Kunstpunkt err. Alanud on saade kunst, ERR stuudios on Aleksander. Ja täna on esimene osa, kus me pühendume helikunstile, et teine, helikunstile pühendatud saade tuleb eetrisse umbes kuu aja pärast, kus me siis keskendume rohkem juba Eestile. Aga täna kuulame umbes üheksat tööd erinevatelt loojatelt. Ja siis lühidalt ma kommenteerin ka igat lugu või siis pala või kunsti ei oska soovita. Ja seda, kas tegemist on nüüd konkreetselt helikunstiga või siis pigem peaksime seda liigitama, eksperimente igal muusika või lihtsalt muusika valda, eks seda võib igaüks ise otsustada, aga ma olen endale voli võtnud. Sõltuvalt kontekstist võiks kõiki neid kuuldavale tulevaid teoseid helikunstiks pidada, aga vast juba teises helikunstisaates saame sellele täpsema vastuse, kui meelde tuletada stuudiosse spetsialist. Ja esimese asjana kuulame siis täiesti vältimatult Luikhi Russala 1913. aasta tööd. Linna kamine. Luther Russell oli siis Itaalia fo turist, keda peetakse helikunsti esimeseks teoreetikuks ja 1913 valmistage uurimust rahade kunst ja ta samuti ehitas müramasinaid. Et tema on üks ääretult oluline inimene helikunsti arengus ja see on kõigest 30 sekundit pikk. Ja tahan toonitada, et olge siis ilusti lõpuni kuuldel, sest tõenäoliselt paar asja, mis kuuldavale tulevad, kõlavad ilmselt klassikaraadio eetris. Võimalik, et esimest ja viimast korda. Teise tööna kuulame kuulsadada Eesti ja muidu põneva mehe Mašeldushampi kirjutatud tööd. Err aatommuusikal. Üks punkt kolm häält, mis on kirjutatud 1913. aastal kolmele häälele, mida võib esitada ükskõik millises kombinatsioonis järjestuses. Igal osal on ka oma nimi. Ivo on naftaliin, kes olid siis marsselli õed ja siis kolmanda osani märssell. Olen oma helikunstirännakutega jõudnud nii-öelda kolmanda tracki neuträkideni ja nüüd tuleb kuulamisele briti elektroonilise muusika pioneer dile ja tarbiža ja kes on 37. aastal sündinud ja 60. aastal läks tööle BBC'sse kuste, liitus BBC Radio fooniku workshop. Iga BBC stuudiotes arvas Telia, et ta on leidnud oma privaatparadiisi, kus ta võis kombineerida movi muusikalisest teooriast muusikalise kujutlusvõimega kasutades selleks vaid elektroonilisi allikaid. Teile lõi muusikat telelavastustele dokumentaalprogrammidele, tema vahest kuulsamaid töid on tunnusmeloodia doktor huule. Palju kasvatati abstraktseid töid ka teadus-haridus- ja kunstisaadetele. Hiljem jõudis teeliaga filmide, teatri häppeningi avangard, psühhedeelia, elektroonilise muusika üritusteni. Ta oli peale kõige muud seotud ka näiteks esimese elektroonilise muusika moeshowga. Ja eriti on siis Telia tarbiža tõusnud rambivalgusse just nüüd, viimastel aastatel, kui on tema plaate reeri liisitud ja me kuulame kahte, siis tema tööd esimene R. Ja siis teine töö seisneb selles, et on moonutatud vast briti 20. sajandi kuulsaima raadiohääle John piili häält. Ja seal ei näe keda võib-olla heli sügavamalt huvitab, siis sellel tasuks külastada veebilehte www Ubu punkt, komm, kus siis on tohutult palju materjale nii heli kui ka igast muude asjade kohta ja sealt peaks olema pärit järgnev tundmatute autorite töös suid Art Forever töö, mis liigitub sellise autsaider muusika valda. Kunagise Lubu veebis oli sektsioon leitud ja segased lood nii-öelda, mis siis hiljem nimetati ümber autsaider muusikuks. Seal oli lihtne, et legitimiseerida autsaider tööd alguses visuaalne, muusikaline või kirjanduslik ja see jätkab sellist traditsiooni, kus siis juba 20. sajandi keskelt, kui seonduv buffee tuli Maart pruutkunstiga välja, siis tundub, et selline inimeste nälg sellise toore üliemotsionaalse ja samas ka autsaider liku väljenduse vastu on suur. Ja samuti sealt Ubu veebis soovitaks vaadata Ta 365 päeva. Kus siis on 365 erinevat? Võiks öelda, et friiki muusikaprojekte esitatud. Paar aastat tagasi oli seis, kui ilmus esimest korda. Selline kogumik nagu läbritised vorst kus siis erinevad popkultuuris ja britid ühele plaadile pandud ja siis võime neid kuulda rääkimas kas purjus peaga või ütlemas kellegi kohta halvasti või midagi sellelaadset. Ja me kuulame näidet Elvis Presley laulmisest, kus tõenäoliselt rock n rolli kuningas on juba sellises konditsioonis, kus ta tarvitas palju erinevaid tablette, erguteid, taunereid, kõike muud ja kus ta keset siis oma esinemist ei suuda enam naeru pidada. Briti viimase 20 aasta vahest kuulsaim helikunstnike eksperimentaalmuusika on skänner ja tema 98. aasta plaadilt saunas pakkes kuulame pala nimega dokument Aix dokumente on teatavasti siis kasselis toimuv kunstisündmus. Mõned aastad tagasi käis Tallinnas esinemas endine Port Tarriksi liige, sakslane Toomas kõne ja nüüd asume kuulama. Tema 98. aasta plaadilt Saik lapp palad Rinas, kus siis ta on koostööd teinud koos Jan vaaga. Ta ise on öelnud selle plaadi kohta järgmist. Ma üritan luua raamilist dialoogi väga erinevate elementide vahel alusmaterjal, tehniline lähenemine, visuaalne meedia ja nii edasi. Saiklate allikad olid tarkvaraga genereeritud helid, filmi projektori tekitatud mürad, töötlemata fiil rekordingut, minu hääl ja tolmu heli. Ma naudin koosse tegemist Laif performance installatsiooni alal videokunstnikega kuid elektroonilist muusikat, piltide soundtrack, yks heli ja pilt on minu jaoks iseseisvalt fenomenid. Mõlemad väärivad hoolikat ja iseseisvat tegelemist. Sõikloppil on näited helitöödes, mis olid nende esitlemisel dialoogis piltidega kuid mis on oma muusikalises kontseptsioonis. Autonoomsed. Des Rivers on kinoinstallatsioon, mis koosneb kolmest paralleelsus projektsioonist, kus jooksevad fragmendid New Yorgist. On loodud selles samas helikeskkonda, mida te kohe kuulama hakata. Kaks viimast helitööd, mida me täna kuulame, on vähem või rohkem seotud kuulsa muusikast kirjutaja David Tupiga. Esimene on siis Ta installatsioonikunstniku te missing poiss, geistadibee Tavituubi kompileeritud plaadilt Ossound, kus siis Chanel, et on loonud sellise jalutuskäigu läbi Ida-Londoni, mis kestab 45 minutit tähendab siis seda, et tegelikkuses näib projekt välja selline, et te saite selle töö. Vaitchappeli raamatukogust ja panite klapid pähe ja siis hakkasid koos selle tööga liikuma mööda Londonit. Aga et anda sellest aimu, siis me kuulame sellest kõigest viieminutilist. Tänases helikunstile pühendatud saates kunst ERR on jäänud kuulata veel vaid üks pala eelnevat kaheksa tükki olid siis kõigepealt Luitši Russala linna rekkamine, siis Mašeldushamp, raat, muusikal, siis diilia tarbiža ja r ja John piili moonutamine, siis tundmatute autorite suid, Hars forever, siis viiendana oli Elvis Presley veiderdamine, siis kuulasime natukene skännerit, seejärel tsüklopi plaadilt. Lasime sakslase Toomas kõneri lugudes Rives ja viimati klas eetris. Kaardid ja sade Kunzee r on eetris jälle järgmisel nädalal kordussaate kuulata lauk Päeval veerand üks päeval. Samuti on saated üleval kaks nädalat. Klassikaraadio koduleheküljel ja saadet jääb lõpetama David tuupia Mäksistli 94. aasta plaadilt lugu terveid triims ja tutvustamiseks. Mul on siin tsitaat plaadi pressitekstist, kus siis on ainult sedasi, et loos lim, Citylaadne maailm kuid rikkame kummalisem hoia seda kujutluses täidab see floora foonaga. Lisainimene arendase aja jooksul nagu romaan elavaks hingavaks loominguks. Kuid mõtle magades sellest arenevast maailmast, mis järk-järgult sinu kontrolli alt väljub, hakata oma elu elama, sakad oma peas hääli kuulma, helisid, mida sa eales pole kuulnud hübriid-seid, salakeeli rituaalid töös, kultuuri mutatsioonid, unistatud maastikud. Sinu külvatud maailmast on järel õrnad kajad, kuid enamik sellest, mida sa kuuled ja visualiseerida häirivalt uus ebareaalne tundmata. Dreams taasatmosfääride kihistustes staabi kajadest leitud instrumentidest kõrge madal tehnoloogilistest allikatest. See kujutlusvõime olemise soundtrack, ambient läbi tumeda läätse toit, mis mõeldud öösõitudeks läbi Babüloni pimedad ruumid pikkama lennud Borniaale, Kameruni või Jaava saarele. Stuudios oli Aleksander saator, head kuulamist.