Ima Sumak üks 20. sajandi kummalisemaid ja salapärasemaid lauljat kes oma jälje Õhtumaa kultuurijätnud Mina olen kohe ja tänases nüüd muusikas, teen ülevaate läinud aasta esimesel novembril meie saast lahkunud artisti loometeest. Ema Sumaki eluloos on pea võimatu teha vahet faktidele legendil. Teda on nimetatud nii Anto bioloogide poolt röövitud päikeseneitsiks. Kui kahtlustatud, et tegelikult oli ta hoopis juudi verd Brooklyni kodumehe naine, heimika müü? Sugugi mitte alusetu kahtlus, arvestades õige mitmeid eksootilise identiteedi loomise juhtumeid. Sajandi keskpaiga Ameerikas. Ametlikud dokumendid tõendavad siiski Imasamak oligi Peruust pärit ning tema sünnijärgne nimi oli. Augusta MBA Triis Savaridel kastio ning tema ketšuaniaanlasest ema pärines sky maa viimasest keisri strato halbast. Ema ise on Vestnud, ET laulma, õppis ta oma kauges mägikülakeses Itšokk Khanis lindudelt. Ning tema väidetavalt. Nelja või lausa viie oktavi ulatusega hääl on puha iseseisva harjutamise tulemus. Igatahes tegi tema hääl temast juba lapsena kohalike päikeserituaalide ja tseremooniate oodatud osalise. Ning peagi laulis ta juba Peruu pealinna limalavadel, kus kohtus oma hilise kaua. Eks see elukaaslasega ansamblijuhi ja Cheez ja maises Vancoga. Edasi läks nagu ühes tuntud kantrilaulus, siis ema sai teada, mis tütrel on nõuks. Ja vanne kokku kogu jõust. Ent limaks pidi ema kangele tütre lehele andma. Muuseas, rebanco vastne abikaasa tuuritas trupiga kõikjal Lõuna-Ameerika suuremas linnades. 1943. aastal tegi imas omaka oma esimesed Säilinud helisalvestused. Toona oli tema nimekuju natukene teistsugune, aga huvitav on see, et väidetavalt Ta võttis nime just nimelt ema järgi. Nimi tähendab siis kaunita või kaunis õis. Argentiinas plaadistas ima Sumak valiku Peruu rahvalaule ja Neist kuulamegi nüüd kolme attiis soliitade koti Kiero I love You amo hindjo ehk Indian laavia neutifalais ehk siis algkeeles Lyndos Ohos. Ameerikas oli imalt kutsutud juba paar aastat varem 41. aasta paiku, kuid teine maailmasõda, mis vahele tuli rikkus ju üle maailma paljud plaanid ja nii ka selle Ameerikasse mineku. Kuid ühel ometigi asusid imasuma muuseas anko ja viimase nõbu Joliit ahi WH New Yorki kus hakkasid esinema incad acid Reio nime all. Neli aastat täiendasid nad end muusika alal ja said kohalikes klubides esinemispraktikat. Kuni 1950. aastal avastas slovaki Capitol Recordsi plaadifirma esindaja ning sõlmitud lepingust sai olgu see kümneaastane, menukas plaadistus. Karjäär. Ameerika oli toona oma suure eksortsismi buumi lävel ning ebamaise hääle ja välimusega laulata haldas laialdast huvi. Üheks huviliseks oli ka eksootilise meeleolumuusika kuningaks nimetatud helilooja less Mäkste kellest saigi emasamaki muusikaline juhendaja. Mõistagi tekkisid sellest pinget tema ja senise arranžeerija mõisesidega Hanko vahel. Ent selle konflikti tulemuseks on helikeel, milles on hõigult tasakaalus Vanco mõneti kodukootud melodramaatilises ning Baxteri ülevoolavalt lopsakas Hollywoodi kitš kuulemegi selle loomingulise koosluse 1950 50. aasta salvestust. Chaladas ehk tants Afan muundastival albumilt Voice of Dash Davey ning 1952. aasta salvestusi võimu või ehk siis üks kuulsamaid eksootika hitte Lions ning Incalawsongi ehk kui java viimane väheneb siis albumilt Nõgendofesson. Ema Soakama plaadistus kahe pojal 50.-te alguses kuigi imasemadki repertuaari valik kätkes peamiselt rahvalaule ja eksootilise staadi palu olid tema hääleulatusest vaimustuses ooperikriitikud, kellest mõne sõnul ei leidunud viimase Maci häälele aegsete ooperidiivad, vastas hulgas vastast. Produtsent lesbiks tahan küll hiljem möönnud, et ega need plaadid ööd pähis ilma stuudio tehniliste trikkidega kai valminud. Kuid kes siis sellist hoolis helistuudio puhtalt monatsiooni võimalused olid tol ajal 50.-te alguses ju omaette põnevaks avastus hetkeks ja see, kuidas plaadid kokku pandi, oli paljudele kuulajatele olulisem kui sellest, et mida siis õieti esitati ning ka ema samaki andunud biograaf ja häälekasutuse teoreetik Nicolas limanski on öelnud, et olgu see ema samakile omistatud hääleulatuses neli või viis või või rohkemgi okta veid. Ega ta sellest väga paljut ei kasutanud, küll aga oli ta äärmiselt meisterlik mikrofoni kasutaja. Nii et see inkade impeeriumi lind, naine oli samas ka väga tehnoloogiliselt teadlik artist, olgugi et see teadlikkus võis olla väga intuitiivsel tasandil. Aga viiekümnendatel sattus silmas oma korraks ka muusikali lavale. Ehkki muusikalini fla huuli, kus ta esines, oli üsnagi lühike eluiga satusta filmegi, enesestmõistetav oli ta kaasamine filmi Sigrit abi inkas inkade saladus. Ent tema osalus filmis oma hai amm näitas juba seda, et eksootika buum Ameerikas oli kätte jõudnud. Kõikvõimalikud eksootilised elemendid popkultuuris segunesid. Ja tõepoolest, sellel ajastul, mil kõikjal aedades kõrgusid polüneesias üle võetud tykki kujud ja hedamisi, osutati kokteili voore ning pea iga nädal tõi uue lõunamaise moetantsu. Tegi ima Sumak 1954. aastal mambo plaadi koos milli May, Rico mambo kestaga. Ja võib küll öelda, ehk tema 50.-te salvestusest tänapäeval neid Mambosid teatakse ja tuntakse kõige rohkem. Sest ühelt poolt on nad ehk tänapäeva popmuusikatunnetusele lähemal kui nood mõneti ooperliku tekstuuriga eelnevalt Kulad kuulatud palad ja teiselt poolt on siin selliseid omaaegseid kämp, modernism, mida tänases popmuusikas keegi naljalt kasutada julge. Kuuleme siis kolme IMO samaki Mambot, voo, mambo, Faiv mambo ja viimasena Jungla youngla, milles tema meisterlik häälekasutus ehk eriti võimsalt esile tuleb. 50.-te lõpux hakkas eksootilise estraadibuum siiski vaibuma. Rock n roll tõusis võimsalt esile ja pühkis seniseid menustiililt kõhale. Ning teatavate rahaliste raskuste tõttu võttis ema Sumak 1960. aastal ette ulatusliku kontserttuuri idabloki maadesse. Külastades neljakümmet linna. Ning kolmandal detsembril 1960 esines ima Sumaka Tallinnas Estonia kontsertsaalis incad acid Reio orkestriga ning tantsis tantsijate Kaime Treiesega. Kontserdist on Eesti raadio fonoteegis ka salvestus. Kuuleme siit kolme lugu. Supaidaki ehk võluflööt, indiaani võluflööt. Koorikanast ita ei. Ja pumpa maavärin ja kuulakem ka lugude ette neid Konthansee vaherepliike meelel. Tänaseks on omaette eksootiline võõritus efekt. Maitset Lewanco indiaani võluv pleed selles laulus imad summak imiteerib, vana ekse flöödihääl löödi partei esitab Üleliidulise konkursi laureaat JJ maisest vibanco inteiske seemned, leid. Wana Boliivia rahvalaul koorikanas titaan. Kui sa küsid minult, kas ma armastan. Kui küsid mult, keda ma armastan siis vastan, et armastan sind. Kui küsid, kuidas ma armastan, siis vastan kõiges südames. Homme toon sulle lilli kuldses korvikeses ja koos lilledega annan sulle ka oma südame. Maavärisemine Beetlikon mägedes vaikus. Erutatud laulja hääl hoiatab võimalikust õnnetusest. Järsku kostab tõuge, siis teine. Ja kogu ümbruskonna elanikke vallutab hirmutunne. Inimesed jätavad maha oma elamut. Põgenevad loomad. Hirmutatud linnuna lendab kõrgele taevasse, laulja hääl. Peale väsitavat tuuseid õmbusemas oma pikaks ajaks avalikkuse tähelepanu eest vastu ja mis seal salata, ega seal 60.-te keskpaigas tähelepanu enam endisel kujul ei leidunud ka. Peale oli oli ju veel esile surmast petiviit ja seda rohkem. Eelmise kümnendi esimese poole esinejad tahaplaanile jäid. Kuid et ega ta alla ka ei andnud. 1972. aastal tegi imas oma küllatava kambaki kui salvestas mitu lesk Pakistani kompositsiooni albumile menetlus psühhedeelsed rokkansambliga. Omal ajal Niipzeedeelikuis Kuimasamakis teatavat ebamugavust tekitanud ja hutu müügilt kadunud album on hiljaaegu taasüllitatud nime ima oks all ja selle originaal on kujunenud haruldaste vinüülplaatide kogujatele suureks kultusobjektiks. Emasamak ise aga pöördus aastateks Peruusse tagasi, naastes Ameerikasse, olles 80.-te keskel, kuuleme sellelt plaadilt, palusin ämber ja chio Flif. Ima suvadki teine suur kõrgaeg saabuski 1990.-te künnisel Mil etableerunud rokkmuusika võimalused tundusid paljudele Ameerika-Euroopa alternatiividele, Touri esindajatele, ammendununa ning üllatava vastavalise helikeele otsinguil pöördute selle poole, mille hokiajalugu oli maha vaikinud. 1950.-te aastate eksootilise straadi poole ima sumadki. Ta on oma eeskujuks nimetanud mitme tema kommentsionaalsed ja jõulise isiksusega lauljat nagu teomanda kala seas. Šõu. Viimase maks saatis külma tervitusteksti plaadikogujate piiblisse infadibest French Music kuid erinevalt mitmest teisest muusikalisest, eks uudist plaadistamise juurde naasnudki ning esines haruharva. Tema kuuldaolevalt viimane originaalsalvestus pärinebki aastast 1988 mil ta Disney filmide muusika kogumiku jaoks salvestas pala i Wonder. Ehkki on ta viiteid 1991. aastal Saksamaal ilmunud singlile. Mambo kontium. Ent kuulame lisaks von tähele ka seda, kuidas Imazumaki laule on tõlgendanud mitmesugused miksijad. Kohveri Mambostan teinud Joe põõs abstrakt. Jonicsi mikse nimega Q vöönsia. Väidetavalt poolases idees vad l vahtu ja laiem Viian kokkumiksinud aafrika Bambaatablane Trokkija imas omaki mambo. Vahva taim eksid, kuid kui miski nendega üllatab, siis see, et neid nii vähe tehtud on. Sest et mida rohkem neid kuulata, seda rohkem hakkab tunduma, et Mac oma mikrofoni kasutamise oskusega häälega mees sekundi jooksul võib ühest persoonist nihkuda hoopis vastupidises persooni ja efektidega, mida ta oma häälega ette võtab. Näib hoopis rohkem sobituvad 21. sajandi postmodernistliku miksimise sämplimise maailma kui 50.-te Hetholisse, Hollywoodi maailma, nii et võib arvata, et ehkki ta ise on meie seast lahkunud, siis tema muusikalist pärandit alles hakatakse selles 21. sajandi helikeeles tõeliselt taasavastama. Mina olin lõhkvahe ja saatkone timas omaki tänu sõnateid uutele avastushetkedele tema hääle esile manatud maailma.