Tere klassikaraadio kuulajad, stuudios on Ilme Rätsep. Et tutvustada teile midagi hästi vana, oleks võib-olla mõtet alustada millestki, mis tundub ka meile omane ja tuttav näiteks vanasõnad kõikide rahvaste juures on nad olnud paljudel juhtudel aitavad mõista seda, et inimesed ei ole aastatuhandete jooksul väga palju muutunud. Meie tunneme inimesi, kes jagavad karu nahka enne, kui karu maha on lastud. Selle kohta on väga vana vanasõna. Umbes nii ta pole veel rebast kinni püüdnud, juba teeb talle kaelarihma. Meie satume vihma käest räästa alla, ehk siis ebamugavusest veel ebamugavamates oludesse. Väljendada võiks seda ka nii kui ma põgenesin, metsiku sõnni eest võttis mind metsik lehm sarve otsa. Aga siin on ka mõned sellised tarkuseterad, mis tõlget ei vaja. Kes ehitab nagu isand, see elab nagu ori, kes ehitab nagu ori, see elab nagu isand kellel on palju raha. Kas see võib õnnelik olla? Kellel on palju vilja? See võib õnnelik olla. Kellel pole mitte midagi, see võib rahulikult magada. Ja see, kes rahulikult magab, ei hakka mitte kunagi mitte midagi omama. See oli minu viimane ääremärkus. Aga vanasõnad ise pärinevad umbes ajast 5000 aastat tagasi. Ma arvan, et need, kes ajalukku natuke põhjalikumalt õppinud lehitsevad oma mälus need kiiresti ja teavad täpselt, kuhu ma teid tahan kutsuda. Kreeklased ütlesid jõgedevaheline maa Tigris ja eufooriat. Mesopotaamia. Ja kui ma siin juba pakkusin, et kusagil 5000 aastat tagasi, siis see on kõige vanem shopata daam ja kultuuri osa. Need on sumerid. Kust nad tulid, pole teada, miks nad sinna üldse jäid, on ka täiesti uskumatu, sest puuduvad kõik toorained, millest üks kõrgkultuur võiks unistada. Pole puitu, pole metalli, pole maake. Ehitas kividel, on haarde väärtus. Ja ometi hakkab seal kasvama õitsema kõrgkultuur. Muda, mis jääb maha pärast üleujutust on väga viljakas. Nii kasvatatakse teravilja datleid, seesamit, näksi, ube, hernest sibulat, ka otra ja linnaseid. Õlletootmine on tuntud asi viinamarju. Et teha veini ja ka datlivein on tuntud jook ja juba kasvamas vili, siis loomulikult on võimalus ka karja pidada. Veised, eeslid, lambad, sead. Lambad annavad loomulikult ju ka villa linavill. Kui on nii palju selliseid mõnusaid kolmeks eluks vajalikke asju siis on tõesti võimalik ära elada, hästi ära elada, aga muidugi see savikas pinnas, savi on ka olemas. Aga metallide puudumine, puidu puudumine ja kivi puudumine on need põhilised probleemid, mis vanu sumerid kõige rohkem vaevavad. See viib transpordini vahetuseni, sest see, mida ei ole, seda tuleb endale hankida. Kaubavahetus omakorda ühelt poolt avardab inimeste silmaringi ja teiselt poolt paneb meid välja mõtlema, kuidas kaupu kiiremini ja kergemini ühest kohast teise toimetada. Väga paljud asjad läksid teele laevadega ja tulid tagasi laevadega. Sumerite vahetus puudutab kõiki Vahemere rannikuid, Egiptus kaasa arvatud. Ja meretee Indiasse ei ole neile tundmatu. Kui on vaja mööda maad liikuda, siis selleks leiutavad sumerid, rattapottsepa kederratas ja matemaatika. Ta on kolm sellist asja, nad ei ole küll võrreldavad, aga need on kolm sellist asja, mille puhul alati räägitakse sumeritest. Pottsepa keder on sumer lastel neljanda aastatuhande lõbust. Võrdlus Egiptuses on ta kolmanda aastatuhande algusest Euroopas vanim kultuur Kreetal teise aastatuhande keskpaigast. Niisugused erinevused. Matemaatika. Kui sul on kaubad, mida sa ladustad, siis esimene asi on see, et sa sulged, pitseerid, need kaubad, see tähendab, et sul on olemas pitsat, pitsatit on tõepoolest sumeris olemas. Ja nüüd on järgmine momente, et mul on need kaubad, aga ma peaksin üles märkima, palju mul neid on. Pan põrandale liivasele põrandale jooned vastavalt siis nende kottide või anumate arvule. Siis see on siiski väga ebakindel variant, aga kui mul on savitahvel, millele ma võin triipe tõmmata aga peatselt on mul neid triipe nii palju, et nendega on raske üks ühele nagu nendest aru saada. Nii ongi. Matemaatika on siin aluseks, kuidas ma väljendan seda arvu nii, et oleks kergesti mõisteta ja siia juurde ka astronoomilised teadmised. Ja kui on juba nii tarkade inimestega tegemist, siis kindlasti ka meditsiinilised teadmised on leitud savitahvlid kus on tekstid, ravimtaimedest, savitahvlid, siis mitte loitsedega. Milliseid loitse peaks kasutama, et jumalatelt tervist paluda vaid milliseid taimi peaks kasutama, et inimene terveneks? Ometi arvasid sumerlased, et nende oskused ja teadmised on jumalate anud. Seitse tarka, kes olid tulnud merest ja toonud selle algse teadmise mille tõttu ehitati linn linnasid, rajati asulaid ja võrsusid kuningad. Esimene riik maailmas. Kui on riik, siis on riigiaparaat, mis peab funktsioneerima. Kirjatahvlid on leitud administratiivsete eeskirjade, maksukorralduste, sõjaliste majanduslikku laadi käskudega, kohtuotsustega seadustega. Poega on peetud vanimaks homorapi koodeksit, see pärineb 18.-st sajandist enne Kristust ja kuulub mitte sumerite perioodi, vaid vana Ronja kultuuripiirkonda. Eelmisel sajandil väljakaevamistööd järjest jätkusid ja ütleme siis, et eelmise sajandi lõpuga võiks Öelda, et seadusi on leitud palju rohkem ja palju varasemaid kui Hamurapi oma ja neid peetakse kõige vanemaks seaduseks. Urna ammu koodeksit. 22.-st sajandist enne Kristust. Rammu Hama koodeksis määrab mõõt ja kaaluühikud ja pöörab väga suurt tähelepanu heal järjel ja kehvemal Mariel olevate inimeste suhetele. Ehk siis vaeslaps ei tohi langeda rikkale saagiks ja lesk võimsale saagiks. Ja vaene mees ei tohi ennast tunda ohustatuna rikka mehe poolt. Urnammu seadustes on ka Ovaalne kohtlemine. Kui on sooritatud väärtegu, siis me oleme harjunud, et vanades kultuurides oled varastanud jääd ilma käest oled tapnud, jääd ilmaelust, ikka hammas hamba vastu. Urnammu koodeks määrab rahatrahvi, kui inimene on käitunud ebaõiglaselt või halvasti. Samal ajal ei ole see seadus muidugi lõputult libero reaalne ja kõike luba, sest seadus keelab näiteks kupeldamise verepilastus vägistamise abielurikkumist. Siin on peetud silmas ilmselt intiimsuhet. Abielunaisega abielurikkumist käsitletakse kui vargust. Kui seaduse teksti vaadata, näib, et üksikisik nautis küllalt suuri vabadusi ja õiguslikku julgeolekut. Aga selle oma linnriigi territooriumil. Kui siin seadustest juba tuli juttu ja tuli juttu ka, noh, teatud mõttes sellistest väga intiimsetest vägistamine ja vere pilastamine, siis samale võiks arvata, et sumerite seksuaal kohal suhted olid vägagi vabad. Homoseksuaalsus Trans Šveits, Dism. Kõik on lubatud. Naine tekitab kohe mõtte. Millises positsioonis on naine ühiskonnas? Naine on kõige esimene maajumal naisest algab kõik. Naine on ilukandja suguvõsa esiema, templis on ta preestrinna. Naistele kuuluvad ka naiselikud ametid, tantsimine, laulmine, musitseerimine. Need on just nimelt ametid, sest jumalatele tuli olla meelepärane ja sellisel viisil sai seda kindlasti teha. Loomulikult tegid naised ka aia- ja põllutööd. Õlle keetmine oli naiste tegevusala ja mõnel juhul on teada, et naine võis jõuda ka õllepoe pidamiseni. Naise käes oli ka preestriamet. Selle jaoks koolitati tütarlapsi-lapse-east peale ja tavaliselt preestriametit hakkasid pidama valitsejate perekondades sündinud lapsed. See ei olnud lihtsa inimese amet. Õpetamine toimus kloostritüüpi koolides, tavaliselt võis olla kuni 100 tütarlast ühes sellises suletud kloostritüüpi koolis, kus neid siis õpetati nende järgmise ametinõuetele vastavalt kirjakunstkultust tseremooniate jaoks. Kindlasti laulude, tantsude ja rituaalide õppimine ja kangakudumine. On ka kudumine, oli üks äärmiselt tähtis tegevusvaldkond. On teada, et kolmanda aastatuhande keskel uuri kuujumala templis töötas terve rõivavabrik 98 naist ja 63 last. Rõivad, linased, villased. Kuna sellest perioodist pilte on väga vähe ja toetuda mõnedele kirjeldustele, aga kes siis kostüüme ikka savitahvlitel kirjeldab? Vaata et kaunistusvõtted on narmad, tutid, Hollangid. Kõige üllatavam on see, et kleitidel on pikad varr, kad ja varrukad istuvad väga hästi. Kleit on paljudel juhtudel ka kehasse töödeldud. See eeldab juba lõiget. Ometi Peetakse lõike arengut just Lääne-Euroopa leiutiseks. Teada on ka, et palju rõivaid tehti karusnahast. Karusnahka lõigati kunstipäraselt, ta võis olla sakiline, tal võisid olla huvitavad kujud, lõigatud et ta mõjuks atraktiivselt. Ja vahel, kui mõnda pilti vaadata, siis tekib tunne et lisaks kanga kudumisele kudusid nad võib-olla ka lõngast täiesti kehavormile vastavaid rõivaid, sest puuris on säilinud või on antud edasi mustrid, mis meenutavad peaaegu et kudumit. Rõivad olid ka värvitud siniseks või punaseks. Liibanonis on purpurtootmine ja purk puri, värvilised rõivad olid ilmselt kõige pidulikumat. Preestrid taridele templiteenistuses olevatele naistele on ilmselt purpurrüü kõige kantavama. Nende purpur rööde kaudu me jõuame haua leidudeni. Sumeri kultuur on Mesoputa Downe kultuuridest vanim. Ja esimesed haualeiud sumeritelt on välja kaevatud alles 20. sajandil. See, mida haudadest leiti ja kuivõrd see väljakaevajaid tegelikult vapustas. See jääb meigist järgmiseks korraks. Seniks kõike head teile, stuudios oli.