Klassikaraadiol on täna külas iluuisutaja ja iluuisutamise treener Anna Levandi. Tere. Tere. Ja meil tuleb juttu muusikast. Aga teil ilmselt oma töö tõttu juba väga palju kokkupuuteid on? Sellepärast et see on vist see spordiala, mis küll kõige rohkem kui võistlustants kõrvale jätta. Ta just muusikaga seotud on just nii, et ta pole isegi rohkem kui võistlustants, sest võistlust andes on ette määratud mõned tantsud, muusika järgi on meil iga kord no välja arvatud jäätantsu iga kord ikkagi sportlane peab oma valiku tegema ja otsima sobiva, muusid endale. Kas te olete musikaalsust perekonnast muidu pärit, oli teil lihtne iluuisutaja seda muusikat enda jaoks leida? Ma arvan, et mul vedas, selles mõttes ma olen väga musikaalse perekonna, sest mul nii ema kui tädi on mõlemad Moskva konservatooriumi haridusega klaveriõpetaja. Ja ise ma olen ka alguses mängin natuke klaverit ja kui suhtes, siis ta Anned mul isegi ja selles valdkonnas rohkem kui Iluistlemisse, aga noh, nagu paraku on elus, et valisin see, mis meeldis, rohkem ma ütlen, et see on suur abi, mul, see on väga suur abi, sest ma sain alghariduse, mul on noh, ma arvan, täielik ettekujutus, mis muusika järgi, millised liigutused peavad olema ja, ja nii edasi, et see on väga suur abi mul minutites, kuidas muidu tavaliselt on iluuisutamise kava tegemisel, kes selle muusika siis valib, et no ma pean ütlema niimoodi, et ma olen oma õpilastele muusikat valinud. Kuni, ütleme peaaegu siiamaani. Sest noh, kui laps on väike ja tal ei ole eriti suurt ettekujutus, millist muusikat tal on vae, mis talle sobib, mille järgi tal on paremini ennast väljendada, siis on ikka parem, kui treener teeb seda. Aga need, nad on mul sellised 13 14 kuni üheksateistaastased ja ma tahan, et see ettepanek tuleks nende pool, sest see peab olema väga personaalne, sest lõppude lõpuks selle muusika järgi tal on vaja igav päev sõita, kuulata ja ta peab ennast väljendama järelikult tumma. Mida muuside tahab öelda, need Ma ikkagi ootan neid ettepanekud oma sportlaste pool, noh, kes ei saa, siis ma juba muidugi aitan, aga üldiselt ma panin tähele need valikud, mis on tehtud nende pool, nad on palju edukamad. Iluuisutajad ei kujuta üldse ette ilma selleta, et oleks väga hea rütmitunne. Ilmselt on see üks olulisemaid asju ja hea kõrv muusika kuulamiseks, jah, on küll, on keeli, rütmitunnetust on vaja nii muusika kuulemises kui uisutamistehnika jaoks, sest ja rütmitunnetust annab võimalus, hüpped libisevad pinnast. Kui tunneritmi, siis, siis võib see kõik segada, et õiges rütmis ikkagi hüppe käib ja, ja üldse kõik liikumine, jää aga kavas. Igal juhul on vaja rütmitunde ja aru saada, et kas muusikastiil on ka siin oluline? Eka ikka muusikastiil on oluline ja see on jälle väga individuaalne. Sest nii nagu me kõik oleme erinevad ja stiilid on erinevad ja erinevatele inimestele sobivad erinevad muusika te ise õppisite muusikat, klaverit, siis klaverit ja mis koht teil üldse praegu muusikal elus on, kuulate meelsasti ka niisama muusikat? Ma kuulan meelsasti niisama muusikat, võib-olla mitte nii palju nagu tahaks ja selle jaoks võib-olla natuke vähe aega on jäänud, hea meelega käiks kontsertidel ja nii edasi. Aga paraku just minut, täpselt samal ajal siis kui kontserdid toimuvad, väga raske leida võimalus seitsme minna kuskil kontserdile, siis kui just põhitöö käib sellel ajal. Aga nii palju kui saapa kuulan, klassikaraadiot rõhutas, et üks nendest nuputeson häälestatud just klassikaraadio peale ja väga meeldivad mul neid saata, et nad on sellised rahulikud ja tasakaalukad ja mis väga kiire tempo juures on vaja inimestele vahest omaette olla, aga auto on hea koht, kus omaette olla ja ja natuke rahulikult muusikat kuulata. Ma üritan muusika anda oma lastele, meenub kodus on klaveri ja, ja trummi systeemi isegi kitarr. Et nii palju, kui nad tahavad ja suudavad ja nad ikkagi ja on nende instrumentide kõrval natuke saavad ennast väljendada, seal ka. Tuleb meelde mõni elamus või esineja või helilooja, kes teile nagu hingelähedane on, no minu muusikas on, see on võib-olla muusika, ideaalse Frederick sopen ja see muusika on alati mulle sobinud meeldinud, see on selline romantiline, samas ta on tugev ja väga emotsionaalne, et ja see on minu muusikatüüp. Beethoven on ka võib-olla natuke sünge, vahest, aga üldiselt elu lähenen. Ja ma pean tunnistama, et võib-olla kaasaegne muusika ei ole absoluutselt minu tüüp, sest see tümps, mis käib, et pean tunnistama, ajab mind nii närvi. Et ma lähen lause vahest endast välja, ma ikkagi olen võib-olla natuke vanaaegne inimene, selles mõttes mul sobib ikkagi klassikaline muusika. Olete suppeni muusikale oma iluuisutamiskavasid ka teinud. Mul endal oli ja kohe mitu Kawasopeeni muusika järgi ja minu õpilastel ka. Kuidas te vokaalmuusikasse suhtute, on teil ka mõni selline tore lemmiklaulja või laulatati isegi? Ei, nii hästi, ma laulan küll, aga et nii hästi laule laulaks vokaal vokaalis ja ooperimuusika, see on mul väga lähedane. Omal ajal siis kui ma olin väike tüdruk, ema viis mind teatrisse Justo ooperi kuulama, mitte operette. Sest no tema arvamus oli see, et operett on nagu kuidas, kuidas ma õigesti teisejärguline just ja midagi taolist ja midagi taolist, et ikkagi ja tema ise imestas, et väike nelja-viieaastane tüdruk suudab istuda, need pikad etendused kuulajate ja, ja mulle tõesti meeldis ja mul oli üks demonstratsiooni kava kastaja tiiva Arje järgi. Jaa. Jaa. Selleks läks väga mulle minu hingele, Berliini normast ja pilini normaste. Nägite seda siis ka, kui te kahju lapsena teatris? Kahjuks mitte, ykskord televiisoris oli ja ülekanne, aga nagu päris teatris mitte. Kas teil jätkub aega näiteks siinsamas meil Eesti ooperiteatris käia? Noh nagu ma juba ütlesin, et kahjuks meie tööaeg on täpselt sama, mis teatrietenduste aeg ja ainult suure kadedusega vaatan neid, et reklaamid, et oh, võiksin minna ja võiks sinna minna, aga noh, võib-olla üks kord poole aasta jooksul ma võin niimoodi lubada endale, aga üldiselt ikkagi põhiteed peab, peab tegema. Kas te muusikas saate oma kavadele inspiratsiooni? Jah, ma oma kavadest lähtun just muusikast, ma ei tee kondikava nagu mõned teevad, mine lähtun muusikast. Ja, ja siis alles see, mis mul muusika ütleb, kus peaks olema hüpe, kus peaks olema piruett, kus peaks olema mingi liikumine ja alati teen muusika järgi ja tunde järgi. Mis kavaga te tegelete praegu? Hooaeg nähes praegu juba ja kriik kontsert forte forte, kontsertklaverikontsert, jää klaverikontsert, siis on fantaasia paganiini teemale seal Rahmanina ja siis on mul ooperist Toscast muusika ja printsess torando. No see on ju puhas klassika ja siis Karmen iste on eks ja jupikene, kas lühikava tehtud ooper Carmen järgi ja see Carmenit on väga palju kasutatud iluuisutamise kavades olen minagi tähele panna, kell on küll jäi ikkagi võetakse uuesti ja uuesti, see on niivõrd sobib muusikauisutamisele, seal on nii head osad meeli saavutada piiramatu aega, meil on piiratud kavad ja see on niivõrd selline rikas muusik, et annab kahe kolme minuti jooksul ennast väljendada, täitsa nagu väike etendus teha. Kui pikalt seda muusikat seal lühikavat on, maksimum kaks minutit, 50 sekundit ja vabakavatsel tuppa vanusejärgust ja noh, juunioride on kolm pool minutit ja tüdrukutel ja seenioritele neli minutit paarissõit oli ja meestel üksiksõidus on kõigi pikemad kavad, nendele on neli minutit, 30 sekundit. Tundub, et see on ajaliselt lühike aeg, aga seda sisukalt täita, see nõuab ikka väga suurt mõttetööd ja ka ilmselt proovimist. No ütleme, kevadperiood, aprill, mai see ongi see aeg selle jaoks, et need kavad mõelda ja loomulikult peale suvepuhkus me tavalist ja alustame juba juulis jääl. Jätkame seda tööd, et see on pikaajaline protsess, et isegi esialgne kava variante ei pea jääma üldse selle protsessi käigus ja tehakse vajalikud muudatused, sest tehniline nõudmine praegu on niivõrd kõrge ja niivõrd raske, et siin peab kõik tehnilised nõuded mahtuma ja siis samas ei tohi unustada, tantsi siis on idee, peab olema ja ja igasuguseid asju ja mõtlen, et see on, see on tõeline looming. Mulle väga meeldib see ja te teete seda üksinda, kõik terve selle kava? Jah, siiamaani olen teinud ja kõik oma õpilastele üksinda alates muusikast kuni kavani isegi teen ettepanekud kostüümide valmistamiseks, et mida, mismoodi ma näen, et mis värv võiks olla, mis sobib nagu sest värv ja muusik need asjad ka minu arust käivad koos ja liikumine Karmen on kindlasti punane värv, eks ole, mitte kindlasti ja see on tüüpiline nagu ette, kui see, et Carmen, punane ja musta, aga on igasugust varianti, Carmen võib olla kollane, must ja selline erkoranž ja must, et erinevad ja sõltub, kuidas, kuidas kava näeb välja, kui ta näeb välja väga klassikaliselt, siis ta on kindlasti punane. Aga kui mingisuguse moderntantsu mõned liigutused, siis ta võib värvist ka teistsugune olla ja mis värvi Sissupen võiks olla, sealt näen, on jälle, sõltub kas see on romantiline pala, siis see on kindlasti ja helesinine roosa. Ja see fond peab olema, kus selline niimoodi lendab, ründav ja lendav ja kerge. Kui see on midagi ja ütleme, tugevam fännile on erinevad valajad jälle jälle sinine, tumesinine, sobib ja isegi punane, erinevad erinevad ning riigi ma näen näiteks violett värvides, Rahmaninovi, Rahmaninovi on väga erinev. Mainin ka tagasi. Tegelikult olete te väga head tööd teinud, sellepärast et lõpuks ometi on nüüd ka Eestimaalt võistlustele läinud iluuisutajate hakanud hästi minema. Ma arvan, et see on suures osas ka teie teene. Kuidas teile tundub, kas on huvilisi iluuisutamise, kuidas ma ütlen, Eestis on väga palju huvilisi ja nõudlus uisutamisele on väga suur ja probleem on selles. Meil ei ole kuskil uisutada, õues praktilised ei saa üldse nagu uisutada, nagu vanasti oli, nagu minu nooruses olin harmooniat, igas hoovis oli oma liuväli, on väga palju ja inimesed, kes lihtsalt tahavad tulla uisutama vabale ja väga palju vanemaid, kes toovad oma lapsukesed spordikoolides uisutama. Aga kahjuks ja meie pind on just need kitsas meie jaoks, et soovijaid on rohkem kui jäähallid mahuvad. Üks viimane küsimus veel, kuidas ta oma muusika soetate käite tihti plaadipoes? Ma käin tihti plaadipoes ja ma kuulen, aga ma kõiki ost ma ikkagi kuule, sest plaadid on kallid ja vahest leidub internetis vahest ikka teab plaadid ja ostma ja kuidas kunagi ja üldse praegu viimasel ajal ma ikkagi tahan need sportlased ka natuke rohkem sellega tegeleks ja, ja nad on päris tublid, otsivad ja kuulavad. Sest noored ikka kuulavad rohkem muusika, neile on ilmselt nagu noh, rohkem vaba aega. Suur tänu teile ja aitäh, et tulite ja jõudu teile selle imekauni spordiala edasi edendamiseks siin väikeses Eestis, aitäh, et kutsusite. Edasi kuulame Anna Levandi valitud muusikat, vot kõigepealt kõlab avamäng shorstise ooperile Karmen Strasbourgi filharmoonia orkestri esituses. Seejärel esitab Angeles juhid Frederick Chopini fantaasia eksprompt, siis moll. Ning pärast seda tuleb ettekandele Sergei Rahmaninovi rapsoodia paganiini teemale. Sele esitavad keri krahman klaveril ja New Yorgi Filharmoonikute Leonard Bernsteini juhatusel. Täna oli klassikaraadio külaline iluuisutamistreener Anna Levandi ja kõlas muusika teema. Avalikul ettekandel oli ava mänghospise ooperile Carmen Frederic Chopini fantaasia eksprompt siis moll ja Sergei Rahmaninovi rapsoodia paganiini teemale.