Kui mõni aeg tagasi tuli avalikkuse ette viis, kuidas FIA president Max Mosley oma vaba aega veedab hakati kohe nõudma tema tagasiastumist. Mosley skandaal pidavat kahjustama autospordi ja eriti selle tippsarja vormel ühe mainet. See veidi on muidugi õige, ent Mosley juhi sugugi mitte ainult maailma autosporti. Vaatame seda organisatsiooni, mille presidendiametit ta peab. Pea on lühend prantsusekeelsetest sõnadest Föderatsioon International automa pill ehk rahvusvaheline autoliit. Kes viitsib ja kodulehekülje lahti võtta, leiab sealt järgmised laused. Oma loomisest saadik 1904. aastal on siia tegelenud autosõiduorganisatsioonide ja autokasutajate huvide esindamisega üle kogu maailma. Hea on ka üle maailma autospordi katusorganisatsioon. Seega pole siia mitte ainult spordialaliit, nagu näiteks FIFA jalgpallis või Yaff kergejõustikus. Tema liikmeskond koosneb sisuliselt kahest poolest rahvuslikest autost, puududega, liitudest ja autoklubidest. Ka Eestis on iial kaks liiget spordi poolelt Eesti autospordiliit ja auto kasutajaid esindav Eesti autoklubi. Ehkki spordi puhul on rohkem tuntud ja paistab paremini silma ei maksa FIE tähtsust ja mõjujõudu igapäevast autokasutajate esindajana alahinnata. Sisuliselt esindab via viie mandri 130 riigi rohkem kui sadat miljonit autosõitjat. Turvalisuse liikluse Tarbijakaitse ja keskkonnakaitsealal kaitseb oma liikmete huvisid ÜRO-s, Euroopa liidus ja teistes rahvusvahelistes organisatsioonides. Suurimad liikmesklubid on ASA-s, millel on umbes 50 miljonit liiget ja taks Saksamaal, kus on umbes 15 miljonit liiget. Siia ise on kasumit mittetaotlev organisatsioon ning presidendi ameti eest seal palka ei maksta. Mosley ise on väitnud, et ta pole teinud midagi seadusevastast ja selles osas on tal nähtavasti õigus umbes nagu eesti kommunaalpoliitikutel oma jokk lõbugafäärides. Õigus on aga ka tema oponentidel selles, et Mosley kahjustab oma juhitava organisatsiooni mainet ja tõsiseltvõetavust. Mida kauem ta oma ametikohast võitleb, seda kauem püsib see skandaal meedia huviorbiidis ning seda rohkem saab ja maine kahjustada. Vägisi tuleb meelde aastatetagune ihus kahe kodumaise poliitikuga, kes lõbutüdrukutega aega veetes ajakirjandusse sattusid. Illar Hallaste asus end kaitsma, tegi oma margi täis ja tema osalus tolles afääris mäletavad kõik. Toivo linnas aga oli vait ja tema osaluse on peaaegu kõik unustanud. Bushil oli valida, kumba teed mööda jätkata ning tema otsustas saada globaalseks hallasteks. Bushi tagasiastumist nõudnud muuhulgas ka juba mainitud a- ja atakk. Mitu mõjutab ka, et autospordi liitu vormel ühes osalevad autofirmad, paljud võitlused, tegelased ja nii edasi. Mosley aga teatas, et kavatseb pukis püsida 2009. aasta oktoobrini, mil lõpetab amet. Oli aeg, et asjale seaduslik käik anda, kutsuti kolmandaks juuniks kokku fina üldkogu. FIA liikmed peavad seal salajasel hääletusel otsustama, kas president maha võtta või mitteliikmeteks on aga tema klubid. Pealtnäha tundub, et mul on väga vähe šansse seda hääletust edukalt läbida. Kui A ja tak on tema vastu, tähendab see, et kaks kolmandikku FIA esindatud autosõitjatest ei soovi presidendi jätkamist. Kuid see on vaid väline mulje. Peale on kokku 222 liiget ning see tähendab, et A või ataki hääl on täpselt samasuguse kaaluga nagu Burundi autoklubil või Mongoolia auto-motoföderatsioonile. Ja need organisatsioonid, liikmed ning Mäks moslem, vilunud poliitik, kes piitsa ja präänikut kasutades ma pean nüüd silmas tema eraelulisi seiku, vaid räägin kujundlikult. Väikesi liikmesklubisid oma poole oskab meelitada umbes samamoodi, nagu Keskerakond valimistel pensionäre oma poolt hääletama veenab. Võib tunduda ootamatu, aga mõjukad lääne-ja Põhja-Euroopa autospordiliidud ei kuulu enamasti muslik kriitikute hulka. Näiteks Briti mootorispordiliit EMSA üritas pressiteate, mille sisu võib lühidalt kokku võtta ka juriidiliselt korrektse mõmina. Tihelt on raske aru saada, näiteks Rootsi autospordiliidust rikkus minister läheb erru pärast, et kasutas ametikohalt antud krediitkaarti sukkpükste ostmiseks. Ei saa ju ometi toetada natsivärvinguga sadama osa huvilise juhitavat rahvusvahelist organisatsiooni. Tõepoolest ei saa, et nii palju kui mina taipan, pole küsimus mitte selles, kas praegune president maha võtta, vaid pigem selles, kes tema asemele tuleb. Moosile võib igasuguseid asju süüks panna, kuid alates presidendiks saamisest 1993. aastal on ta Fiet juhtinud küllaltki hästi. Skandaal ja muidugi ennegi ette tulnud, eriti võidusõidupoolel. Ent kui arvestada, milliseid huvisid peab viia ühe katuse alla mahutama, siis pole rahulolematuse, tekkis ka midagi imelikku. Osava juristi ja läbirääkijana ning vajadusel survevahendeid kasutades suutis ta koos hoida ka vormel üks sarja, mis vahepeal vägisi laiali kippus lagunema. Ei maksa unustada, et tookord seisid tema vastas viis maailma suuremate hulka kuuluvat autofirmat. Seega pean ma pigem tõenäoliseks, et praegu 68 aastane musli jätkab oma ametis tõepoolest tuleva aasta oktoobrini. Siis tuleb igal juhul siial uus president valida, kes selleks saada, võidab ühe nimena mainitud Mosley suurt sõpra, andist, Ferrari tegevjuhti ja vormel üks tiimibossi, šandoti, lähedased suhted musliga, mis veel mõni aeg Toddi tugevaks küljeks peeti on praegu pigem selge miinus. Siis on veel mainitud sakslast, Herman tantšikit, praegust saksa autoklubi atakk, presidenti, viimane oleks ilmselt päris hea variant. Kõige hullem, mis juhtuda saab, on aga mõne kolmandast maailmast pärit tegelase pukki upitamine soovib küll olla demokraatlikult valitud ja nii edasi. Et kas ta oma otsustes sõltumatu saab olema, kujuneb omaette küsimuseks. Nii palju, kui ma aru saan, kardavad paljud Ida-Euroopa liikmed just sellist stsenaariumit.