Algab esimene saade tõldsepapojast vürstlikuks kapellmeistriks Maia Lilje neljaosalisest sarjast haid uue ajastu lävel. Sari on pühendatud Joosep Haydni 200.-le surma-aastapäevale. See imeline lihtsas noodipildis meloodia on graveeritud ühele Joseph Haydni portree püstiga ausambale. Samba püstitas Haydni sünnikodu lähedal Rooraus asuva lossi aeda kohalik valitseja krahv harra 1794. aastal. Arvatakse, et see ajaloos esimene ühele muusikule tema eluajal püstitatud ausammas. Krahh oma teenistuses vankrimeistrit üldse. Paia Mark Richteri talupoegade seaduskuulekuse kontrollijana töötanud Mattias haiget poega küll isiklikult ei tundnud kuid ta tahtis oma valdustest pärit ja nüüd kogu Euroopas hinnatud ning Oxfordi ülikooli audoktoriks nimetatud suurmehe saavutusi sel sümboolsel moel tunnustada. Kadunud tõldseppa poega võiks nüüd iga kohalik kummardada, kui vaimuvaatliku. Kõlav muusika on teine osa Haydni sümfooniast number 53 mis kannab alapealkirja lämperi all imperaatorlik. See pealkiri pole antud Haydni enese poolt nagu paljud tema instrumentaalteoste sümfooniat ja kvarteti de peal kirjaki. On teada, et see populaarne teos oli meeldinud ka keisrinna Maria reisijale. Suurmeeste olulised tähtpäevad, nagu seda peagi läheneb Joseph Haydni 200. surma-aastapäev annavad põhjust keskenduda nende elule ja loomingule uue huviga ning teadvustada selgemalt nende roll ja tähendus kultuuriloos. Küllalt kuulajad mäletavad, millise pidulik Kuuse ja haardega tähistati kolm aastat tagasi Haydni kaasaegse Wolfgang Amadeus Mozarti 200 viiekümnendat sünniaastapäeva. Ka Haydni pidustused on kõikjal juba alanud. Haid, Mozart ja Beethoven. Neid kolme nime seostatakse muusikaga ajaloos ühe stiiliperioodi klassitsismiga ja kitsamalt liini klassikalise koolkonnaga. Mis seob ja mis eristab neid suurkujusid, kes oma päritolu, elukäigu, karakteri ja loomelaadi poolest olid ju vägagi erinevad ja esindasid erinevaid põlvkondi. Eelkõige seob neid suurte muutuste ajastu valgustusajastu, kus nad elasid ja mis nende loomingut kujundas. Neid ühendas ühine tegevuspaik. Austria keisririigi uhke pealinn Vii. Otsekui meteoori muusikataevasse ilmunud Mozart hämmastas kaasaegseid imelapsena erakordse ande, muusikaliste võimete ja loomingulise vara küpsuse nii Kuniversaalsusega. Ometi ei saavutanud ta Viinis, kus ta viimased 10 aastat elas ja oma kaalukamad teosed komponeeris väärilist tunnustust ega rahuldustpakkuvaid töölepinguid. Ehkki romantiseeritud pilt Mozartist kui tõrjutud ja tunnustamata geeniusest on visa kaduma samastab järel maailm teda ikka loomingulise geniaalsuse sümbol kujuga. Ludwig van Beethoven üks mässumeelsemaid isiksusi juba kaasaegsete silmis muusika uutele suundadele jõuliselt väravaid avab, äratas hilisemates põlvkondades imet, et last, kuidas ta traagilist saatust trotsides suutis omaenese isiku ja loomingu kaudu tõestada suurte ideede ja ideaalide elujõudu. Kui Mozarti ja Beethoveni elukäiku ilmestavad legendid näib Haydni elude kulgenud hämmastavalt harmooniliselt sisemiste kriiside ja teravate konfliktideta suhtlemises ümbritseva maailmaga kui võitluseta oma loomingulise ja materiaalse kindlustunde eest. Kui mitte arvestada tema karjääri algusaastate tagasihoidlikke olusid, mis avatud ja suhtlemisAldile noorele pakkusid viini uuenevas muusikaelus aga palju kasulikke tutvusi, vajalikke kogemusi, käsitööoskusi ning eneseteostusvõimalusi. Haige elu ei ümbritse järel maailma silmis ei salapära ega skandaalsed jalahoobid leivaisadelt. Seda pigem vürtsitavad heatahtlikud humoorikad, lood ja anekdoodid. Haydni elu näib tema suurte kaasaegsete kõrval diskreetse ja tagasihoidlikum. Sama laadsena on hilisemate uurijate arvates hinnatud teenimatult ka tema loomingut. Ometi oli Haydni juba eluajal 1700 üheksakümnendail aastail Euroopa hinnatumaid helilooja hoiaid, kes võis uhkuse ja rahuldustundega öelda. Minu keelt mõistetakse kogu maailmas. Sellest, kui kõrgelt tunnustasid teda kaasaegsed kinnitavad Hainile osaks saanud tiitlid ja aunimetused. 1791. sel aastal omistati talle Oxfordi Ülikooli audoktori kraad. Doktorin muusika honoris kaose. 1798. aastal nimetati Haydni Rootsi Kuningliku Muusikaakadeemia auliikmeks 1801. aastal Ta prantsuse kunstide akadeemia liikmeks. 1805. aastal prantsuse konservatooriumi auliikmeks. 1808. aastal Peterburi sil harmoonilise ühingu auliikmeks. 1803. aastal pälvis ta oma teenete eest Viini linnalt suure kuldse Salvatur medali ja aasta hiljem nimetati ta Viini linna aukodanikuks. Joosep haidi oli saanud Austria keisririigi kultuurisaadik, kelle keelt mõistis tõesti koguma. Kui 1803. aastal korraldati Pariisis tema loomingule pühendatud kontsert, võis sellel viibinud vürst Nikolaus esteraasi juunior olla tunnistajaks, millise ülima austuse märgiks kummardus publik saali seinale riputatud loorberipärjaga ümbritsetud ja tuledest valgustatud Haini portree. Poole. Ühe vürstiteenistuses alustanud muusikut tunnistati siin kui muusika. Ehkki niinimetatud Oxfordi sümfoonia, mida kuulete Valmis Pariisi tellimusel juba aastal 1788 kõlas esmakordselt autori juhatusel juulist 1791 Oxfordis Mil tema doktoriks promoveerimist. Seal kolme kontserdiga tähistati. Mingem nüüd aega, milles Joseph Haydn elas aastasse 1000 732809. See Li uuest vaimsest liikumisest sündinud muutuste aeg Euroopa ühiskondlik-poliitilises elus mis kujundas nii Haydni kui muusiku staatust ja tema loomingut. Kaheksateistkümnendat sajandit, on nimetatud valgustusajastuks ka mõistuse sajandiks, mis mõjutas murranguliselt tolle aja inimeste maailmanägemist. Inglismaalt alguse saanud valgustusideede levikut seostatakse eelkõige Haydni kaasaegsete prantsuse filosoofide Did Roovoltäri Russo tegevusega. Nende initsiatiivil ilmus 1774. aastal uusaja esimene entsüklopeedia teadmiste ja mõttevabaduse levitamise tähtteos. Valgustajad eitasid seisuste hierarhiat ja kõnelesid isiksusest, kellel oli päritolust, haridusest ja paranduslikus seisusest sõltumata vaieldamatu õigus vabadusele ja võrdsusele. Ühiskonna ainsa arengu võimalusena nähti liikumist ühesuguse elukorralduse poole. Paljuski polnud filosoofide seisukohad üksmeelsed. Russo nägi sellises elukorralduses ohtu isiksuse vabale arengule ja püstitas loosungi tagasi looduse ja elu lihtsate vormide juurde. Russo tegeles aktiivselt ka muusikaga komponeeris, mitmed ooperid tegeles frontatsiooni küsimustega. Uue entsüklopeedia muusika artiklis on ta andnud ühe tabava iseloomustuse klassitsismi eelnud ajastu muusikastiilile Parockile, Russsoolikust, religiooni ja idealiseeritud looduse käsitlusest on kantud Haydni hilisperioodil valminud monumentaalseid oratooriumi Loomine ja Aastaajad, milles ühinevad rahvalik väljenduslaad ning orkestraalselt värvirikkad. Romantilised helimaalingud. Nii. Ka nii, et kes viita 18. sajandi saksa filosoofid tõid käibele uue mõiste kultuur ja kõnelesid rahvaste kultuurilisest võrd õiguslikkusest. Johann Gottfried Herderi kultuuri ideid kandis edasi noor Göte. Nende tegevusest tekkis seitsmekümnendail aastail tormi ja tungi liikumine. Kultuuris kõneldi kui olemise suurest ahelast, mis ühendab erineva haridus ja ühiskonnakorraldusega rahvaid. Samas tormi ja tungi esindajate mässumeelsus kõigutas klassitsismi rangeid esteetilisi norme. Haydni 70.-te aastate sümfooniad on selle mässumeelsuse peegeldus. Klassitsismi rüpes tekkis eelromantism, mis sai alguse huvist rahvuslikku minevikku, legendide ja pärimuste vastu. Folkloorihuvi muutus üldiseks rahvakunstis nähti vaimsuse ja kultuuri kõrgeimat avaldusvormi. Herder nimetas oma 1779. aastal ilmunud erinevate rahvaste laulude kogumikku rahvaste hääleks lauludes ja seal oli ka eesti rahvalaul. Ta oli veendunud, et rahvaluules, järelikult ka muusikas elab rahva algkeel ja rahvuslik vaim harmoonilisest. Ka selle arusaama peegeldusi kuuleme Haydni muusikas, kus kõlavad Austria-Ungari, türgi, horvaadi, šoti Velzi ja mustlasmuusika intonatsioonide. 18. sajandil kas muutuma muusikaelu institutsionaalne korraldus. Kunst, muusika väljus otsustavalt kirikust ja õukonnast leides koha aadlike ja jõukate kodanlaste majades. Muutused olid alguse saanud seitsmeteistkümnenda sajandi lõpu Inglismaalt, kus oli alus pandud kodanlikele kontserdiorganisatsioonidele. Juba hindel kirjutas oma vaimulikud oratooriumi kontsertteos täna mida esitati teatrites ja avalikes saalides. Paljudes Euroopa linnades hakati korraldama kontserdisarju. Tekkis avalik muusikakriitika, ilmusid muusikalehed, viin polnud siin elanud. Sama tendentsi võis näha ka kirjanduses. Tekkisid mitmesugused kirjanduslikud ringid. Valgustuse ja vabameelsete levikule oli loodud vastuvõtlik pinnas. 18. sajandil tekkis ka kaasaegne muusikaesteetika mis püüdis neid uusi arenguprotsesse lahti mõtestada ja muusika olemust sõnastada. Muusikaesteetikaga tegelesid paljud tollane nimekad filosoofid ja kirjamehed Russo, Kant, Herder, Göte. Mitmete kirjutistega oli ka Hain näiteks inglase Edward Yangi saksa keelde tõlgitud raamatuga mõtteid originaalteosest, mida muide ka Leopold Mozart ühes Wolfgang ille Pariisi lähetatud kirjas tungivalt lugeda soovitas. Võõrad ei olnud haid, millega tolle aja tähtsamad muusikaõpikud. Leopold Mozarti 1756. aastal ilmunud viiulimängu ja kolm aastat varem ilmunud Carl Philipp Emanuel klaverimänguõpik, mida haid oma kirjades sageli väärtusliku õppematerjalina mainis. Selline oli üldjoontes taust, milles vormus Joseph Haydni hämmastavalt mahukas loominguline pärand. Ja seda ise oma muusikaga tähelepanuväärse jälje jättis Haidetan klassikalise stiili esimene suurmeister klassitsismi, stiiliperiood, mis valitses pagunstides 18. sajandi teisest poolest 19. sajandi alguseni. Ja just sellesse perioodi langeb Haydni kuus aastakümmet kestnud loominguline tegevus. Haiti looming peegeldabki väga tundlikult klassitsistliku stiili arengujooni. Veel olulisem. Ta on selle arenguprotsessi juhtrollis. Haydni teoste kataloog, mille koostas Anthony Hobacken sisaldab umbes 1500 erinevas žanris teost. Kõige kaalukama osa moodustavad 108 sümfooniat, neist 104 on nummerdatud. Ta on kirjutanud hulgaliselt teoseid erinevatele ansambli kooslustele, puhkekeelpillidega diverti, Smente serenaadi kassatsioon 83 keelpillikvarteti üle 100 vürst esteraasi kambalaadse meilis instrumendi paritoniga sonaate ja soolokontserte nii klaverile kui mitmetele teistele instrumentidele. Väga olulisel kohal. Tema loomingu tervikpildis on ka vokaalmuusika neli oratooriumi 14 missad ja arvukalt muid vaimulikke teoseid. 24 lavateost, nende hulgas koomilisi ja tõsiseid oopereid ja rahvalikke Singsbile saksa itaaliakeelseid laule ja aariaid ning ligi 450 erinevate rahvaste laulude töötlusi. Haigeid peetakse klassitsismi ajastu kõige esinduslikuma žanri sümfoonia isaks. Ehkki juba enne Haydnik olid sümfooniaid kirjutanud Giovanni Batista sammartiini Mannerheimi õukonnaorkestris tegutsenud Johan staamids, Viini helilooja Georg Friedrich vaagen seil ning Bachi pojad, visem Friedemann, karamelli Emanuel ja Milanost Londonisse asunud Johann Christian Bach kelle eeskujul muide komponeeris oma esimesed lapselikult pretensioonitud sümfooniad. Kaheksa aastane Mozart, kui ta Londonis oli selleks ajaks aastaks 1762 oli haid neid kirjutanud juba kümmekond, nende hulgas palgist inspireeritud barokist rikult Kirtoossete soolopartiide ja maaliliste heliefektidega sümfooniad pealkirjadega. Hommik, keskpäev, õhtu viimase kolmanda osatormis stseenis kuulame 40 aastat hiljem loodud oratooriumi Aastaajad kujundeid. Otsinguliselt põnevad olid Haydni 1770.-te aastate niinimetatud tormi ja tungi perioodi teosed tolle kirjandusliku voolu vaimus kirglikult mässumeelsed rõhutud rütmide, teravalt Isoneerivate harmooniate ja suurte dünaamiliste kontrastidega. Sageli tumedates minur helistikes. 1700 kaheksakümnendail üheksakümnendail aastail loodud Pariisi ja Londoni sümfooniat. Näen, kuidas haige suurepäraselt käsitööd valdava meistrina selle sõna parimas tähenduses oskas, näiliselt lihtsalt lähtematerjali ökonoomselt kasutades ja rahvalikke teemasid kunstipäraselt liftides ehitada võimsaid tervikuid. Haydni sümfooniat kõnelevad looja eksperimenteerimisvalmidusest on täis üllatusi, neis on talupoeglik, huumorit ja pöörast tantsulisust haaravat dramatismi, tõsist paatust ja religioosset pühalikkust. Haydni sümfooniat pole lihtsalt pinnaseks. Mozarti, Beethoveni ja hilisema põlvkonna helilooja praam Sisofonismil. Neid kõiki tuleb näha väga omanäoliste isikupäraste ilmingutele nii vormis kui väljenduslaadis. Enam kui sümfoonia isana tuleks rõhutada tema edasiviivat rolli selle žanri arengus. Eelöeldu kehtib ka tema keelpillikvartetile koht. Kui haid nimetas oma varaseid süüdilaadse ülesehitusega kvartett Veldivertismentideks rõhutades sellega meelelahutusliku funktsiooni siis 1781. aastal valminud partettide kohta kinnitas ta. Need kuus kvartetti on kirjutatud täiesti uues erilisel moel. Neis võrdsustestasini enamasti esimese viiuli domineeriva partiiga kõik ülejäänud saavutades nii ansambli homogeensesse kõla, täiuse paljud Haydni sümfooniad ja keelpillikvarteti don tuntud pealkirjade järgi inspireeritud mõnest karakteersest muusikalisest kujundist. Näiteks üllatus, sümfoonia keela, sümfoonia kannatus, sümfoonia leinasümfoonia, lahkumissümfoonia sümfooniat, impani löögiga, sümfoonia pealkirjaga karujaht ja nii edasi. Helilooja on neis mingile sõnastatud Grammyle viitamist eitanud, väites olen instrumentaalmuusikas tavaliselt lasknud oma muusikalisel fantaasial üsna vabalt voolata. Kõlab fragment kvarteti oopus 73 B-duur pealkirjaga päikesetõus. Kolme klassiku suhted liiniga olid erinevad. Mozarti noorus möödus Salzburgis või mööda Euroopat reisides. Viimist oli ta mõned korrad koos isa ja õega siiski lapse eas käinud ning marjade reisija õukonda oma erilise talendiga hämmastanud. Alaliselt elas Mozart viis 10 viimast eluaastat. Beethoven veetis oma nooruse õppi aastat sünnilinnas Bonnis Viinis. Elama asus ta 22 aastaselt õppides lühikest aega ka papa Haydni juures ning jäi sinna samuti elu lõpuni. Haydn oli neist kolmest ainuke, kes oli pea kogu elu veiniga seotud. Viinis sai ta muusikalise hariduse, algas tema iseseisev muusikukarjäär. Keisririigi pealinnaga jäi ta seotuks ka oma teenistusaastail esterhaasi õukonnas ja pärast sealset ametist vabanemist elastasin 19 viimast aastat. Franz Joosep Hain polnud imelaps nagu Mozart. Ometi märgati tema annet varakult. Nagu teada, avastas tema kauni lauluhääle Viini püha Stefani katedraali kapellmeister Georg Reuter ühel külaskäigul Hainburgi, kuhu Haydni isa oli poisi õppima saatnud. Tänu Reutersile pääses kaheksa aastane Joossed Püha Stefani katedraali koori ja katedraali juurest tegutsevasse. Kooli. Joosepi järel tulid siia kooripoistega tema nooremad vennad Miikael Johan evangelist. Viimasest sai hiljem suurepärase tenori häälega laulja. Mikkal haid, kelle loomingut vanem vend Joosep väga kõrgelt tunnustas. Teenis 43 aastat Salzburgi peapiiskoppide õukonnas ja Toomkirikus ning suhtles tihedalt ka Mozartitega. Viini linna südames kõrguv Püha Stefani katedraal oli linna professionaalse kirikumuusikakeskus ja selle juures asuv kool andis tollal parima muusikalise ettevalmistuse eelkõige tulevastele kirikumuusikuid. Haige enese hilisemate meenutuste järgi õppis ta laulmist klaveri ja viiulimängu väga heade meistrite juures. Ma olin hoolas, kui minu kamraadid mängisid ta, mõtlesin tavalisi poiste mänge. Võtsin ma oma klavikordid kaenlasse ja läksin pööningule, et seal ise segamatult harjutada. Haydni sõnul need meenutused pärit tema esimese biograafi Georg August kriisingeri sulest aastast 1800 kümmet teoreetilist muusikaõpetus koolis ei antud. Tookord mõtlesin, meenutas ta, et kõik on õige, mis paberil küllalt ilus, anud. Reuter naeris ebaküpsete palade üle, mida ükski häälega instrument esitada ei saanud ja manitses, et ma juba 16 häälselt komponeerin, kui veel isegi kahe häälsuses patustan. Muidugi oli minust talenti samm-sammult ja suure hoolega astusin edasi. Komponeerimises jäigi haid, autod idaktiks. Ainus teejuht oli tema jaoks Püha Stefani kiriku endise kapellmeistri Johan Joosep Foxy 1725. aastal ilmunud kompositsiooni õpik Raadused Barnasse. Kõige rohkem õppis ta tollal repertuaarist, mida kirikus laulis ometi võista, esimesed 1749. aastal komponeeritud päikesemissa missa preedis f-moll puhul, aastaid hiljem öelda, mis mulle selle teosekese puhul eriti meeldib, on meloodia ja nooruslik tulisus. Kõlab muusika ei pärine küll nimetatud missast, vaid ühest 1700 viiekümnendail aastail loodud motetist lauda siia. Kooripoiste esmane ülesanne oli laulda rohkearvulistel jumalateenistustel, milles sageli osales ka keiserlik perekond. Kiriku kapell koosnes tollal väikesest instrumentaalansamblist milles neli puhkpilli ja keelpillide kvintett ning neljast kas traadist ja kuuest kooripoisist koosnev väike koor, milles Joosep haid laulis sageli soolopartiisid. Repertuaar koosnes tollase kirikumuusika paremikust. Kuni hääle murdeni elas Haydni turvalises ja muusikaliselt rikkas keskkonnas. Siis olukord aga muutus. Kriisingeri sulest pärit Haydni meenutustest selgub. Teda ohustas paljude murdeikka jõudnud kauni häälsete poiste saatus. Niinimetatud sopraniseerimine laulsid Püha Stefani kooris koos poistega kastraadid. Kuid isa otsustav sekkumine päästis olukorra. Isa Viini tulekuks oli veel teinegi põhjus. Nimelt oli tema kindel tahe, et Joosep valiks vaimuliku tee. Poja keeldumine oli sama otsusekindel kui isa keeldumine edaspidisest materiaalsest abist otsustati koorist välja arvata. Ligi 10 aastat kestnud kooripoisiaeg oli lõppenud. Viini rikas muusikaelu pakkus aga tööd kõigile andekaid muusikuid. Südalinna uhked aadlimajad, tänapäeva turist imetlemas käib, olid muusikat täis jõukate kodanlaste salongid ja Viini kohvikud, janunesid värske meelelahutusmuusika järele. Ka kirikut pakkusid võimalusi. Nii mängiski haid muude tegemiste kõrval 1755.-st 58. aastani Viinis asuva Böömi õue kantseleihoones tegutsevas Tereesia kabelis jumalateenistustel orelit. Ka pakkusid need aastad talle esimesed ooperikogemused Üheviini paljudes teatrites. Tee Craig teatri intressaario tellis temalt muusikat mõnedele koomilistele lavateostele küürakas kurat ja uus küürakas, kurat on neist teada. Kõige enam komponeeris haid neil viini aastatel kammermuusikat erinevatele koos seisudele, rohkete minu ettide ja marssidega, Timetis mente sõnade kassatsioone ja tollal ka väga populaarseid klaverit riivasid. Juba neis ilmutas haidlama rikast fantaasiat ja huumorimeelt. Suuremate orkestriteoste loomiseks ja ettekandmiseks moodusid tallaga veel võimalused ja vajalikud kontaktid. Haid mängis ansamblites enamasti viiulit, dema, muusikutest sõpruskonda kuulus tollal ka peagi tuntuks saanud helilooja Dietrich Fongitersdorf. Laienes Haydni klaveriõpilaste ring, kelle tarbeks ta komponeeris oma esimesed sonaadid. Biograafiate jääb kõlama, et Haydni elutingimused Viinis olid neil aastail enam kui tagasihoidlikud. See armetu katusekamber, kus ta elas asusega Viini südalinnas otse Hofburgise, tähendab keisrikoja läheduses asuvas niinimetatud Miikaeli majas. Selle uhke maja teeb tähelepanuväärseks asjaolu, et seal elasid samal ajal mitmed prominendid, haidi tulevaste leivaisade vürstide Paule, Nikolaus ester rahasid, auväärne ema, veel tolle aja kuulsamaid ooperi libletiste Viini õukonnapoeet ja dramaturg Pietro staasia kelle tekstidele loodud sadu oopereid ning Euroopa tollal hinnatumaid laulupedagooge Nicola port, Bora, kes mängis haid elus neil aastail ülitähtsat rolli haidis sai Porpora laulu õpilaste klaveri saatel. Oli Euroopa moodsamaid ooperiloojaid ja oli töötanud koos kõige silmapaistvamad tega straat lauljatega nii Itaalias kui enne Viini saabumist ka Londonis, pakkudes seal tugevat konkurentsi Henryle. Kabiinis oli tema õpilaste hulgas noorikastraate virtuoosse, tehnika arendamiseks oli ta koostanud oma Solseitsu ja hääleharjutuste kogumikud. Parpora klassis ei õppinud häid mitte üksnes itaalia keelt ja lihvinud klavessiinimänguoskusi vaid õppis põhjalikult tundma ka itaalia barokkooperi üliVirtoorsetel Kantar stiili, mida ta oma Itaalia aariate skantaatides ja hilisemates ooperites osavalt kasutas. Ilmekaks näiteks on nüüd kõlab aaria Unitšiorna kui iga pääs ühest tolleaegsest kantaadis selle aaria virtuoosse. Klaveripartii kirjutas haidis endal. Porporaviis Haydni Viini peenematesse muusikaringidesse tutvustades teda ka näitas Christoph Philly balt Klukile sõja vast noorele muusikule uusi võimalusi ja tulusaid tellimusi ning lõpuks ka esimesed materiaalset kindlust pakkuvad töölepingud. Ühe muusikalembese viinlase Karl Sõrnbergi tellimusel valmisid keelpilli Tibertismendid, mida peetakse meesteks teosteks. Keelpillikvarteti žanris. Sõrmed ei soovitusel töötas Hayden lühikest aega aastail 1759 61 püümimalt pärit ja talviti Viinis asuvas lossis elava grafmorsiini teenistuses kapellmeistrina. Krahvi väiksele orkestrile komponeeris ta oma esimesed sümfooniad. Ilmselt oli mor siin ka see, kes pärast oma Kappeli laialisaatmist esitles haidid Austria keisririigi ühele mõjukamale mehele. Vürst Paul Anton esteraasile sõlmiti Haydni elus suure muutuse toonud leping esteraci õukonna asekapellmeistri kohale. Viis aastat hiljem sai temast vürstlik kapellmeister. Haydni elus algas loominguliselt rikas periood, aga sellest juba sarja järgmises saates. Kuulsite esimest saadet Maia Lilje sarjast Hain uue ajastu lävel. Saate salvestas Katrin maadik.