Uus aasta on kestnud alles kolm nädalat, aga juba on jõutud maha pidada esimene tänavune suur rahvusvaheline autonäitus. American International auto Show ehk Naias peetakse tava koheliselt Ameerika auto pealinnas Detroidis. Lõikast Detroiti ikka kannatab enam pealinnaks nimetada. Ameerika suure kolmiku General Motors, Ford ja Chrysler kunagisest hiilgusest pole enam palju järel. Odava bensiini tõttu hindasid Ameerika ostjad suure jäänuseid, maastureid ja pikapeid ja firmadel oli see samuti kasulik. Suured autod on kallid ja nende pealt saab tootja rohkem teenida. Disexi tehtud suurte maasturite kallal ka erilist arendust, mis omakorda võimaldas kuludelt kokku hoida. Nafta hinna kerkides sattus suur kolmik lõhkise küna ette. Ühtäkki pole midagi mõistlikku ostjatele pakkuda. Euroopa, Jaapani ja Korea tootjad oma moodsamad ökonoomsemad sõidukitega kipuvad vägisi turul võimust võtma. Lisaks on USA firmadel kaelas headel aegadel võetud kohtused oma endistele töötajatele pensioni maksta. Kõik see koormav ning lähiaastatel võime näha mõningaid väga radikaalseid otsuseid. General Motors näiteks kaalub tõsiselt V8 mootorite tootmisest mahavõtmist. V8 on aga Ameerika autotööstuse sümbol ning samahästi võiks Ferrari lõpetada oma autode punaseks värvimise. Lõplike kokkuvõtetega läheb veel aega, ent esialgsetel andmetel pole General Motors esmakordselt viimase rohkem kui 80 aasta jooksul maailma suurim autotootja. Troonilt tõukaja nimi pole muidugi üllatus. Selleks on Toyota. USA-s hoiab General Motors seal esikohta, ent Toyota on juba fordist möödunud ja teiseks tõusnud. Aga vaatame nüüd natukene näitusesaalidesse. Laias on eelkõige Ameerika näituse enamik Ameerika firmade uudistest jääb meile üsna kaugeks. Majandusseisakule ja kohati isegi langusele vaatamata lähtub sealne publik aga ikka põhimõttest viigis beautiful. Selle suhtumise hea tõestus on täis materjali pikap mida mullu Ameerikas müüdi 358000 eksemplari. Ka Detroidis näidatud uus tootšeram 1500 sülitab igasugusele kokkuhoiule. Tippmudel saab kapoti alla 5,7 liitrise V8, millel 380 hobujõudu. Säästuprogramm siiski eksisteerib. 2010.-ks aastaks plaanitakse välja lasta hübriidversioon. Pikapite turuliider Ford F 150 ajab ökoasja teisel viisil. Selle suurim, 5,4 liitrine mootor on suuteline põletama, et tal oli see, kui 85. Kahe aasta pärast on oodata lisaks veel diislit ja väikesemahulist turboga. Bensiinimootorit. Seeriaautodest rääkides on vaid General Motorsi välja pakkuda ajastu vaimule vastavat. General Motors on üsna kaugele jõudnud kütuseelementidel töötava autoga. Detroidis aga pandi põhirõhk ikka hübriididele. Põhieksponaat oli Saturn juu Green Line, mis meile tuntud rohkem kui Charlotte, Captiva või Opelantara tekkide mõistes väike linnamaastur sai V6 bensiinimootori kõrvale veel 75 kilovatise elektrimootorit. Kiirusomadused on tänu sellele lausa sport autolikud nullisse, nii saab auto kiiruse sisse vaid kaheksa sekundiga. Kütusekulu aga pidi vähenema 50 protsenti. Täpseid absoluutarve tootjaga ei avalda. Juhryinlyn saabub müügile veel tänavu, kahe aasta pärast, aga lisandub versioon, mille akusid saab kodus elektrivõrgust laadida ehk niinimetatud plaagin hübriid. Samal aastal ehk siis 2010 peaks ilmavalgust nägema ka hübriidautode senise liidri toyota. Priiuse kolmas põlvkond sigineb võrgust laadimise võimaluse ning ilmselt esimesena liitium-ioon akud. Kui rääkida nendest detroidi uudistest, mis ka meile kui võiksid pakkuda, torkab esmalt silma Subaru Foresteri. Subaru kompaktne linnamaastur ehitatakse teatavasti Impreza põhjale ja too tegi hiljuti läbi põlvkonnavahetuse ning Nizzaiga Foresteri täiesti uue sisu. Tunduvalt kasvasid mõõtmed, teljevahe näiteks tervelt üheksa sentimeetri võrra. Edasiviiv jõud tuleb kahe koma viieliitrisel bensiinimootorilt. On olemas turboversioon ning kauaoodatud esimene bokserdiisel peaks samuti Forrest eril tee leidma. Esitlused Euroopas on plaanitud sellele kevadele. Forrest energia samasse segmenti tõotab maanduda Mercedes-Benz keelt ka, mis Detroitis küll veel kontseptsõiduki silti kandis. Põhiliselt peaks keelt ka hakkama maid jagama BMW X3-ga. Tehnilises tasemes pole Mercedese puhul põhjust muidugi kahelda, ent ülimassiivne kandiline välimus ei pruugi sugugi kõigile meeldida. LähteAutomotive News lugeski keelt ka disain täielikuks läbikukkumiseks. See pidavat meenutama Hiina disainerite poolt järele ahvitud Subaru Foresteri. Volkswagen näib olevat loobunud suurte luksusautode segmenti pürgimise stend, üritab vähemalt keskklassis noobelmarkidel kannale astuda. Detroitis näidatud Passat CC pole siiski kupee kabriolett, nii nagu mudeli indeksist võiks arvata vaid niinimetatud neljaukseline kupee päris passatest pikem, laiem ja madalam, peaksid CC oma loojate arvates rahuldama nii luksuse kiiruse. Ihaldajaid. Mootorivaliku tipp ulatub igatahes 300 hobujõulise V kuueni. Kuue Mitsubishi länsseri tippmudeliks saab EVO 10, esmakordsed aga pakub Mitsubishi midagigi. Tavalentserite Evode vahele. Välimuses suurt vahet pole, ent uus Lancia Rally art saab kohe liitrise turbomootor, mis arendab 240 hobujõudu Evo 295 asemel. Nelikveoskeem ja kahe siduriga käigu eest on põhimõtteliselt samad hind aga kindlasti omast madalam. Lääne-Euroopas autonäitustel on hiinlaste esindatus pärast paari aasta tagust esimese tormijooks äpardamist kõvasti kahanenud. Vähenüüdlikes ameeriklaste saga näevad Hiina firmad endale kerget saaki. Sestap võiski Detroiti näituse keldrikorrusele saalist leida hulganisti vähetuntud või lausa tundmatute nimedega stende. Ent kõigi nende peale ei naera enam keegi. Jaapanlaste ja korealaste antud õppetunnid on jänkidel hästi meeles. Misega Koreaal lastesse puutub siis autonduse sammud oma suurest naabrist Hiinast mitme pika sammu jagu ees ja kipuvad jaapanlastele kandadele astuma. Detroitis välja pandud tagaveoline hundaitseenesis märgib korealaste sisseastumist noobelautode segmenti. Võimatu mitte märgata, et seenesise projekti järgib üliedukaks osutunud Lexust, mis teatavasti tegelikult Toyota luksuspark. Nii palju või õigemini nii vähe mahtuski tänasesse auto kommentaari. Detroiti näitus uudistest võiks rahulikult lobiseda mitu tundi. Aga kellel asja vastu rohkem huvi leiab iseseisvalt nii teksti, pildi kui ka videomaterjali näituse ametlikult koduleheküljelt www. Punkt Naias punkt kolm.