Tere hommikust New Yorgist, mina olen Neeme raud. Järgnevaks saate tunniks kutsun teid operisse New Yorgi Metropolitan põhi, lühemalt ja suupärasemalt lihtsalt mis, nagu saates kõneleb, teatrijuht Pieter Keld märgib, püüab praegustele rasketele aegadele vaatamata kindlalt jalule jääda. Loomulikult on ametil raskusi täis kursil seilamiseks vajaliku raha kokkusaamisega osa suurdoonoreid rahakotisuud varasemast oluliselt kitsamaks tõmmanud. Ent teater ei kavatse repertuaari, paaris- ja solistide seas kompromisse teha tubakale direktor, öeldes, et mett, mille puhul räägitakse sageli just sellest, kui mastaapselt asju ette võetakse alates sotsialistidele, makstavatest, kopsakates tasudest kuni võimsate miljoneid maksma minevate lavakujundus Steni ei soovi mingil juhul seda laia haardega tegija positsiooni ooperiilmas loovutada. Kriis kriisiks, met murduda ei kavatse. Saates kuulame ka katkeid klassikaraadios kohe lõppeva ooperikuu jooksul eetris kõlanud Metropolitan i otseülekannetest. Kuu juhatas märtsi esimesel laupäeval sisse Putšiini Ma tahan pater flai patriša raketiga Yozzani Jamar, tšello, Jordaniga pinkerdani rollis. Seal madan Pattersoni lavastusel on Metropolitan juhibiiter Kelby jaoks eriline tähendus. Kui ta kolme aasta eest mitte etteotsa astus, teatas ta kohe, et kavatseb kutsuda lavastama mitmeid maailma nimekaid teatri. Jaga filmirežissööre, kes tõlgendasid ehk oopereid teisiti kui seda varem on tehtud. Esimesena sai Kelbilt kutse filmi Inglise patsient eest Oscari võitnud Itaalia juurtega inglise režissöör ja lavastaja Anthony mingi hella, kes mullu märtsis 54 aastaselt ootamatult suri. Kilbil oli selle lavastusega. Omamoodi sõltus sellest esimesest Pääsukesest paljude teiste radikaalsete ideede ellurakendamine. Ka see, et ooperiotseülekandeid hakatakse kinodes näitama. Kolme aasta eest pani see mõte paljud ooperisõbrad nina kirtsutama, madal kõrgel pjedestaalil seisvale ooperile vääritu samm. Nüüd näeb neid kinoülekandeid ju ka Eestis, kokku on need 35 riigi ekraanidel ja ooperiõhtuid korraldavate kinode arv maailmas kasvab. Kuid kolme aasta eest oodati Kelby esimese eksperimendi tulemust. Pade flai esietendus lõpes Pikavoatsiooniga. New York Timesi kriitik kirjutas, et ning hella suutis lavale tuua haarava kinemaatilise vaatemängu. Metropolitan ooperi juht Pieter Kell meenutab aega, kui ta uue ameti kolme aasta eest vastu võttis. Kui minust sai Meti peamänedžer, nii kutsutakse New Yorgis ooperimaja direktorit, oli teater muusikaliselt kahtlemata väga heas vormis. Peadirigent Jens Lewaini käe all oli Meti orkester, maailma ooperiteatrite üks tipporkestreid ja tipus oli ta püsinud ligi 40 aastat. Chamslevain tähistab üsna pea mõne aasta pärast oma neljakümnendat taastat netis. Samas vajas ooper teatraalsest vaatenurgast teatavat värskenduskuuri jätkas loomulikult raadiokuulajatena, kuulete te seda, mis laval toimub, aga kõik saalisistujad soovivad näha ka meeldejäävat vaatemängu. Olen alati rõhutanud, et ooper on ikkagi ennekõike teater. Me ei tohi seda unustada, vaid muusikale rõhku pannes. Üks valdkond, millele ma kolm aastat tagasi erilist tähelepanu pöörama hakkasin, oligi Meti kui ooperiteatri maine. Ma ei ütleks, et taastamine, pigem värskendamine. Minu plaan oli tuua Meti maailma juhtivad lavastajad et nad tooksid oopereid lavale suurejooneliste etendust enam just seda minu arvates publik soovib. Lisaks aitavad uued muljetavaldavad lavastused ooperisaali tuua uut publikut, keda meie saalis on viimastel aastatel üha enam näha ja lähenemist ooperile kui teatrivormile soovivad ka meie suurepärased lauljad ja dirigendid. Igaüks, kes ooperiga on seotud, tahab, et tegemist oleks elava ja hingava, mitte pigem muuseumisse kuuluva kunstivormiga. Jääd ooperit tervise juures hoida, tuleb talle läheneda pidevalt uutest vaatenurkadest. Just seepärast on mulle kõige suuremat rõõmu tegemas lavastused, mille loojad suudavad juba tuntud oopereid teisiti interpreet veerida. Ning ma tahan pater flai Anthony ning hella versioonis oli just üks selline saavutus, märgib Metropolitan juht Peter Keld. See oli veel kord, ma tahan pater flai netti uue Piiter Kelby ajastu esimene tähtteos. Pieter Kelby sõnul on ta Meti viimase aja repertuaarist kõige uhkem David Mc Vikari trubaduuriks. Lavastaja suutis tema sõnul lahendada probleemi, mis seal Verdi kuulsal ooperil sageli on olnud ja mitte vaid Meti, vaid paljude maailma juhtivate teatrite lavadel. Tegemist on ühe kõige suurepärasema muusikateosega, mis kunagi on kirjutatud, kuid selle ooperilavaleseadmine on alati väga raske, sest libreto on keeruline ja kui lavastaja sellele alla jääb. Selline itaalia ooperi tulevärk, mida ei saa eriti tõsiselt võtta. Noor naine ajab ööpimeduse katte all oma armastatu sassi, ta vihatud rivaaliga ema viskab oma lapse eksikombel tulle. Ooperis sees on küll ridamisi emotsionaalselt ekstreemseid olukordi, kuid läbib lugu, võib nõrgaks jääda. McGregori geniaalseks mõtteks oli teatri direktori sõnul pöördlava kasutamine mis annab muljetavaldava tulemuse. Lugu on nüüd pidevas arengus ja liikumises koos lavale, aga enam ei teki selliseid olukordi, kui üks üle-elusuurune dramaatiline stseen etenduse kui terviku täielikult peatab. Pieter kelp kiidab siinkohal teisigi ooperilavale põnevaid lahendusi toonud lavastajaid. Mary Zimmermann tõi eelmisel aastal lavale sätiluczjadi lammermoori Natalidesseiga peaosas, mis oli vaimustav ja sel aastal Berliini Lazonambula. Taas sai ka peaosas, mida Pieter kelm samuti väga edukaks lavastuseks nimetab. Aga siin lähete arvamus kriitikute omast märgatavalt lahkuma. Berliini lüüriline ooper unes kõndimas näitsikust leiab aset ühes Šveitsi külas metisele lavastanud Mary Zimmermanni uus versioon toimub aga ooperiteatri proovisaalis pargis, kus lauljad Šveitsi külas toimuvad son. Ambulaat harjutavad. Sel korral on vist hea, et raadio pilti ei näita, sest New Yorgi kriitikutele eksperimentaalne lahendus kohe kuidagi meeldinud. New York Timesi kõige maineka klassikakriitik Antoni Tomassiini, kes on üldiselt tuntud mitte eriti terava ütlemise poolest, märkis, et see, mis selles ooperis laval toimub, on lootusetult absurdne. Ainus, mis kriitiku arvates Zimmermanni töös märkimist väärib. On lauljatelt vokaalselt väga mõjuvate rollide välja võlumine. New York Timesi kriitiku sõnade paikapidavuses võime ka ise veenduda, sest helisalvestuse vahendusel. On see Berliini teos, kus säravad nagu öeldud, Natalitesseia, Peruu tenor Huan Diego Flores ikkagi väga suurepärane. New Yorgi Metropolitan ooperi juht Pieter Kelk tunnistab, et uute suurejooneliste lavastuste lavaletoomine on praeguses majandusseisus muidugi keeruline ettevõtmine. Mett on maailma suurim mittetulunduslik teater ja seisab seepärast silmitsi suuremate väljakutsetega kui ükski teine ooperimaja mägi. Pieter Kelb. Võin ilustamata öelda, et me seisame silmitsi pidevate finantsraskustega sest nüüd, kui majandus on kokku varisenud, on suuri kahjusid kandnud ka paljud meie pikale väikesed ja helded patroonid. Muidugi on meil seni arvukalt toetajaid, kuid nende read on siiski nähtavalt hõredamaks jäänud. Valitsuselt saab Metropolitan Opera väga minimaalset toetust, USA-s on see alati nii olnud, et tuur õitseb patroonide, mitte riigi toel. Riik annab küll heldatele patroonidele tulumaksu soodustusi nüüd kui, nagu ütlesin, jätkapita kelm. Paljud meie toetajad on ise finantsprobleemidega silmitsi, on meie jaoks olulisem kui kunagi varem oma toetajaskonda pidevalt laiendada ning viimase kolme aasta jooksul astutud sammud, mis on teatrisse toonud nooremat publikut, on meil aidanud seda teha märgita lisades, et olulist rolli uute vaatajate saali toomisel on mänginud just nimelt need menukad kinoülekanded. Tean ise, et tänu neile on ooperi avastanud inimesed, kes teatrist ja eriti just ooperiteatrist varem suure kaarega mööda käisid. Pärast ooper elamuskinosaalis on nad lõpuks leidnud aga teega teatrisse. Teiseks oluliseks aspektiks uue publiku leidmisel ja võitmisel. Obiiter Kelby sõnul pidev uute huvitavate lavastuste lavale toomine mis ei tohi mingil juhul lõppeda, aga rasketel majandusaegadel. Ühelt poolt võib ju küsida, et kuidas on teil ka praegu võimalus nii palju uusi lavastusi välja tuua, aga teisalt, meil ei ole luksust seda mitte teha, sest nii kaotaksime publikut uued lavastused, kõik meie teised uued ettevõtmised viimastel aastatel on meie jalule jäämise jaoks minu arvates erakordselt olulised, märgib Keld. Nii et ühelt poolt oleme praeguste majandusprobleemide tõttu küll ka raskete väljakutsete ja valikute ees, kuid teisalt mett on alati pidanud väga targalt majandama, nii nagu kõik teisedki mittetulunduslikud kultuuriorganisatsioonid, kes ei saa pea kunagi väita, et raha on nii palju, et ei tea, mida sellega peale hakata. Nii oleme õppinud oma kogemustest, kuidas kõige targemalt rasketel aegadel edasi liikuda. Ühelt poolt mõttetuid kulutusi kärpides, kuid teisalt, jäädes siiski suurejooneliste ooperielamuste pakkujaks Ma rõhutan alati, et rasketel aegadel jalule jäämiseks on vaja kollektiivset vahet kõigi meie teatritöötajate panust ja jõupingutusi, aga ka publiku toetus, et nad ei loobuks mingil juhul piletite ostmisest. Kui me oleme kõik ühes paadis, saame pidada oma lubadust ja jätkata meeldejäävate ooperielamuste pakkumist ning üheks selliseks elamuseks oli märtsikuus kahtlemata Ikka need Fleminguga peaosas. Renee Fleming, keda laulmas kuulata, Metropolitan hetke üks säravamaid tähti, ooperijuhi Pieter Kelby sõnul tuuakse tuleval aastal ainuüksi tema hääle ja ande jaoks lavale Rossini ooper armida, kus Fleming laulab koos kuuetenoriga. Lening on kahtlemata üks neist lauljatest, kes tagab alati täismaja märgikpitel keldri. Rääkides Metropolitan Opera tulevikuplaanidest ütleb teatri direktor Pieter kelm, et ees on ootamas rida huvitavaid etendusi. Üks tuleval aastal Meti lavale jõudev ooper on Verdi Attila. See on helilooja üks varasemaid teoseid, mis kuulus küll muusika poolest, kuid mille lugu on taas raske laval veenvalt elama panna. Lõpuks otsustas seda siiski teha ja oleme väga uhke. Detattilaga teeb oma netidebüüdi suurepärane itaalia dirigent Riccardo Muti. Tulevat hooaega võibki pidada rea väga huvitavate külalisdirigentide hooajaks, kes metis Seimslevaini kõrval orkestri ette astuvad. Lisaks mutile teeb Meti debüüdiga Esa-Pekka Halonen, kes juhatab meie jaoks tundmatut meistriteost Janatšeki ooperit, märkmeid surnud majast. Selle ooperiga tuleb neti ka üks maailma juhtivaid ooperiteatri ja filmirežissööre prantslane Patricia Roo. Olen üpris veendunud, et tuleva hooaja üheks tähtteoseks saab ka Šostakovitši, nina, ooper, mehest, kes ärgates avastab, et ta nina on kadunud. Selle ooperiga soovime taastada Meti suhted kaasaegse kunstiilmaga. Ooperile puhastab ja kujundab kuulus Lõuna-Aafrika kunstnik William Centroitš. Dirigendipuldis on üks parimaid Šostakovitši interpreteerijaid, Paleri kerged ja loomulikult jätkab aastaid repertuaaris olnud ooperite perioodilist värskendamist, ütleb inter. Cell. Ma ise loodan väga ja seda teeb kahtlemata ka publik, et ooperi suurimad pärlid, meistrid, teosed elavad igavesti, kuid ükski lavastus ei saa igavesti laval püsida. Parimat jäävad vastu 10 ehk isegi 20 30 aastat. Mitmed suurejoonelised Francoosephereli lavastused netis on pidanud vastu aastakümneid ja on ikka publikumagnetiks Karmen Laboeem. Kuid isegi need ülimenukad ooperid vajavad noorenduskuure just seepärast otsustasimegi tuleva-aastase hooaja avada juba aastakümneid meie repertuaaris olnud Verdi Tosca uue lavastusega, kus peaosi laulavad karitamattilaja Marcelo Alvarez. Isegi selline ajaproovile vastu pidanud lavastus nagu Tosca majas korraga uut verd. See on omamoodi nagu kunstiteoste restaureerimine, aga peame samuti ooperis pidevalt tegelema, nii et mett kavatseb ka praegustel keerulistel aegadel jätkata samal kursil nagu alati, kus midagi pakutakse kõigile, lubab teatrijuht Peeter Keld. Kuuldud saates kõneles New Yorgi Metropolitan Opera juht Pieter Kelb. Selle intervjuu andis ta ühe Meti laupäevase ooperiülekandevaheajal teatri oma raadio stuudios ooperile kanded juhtivale Margaret Jungwaltile. Mina olen Neeme raud New Yorgis, kus teieni Eestis joovad ka tulevikus nii raadio- ja nüüd ka videopildi vahendusel uued ooper. Elamused New Yorgi Metropolitan Opera lavalt. Laulab Ameerika ooperidiiva René kleming kõlasta isi aaria mas nei ooperis Staiis edasi normaaria Berliini ooperist Norma. Laulis Ameerika ooperi diivarine Fleming kõlasid Daisy aaria Mozneja ooperis Daiis ja normaaria Berliini ooperist Norma.