Kaheteistkümnes Tallinna Pimedate Ööde filmifestivalil algamas on taas kord festival PÖFF ja loomulikult sisaldab päss nii palju filme et inimesel, kellele aega paari vaba päeva jooksul lugeda läbi põhjaliku kataloogi, okei, on üsna raske aru saada, mis seal PÖFFil üldse toimub või milliseid filme peaks keegi olenevalt oma isiklikest huvidest nagu vaatama. Ja klassikaraadio tuleb siin appi. Jaan Leppik, meie hea filmikommentaator räägib need, mida tema arvab, mida peaks PÖFFil nägema või millele nagu natukene tähelepanu pöörama. PÖFF Pimedate Ööde filmifestival on väga nõudlik, nõudlik selles mõttes, et tuleb kataloog läbi lugeda. Aga tõesõna- praegustel pimedatel aegadel ei ole inimestel tõenäoliselt väga tihti aega katalooge sirvida. Seetõttu teen selle asja teile palju lihtsamaks. Tänavune PÖFF võrreldes eelmise tassiga on oma alatoonilt või oma lähenemisnurga poolest kindlasti üpris silmnähtavalt erinev ja, ja selle põhjustab see, et temaatiline valik on kaldunud poliitiliste hästi poliitiliste sotsiaalsete teemade suunas. On ju täiesti üheprogrammina esil Inimõiguste programm filmiprogrammi, nii et see ise enesest juba annab sellise päikesekindlapiiriliselt nihvi sellele festivalile. Pealegi toimub ka inimõiguste konverents PÖFFi raames, mis on just nagu pühendab nendele teemadele Oo jaa, no aga ma arvan, et eestlastel on põhjust selle üle rõõmustada, sellepärast et näiteks inimõiguste filmi programmis on kõikidel võimalik vaadata Ta Šveitsi filmi Anna Politkovskaja, st ja noh, ma arvan, et see film peaks nüüd küll koguma palju populaarsust, sellepärast et juba Anda löönud klõmakaid igal pool Euroopas ja tõenäoliselt ka üle piiride. Tänavusel PÖFFil on kaks võistlusprogrammi, üks on võistlusprogramm, Euraasia, mis on traditsiooniline ja teine on Triedenzi, balti täispikkade filmide võistlusprogramm. Pean mainima, et balti filmide võistlusprogramm on väga huvitav. Just nimelt seetõttu, et ma ei ole ammu näinud vägevaid Läti ja Leedu film ja miks mitte ei võiks eestlased ennast oma balti vendadega võrrelda, kuigi kultuuriliselt ja ilmselt ka filmi tööstuslikult oleme hoopis teises maailmas. Samal ajal on ka programmid, mis ei ole võistlusprogrammid, aga keskenduvad näiteks teatud mingisugusele piirkonnale või etnosele. On olemas mas Türgi filmide programm on olemas Argentiina oma uue filmiprogramm, on olemas afganistani eriprogramm. Kellel hing ikka tõmbab Ameerika poole, siis on põhja-ameerika indie-filmide programm, et oleks väikenegi erinevus Hollywoodi blockwasterid, test ning On olemas ka filmiprogramm nimega teine Ameerika asjalikult keskendub Ladina-Ameerika erinevatele filmidele, aga juba nagu öeldud, Argentiina on toodud uue filmiprogrammina eraldi esile. Neid filmiprogrammi on veel lõppude lõpuks. Kes tahab, võtab kataloogi, loeb läbi, mitte midagi teha ei ole, kui ta tahab täiesti selgelt ülevaadet saada, sest see nõuab natukene süvenemist. Seal saab see inimene sealt kätte. Pärlid. Ja ma täna tutvustaksin kindlasti kohe mõningaid pärleid, neist vene film, mis pärineb programmist, päike tõuseb idast, on selline filmiprogramm, eks orientes soole näiteks võiks olla ladina keeles ja Aleksei Berman juunior tema nime ei pea headele filmisõpradele tõenäoliselt pikalt-laialt seletama, on saanud 2006. aastal valmis filmiga härra sõdur ja mille poolest see film on eriline mitte ainult selle poolest, et muusikat moodi öeldes on tiheda faktuuriga ehk siis ta on väga peenelt üksikasjaliselt läbi lavastatud lugu vaid pigem selle loo võti peitub selles, et Aleksei German juunior on kuvanud sellist intelligentsi deka printsi dekadentsi. Ehk siis kui võib rääkida Nikolai Pärd jaeniimoodi, et vene aristokraatia on läbi teinud mingisuguse dekadentsi sisse dekadentsi tegelikult dekodeerus veelgi nõukogude aja jooksul ja, ja selles filmis on selliseid 1960.-te aastate esteetilisi lähenemisi. See on omamoodi selline seisundifilm, mis on üpris tavaline siis, kui film on väga tihedalt läbi lavastatud ja mitte midagi ei ole teha. Pole ime, et Veneetsia filmifestival tänavu andis sele filmile parima režissööri auhinna. Niisiis maiuspala, olge hea ja, ja vaadake. Jagas soovitusi Jaan Leppik. PÖFFi-minutid on eetris taas homme hommikul kell kaheksa, 15 ja need tutvustavad minutid leiavad aset siis, kuni festivali lõpuni ja PÖFFi-minutid on klassikaraadio kodulehelküljel ka järelkuulatavad.