad põhja, ESTpla istunud õhtupoole ja noored inimesed kõndisid tagasi. Millist laadi ja teised kreemi külgi tüdrukut ja Movendule siis ütleme niiviisi. Räägi sina, mina meeldin. Poissegi on sigailus välja. Nonii, tollel võtsite seitsmendal aastal, võtsite siis kaasa juba ka oma venna Pauli surmani. Pool käis siis selle pruses Rubuu juures Rubooli fatalist, seal ta maalis omi. Kust üldse on Paul Burman il armastus loomade vastu ja lillede vastu? Kuidas viidi juba 1800 99 aasta, kui ma kooli lõpetasin, Me suudlesime Vanemuises. Ja kui mul jube kontakt oli professor madiga Peterburi akadeemias kus tema soovitas mulle joonist nende kõiki ingimis, näed, treikimis näeme, ega album taskus pliiats ka ja siis talus elades seal Tabasalu külas, siis oli seal loomalaut ja hobusetallid, sigala ja nii edasi. Me käisime igal pool vend kaasas minuga, mina joonistasin, tema joonistas ja varsti olid, saab paremini joonistatud kui mina. Kui ma mäletan praegu, siis oli Paul nii palju neid alumi täis joonistada, neid võiks, võis terve laut niiviisi suure veel meetrised, uuri virna. Kuidas te siiski olete nii suure arvu teoseid kokku saanud ja see oli uhkuse asi muidugi paljud, mida ma otsisin, ma ei leidnud. Ma otsisin ühest teatri vennadi. Ja mulle anti ka linnamuuseumis umbes teada, kuhu see oli omal ajal antud. Mis töö see oli? See oli raekoja plats, käisin raekojas, Murr tuti igatpidi vastu lahti, kõik ruumid läbi vaadata, aga minu venna töö ei leidunud enam seal. See oli nimelt töö, mida 16. Aastal, kui meil oli näitus, protesti needus ütlema, miks protestinäitus? Sellepärast, et sel ajal, kui, Tegemas ja küsimuse peal koroneri poolt paljundil kunstnikud ka Eestis või Tallinnas siis öelda niiviisi ta Stobsonaga veeniaid ja seda anti meil kunstnik konnale edasi kirjeldaks kohe Tartu ja tartlased tulid ka kohe valmis, palju töid sinna kokku tuli siis noh, kus on ka ligi 150 ja palju kunstnikke, esines selles Siis meie mõlemat auliga. Nojah, ja siis avamise päeval siis tuli ka kuberner ja alustas vaatlemisseliga Arini Krimmis maalitud Alusta maastiku ette seisma ja 70 edasi ja väga meeldiv see asi, et palju see maksab ja oli esimene ost sooritatud. Siis läks ta kaugemale, raekoja interjööri oli maalitud Janseni poolt üks suurim, üks väikepartei. Ja siis kutsugu Ivani vannituba siis hästi. Ja vanas kohe peos Janseni pooljuht küsis, mis maksavad ja boss kohe ära. Kuberner juba näitab Paywochest. Ja siis siis sattus minule maali peal raekoja plats, Ivanova tõuseb, avasid jääst Raekoja plats vanus, siis küsis minu käest, ma ütlesin 300 rubla, ataki Suprole. Kui kuberner käskis, siis ametnikul oli see seaduseks. No kuidas teil see pildi otsimise lugu edasi arenes, te käisite raekojas vist otsimas. Täitevkomitee majad? Kolm raekoja vastas olevat majad, kaheksa. Otsisin kõik läbi, ei olnud kusagil, testiti kunstniku maalid olid seal, aga mitte see, mida ma otsisin. Ja ma lõin juba käega, et ei ole midagi teha. Juhuslikult tuleb mul üks tuttav kunstnik tänaval vastu ja ütleb, et tema võib soovitada. Kus on õndsus munadesse ma läksin sinna ja Sandjat. Kust te selle leidsite, ära kott. Missuguste aegade peate oma venna Paul Burmani loomingus kõige rikkamaks? See pariisi ajastu 2013 on, on kõige viljakam ja kunstilises mõttes eluga. Ta käis jalaga Timi rüssis, käis muidugi muuseumis. Jutustage paar sõna sellest välisreisist, leksime Helsingi Helsingi võtsime passid, saime passid kätte, sõitsime Stockholmis Stockholmis, ma töötasin siis projekti veel Rakvere rahvamaja. Töötlesin seda vaadeldes muidugi Rootsi arhitektuuri käär selles vaimus muidugi. Ja saatsin projekti Stockholmist kohale, kolme, kohe Rakveresse. Sealt seitsmekoosluse olime. Paul oli väga palju töötanud Oslost, sõitsime Kopenhaagenisse. Kolm nädalat vististi raha lõppes otsa ja ma olin sunnitud oma kuldkella panti. Äsja kirjutasin siis Tallinna raha kätte saades sõitsime siis Berliini. Otsisime koti viiki, ülise triik oli tollal Berliinis, riik oli Berliinis, Berliinist läks teile edasi, reisis reisideks Pariisi ja tulin siis raudteejaama ja nii edasi, kuidas kootilis otsides. Tema elas seal lähedal Lüütuvusheraari lähedal, rib lumi, oli seal. Ja. Läksin edese tahtsin juba voolime võtta, siis näen ülitäna, suure kaare peale oli kirjutmeetroola, siis läks mul lahti, et see on, käisime ajal raudtee, istusin maha ja sõitsime siis tead jaamani. Aleksandra Aleksandra, Aleksandra tasari Porsche. Näiteks mul rodondlikus kõiki kunstnikud on olnud see tuntud Mesipuu, millest kirjutab Tuglas. Ja siis oli seal ju koordiga, läksime palees garampoliis oli, oli salontotoon, see on sügise näitus. Seal oli nii suur hulk maalid. Seal olid need Klootiga niiviisi naelad ja milliga kuul juba tähelepanu. Tõmmati-tõmmati liia ja kõrval oli siis väga viisakalt maalit välja pandud, mis rohkem müügile missugused olid need naelad sisse panin, naljad olid üsna otse öeldud eesli sabaga ja pakitud asjad. Ütelge palun, mida tähendab kunstnikule reisimine? Või kui esimene see on? Iga päev uut ilma. Kõik meeled ärkvel ja sellepärast olete veel hiljemgi nii pikemaid reisijate ja nagu kuidagiviisi võimalus oli, siis ma olen ikka katsunud suviti vastu sügisesi või nii lennata. Aga Šveitsis käisin ma siis järgmisel aastal, mul oli tehtud ülesandeks filter Viiverdi jahus Ülemiste järve juures. Seda projekti nii arhitooniline vorm anda. Plaanid olid inseneri poolt juba välja töötatud, mul tuli leida nüüd seda, seda väliskujunda väliskujundust ja siis käisin Londonis. Vaatasin seal, seal on kolm neli filtri ja ja need on nii suuri areaalis, kus, Linnuparved peatavad seal, ornitoloogid, käivad seal uurimas rändlindude suunart. Teekonnad. Mäletate viimaseid kokkupuuteid oma vennaga? Ta oli haigestunud rahvaste ja mind kutsuti välja ja kolme-nelja päeva pärast mul anti teada, et keskhaiglas anta surnud. Ja tollal olid oma kõige paremates töö aastates. Vendade Burmanite esimene näitus mahtus kunagi ühe pika tänava maja kolmanda korruse ühteainsasse ruumi. Käesolev võtab enda alla Tallinna kunstihoone kõik väljapaneku saalid. Ülevaate näitusena pakub ta nii noid algajate kunstnike esimesi katsetusi kui ka kunstnike viimaseid töid. Siin on Paul Puurmani, Pariisi vaated, meie Tallinna vanalinn ja tuntud ning palju kordi trükipildis paljundatud kitsed. Siin on ka kolm klaasvitriini, mis mahutavad pildimaterjali näol Karl Burmani arhitektuuriloomingu paremikku. Ja võib-olla mõnelegi näitusekülastajaile üllatuseks, et ta leiab siit näiteks Tallinna laululavajärve jaamahoone või ka mõne südalinna elumaja, mis talle endalegi peavarju pakub. Kuid me ei tulnud siia, et mikrofon käes, teiega koos näitust vaadata. Ei, seda jõuab veel iga kuulaja teha näitusega avatuks ka uuel aastal. Meiega on praegu kaasas Kadrioru muuseumi teaduslik töötaja seltsimees Lätti kellel palume jutustada, mida tehakse Paul Puurmani loomingu tundmaõppimiseks. Selleks on tehtud siiani väga vähe kuna otseselt meie meie konst teadlastel ei ole olnud sellist teemat. Paul Burman näiti oli Kunstnike Liidu kavas, nende idee oli ja siis paluti meie abi. Ja sellega seoses siis püüdsime üht-teist tema loomingust uurida ja koguda käesolev näitus üheks esimeseks sammuks tema töid tutvustada ja tema loomingut nii-öelda üldse tuttavaks teha. Milline oleks teie hinnang näitusel esitatud teoste valimikku suhtes? Meil on läinud korda leida isegi väga huvitavaid, väga väärtuslikke teoseid. Peamiselt eraisikute käest kollektsionääride käest. Tuuste arv näitusel on praegu piirdub umbes 200-ga. Aga meil oli kogutud suurem hulk. Kuid ruumipuudusel ei olnud see võimalik momendil esitada. Kui suure osa kõik kogutu moodustab Paul Puurmani loomingust umbkaudu? Arvatavasti on see siiski veel väike osa, sest Paul Burman oli väga produktiivne ja tema tööde hulk väga suur. Mis on teada ülejäänud teoste, sealhulgas ka tähelepanuväärsemate teoste saatuse kohta, mida me käesoleval näitusel ei näe? Suur osa on hävinud just Karl Puurmani ateljee põlemisel. Sõja ajal ja osa on välismaale sattunud Eesti territooriumilt välja viidud. Aga kahtlemata suur osa on veel. Nüüd eraisikute käes. Meil siin, Eestis ja isegi Tallinnasse kindlasti. Tallinnaski on, meil ei ole aega olnudki põhjalikumalt uurida ühe või teise töö saatuse kohta nende praeguse asukoha kohta. Aga ta on huvitav, just, et huvitav fakt niisugune et meil olid teated, et ühes Tallinna restoranis rippus mõni aasta tagasi üks Paul Burmani töö mida paljud, kes seda nägid. Paljud kunstnikud pidasid üheks väärtuslikumaks Paulburmani tööks kuid varsti pärast sõda kadus ja meil ei ole siiani olnud võimalik tema jälgedele saada. Kas see näitus ja korduvad üleskutset tõid päevavalgele midagi olulist, midagi uut ja huvitavat ja mitu huvitavat tööd tuli välja näiteks. Näiteks terve rida Tallinna äärelinnamaastikke. Huvitavaks tööks on mehaanika tänav Tallinnas Kadaka tee. Vaat need on kõik nii, täiesti juhuslikult sattusime nende peale. Varem üldse üldse keegi ei olnud neid varem näinud, nii et otsekohe kunstniku ateljeest kunstniku käest sattusid siis eraisikul käte ja ei ole kunagi olnud näitustel. Meil oleks palve isikutele, kes omavad Paul Burman töid, et need tooksid mõlemad teataksid, et nad neil on Paul Burman töid ja siis meie võiksime tulla vaatama ja võiksime näiteks ka veel esitada näitusel, sest meil on kavatsus peda, töid nii-öelda välja vahetada. Sellel näitusel ei hakka just käesoleval näitusel pärast uut aastat just sest näitus jääb avatuks, ma arvan, võib-olla isegi terveks. Jaanuariks.