ReisiVaarik noomimore nakkusraadioeetris. Kui rääkida reisimisest, siis eksisteerib minu jaoks maailmas kolme liiki reisisihtkohti. Esimesena märgiks ära kohad, mida ta nimetab, ja üksikute faktide järgi, aga mille kohta puudub mul lähem informatsioon, kuna ma pole seda punkti piisavalt ahvatlevaks mõelnud endale sageli ka selgub, et olen olnud ülekohtuselt kriitiline ning pärast jutuajamist seal viibinud või reisinud inimestega muutub ka minu arvamus sellest maast või linnast. Hea näide siin on näiteks Odessa, mida paar nädalat tagasi meie saates käsitlesime. Teise kategooriasse liigitaks maad, mis on niinimetatud mekad, kuhu tahaks minna iga natukenegi reisimisest huvitub inimene ja kes sooviksid natukenegi maarjamaa tolmu oma modernsetelt viiskudelt kida. Sinna kuulub näiteks Austraalia. Ning kolmandaks liigitan ma enda järgi sihtkohad, mis omavad minu jaoks mingit erilist aurat, põnevust ja võib ka öelda maagiat. Mõnes mõttes võib see olla ka ohtlik, sest sageli ei lange su ootused kokku tegelikkusega. Kuid mis saab olla veel parem, kui tegelikkuses avanev kogemus ületab kordades sinu mõtteis projekteeritud slaidishow. Üks selline maa minu jaoks Indoneesia, mida ma ise paar aastat tagasi külastasin ning millest ma ka siin saates olen rääkinud. Kuigi jah, istusin ma teisel pool lauda ja proovisin oma kogemusi verbaalselt formuleerida. Kuna Indoneesia on riik, mis laiub üle 17000 erinevast saarem siis otsustasin asja spetsiifilisemaks ajada ning tutvuda ka nende paikadega selles riigis, mida ma ise külastanud pole. Mäletan, et Indoneesia reisi kavandades jätsin sihtkohtadest kohe Väljamaalisaare. Minu jaoks samastus ta ülerahvastatud turistidele fabritseeritud kohana, kus valitsevad kõrged hinnad, puuduvad minu lemmikud lokkavad džunglit. Kuna siiski paali on üks väga hinnatud reisi sihtkohta, siis otsustasin asja lähemalt uurida ja võin öelda, et ma eksisin. Vaalid leiab kõike, mis näiteks minusugusele reisijale vajan džunglit Emmdeemset saunaga. Seal on ülimalt ilusad rannad, põline kultuur, religioon kui ka vilgas ööelu ja võimalus tutvuda niinimetatud külaeluga antropoloogilisi ees, märkida ka meie saatekülalise üle on mul hea meel, sest tegemist on inimesega, keda me kõik tunneme ning tean, et reisimise puhul jagame paljuski ühiseid väärtushinnanguid. Ehk valime pigem metsa ja templi kui poe ja öölokaali. Nii et loeme oma lennuki startinuks ja hakkame paali saare kohta uurima. Tänaselt reisikaaslaselt saatekülaliselt raadio kahe peatoimetajalt, Heidi Purgalt. Reisipalavikusaade läheb siis täna vahvale Bali saarele Indoneesias ja meil on siis külas nagu eelnevalt ka mainitud. Heidi, tere, Heidi. Ja Henri ja tere kõikidele reisipalaviku kuulajatele. Nagu ma siin sissejuhatuses juba mainisin, siis kunagi, kui ma kavandasin enda Indoneesia reisi, siis vali oli niisugune kõige populaarsem või ütleme, niisugune koht, millest ma nagu nimepidi teadsin. Et selle kohe välistasin, kuna minu jaoks Balijoni selline, et turismikoht, mis on minu vaimusilmas, oli turistidest ülerahvastatud ja mitte päris see, mis ma otsisin ja lootsin, aga siin ennem kui ma sinuga rääkisin, siis sain aru, et ma olen täiesti eksinud. Räägi, millal sa käisid, miks sa käisid ja milline koht on vali saar. Ma käisin Balil suhteliselt hiljuti ehk siis aastal 2009 märtsikuus märtsi lõpus, aprilli alguses. Mis ajaliselt oli väga õige aeg sinna reisimiseks, sest lõppenud oli just suur vihmaperiood ja päike oli väljas iga päev, noh, mis on seal muidugi tavaline, aga vihmaperioodidel mitte. Selline minu Pali unistus sai alguse tegelikult ilmselt kuskil kaheksa üheksa aastat tagasi, et ma mõtlesin, et see on selline koht, kuhu ma tahaksin minna. See oli väga salapärane. Noh, ilmselt kõik tänu religioonile, selle saare ajaloole asukohale kõik sellele, mis seal, mis seal toimunud on, tahtsin seda oma silmaga näha, nüüd lõpuks õnnestus. Ja ilmselt sul on õigus jah, selle koha pealt, et teda on reklaamitud turistidele kui sellist paradiisisaart, eks ole, kuhu peab minema, kas siis aastavahetust veetma või vähemalt oma mesinädalaid pidama ja niisama niisama Olesklema. Aga eks see tegelikult kehtib ilmselt Nende paikade puhul, kus inimesed suuremal või vähemal määral armastavad käia ja eks igaüks leiab nagu just selle oma asja sealt. Ja see teeb näiteks Bali saare kindlasti väga eksklusiivses kohaks, et vaatamata ka sellel saare väiksusele leiad sa sealt küll põhimõtteliselt kõike. Et kui algusest pihta hakata, siis paljon, selline tillukene hindu, istlik saar, tasukeset Indoneesia arhipelaagist, mis moodustab siis maailma, hakkame arvulisem moslemite riigi ja panin tähele, et just hindu istlik ja ainuke, kus pea 97 protsenti elanikest on turistid, hinduism. Kui nüüd, kui ajaloos tagasi minna, siis tuli Balile sealt kõrval asuva saare kaudu Jaava saare kaudu läbi hinde kaupmeeste ja, ja see hinduism jõudis siis Bali saarel kuskil neljandal sajandil ja just tänu Jaava saarte kuningatele pandi seal siis alus hästi võimsale hindu dünastiale ning edasi. Et kuidas siis see sealt ikkagi omakorda Bali saarele sattus. See juhtus siis 16. sajandil, kui islamistid hakkasid mässama Indoneesias, mis sundis kõiki Višnu diabrahmat kummardavad inimesed järgmisele saarele põgenema ja selle suured väljarändel on isegi oma nimi pandud, milleks on siis majapachiti väljaränne. Kuna olukord oli tollel hetkel väga tuline, siis kõrgklassi jaapanlased võtsid kaasa sellel põgenemisreisil ainult oma lähedasemad perekonnaliikmed preestrid, käsitöömeistreid, et nii polegi midagi imestada, kui pallilased ütlevad, et nad pärinevad kõik enam-vähem kuninglikust soost. Jaapanlased on seega valilkonnalistid, kes tõid endaga kaasa mitte ainult hinduismi, vaid ka sellega kaasneva kasti korra. Ja muidugi seda kasti korda ei rakendata, et seal nii täpselt ja äärmuslikult kui see noh, tollel ajal siis või noh, ka praegu võib-olla isegi mõnes kohas Indias tavaks oli nagu palikultuuri juurde asuda, siis see on sotsiaalse ja, ja sellise religioosse korralduse poolest kindlasti yks metoodilise maid süsteeme maailmas. No see tähendab seda, et selles on erinevaid ülesandeid, rolle, rituaale ja, ja kogu see süsteem meenutab sellist mesilastaru, kus kõik on absoluutselt paigas. Ja, ja igal inimesel on oma roll selles süsteemis vägagi kindlalt ja täpselt teada. Ja ka sellel on oma loogiline seletus. Parilased on kandnud kõik hinduismi rituaalide üle sellisele Agraasiale ühiskonnale, et see tähendab, et väiksemate inimkoosluste vahelisele koostööle kuna kasvatatakse väga palju riisi siis noh, see on nagu võiks selline kõige-kõige konkreetsemaid piltlikum näide. See riisi kasvatamine nõuab tohutult teadmisi, nii inseneri vallasete, rasside laguneks kui ka muidu siis omavahelises koostöös, sest vastasel juhul ei tõuseks nagu sellest tehtud tööst tulu ja, ja inimesed jääksid nälga. Seega igas palikülas on oma bandžar ehk siis põhimõtteliselt külanõukogu, kus arvutid võetakse, võetakse vastu tähtsaid otsuseid ja seda siis konsensuse alusel. Nii arutatakse seal neid samu põllumajanduslikke, Teemasid, majanduslikke, poliitilisi ja usuelu puudutavaid asju ja, ja ka seda, muide, kas kellelgi on õigus lahutust saada, abielluda ja alati seatakse siis kollektiivi huvid, Ühe inimese huvidest kõrgemale. Kui te reisite Bali saarele, siis on mingi usutseremoonia või riitus täiesti tavaline igapäevane vaatepilt, selles ei ole midagi erilist ja seda ei ole tehtud spetsiaalselt turistidele. Et ma tean, et on lausa välja arvestatud, Tüüpiline pallilanna veedab kolmandiku oma elust, kas ärkvel oldud ajast, kusjuures kas siis tseremooniaks valmistades, selles osaledes või siis selle järel koristades. Et riituste tsüklit võetakse väga tõsiselt, et kõigepealt tegema nagu kord ja kohus õiges järjekorras, mitte midagi vahele jätmata. Ja on mõningad tseremooniad, mida peab lausa toimetama viis korda päevas teisi tseremooniaid, kas siis korra päevas, korra nädalas, kõhus, korra aastas või iga 1000 aasta järel ja nii edasi. Et kui nüüd mõelda, et nii palju riituse ja nii palju tseremooniaid rituaale, et kuidas siis neid kõiki meeles pidada ja selle eest hoolitsevad, et kõik toimuks õigel ajal, siis kohalikud preestrite pühamehed, kellel on omakorda aluseks Bütsantsi kolme kalendrisüsteem. Kui mõnest riitusest rääkida, siis näiteks iga inimene teeb, valin läbi 13 vanemaks saamise rituaali sest et iga üleminekut uude eluetappi tähistatakse siis mingi tseremooniaga ja see on ainult üks osa, nagu kõikides nendes tseremooniate sinna panin, läbi viiakse lisaks mõiste bailased ainulaadseks, et nad teevad oma elu jooksul üha korduvaid puhastava toimega usutalitusi, et kaitsta oma hinge 108 toest. Mis need vaated siis on noh, sellised tüüpilised nagu laiskus, valetamine, varastamine, vägivald ja nii edasi ja, ja, ja neid kui veel tavalist rääkida siis näiteks puberteedi algust tähistatakse sellega, et teismelisel lapsel viilitakse kihvad ehk siis need silmahambad teiste hammastega häbikuseks. Kuna kihvad, kui sellised väljendavad loomalikust ja inimloomuse taltsutama matust, et inimene ei nagu loomastuks või et ta hakkaks kogu selle süsteemi korra vastu siis taandatakse kohe nagu igasugune selle võimaluse tekkimine käinud, mis, nagu selle nende süsteemi võiks siis paigast lüüa. Et inimene mõtleks, et tegutses instinktidele Jah, võib-olla ka seda ja et ja et lihtsalt oleks ka ilusam. Ilule on muide pallikultuuris väga oluline koht. Et ka just välisele ilule nagu naiste ilule, meeste ilule ja ilu väärib absoluutselt austuse selles kultuuris ja sellel saarel lastele näiteks õpetatakse, et igale katsumusele, mis nende elus ees ootab vastu minema alati sellise laia ja särava naer Tartus, aga et selline naeratust on nende ajaloos ja viha skulptuuris väga sees, et see ei ole selline Lääne kultuuris, mail meie taga on nagu teinekord võlts olemine, eks nad, nad lihtsalt tõesti usuvad seda ja ongi sellised. Nüüd kui veel sellest ühiskonnasüsteemist rääkida, siis vali ühiskonna aluseks on selline kõikehõlmav maatriks, et mis on siis selline hingede juhistad avada ja käitumisreeglite võrgustik, et iga tallinlane teab täpselt oma kohta selles võrgustikus. Piltlikult öeldes on väga tähtis teadmine enda asetusest, minu asetus, milline on milline minu positsioon või milline minu asetus minu perekonna jumala ja muude ühiskonnaliikmete suhtes, see annab neile sellise turvalisuse tunde, eks ole, tasakaalu. Ja kui see tasakaal näiteks plust kaduma, siis inimene kaotab oma jõu. Et noh, näiteks nii mul kui sull on ju endiselt väga paljudel teistel reisipalaviku kuulajatel on hästi palju sõpru, kes armastavad näiteks üksi maailmas rännata Lähevad seljakoti selga või hääletavad või, või, või reisivad niisama suuremates linnades, eemal sellisest pereturvalisusest, sõprade ringkonnast ja siis noh, ütleme niimoodi, et et mõned on, ongi nagu üksikud inimesed, kes ei ole abielus ja abielu juurde ma kohe jõuan. Et sellest bailased aru ei saa sellisest läänelikus filosoofiast, et näiteks et selline sarnane vabadus, mida ma just ennem siin kirjeldasin, annab meile siis võimaluse sellest eelpool nimetatud raamistikust kõrvale kalduda, võisid, et me lähme, Lähme, kaldume kuskile äärmusesse invest tekitas sellise mõnusa joovastavale seikluslik vabaduse tunda, et sellest nad aru ei saa, et. Me mõtleme, et ma lähen vaatan, mida elu mulle pakub või, või kuidas see välja kukub või kuidas kõik kujunema hakkab. Vali lastel ei kujune mitte kunagi mitte mingi asi, nendel on kõik korraldatud. Et vastasel juhul laguneb kogu see nende turvaline süsteem koost. Aga kui te nüüd jõuate Balile ja tüüpilistest bailastest siin juba rääkisime, siis tüüpilise bailase kolm küsimust teile on enamasti sellised märkused, kõigepealt, kes sa oled. Siis nad küsivad, kuhu sa lähed ja sellele kohe otsaga, kust sa tuled. Et lihtsalt sind asetada selles samas nagu maatriksis selles võrgustikus enda jaoks nagu arusaadavasse ja loogilisse kohta. Ja, ja kindlasti küsivad lõpuks ka seda, et aga kas te olete abielus, et neil on tarvis teada just, et millises maatriksi osas sa siis nende jaoks paik nende, kus on nendele küsimustele vastad, et näiteks, et palun hoiduda sellest, et kui sa küsivad, et kuhu sa lähed ja sa ütled, et sa veel isegi tea, kõmbin näiteks niisama ringi ja vaatan, mis mulle ette satub, et siis tähendab see keskmiselt vaidlase väga murelikuks, et varem jälgi kohe huupi, kasvõi mõni koht. Et et mitte neile nagu südamevalu ja, ja keerulist situatsiooni valmistada. Aga abielu küsimus näitab seda, et kas sinuga on ikkagi kõik korras. Et uskuge mind, nad loodavad täiesti siiralt, et te vastate jaatavalt, kes on vallalised, plaanivad valil lihtsalt puhkusele minna ja kui teil see küsimus küsitakse, pole veel abielus olevatel Eesti siis vastake neile ikka veel mitte viisakas küsimus ja, ja nad ei jää sellise umbuskliku näoga vaatama, et kuidas siis nii ilmselt nagu tänapäeval on see nagu muutumas, et seda Lääne ühiskonda reisib sinna ikka päris palju ja kuigi kuigi pallikultuuris on selline abielu ikkagi üks elu põhiosa, millele mõeldakse juba juba teismeeast peale, et ma saaksin endale ikkagi korraliku mehe või hea naise siis nemad nagu sellisest vabaabielust või või veel hullem, et kui sa oled üle 30 ja sul pole ikka veel Isapsega meest, nemad sellest Narva ei taha saada. Iga inimene peaks sarnaselt Bali saarel ennast hästi vabalt tundva ja hästi turvaliselt ka, et kui Balil olla piisavalt kaua, et tekib üsna pea selline tunne, et ei lase ennast ikka enam mitte millestki häirida isegi mõned sellised töörassi inimesed kes, kellel on raske oma meilboksist eemal olla või, või telefonist, et nädal aega Balil siis ilmselt nagu neid enam ei huvita, nagu see kuskil toimub. Et selline hingemate ilus troopiline loodus, taimed, lilled ja lindude suurused liblikad ühesõnaga siin absoluutne harmoonia. Aga tegelikult on palju ajaloos muidugi väheseda harmooniat aastatuhandete sadu tagasi olnud, nende ajalugu on suhteliselt verise taustaga. Et, et kui ma siin juttu alustasin nendest Jaava kolononistidest, kes Saarele rändasid, siis panin majandusele kui sellisele pani aluse tegevus nimega orjakauplemine. Nii, nii kurb kui see ka pole ja see algas seal palju varem, kui Euroopa tuli üldse rahvusvahelisele orjaturule ja kestis veel aastaid-aastaid kauem, kui Euroopasse juba läbi sai. Ja seda saart on lõhestunud väga paljud kodusõjad, rivaalitsevat kuningat, Taklasid seal omavahel ja veel alles 19. sajandil näiteks oli pali meremeestel väga halb kuulsus merel. Ja muide, kas te teadsite, et sõna ammuk pärineb palli keelest? Indoneesiast panin jah, Balilt, milles siis või kus see tähendus spetsiaalselt lahingutehnikat kus siis vaenlaste lennatakse hullumeelsel metsikusega ja tormataks enese tapliku hoolimatusega lahingusse. Vaidlen korduvalt sisse tungitud nende armee, mis koosnes 30000-st mehest, lõi tagasi sisse Tõnged kolmel korral. Taastat siis 1848 49850 aga saart vallutite edasi ja vallutus läks muidugi korda ühel hetkel peale seda, kui, kui, kui Bali saare üksikud rahaahned võimureid läksid üle piiri ja, ja lõid käed Holland lastega et siis hiljem kokkuleppel saavutatud võimuvilju maitsma hakata. Nii algas selline hollandlaste suurem invasioon. Nii et sa püüad vallis kujundit luua, nagu sellel saarel oleks kõik ainult lilled peas istunud ja naeratanud nähti sajandite, ei vasta eriti eriti tõele, et läänemaailma avastas enda jaoks palli kahekümnendatel kolmekümnendatel, kui inimesed sinna sisse rändama hakkasid, leppisid nemad küll omavahel justkui kokku, et tegemist on jumalate saarega ja käisid rõõmsasti seal aega veetmas ja puhkamas. Aga siis aastal 1940 sai see suur pidi otsa. Algas maailmasõda. Ja jaapanlased tungisid Indoneesiasse, pallilased põgenesid jällegi viiekümnendatel ei julgenud näiteks keegi püstolite padjal seal magada, et seal oli väga-väga keeruline olukord. Võitlus käis siis Indoneesia rahvuslaste kommunistide vahel. Ja muinasjutuline paradiisi taaselustamine algas alles 60.-te aastate lõpus. Siis otsustas Indoneesia valitsus teha sellise triki et kuna majandus on meie saarestikus nagu allakäinud, et peame midagi välja mõtlema muudame Bali saare turismimagnetiks, et need kogu see fluidum on tegelikult selle paali saare kohta, eks nagu hästi korda läinud marketing ja osa kommunikatsioon. Kui nüüd seda Indoneesia saarestiku vaadata, siis talisaar on üks pärl, selles jadas üks lõunapoolsemaid. Jaa, jaa. Ta ei ole eriti palju suurem saar kui Saaremaa. Idast läände on kuskil 100 kilomeetrit üle selle ja põhjast lõunasse on alla 100 kilomeetri. Vali pealinn on tempassaar, kuhu enamasti lennukid maanduvad. Kui te sõidate Balile, sest te satute tempassari, lennujaam on armas, väike, hästi lihtne. Seal on kõik olemas rahavahetuspunktid. Et võtate oma kohvri ja kui teil ei ole organiseeritud mingi transfeeri kuskile hotelli, siis loomulikult seal lennujaama ees nagu, nagu igast turismirohkes kohas ootavad teid seal taksojuhid et siis kuskile täid sõidutada või siis või siis öömaja pakkuda. Saare alumine lõunaosa on turismirohkem koht. Seal on rannad rohkem liivasemad ja maastiku madalam. Nii et kõik need Kuta ja Seminyak ja, ja muud sellised kuulsamad turistikohad, kuhu moslemid on muide sinna vist minu meelest kutas simmarani ju alles 2000.-te aastate alguses paar pommi saanud, eks ole, sinnasamasse kus inimesed armastavad kõige rohkem käia, aga, aga käivad nad sellegipoolest siiamaani ja, ja peale neid pommi intsidente siis on sellele turismindus alla ja turistide sissevoolule tegelikult veel veel rohkem tähelepanu pööratud, et saarel ikka raha voolaks ja majandus õitseks vaiksem koht kuhu ma minna soovitan, on hoopiski idakallas, kes nagu sellisest lärmist ja melust ja, ja päev läbi 24 tundi ööpäevas tähendab kestvast peost pillerkaarest nagu eriti osa ei taha saada, et siis selline idarannik on vaiksem koht. Ja kui saare keskossa ja ülespoole suunduma hakata, siis muutub see järjest rohelisemaks järjest mägisemaks ja järjest ütleme niimoodi, et need külad, külad on harvemad, kui seal all lõunaosast Bali saarel on ka vähemalt üks vulkaan on kindlasti ajalooürikud, väidavad, et seal on lausa seitse vulkaani, millest nagu enamike keegi ei ole aktiivsed. Et sellepärast, et neil on ka siis seitse vulkaani, on nad nagunii nii usklikud. Ja nii sellised oma rituaalides kinni usuvad jumalat. Et aga see on ka selline müüte, legend, et see põhiline vulkaan, kuhu kindlasti teid tahetakse viia asub kuskil 3000 meetrit üle merepinna. Sellel kõrgusena mainisingi selleks et, et anda pilti sellest, kui mägine on tegelikult see üks väikesaar ja, ja kui, kui erineva loodusega see on. Kui te suundute siis alt madalamast valgete liivarandadega kohast rohkem saare keskossa, siis muutub lasse mägisemaks. Maastik on vulkaaniline. Seal on palju palju riisiterrasse, Palmis, aluseid, banaanikasvandusi ja nii edasi, et seal on õhk puhtam. Melu on vaiksem. Kohalikud enamasti elavad Saare keskosas ja ülevalpool nagu äärealadel. Saare alumine osa ongi nagu turistidele mõeldud. Reisipalavik on siis täna mõnusal paali saarel ja meil on külas siis Heidy Purga, noh, mis kilos ütleme siin omas kodus peaaegu põgusalt saime väikestele, vaat nüüd sellest paali ajaloost ja, ja sellest, et suurem osa inimesi elab keskel. Seal on vulkaanid, seal lõunapoolne rannad. Räägi lähemalt, et kui sina sinna koha peale jõudsid, et kus sina esimesena läksid, kuhu sa järgmisena läksid ja mida sa seal täpselt nägid? Kui te plaanite Bali reisi, siis soovitan endale ikka nagu ülevaatlikult see pilt selgeks teha, et mida te sellelt reisilt ootate? Mina läksin sinna puhkama ja kultuuri otsima, nii-öelda mida ma kindlasti ei tahtnud, oli see, et viibida kuskil turistirohketes kohtades. Ja kui ta oma reisikorraldajaga räägite ise seal vaatate, siis nagu ma just ütlesin, et ida pool on rahulikum, vaiksem saare keskosa, seal on väga nagu ilusaid armsaid ja väga odavaid majutuskohti. Aga kui teid huvitab ja köidab see ööelu, siis siis saare lõunaosa on absoluutselt teie jaoks. Et mina suundusin siis tempassaari lennujaamast San uuri nimelisse külla, et see on Saare kaguosas vaikne kaluriküla, mis asub siis noh, jah, suhteliselt küll küll sellel nagu lõunaosal, eks ole, aga, aga on siiski niivõrd eraldatud, et kogu see melu sinna sa noori külla siiski ei jõua. Et seal on hästi lihtsad rannad. Vaikne, rahulik, palju kohalikke, vähe turiste, kes sulle teele ette satuvad, noh, oleneb kindlasti perioodist, millal te reisite. Nii et meie sõitsime siis kõigepealt Sanuri külla. Ja, ja siis hakkasime sellest külast tegema väljasõite saare erinevatesse kohtadesse. Nii et see oli nagu baaskoht, kus kohta siis läksite iga päev või ütleme siis mitmeks päevaks kuskile välja. Just nii, et teile pakutakse kindlasti nii tänava peal kui ka siis hotellist, millisesse iganes hotellist olete, et see ei pea olema alati kõige uhkem autojuhi giiditeenust, mida ma soovitan võtta, sest et Meie rahas on see siiski väga odav. Ja, ja nad on tõelised professionaalid, kuna turismindus on seal ikkagi kaua nagu üks majanduse põhiharusid Hollandis on väga haritud, oskavad teie soove nii-öelda lugeda. Kui te nagu teete oma soovid neile selgeks, siis nad kostavad teile plaani, lähete sinna hotelli pakite ennast lahti, vaatate ringi ja siis tellite endale, kas autojuhi, giidi, ütlete, et mind huvitavad templid näiteks mäed? Ja ma tahan, ma ei tea, ekskursioone võtta või autoga käia, saarel ringi sõita? Ma ei tea, ülepäeviti või siis nagu reisi jooksul kaks korda, see on iga inimese nagu enda valida, eks. Ja, ja kõik korraldatakse teie jaoks ära, et Neil on seal sellised spetsiaalsed marsruudid välja nagu mõõdetud ja arvutatud, et kui inimesel on siis näiteks rohkem huvi vaadata, temp leida, eks. Et siis me sõidame nagu ühte marsruuti pidi ja, ja, ja kui te tahate randu näha, siis teist marsruuti pidi ja nii edasi. Sest et kuigi see saar väga väike, see mäestik ja see, see tiheasustus seal ametlikult kolm miljonit elanikku ikkagi pluss nagu kõik see ametlik osa et see teeb selle liiklemise päris keeruliseks. Et see tähendab seda, et mõnda nagu lühikest vahemaad võib autoga läbida ikkagi väga kaua aega. Et mõtlete küll, et vaatate kaardi peale, et oh, mis siin on 40 kilomeetrit, ühest kohast teise, aga tegelikult tuleb arvestada, et selle läbimiseks kulub ikka hulk aega, et see ei ole nii, et sõidan sõidan siin mööda Eestit. Noh näiteks, eks ole. Ja kipub olema ja tahtsin küsida ka selle kohta, et kuidas seal teed on, et enda kogemusest Indoneesia ka nii palju, et oli ka 80 kilomeetrit, mõtlesime, et noh, mis seal on tund aega, poolteist tonni, läks viis tundi, et justkui tänu sellele, et on tihe liiklus, palju inimesi, aga ka teed on äärmiselt äärmiselt kehvad tänu sellele, et seal on suured, ütleme siis vihmasajud ja maa, lihked ja üleujutusi, selliseid asju. No palju on ka enamasti ikka nii, kuigi hoiavad oma teid päris kenasti korras. Aga need teed on kitsad ja, ja autosid on Bali saarel tegelikult väga vähe. Dipline transpordivahend on ikkagi mata roller ja mutta roller. Noh, kuna keskmise paiglase sissetulek on ikkagi suhteliselt kesine, siis rollerit on neil võimalus endale lubada. Tüüpiline vaatepilt Bali saarel ongi see, et, et te näete fotorollereid sadumalto rollereid tee peal, mis siis nagu seda liiklust kuidagi hektilisemaks muudavad. Ja kõigepealt motorolleri selle Leistangi ees istumas mingi kolmeaastane poiss, kes istub nagu siis isa süles isa ees. Seda pereisa, kes juhib seda mootorrollerit pereisa taga, seljaga ehk siis nagu seljad vastakuti, istub selle pere teine laps motorolleri tagaistmel. Seal otsa peal istub ema, kes hoiab süles imikut. Et et see on selline tüüpiline liiklise liitlase vaatepilt Bali saarel. Tulles tagasi selle fakti juurde, et seal on tõesti elab vist isegi üle kolme miljoni inimese ja tegemist on natuke suurema saarega kui Saaremaa. Aga siiski sealt ütleme siis peamiselt internetist ikkagi minu faktid või ütleme siis teadmised paali saare kohta pärinevad siiski on seal ka hästi palju metsa järelt, ütleme siis sellist tõelist sumblit ütleme siis vihmametsad, kas sa tegid ka mingisuguse vihmametsatripi ja kuidas need metsaolukorrad seal praegu on, nii tiheda rahvaarvu juures? Sellega on nagu asi päris keeruline selles suhtes, et jah, Bali saar on väga roheline saar ja jah, seal on džunglit ja metsa ja Palmis aluseid väga palju ja just siis saare keskosas ja üleval põhjas ja nende vahel siis laiuvad sellised rohelised riisiterrassid. Kuna nad reklaamivad seda Bali saart ikkagi jätkuvalt ja, ja aastaid ja aastakümneid, kui nagu üht maailma unelmate paika, siis see tähendab ka seda, et, et see puudutab nende loodust päris kõvasti. Et niisna metsa, mida seal siis arvestatakse, maha võetakse selleks, et kuskil mäenõlval jällegi maha müüa mingi maatükk, eks. Või siis, või siis püstitada järjekordne hotell kuskile alla saare lõunaossa, et, et see on seda saare hullustiku kindlasti väga palju muutnud. Ja kui te turistiraamatutest loete ühe või teise paradiisiranna kohta, kuhu te ilmtingimata soovite minna, siis tegelikult see vaatepilt ei pruugigi nii, nii kaunis ja hingematega olla, kui, kui teile seal lubatakse. Aga noh, selliste asjadega peab ikka aeg-ajalt arvestama. Ühesõnaga see see Polutsioon ja noh, ütleme need need jäägid, mida inimesed endast maha jätavad, oma räägin turistidest, prügi. See on tegelikult ka kohalikud. Seda seal ikkagi on. Kui te ise otsite, noh, ma ei tea, midagi midagi, süües paberit käes hoides, et kuhu ma võin selle panna ja kus on prügikast on, et ega seal, ega seal väga palju need prügikast ei ole ja mind hakkas täitsa huvitama, et kuidas neil üldse prügikäitlus toimib. Kogu oma seal veedetud aja jooksul mida oli siis kokkusaare peal, kaks nädalat nägime ühte prügiautot, lõpuks oli väga hea meel. Otsast on ikkagi saavad aru, et turism toimib siis, kui saar on puhas ja puutumatu ja teisalt ikkagi ikkagi unustatakse ära ja võetakse neid puid maha ja visatakse seda prügi maha. Jah, nii on jah, et sellesse see paradoks seisneb. Kell mainisime ennem siin, et tegemist on hinduismi kantsiga, et ehk siis Indoneesia üks suurimaid muslimi riike paali seevastu siis hindu istlik ja seal on, lugesin kuskilt seal 20 tuhanded templi käisid sa ise ka mõnes templis ja mis, mis huvitavat nägid? Oja vali saaren, templite saar kohe kindlasti ja kuna mind see osa sellest saarestaga huvitus, siis ma kohe valusin esimeste reiside ajal ainult tehaste teise sõidutada, aga 20000 templite jah, tõepoolest, et võib nagu mõelnud, et kuidas see arv siis nüüd nii suur on, seal on igal perekonnal oma tempel. Pea vaesematele perekondadele on muidugi lihtsam, see võib olla ka mingi kivi, aga enamasti on templile eraldatud päris suur osa krundist, millel siis asub ühe perekonna elamine. Ja selles templis toimuvad kõik selle perekonna siis usurituaalid ja ja erinevad ühitsused. Peale selle, et igal perel on oma tempel, kus siis võivad käia ainult selle pereliikmed või ainult selle pere lähisugulased, kes on siis veresugulased, on ka igal külal oma külatempel ja selles küla templis siis käiakse koos tähtsaid asju arutamas, meelelahutust nautimas ja nii lisaks siis küla templitele, külasid on seal väga palju, seal saarel on ka saare tähtsamad templid. Ja need templid ei ole noh, ainult nagu sellised, et keegi kunagi ehitas siia midagi. Ja nüüd turistid käivad neid vaatamas, aga need templid on enamasti aktiivses kasutuses. Seda küll jah, et mõndades templites toimuvad usupühad mitte nüüd just igapäevaselt, aga ütleme näiteks tähtsamad usupühad iga 15-ni tagant. Niisiis nad ikkagi külastavad neid templeid küll. Jah, ma külastasin väga paljusid templeid, et selle saare tähtsamaid templeid nagu pura pesad, kiht, näiteks, mis on saare keskosas praktiliselt nagu seal kõrgemal osal kui ka, kui ka väiksemaid. Mulle jättis hästi sügava mulje saare idaosas asuv teha veetempel, mis oli hästi vaikne. Üldiselt mulle tundus, et turistid ei huvitu, nagu sellest, ta jäi kuidagi nagu kõrvale ka sellistest põhinendest sõidutrajektoor idest sinna saamiseks pidi ikka vaeva nägema. Ta oli kuidagi rajatud mäejalami sisse kus siis oli püha väe allikas ja sealt viha väe allikas, siis koguti vett, et kõikide selle saare pühakodade jaoks ja inimesed siis noh, kuna bailased on väga usklikud, ütlesid ka, et sinna templisse viidi samal ajal haigeid inimesi, keda siis selle püha v gravitsati. See tempel, kes Bali saarel plaanib minna, on kindlasti vaatamist väärt. Ja noh, seal on, seal on neid templeid tõesti tõesti igasuguseid, et kes endale nagu selle teema leiab, et siis leiab ka kindlasti kindlasti templeid, on nahkhiirte püha koopadempe püha ema tempel, siis üks suurem templite kompleks, mille on ehitanud üks vali kunagine kuningas, selleks, et kõik tähtsamad templid asuksid tema krundil, kuna ta ei viitsinud saart eriti ringi reisida ja erinevaid templeid külastada, et ühesõnaga, et mis ta eemaldajaid intrigeerib, et paluge teid kindlasti juhatatakse sellesse templisse. Kui sa ise seal templit külastasid, kas sel ajal nägid sa ka, et seal käib mingi, ütleme, rituaal või mingisugune usuline protsess või midagi taolist, olid sa millegi sellisega tunnistajaks ka? Ja minu reisiaeg. Ja ma soovitan seda, kes plaanivad näiteks Balile minna, järgmisel aastal sattus puhtjuhuslikult ja ma ei teadnud seda nende aastavahetusele, mis oli siis märtsi lõpus, aprilli alguses paali kalendri järgi ehk siis Nende uus aasta ja sellele eelnev rituaalide jada, uus aasta rituaalid ja, ja sellele järgnevad pühad, et sattusin noh, õnneks tõesti kõike, kõike seda kõike seda kohapeal nägema. Mis paarilised teevad siis vana-aasta õhtul? Vana-aasta õhtu tähendab nende jaoks seda, et see on aeg, kus saar tuleb puhastada halbadest vaimudest. Ja füüsiliselt näeb see välja järgmiselt. Nad kogunevad ja hakkavad kas siis rongkäigus või väiksemate gruppidega kõndima, kas siis mööda oma külatänavaid ümber oma maja või lihtsalt kuskil ringi ja koristavad kõikvõimalikke asju. Kas potte panne leiaks omavahel kokku ainult nii, et see näeb välja nii, et see algab kõik õhtul ja kell kuus läheb seal pimedaks nagu sealkandis? Tõrvikuga mees käib kõige ees. Talle järgneb siis rida nagu mehi, kes peksavad kõiki asju, mis võimalikult nagu sellist suurt heliteeksid ja lõpuks tuleb mees malakaga, kes lööb nagu mehi noodiga vastu maad, eks ole. Et see on kõik ja selleks, et halvad vaimud saarelt minema ajada. Sellele järgneb siis vaikusepüha, ehk siis päev, mille, mille jooksul ükski korralik panilane ei joo, ei suitseta, Ta ei juhi autot. Jah, põhimõtteliselt küll ei käi väljas, vaid mediteerib, istub oma templis ja veedab aega oma perekonnaga. Ja sellel on ka selline väike nagu legend käis sellega kaasas, et miks nad siis nii teevad, et see vaikusepüha, et kui vaimud on seal eelneval päeval minema aetud siis seda vaikusepüha on vaja selleks, et nad ei teaks tagasi tulla. Ehk siis pahad vaimud vaatavad, et ohoo siin saarel Helagi kedagi, mis me siia ikka tuleme ja head vaimud vaatavad Hoosen, hea vaikne paik, et peaks siia ennast sisse sättima. Ja selline jah, nende aastavahetus siis on sellele siis järgnevad erinevad muud rituaalid, kus nad kogunevad siis saare suurematesse olulisemates templites veedavad seal oma aega. Reisipalavik anymore nakkusraadioeetris. Vaali on üks Indoneesia 17508-st saarest. Kuigi Indoneesia on maailma üks suuremaid muslimiriike, siis sellel saarel järgib 90 protsenti inimestest hindu tavasid. Pean seda fakti üsna kaks, sest hinduismi filosoofia peamine eesmärk on müstilise reaalsuse tunnetamine. Ja kuna see kogemus on loomult religioosne, siis on side religiooni ja filosoofia vahel eriti tugev, mõjutades sellega väga tugevalt nii intellektuaalselt, kuid kamis veel tähtsam sotsiaalset elu ja kogu kultuuri. Paali asub Indoneesia pealinna Jakarta majutavast Jaava saarest kahe kilomeetri kaugusel ning lomboki saarest läänes. Oma pindalalt on ta umbes kahe Saaremaa suurune kuid seal elab üle kahe korra rohkem inimesi kui terves Eestis. Mõnedel andmetel ulatub paali populatsioon kuni nelja miljoni inimeseni. Vaali saare maastiku moodustavad maailma võib-olla ühed ilusamad rannad, kuid näed lopsakad metsad ning maalilised riisipõllud. Sõna paradiis, mida sageli paali iseloomustamiseks kasutatakse, ei ole mingi liialdus. Üle 80 protsendi turistidest, kes külastavad Indoneesiast, maabuvad just nimelt paali saarelt. Paratamatult kaasneb sellega ka negatiivseid juhtumisi. Näiteks kaheksakümnendatel oli seljakotimatkajate üheks lemmik annaks paali lasuv Kuta eelkõige hipid, rääkisid Aasias rännates kolmest suurest kaast, kus iga õige back päkker peab korra läbi käima. Need olid Nepali pealinna Katmandusse maailmakuulus seljakotimatkajate geto, Khao Sonny tänav Bangkokis ja Kuta rand Paalil. Tänapäevaks on kutas saanud suurimaid resortervaalil ning sageli on see selgelt ülerahvastatud. Kutat jääb varjutama ka 2002. aastal islamiterroristide poolt õhatud ja 202 inimest tapnud pomm ööklubis. Siiski on nii turistid kui ka selle koletu juhtumi jätnud ajalukku ning Ta on siiani väga populaarne ja üks ilusamaid randasid saarelt. Paali laseb üle 20000 hindu templi ehk Puura, kus alatasa peetakse suuremaid väiksemaid tseremooniaid ja festivale. Vähemasti kaks korda aastas peetakse maha suuremad festivalid, mida nimetatakse Nendeks. Kuid religioscultuursetest niinimetatud perfoomandsitest on ehk tuntumaid ehk niinimetatud ketšak ehk ahvitants. See omapärane loits hõlmab endast paarisadat sünkroonis võnkuvate meesterahvast kes ahvide hääli ja liigutusi matkides ümbritsevat spirituaali joiguma. Eeslauljat ketšakita näiteks 1975. aasta filmis Emmanuel kaks, kus Sylvia Kristeli poolt kehastatud nimiosaline just paali saarele läheb. Varjan ümbritsetud korallirihvidest üle, mille sinine meri otse valgetele liivarandadele ennast välja sirutab. Siiski leidub saare põhja lääneosas ka musta liivaga randasid. Must liiv on omane nendele geograafilistel asukohtadele, mis asuvad seismo loogiliselt aktiivsetes kohtades. Ja seda juba Indoneesia on nimelt tompaali koduks kuuele või seitsmene, vulkaaniline ning liiva muudabki sõna otseses mõttes mustaks sinna sadestunud laavasaare kõrgeim koht on samuti vulkaani tipus. Selleks on üle 1000 meetri kõrgune mount ung mis 1963. aastal pursates tappis tuhandeid inimesi ja halvas oluliselt kogu Paalid saare majandustegevust. Paarilised peavad kungi hindu müütilisi mäe Meeru koopiaks. Nagu paljudele Indoneesia saartele omane, elab ka maalil väga mitmeid Emmdeemseid ehk ainult seal saarel elavaid floora ja fauna liik. Kuigi jah, kurbusega peab tõdema, et üks märkimisväärsemaid fauna esindajaid vaali tiiger on tänaseks igavesti kadunud. 1937. aastal lasti viimane isend saarel maha kuid siiski 17 protsenti kogu maailma linnuliikidest elab just Indoneesias ja paljud nendest kavaalil. Märkimist vajab valget värvi paali kuldnokk, keda vabas looduses on säilinud vähem kui 50 isendit. Maalivetes elab 7000 liiki erinevaid kalu, mis moodustavad 37 protsenti maailma kalade liigistikust. Reisipalavik on täna ei kellelegi muule kui Heidy Purgaga paali saarel. Oleme rääkinud siin palju templitest ja hinduismi-ist ja hinduism on paratamatult selline religioon, mis istub kõvasti sotsiaalses elus sees. Sa käisid väga palju igasugustes temp, nagu sa rääkisid ja kindlasti templitega kaasneb ka palju ütleme, spirituaalselt või usulisi, mingisuguseid traditsioone. Ja ma tean, et paali saarel on üks kõva tantsupidu, poeg, käimasetan, tantsitakse väga mitmeid. Kas siis on nad, on nad siis religioossed tantsud? Ja seal on erinevaid traditsioonilisi tantsuetendusi, et millest mõnda võiks seal olles kindlasti vaadata, mõned on, kestavad kauem, mõned lühemat aega, et mina käisin vaatamas Barongi tantsuetendust, selle kestus on kuskil tund. Ja see põhineb siis Bali laste ja, ja sealsete hindu istide põhifilosoofial, et inimene on jumal ja kurat, dist aegu meis mõlemas on nagu see valguse ja tumeduse pool olemas, et kuidas siis see võitlus nagu hea poole ja halva poole vahel saadab meid kogu meie eluaja jooksul. Ise omast kogemusest Windoneises käies siis see tants, mida mina vaatasin, ei mäleta, kahjuks nimena oli suhteliselt selline ühekülgne naised liigutasid randmeid ja vahepeal panin kausi pähe kükitasid ja seda oli ka sihukene. 20 minutit kestis, Nad kutsusid meid tantsima ja me tantsisime ka veel 20 minutit sedasama tantsed. Et milline see Barong oli, selle nimi. Jah. Milline võiks Barrong välja, näeb tund aega. Barong mäletamist mööda koosnes viiest vaatusest ehk siis tänav viis pilti ja, ja noh, nagu klassikaline tikk ikka siis alguses tutvustatakse tegelasi, mille nagu etenduse kesksel kohal on selline elukas, eks ole. Kes on siis seesama traditsiooniline hirmsa näoga, koletu võitis ja, ja sellised pikakarvalise pika kehaga, et seal selle, selle kostüümi all on siis kaks inimest, eks ole, ja nende liigutused ja kõik see ilmed ja olek nagu hästi kõik välja timmitud. Ühesõnaga kõik see, kõik selle Barongi idee keerleb siis ümber ümber selle ühe eluka, kes siis vahepeal muutub halvaks ja vahepeal muutub heaks sinna siis tulevad juurde uued tegelased, kes on siis seal kuninglikust soost ja kes peavad oma elus mingeid valikuid tegema ja kuidas nad siis saavad mingite õigete valikute läbi pühadeks inimesteks. Ning saavutavad sellise surematuse jõu. Et lühidalt kokku võttes on see selline, et, et seal on inimesi ja, ja elukaid ja muidu loomi selles etenduses näha ja loomulikult seda kõike saadab ansambel, traditsiooniline rahvamuusikute ansambel, et see rahvamuusika seal Bali saarel on loomulikult ka väga-väga au sees, et seda võib kuulda igalt poolt. Et nende pillid, mille nad, mängijad on enamasti ühesugused, lihtsalt need on erinevat moodi üles ehitatud, et ühes ansamblis on kindlasti flööt. Et isegi kui teil esineb kaks inimest, siis, kui, kui üks mängib sellist ksülofoni taolist instrumenti mille siis torud on tehtud bambusest ja bambuse otstes, kus see heli nagu läbi käib, sinna asetatud siis sellised metallplaadid, mis seda asja heli teevad, nad tahavad seda väikeste haamrikestega. Kogu see ansambel koosneb taolistest instrumentidest ja siis seda saadab flööt. Et, et see on selline väga sugesteeriv kogemus, ütleme niimoodi soovitud ja loomulikult, et kindlasti kindlasti tasub mõnda tantsuetendust vaatama minna ja üks koht nagu kus läbi viiakse, asub sellesamas tempos saari lähedal ning tempassaari lähedal. Kohe, kui teile pakutakse, ütleme seda tantsuetendust te saatesse seal valida, et milliste vaatama tahate minna. On ka rida teisi, teisi huvid, vaid vaatamisväärsusi, et kui ta näiteks ühte oma reisipäevadest alustate hommikul kell üheksa või 10 tantsuetenduse vaatamisega, sest et kindlasti tahetakse viia erinevatesse käside küladesse, mis sealsamas ümberkaudu on nagu näiteks sama tantsuetendus võib toimuda patupulaanis, mis on tempassaarist pisut põhja pool, siis teid tahetakse kindlasti viia veel tse, Luki patuanni ja maas ja need on siis külad, kus on käsitöö suures aus ja, ja nii on, siis ütleme niimoodi, et kui, kui ühes külas tegeletakse hõbedaga ja teises külas puutööga ja kolmandas külas kivitööga ja neljandas külas, siis nagu tekstiiliga. Ehk siis nagu neid neid käsitöökülasid on, terve, saab pallisaar põhimõtteliselt täis ja telelahkesti näidatakse seda, et, et kuidas siis ühe või teise asja asja valmistamine reaalses elus ka ka välja näeb. Et käsitöö on teine asi, mis on Balil väga talle riisikasvatuse ja turisminduses siis väga olulisel kohal. Et ja see kõik muidugi imeodav, et, et ma ei imesta, kui, kui mõni inimene, kes sellest kultuurist ja religioonist vaimustusse satub, tahab kohe konteineritäiekaupa siiapoole teele panna, mis on täis siis buda kujusid ja ja erinevat mööblit ja, ja muid muid nikerdusi ja asjakesi. Ehk siis seesama Hõbeda küla näiteks, mida peetakse Balil üheks suuremaks turismimagnetiks, noh et seal kindlasti tasub korra silm peale visata, aga aga nii kui te mõnda sellisesse külasse sisenete Teid viiakse siis selle perekonna juurde, kes seal kõige kõigele sellele käsitööle aluse pannud. Nad näitavad, kuidas see käib ja siis muidugi juhatatakse otsejoones osturuumi, et nende, ostke midagi. Ja, ja Balilased sellistes piirkondades võivad olla väga pealetükkivad, et osta, osta minu käest, tule võta minu massaaži, tule vaata minu poodi. Selle asemel, et neid ignoreerida, vaadake neile lihtsalt lahti otsa. Naeratage, öeldi, et ei aitäh ja ärge lubage midagi, et ma tulen homme, sest nad küsivad siis kohe. Aga millal sa tuled homme, kas sa tuled kindlasti, kas andsid, ausõna praegu? Et varem nagu rääkida kohe nii nagu asjad on, eks ole, et sa Hõbeda küla jah, et ja, ja, ja, ja puude meistrite külad oleneb täpselt, et kuhu te satute. Ma olen kuulnud, kuidas mõned inimesed on, kes nagu puutööst on vaimustuses, jälginud kohalike käsitöömeistrite nikerdamist lausa mitu tundi järjest nende puutööde ja selle kaubaga, mis sealt siis nende näppude all valminud, et tuleb ka ettevaatlik olla, et kui te tahate midagi kaasa osta endale, siis seda tuleb teha õigetest kohtadest. Noh, inimesed soovitavad teile, kes siis seal kursis on, et kus ikka tehakse neid õigeid asju, et kui te tahate midagi maha Connist või tiikpuust või millest iganes, et seal oli siis ka ikkagi päriselt on sellest puust. Sest et vastasel juhul ees oodata koju saabudes ebameeldiv üllatus, et otseselt küll mingist Mahakonnist asja, aga kui kodus selle lahti hidden, värv kadunud ja taldrik katki või, või midagi sellist. Ehk siis nagu, eks nad seal teinekord ütlevad, et see on aga, aga, aga tegelikult ikka ei ole nagu selles puust või mingist materjalist, mis, mis päriselt ja siis tekstiilist tekstiil on küll seal see kohalik Patika tehnika, põnevamaid asju üldse ilmselt nagu minu jaoks kindlasti templite sellel saarel. Sest kangaid ja, ja siidi ja mida iganes erinevas triki vormis mahus reljeefis. See käsitöö on seal ikka meeletult rikkalik värvikirev, kena. Ja ma palusin ennast viia ühte külla, kuhu ma soovitan ka pallil reisijatel minna, selle küla nimi on enam kana, on see küla, on väga omapärane. See küla on kõigepealt üks küla maailma kolmest külast, kus tehakse väga haruldast käsitööliiki mille ingliskeelne termin on tabel. See tähendab seda, et kui muidu tekstiili kootakse ühtepidi, siis nemad koovad seal risti üksküla, siis asub Bali saarel üks küla Indias ja kolmas küla on siis Hiinas. Need kolmes kohas maailmas tehakse seda haruldast käsituli. See küla on väga omapärane, tasub kahe mäekuru vahel džunglis. See on kividest sillutatud. Selline pisut õudusfilmi vaatepilt avaneb, kuna kahe mäekuru vahel ütleme selline munakivi tee. Kahel pool on kivist majad, see on absoluutne vaikus, võib-olla mõni muul kõnnib selt laisalt üle tee, eks ole, kõik on päevakuumuse eest varjanud oma majadesse. Selle küla elanikud võivad abielluda ainult omavahel ja kes heidab silma kellelegi väljastpoolt küla, et siis saadetakse kindlasti külast välja, inimesele mitte eriti palju, aga ikkagi elab. Ja kunagi, kui siis see käsitööliik seal leiutati, siis neid kangaid, mis on väga vägeva sellise energia ja mõjuga inimeste üle värviti inimese verega. Et tänapäeval värvitakse neid kangaid nahkpuukoorega, soovitan seda vaatama kindlasti minna, et igaühe enda asi, et kas ta nagu siis tahab sealt midagi kaasa osta. Aga see reegel küll, et kui teile midagi pakutakse, siis isegi vähemalt poole odavamalt. Siis ei ole väga palju väga palju nii nagu röövida. Et jah, see oli üks selline tore kogemus. Räägiks natukene praktilisuse poolest, kui kallis koht on paali, et Indoneesia on minu jaoks, oli suhteliselt odav ma, nii palju kui ma mäletan, et enam-vähem arvestasin välja selle, et see asi maksab 30 krooni, minu arust kõik asjad maksidki 30 krooni, et kas vali on tatavalt, kuna ta on niisugune turismirohke koht, et on ta kallim koht kui muu Indoneesia on seal selline võrdluspunkt olemas või mis see hinnatase seal üldse on? Ainukene võrdluskoht Balil on mul isiklikust kogemusest Indiaga ja see hinnaskaala on turismikohtades ikka suhteliselt sarnane hind, aga aga, aga sisemaal ja kohtades, kus selline vilgas tegevus ei käi, on need hinnad ikkagi oluliselt odavamad. Keskmine hinnatase on seal siiski madal ja see on tingitud loomulikult sellest, et palju seal on selline keskmine sissetulek üldse inimestelt. Need, näiteks hea töö on inimesel sel juhul, kui ta töötab kas riigiametis või või turisminduses või tal on tohutult riisipõlde, kus siis kasvab hea saak, saakinud koristavad kolm kord aastas ja nende keskmine sissetulek on, ütleme kuskil 3000 Eesti krooni kuus, see tähendab ka seda, et, et kõik muud asjad noh, sõltuvad põhimõtteliselt ikkagi sellest. Küsisin, et kui palju maksab back head riisi kõrgema klassi riis, mis ei ole nende igapäevane toit, maksab kuus krooni kilo. Et kui nagu mõelda, et nad saavad 3000 krooni kuus palka ja see riisikilo maksab kuus krooni, siis tegelikult kuus krooni on siiski päris kallis. Aga noh, nagu ma ütlesin, see ei ole nende selline selline igapäevane toit. Paraku jah, hinnad on odavad, näiteks kui te soovite sööma minna, teil on neljane seltskond, paluge ennast alati viia kohalike kohtadesse, et seal on garanteeritud, et see elamus on elamus on ehtsam ja ehedam. Siis lõunasöök näiteks neljale inimesele koos jookidega maksab 50 krooni noh, maksimaalselt 50 krooni. Hotellipiirkondades ütleme, on keskmise riisiroa hinnaks vast kuskil kuskil 40 krooni. Ja, aga nüüd, kui toidukultuurist rääkida, siis jah, riis on neil kesksel kohal kanaliha, sealiha, loomaliha ja, ja siis ka mereande. Ma arvasin, et mereande on seal rohkem, aga, aga aga ei olegi, sest et vaatamata sellele, et neid igast küljest küll vesi piirab, peavad nad ennast siiski nagu mägirahvaks ja kaluritega ei ole erilist pistmist, et seal on küll spetsiaalselt külad nagu Chimbaran, mis asub saare läänekaldal ja Simba ran on siis selline küla, kus on, kus on kõige rohkem mereandide restorane üldse sellel saarel kokku, et see on selline spetsiaalne külamis, milles spetsialiteet ongi, ongi mereannid, meretoitu. Räägikski natukene jah, söögist ka, ta juba mainisid kiirelt ära, et mis, mis seal süüa pakutakse, et sina kui tuntud gurmaan on ikkagi selles mõttes, et oled maitsnud ja ise ka teinud ka väga palju huvitavaid toite, et oli ka midagi sellist, mis nagu sind silmi pööritama, kas siis heas mõttes või halvas mõttes, panin. Üldiselt ei olnud, et kes on idamaades reisinud, et seal on see toidukultuur on ikkagi suhteliselt sarnane. Et mõned kohad on vürtsikamaid ja, ja mõned kohad mitte, et Bali saare toit ei ole eriti vürtsikas, noh võib-olla enamasti sellepärast, et seal suurt turistide invasioon, kellel lihtsalt igaks juhuks parem mitte väga vürtsikaid asju pakkuda. Kohalikke toidukohtades võite küll jah, saada väga väga vürtsikaid asju, aga enamasti koosneb siis toitriisist sinna ümber siis kuuluvast soovitan kindlasti proovida erinevaid karrisid. Nendest jäi mul seal olles küll kõige parem, kõige parem kogemus, maitseelamus ja mulje. Mida siis veel, noh, loomulikult seal on tohutult palju värskelt puuvilju ja need on alati alati head ja alati küpsed ei ole kuskil ahjus küpsetatud, eks ole, transpordid võtavadki puu otsast ja toovad selle laua peale. Et neid igasuguseid värskeid mahlu. Ja soovitan proovida erinevaid selliseid suppe, köögiviljasuppe, mida nad siis oma oma traditsioonilises köögis suudavad välja välja nuputada, pakkuda hästi erinevaid, et need olid küll huvitavad, et ma isegi ei teadnud mõne asja nimedest, mis ühe või teise toidu sisse pandud oli, aga see kõik oli hästi maitsev. Toit on seal oluliselt lihtsam kui näiteks Indias nagu maitse poolest, eks ole, ja, ja selle tähendavarieerimis võimaluste poolest, et et see on kõik, seal on palju lihtsam. Et seal ei ole suurt ja mingit traditsioonilist tee kultuuri ega kohvikultuuri, mis mulle oli üllatus just nagu teekoha pealt, et et nagu ka mulle öeldi, siis tänapäeva pallilased vanemad ikkagi selle Liptoni koti tassi. Kõigil on ju kiire oma riituste rutamisega. Kas sa seda teed keetma? See see nagu toidukultuur on jah, seal kuidagi tundub, et õhem noh, näiteks hindega võrreldes eks, ja jookidest veinima ei soovita seal juua, veini, seal ei olegi, kõik parem vein on ikkagi imporditud ja see on väga kallis. Noh, sellisest kergemast alkoholist ilmselt õlu, mis on seal väga hea, väga taskukohane, ütleme, pudeli õlut oleneb kohast, maksab kuskil kuus kuni kuni 10 krooni kohalikust kangemast, alkoholist valmistavad nad araki. See on siis selline puskaritaoline jook, mis on läbipaistev ja lõhnab nagu rumm kohati, eks ole, siis puhas, Arak on ikkagi väga kange, seda jahti paljalt juua ei saa, võib-olla mõned inimesed, kes seal lõuna pool kõvasti uhkaga harjutanud, saavad hakkama, aga nad segavad seda siis Jahkas erinevate mahlade või siis Coca-Colaga. Reisipalavik on täna eikellegi muuga kui Heidy Purgaga paali saarel paali saarele minnes. Kuidas tuleks ette valmistada, kas sinu vaja viisat, kas sinna vaja teha mingeid vaktsineeri, vaid süst ja näiteks kuidas seal elektriga on, et näiteks Sumatra saarel, seal, kus selles piirkonnas, kus mina olin, oli ikkagi, et elektrit, et oli õhtul kella kuuest kella 10-ni generaatori pealt, ülejäänud aeg oli lihtsalt pimeduse küünlavalgus, et kuidas need niisuguste asjadega on, kas peaks kaasa võtma elektri, näiteks adapteri, millega seina oma asju laadima? Üldiselt ei pea, ehk siis kõik sellised kohad, kuhu majutust pakutakse, eks ole, need on varustatud siis erineva sellega adapteri süsteemiga, erineva voolusüsteemiga ja, ja voolu seal siiski nagu on, et pole, pole nagu seda generaatori, generaatoreid teemasid võib-olla kuskil mõnes väikeses külas saare üleval põhjaosas, et võib-olla seal, aga üldiselt ikkagi mitte varustama peaks ennast ilmselt lihtsalt sellise vaimse valmisolekuga, et see saar on äärmiselt turvaline, sinna ei ole vaja osta viisat ette, viisa ostetakse piiri peal. Et maksab. Ma võin nüüd siin, ma võin siin hätta jääda, aga, aga seal on selline sissesõidu ja väljasõidul. Ja ehk siis nagu viisa põhimõtteliselt, et sissesõiduviisa ja siis väljamaks, et varieerus kuskil 50-st dollarist vaktsineerima ei pea. Et kui keegi väga kardab nagu midagi, et siis ta võib nagu vaktsiini endale lasta teha, et aga aga üldiselt ei nõuta, et. Selles mõttes, et tegemist oli ikkagi džungli ka ja kus teatavasti liigub igasuguseid huvitavaid asju. Jah, et aga, aga seda tõesti nõuta, et kui te riiki sisenete, siis teie käest küll küsitakse sissesõidupaberile, et kas te olete viimase kuue päeva jooksul viibinud viibinud kuskil Lõuna-Ameerikas, kas või siis või siis Aafrikas, aga, aga see on ka põhimõtteliselt kõik, et üldiselt selliseid asju ei ole ja kui ma ka uurisin, et kui suur tõenäosus on, et sa mingi tõve kätte võid jääda, siis see tõenäosus on ikkagi suhteliselt väike. Kraanivesi on joodav või ei ole mõtet? Kraanikraanivesi on, kraanivesi on küll puhas, aga isegi kohalikud ei joo kraanivett, et kõik vesi, kas siis kohalike poolt nagu nende enda majapidamise tarvis keedetakse ja, ja, ja kes sinna reisivad, et siis soovitatakse ikkagi tarbida pudelivett ja pudelivesi, on seal, on seal korralik ja kui mõned on väga hirmunud ka selle üle, et näiteks, aga millest siis sa jää tehtud on ehk siis nad korda vot sulle ka igal sammul, et kui nad toovad sulle serveerivad mingit jooki, et sa ütled, et nõuays siis ütlevad, et ei, meie, meil on tegelikult jääga kõik korras. Kuigi sa ei pruugi isegi seda mõelda, et selle mingisugused bakterid sees võivad olla, et aga lihtsalt ei taha külma jooki. Nii et igatpidi niisugune seisukoht. Ma vaatan siin väikse ülevaate paali ajaloost, mida me siin teinud oleme, ka just mõningad niisugused faktid, et oli siin tükk aega tagasi kommunistidega mäss, mille käigus viis protsenti paali elanikest tapeti ära. Siin oli kolmekümnendatel aastatel pulka Taani purse, mis tappis tuhandeid inimesi. Siin oli 2002 aastal 2005 aastal terrorismiaktid, kõige suurem viimase turismisihtkohas nimega Kuta. Mis on siis kõige suuremat resort seal, et ei tundu nagu küll eriti, et oleks mingi seif, koht või sihukene, mitte ohtlik koht olla, et kuidas need asjad kuidagi on mõjutanud üldse praegust olukorda paaris kas üle saanud sellest ja kas on nad nagu valmistunud ette ka, nii palju, kui on võimalik tulevikus selliseid asju ära hoida? Jah, on küll, nende sõjaväesüsteem on väga heal tasemel ja väga-väga arendatud ja selle arendamisega tegeletakse igapäevaselt põhimõtteliselt, aga mis puudutab neid pomme, mis sinna kutesse ja Seminyak mu mäletamist mööda siis moslemite poolt visati, siis siis bailased on hästi umbusklikud küll mõnede rahvuste suhtes ennekõike moslemite suhtes, siiski, et kelle kohta nad otseselt ikkagi midagi halvasti ei või öelda, kuna tuletan meelde, et nad on kõik lingvistid, eks ole, see halvasti ütlemine tähendab ikkagi karmavõla suurendamist on ju nad lihtsalt kuidagi viisakalt mainivad, et noh, et need moslemid pole, eks väärt rahvas. Et moslemite suhtes on nelja, ütleme väga sügavad teatud eelarvamused ja, ja oma sõsarsaar saareelanike Jaavalasi peavad nad pättidekse kaabakad. Lisaks neile loomulikult ei meeldi hollandlased, kes siis, siis tungisid nende saarele aastasadu tagasi ja, ja, ja skeptilised on ka nad muide austraallaste suhtes, sest seal saarel kohata väga palju austraallasi. Nad peavad austraallase millegipärast või noh, ütleme niimoodi, et enamikku neist suhteliselt nagu lavastaks inimesteks, nii palju kui minu enda isiklik kogemus siis seal saarel olles ütles, et kui teil turistina sinna saabute, siis eks esialgu ikkagi nagu mingid teatud eelarvamusega seal vastu. Et ehk see tähendab seda, et tüüpiline turist, kes saabub Bali saarele, küsib kohalike käest nelja asja kus ma saan pidutseda, kus on kihvtid, rannad, rannarestoranid ja kus ma saan õlut ja noh, kuna trahalasi käib seal väga palju, siis, siis võib-olla on see on see sellest tingitud inimesed, kes ilmutavad vot nende kultuuri ja ajaloo vastu huvi ja nende traditsioonide ja nende nagu päriselu vastu, et et nendest nad võivad nii vaimustusse sattuda, et, et nad teevad sulle lahkudes kingitusi ja nimetavad sind kas siis oma õeks või vennaks. Väga armas. Kas on mõtet, siis võta endale nii-öelda koha pealt üks kindel, nagu sa enne, mainisid ka sihukene giid, kes siis terve see aeg nii-öelda assisteerib, aitab sul ühest kohast teise minna, kas või kuskil turul kaubelda. Ja kindlasti tasub võtta absoluutselt, et te saate ise planeerida, et kui paljude reisida tahate ringi seal saare peal või et kas te plaanite hotelli vahetada, et kas plaanite nagu endale tekitada, kas siis ühe nagu sellise staabi kuskil kuskohast te teete väljasõite ja väljasõitude siis pikkust arutada oma siis giidi ja giidi autojuhiga ja mida te tahate, kõik ja, ja nii edasi, et need väljasõidud on suhteliselt väsitavad. Et kui te näiteks soovite külastada viit kuni kuut kohta päeva jooksul, see tähendab seda, et kella üheksa paiku hommikul on välja sõitvat Need ei vaata tagasi kuskil kella viie ajal sinna vahele, siis mahub ka lõunasöök. Nad valivad teile siis mingi toreda restorani või siis või siis viivad nagu kohalike kohalike juurde kuskile sööma. Et need reisid on päris väsitavad, et aga noh, oleneb tõesti sellest reisi eesmärgist, mida nagu inimesed on endale siis seadnud, et kas nad tahavad ringi vaadata, seal palju sõita, vahetada selle või siis või siis lihtsalt pikutada ja rahulikumalt, võta aitäh, nagu ma ütlesin, et põhisüsteem nagu selle saare seisneb selles, et all kihab elu igasugused erinevad atraktsioonid merel, surfareid on seal väga palju, kõik, mida saab vees teha mida iganes, rafting on seal väga populaarne, sain aru erinevatest reklaamplakatitest ja kes nagu kultuuri ja sellist vaiksemat elu ihkavad, siis nendel soovitan minna üles saare keskossa ja selline kultuurikeskus seal linn nimega Ubud. See on üks väga-väga huvitav ja müstiline linn. Et selles Ubudis tasub kindlasti nagu pikemalt peatuda. Aeglane. Ma ei tea, miks ma kuidagi mainin neid negatiivseid asja siin ära ja ja üks asi, mis mul jäi mainimata, on see, et seal pidid olema väga palju ahvist vargaid. Puutusid sellise asjaga kokku, et seal pidikaid lauses. Et tempel, kus peal on silt, et hoidke oma prillid ja asjad eemale, kuidas üldse siukse näppamisega on, kas siis ahvide poolt? Youtube võib juhtuda, aga alustan inimestest, et ilmselt võib juhtuda, aga see on suhteliselt ebatõenäoline siiski ehk siis kuna hindude maailmapilk keskendub ikkagi karmale, et elu on lakkamatus ringluses ja ja kõik see, mida sa oma elu jooksul teed, et nagu siis pärast surma taassündida veel parema inimesena, et see on neile tõeline katsumus ikkagi, kui sa ühe asja teed selles rägastikus nagu valesti, siis, siis on väiksem tõenäosus, et seal, nagu hiljem paremini hakkab minema, et, et sellepärast, et nad ei mõista ka moslemeid, kes ramadaani ajal saavad kõik andeks, võivad otsast alata. Et aga, aga mis puudutab ahvide näppamisse, siis nad on väga jultunud küll, et põhimõtteliselt, kui nad näevad, et jah, et sul nagu on kuskil hoiad midagi käes, kasvõi nad saavad kohe seal midagi käes, Nad tahavad teada, mis sul seal käes on, nad lihtsalt hoiavad kinni ja see võib päris hirmutav olla, et varem nagu kastis hoida käes mingeid asju, mingeid söödavaid asju sa saad neile kohe anda. Kui nad haaravad sellest kinni ja, ja, ja, ja sa pakud neile siis selle asja, mis sul käes on see pähkel või banaan või mis iganes. Siis nad lasevad sellest lahti, aga senikaua, kuni nad näevad, et seal tõesti enam midagi ei ole. Palju seal üldse veel kohaliku loodusega on kokkupuudet, oli, et vaatasin sind tarkadest allikatest järgi, et väga palju Emmdeemseid liik elab seal tohutult linnuliike taimestikku ja muidugi kahjuks viimane paali tiiger lasti kolmekümnendatel aastatel maha, et teda enam ei ole, aga palju üldse kohalikku sihukse, huvitava eksootilise fauna ja floora kokkuvõta. No ikka ütleme niimoodi, et kui te reisite kuskile saare saare keskele ja ülespoole, et siis võite kohata küll väga eksootilisi linnuliike ja seal on, sellel saarel on väga palju liblikaid, et mina ei olnud oma elus nii ilusaid liblikaid, Biden nii suuri liblikaid kunagi näinud. Nad olid sellise keskmise linnusuurused selliste paksude mustade Plysseeritud servast tiibadega, et et need olid, need olid väga kütkestavad küll ja taimestik seal taimestik on seal vapustav, mingeid suuri loomi sellel saarel jah, tõesti ei ole, et küll võib seal kohata näiteks musta mambat niimoodi üksi ekslema minna kuskile džunglisse üldiselt ei soovitata just ilmselt roomajate tõttu, et tuleks nagu võtta keegi asjatundlik inimene endale kõrvale, kes ütleb ikkagi, kuhu võib minna, kuhu ei või. Aga aga jah, selliseid ei krokodille alligaatorid või, või, või elevante tiigreid, et neid jah ei ole, et olen kuulnud, mõnel inimesel on õnnestunud Bali saarel käies laeva mingisugusel väiksemal laevatripil õnnestunud näha. Ja, aga, aga need on ka sellised harvad juhtumid. Oleme paali saare jutu käigus sil neidiga mitu korda maininud riisi ja riisipõlde ja olen aru saanud, et see ei ole selline lihtsalt üks suur lage väli, kus, mis on siis roheline ja Ma ei tea, kas riis kasvabki teradenalast vee sees igatahes räägi rahvale, mis, mis see riisipõld on, milline välja näeb, et see ei ole lihtsalt niisama. Põld kõigepealt üldse taustaks, et riis on nende kultuuris ja, ja köögis ja üldiselt väga suure, kui mitte kõige suurem au sees. Riis on põhimõtteliselt nende jaoks, kas siis meie kartul või must leib, eks kokku. Riis on püha ja riisikasvatusega tegeletakse sellel saarel väga palju, kuna 20 protsenti selle saare eest majandusest tuleb ainuüksi nagu riisi, riisikasvandusest, riisitöötlusest ja riisi kasvatatud põhimõtteliselt kõik. Ja kui keegi ei kasvata, siis tal vähemalt on keegi, kes kasvatab, või kellelegi keegi, kes kasvatab alates siis sealt Ubudist sellest toredast kultuuri Mekast alates võid näha uskumatult vapustavaid vaatepilte riisipõldudest, reiside kassa seal selliste ühtlaste väljade peal, ainult kuna maastik on seal mägine vaid terrassidel ja nende terrasside ehitamine ikkagi nõuab tohutut tarkust, traditsioonide edasikandmist põlvest põlve seda pärandatakse. Ja siis kogu seda kogu seda tööd, mida riisipõldudel tehakse, et see töö on ikkagi väga raske ja kuna maa nii viljakas ja kliima soodne, siis riisisaaki võivad nad koristada kolmel korral aastas. Tüüpiline riisi, riisipõlde siis, või selline riisikasvatus kõige nagu üldistatumalt näeb välja selline, et kõigepealt valmistatakse see maa ette, seal on siis ka tohutut niisutussüsteemid, eks ole, veejuhtimised ja, ja kogu kogu see agregaatide paigaldus on ju, mis seal kuidagi ikkagi seotakse väga loodusega, et midagi, mingeid torusid sinna väga kuskile, eks ole, kõik joad nagu juhitakse Janek tegema väga oskuslikult, et näete, rassina koost ei laguneks, eks ole, kõigepealt siis puhastatakse põld, see niisutatakse, sinna külvatakse riis, istutatakse riis ja, ja siis hoolitsetakse selle riisiatel, peletataks sealt linde, eks ole, kes käivad muidu valmimaid riisiteri nokkimas. Kui riis valmis on, siis lõigatakse see riis Sirpidega varrevelt maha, kuivatatakse, need pekstakse terad välja ja, ja, ja siis noh, töödeldakse seda reisi nii-öelda edasi. Aga siis riisipõld valmistatakse taas kord ette, nagu selleks selleks uueks uueks saagiks õue saagi mahapanekuks. Ütleme siis piltlikult näeb niisugune mäenõlv, siukene trepimäenõlv. Palju selliselt terrassid, mis looklevad mööda mäeseljandik. Jah, aga ma täpselt ei saadud, miks ta, miks ta on niisugune trepp ja kas on mingi vee juhtimiseks võimelisi? Jah-sõna vee juhtimiseks ja see on ka selleks, et võimalikult palju seda ühte maa-ala. Aga ära kasutada just et kui muidu tuleb järsak alla, eks ole, siis kui järsaku peale ehitatakse, terrassid, ehk siis need trepid siis on ju sa saad seda maad, maad rohkem oma saagi koristamiseks selleks saagiks toiduks ja leivaks ja rahaks. Me mainisime ka seda, et seal on palju huvitavaid puuvilju, mida kasutatakse, aga üks asi, mida seal tehakse ja kasvatatakse, vist ka on kohvi ja või mitte, ainult tavaline kohvi, seal on üks päris huvitav kohvi. Jah, nad isegi vist ei kasvata, vaid see kohvipuu kasvab neil ikkagi suhteliselt metsikut, see on kohalik kohvipuu. Millal siis on sellised kobarjad, moodustised oksade vahel, mis siis korjatakse ja, ja siis nende kuparde sees on siis need väiksed oad, mis näevad välja ikka nagu kohvioad, sellised rohekad, eks ole. Ning neitsist töödeldakse kahel viisil. Lihtsam viis on see, et need lihtsalt siis ristitakse, jahvatatakse ja juuakse kohvina. Ja keerulisem viis on siis see, et võib-olla mõned on kuulnud vähemalt, kes on vaadanud filmi välm teavad, et on olemas selline kov nagu kopiluvak ja see on nime saanud just selle looma tõttu, mis selle kohvi eriliseks muudab ja loomad, et just sellepärast, et on olemas spetsiaalne loomakene, kes näeb välja umbes nagu rebane, aga ta on, ta on oluliselt väiksem. Kellele need kohvioad väga maitsevad ja, ja kes neid hea meelega söövad ning nende väljaheidetest siis lõpus valmistatakse maailma kõige kallimad ja eksklusiivsemad kohvi. Et selle loomakese maomahlad ja kõik see seedetraktis kulgemine annavad sellele kohvi joale, siis sellise lõpliku filigraanse maitse Nägid sa ise ka neid loomi või seda imelik kohvi valmistamise valmistamise protsessi. Ja ma nägin neid loomi küll, et kes sõid ja kes olid oma väljaheiteid, jäätmed samasse kohta. Sa näed seal ära, et mis seal siis ikka nagu väga suur vaatamisväärsused. Jah, nende jaoks nagu suhteliselt tavaline. Ega sul ei ole informatsiooni selle kohta, et kuidas selline kohvi tegemise variant üldse avastati või välja mõeldi, kas see must juhus või, või? Selle müüdi kohta mul jah, nagu andmed puuduvad, aga, aga sellest palli kohvist veel nii palju, et kes hinde kohvi maitsnud, siis ta ei ole nagu nüüd nii vürtsine, eks ole, ta on meie mõistes võib-olla, meenutab seda nõukogude aegset viljakohvi pisut, mida emad neile enne kooliminekut piimaga pakkusid. Et, et võib-olla ta natuke lihtsamalt valmistatud Kohvet sellise maitsega. Keset Siibet kassi või selle looma väljaheidetest valmistatud kohvi ütlesid, on üks maailma kõige peaks olema kõige kallim kohvi. Ilmselt üks kallimaid kindlasti ja eks eksklusiivsemaid, et mis see maksta võib. Ilmselt see sõltub sellest, kus seda tassi pakutakse. Kas Ameerikal või kuskil seal kohalikus külas. Reisipalavik paali saarelt hakkab oma kompsusid vaikselt kop, kui panema. Ja Heidi räägi millisele inimesele maalisaare sobib tänu oma igasugusele erinevale ütleme kasvõi topograafiale või ütleme, igasugustele muudele näitajatele sobiks, on minu arust igalühel, et seal on nii, kes tööelu ja ka ütleme loodust ja ka ütleme siis kultuurilisi vaatamisväärsusi oleme õigel teel. Sa oled täiesti õigel teel ja no ma arvan, et inimene, kes suudab olla paigal nende ennekõike ilmselt peaks sobima sellisele inimesele, sest et nagu ma ütlesin, see saar on väike, kuigi ta pakub väga palju, eks ja kui teil ei ole plaani ja mõnikord polegi vaja seda plaani, et nagu üks päev olla ühel saarel ja teine teisel saarel siis see selliseks rahu leidmiseks ja, ja sellest rattast väljatuleku jaoks. Mis meil on siin see tempo, tempo, tempo ja töötama peab palju, et ta sobib sellisele inimesele väga hästi, et et te rahunete seal väga kiiresti ja, ja unustate selle ebaolulise ja saate aru elu põhiväärtustest, ütleme niimoodi. Vaatamata sellele, et nagu me oleme mitu korda maininud, et tegemist on Saaremaalt natukene suurema saarega, seal elab üle kolme miljoni inimese, leiad sa ikkagi seal rahu ja vaikust. Kindla peale leiate, et oleneb, kuhu minna, ma soovitan minna pigem nagu väiksematesse kohtadesse väikestesse hotellidesse, et mitte mingit suurt luksust taga ajada, sest vastasel juhul ta seda, seda kultuuri ja rahu ja seda eemalolekut teistsugust, nagu miljööd, nagu nii väga ei tunneta. Aga suur tänu selle Heidi vahva ülevaate eest sellisest kohast nagu maalib, mul on alati hea meel selle üle, kui reisipalaviku saates on külaline, kes räägib mingi sellisest sihtkohast, millele on mul niisugused eelarvamused natukene ja ja siis ta oma jutuga ja asjadega kummutas või lükkab ümber selle siis täielikult ja nagu ma ütlesin, saate alguses ka siis paarimine, lisaks oli niisugune assotsieerunud tohutu turismindusega ja karjuvate siis Austraalia poissmeestega, aga, aga sain aru, et tegemist on väga toreda, ilusa kohaga ja ja suur tänu sulle selle eest ja reisipalavik tänab kõiki kuulajaid. Kohtume järgmine pühapäev, mina olen Henry Kõrvits.