Algab kolmas saade kuulsuse tipul sarja Haydni uue ajastu lävel. Saate autor on Maia Lilje. 1790. aasta jaanuaris lõpeb Joseph Haydni ligi kolm aastakümmet kestnud teenistus Nikolaus esteraasi õukonna kapellmeistrina. Vana vürst on surnud ja tema järeltulija Paul Anton saadab Haydni pikaaegse töö tulemusel suurepärase mängutaseme saavutanud orkestri laiali. Kapellmeister Hayden ja esiviiuldaja lutsid oma siini pälvivad oma teenete eest korralikku pensioni ning lisaks igakuise elatusraha materiaalselt kindlustatud suundub 58 aastane Hayden nüüd Viini, et veeta seal vanaduspõlve aimamata veel, kui pöörde saatust tema ellu peagi toob ja missuguseid uusi loomingulisi võimalusi järgnevad aastad talle pakuvad. Liinis oli viimastel aastatel Esta rahasast sageli käinud 1785. aastal liitunud vabamüürlaste ka ja samal ajal seal kujunesid tal väga südamlikud vastastikusest lugupidamisest kantud kontaktid Wolfgang Amadeus Mozarti ka kelle koduda Viini südalinnas otse Püha Stefani katedraali lähedal asuvas uhkes majas mitmel korral külastas pärast üht ühist koos musitseerimist, kus kõlasid Mozarti uued ja Haydnile pühenduse saanud keelpillikvartetis ütles haid Mozarti isa Leopold poole pöördudes oma palju tsiteeritud lauset. Jumala palge ees, ütlen teile, kui aus mees, Teie poeg on suurim kompunist, keda isiklikult ja nime järgi tean. Ta omab maitset ja sellele lisaks suurimat kompositsiooni oskust. Mozart lisab oma kvartettide partituuri tiitellehele. Almi okkar Annika haigi mu kallile sõbrale Haydni. Liini publiku huvi Mozarti muusika vastu hooliga kahanemas, tema ooperid olid menukad hoopiski Prahas. Kolme viimast 1788. aastal loodud sümfooniat numbritega 39 kuni 41 ei kantud aga autori eluajal tõenäoliselt kordagi avalikult ette. Mozarti katsed äratada huvi väljaspool Viini olid tema viimase pikema reisiga Saksa linnadesse luhtunud. On raske arvata. Missuguseks oleks konservatiivse maitsega Viinis kujunenud järgnevatel aastatel Joseph Haydni loomingu edasine saatus. Kuid erinevalt Mozartist oli Haydni looming juba 1700 kaheksakümnendail aastail leidnud kindla koha Pariisi ja Londoni kontserdielus. Meenutagem, et Mozart oli 1778. aastal käinud Pariisis. Seal komponeeritud Teedur sümfoonia ei äratanud aga erilist tähelepanu ja tema visiit ei leidnud mingit vastukaja ei Pariisi muusikaringkondades ega ajalehtedes. Haydni teoseid, mille noodimaterjal oli siia jõudnud enamasti piraat koopiatena oli Pariisis mängitud juba 1764.-st aastast. Pariisi vabamüürlaste organisatsiooni olümpialoosi kontserdi tellimusel poneeris Haydni 1785. 86. aastal kuus sümfooniat mida tuntaks isegi tema Pariisi sümfooniatena. Bioloosi. Orkestri nimekirjas oli 80.-te aastate keskel 65 mängijat jättes oma suure koosseisuga palju kõik Euroopa õukonnaorkestrit ning esterhaaside kammerlikum 20-st 24-st mängijast koosnev hakkab tellima. Oletatakse, et haid mängis oma sümfooniat enne noodimaterjali Pariisist, mis siiski rahasas läbi teoseid komponeeridesta oli ometi silmas pidanud Pariisi orkestri suurt koosseisu milles 50 keelpilli kõrval oli eriti rikkalik ja heade mängijatega puupillide rühm. Sümfoonete partituuris puudusid siiski klarnetit. Klarnetit oli haid küll kasutanud juba oma mitmetes divetismentides. Selle moodsa instrumendi kõla ilu oli neil aastaid imetlenud ka moodsat. Olümpia loosi tellimusel valmisid sümfooniad numbritega 82 kuni 87. Krafto nii teeneks võib lugeda tellimust järgmisele kolmele. Sümfoonia. Pariisis kirjastatakse esmakordselt veel mõned teisedki uued teosed. Need 11 sümfooniat said teetähiseks Haydni mahukale hilisloomingule, mille täht teosteks on 12 järgmist. Nii nimetada Londonis sümfooniat, kuus missat ja oratooriumi Loomine ning aastaajad. Haigen Pariisi sümfooniat, eelseid esteraasas loodud teoseid kuulates võib oletada, et oma kõlakujutlustes mõtles ta suuremale koosseisule juba aastaid varem. 1785 87 loodud 11-st sümfooniast algavad seitse aeglase prantsuse barokkooperi avamängude vaimus sissejuhatusega. Neis tõusevad esile eri pillirühmade diferentseeritud kõlamängud. Ootamatult võimsad dünaamilised kontrastid. Muusikalised kujundid annavad mitmele sümfoonia-le, hiljem ka pealkirjad. Näiteks number 82 Tseed kurk, karu number 83 g mol kana muide samas helistikus ja sama pealkirjaga on Shan Filipra muu tuntud klavessiini pala. Sümfoonia number 85 p tuur kannab pealkirja Larend. Võla rendus. Fraas on ilmselt seostatud prantsuse kuninganna Marie Antonetiga kes olümpialoositegevust patroneeris ja nende kontserte külastas Nika Haydni sümfooniat, aga tuttav oli. Just viimane teos saavutas erilise publikumenu. Teisele osale, mille teemaks on üks prantsuse armastatud rahvaviis. Armas ja noor klisi. Pärast üht kontserti kirjutas Merkuur de France'i kriitik, et Haydni sümfooniat pääseksid mõjule veelgi suurema efektiga. Kui orkester tülie, riis asuvas kitsas ja mitte kõige paremini kõlavast saalis teisiti paigutatud oleks. Sümfooniat kõlavõimsusele jäid Pariislaste saal lihtsalt alla. Haid saatis oma uute teoste partituurid preisi kuningas Friedrich Wilhelm teisele, kelle tänutäheks kingitud hinnalist teemantsõrmust ta sestpeale komponeerida salatid sõrmes kandis. Omapoolse tänavu avaldusena pühendas Haydni kuningale kuus keelpillikvarteti oopus 50. Tuntud ka kui preisi kvartett. Pariisi sümfooniat komponeerimise aegu saabus haidile ester Haasasse veel üks tellimus Hispaaniast kaadisest suure reede jumalateenistuseks mõeldud ulatuslikule kirikumuusikatraditsioonis tollal üsna ebatavalisele orkestri teosele lunastaja seitse sõna ristil. Seitsme aeglase meditatiivse põhitooniga osa Sonata, nagu haid määratles, muusikalised teemad lähtuvad Jeesuse ristisõnade teksti kujundeist. Neid raamivad majesteetlik sissejuhatus ja kiire lõpuosa. Veel samal, 1786. aastal andis Haydni teose kvarteti versiooni ja klaveri üle kirjastaja Pascal Artariale. Orkestri partituur trükiti nii Londonis ja Pariisis ning peagi oli see üks tema Nuutumaid teoseid, milles autori teadmata levisid veel mitmesugused versioonid. Haydni enese hilisema oratoriaalse teose aluseks sai passov toomkiriku kapellmeistri Joosep friiberti poolt saksakeelse tekstiga täiendatud versioon, mida ta tagasiteel oma teiselt Londoni-reisilt juhuslikult kuulis. Te kuulete katkendit teose kuuendast risti sõnadega seotud osast ist Folbraht. See on täide viidud. Haydni loomingu elavam esitamine Inglismaal oli alanud juba 1782. aastal. 1790. aastal saabus Viini ponnist pärit ja Londonis viiuldaja, kontsertmeistri ning kontserdikorraldajana karjääri teinud Johan. Saanud. Tema eesmärk oli kutsuda auväärne maestro osalema kontsertide sarjas mille tellijana pidid kõlama spetsiaalselt selleks puhuks loodud Haydni, aga ka teiste tolle aja heliloojate sümfooniad. Haigele eriti soodne leping nägi ette mitmeid uusi teoseid. Kuninglikud Ooperiteatri tarbeks mõeldud ooperaseerit. Haid ei vajanud ikka keelitamist. Reisieelsel kohtumisel Mozartiga ja 1790. aasta detsembris oli too avaldanud kahtlust, kas Haingule selliseks pikaks reisiks liiga eakas jäetima inglise keeltki võiks saada suhtlemisel takistuseks. Haydni Mozarti lavastuseks lausunud oma kuulsad sõnad. Minu keelt mõistetakse kogu maailmas jumalaga, jätte, söönud moodsat. Ma kardan mu isa, et see on viimane kord, kui me teineteist näeb. Nii ka juhtus. 1791. aasta esimesel jaanuaril astus Joseph Haydn pärast rasket reisi marsruudil München Vallest ainult Pongalee ja tornist meresõitu laevalt Inglismaapinnal. Seitsme päeva pärast kirjutas ta oma südamesõbrannale Marianne geen Singeri levi. Minu saabumine äratas kogu linnas suurt tähelepanu. Kolme päeva jooksul kirjutasid sellest kõik ajalehed. Igaüks oli huvitatud minuga tutvuma ligi miljoni Viinist kümnekordselt suurema elanikkonnaga. London oli 18. sajandi lõpus Euroopa rikkalikuma ja moodsama kontserdikorraldusega linn kus samaväärselt kõige uuema muusikaga osati hinnata ka vanamuusika. Ka elu tervikpilti kujundasid erinevad rahvuslikud koolkonnad. Inglise muusikaauväärset pärandit kandsid Hendele ja tõesti pidustused ning anglikaani kirikumuusika itaalia ooperimuusika oli ikka veel esindatud kuninglikus teatris. Ka paljud Pariisist revolutsioonisündmuste käest Inglismaale põgenenud prantsuse muusikud üritasid siinses kontserdielus leida kohta Salomoni kontserdisarjad pakkusid rikkalikult kõige moodsamat instrumentaalmuusikat eelkõige sümfooniaid Haydni kõrval just mitmetel liiniga seotud heliloojate sulest. Neist enamik on tänaseks sümfoonikutena oma tähenduse hoopiski minetanud. Näiteks aastail 1091 94 oli Saalomoni kontserdite kavas järgmised heliloojad. Kose Nuhk, kaheksal Kirovet, seitsmel Rositi, kuuel Haini õpilane, play ELVL pihl neljal How maistel ja Richard kahel korral. Wolfgang Amadeus Mozart oli esindatud nende aastate jooksul vaid ühe sümfooniana. Seda kõnekam on fakt, et Haydni sümfooniaid esitati neil aastail 52 korda ühtekokku poole rohkem kui kõiki teisi heliloojaid. Haini ilmumisega Londonisse said saalomoni iganädalased kontserdid märtsist juunini toimunud sarjas aristokraatlikus ja laiemagi publiku seltskonnaelu tähtsündmusteks. Haydni ees avanesid Londoni väärikamate majade uksed. Erilist huvi tema muusika vastu ilmutasid troonipärija Walesi prints ning Yorki hertsog. Korduvalt esines haid kuningas George, kolmanda ja kuninganna šarlotees. Kuningapaar oli avaldanud koguni soovi, et haid jääks Londonisse elama alatiseks. Tagasiteel Viini 1792. aastal kohtas Hayden Bonnis noort Beethovenit ja nende kokkuleppe kohaselt võis too nüüd tulla viini Haydni juurde kontrapunkti harmooniat õppima. Nende ühised tunnid ei kestnud siiski kaua. Liiga erinevad olid nende karakterid liiga erinev tööstiil. Pealegi kutsuti maestro tagasi London. Haydni lemmikõpilasteks olid neil aastail Ignas pleiell ja Sigismund Moiko. 1794. aasta jaanuaris sõitiski ta koos oma erasekretäri ja kammerteenri Johan Elsneriga taas Inglismaal. See teistkordne Londoni periood kasvatas tema populaarsust veelgi. Nende aastate loominguline ja kunstiline tulemus on aukartust äratav ja oma värskuses üllatav. Üle 250 teose umbes 3000 lehekülge nooditeksti, millele on jäädvustatud klaverisonaadi det Riiad, keelpillikvartetti tuubuse numbritega 71 74. Inglise laulud kantsunetad ja 150 šoti rahvalaulu töötlust. Viimane ja siin lavastamata jäänud Orpheus, aineline ooper, Philosophy hing. Ning 12 Londoni sümfooniat, mis said Haydni hiigelt kokkuvõtteks selles žanris. Tema teoste avaldamise nimel võitlesid Londoni konkureerivat kirjastajat Tuszek, Longmann, Proudrip, Preston ja teised. Haigi loomingulisus avanes üllata paiski tahkudes. Olgu siinkohal näiteks tema filigraanselt teks pärlitest lihvitud šoti rahvalaulud töötlused. Neis ilmneb lihtsate armastuse ja karvase laulude rahvalikku ja tema enesekunstipärase kammerstiili omalaadne süntees. Inglaste patriootilist meelestatust kasvatanud poliitilised sündmused Napoleoni sõdade aegses Euroopas olid publiku vastuvõtlikuks teinud ja on mõistetav, et erilise menu osaliseks said Haydni sõjakad karakteriga sümfooniat number 100 pealkirjaga Militersümphony sõja või sõjakas sümfoonia Jemik pauk Virben Timpani põrinaga number 103, mille esimesest osast katkendit nüüd kuuletegi ka Londoni sümfooniaid alustas haid aeglaste, enamasti tumeda külalistest sisse juhatustega kasutades uudse võttena sissejuhatuse kujundeid ka avaosa erinevates vormilõikudes kujundades säärasele omapärase terviku. Väliselt on need 12 sümfooniat sarnased kindlaks kujunenud karakteriga osade järjestuse ja vormilise ülesehitusega. Pinnapealsel kuulamisel võib tunduda, et Hayden pakud varasemaga võrreldes enam midagi uudset. Ometi võib neist taas imetleda kujundite rikkus ja erinevate bakterite ühendamise plastilisust, kontrapunkti, tehnika ja motiivitöötluse meisterlikkust. Ühesõnaga käsitööoskust, mille üle ta ise väga uhke oli. Eelnimetatud sümfooniat kõrval sai Londoni publiku lemmikuks kellas sümfoonia number 101 t tuur. Publiku vaimustus oli sageli nõnda üles köetud. Etti mõnigi sümfoonia osa esiettekandel kordamisele tuli. Kaks Londoni reisi olid haidile toonud menu ja sellele väärilise rahalise tasu ning pakkunud muusikalisi elamusi, mis tema järgnevate aastate loomingut Viinis oluliselt mõjutasid. 1791. aastal oli ta kaasa elanud kuningas George kolmanda poolt patroneeritud nädalasele hindeli festivalile Westminster räppis. Esmakordselt kuulis ta oratooriumi Iisrael Egiptuses, ester Saul ja festivali krooniks hiigelkoosseisuga esitatud Messijast. Tänu Viini Keiserliku raamatukogu direktorile Parun von sviittonile oli paar hindele oratooriumi kabiinis ettekandele tulnud Mozarti juhatusel ja Mozarti-poolsete täiendustega orkestatsioonis. Parun von sviitri roll oli tähtis ka Haydni oratoorium, mitte sünniloos. Veel enne nende valmimist aga taastusid Haydni tööalased suhted, esteraside perekonnaga. Uus vürstlik valitseja Nicolaus, teine Haydni eluajal juba arvult neljas oli talle Londonisse saadetud kirjas avaldanud soovi kapell uuesti taastada ja maestro selle juhtimine taas üle võtta. Ehk heliloojal ei olnud mingit kavatsust Inglismaale jääda, oleks ta Viini naastes meelsamini säilitanud loomingulise vabaduse sest materiaalselt oli ta kindlustatum kui kunagi varem. Ometi lojaalsusest kristlikule perekonnale võttis ta 1975. aasta septembris pakkumise vastu. Mitme järgmise aasta suvekuud veetis ta taas Aizenstatis talviti aga elas kuni oma surmani isiklikus rahu pakkuvas majas, mille ta oli ostnud Viini äärelinna bumper dorfi ja selle kahekorruseliseks ümber ehitada lasknud ning maja juurde õiterikka aia kujundanud. Nüüd on Haydni maja värskelt renoveeritud, tema elu ja loominguga seonduv kõiki kaasaegseid eksponeerimiseks võimalusi kasutades esitletud. Ehkki uus vürst oli kirglik teatriarmastaja ja kunstikoguja, piirdus tema muusikaline huvi peamiselt kirikumuusikaga ja haidi otseseks kohustuseks oli nüüd komponeerida igal aastal konkreetseks tähtajaks vürsti abikaasast sünnipäevaks missa kuni aastani 1802 valmis neid igaks septembriks kokku kuus. Ja kõik tulid Haydni enese juhatusel, esmaettekandele. Aisensustati Berg, Kyries. Haydni hilised missad kuuluvad niinimetatud missa Solemmiste ehk pidulike missade liik neist esimene, tuntud kui Nelson missa valmis aastal 1790 kaheks. Ehkki nimetatud, mis ei ole otseselt seotud või pühendanud kuulsusrikkale Briti admiral Nelsonile kes 1800. aastal tõepoolest ka ester Hasa õukonnas külastas ja Haydmiga kohtus külga ja neis vastu tolle aja sõjakõmin väljendavad teose võimsat koorinumbrid. Jõulised trompeti, Timpani helid, nagu ka kaks aastat varem loodud missas intemporantell mis osad lähenevad oma ülesehituses sümfooniat, vormi, struktuuridele. Orkestri osatähtsus on neis palju kaalukam kui tollases kirikumuusikas tavaks. Vokaalsolistide partiid ei tõuse esile selgelt eralduvat aariatega vaid põimuvad peenelt kujundatud ansamblit. Eks. Vaatamata sellele, et paljud teemad on rahvaliku rõõmsameelse karakteriga on neis kuuldega ranged kirikumuusikale kohast väljenduslaad Harrest süvenemist ja väljapeetud kontrapunkti tehnikat. Kõlavat kaks osa Etting karnatusest Jaanus tereisiamisest. Pärast monumentaalseid Hendeli kontserte Londonis oli Hainil tekkinud soov komponeerida ka midagi suurejoonelist. Juba tollal oli Peeter Saalomon talle pakkunud John Milton kaotatud paradiisiainel loodud poeemi loomine põhjal valminud Libretud mis oli algselt mõeldud lähteallikaks. Endelile jäägi tõlkis Kotwans tiitel ingliskeelset teksti saksa keelde loomise esi Anne toimus 30. aprillil 1798. aastal liiniš wartzenbergi palees. 20 liikmelise hiigelkoosseisuga avalik ettekanne leidis aset aasta hiljem. Miinipuk teadsis. Haydni oratoorium kirjeldab kolmes suuremas osas piiblisüžeede järgides maalilisi stseene maailma loomisest. Jutustust kannavad kolm nimelist tegelast, peainglid Gaabriel, Uriel ja Rafael. Võimsad kooristseenid laulavad ülistuslaule looja kätetööle. Orkester pakub fantaasiarikkaid humoorikalt kujundatud helipilte muusikaliselt uudsaima kõlaga sümfooniast. Avaosa kujutab kaost, milles jumala asub looma korda, kuni lahvatab valgus. Koguteose väljenduslaad on ülimalt romantiline. Haydn on taas tõestanud, et ta seisab uue muusika avangardist. Kaks aastat hiljem tuli oratoorium ettekandele Covend kaadenis. Jäägi tundki teost kogu Euroopas. Haydni eluajal oli loomine kaugelt populaarsem kui kolm aastat hiljem valminud oratoorium Aastaajad. Loomise ettekanne 27. märtsil 1880. aastal vana ülikooli aulas oli viimane kord, kui haid ilmus avalikkuse ette. See pidulik kontsert, ostetud ka ühelt Balthasar pikkadeemiatuursele. Akvarellid. Kohalviibijad hüüdsid. Liivad Haydni ja kunagine õpilane Ludwig van Beethoven suudles tervituseks tema kätt. Ettekannet juhatas Antonius, oli kaks aastat varem oli Haydni kirjastele üle andud oma lõpetamata keelpillikvarteti oopus 103. Sellele kaheosalisele luigelaulule lisas ta read. Siin on kogu mu jõud, olen vana ja nõrk. Sestpeale lükkas otsustavalt tagasi kõik reisipakkumised ja tellimused uutele teostele. Aeg-ajalt külastasid teda prominentseid, külalised. Viini muusikaelust hoidis ta end eemale. Joosep lahkus 31. mail 1809. aastal. Surija rahu kaitses Napolini käsul tema kodumaja ette rivistatud hauale. Haid maeti esimesel juunil Viinis. Kunsturmeri surnuaed. Järgmisel päeval toimus pidulik leinamissa Kumpen torteri kirikus. Kaks nädalat hiljem toimus rohkete leinajate mälestusjumalateenistusliini Shotel kirjas. Haigi maised jäänused on praegu aisestati Berg kirsi juures asuvas mausoleumis. Miller vürst Paul esterasid tellimusel projekteeris Balthasar igat nädala pärast 31. mail. Joseph Haydni 200. surma-aasta päeval kõlab selles aisustati kirikus loomine. Teos, mis Haydni mälestusaastale väärilise pidulikkuse annab. Kuulsime kolmandat saadet kuulsuse tipul sarjas Hain uue ajastu lävel. Saate koostas Maia Lilje, salvestas Katrin maadik.