Aasta läheneb lõpule, nagu ikka, sel puhul hakatakse tegema kõikvõimalikke kokku, võtta Tõite selgitama parimaid. Sama tehakse ka automaailmas. Kõikvõimalikke auhindu eksisteerib musttuhat ja kes vähegi millegagi hakkama on saanud, sellele jätkub kindlasti ka mõni auhind. Euroopas on prestiišikaks sõiduautosid puudutavas konkursiks Euroopa aasta autoküsitlus. Sinuga päris pikkade traditsioonidega konkurss. Esmakordselt selgitati Euroopa aasta auto välja 1964. aastal. Tänavu tuli ülekaalukalt võitjaks väikeauto Fiat 500. Õigemini on asi küll nii, et konkurss toimus tänavu, tiitel aga kannab nime Euroopa aasta auto 2008. Aasta auto tiitlit antakse välja ka Eestis. Esmakordselt tehti seda aastal 2001 ja tänavu on seega kaheksas kord. Ka meie žürii otsus oli üsna üksmeelne ning Eesti aasta auto 2008 tiitel läks Ford Mondeo-le. Euroopa konkursil jäi mondeo kolmandaks, et 500 ja Mazda kahe järel Eestis aga kaks viimast valikusse üldse ei pääsenud. Samuti veel üks euro finalistide soo 308. Põhjus on väga lihtne. Žürii töö alguseks polnud neid autosid veel Eestis müügil. Nüüd veidi ka nende konkursside köögi poolest. Euroopa aasta auto selgitamise algatas aastal 1963 Hollandi ajakirja auto viisija toimetaja Flint vander Plukt. Konkursi eesmärk oli väga lihtne Leida viimase 12 kuu väljapaistvaim uus sõiduk. Esimeseks laureaadiks sai Rover B6. Esialgu osales korraldamisel kuus ajakirja, neist kolm Hollandi auto Vicie, Saksa Stern ja Rootsi viibi. Leegare on ka praegu ürituse korraldamisel tegevad. Sponsorajakiri on praegu üldse seitse nimetatud, lisaks veel auto Itaaliast, autogar Suurbritanniast, autopista Hispaaniast ja autome pill Prantsusmaalt. Konkursi korraldamine seitsme vahel käib külakorda. Tänavu oli peaorganisaatoriks Stern. Kus jäätist rääkida, siis see firma on aasta auto konkurssidel selgelt kõigist edukam. Tänavune tiitel oli talle juba üheksas. Lisaks on tütarfirmadest alfa Romeo kaks ja tants seal üks esikoht. Kui esimese aasta auto selgitasid üheksa ligi 22 ajakirjanikku, neist koosnes siis žürii siis tänavu oli hääletajaid juba 58 ning esindatud riike ja 22 Eesti paraku aasta auto žüriis on esindamata, Soomest annab hindeid seal see tehnika on maailma peatoimetaja Mati Meri. Linna zhüriiliikmete arv liikide kaupa sõltub sealsest auto müügist ja autotööstuse tähtsusest. Kuna konkursile esitatavad autod on väga erinevad, tänav oli neid kokku 33, alates Smart Fortuust ja lõpetades Lexu sellest 600-ga siis kerkib alati üles küsimus hindamiskriteeriumidest. Juhendi kohaselt on nendeks disain, mugavus, turvalisus, säästlikkus, juhitavus, kiirus, funktsionaalsus, keskkonnasäästlikus, juhtimismõnuja hind. Reaalselt on kõige määravamateks siiski tehniline uuenduslikkus ning eriti väärtuse suve Ast auto selgitamine ise käib nii. Septembris avaldavad korraldajat kandidaatide nimistu. Auto peab olema müügile vähemalt viies Euroopa riigis ja eeldatav müügi maht peab olema vähemalt 5000 eksemplari. Seitse finalisti selguvad žüriiliikmete lihthääletusel. Finaalis on igale žüriiliikmeid 25 punkti, mis tuleb jagada vähemalt viie auto vahel, nii et ükski neist ei saaks üle 10 punkti. Nende punktide kokkulugemisel selgubki võitja. Žüriiliikmed peavad oma otsust ka põhjendama. Kätt 500 edu oli tänavu mäekõrgune taga, kus 385 punkti teiseks jäänud Mazda kahe-kolmesaja 25 vastu ehk siis 60 punkti enam. Seejuures andis kätil esikoha 34 hääletajat 58-st ning seitse. Seejuures hindasid Te maksimaalse 10 punktiga vaid üks žürii liige. Koseevieira Portugalist andis fetile nullpunkti kõiki, ülejäänud aga vähemalt kaks. Kolmanda koha sai Ford Mondeo. Neljanda Kiyazzyyd, viienda Nissan Qashqai kuuenda Mercedes-Benz C klass seitsmenda soo 308 millega pisike feti hindajate südame võitis, selgitab hästi sakslasest žüriiliikme Georg Aheri arvamus. Kui sa näed sinkessentot, siis sa naeratad alati. Mis võiks veel olla parem kompliment ühele uuele autole. Uus, et 500 sihib otse südamesse ja tabab eksimatult. Jah, tal on puudusi, eripärasid, kuid armastus esimesest silmapilgust muudab automaatset taustsüsteemi ja hinnangu ratsionaalsest emotsionaalseks. Mind ei sega, et 500 ehitatud igava panda põhjale. See pakub siiski sõidumõnu ja mitte ainult 150 hobujõulise Abarty kujul. Pealegi ta sõidab mugavalt ja selle väärtuse suhtes näitavad paljud teised autofirmad olevat igasuguse huvi minetanud. Poolest miljonist võimalikust variandist valiksin ma endale beebi sinise kere ja punase nahksisuga. 500. Jääb lisada, et georcacher teeb muuhulgas kaastööd ajakirjadele auto Bild Saksamaal ja Suurbritannias ning oli üks neist, kellelt 500 pälvis maksimaalselt 10 punkti. Eesti aasta auto konkurss toimub ajakirja tehnikamaailm eestvedamisel ning praegu tundub lausa veider, et esimest korda selgitati võitja alles 2001. aastal. Esimeseks laureaadiks oli Peugeot 206. Hiljem on võitnud veel Reno Laguna, Mazda kuus, Honda Chess, Volkswagen, golf, BMW kolmas seeria mullus, kodar Unster. Tänavu järgnesid võitjale Ford Mondeol teisenevad Kiyazzyyd, kolmandana Mercedes-Benz C klass neljandana Honda CRV, viiendana fet braavo ja kuuendana Toyota Auris Corolla. Süsteem on meil üsna sarnane Euroopa omale. Esimeses voorus esitab iga žürii liige 10 uut autot, mis tema meelest võiksid konkureerida aasta auto tiitlile. Hääletajaid oli tänavu 20 ning mainimist leidis 35 autot. Kuus. Enim hääli saanud autod pääsesid finaali. Finalistid ja žürii sai kokku 31. oktoobril Audru ringrajal. Seal sai igaüks oma mälu värskendada ja hinnatavaid vabas looduses proovida. Meil pole küll kehtestatud konkreetseid hindamiskriteeriumi ja samuti ei peažüriiliikmed avalikult oma arvamusi põhjendama, kuid senise põhjal võib öelda, et lõppude lõpuks saab. Siingi tahaks hinna ja omaduste suhe. Kui Euroopa aasta auto 43 aastasest ajaloost võib leida sõiduriistu, mida ostjad eriti hinnanud, siis eesti laureaatide puhul on side igapäevaeluga väga tihe. Peugeot 206, Mazda kuus ja Volkswagen golf on olnud suured müügihitid ja ülejäänudki, naudivad või nautisid korraliku turuedu.