ReisiMaarika noomimore nakkusraadioeetris. Tere, kallid raadiokuulajad, MINA, OLEN Ingrid Peek ja algamas on saade Reisipalavik. Täna rändame mustale mandrile ja asume avastama Aafrika idarannikul paiknevat ansanjat. Meie tänaseks reisijuhiks on Fixi ideede reisikorraldaja Jaanika Vaikjärv, kes tunneb Tansaania läbi ja on üldse kogu Aafrikas väga palju ringi rännanud. Tere Jaanika. Tere. Nagu ikka, küsin oma saatekülalistelt, kuidas on tervitus kohalikus keeles ehk siis vahiili keeles? No kõige lihtsam variant Jambo turistidele kumab igalt poolt vastu Kariibu ja siis muidugi Caribusana. Aga jah, kõige lihtsam on ikka igal pool, see on vaja. Enne kui asume Tansaania kallale, tahaksin sinult teada sellist üldisemat asja Aafrika kohta, nagu erinevus ida- ja lääne. Nikku vahel aafriklased ise Aafrikaks ei pea, absoluutselt ei Marokutadeoneesijatega Egiptuses on ikkagi nii-öelda araabia maa, kuigi ta ja on nii-öelda selle Aafrika kontinendi mandri peal siis musta Aafrika võiks öelda, et on need nii-öelda Kesk-Aafrika riigid nii ida kui lääne pool, ehk siis kõik, mis jääb ekvaatorist nii-öelda ülespoole allapoole. Ja päris all siis potsana Lõuna-Aafrika ja Namiibia, seda nimetatakse nii-öelda valgeks Aafrikaks ja seal on kõige rohkem valgeid inimesi ja valgekultuur on, et võib isegi seal riikides niimoodi ära käia, musta inimest ei näegi. Enne saadet meie omavahelises vestluses mainisid ka inimeste erinevat mentaliteeti ida ja läänekalda musta aafrika vahel. Jah, ütleme, et minu Mu süda kisub rohkem ida poole, sest inimesed on seal kuidagi lahkemad ja sõbralikumad ja, ja jällegi lääne pool noh, ütleme, et seal ei ole võib-olla turisminii arenenud, aga nad on kuidagi õelamad, mustemad, räpasemad. Ja, ja, ja ma ei tunne ennast seal nii hästi, kui, kui nagu idakaldal. Idakaldal on ka meie tänane avastamisobjekt Tansaania. Enne kui hakkame Tansanjat läbi ja lõhki uurima, siis ma tahaks teada sellist asja, mis sind just Aafrika juures eriti võlub, et sa ikka jälle sinna tagasi lähed, et sa oled tänaseks käinud seal kümneid ja kümneid kordi ja mitte ainult Tansaania said kõikjal Aafrikas. Mind tõmbab ikkagi Aafrikasse kõige rohkem see loodus ja loomad. Et inimesed ajavad ikkagi minu puhul teisele või kolmandale kohale. Vaarikas on sellepärast mõnus minna, et ikka kella keerama, et istuge lennuki peale ja, ja kole kaheksa või üheksa Tansaanias Euroopast lennates siis täpselt sama kellaaeg on ka Eestis. Et minu puhul on see aklimatiseerumise nii-öelda ühes suunas või teises suunas, kui lähed Aasia poole või Ameerika poole suhteliselt valuline, et kuivõrd isegi minnes tagasi tulles, siis Aafrika puhul, vot see on selles suhtes väga hea. Mis sina arvad, miks paljud inimesed ikkagi veel justkui natukene pelgaks Aafrikasse minna, et valitaksegi just nimelt kas Ameerikad või siis Aasiaga Aafrikas vähemalt eestlased käivad küll. Mulle tundub palju vähem. No mis seal salata, selle seal ikkagi need kodusõjad ja siis kõik selline vägivald ja aids ja kõik selline negatiivne on ju nagu Aafrikaga seotud ja, ja me oleme ka oma omal moel rassistid, et ega see must nahavärv ka paljudele vastuvõetav ei ole, see mustus, palavus, haigused ja just jagu, nagu, kui keegi tuleb ja räägib malaariasse, siis keegi ei mõtle, et ta võid selle saada Indiast või kuskilt Kambodža olid ikkagi nagu Aafrikast, et just see haiguste ja, ja siis terrorioht on see, mis meil nagu sealt eemale peletab. Aga mis selle puhul siis teha, kui on hirm nendega valida lihtsalt õiged kohad, kus on selle tõenäosus väiksem? Jah, ega öeldaksegi, et algaja Aafrikale on Namiibias, Botswana ja Lõuna-Aafrika on ju, et, et need, kes siis nagu juba otsivad, natuke ekstreemsusi ka võivad, siis võta endale ka Kongo ja, ja siis kola ehk. Aga küsimus on nagu ise teha, et isegi puhkama lähed ja kui sa tahad enda puhkusest nii-öelda elamuse kujundada, siis sa pead ikkagi nagu endale kõigepealt selgeks tegema, mida sa otsima, et kas sa lähed seda loodust, loomalähedasem matkama või tahate sukelduda või, või hoopis lihtsalt inimesi näha ja, või, või, või panna ennast mingisse ekstreemolukorda. Kui sul on nagu teada, mida otsima lähed, oma reisilt, siis õnnestub. Sina oled valinud oma aafrikal lemmikutest kõige enam käidumaks kohaks Tansaania misse Tansaania magnet sinu jaoks on? Mulle meeldivad valged, kes töötavad Aafrikas, neil on teistsugune mõttemaailm ja nad on lahedad sõbrad. Ja nii nagu Eestis tunnevad Nad kõik eestlased 11, tegelikult ka Aafrikas turismis töötavad valgenahalised nii-öelda tunnevad päris palju 11 ja seal omavahel suheldes aed, et umbes et täna ma olen siin Rootsis mänedžer ja, ja kaks aastat tagasi Paabes seale taas oled seal käinud ja et selles suhtes see tutvusringkond nagu on päris suureks kasvanud. Ja selle tõttu on ka see nagu Aafrikas minu puhul lihtsam töötada nagu ette, et kui ma peaksin minema kuskile mujale kontinendile, siis peaksin nagu nullist alustama, et seal on juba see, et kui mul mingi mure on kuskil teise riigiga, siis ma saan nagu seda ajada, mis on nagu Tansaania puhul minu jaoks. Miks ta nagu mulle kõige rohkem meeldib, on see, et seal on niivõrd suured ja ehedad rahvuspargid, kus veel saad nagu loodusega üks olla, et seal Masaima avaras Keenias näiteks võib juhtuda nii, et sul on üks lõvi paaria 20 autot lainel, siis siis vaieldamatult minu lemmikrahvuspark, Tansaanias on see luu, et sa lähed ikka, aga džiibiga sinna võsa vahele, Sonny, ja sinna sa jääd ja tõenäosus, et sul mingi teine auto vastu sõidab, on väga-väga väike. Ja siis muidugi saata Tansaanias Kilimanjaro mägi, mille otsas on kaks korda olen käinud ja tõenäoliselt lähen varsti kolmas kord ja muidugi noh, ütleks, et üks lemmiksaar. Kõlab kõik juba väga ahvatlevalt ja kohe sukeldu mägi lähemalt Tansaania sügavustesse, enne kuulame aga väikese muusikapala, sest et Jaanika on kaasa võtnud palju erinevate huvitavat Tansaania muusikat, mida me täna läbi terve saate teile mängime. Traditsiooniliselt alustab reisipalavik maa avastamist selle olulisemast kindikaatorist inimestest. Ehkki Tansaanias elab üle 126 etnilise grupi, tahaks ikkagi, et see natukene üldistaks, iseloomustaks meile tüüpilist Tansaania elanikku. Nende mõttemaailm, iseloomulikud jooned ja ka välimus. Ütleme. Mina teeksin praegu nii-öelda kolm gruppi, Ühed on siis nii-öelda need põõsa inimesed ehk siis suguharud, kes elavad veel nii-öelda meile kõige põnevamalt ehk siis lehmasõnnikust valmistatud tonnides või siis või siis lausa põõsa all. Buschmanid teadupärast teevad oma lokstest väikse onnikese ja kui sõnn ära laguneb, siis lihtsalt küla liigub edasi ja tehakse uus õnn, mitte külad ei ole paiksed. Siis teine grupp on nii-öelda see, kes linnastunud suurlinnad ja sellised nii-öelda urbaniseerunud aafriklased ja kolmas oleks siis puhtalt sansi paari elanikud, ehk siis moslemid. Et kui põhimaa on kristlased, siis ansi paarone 95 protsenti moslemid, aga nad erinevad oma kultuuri puhul ikkagi oluliselt sellest, mida me oleme harjunud araabiamaades nägema. Kui ajalugu vaadata, siis tegelikult alles 1964.-le aastal ühinesid žansi paarid on ka Nika, enne olid kaks täiesti erinevat riiki ja kõigepealt oli siis käisid sealt üle portugallased, siis araablased, siis toimus seal orjaväljavedu, mille siis inglased võtsid nii-öelda oma kontrolli alla, kuna salaja käis nagu edasi, siis korraldasid inglased sansi paarile maailma lühema sõja ehk siis 45 minutit ainult seda. Ja see ongi ajalukku läinud sellega, et tegelikult nagu ütleme araablased, Omaani sultan, siis avast tule inglaste vastu, inglased, siis võtsid nii-öelda selle saare kähku oma valdse ja, ja siis nagu see sõda lõppes siis oli seal saksa koloniaalkord maismaa ja 1880. ja siis 1921. aastal vist võeti siis nagu inglaste poolt, see omakorda üle esimese maailmasõja ajal. Et sakslased siis nagu kaotasid selle piirkonna iseseisvus saabus juba Tansaanias endasse või ta on ka niikas tol korral siis 1961 ja seal siiber 1963 ühinemine siis 1964, kuid siiamaani on kaks presidenti. Et kuigi ta sansilvari president ta allub Tansaanias presidendile on siiski nagu sansi paaril veel omad seadused, mida, nagu just selle saareriigile või seal nende riik riigis nagu omased on. Nagu hämmastav üldse selle tema puhul, et kui 95. aastal jõudis ansi paarile esimene televiisor või siis noh, täna võib endale iga pangale juba viisid lubada, et, et see areng, mis seal on nagu toimunud ja, ja ma võiks öelda, et umbes, et kui nad veel lennujaamaga ära renoveerivad, siis on nagu turismimekaks väga-väga kähku, nagu muutumas, et kõigile soovitan soojalt, kui veel siin majanduslangused mahti on. Ja lennufirmad tõenäoliselt hakkavad järjest rohkem huvitavaid odavamaid pakkumisi teha, siis lähema kahe vastavaks tasuks ära käia, sest kui ta jah, see lennujaam seal renoveeritakse, siis ta muutub paratamatult Moriitiliseks midagi selliseks. Aga sisemaa, ma arvan, et ei muutu turismimekaks niipea, et ütleme sinna, kuhu, nagu see valge inimese jalg satub või turist lastakse. Väga väiksed piirkonnad, et seal on selliseid kohti, kusi, Pušmonid elavad täiesti puuse nimigi ütleb põõsas ja kahte Traipi siis nagu sa oled need, kes aktsepteerivad teisi suguharu siia valgeid ja kelle, keda sa nagunii-öelda võid heal juhul näha ja siis teised on need, kes nagu ei lase endale tegelevad veel ligi. Ja noh, eks seal põõsastes kehtivate põõsa seadus kuigi riik on kehtestanud korra, et kõik lapsed peavad koolis käima, siis nii on nendel kohalikel lihtsam maksta trahv et lapsed hoida lehmakarjas, et kõik see väärtused ja, ja need hinnangud käivad nii-öelda ikkagi peade arvutusel, mitu pead seal karjas on, et mida rohkem on sul lehmi, seda rohkem sa saad endale naisi lubada ja seda suurem ja võimsam meestlasel nagu oled. Ja noh, muidugi omavaheline kemplemine nende erinevate taimede vahele, et, et noh, kui meie jaoks nagu see tundub, et see on kõik üks või et noh, et okei, ma sain ja siis on veel võib-olla mingisugused seal siis tegelikult nende jaoks on gamma slaide valdkond või see, see rühmitused on, on nii erinevad ja ka nende keeled ja ka mingi ja küll nad elavad kõiki asukeses nagu ümmargustes orkestris, aga, aga on ka veel oma mingit eri eri need uskumused ja oma mingid väiksed siuksed jumalad ja, ja kõik see on, see on nii keeruline, et, et kui see ükskord peaks selgeks tegema, siis selle peale peaks sinna seal ikka mitte 20 korda käinud 20 aastat. Kui need suguharud omavahel võitlevad, siis kuidas, kas tõesti odadega nooltega vibudega ütleme? Niimoodi vägivaldselt versus ei valata, et pigem on see selline vaimne sõda ja, ja et varastatakse lehmi ja, ja toimub nagu selline maade kemplemine. Loomulikult, kui noh, ütleme nagu omakohus on seal täitsa tugev, et ega igale poole see politseinik ei jõua ja kui jõuabki, siis ikkagi võidab see, kellel on rohkem raha või lehmi, et korruptsioon on tegelikult seal riigis ikkagi meeletu. Et noh, ka, ütleme reisiga korraldajana ma olen aru saanud, et okei, et ma võin sind kiita küll, et umbes, et tunnen palju valgeid ja niimoodi, aga, aga kui ikkagi mingit asja ja ta siis sul peab olema nii-öelda oma must omaga see kohalik, kes sul ikkagi aitame neid asju seal teada just nimelt kas on see siis mingi paberimajanduskasv, on see mingisuguse, kõige lihtsama asja isegi turul käimine, et noh, et, et kui, kui ma tahan endale puuvilja osta, siis kui mina maksan ananassi eest seal kaks dollarit siis saates oma mingi tuttava kohaliku, siis tema maksab pool dollarit üks dollarit, et noh, et, et sa ikkagi nagu tõmmatakse 10 nahka seljast täpselt, et millise elamise jaoks sul on vaja valget, kohalikku valget või millise asjaajamise jaoks kumust. Tulles tagasi veel korra Buschmanide juurde, kas oled ise ka käinud nende külades, sattunud nende mingitele ärrituaalidele tseremooniatel pidustustele? Jah, tegelikult on ka nagu turisti sinna võimalik minna, sinna lubatakse suhteliselt väike, kahekesi neljakesi. Käisin kaasas Vahur Kersnaga siis kui me tegime paar aastat tagasi neid Tansaania teemalisi filme ja Kilimanjaro vallutus. Et siis, kui tema soov oligi näha neid võimalikke erinevaid suguharus ja siis üheks suguharuks oligi, siis nagu see Pušmorite külastas, et kahjuks oli jäme natukese grupp liiga suur oleks ta üksinda päris läinud või, või kahekesi, et ma arvan, et oleks ehedam, et põhimõtteliselt tuleb hästi hommikul vara sinna minna, siis kõigepealt peetakse läbirääkimisi, et keegi nagu nende keeles seal on, siis mingi must on kaasas, siis lepib kokku, on, et põhimõtteliselt nad 50 protsenti push ma näiteks, kes sünnib, sureb, ja nad on väga vaesed mehed absoluutselt oma naiste lasteaiast. Hoolitseja mehed lähevad hommikul jahile kõik, mida nad siis nagu püüavad, on see siis mingi rott, värav või mingi linn? Saetakse kohe seasoolikaid, mitte midagi välja ei võeta, saetakse igatahes tehakse lõkke üles, lõke tehakse siis tikke pole lähedal moel on ju, juurutakse mingi rohutuust seal põlema süüakse linnuke või loomakesel ära ja siis tullakse tagasi, on jahil käinud naised ja lapsed ei saa mitte midagi. Nii paljugi kui natuke kuskil mingit raha võib saada. Kui halb on valk hakanud seal käima on, ja siis noh, paratamatult nad müüvad oma mingeid nooli või mingisuguseid käsitöid siis noh, reegel on see, et kui me naiste käest midagi nagu tahad osta külla rajati, siis tuleb raha anda naiste kätte, sest mehed lähevad, joovad selle maha või, või siis ostavad nii-öelda pasaide käest narkootikume, noh, need ei ole need narkootikumid, mida meie mõtleme, lihtsalt sellised mingisugused puujuurikad ja mingisugune sihuke kummi moodi nagu vaik, mida nad seal närivad, mis viivad siis transsi, et või siis samakat või noh, midagi sellist. Tegelikult jah, ega see mees ei hoolitse selle pere eest, et ja väga palju nagu jah, surevad kohe sündides. Nad elavad üldse kuskil 45 50 aastaseks ja mis on veel natukene nagu õõvastav, et kui keegi ära sureb, siis laip jäetakse sinnasamasse ja küla kolib edasi. Ja siis võimelised lõvid või siis muud raipesööja, et põhimõtteliselt mingi nädalaga on ta kadunud. Tulles veel tagasi korra Pušmonide pereelu juurde, siis mainisid enne, et ühel mehel Võib olla mitmeid naisi ja et ma nüüd Buschmanite puhul ei ole kindel, et kes, kuidas seal see pere kord on, sest tundub, et seal on üldse üks suurpered, kari mehi, kari naisi ja kari lapsi, et nad on küll üks majake on nagu pere jaoks, aga järjekord on see määratlemata, et pigem nagu nendel teistel ütleme, Masaidel ja muude suguharudel on see nagu paika pandud ja kuna tegelikult ei eksisteeri sellist asja nagu armastus olemas mingid tunde, ei mingit romantikat, et lihtsalt naine ongi nagu selleks, kes küll nii-öelda toodab lapsi ja teeb majapidamistöid ja nad elavad seal. Ühes noh, ütleme ma sain nagu ikkagi peituvad nii-öelda igale naisele oma onni ja ma saidel neid naisi nii palju pole, aga seal teiste suguharudel võiks seal kaheksa, üheksa olla ja nad magavad seal ühes toas nende jaoks mingi armukadedus ei või noh, et, et, et seal võib-olla isegi niimoodi, et kõige vanem naine ja kõige noorem naine võiks olla nagu vanaema ja lapselaps. Kõik on üks suur, ühtne, õnnelik pere õnnelik? Oleneb ilmselt ainult nad ei oska nende jaoks nagu ei ole olemas seda raamatust, mis on meie jaoks ka Vahur Kersna, kes mitu naist sul on, et üks naine lehvivale. Et noh, see ongi see nende nende jaoks hoopis teised nagu mõõta mõtet Millised on Tansaania elanike kodude Pušmolinud elavad nii-öelda põõsastes siis mingid tegelased teevad lehmasõnnikust endale onnike tüüpi elamuid, seal veel nõmme? Et ma sai, elab ikkagi, et tal on seal lehm ja siis magamistuba suhteliselt kõrvuti mingisugune pulkadest Anan vahele pandud ja see lehmake ühesõnaga nad on kõik pead-jalad segamini, et, et siis ikkagi, mida nagunii-öelda klass eraldi siis on juba ikka kivist majad ja magamistoad, WCd ja välikäimlad ja kõik see nagu areneb, kuni lõpetades ei tea, mis luks villadeni nagu välja käse äärmus on ikka ikka märgatav, et seal sa võid ka niimoodi elada, et, et sa ei saa arugi, et sa nõnda aafriklane, et siuksed, tavalised külad on noh, lihtsalt see asi on vaene, et tegelikult nagu mulle Lääne-Aafrika puhul nagu häirib, on see, et, et seal on vaena jube räpane siis Ida-Aafrikas noh ütleme see sisend on ikkagi suhteliselt korras ja, ja ka külad on korras, et pigem on see, et valitsus ei ole investeerinud või mõelnud selle prüginduse peale ja ja kui ühel hetkel on õudselt toodetakse siniseid kilekotte, kui sul ei ole kuskile visata, siis noh, loomulikult nad nagu vedelevad. Et nad teevad küll neid seal prügikorjamiskampaaniaid ja kõike, et aga, aga ikkagi selline üldmulje. Mul ei Ida-Aafrikas oluliselt puhtam kui, nagu Läänov. Millised on Tansaania-le iseloomulikud ja meie jaoks erilised kombed ja tavad? Ma arvan, et kõik need asjad hakkavad ikkagi pihta religioonid ja sisust, Jausunditest saare pealsansi paaril olen ma nagu pikemalt elanud ja kuna seal on tegemist moslemitega, siis kõik need Ramadonid ja pühad ja kõik need nagu tulevad ikkagi sellest usundist sisemaadel, oleneb siis nüüd natukene sellest, millisesse hõim nad kuuluvad või siis nagu kus piirkonnas elad. Ajanud on loomulikult oma mingid riiklikud pühad, iga nagu meie tähistame ja vabariigi aastapäeva ja, ja iseseisvust ja et eks neil ole täpselt igasugused mingid kuupäevad, mida nad siis nii-öelda tähistavad. Noh, midagi ei ole muidugi salata, kuna nad on inglise koloniaalmaa, siis noh, number üks sportlane, jalgpall on ikka mingi lahtised Aafrika meistrivõistlused üldse nagu jalgpall siis noh, põhimõtteliselt elu seisab, siis on küla peal see üks televiisor, mis on olemas, siis seda vaatavad kõik olemas, vahet, kui vana see on, et see on nagu sündmus. Et vot see on nagu püha nii-öelda, et siis jääb kõik tahaplaanile. Kuidas nad oma meelt lahutavad, et tegelikult ütleme, see sisemaa külas on juba on haruldus ka raadio ega televiisor on ikka juba rikas küla ja, ja seal on nagu üksküla peale seda käivad kõik koos vaatamas kõik need nii-öelda põõsa inimesed nende jaoks on nagu ikkagi see haruldus raad ja tegelikult nad Me lahutada oma meelt omaenda kultuuril, ehk siis tantsivad ja laulavad, hüppavad ja omad rituaalid ja Meie jaoks on pulm üks nädalavahetus, siis neile võib see kesta, kuid selle pärast nüüd kõik see, kuidas kuidas käiakse ja kuidas seda verd juuakse, kuidas tapetakse seal neid lehmi ja ja kui kaua sa kuskil tohin nii öelda jääda ja kõik need kombed, et eks ole, aga mingil määral nende meelelahutuse osa selline ajamõõde puudub, et noh, et on valge aeg, pime aeg, kes on vihmane aeg ja see on kuiv aeg, et noh, et, et ei ole, et nad täna on. 20 oktoober on 15 veebruar, et lihtsalt, et kas periood Kell vist ei ole seal üldse on kell on lihtsalt aksessuaar, mis mõnel käe peal, aga kas ta nüüd nagu ka mingit aega näitab, seda pole oluline tegelikult noh, ütleme linnades ja saare peal, seal ta on oluline. Aga mis on nagu naljakas on, mida ma olen tähele pannud, just öeldi seal sisemaale, et mobiiltelefon on hakanud mosaidele nagu pusa peale ilmuma. Et ta sõidab Nende sisekummide ka tehtud plätadega, punane hõlst on ümber, mõõk on nii-öelda või see oda on tal käes, aga mobiiltelefon on ilmunud juba puusa peale, et jah, naljakas on see, et ei kella ega ka mingit aga mobiilimaani, Tansaanias saab. See on raadio kak, internet R2 punkt. Reisipalavik seikleb täna mustal mandril ja asume nüüd suuruselt maailma 31. riigi Tansaania kaunimate kohtade ja põnevaimate vaatamisväärsuste juurde. Alustame äkki sellest, milline on Tansaania pealinn, too tooma. Noh, tegelikult nõnda ju alles mingi 10 15 aastat pealinn, et ennem oli tarressa raam ja ega tegelikult kohalikud teavadki seda pealinna ikkagi tarressalaamiks, et noh, et, et nende jaoks on nagu see, et on küll suurim linna ja Tomann siis pisipisike linnake, kus siis nii-öelda nende valitsus kokku kutsutud, teisal ei ole ülikooli, aga ei seal ole mingit sellist muud suurt asja, et ega sinna tegelikult tavaturisti satugi, et sa peaksid ekstra selle teekonna ette võtma, miks nad üldse sellise vahetuse tegid pealinnaosas? Seal oli tegemist nagu turvalisuse küsimusega kõige enam, sest noh, tarressaaramon ikkagi number üks linn, suur rahvusvaheline lennuväli ja eks seal oli ju 20 aastat tagasi selline poliitiline rahutus ja ma arvan, et pigem selline turvalisuse mõte, et viia ta väiksemasse linna täna ja nad tegelikult plaanivadki või kuidagi, et see pealinn nagu peakski olema liikuv, et on mingi 20 25 aastat linnas ja siis nagu rändab teise kohta. Milline on Tansaania suurim linn, tarressalaam. Palju seal tänaseks elanikke on? Kahe-kolme kaks miljonit. Kindlasti, ja seal on kõik täpselt samad asjad olemas, mis ühel suurlinnal vaja on. Ma ei ole muidugi üheski tarressolaami ööklubis nüüd viimati käinud, aga kui ma tahtsin kinno minna siin neli aastat tagasi, siis kino oli välikino ja suurel ekraanil näidatud vähemalt 10 aastat vana, milline, ma isegi ei mäleta, Nikolai sketš oli seal peaosas, mängis midagi ja põhiliselt valged vaatasid, et et mustade jaoks on oluline see oma seriaal. Kui meie vahime seepe, siis vaatavad seda kordi rohkem ja hästi odavalt ja hästi kiiresti toodavad oma oma nii-öelda seepe ja vahivad neid telekast, et Nenna nagu sellist kinno minekut meelelahutusvormina eriti ei harrasta ja ütleme mingit teatrit ja sellist asja, et ööklubid on kah ikkagi rikkamale kontinendile sihukesed kohalikud ööklubid on isegi sellised kuu võetakse õhtul pere kaasa ja noh, et, et süüakse hamburgerite ja küpsetatakse, ei räägi, et et jah, ütleme, mingid hiphopi klubid või sellise, neid on ka, aga ja ega see on ikkagi natukene ütleme, rikkamana. Torrese loom iseenesest on suhteliselt meda öeldud, mõttetu linn, aga ega seal midagi teha ei ole, et kui seal ühe päeva peatuda, siis sellest täiesti piisab. Valged ilusad liivarannad jäävad kahjuks kõik, kas siis natuke ülespoole või allapoole. Muidugi on nüüd populaarsemaks saanud tarressalaamis võetakse rendiauto ja siis hakatakse nagu ise minema, kuid seal on sedaani ja see luu ja Mikumi rahvuspargid suhteliselt lähedal, et võid nagu ise sõita ja seal ruumi ja seda maad avastada. Üldjuhul ikkagi nad ei taha lasta rahvusparkides nii nagu näiteks Namiibias või, või siis Lõuna-Aafrikas, et ta läheb nagu oma oma džiibiga. Sa räägi lähemalt nendest rahvusparkidest, mis sind ikka jälle Tansaanias tagasi kutsuvad, tõmbaksin nagu rahvuspargid pooleks. Et on need, mis on siis nii-öelda seal sisemaale. Serengeti osad, Serengeti teadupärast on siis üks kuulsamaid rahvusparke, et kõik minema filmi raamatut, Serengeti ei tohi surra. Ma saime haaramisi saugeeni poole peal on ka Serengeti osa. Seal on see võlu, et kui olla minna oktoobris ja märtsis loomade ränne, et seal on nagu meeletud loomakarjad, samas on väga palju turistanud Serengeti, Korongoro ja Leickmanni, haara Taran, kiires on nagu number üks safaripiirkond ja suured lossid ja kõik see on natukene juba väga-väga kommertsiks muutunud. Sõites veel ülespoole ehk siis Victoria järve äärde, kus ka on võimalik külastada šimpanse jäävates loodusmatku. Seal on nagu ööbimine, kas telkides või siis sellistes tõlkämpidesse seal niukseid saksa turistide horde ei kohta seal väga huvitav, aga vaieldamatult minu lemmik on muidugi ise luu, et see luuga on nagu see lugu, et need, kes nii-öelda tahaksid üheks kaheks ööks minna lihtsalt loodusesse satud nagu kõige rohkem. Et on lähedal sansi paarile sa seal jagada nii-öelda selle safari rannapuhkuse ja sa oled osa nagu loodusest, samas on inimesi, kellel ei ole see lumi, nüüd ei saa öösel magada. Nad kardavad, et elevant jookseb umbses telgist üle, jobu röhitsev sul seal ukse ees ja ta on jah, hästi ehe, ta on nagu sa oled ikkagi osake loodusest, kämbis on maksimaalselt võib-olla 12 voodikohta ja noh. Kellele meeldib selline minul on meil selline safarivorm või selline puhkamise oru. Põhjas asub ka Aafrika suurim järv Victoria, mida Tansaania jagab Ugandaga. Milline on see Victoria-äärne piirkond? Sinna ka sõita tasub küll, aga on siis nagu kaks varianti, et kas võtta piisavalt palju aega endale minna sinna kas siis safari džiibiga või singi mingi kohaliku transpordiga seda piirkonda seal avastada, aga aga sugugi kallis, need väiksed lennukid tšarterlennud tegelikult tänaseks on nende väikeste lennukitega nagu meilgi, ütleme, Ruhnu ja Kihnu vahel, sellist kümnekohalised ja ka väiksemad nendega on ikkagi kogused, on saania rahvuspargid kaetud. Ega ta muidugi odav lõbu ei ole, aga saab vähemalt kiiresti kohale, et mina olen just kuulnud, nagu seda ette heidetud, tegelikult arvatakse, et minnakse nagu sinna koha peale, istutakse autosse ja paari-kolme pärast on tohutu meeletu loodused, tegelikult kohapeal sõitmine sinna võtab ikka päris kaua aega. Et kui sul nii-öelda ei ole seda raha, siis on palju aega ja kui sul ei ole aega, siis sul peab olema palju raha, et kahjuks need kaks asja 11 pole üles leidnud. Mis seal on, näiteks räägib seal Serengeti piirkonna tugevaks plussiks on, et ka siis, kui vihmaperiood on seal alati loomi, on tal võimalik nagu safarid teada, et paraku need minu lemmikud see luu ja sedaani emmiku ummine, et kahjuks on kinni siin märtsist kuni mingi uulinitajat isegi suvel siin rohelised, nii kõrge ja vesi ja seal noh loomi sinna jah ei lasta lihtsalt inimesed, et see on nii padrikuks kasvanud. Milline see vihmaperiood seal on ikkagi selline tugev, et sajab nagu sein. Jah. Aga oleneb jälle ka piirkonnast, et näiteks kui ma võtan saarel ehk siis sansibar ja selle ümbruse, siis sadu on kaks-kolm tundi ta tõeliselt tugev vesi on sul võib-olla põlvini ja ülejäänud täna on tegelikult selge, ta võib ka sadada kaks päeva, aga, aga ei ole niimoodi, et sul nüüd kaks kuud lihtsajab, sajab, sajab sisemaal ütleme, võib küll olla niimoodi, et nädal aega ainult sajab, sajab, sajab, ja siis on ta jälle nagu väga, väga palav ja kuivatab. Millal siis tasuks planeerida oma reisi Tansaanias? Turisminumber üks aeg on detsember, jaanuar, veebruar, minu lemmiku november novembrit isegi öeldakse, et see on nii-öelda vihmaperiood, aga ma pole aru saanud, et see oleks vihmaperiood, välja arvatud siis, kui viimane kord grimensiaal otseseid ronida siis oli tõesti arvavad, et see kisma meri, et et tegelikult see sabin on, samas võib olla suhteliselt lühike ja pilv taevas on küll pilves, aga mis mulle nagu meeldib, et turiste on vähe. Heinad on normal. Millised on Tansaania mäed ja loomulikult Kilimanjaro? Number üks on jah, Kilimanjaro ja noh, mis seal salata, kliima soojenemine on ka selle mäekesele mõjunud kahjustavalt, et valge mütsike, mis tal seal peas on, seega sulab aasta-aastalt väiksemaks ja vahepeal käisid naljad, et räägi nimodi saarlase sulasse, valge müts päris ära, aga tegelikult ikkagi see igijää või lumi on seal täiesti alles. Kilimanjaro on, tal on samamoodi, et noh, parimaks kuuks ronimiseks peetakse juulit ja veebruari aga siis jälle on sul see miinus, et sa ei saa aru, et sa nagu oled selle loodusega üks raja pealt kõrvale, noh, vastan niipalju, et ikkagi kuist natukene tahaksid üksinda olla. Ma soovitan võtadki selle perioodi, kas september, oktoober, november või siis lükates veebruari lõpu märkis, muidugi siis on tõsine oht saada märjaks ja vihmaseks, aga nauding on hoopis teine kui massiga matkata. Oled maininud, et sinu üks lemmikuid, ansansybari saar. Räägi sellest. Transpordisaar on tegelikult 50. saarest koosnev saarestik ja see peamine saanu Kuija mida meie sondi ma olin, teame mis nagu mulle selles ansi pori juures nagu meeldis, kui ma sinna esimest korda sattusin, et kui üldiselt öeldakse, et aafrikal või noh, pole nagu ajalugu, siis selle saare seda õhkab nagu igal pool, et, et seal on nagu legendid ja võiks ajalugu ja hooned ja rahvas ja need meeletud, lõpmatult pikad liivarannad. Et kõik on nagu seal olemas. Nii et kui mujal pead sa seda natuke otsima, siis sealt sa leiad selle kohe. Ei ütleks, et see rahvas on seal sõbralik, rahulik, teda ei huvita see surist, ütleme ma mõtlen, see, kes see kalur on ja kes seal nii-öelda seda tööd teeb. Kui sa oled suhtes Londonis või seal linnas, siis inimene On agressiivne, üritaks turistile igasugust kola pähe määrida. Aga Ma kujutan ette, et seal on vist mingi 30 saart, kuhu valged pole üldse lastud lastagi. Et ega tegelikult Pemba Saarele tuli esimene Valgamaa turismiäriga alles mingi 10 aastat tagasi ja et nad on suhteliselt oma usus kinni oma põhimõtetes. Oleme ise ju selle süüdi ektokoguse orjavedu araabia maadesse, käisi sansi Parilt ja ja eks see ajalugu on suhteliselt värske neile, et, et miks me peame siis tahtma seda tolerantsi, et võtke meid vastu, paneme iga iga põõsa alla potellibisti kuritegelik. Me oleme ju neid kunagiselt nii-öelda karjade kohta välja tassinud. Milline on Tansaania loomaaialinnuriik? Pole vist Aafrika mandril oma liikimist Tansaanias nagu ei ela välja arvatud siis valge nina, olevik ja rangu, tangu ja gorilla. Šimpansid on Victoria järve ääres nagu elutsema, täiesti olemas. Mis on siis nagu muidugi raskem on see ninasarviku leidmine, nägemine ka seal uus, näiteks ringi sõites ma olen seal vist olnud kümmekond korda mina ninasarvikud tselluloos näinud, et ainult nagu korrangooros, et ma tean, et nad elavad seal kuskil, aga nad on nii padrikused, et ikkagi ise looma nägemine on seal nagunii-öelda, jaht fotoaparaadiga või jah, selle autoga, et ning pargivalvurid annavad ikkagi ennem selle info, et kuhu piirkonda nagu tasub minna, mitte et noh, et selline jahipidamine ja kas siis püssiga või fotoaparaadiga noh, nii-öelda kahte sorti, kas on mehe või on siis etteaetud uus, nii-öelda äri liig aafrika riikide vahel on need riigid, kellel ei ole loomined, ostavad teistelt riikidelt siis teadupärast kodusõja ajal ja olin ju Mosambiigis ja kus praktiliselt loom üldse pole. Et kõik tapeti ära. Et siis ma saan, viik on alustanud nagu Tansaanias loomade sisseastmes. Reisipalavik noomima rännakust raadioeetris. Head raadiokuulajad reisipalavik rändab parasjagu koos Jaanika Vaikjärvega Aafrika idarannikul asuvas Tansaanias. Tansaania on olnud eelmisel sajandil saksa ja inglise võimu all ja enne seda veel paljude teiste riikide võimu all ning kindlasti on hästi oluline teema sealne orjakaubandus. Mis on nagu need märksõnad versansi paarile, mida ma võiks öelda on, et Livingston alustas oma Niiluse otsinguid sealt? Livingston oli ju see esimene orjakaubanduse vastu võitleja ja Stondownis on lausa kirikus, siis on siis nagu sellest puust, kus lülingst on nii-öelda suri selle puu alguste suri sellest puust on tehtud siis nagu rist ja mis on veel huvitav seal kirikused. Et need, inglased olid läinud safarile jätnud siis need kohalikud nii-öelda kirikut ehitama ja siis asi põli, kirikul on sambad, rokokoostiilis, sambad tagurpidi. Et see, mis on mõeldud põrandale seal nagu laiali pandud ja Kaubanduse asi seal ikka oli, oli, oli meeletult julm, et tegelikult seal linn on nagunii-öelda pooleks tehtud, kuidas siis, et verejõed voolasid sealt linnast merre ja näiteks naised, kellel olid alla kolmeaastased lapsed või noh, ütleme ega nad ei osanud hinnata, kui vana see laps on. Kui naine pekstes peksti, siis mingiaeg on ju ei karjunud, siis laps jäeti ellu, kui naine hakkas karjuma, ei suutnud seda peksmist välja taruda, siis orjalaps tee jälle ema, nähes, et see kogu see orjakaubanduse ajalugu, see on ikka meeletult või ka et sellel nagu tasuks nagu, nagu süveneda natuke rohkem, kui sinna saarele satub. Milline on Tansaania tänane majanduslik olukord, millesse riik üldse elatub? Põhiline sissetuleku allikas on põllumajandussisemaal ja saarte peal on ikkagi turist. Võiks öelda, et turism on muutumas ka sisemaal juba number üheksa just nimelt need igasugused safarid ja kõik selline ronimine Kilimanjaro otse ja see pool, aga mis on nagu jõududel. Jesse on Hollandi rooside, kui Keenia on põhiline Hollandi rooside kasvatan maa, siis nüüd on nagu eraldatud suured maatükid Hollandi roosikasvatajatele ja juba on nagu näha Arusoo ümbruses, kuidas siis nagu kasvuhooned kerkivad. Et tegelikult ma ei ole Tansaanias nende kasvuhoonetes sees käinud, et ma olen käinud vaatamas Keenias täielikult, see on ikka väga. Vaatepilt siis tegelikult kemikaale, koolidega töötamine. Ja need on nii noored inimesed, kes seal töötavad, et nad omavahel räägivad, et see eluiga, kes sinna lähevad nagu tööle on 35 ja mitte rohkem pärast seda, kui ma esimest korda nagu üldse, nagu kokku puutusin Hollandi roosidega ja Aafrikas siis ja ikka Eestis ostes küsinud, kust need roosid traat ka seal on nimetuse all hollandi roos või on nad Eestis kasvatatud rask? Jah, päris jõhker, ma soovitan seda kõikidele raadiokuulajatele uurida, kust tuleb teie söök, jook, lilled, kõikvõimalikud muud kaubad, mis on selle tegelik hind mitte ainult numbrites, vaid ka kõikides muudes mõtetes. Tegelikult. Ainult ikkagi nii ravimid kui mingisugused toidud, joogid katsetatakse päris palju, aafriklaste peal on ju päris palju tehtud selleteemalisi filme ka, kus nii-öelda valged üritavad võidelda selle vastu, aga see on ainult nagu hääl kõrbes, et et ongi kaks varianti, et kas sa siis iseennast kontrollida või parandada, et nagu seda maailma me keegi muuta ei suuda. Ja siis muidugi, kui nüüd tulla tagasi selle sissetuleku allika peole, siis hästi suur osa sisemaas kasvatavad sibulaid. Et tohutu sibula business on riikide vahel. Aga mis on nagu tahaks nagu naljakas, et, et kui üks küla kasvatab tomatit, siis kogu küla kasvatab tomatit näiteks sul ei ole võimalik indeks autoga peatuse kuskil küla juures, et ma tahaks, ostutame kartulit, tomatite kurk ja võib-olla võtta veel mingisuguste puuvilja ka siis see võimalus täiesti puudub, kui kartuli, külasem, kartuli, tomatiklaasi, tomati, sibulakilo, sibulaid üleüldse see mõtlemine, et kui naaber midagi teeb, siis mina teen ka täpselt sedasama asja. Et selline kopeerimine ja arusaam näiteks, et oh, et ma tahan poepidaja olla, siis nad ei mõtle, et noh, et, et kas need inimesed ka mööda käivad või kuidas logistika on, et et nad teevad oma äri mingi valitsuse kohta ja siis mõtlevad, et kõik inimesed ei käi, et see on täpselt sama hea, kui sa läheksid suvalise põllu peale, panen oma poe püsti ja siis mõtled, et miks keegi siia ei satu. Näiteks huvitav fakt, kui ma nagu Tansaania koha pealt võiks öelda, et on suhteliselt normaalsed seadused ja nagu arusaamad siis selline huvitav koht on selles ansi paared alles siin kümmekond aastat tagasi muudeti ära selline seadusetu, näiteks kui mees elas mehega, ehk oli geipaar, siis sai 25 aastat vanglakaristust, kui naine elas naisega, siis seitse aastat vanglakaristust. Ja kui lapsepilastus ehk siis meesterahvas magas poisiga kukkumine ehk siis poomine nagu kõigi kõigi nähes et selline seadus alles oli 10 aastat tagasi, et see siis nagu muudeta ära ja üldse nagu selline omasooarmastus on, on täielik, täielik tabu. Et eks sellepärast ju ka nagu Freddie Mercuryst seal ei räägita, et kellegilt küsida. Freddy Mercury sündis Ansboril, et umbes ajalugu ja ja eks inglased olla üritanud seda muuseumit sinna minu arust juba viis, kuus aastat püsti panna ja valitsus olnud, et milliseid tabusid seal veel kohtasid, kusjuures nagu selline teispoolsusega suhtlemine ja vaimud ja sellised kummitused ja selline puudu on äärmiselt populaarne, populaarne aga, aga sellele sellest räägitakse, sellele mõeldakse ka väga, ütleme intelligentsed inimesed, kes siis on ülikooliharidusega, Nad ikkagi usuvad teispoolsusesse vaimudesse ja nõidade selline arusaam on väga tugev üldse selline nõidumine, et on sellised koopad, kus siis käiakse pimedas, pannakse seal mingi tuluke põlema ja siis tehakse mingid väiksed rituaale. Et see ei ole üldse mitte mingisugused sektid, vaid tegelikult, see on päris nagu küladega on mind ja kõik selline transsi viimine ja, ja siis tantsimised mingite jumalate palvused ja noh, neid uskumusi on seal tõsiselt. Tähelepanugurmaanid näljased hõrgutiste fännid ja lihtsalt söögisõbrad algamas on reisipalaviku kõige isuäratavam osa ehk rahvusköögi tutvustus Jaanika, mis iseloomustab Tansaania kööki, mida süüakse ja kuidas süüakse. Number üks asi, mida kõik söövad, on riis, aga mitte tavalist riisivein, riis maitsestatakse ära ja nad kutsuvad seda nii-öelda spaysraisse, eks veis nagu vürtsi riis. Et tegelikult kõigepealt keedetakse see riis siis nii-öelda rõhkeksi, saetakse söed kuumaks, siis rõhke riis segatakse, no jumal, sinna pannakse kaneeli, kardemoni, muskaatpähklit, igasuguseid pipraid, erinevad segud ja siis pannakse ta sinna süte peale nagu hauduma, teine pann peale ja kuumad kivid veel omakorda peale siis riis nagu haudub seal nende maitseainetega siukseks, mõnusaks pruunikaks. Ja seda nad kutsuvad spays viis ja see on tõsiselt hea. Siis on muidugi igasugused kalaroad, liharoad, jaa, jaa, kõiksugu asjad, mida on võimalik õlis küpsetada ja väga väga maitsev asjansybari pitsa. Et see tegelikult väljunud pannkogusest on siis munaga hakkliha ja igasugused sibulad ja maitseained nagu ära tükeldatud ja mõlemalt poolt siis nagu ära panni veel praetud, alanud kutsutud osansiberi pitsaks. Muidugi vaieldamatu lemmik on kaheksa jalga, et paljud ei söö seda ja mina ei saa üle ega ümber kaheksa last, et see on juba omaette nagu protsess, et kui kalurid tulevad merelt, siis kõigepealt visatakse need liiva peale kaheksa ajal ja siis külapoisid tulevad suurtega kaigastega. Ja mida rohkem me seda kaheksa peksa, mida ütleme see kaheksajalg on seda maitsvam ja pärast on, et need, kes ütlevad, et kaheksajalg on üks jaane kumm, siis nad ei ole õiged kaheksa seal ka saanud kaheksajalg on väga-väga pehme liha Nende iminapa tööl, kui nad on ära krõpsutatud, ütleme ära grillitud niimoodi, et nad mõnusalt krõmpsuvad ja sisemine liha on niisugune hästi pehme, siis super. Nende jaoks ei ole absoluutselt mitte Tartus piim või kohupiim või neutra jogurtit veel võib-olla söövad. Aga kõik selline viimane kodujuust või mis iganes, see on Nende jaoks menüüst täiesti välja kirjutatud kui meie, nagu mõtlema, et issand jumal, kui saaks mereande, kaheksajalgu, austreid, lopstereid, neid nad absoluutselt, see on puhtalt liha peal, et ütleme, sandi varirahvas kala veel, aga kõik see, mis on nagu meie jaoks see nii-öelda number üks vetika mereand, siis nende jaoks on see selline rämps, et ta ainult ainult turist sööbki sellist. Et nad kasutavad vist ka väga palju kookost oma toiduvalmistamisel ja muideks Kas te teate, milleks Aafrika naistele tselluliiti sellepärast et tarvitud ainult kookosõli kookosõli puuduvad sellised elemendid või ained, mis nagunii-öelda tekitavalt tselluliiti, et kookosõli käib nii nii-öelda toidu sisse kui ka keha peale, et kõik massaažid ja kõik asjad, mida nad aga sariprotseduuridega spaades kasutavad, ongi kookosõli peal. Suhteliselt palju toite on tegelikult tulnud Araabias maadest ja on siis kohandatud vastavalt siis sellele maale on tegelikult täiesti nagu kahte sorti köök, ütleme üks on selline suahiili köök, mis siis on sisemaa ja teine on siis sandipaarid, et et see asi puriköök on hästi tugevalt mõjutatud Araabia toidukultuurist ja mereandidest, nagu loomulikult ka, et sisemaal siis kala ei ole, siis seal on ikkagi liha number üks. Kuidas süüakse käega, mis on minu jaoks natuke nagu harjumatu vastuvõtmatud teid nii sisemaal kui kui sansi paaril süüakse parema käega vasaku käega toitu ei puututa. Et jah, kui sa oled restoranis või kui sa oled nagunii-öelda selle turistiga koos ja kuskil avalikus kohas ehk läheb sööma, siis ikka kasutatakse vahvlit kodudes süüakse käega ja noh, minu jaoks nagu ongi see harjumatu, et kui sa võtad seda riisi ja sousti ja kõike seda asja, ma olen nagu peoga otsa on komme, mida ma ei ole siiani suutnud endale nii-öelda meeldivaks teha. Milliseid põnevaid roogi toite seal veel on? Nad ise söövad? Põhiliselt ütleme, on, on maisipudru, et kui me räägime sellisest külaelanikust vaesest elanikust igapäevasest söömisest, siis riis on juba luksus, et see maisiga, et mis on täiesti nagu maitsetu valge maisijahus, pudru see on nagu number üks toit ja siis teine on nagu, kui ikkagi võimalik, siis valge sai teed ehk siis tšai suahiili keeles tšai ja siis see valge sai, kui seda saadakse otse osta ja siis maisipudru on nagu see külatoit, et riis on juba klass kõrgem võimalus ja mis siis nagu puu otsas kasvab, et tegelikult Tansaania peale kukkus, kasvab seal erinevaid banaanisorte mingi 38, nendes kuus kuni kaheksa kasutatakse nagu juurviljana ehk kartulina midagi, mis on väga hea, ongi näiteks seesama kartul banaan, Jaan kookuse karri kastmes, et maitseb täpselt nagu keedukartul on lihtsalt kaste peale tehtud ja kõik see, mis siis ütleme, see loodus annab, on ikkagi söögi söögipoolis, et liha endale lubada ja, ja kala saab endale lubada ikkagi jälle natuke rikkam. Ja kui see liha siis nii-öelda loom maha lüüakse, siis liha kuivatatakse ära. Ja, ja siis ta võetakse nii-öelda sahvrisse, see oli ka neil ei ole seda võimalust, nagu meile soolaks sisse viiks, keldrisse. Nemad kuivatavad seda, milliseid puuvilju seal veel peale banaanide süüakse. Lemmikuks võiks pidada ananassi, mis on väga-väga magus, et nii magusaid ananass ja kui ma olen seal söönud mujal ütleme, Ugandas ühel Polago saarel, seal on ka väga magusad asi, varjumade magusamad, siis noh, nimetasin 38 erinevat banaanisorti alates siukseid kahe sentimeetri pikkustest, lõpetades suguste suurte toigasteni välja. Siis on väga maitsev, on Jack Fruit papaia, passi on sansibori õun, kõik nad on seal esindatud, ütleme see tüüpiline troopikapuuvili on seal ikka kõik esindatud, aga mitte küll nagu 12 kuud, et ikkagi paljud asjad on hooajalised, mis on nagu nendest teistest toitudest mulle eksootiline. Ütleksin pigem jooke, et ma ei olnud varem olnud kuskil nagu seda spays kohvi ehk siis samamoodi. See on röstitud juba erinevate maitseainetega ja siis ära jahvatatud. Et sansybaril ongi nagu oma maitseaine hõnksid. Kui sa seal nagu ringi liigud, siis kogu praegu on nagu selline kirme kaneeli ja nelgi lõhn nagu õhus. Eriti kui veel satud seal Stondonis nendesse kitsa kestesse tänavatesse, kus on mingid kohvikud ja nad on just nagu ma neid kohviube ristinud, mingite maitseainetega jahvatanud, et siis nagu mitte kuidagi ei saa mööda minna, et sai nagu ei joo. Mida veel peale Chaya kohvi juuakse, kas nad? Võtavad kuna tegelikult alkohol on kallis, siis külades käib puskariajamine, et on nii-öelda oma külaõlu ja külawiski või külapuskar napsudest konjaagi ja, ja siis rummu Kunemata muideks ma ütlen vahele ta, kuna ma arvan, selline tore sõna, mida lausutaks absoluutselt iga asja peale, see tähendab ei ole probleemi ja seal millegiga nagu üritad vaielda või üldse mingit asja ajada, siis absoluutselt iga teine sõnana kuulamata eestlased arestinud selle eesti keeles kohe läheb jamaks, et ta, kuna ta ta on eestlaste kaelamaksuga tegelikult nende jaoks ongi, kuna ta pole Osad kuulajad ehk teavad koriin Hoffmanni kirjutatud raamatut rahvusvahelist pest sellerit valgema sai mis on ka eesti keeles ilmunud, aga tänaseks ammu välja müüdud, kus ta räägib oma värvikate seiklustest Aafrikas armumisest, kohalikuma, Saisse abielust ja üldse elust, sealsest perekonnast ja palju muud põnevat. Jaga rasket. Jaanika, kas sa tead analoogseid lugusid? Naistest ja isiklikult on nii mõndagi, kes on oma südame Tansaanias maha jätnud. Ja üks naisterahvas on abielus, maa sai ka ja ma arvan, et teine abiellub kohe-kohe küll mitte mad haiga, aga Pemba saarete ühe noormehega. Kuidas meil see vastastikune kohanemine käib, arvestades seda, kui erinevad on kultuuritraditsioonid, kogu see perekondlik teema kliimast? Rääkimata kuna ma ei ole näinud lahkuminekuid, ma olen ainult näinud neid nii-öelda käest kinni kõndimas ja olemas väga õnnelikud, siis tundub, et, et see toimib, et nad on rahul, et aga siiski ma olen seda meelt, et kui valge naine peaks abielluma must, aga ehk siis kohaliku kui aafriklasega, siis tuleks minna sinna elama ennast, kelle skulptuuris ümber kohandada. Jah, siia võib tulla, aga, aga siiatulek on pigem külastus. Meie ühiskond ei ole niivõrd tolerantne ja nii võrd valmis, et võtlasi ja mustanahalisi vastu. Ja ma arvan, et et lihtsalt ka inimese seisukohalt vaadatuna see ema sai näiteks. Tal on kindlasti meeletu koduigatsus, et tänaseks on rännakutel jõudnud Eestisse ja nad elavad õnnelikult ja armsalt siin, aga ma kardan, et see koduigatsus tuleb päris kähku. Huvitav veel on kindlasti ka see, kuidas ta saab siinse nii-öelda urbaniseerunud linnaeluga hakkama koos kõikvõimalike tehnika imedega, pluss ka kliima, mis juba on tavalisele eestlasele. See on üsna vastuvõetamatu, no mul on endal yks sõber, tuttav töökaaslane, kuidas nimetada, kes on voodi nagu Eestis käinud mõned aastad tagasi, õigupoolest on ta lausa kaks korda Eestis käinud tööalaselt ja tema tuli ka nii-öelda Euroopasse esimest korda. Nalja sai kõvasti. Et kui, kui ta saabus jaanipäev ja pikk lend oli selja taga, selline päev oli kell üks, kaks. Kuna ta oli väsinud, siis me panime sõpradega magama. Aga kuna me olime nagu teda oodanud ja katma plaaninud sööma minna välja, siis, kellel õhtul üheksa ajasime üles, et noh, et auto ootada, et peaks nagu minema ja siis ta tuli välja, õues oli valge. Ja mõtlesime ess küsis, et mis kellani. Järgmine päev kell üheksa aja kell üheksa uskunud, helistas stanzaniasse ja mõtles, et läheme, teeme halba nalja, ta kulunud arusaamad olid nii teistsugused. Et ta küsis selliseid küsimusi, mille peale nagu meie me ei mõtle selle peale, see meie jaoks kõik väga loomulik, mis tema jaoks on nagu totaalne maailma vastamine, ma arvan nüüd, et ka see ma sai, härra, kes on Eestisse tulnud. Temaga saab olema kindlasti veel rohkem nii-öelda ülekantud tähenduses nalja. Alates meie ühistranspordisüsteemist lõpetate bensiini tankimise, minul nagu võib-olla positiivne on see, et ei ole ühelgi eesti naisel kindlasti muret alkoholi veel, sellepärast et kuigi selles valgema sai raamatust ma saia, kes lõpuks väga tugevalt jooma ja, ja alkohol oli see, mis nagu röövis suure osa pere eelarvest, siis tegelikult ikkagi need kohalikud ei joo ega suitseta. Et jah, seal on küll külajoodikuid ja ajavad oma samakat, aga, aga üldiselt selline 90 protsenti on täiesti alkoholivaba. Klaas veini või pudel õlut on juba nende jaoks suur, nagu üks naljakas seik olidki, kus me jälle sõpradena viidime siis selle sandi paari noormehe sauna ja siis otis Trochynt ja siis jälle tulles õlut ja nii edasi, nii et, et ütleme, see pidu lõppes tema jaoks kähku. Hommikul ta nõudis, et teda haiglasse sõidutatakse. Tal oli malaaria, tema, ütleme haigused, mis on meil muidugi nalja, et ükskõik, mis haigus neil nendel malaaria, et ongi kaks haigust on ja noh, see on kõige hullem, aga väikegi viga on seal malaaria ja siis ütles, et ei ole, malaariasse on pohmaka. Et, et noh, ütleme selliseid nalju on nagu väga palju, siis ta ei saanud nagu aru, et miks ühistranspordi buss, Ühtegi inimest teeb uksed lahti, kedagi peale, tulemus läheb edasi ja ebarentaabel, et noh, et vähemalt 50 protsenti peab olema rahvast täis, et siis on nagu mõttekas edasi sõita. Tühjad bussid sõidavad linnas ringi. Uurime parasjagu koos Janika Vaikjärvega, milline on Tansaania kultuuripilt. Milline on Tansaania muusika Tansaanias. Muusika on hästi selline Kesk-Aafrikale omane ja, ja rahvuslik, et nad hästi palju kasutavad trumme ja ütleksin, niimoodi laulavad Tansaanias rohkem naised kui mehed, ka näiteks Aafrika mandri kõige vanem naislaulja, kes on ta tegelikult vanust, keegi pole suutnud kindlaks teha, et kas ta nüüd hetkel 105 või 117 ta isegi muidugi tahab olla ka 517, aga kohalikud ütlevad, et ta on 105. Siiani on täiesti teine muusik ja on plaate välja andnud ja laulab seal. Naised on pigem rohkem Tansaanias lauljat kui mehed. Aga ütleme nüüd, Masay kultuuri poolt on jälle mehed need, kes nagu rohkem laulavad ütleme, pill on ikkagi sellest puust või siis lehma maost või, või mingisugusest sellisest looduslikust asjast tehtud, kas siis viiuli koodivõi kandlemoodi meie mõistes nagu pill. Aga, aga kui rääkida kaasaegsest muusikat, siis noh, muidugi Nad kuulavad hästi palju hüpoteetiline ameerikalik hipopi, voola ja räppe ja, ja see on nagu, et ei ole mingit siukest chill out'i või siis diskot, et. Jah, ma isegi lugesin, et seda aafrika hiphopi stiili nimetatakse Bongo flavaks ja lugesin ka, et on aafrika rumba. Tead sa sellest midagi? Ikka salsa ja tegelikult päris palju miksitud. Et üks minu lemmikplaadisarju on putu, Maia play-ground ja nende lõputu maia sarjas on hästi palju sellist huvitavat aafrika muusikat, et ta on nagu ka muid kontinentide sinna juba sisse võetud ja ta lasti laiaks juba läinud. Tegelikult ei saagi nagu enam varsti ja öelda, et see nüüd Tansaania muusikas on geenimuusikas ikka täiesti palja miksitud. Justkui me mõtleme seda nii-öelda rahvuslikumat poolt. Ja noh, mis seal salata, ega mõjutused või selline disko ja chill out tuleb ikkagi Lõuna-Aafrikast, et aga jah, keskmaaga siis ongi üdi rahvuslik asi või siis päris kõige kultuur ja selline uma oma. Neile on ilmselt ka väga oluline tants. Ja nad on kordi painduvamad kui meie siin, et see teeb lausa kadedaks, kui vaadata, kuidas nemad nagu tantsivad, et aga ongi see, et mida sa nagu siis nagu tantsuna vaatad, et kas seda, mis nad tahavad nagunii-öelda seda rahvatantsu meile esitleda, ehk siis see tundub suhteliselt selline paigal hüppamine ja, ja noh ütleme Nende jaoks on tants mingisugune sõnum, et nemad ei tantsi sulle mitte selleks, et lihtsalt oleks fun vaid tants peab olema mingi eesmärgiga, et kas on siis nagu mingile jumalale suunale antud või on see mingi haigusega seotud või siis on seal mingi palve või on see siis ood, rahale ja mis iganes, et, et noh, ütleme selline suguharude või siis kohalikele tants külades, noh, kui on näiteks kummardus päiksele või täispeod, siis need on ikkagi seotud mingit uskumustega ja nendel tantsudel on niisugune oma oma aura. Et kui me räägime mingisugusest ööklubi tantsimisest, siis seal lihtsalt tasuks natuke nurgas istuda ja vaadata, et kuidas need kehad vähendavad, pöörlevad, et see on nagu selles super, kui hästi nad tantsivad tegelikult. Kas tead ka midagi Tansaania kirjandusest ja teatrist? Sellisel kujul? Teatrit nagu meil on, praktiliselt pole, kui on nagu mingi teater, siis teater on sotsiaalne teater on tellitud. Et tullaksegi nagu kokku ütleme, et umbes mingi teema näiteks aids või siis, või siis üritatakse mingit teemat, mis on nagu tellitud, et seal ei ole olemas sellist draamakirjandust või näitekirjandust või mingit dialoogi või monoloogi või absoluutselt teater ongi siis see, kas on siin mingi suguharu, suitsetame sisemaal või, või siis või siis on linnadesse, et sul on nagu sotsiaalne teater, hästi, palju ka kunsti on sotsiaalset kunsti, mis on nagu minu jaoks nagu hämmastav, et, et on näiteks nagu meie meie jaoks koomiks või mingisugune joonistused ette ühe pildi peal on sul nagu mitu väikest pilti, kus siis suust välja joonistatud mingi tekst nii-öelda, et üritada nagu siis inimesi panna mõtlema või mingi arvamust muutma nagu läbi läbi nii-öelda selle teatri või siis selle kunsti. Rääkides kunstist, siis nad on ju tuntud oma imeilusa käsitöö poolest. Seal on lausa külade kaupa muutumas tööstuseks med tehakse siis nii-öelda puunikerdusin kas siis mingid kujukesed küünlajalad või siis lausa suuremad asjad, et eks ta ole ka mingil määral juba ekspordiallikaks muutunud ja, ja noh, see on lausa külade kaupa mehed istuvad ja nii nagu nokitsevad, et isegi, kellel nagu rohkem aega ma soovitanud pärast salaami lähevad, aga tal on üks, üks selline piirkond, kus siis on lausa ma ei kujuta ette mingi 1000 2000 käsitöömeistrid, kes nikerdavad omal neid, et sealt on olnud alati kõige odavam ja kõige huvitavam nagu endale midagi kaasa osta. Aga see on nagu selles suhtes ekstra ettevõtmine. Ja noh, naised ütleme, on ikkagi selline ehteehtepool, aga need ehted on natuke nõrgukesed, et me ikkagi siin nii palju, kui ma olen kokku puutunud nende, et ega siis ei pea nad seda meie elutempot siin kaua vastu, et nad on suhteliselt nõrkadest materjalidest, pigem see käsitöö, mis on puust tehtud eestlaselt eebenipuust tama. Rõhutan, et kui minna ostma endale mingeid suveniiri, siis ei maksaks esimest musta puud eebeni pähe ära osta. Esiteks evol raske, teiseks tasuks natuke nühkida küünarnukiga või mingisuguse riidetüki kaaslaseta suveniiri, et kas ta ei ole mitte kingaviksiga mustaks tehtud. Millised on olulisemad festivalid, pühad pidustused? Eks, põhilisemad? Vaid asju Utibuse haara, mida korraldatakse iga aasta esimesel veebruaril, nädalavahetusel, see on siis üks suurimaid Ida-Aafrika muusikafestivale, kus siis tõesti tulevad kokku Aafrika Mandri-Euroopa niuksed parimat muusikat, sellest on siin aastatega saanud suursündmus ja iga aastaga järjest suuremaks nagu kasvab. Ja teine suurem muusikafestival on siis nagu juunikuus sandi paaril Tansaanias on ka igasuguseid kunstifestivale, aga nad ei ole nagunii kuulsad, justkui nagu need kaks muusikafestivali Alt. Rääkisid enne, et oled sattunud ka traditsioonilisse pulma. Võib-olla kirjelda nüüd raadiokuulajal natuke pikemalt, millised need rituaalid ja tseremooniad seal on, sest meil jäi kõrva selline sõna nagu verejooks. Mine no ütleme, et see on, ma sai puhul access siis enne abiellumist veristatakse Lehmja, luuakse seda ehedat kuuma Krist voolavat pulbitsevast verd selle juures nagu ninapidi ma isiklikult olnud ei ole, et ma olen sellest kuulnud, näinud on ju, et aga ma sai pulma ja ma nagu sattunud ei ole, et saab. Ma loodan nüüd, et kuna mul on tekkinud nii-öelda siis isiklik tuttav mas haige siin ees hetkel Eestis on. Et kunagi, kui ta ja mind külla kutsuks, siis ma kindlasti palun paluksin, et ta kutsuks sellel ajal, kui jääks nagu pulmad, aga muud pulmad ütleme tavaliselt küla pulmad on ikkagi see, et kõigepealt isad lepivad kokku, et millise pruutis nagu võetakse, surub samas kui poeg on endale ise otsustanud naise võtta. Ja siis naine nii-öelda ostetakse ikkagi teistest pärast ma ka ära, et tütar on selles suhtes ikkagi raha teenimise allikas ja suhteliselt noorelt abiellutakse, et nagu see on juba nagu natukene halvasti, kui sa oled 20 nelja-viieaastane noormees ja sul ei ole veel lapsi. Et lapsed suhteliselt vara sünnivad. Ta on saarlastel. Ja siis, kui see pulma nii-öelda otsus on ära tehtud, et sa abiellud selle naisega isade poolt siis esimene pulmaosa toimub nii-öelda pruudi kodus ja teine pulma siis nagu peigmehe kodus, et ainult selline küladevaheline sõitmine ja siis jagu purudi juurest pannakse kõik need kaasavara ja kila-kola siis nagu peale mõned kingitused ja teistpidi siis tuleb siis nii-öelda kyla kolajalasete lehmakari siis teises külas nagu vastu, et pulgal iseenesest jah, pikad, et tavaliselt võtavad mingi nädalakese aega need asjad, mida me siin nüüd ette koristasin, need ei toimu nagu ühe päeva ühe tunni jooksul, et et ühel päeval on üks ettevõtmine line, teine ettevõtmine, aga noh, põhiliselt on ikkagi juba ka need kohalikud läinud selliste traditsioonide peale toimub selline ilmalik registreerimine. Tavaliselt on laupäevane päev ja siis lihtsalt see külapidu on, et noh, et vahel võib juhtuda isegi niimoodi, et külas on mitu pulmad järjest registreeritakse ära. Siis toimub üks ühine niisugune suur külapidu, et need, kes nagu veel väga traditsiooniliselt neid igasuguseid rituaale järgivad, need on ikkagi rohkem nagu sisemaal või siis ütleme sinna, kuhu nii-öelda valge ninaga sattuma. Millised sinu jaoks sellised kõige põnevamad uskumused on, et kas sa oled näinud ise mõnda puudu tseremooniat Pealt puutunud kokku mingite põnevate jumaluste kummardamisega? Ma olen natukene skeptiline selles suhtes, et kuna minu jaoks ikkagi on see tunnetus, et see valge inimene sa võid olla küll sõber aga kui ma ei saa sellest keelest sellest täpselt nagu aru, siis ega ma tegelikult ei tea, mida mulle nagu tehakse, öeldakse, et võid ju öelda küll, et tõmbasid, võtad laigust maha või või tee seda, et ma pigem nagu olen natukene skeptiline selles osas, et mine tea, mis needus või mis, mis baasime, loopis peale pannakse nagu respekt selles osas, et ma ei taha oma nina sellesse asjasse torkida. Et ma arvan, et, et kõikide üldse nende igasuguste suveniiride ja mingite asjade kaasatoomisega on, on vahel niimoodi, et tuleb endale hästi põhjalikult enam selgeks teha maskidest. Need maskid on need mask, tähendab ja kelle juures ta ennem oli ja et, et ära ikka endale igasugust asja, millel võib olla mingi negatiivne aura või mingi mingi mingi märk küljes nagu koju too. Täpselt samamoodi kehtib ka selle inimese kohta, et ära nagu ennast igale poole rituaalides nagu sisse suru, et Palling või see asi võib-olla hoopis suunatud sellele, et näed siin lollid turistid kraagelda ja tegelikult võib-olla kick saadab hoopis su suunas ja noh, maailm on kummaline, vahtleja. Head raadio kahe kuulajad, tänane rännak kuuma Aafrikasse Tansaanias on lõppemas meie suurepäraseks reisijuhiks Janika Vaikjärv, aitäh, et leidsid mahti meid natukene mustale mandrile iseloomulikust valgustada. Loodetavasti inimestes piisavalt uudishimu tekitada, Edise Aafrikat avastama minna, enne kui lõpetame, tahaksin veel teada, et kas emme Tansaanias see minekut on vaja end kindlasti millegi vastu vaktsineerida näiteks või midagi teada teha enne. Sinna minekut alati tuleks konsulteerida perearstiga või siis külastada Merimetsa haigla seda vaktsineerimisaga. Mina ütlen seda, et kuigi kõik vaktsiinid on soovituslikud. Ma alati soovitan teha A-hepatiidi, sest see on tavaline kõhuhaigus, mis levib eriti mereandjas, viis selle võid ka saada joogiveega või siis oma higise näpu suhupanekuga. Et Taebatiit võiks olla tehtud, et kas kollapalaviku ja dikteerijat ja kõike seda nagu vaja on, see on iga inimese enda otsustada. Kuid ja miks ma, miks ma nagu soovitan ühe vaktsiini ära teha, on ka see, et selle vaktsiini olid kaasas ka alati nii-öelda vaktsineerimispass. See selline mõnus kollane, väike vihikuke, mis on oma passi vahele mõnus panna ja see võiks alati olla sellistes eksootilistes kohtades, reisides Gazasse, mida me iial ei tea, kui on kuskil mingi epideemia lahti läinud. Ja näiteks, kui minul on üks kord Sancivari küsitud vaktsiin vaktsineerimise kohta, nagu seda dokumenti näha. Sest kui ka välisministeerium on otsustanud minagi, siis info siia jõuab väga-väga aeglaselt. Ja kui sul on näiteks küsitakse seda passi seal piiri peal ja sul seda ei ole, näosutasin, lükatakse kaheks kolmeks päevaks karantiini ja tehakse sulle need vaktsiinid seal kohapeal ära. Aga ma arvan, et see ei ole kõige mõnusam puhkuse algus, et seda ma alati soovitanud, et isegi siis, kui sa muid vaktsiin ei tee, siis teen midagigi, pass oleks olemas, sest tõenäosus, et nad sinna passi sisse vaatavad piiri peal on väga väike, et nad pigem vaaderdase sul olemas on. Teine asi on muidugi malaaria, et mina olen alati nagu soovitan malaariasse tablette süüa. Mitte sellepärast, et nagu, kas nad nende aitavad või ei aita noh, loomulikult peavad aitama, on ju. Et kui ka näiteks tagasi tulles peaks olema mingi jama ja see ei ole neid söönud, siis sul ei ole endale vähemalt mitte midagi ette heita. Kas on veel mõni nõuanne, mida enne Aafrikasse minekut võiks teada? Ärge unustage maha mitte kunagi sääsetõrjet päiksekreemi ja muidugi ärge unustage Aafrika ja sularaha, mitte krediitkaardil, krediitkaardiga ikka, seal ei ole mitte midagi teha, et jah, neid ATM ja, ja kohti krediitkaardiga maksta on piisavalt, palju on küla vahel, ei ole sellega midagi teha, et sularaha on mõttekas alati kaasat. Mis seal kõige mõttekam on dollar Tansaanias? Dollar, et eurodega saab hakkama ka dollar on nii-öelda maks, vahend. Et näiteks Tansaania silling 1000 shillingit võrdub ühe dollariga poes singid otsa saavad ja maksad pool arvet dollarist, siis on täiesti aktsepteerinud, et euro teiega võib lihtsalt juhtuda. See, et nad ütlevad 1000 shillingit on üks euroajalise kursiga, võib nagu natukene tõmmata saada. Mis keelt seal räägitakse, kas on võimalik saada inglise keelega täiesti? Vabalt hakkama inglise keelega saab seal, kus nii-öelda turist liigub isa vannides ja sapparites ja seal seal täiesti hakkama. Riigikeel on inglise keel, et muidugi enamus räägib suahiili keelt ja päris külla minnes hakata rääkima, siis kindlasti tuuakse üks külas, kes oskab inglise keelt sinu juurde, et selles suhtes ma olen seal üksinda päris palju nagu niimoodi autoga ringi sõitnud ja ära eksinud ja ma tulen autost välja ja hakkan nii-öelda õiget teeotsa otsima. Mulle kiivalt otsitakse inimene, kes suudab inglise keeles rääkida ja siis viiakse mind kasvõi kättpidi õige suuna suhtes, et et ei ole hullu midagi. Suur tänu Jaanikale ja muidugi teile, kallid raadio, kahe kuulajad kui internetis möllad käigega reisipalaviku kodukal aadressil www. R2 poee kaldkriips reisipalavik ja rõõmustage mind oma kommentaaride, arvamuste ja mõtetega reisimise teemadel. Te kuulasite saadet reisib olavik, mina olen Ingrid Peek ja me kohtume taas juba nädala pärast. Jään ikka, kuidas on suahiili keeles head aega. Head aega on täiesti tavaline pai. Nad ütlevad, by Champo käib tervituse kohta vaian ja taeva, aga mina ütleksin pigem saate lõpuks antes saunas. Ehk suurena.