Ahoi kõigile, kelle huvi mere ja merenduse vastu pole raugenud. Meresaade läheb Eesti merelaevanduse ja Tallinna sadama eestkostel. Täna jätkame reportaažisarja kaubalaevalt, kapten, voolens. Pärast tormist ööd Põhjamerel. Tõusin taas kaptenisillale. Laev kõigub raskelt vihaste lainete vahel ja pootsman helistab laevakella. Kaptenisild ja vahis on vanemtüürimees Enn kõrven, praegu tohib ikka pisut segada, jah, antud momendil ei ole midagi segamas, oleme siis keset merd, kus kohal me oleme, me oleme kusagil poole maa peal veel Rotterdamis, tramme keset põhjamäed küll lubati üheksapallist tormi, kuid see jäi vist tulemata, aga norra meri päris rahulik ei ole, kõigub kenasti kuskil koos palli on? Rohkem ei ole. Võib-olla teie ütlete ära, mismoodi laevas kaubalaevamehe elu käib, sest ma nüüd olen jälginud, ega siin meestel rahu ei ole, kui oled sadamas, on tööd palju ja merel isegi niisuguse kõikuva laeva peal on igalühel ikka mingisugune töö, mis kellaajal siis see asi peale hakkab teil laevas? No põhimõtteliselt on meremehe elu kõige stabiilsem, tähendab siis ta tõuseb hommikul hommikusöögile kaheksa ja pärast kell kaheksa tööle ja tööpäeva lõpp on siis kuskil 18. Oleneb, mis töödega siis tegeldakse, kas värvimise või tervistkahjustava töödega tähendaks, sel juhul tuleb tööpäev vähe lühem. Aga sadamas on nii, kuidas juhtub, vahest on, töötame öösel siis puhkab see kes siis vähegi lapse puhkama ja põhimõtteliselt teevad oma tunnid täis ja järgmiseks hommikuks jällegi olla vormis. Nii et laeval käib elu mitte nii nagu juhtub, vaid ikka kindla režiimi järgi, see tähendab, te ütlesite, et teeb oma tunnid täis, nii et tööpäev ikka, tööpäev päeva, tööpäev tööpäeval ta tunnid täis tegema, aga antud juhul tuleb öösel olla tööl, tähendab, nendes Rotterdami sadamas on millegipärast täielikult ümber mängitud, et sadamatöölised mis näiteks konteinereid paika ei paiguta, fetingusai tuleb teha, kõik madustab raamest. Türi meeste elu on vaja lihtsam, nemad seisavad oma vahi ära ja puhkama, aga madrust peavad kogu aeg väljas on teie vaatsetega selle järele, laeva tööd lähevad kenasti. Mis puutub tekkima meeskonda, siis tekimeeskond minu alluvuses tähendab praegu veel päris hooaeg, aga noh, nagu näete, siin on juba tööd alustatud ja neeme vaikselt värvimist nagu vaba aega vähegi vähegi saab ja ilm lubadeni. Püüame laeva korras hoida. Kõige sellega kõrvalt, mis jääb kaubaveost üle. Kas meestel on kindlat tööd ju käes või see on nii, nagu olukord nõuab? See on põhimõtteliselt nagu olukord nõuab tekimeeskond tekil, masinamees masinas tööd ja ega siin muud nagu vahet ei ole, siin tuleb kõigega tegeleda nii värvimisega kui ka muudavad oma töödega koristamisega. Praegu muidugi värvimisega ei ole mingi tegusest, laine lööb ju vöörist päris üle. Siin on ka muid töid, ühesõnaga laev ei ole, Meil on uus ja kõik tahab värskelt vaatamist ja, ja kohendamist. Praegusel momendil vist ma vaatan, siin, poisid tegelevad päästevahenditega tähendab päästepaatide ülevaatamise ja sageli päästepaati üle vaadatakse. Ühesõnaga kõik päästevahendid, ütleme nii. Vähemalt kord kuus. Ja tähendab, kontroll on enne igasse reisi veel enne välja minekut, kontrollitakse päästevahendite üle. See on ühesõnaga noh, visuaalselt, et ei oleks, oleks kõik kohal, oleks kinni ja aga põhjalikult üks kord kuus tähendaks, siis kontrollitakse kõik varustus ja kõik, mis, mis on päästepaatides sees ja ja noh, parvedes parvedes on põhimõtteliselt seal on, meil on siin kahel pool pardas päästeparved, need on siis ainult spetsialistide üle vaadata, need on vastavast konteiner, siis on blondeeritud ja neid meeskond vaatab ainult visuaalselt väliselt üle. Meeskond ei ole suurusi, tähendab, tööd jätkub, kõigile jätkub ja muidugi tuleb meeskonnast tähendab, vahel oleks ikka vaja, et jõuda, päevakorras hoida, noh nüüd on, viimasel ajal on juba tehakse rohkem kaldal ka ja need põhimõtteliselt see meeskond on ikkagi laeva ekspluatatsioonis hoidmise jaoks, rohkem. Tuleb tellida laeval kaldalt, laeva meeskond on selles mõttes nii põlised meremehed või on ka nii uusi teretulnud? No ikka põhiliselt on ikkagi, ma ei tea, aga alla viie aasta vist ei ole siin keegi sõitnud natuke üles üle viie aasta. Teie ise? Mina olen praegu saab viis aastat pärast vaheaega viie aastast kus te sõitnud olete? Ma olin juba ennem kui ma merekooli astusin ja peale seda pole eriti nagu kaugele ihaldanud. Ma olen siin Euroopas, kogu aeg said nad ringi, kus see tahtmine tulijat merekooli minna juba vanemana, nagu te ütlesite. Eks teda sai noorelt juba proovitud, aga siis oli see võim ja valitsus on selline, et ei õnnestunud. Ei pääsenud konkursiga läbi ja nüüd olete siis sõitnud tüürimehena jah, jah. Selles laevas. Samas on teine aator saita, kapten kõnelused, te olete ka sõitnud teistes laevades ja kus te olete just kaubaga põhiliselt tegelenud? Jah, ma olin siin koos poolakatega Helsingi vahel mõnda aega ja siin on ka vist teie hoole all kaup kõik, mida te veate, seda, seda ta on küll jah. Põnev saab kauba peale. Tuleme praegu Rotterdamist viste seal maha panite ja miski peale ütlesite, et põhimõtteliselt on see ka kaldal ära selekteeritud juba, mis, mis me peame võtma ja kohuselähev minu põhiline ülesanne on põhimõtteliselt panna ta paika, vaadata korralikult kinni oleks ja vaadata kaup üle ka, et, et ei oleks, ühesõnaga võimalike riknemise näiteks ütleme, katkisi, konteinereid ja selliseid asju siin tuleb kavastatatud konteineris ütleme, tank, konteiner tilgub ja, ja on ka need, ühesõnaga meie konteiner, Ranski vanad juba ja roostes ja ikka avastame siis selliseid. Nüüd me tavaliselt ei vaata kus, võib-olla kaup sees riknenud, sellega tekitamast probleeme oma kommertsjuhtidele ja iseendale ka samuti. Sellel on ikka oma mõte, miks te seda peale ei võta, et see on põhimõtteliselt, noh eks kuskil on see kaup ära rikutud ja tähendab, see peab ikkagi välja selgitama, mina ei saanud päris üheselt võtta, eks selleks on vastavad reeglid olemas, kuidas sel puhul toimida, ja eks mõnikord tuleb ka selline kaup peale nad tavaliselt on kas siis laaditakse ümber või või siis tuleb ta niimoodi paigutada, et, et noh, et seal kaupperikiks Olendid. Ja. Ma annan praegu 155 59. Põhjalaiust ja. Ja seitse null seitse idapikkust. Jah, niimoodi on difanto, ma arvan, et võib-olla isegi veidi. Aga teil oli telefonikõne praegu, kus kohal see oli laevanduse valvedispetšer tunneb huvi, kus kohas me asume, tähendab, meil on nimetatud korra järgi, me peame igapäevaselt andma oma koordinaadid oma asukohast ja ja liikumissuunast ja tähendab, selle järgi koostatakse meie manipuses laevad asuvad ja mida avaldatakse ka Eesti meremehes ja no muidugi seal on palju teisi tähtsamaid ülesanded siis see kõne oli praegu otse Tallinnast ja aseri, otse Tallinnast. Tähendab me nüüd siin vähe aega ilma telefonisideta, tähendab, põhimõtteliselt arvatavasti pääses lahti, tavaliselt selline kõne toimub ikkagi kuskil 12-l ajal oli vähe varem. Kas siis vahepeal ei ole kuulda. Ja siin mobiiltelefon võtab ainult siin ütel kalda lähedal keskpaiga määrab ikka päris ei taha. Vaata, see siin on, me oleme just traaversit siin, ühesõnaga Taani ühel lähemal mobiiltelefoni Martinil on, siis on vähegi kaugemale merele ka kuulda. Vähemalt seda muret, teil ei ole teil üldse ühendust, kusagil ei ole nii, nagu vanasti laevad sõitsid, et kaldaga ühendust ei olnud ja keegi midagi täpselt ei teadnud. Nüüd seda muret ei ole. See oli vist, ega vanasti, kui niimoodi tähendab, siin saadio side on ikka juba ammu olnud, mina mäletan, siis oli siis Oliver adist laevas ja sellel ajal oli ikka hea side, aga nüüd on, tähendab, asi on lihtsalt mugav. See telefoniside on siiski, tekib mingi vajadusi, iga mees saab kasutada ja, ja oskab kasutada, ei ole nii keeruline ja ei pea enam oma varadisti laevas. Tuleme kaua juurde uuesti tagasi, kas te sõidate kamis kaupade veati? Üldiselt Jaan, aga ega ma eriti juurimis konteinerites sees. Kui pilk peale jääb, siis jätan meelde. See eriti ei huvita. Mõnikord, kui on väga niisugused, kus ma tean, et on raud sees ja noh, paigutuse suhtes vaatan mõned asjad üle, need antakse eel manifestidesse teada ja siis selle järgi, aga põhimõtteliselt ma majori seda mind ei huvita. See on konteinerkaup. Konteiner on tükk juba, kui ma hakkan veel vaatama, mis mul seal konteinerites on, siis mul jääb aega, tähendab vähem napiks. Tähendab ei jätku aega lihtsalt. Aga konteineri kaalu peate ikka teadma, eks ole. Haigutus on tähtis, see on EL eel manifestidesse olemas ja see on ka põhiline, mida ma vaatan kaal ja, ja ta oleks normaalne mõõtmetes ja see, see mind huvitab, rohkem ka ei huvita. Paigutate ju need konteinerid laeva ka, nii et laev kenasti tasakaalus oleks. See siin on ju väga palju reegleid vis, mida te peate arvestama. Noh, on küll jah. Eks selleks on olemas oma oma tabelid ja nii väikestele laevade puhul on põhimõtteliselt juba nagu harjumuse järgi, tabeliga on palju raskem teha. Umbes. Ja vaat need plaanid meelde korduvate nende paigutust kallal ja siis nagu enam nagu tabelitesse sai aga algul tõesti tuliga tabeleid kasutada, arvutada välja, kus, kuhu, kuhu mida panna ja kui palju, mitu tonni näiteks tramminist, teate juba, mis peale võtate maha panete ja panete niikuinii. Ma panna ma tean, aga peale võtta üldiselt ma ei tea, sellepärast et seal eriti kaupa tähendab, see kaubavedu on ka periooditi on kaupa, ei ole kaupa ja praegu on see just kevadel-suvel üleminek ja see on iga-aastaselt olnud, et kaupa on üldiselt üldiselt vähe, millegipärast tormiline kaubavedu, see on muidugi aasta lõpp. Detsembrikuu siis ei ole, ei ole kohta ja pidevalt täis ja, ja oli ka nüüd ühesõnaga aasta alguses tsükli alguses oli meil päris palju kaupa, aga praegalt on tõesti, tekk on tühi. Aga tavaliselt on teil konteinerit siin teki peal ka? Jaa, on küll, isegi kaks korrust juhtub vahest olema nii, et siit ei näegi välja. Peame külgede pealt vaatama, kui palju. Peale võtab, siin on 96, konteinerid on. Tähendab 20 jalad. Konteinerid on trümmis võimalik panna. Ja 32 on üks korrus teki peale 20 jalased, siis vahest võtame siis peale ka, aga tavaliselt on ikka, kui on võimalik, siis teise korruse peale ei pane segavaatevälja ja on üldiselt küllaltki ebamugav. Millal laev kõige merekindlam on, ühesõnaga nii kõige julgem tormiga ka minna. Kas kauba hulk loeb ka siin? Kui laev on tühi, siis on, siis on laev ebakindel, laev on ikka korralikud lastest, siis on ka merekindlam. Aga praegu praegalt on üldiselt vähe, ega meil siin ikka kõvemini kaigutakse, siis ikka raputaks küll. Eriti last ei ole. Siin on võimalusi veel v tankidega reguleerida, seda asja ja kõige hullem ei ole meil ikka midagi, on veel ruumis. Mida teil mehed teevad, vabal ajal? Natukene vaba aega jääb ka, jääb küll. Eks meil on siin video ja vaatame filmi siia, mõlemad raamatud, ajalehti aetakse, juttu mängitakse, noh, põhimõtteliselt ma olen vaadanud, et nüüd on ikkagi selle laeva elu on niivõrd intensiivseks läinud, et põhimõtteliselt inimesed ikkagi, kui tõesti pääsevad, siis muist tahab omaette olla ja magav kajutis või loeb siis ja puhkab tõi meile eriti ei ole, reisid on lühikesed, põhimõtteliselt iga kahe nädala tagant oleme kodus. Ei, meil ei ole nagu vanasti oli, tead, käisid kuskil sadamas, siis seisid mitu päeva, aga, ja siis korraldati kultuuriüritusi ja nüüd ei ole seda aega enam selliste asjade korraldamiseks. Selle koha pealt Teil küll mugav, et teil on oma saun siin sees ja käisin seal saunas, on, on väga-väga mõnus, väga mõnus. Nii et kes tahab, võib alati sinna minna sauna soojaks. Oja saun on veel olemas, kell on tõstjaazi. Nädalal käime korra sealt läbi, kaks pesite pesu, iseepesumasinad ja kõik niisugused olmeasjad käepärast ei tule kõik ise teha. Aga kes siis, kes see siis teeb, ikka peab tegema? Ei saa öelda, et laeva elunud mugav oleks, aga ta on vähemalt mugavamaks tehtud, kui ta varem oli. Vähemalt püütakse sinnapoole. Hobused on olemas küll, aga elu on läinud jälle intensiivsemaks, tähendab, selles suhtes ega väga ei ole, sabaaega ei ole ja te ütlesite enda kohta, et viis aastat ei sõitnud ja nüüd tulite uuesti merele, missis merele kiskus. Eks ikka õpitud amet. Kui raskelt sai tuldud, siis ju nii kergelt poolele jätta, ma mõtlen just koolisaamise ja probleemidega. Kaldal oli muidugi ka ja ta-ta-taaviga ma vaatan praegu see Põhjameri on niisugune selles mõttes rahutu, et laineharjade valge vaht peal kuni ma siin jutt olema, tuul on juba hakanud vaiksemaks isegi jääma, praegalt hakkab juba nii viie peale kiskuma tekstis varsti on oodata tuulemuutustest. Mille järgi te seda otsustate? Ilmateate järgi või lihtsalt juba tunnete merd niivõrd hästi, on ikka juba koju. Mul on harjumus ka, endad umbes tule tuulaja ja laine järgi ära. Põhjameri on üldiselt parem meri laeva jaoks isegi Baltimore Balti meres on laine väga järsk. Meie laeva jaoks on võib-olla põhja merelaine isegi parem, vähe pikem ja laev on pika, on 80 meetrit, 82 ja pool veel peale, nii et laineharja peal seisad ikka mahukas jahtis seda ongi vaja, ta ei jääks ühe laineharja peale, et ta ikka läheks lainest lainesse, ilusti jääks vahetust, ta ei kukuks vahele. Ühesõnaga teie olete selle ametnikes hästi rahul, võiks enamat olla, aga, ja mis võiks siis olla? Ei no muidugi rahulolu rahul ei ole. Kui oleks kõik läinud nii, nagu peale kooli oleks väitnud. Minu klassivendadest ei olegi enam merel, üks on jäänud gruppi vendadest merekooliajast on ka. Väitis muiste aegasid. Väikestel laevadel kaptenina ja nüüd on ka vanem tööline meloodia peal.