Algab teine saade ester Haasa sümfooniat sepikoda sarjast Haydni uue ajastu lävel. Saate autor on Maia Lilje. Aisenstadt jäiste rahasa need on kaks Joosep haidi tegevusega kauakestva mad seotud paika Viini lähistel ja on saanud neil päevil Areeniks, kus peagi kulmineeruvad suure meistri 200.-le surma-aastapäevale pühendatud pidustused. Hayden aasta suurejoonelisema projektina tõuseb esile 41-st kontserdist koosnev sari Hayden 100 ja seitse, mis toob kuulajani kogu tema hiiglaslikku pärandi selles loomingu tähtsaimas žanris sümfooniat 414 üksikosaga kokku 44 tundi muusikat. Sarja avakontserti 31. märtsil dirigeeris oma kontsentus Muusikuse ees tee üks eestvedajaid Haydni loomingu järjekindlamaid propageerijaid Nikolaus Arnold kuur. Kontserdi kavas olid sümfoonia number üks, tule, sümfoonia number 59 ja militaarsümfoonia number 100. Kõik järgnevad kontserdid. Parimate orkestrite ja hinnatud dirigentide osalusel toimuvad käesoleva aasta oktoobrini aisestati lossi haidi saalis kus kaks ja pool sajandit tagasi kõlasid tema esimesed eesterahaside poolt tellitud sümfooniast. See kaunis imelise akustikaga saal on sealkandis ainus, mis Haydni aegadest on tänaseni alles algsel kujul. Esimesest maist 1761 on säilinud dokument, mis tähistab otsustavat pööret 29 aastase Haydni elus. Sellega härrab Austria-Ungari keisririigi üks jõukamaid mõjuvõimsamaid aadlimehi vürst Paul Anton este rahasi. Ta oma õukonna muusikute asekapellmeistriks. Punkthaaval on selles fikseeritud tema töökohustused ja õigused. Asekapellmeister peab kõiges alluma eakale ülemkapellmeister, Georg lusesternerile kes vastutab eelkõige vaimuliku koorimuusika eest. Kõik muu langeb noore abilise õlgadele. Ette kirjutatakse nii ametialane riietus kui suhtlemisviis talle alluvate muusikutega. See peab olema distantseeritud, kuid sõbralik, millest peavad joonduma ka viimased. Ta peab komponeerima vaid sellist muusikat, mida kõrgeausus tellib, omamata õigust seda esitada kusagil mujal. Uute töökorralduste saamiseks peate iga päev enne ja pärast lõunat vürsti vastuvõtu ruumi ilmuma. Asekapellmeistri ülesandeks on tagada inventari instrumentide korras olu arhiveerida juba olemasolevat noodivara, juhendada lauljaid, kasutada igal vajalikul juhul oma meistrioskusi erinevatele instrumentidele. Tema aastapalgaks määratakse 400 kuldne. See tõuseb peagi 1000 Nonii. See on ligikaudse väärtusega umbes 25000 eurot ja ta arvatakse kostile kõrgemate maja ohvitseride lauda. Leping sõlmitakse kolmeks aastaks, mõlemapoolse õigusega seal lõpetada või pikendada. Nagu teada, jääb Joosep haid esteraasid õukonda tervelt kolmeks aastakümneks. 1776. aastal, kui sellest pool teenistusaega on veel ees kirjutab haid ajakirja õpetatud Austria poolt tellitud biograafias. Ester Hasa on see koht, kus tahan elada ja surra. Pärast Georg Werneri surma 1766. aastal saab haidist õukonna kapelltäieõiguslik juht. Tema ees avanevad tolle aja kohta enneolematut loomingulised võimalused. Oma liiva visata, tega jääb Hayden ka hiljem vabakutselisena Viinis elades loominguliselt seotuks elu lõpuni. Kõige pikemalt neist Nicolaus esimesega, kes asus valitsema pärast oma venna Paul Antoni surma juba aasta hiljem. Arvatavasti ei leidu muusikaloos ühtki aadlisuguvõsa, kelle nime seostataks nõnda sageli üheteenistuses oleva muusikuga. Joseph Haydni vürstide este rahasid on 18. sajandi muusikaloos ainulaadne, kokku pettumus. Isteraažide valdused Ungaris on hiigelsuured. Neile kuulub üle 20 lossi ja 400 küla. Vürstide tulud on kogu keisririigis kopsakam. Suur osa neist kulub esindusliku eluviisi harrastamisele. Pidustustele, vastuvõttudele. Kunstiväärtuste kogumisele on jäänud anda veel vääriline sära õukonnamuusikaelule. Paruklik Aisenstadt Olivers Paul esimese ajal muusikaasjades viini satelliit. Suur muutus toimus aga Nicolaus esimese ehk toredus armastaja, nagu teda nimetati valitsemise ajal. Ta palkas oma teenistusse mitmeid võimekaid pillimängijaid ja lauljaid. Ja siis kooristav Viinis grafmorzini õukonnas Haydni muusikat. See oli tema õid. Tänu Hayden tegevusele sai tema õukonnast peagi Euroopa uue muusika tähtsamaid keskusi. Ester asi õukonnast on kujunenud ettekujutus kui ainulaadsest muusikalisest eksperimentaalstuudiost sepikojast, mille vürstid Haydni käsutusse andsid, nagu ka arvamus, et haidis poleks ilma nende eriliste tingimusteta saanud omanäoline ja novaatorliku helilooja. Millisena järel maailm teda tunneb. Helilooja esimese biograafi Georg August kriisingeri ülestähenduste järgi on Haydni seda ka ise kinnitanud. Ma olin maailmast eraldatud, keegi minu läheduses ei saanud mind segada ega teelt eksitada. Orkestrijuhina võisin katsetada, jälgida, mis tugevdab muusika. Mõju, mis vähendab. Võisin parandada, lisada, kärpida, riskida ja nii pidime saama originaarseks. Kõigi minu töödega oldi rahul. Mul oli edu vürst Nikolaus eesteraasi olnud Ainile siiski metseen või toetaja. Eelkõige oli ta tööandja. Vürsti ei läinud ju korda niivõrd muusika eneseareng ja edendamine kui selle rakendamine õukondliku esindusfunktsiooni või igapäevase meelelahutuse teenistusse. Kummatigi tööandja tellijana Oliverstil vedanud samavõrd kui töövõtjal oma leivaisaga Ki mängitava ja komponeeritava muusikaspekter õukonnas oli väga lai ja muusikal erinevaid funktsioone. Vabaõhumuusika, divertismentide, Serenaadidega, satsioonide, marsside, lendlerite, Janocturnidena erinevatele ansambli koosseisu teleintiimsema, muusikute külaliste omavahelise suhtlemise tarbeks komponeeritud keelpillikvarteti ja mitmesugused triot tood mille esitamisel vürst Nikolaus oma meelis instrumendil kambalaadsel baritoni osales. Järjestikku liikmetele loodud klaverimuusika. See on rikas loetelu teostest, mida Haydni osava käsitöölisena päev-päevalt ja näilise muretusega komponeeris. Tema fantaasiarikaste eksperimentide muusikaliste kujundite ja vormiotsingute tulemusel valmisid üksteise järel kümned sümfooniat. Esterasid resideerusid talviti barokliku arhitektuuriga lossis asjastatis. Haid oli sinna Viinist kolinud oma naise Anna-Mariaga. Neli aastakümmet kestnud abielu polnud kaugeltki harmooniline. Hain ise on tunnistanud. Minu naisel ei olnud antud saada lapsi, seepärast ei olnud ma ükskõikne teiste naiste võlude suhtes. Haigeid elasid esialgu ühes vanes kabeli, siis apteegimajas 1766. aastal pärast kapellmeistriks nimetamist pärast ülemkapellmeistriks nimetamist ostis ta väikse aia ja lähedal asuva metsaga maja mispärast kahte mõneaastase vahega hävitavat tulekahju vürsti toetusel küll jälle üles ehitati. Kuid mille haid lõpuks ester Haasasse kolides maha müüs ja koos oma alluvatega Sealse lossi juures asuvasse muusikamajja elama asus. Oma igapäevatöö kõrval armastas haid neil aastal kalal ja jahil käia. Ka osales ta sageli purstlikel jahiretkedel, mis leiavad metsasarvede ülima kõla toredusega peegelduse, tema sümfoonia number 73 finaali osas. Teenistuse algusaastatel oli Haydni käsutuses väga võimekate mängijatega kammerlik orkester. Selles mängisid kuus viiulit, vioola, tšello, kontrabass. Neile lisandusid kaks Soboekaks kurnud ja fagoti. Mitmed neist mängisid vajadusel erinevaid pill, näiteks oboemängijat, ka flööt. Orkestri esimene mängijate virtuaalseid võimeid silmas pidades komponeeris ta neile mitmed soolokontserdid näiteks Veneetsias õppinud riiuldajale oma lähedasele sõbrale lutsid oma siinile kaks Vivaldi stiilist inspireeritud kontserti. Hayden praegugi ülipopulaarsed tšellokontserdid, C-duur ja D-duur on loodud Joosest failile ja oma aja väljapaistva male tšellistile. Anton Kraftile. Kontserdid näitavad, kui tihedalt tuli Haydni tollal veel seotud barokliku stiili ja virtuoosse väljenduslaadiga. Seedur kontserdi finaali osas võib solist demonstreerida erinevate streikide ja poognatehnika tõelist tulevärki. Barokliku virtuaalsust kohtame ka haige 60.-te aastate sümfooniat. Kuivõrd nõudlik kolida oma teoste ettekannete suhtes annab aimu tema kaaskiri 1768. aastal tellimustööna valminud ja väljaspool õukonda esitamisele tulnud kantaadi aplaus käsikirjale. Väga täpselt palutab mängijaid ettekandel arvestada kirja pandud tempo tähistustega. Suunised on antud esituspaiga akustikat arvestavat kõla vahekordade tasakaalustamiseks juhendid vokaalsolistide fraasi kujunduseks, viiuldajatele iga figuuri täpseks väljamängimiseks. Kopeerijate tähelepanujuhita, sellele, et keelpillipartiid noodipaberil nõnda paigutatud saaks. Et mängijatel lehe keeramine samal ajal ei satuks. Soolopartiisid esitavad laulu poisile lisas ta õpetuseks, et nende hääldus ollakse nii lihvitud, et retsitatiivides ükski sõna silp kaduma ei läheks ja kandes valmistudes vähemalt kolm, neli üldproovi toimuks. Selline suhtumine muusika esitamisele näitab, et haige näol oli tegemist tõelise kapellmeistriga. Muide, oma orkestriteoste ettekandeid dirigeeris ta kontiinu grupist loobumisel esiriiulipuldist poognaga viidates. Tollase kombe kohaselt juhatasid kapellmeistrid ettekandeprotsessi klavessiini taga istudes. Suuremate kontsertteoste ettekannetel osales sageli mitu juhti helilooja tavalise klavessiini taga orkestrit toores solistidele ja koorile, paberist noodirulli ehk batuutega taktilees. Muide tähelepanu väärne on, mida kirjutab haigist mõni aeg hiljem. Pärast oratooriumi loomise ettekannet 1799. aasta detsembris viini ajakirja korrespondent Salieri istus klavessiini taga ja haid ise dirigeeris kogu esitus koos, siis tema miimikat tuli mul ülimalt aitav jälgida. Ta sisendas seeläbi suure arvulisele esitajaskonnale vaimu, milles tema teos oli komponeeritud ja pidi ka ette kantud saama tema kõigist midagi muud kui ülepingutatud liigutustest nähtus selgelt, mida ta igas kohas oli mõelnud ja tunnetanud. Tavalises takti lööjast oli saanud interpreet, dirigent. Haydni oskusliku töö tulemusel kujunes vürstlikust kapellist tõeline kontsertorkester mille homogeenne kuus mäng arenes koos tema sümfooniat külalise diferentseerimise ja polüfoonilise töötlusvõtete tihenemisega. Orkestri koosseisu kasv oli tihedalt seotud ooperietenduste korraldamisega. Vürst Nikolaus rajatud esterahasar lossi teatris. 1760. neljandal aastal oli vürst koos oma ehitusmeistriga käinud versais eesmärgiga leida sealt eeskuju. Sedasama suguvõsa põline jahilossi, ehitada ümber baroklikult uhke aedadest ja parkidest ning mitmetest paviljonidest ümbritsetud lossi kompleksiks ester Haasas. Selle juurde pidi kuuluma nii ooperi kui Marion lettide teater ja esinduslik ballisaal. Vürsti ambitsioonid olid suured, mida suudavad kuningad, seda suudan ka mina, oli ta öelnud. Ehk õukonna teatel, mis avati 1768. aastal Haydni ooperiga Lospetsiaale. Apteeker meelitas siia kõrgeid külalisi Viinist ja kaugemaltki. 1773. aastal austas Eesti rahasa lossi ja selle ooperiteatrit oma suure saatjaskonnaga keisrinna Maria direesia kellele etendati Haydni itaalia stiilis ooperit. Intede edutati luusa tänamatu truudusetus ja üht nukuooperit. Päevalt õlgades või jalgsi pargis ringi liikuvale seltskonnale pakuti rikkalikult rahvaliku vabaõhumuusikat. Pidulikke eineid elatas niinimetatud tahvel music õhtust maskiballi spetsiaalselt loodud ballimuusika ja seltskondlikke vestlusi intiimsem kammermuusika. Sündmuse pidulikkusele lisas sära lussi 4000-st lambist koosnev valgustus. Mariateri seal esmakordselt esitletud ülemkapellmeister oli oma sõiduvees. Joseph Haydni 24-st lavateosest seitse olid ettekandele tulnud aisem statis 11, aga Est rahasas. On teada, et haid juhatas kahes verstlikus õukonnateatris ligi 90 ooperit nii iseenda kui paljude kaasaegsete heliloojate sulest. Aastani 1790 ühtekokku üle 1000 etenduse. Paljude ooperite noodimaterjal tuli kapellmeistril endal esitluskõlbulikuks seada vürsti soovil neile sageli uusi tekste lisada ja aariaid juurde komponeerida. Haiti juhatusel kõlasid tiiter, Storfi paisi, Ello sallieri ja paljude teiste ooperid. Nende poolt loodusse julge ümber kujundajana. Ta muutis oma mängijatele sobivaks orgistratsiooni üksnes keelpillide ja kontiinu saatega aariatele. Puhkpill vürtsitas skemaatiliselt üheplaanilist dünaamikat tugevate kontrastide ja üllatusefektidega ning võimsate dünaamiliste tõusudega. Eriti aktiviseerisid temposid lar getosse andante con, mooto Allai kreeklast allegro. Kuuldes ühtama Largo temposaariat haidi versioonis preestos lauduna olevat Antonio Saliseeri suhtunud säärasesse teguviisi koguni üllatavalt leebelt. Hayden rikastas teiste poolt loodud oma sümfooniat eksperimentaalsete väljendusvõtetega. Tollal polnud selles midagi taunimisväärset. Ta komponeeris haid muusikat, numbreid arvukatele, enamasti koomilise sisuga sõnalavastustele mida suveti esitasid este rahastanud trupid mitmelt poolt saksa keelealast jaga Itaaliast. Paastu ja lõpust kuni oktoobrini antisin etendusi IGA PÄEV. Paljud ei tee 1770.-te 80.-te aastate sümfooniad on kokku pandud lavamuusikana komponeeritud numbritest ja sellega on seletatav nende teatraalsete efektide ja muusikaliste naljadega pikitud väljenduslaad. Kuueosaline sümfoonia number 60 alapealkirjaga eeldistrat Ta hajameelne on üks nendest. Haydni lavateoste hulgas on nii koomilisi kui tõsiseid oopereid ja saksa Singsbil. Nende vokaalpartiid ulatuvad baroklikust Virtoosusest lihtsate rahvalaulu lähedaste aariate duetidena Christophe Illibalt Klucky vaimus. Ehkki haid oli mootoritele uhke, teadis ta samas hästi, et loodud kitsalt õukondlike nõudeid silmas pidades. Nende pääsemine teiste teatrite repertuaari küsitan. Haydni ooperilooming on tema missade jauratooriumite kõrval jäänud tänaseni väärilise tähelepanuta kuigi viimasel ajal on nad tõusmas. Lavastajate dirigentide ja lauljate huviorbiiti ühendavad ka mitmed suurepärased helisalvestised. Olgu siinkohal kuulamiseks kaks näidet. Kõigepealt Lanjaaria, olen täis viha ja raevu koomilisest ooperist tänamatu truudusetus. Ravila joon. EV joon on VKG Three. O. Ja nüüd kuulate punasseedeninglisete duetti ooperist kuuma ilm. No kuna. Jooma oli. Lipu jooma onu. A. A. O. Kaalukama osa haidi 1770.-te 80.-te aastate loomingust, Nikolaus esimese teenistuses moodustasid umbes 70 sümfooniat, mis täitsid erinevaid funktsioon. Kond välist esinduslikkust rõhutavad teoseid uhkete trompetit, impanite ja metsasarvedega kõrgete külaliste tervitamiseks. Näiteks sümfoonia number 48 alapealkirjaga Mariatereesia on niinimetatud teatri sümfooniaid, mis sündisid muusikalistest numbritest, erinevatele teatrietendustele. Rohkearvulisem oli sümfoonia intiimsem vorm mõeldud mängimiseks iga nädalastel Akadeemiatel, mis teenisid leivaisa meelelahutuslike vajadusi ja kujutasid endast suhtluskolmnurka, muusikud, kapellmeister ja vürst. Ehkki Haydni komponeeris neil aastatel ka erinevate tekstidega vaimulikke teoseid nende hulgas viis missat jäi vajadus kirikumuusika järele õukonna suurejoonelist elulaadi silmas pidades tagaplaanile. Selle perioodi kaalukamaid vaimulikke teoseid oli neljale solistile, koorile ja orkestrile loodud 13 osa linnast vabat maad mis oli väga populaarne juba autori eluajal. Teoses on kuulda Giovanni Batista Bergoleezi samanimelise, kuid palju kammerlikum oma stiilis loodud muusika mõju. Haydni vaimuliku muusika tähtsamad teosed valmivad tema elu küpsel perioodi nende hulgas juba vürst Nikolaus eesteraci juuniori tellimusel loodud kuus suurejoonelist missat 1700 üheksakümnendail aastail. Haydni vaimulikku muusikasse tuli palju ooperlikke jooni ning sümfooniatele omaseid arenduslike võtteid ja vormilahendusi. Tema kiriklike teoste väljenduslaadi on ka maiseks peetud. Haige isend on öelnud, et jumal on mulle rõõmsa südame andnud ja seepärast andestab ta mulle, et teda nõnda rõõmsalt teeni. Kellaks tabad maatori 10. osa Virgo veetši numbrit Klara. Sama otsingute eksperimentide rikas kui on Haydni, Aisenstadt ja eesteras aastate sümfooniline looming. Tema rohkearvuline kammermuusika umbes 50 keelpillikvartetti klaverit, Riiosid ja mitmesugustele koosseisude loodud meelelahutusmuusika. Kammermuusika tähendus oli Haydni pisut teine kui tänapäeval. Selle all mõeldi igasugust siseruumides esitatavat orkestrimuusikat, sealhulgas sümfooniaid. Haydni käsutuses olev orkester oli tol ajal kammerliku koosseisuga, kujutades endast enam solistid, ansamblid. Haydni klaverimuusikas leiame samalaadset kujundite karakterite rikkust kui sümfooniates. Samalaadseid üllatusmomente ja teravaid dünaamilisi kontraste. On ka teada, et Haydni tõmmata selle instrumendi valdamises eriline virtuoos armastas komponeerida klaveri taga. Sellest instrumendist sai klassitsismi rajal tähtis ansambli ja saatepill. Klaveriansambleid triosid partete klint ette. Komponeerisid nii Mozart kui Beethoven ja hiljem Braavski. Haydni klaverit, Riiodes on just klaver juhtivas rollis ja viiul ja tšello rikastavad ansambli kõlavärve ja pakuvad otsekui tasakaalukad partnerid omavahelisse vestlusse. Uusi mõttearendusi. Eesti rahasid kammermuusika intiimsemaid, avaldusvorme olid divertismendid kolmel. Neid kirjutas Haydni suuremas koguses vürst Nikolaus kambalaadsele lemmikinstrumendina paritonile, mida vürst ka ise korralikult mängis. Aastail 1765 75 komponeeris ta ligi 130 baritoni triot koos vioola ja passiga. Lisaks paarkümmend toovat baritoni on ta Viola da gamba Tamuuriks nimetatud. Neis teostes on selgelt näha, kui väga vürst ise sinna sisse on kirjutatud. See tähendab baritoni partiid on kujundatud tema asjaarmastajalik mänguoskusi arvestades ja neid teosest teosesse arendada püüdes. See haruldase kõla ja paljude resonantskeeltega pill taandus peagi kasutuselt ja on taas viimasel ajal vanamuusika esitajate tähelepanu pälvinud. Kahjuks ei ole meiegi käsutuses ühtki ehedat muusikanäidet. Seepärast kuulete üht näidet uuest mängituna kaheveol. Juba 1760.-te aastate keskel hakkas Haydni looming äratama huvi ka väljaspool vürstliku õukonna piire. Haydni muusikat esitati Viinis ja jumala alates 1764.-st aastast ka Pariisis. Sealne huvi päädis tulu ja menutoova lepinguga Pariisi vabamüürlik organisatsiooni olümpialoosikontserdid kuuele sümfooniale mis avavad uue perioodi tema sümfoonilise muusika arengus. 1785. aastal oli kah haid viimis liitunud vabamüürlaste ka, kuhu kuulus juba enne teda samuti ka Mozart. Haidi tööleping pürst Nicolás esteraasiga sai 1779. aastal uuesti. Nimelt võis helilooja nüüd täita tellimustöid ka mujalt. Juba 1763. aastal oli tema teoste vastu näidanud üles huvi leipzigi kirjastus Braikopia Hertel ning peagiga viimi kirjastaja Taarja. Ka Pariisis oli hakatud Haydni teoste avaldamise eest saama suurt tulu. Tänast saadet jääb lõpetama Haydni orkestratsiooni tõelist Virtooslust demonstreerib finaal sümfooniast number seitse nimelt viis vedur. Kuulsite teist saadet ester hasartsümfooniat sepikoda Joseph Haydni 200.-le surma-aastapäevale pühendatud sarjast Haydni uue ajastu lävel. Saate koostas Maia Lilje ja salvestas operaator Helle Paas.