Tere õhtust, head kuulajad. Mina olen vahe ja tänases saates räägin teile Claus noomist kes võib-olla peale Kraftwerki on kõige tuntum ja tunnustatum muusika, artist Euroopas ja Ameerikas. Seda enam, et Kraft vehkist talaus, noomigahje oli väga lühike seotud väga Sukultuursete ringkondadega ja tema talenti ja loomingu kaalu on ainult hakatud avastama. Tako ehele. Avastame tänases saates Klaus Loomingu lõhnumi lühikest loomekarjääri ja seda mõju, mida ta on jätnud nii muusikale kui moele kui sellele 70.-te lõpu ja 80.-te alguse New Yorg'i väga kirevale kultuuri seltskonnale, kes hiljem hakkas mõjutama nii tipp voodi kui tippmuusikat. Noomi Edud ja takistused on tulenevad paljuski sellest, et ta oli omas ajas niivõrd stiilide vahel isegi uue laine kultuuris oli teda raske klassifitseerida. Selles subkultuuris on maailmas, kuhu ta New Yorgis 70.-te aastate lõpul sisenes ei teatud, ei klassikalisest muusikast midagi, ei Euroopa kultuuristki, palju midagi. Ja nii oli Klaus nomi väga üheline nähtus kas või selles mõttes, et ta üritas ühendada oma armastust majja Kallase ja Elvis Presley vastu. Tema lähemad taustajõud üritasid küll organiseerida talle mitmeid kosmilisi oopereid, sest et kas või Klaus nomi nimi tulenes Mulme ajagi omnianagrammist. Kuid paljudki neist jäid lõpetamata ja õigupoolest Klaus nomi loominguline pärand põhinebki kahel 80.-te algul välja antud prantsuse kauamängiva, kuid paljugi sellest tema kaasaegsetele New Yorgis juba heitmine. Sest alustas ta õigupoolest, et 1978. aastal ühes tungi eks jõuevi vodevill shows kus ta esitas seansi a- head Samson Liilast. Seda lugu, mida mitmetes Claus nomikajastustes mängitakse kõige esimesena, kuulame selle saate lõpuks. Nüüd aga kuulame mõningaid lugusid sellest viisist, kuidas Klaus noomi artistina ennast esitles. Üks nendest Okio Flight Alustati ka 2004. aastal valminud Klaus noomi eluloofilmi. Nimelt filmirezis leidis palju paralleele filmiga itgeim from Audes päis. Ja kui te kuulate seda laulu Keys of Life, siis ühes kontsertversioonis sellest laulust klausnami Raulis uid Keymphama autos paistus, hirmunud, väike jaa sellel tulnuka ema kool, mis seisnes iluideaalivõimel toda postmodernistliku 70.-te lõpu ja 80.-te alguse kultuurikeskkonda kuidagi lunastada või päästa Claus nomi ima koos uuesti seisneski. Ja peale seda kuulame teist klaus, nomi hümni noomis song. 70.-te lõpu ja 80.-te alguse New Yorgi subkultuurile võis Claus noomi tunduda tõepoolest kuskilt teiselt planeedilt tulnuna. Kuid õigupoolest oli ta Claus sperber Bayehist alpinist Saksamaalt kes üritas New Yorki jõudnult elatist teenida kondiitrina ja võttis ka laulutunde. Ja ei leidnud ta endale õiget rakendust. Saksamaa ooperilavadel. Nii kolistanud New Yorki ja õigupoolest esimesed aastad tundis, ta tundis ennast seal kui tulnukana sest keelt ta ei osanud ümbritsevaga eriti suhestanud ja nähtavasti pigem sellisest võõramaalase kogemusest, kui kulme vaimustusest on sündinud klaus, noomi, tunnuklik, lavaimago. Ometigi see aeg oli temale kui kultuuripiir ja Žanna ühitava ületada juhitavale artistile väga sõbralik, sest paljudki Ameerika noored tollal üritasid samu piire ületada. Sõltumata sellest, kas neil oli annet või mitte püüdsid nad kunsti teha mitmes Kollas ennast teostada. Ja nii sattus ka Klaus noomi sellise võõramaalasena esinema ühes pungijakse New Wave'i vodevill shows kus ümberringi oli palju punkartiste, palju moodsaid kunstnikke, ent Claus noomi suutelised, et varju jätta ja kujundades ümberkaudsetes klubides mitmeks aastaks selliseks kultusartistiks, kelle ümber kogunesid nii toonased Doc kunstnikud kui tantsijad kui muusikud. Ja võibki öelda, et Klaus nomi edasine karjäär nii täiustus kui ka kannatas selle all, et kõik tema ümber olijad püüdsid oma lähimaid ambitsioone tõestada. Kuuleme nüüd katkendit ooperist, mida Klaus nomi bändikaaslased üritasid talle luua. Saab fakt taas on selle ooperi nimi ja selle lõpetamata salvestused ilmusid üsna hiljaaegu plaadi kujul. 2007. Ja toonase bändiliikmed on ise tunnistanud, et nad sämplesid lihtsalt klaus nomi häält Kaheteistkümnenda noodi ulatuses ja miks seda oma salvestustele juurde. Olgu see kasvõi tunnistuseks sellest, kuidas klaus, nomi isik ja toonasest New Yorgi tungi jäätisest kultuuris. Kummaline häälekasutus inspireeris loojaid veel nii kaua, et see ka uuel sajandil uusi teoseid tekitab. Krees sooda on selle loo pealkiri ja ärge otsige selle pealkiri vastet ühestki tuntust keelest, sellepärast et Klaus nomi mõnede oma lugude jaoks leiutas ka täiesti oma keele. Aga tema toetajate seas oli nii neid, kes tahtsid, ta laulaks tuntud muusikali ja pakult uues standardeid. Nii kuuleme ka lugu Fonlingen Lawegen, mis on juba sõjaeelne tuntud popistandad kui ka teismeliste lemmikul luuk risti sisse lauldud tõotolex ellips mille peale Lukvisti ise oli samuti tahtnud kirjutada Claus noomile ooperit. Claus nomi vahelase surma tõttu jäid kõik need ulmelised OP teostamata. Ent olgu see järgmine valik, tunnistuseks kasvõi sellest, milliseid erinevaid katsetusi tänu oma erinevatele toetavatele klaus noomi läbi tegi. Kress pooda, Fonlingen Lawegen ja totolec lüps. Ehk just see klektilisus ja statistiline lõpetamatus oligi Claus nomi võlu saladus. Ta ei jõudnud üheski suunas lõplikult tooteks muutuda oli alati poolel teel nagu õigupoolest parim osa tollest uuest lainest, mille puhul eksperimenteerimise, rõõmude ja hängide edastamine ongi suuremaks väärtuseks lõpptulemuse muusikat ajaloolisest kaalukusest. See oli aeg, mil nuhed üle Ameerika ja õigupoolest üle maailma tulvasid kokku sellistes mahajäetud agulis vagunitesse, nagu oli New Yorgist, Vilitš üritasid ennast seal kõikides kunstialades teostada ja ei mõelnud sellele, kas nende tehtav on hea või halb maitse. Kas see on hea või halb muusika, hea või halb kunst või kuhu valdkondadele üldse kuulub. Ja nii oli ka Klaus nomi segu rock n rollist ooperist. Midagi sellist, mis kõnetas paljusid toonaseid New Yorki noori andis neile ühe võimaluse luua iseennast. Teiseks, sest see noomi nimetus ei jäänud mitte ainult Claus noomi pärisosaks, vaid ühes väikeses, kuid väga tegusas ringkonnas. Oli üksvahe huvitav mäng. Õige mitmed disainerid, tantsijad ja muusikud kehastusid noomideks tulnukatest kuskilt teiselt maailmalt kellel oli midagi öelda sellele papp kultuuriliselt identiteediköisi jõudnud anglo mehka ühiskonnale. Ometigi tuleb tõdeda, et Klaus nomi salvestustest on säilinud ikkagi ennekõike need, mida ta tegi 80.-te alguses Pariisis ja mida tema New Yorgi kaaslased pidasid juba omamoodi reetmiseks, sest et ta jättis selja taha oma toonased sõbrad Modose bändi ja võttis happeprofessionaalid. Ja samas tõdesid prantsuse enda muusikatööstused üllatusega, et kuigi oli süntesaatoripopi kõrgaeg, siis ometigi publikut. Kõige rohkem huvitasid just need klassikapalad kuulemegi valikut nendest paladest. Schumanni pähklipuu ehk nuss, Baumi töötlust, Klaus nõmmelt. Ja huvitav on see, et kõige tihedama mõttelise sideme koondas Claus noomi seitsme seitsmeteistkümnenda sajandi briti helilooja Henry. Sellega kuuleme nii, tema vaibuvad siis taset, mis on edaspidi mõjutanud briti popi ikooni Morris sees kui ka Klaus noomi loominguliseks Kuudaks kujunenud Gold Songi külma laulumees kasvab praeguses talvises ajas on hea mõtisklemiseks elu ja surma üle, aga ka selle üle, kuidas muusikaliselt justkui oma subkultuuri surnutest saavad mõne aja pärast siin ja praegu vägagi elavad tegelased. Summas kõne või lugu, mis jäigi Klaus noomi üheks viimaseks avalikuks esinemiseks koos orkestriga kodumaal Saksamaal ja nii enne surma tõest täitis Claus nomi oma unistuse laulda klassikalisest muusikat koos orkestriga. Sest see tema falsetiga klassikaliste palade laulmine oli isegi liig euroopalikule klassikalisele kultuurile. Ja nii ta sai klassikalisi oopereid, lauldavaid teiste uksehoidjate ees, kes Deutsche päevas Berliinis olid seitsmekümnendatel teda kuulamas ja hiljem tolle New Yorgi pungijaks seltskonna ees kelle jaoks klassikaline muusika oli midagi niivõrd tulnukliku, et nad võtsid Klaus nomina Klaus nomite ühena enestest ühena kellestki, kes püüab oma argisest ja tüütust ja vaesest elukeskkonnast välja saada ja kujuneda kellekski teiseks. Klaus nomi üks tähetund oli esinemine 1979. aastal lavi nimelises populaarses teleshows kostevitoviga. Kuid klausa meie fännidele oli nomi ise juba paljuski suurem staar, kui põue oligi. Povi oli tulevikuteemalised mõtisklused juba hüljanud. Kui paradoksaalselt liigahetholise Claus nomi pakkus endiselt tulevikku pakkus keset oma nördimusest inetusele panustava skulptuuris lootust ilu võidule. Ja selle tõttu oli ta oma haavaldas esinemistes ja kumastavas esitlemis loodis. Suurem staar kui toonased paljused. Paljud subkultuursed. Staarid olidki toda viimati kuuldud Gold Songi mängitakse üsna sageli seoses klaasnoomi surma mainimisega ja kaasas uus maali. Omamoodi märgiline sellepärast, et Klaus noomi oli üks esimesi tuntud artiste, kes suri AIDSi. Ehkki New Yorki 80.-te alguse klubikultuuris oli see haigus juba üsnagi laialdaselt levinud oli Klaus nomi surm võib-olla esimene šokk sellest, kui hävitavuse, võib-olla toonase geikultuuri ilukultusele klas nomi olnud oma homoseksuaalsusest kunagi saladust teinud oma sõprade seas ja samastav valmistas oma sõpradele palju meelehärmi sellega, et otsis oma partnereid üsnagi juhuslikult üsnagi kahtlastest kohtadest. Aga teiselt poolt on mitmed tema sõbrad hiljem tunnistanud, et Klaus nomi tundus inimesena lihtsalt niivõrd teisest maailmast olevat, et mingisuguseid lähisuhteid temaga ei tulnud. Kõne alla. Küllap kiirendas Klaus nomi lõpu 1983. aastal nii mahajäetus kui üksildus. Nii masendus sellele tühestama põhilisest töövahendist. Kehaste näost oli saanud midagi koletusliku ja hirmutavalt moondunud mille ligi ammu teda meelitanud sõbrad ei julgenud tulla, sellepärast et toona ei olnud teada, kas aids nakkab õhu kaudu. Igatahes paljud tema sõbrad 1009, õigemini 2004. aastal valminud filmis nomi song on maininud seda, et nende suhe laus noomis lõpetamata nende lennukad, projektid kogu toonase 80.-te alguse kultuuri formiliseks teostamata sest üks väga olulist lootust pakkunud liige või element selles kultuuris kodus nii ootamatult ja kannatlikult nende seast ära kuuleme. Järgnevalt taas ühte basselli lugu, mis samuti on paljuski InB Morris seid aga ka dalai Õunny Lesley kovi nimelise popartisti pala töötlust, mida Ameerika pahempoolne kultuurikommentaator Rush limbo kasutab oma saadetes Antigei rubriigi tunnusmeloodiana. Ent samas müütab ta oma koduleheküljel klaus nomi plaati, nii et see klaus, nomi imago, kummastavavus ei ole mööda ainult ka nendest, kes ehk seda kultuuri milles ta välja kassas kõigiti vastutavad. Ja see hel kuuleme pala aftaga fool. Nii ta Klaus noomi ise vahetult enne oma surma nimetas oma lemmikpalaks. Ja mis omamoodi võtab kokku selle tema nukruse ja optimismi segulise suhtumise toonases täiesti süüdimatu ses süüdimatuse, ent ometigi väga huvitavalt kultuurilisi resultaate pakkunud uue laine pühkimustesse. Sest see mentaliteet, mis toonastest muusikutest disaineritest tantsijatest keeles kõigest veel mehka kultuuri sündis mõõtab taas popkultuuri. Siiani mõjutab tänast alternatiivi siiani ja Klaus nomi mari või loominguline kuju on seal ikka jälle ilmumas, kui mitte muusika, siis riietumisstiilide ja eluhoiaku läbi. Trummar. Too 2004. aasta Andrew hoone film. Sang oli paljudele võimaluseks Claus noomi kui artist enda jaoks esimest kohta avastada kuid oli ka paljudele noomi kunagistele kaaslastele kadele võimaluseks vaadata taas kord seda kumastavat inimest kumastavad, et tulnukad teisest kultuurist ja nende jaoks teisest maailmast, kes nende kohal elas, keda nad isegi tema loomingule kaasa aidates kunagi lõpuni mõistnud. Ja tajuda seda, kui lihtsalt Üht oma keskkonnast välja sattunud ja mitte kunagi uut keskkonda leidnud loojat, kes ometigi ühitas kogu oma kultuurilist pagasit mängu panna et luua seda ümbritsevat maailma rohkem endanäoliseks. Ja kes suri enne sõda, kui see tema loomingu mõju nähtavaks sai end kas või praegugi. 21. sajandil ja selle esimese kümnendi lõpul võib öelda, et laus, nomi mõju selles kultuuris, mis ei tee vahet klassika ja avangardi roki ja OP vahel on endiselt väga tuntav. Me kuulame saate lõpetuseks seda lugu, millega Klaus nomi 70.-te lõpu underground-kultuuri kõige enam vapustas. Seansi Heat Simsoni jäädi Lila muusikaliooperist ja peale seda üht pala, mis nii noomile kui tema sõpradele televiisorist väga kehva jäi ja mis on esindatud tema lõpetamata jäänud ulme OP. Plaadil saab vaktasson hajuaie. Avastage endalegi selle kummastava ja vägagi tänapäevase muusiku looming. Mina olin Berk Vaher ja kohtume siin nüüd muusikas jälle. Näputama jääb Klaus nomi.