Tere, head kuulajad, algab muusikauudistesaade helikaja. Mina olen saate toimetaja Tiina kuningas. Eesti Muusikaakadeemia üliõpilane Triin vallaste jagab oma muljeid Eesti-Soome sümfooniaorkestri hooaja avakontserdist. Eesti Muusikaakadeemia saab 85 aastaseks. Juubeliüritustest ja algavast sügisfestivalist räägivad rektor Peep Lassmann, välissuhete prorektor Marje Lohuaru õppe- ja teadusprorektor Margus Pärtlas ja elektronmuusika stuudio juhataja Margo Kõlar. Eesti Muusikaakadeemia uue Pössen Torpher klaveriesitlusel käis Karin kopra. Eesti filharmoonia kammerkoor alustab hooaega lähemalt, kõneleb direktor Anneli Kont ja avakontserdist räägib dirigent Risto Joost. Seitsmendal oktoobril algab Tartus üheksas rahvusvaheline vanamuusika festivali kunstilist juhti. Rahulangseppa küsitleb Mirje Mändla. Järgmisel nädalal tähistatakse kontrabassimängija Ludwigi juhti 100 kümnendat sünniaastapäeva. Korraldaja Mati Lucyga räägib Elena Lass. Oktoobrikuu jooksul toimub Tartus festival helimaastikud, jaapan. Elleri kooli direktor Kadri Leivategijat küsitleb Mirje Mändla. Teisel oktoobril toimub kontsert klassika koos Klasiga maestro Eri Klasiga, rääkis Kersti Inno. Eesti Kontsert alustas kammermuusika sarja Tallinna raekojas, kõneleb produtsent Aare Tammesalu. Kolmandal oktoobril esineb Kadrioru lossis Irina Sahhaarekova. Estonia talveaed alustas uut hooaega, kõneleb direktriss Viktoria Jagomägi ja Priit Kuuse vahendusel. Saame teada, mida ta tähelepanu väärset toimub. Muusikaelus väljaspool Eestit. Head kuulamist. Neljapäeval, 30. septembril toimus Estonia kontserdisaalis Eesti-Soome sümfooniaorkestri hooaja avakontsert. Eesti-Soome sümfooniaorkestri puhul võiks kõige esimese märksõnana välja tuua populaarteaduslikust ja seda selle sõna kõige paremas mõttes läbimata. Marketingi tulemusena jõuavad kontserdisaali ka sellised inimesed, kelle igapäevaste tegemiste hulka harilikult ei kuulu sümfooniakontsertide külastamine. Publikule tuuakse võimalus läbi aegade populaarseid klassikalisi teoseid avastada või siis ka taasavastada nii-öelda live'is üle kuulata. Igatahes näivad tandem Anu ja Kadri Tali päris hästi teadvat, kuidas inimesi ka väljastpoolt muusikamaailmakontserdile tuua. Saalid on igatahes pidevalt välja müüdud. Vahest teiseks märksõnaks võiks olla huvitav kava valik. Selle hooaja avakontserdil oli kavas Veljo Tormise Avamäng number kaks Pjotr Tšaikovski viiulikontsert, Jean Sibeliuse viies sümfoonia kolm absoluutselt erinevat teost, kolm absoluutselt erinevat muusikalist natuuri. Siiski oli kõigis nendes kolmes teoses vastsibeelises kõige enam tajutav teatud visuaalsus üsna tahtmatult tekkinud piltlikus. Vahest sellest kontsertsarja nimi põhja nägu. Sibeliuse muusikat on alati tore kuulata, Tallinnas mängitakse tema teoseid miskipärast veel üsna harva. Viienda sümfoonia puhul on tegemist nii sisuliselt kui tehniliselt päris paraja pähkliga. Anu Tali suutis siiski erinevate muusikaliste tasandite muusikaliste kihtide virvarris pea selge hoida. Tulemuseks oli suhteliselt tervikliku dramaturgia ja päris põnevate detailidega esitus. Muusikalised suunad olid üldjoontes paigas ka tormis avamängus. Vahest kõige suurem pluss oli see, et rütm oli paigas. Tormi puhul on taolise ostinaatoritmi hoidmine eriti oluline. Ka publik võttis teose väga hästi vastu. Oma osa selles võis mängida ka läinudsuvine suurprojekt Eesti ballaadid mis tõi Tormise muusika väga laia kuulajaskonnani. Tšaikovski viiulikontserdis soleerib 16 aastane Peterburist pärit viiuldaja Sergei Togaadin. Neljapäevasel kontserdil jäi Tšaikovskit kuulates meelde solisti väga hästi läbi kuulatud ja soe toon ning tema elegantsust ka tehniliselt kõige raskemates lõikudes. Samuti jättis toreda mulje delikaatne orkestrisaade aga siiski, mida lugu edasi, seda rohkem muutus eesmärgiks vaid teose nii-öelda võimalikult korrektne vormistamine. Palju jäi puudu emotsionaalsest ja kaasahaarav, sest siinkohal viimase märksõnana Eesti-Soome sümfooniaorkestri puhul tooksin välja orkestri kõla kuna see näib, et on iga hooajaga ühtsemaks ja kontsentreerituma muutunud. Keelpillide ja puhkpillid omavaheline balanss ja vastastikune musitseerimine oli neljapäevase kontserdil kohati päris head kuid siiski näiteks Sibeliuse teises osas oleks oodanud veelgi intiimsemat ja nõtkematooni. Samuti ei olnud mõningat värvivahetused päris veenvad. Igatahes andis Eesti-Soome sümfooniaorkestri kontsert üht-teist, mille üle järele mõelda. Jääme ootama uusi kontserte detsembris. Ja Eesti Muusikaakadeemia tähistab 80 viiendat aastapäeva. Teemakohase pressikonverentsi avas rektor Peep Lassmann. Muusikaakadeemia, 85. juubel ei ole väga suur number, selle tõttu oleme ka juubeliüritusi väga suureks ajanud, aga ikkagi on põhjust praegu vaadata tagasi ja vaadata ettepoole vaadata tagasi sellepärast, et viis aastat tegevust selles uues majas on ka piisavalt pikk aeg, et anda hinnangut sellele perioodile. Ja see hinnang oleks siiski ülimalt positiivne. Maja on ennast täielikult õigustanud, hoone vastab kõigile nõuetele, mis muusikaline kõrgharidus võiks anda probleeme selles suhtes. Nii akustilised lahendused kui kust tuli isolatsioon on lihtsalt suurepärased. Need, kes meid külastavad, on üllatunud. On neist arvamusi, et see uus hoone on üks paremaid ja tõenäoliselt on, ma arvan, et see ei ole kaua, on Eestit maailmas, ehitatakse kogu aeg uusi hooneid ülikoolide leiaga, muusika kõrgkoolidele. Aga hetkel võime küll öelda, et see on üks parimaid maailmas Muusikaakadeemia õppejõud kui üliõpilased saavad kindlasti innustust nendest uutest tingimustest ja meie õpetajat Tase, kui meie rahvusvaheline tuntus on tugevalt tõusnud. Pühapäeval, kolmandal oktoobril toimub Estonia kontserdisaalis Eesti Muusikaakadeemia 85.-le aastapäevale pühendatud kontsertaktus, mis algab kell 16. Aktusel toimub ka audoktorite promoveerimine ja auliikmetele diplomite üleandmine. Räägib ja teadusprorektor Margus Pärtlas. Viimaste juubelitel on saanud tavaks promoveerida muusikaakadeemia audoktoriteks, väljapaistvaid muusika- ja teatritegelasi Eestist ja väljastpoolt ja seekord siis ka kolmandal oktoobril Estonia kontserdisaalis. Meie pidulikul kontsertaktusel promoveeritakse akadeemia nõukogu poolt valitud neli uut audoktorit. Need on tuntud helilooja Erkki-Sven Tüür, kes kahjuks ei ole meie õppejõud, aga kes on akadeemiat muul viisil väga tugevasti aidanud ja eesti nimega maailma viinud siis Peterburi konservatooriumi professor Elizabeth akud reaktseva, kelle õpilased on Tõnu Kaljuste, Toomas kapten nagu Uno areng, ühesõnaga väga paljud Peterburis õppinud eesti dirigendid, koorijuhid on õpetust saanud tema käest, samuti väga kõrges eas professor Galina paarinuna Moskva konservatooriumi professor riiuliprofessor ning Lauri paari, kes on Helsingi teatrikõrgkooli rektor ning aidanud teinud tihedat koostööd Muusikaakadeemia kõrgema lavakunstikooliga. Nii et, et neli audoktorit saavad pühapäeval promoveeritud. Aktusele järgnev kontsert algab kell 17, esineb Eesti Muusikaakadeemia Sümfooniaorkester Andres Mustoneni juhatusel. Kavas Ambotensiini Pärdi nendel Sonja Brahmsi muusika. Seda kontserti on võimalik kuulata ka klassikaraadio vahendusel. Kuuendast kuni üheksanda oktoobrini toimub Eesti Muusikaakadeemia sügisfestival, räägib välissuhete prorektor Marje Lohuaru. Sügisfestival see on meie traditsiooniline juba viies sai alguse uue hoone avamisega ja ta järjest muutub huvitavamaks meie meelest ja tema alus on ikkagi tugevdada ka meie majasisest koostööd tähendab seda, et meie omad kompositsiooni üliõpilased kirjutavad teosed ja meie omad üliõpilased kannavad ka need teosed ette. Ja loomulikult on siin ka välissuhtluse osa väga-väga suur. Siin on meil rõõm tõesti öelda, et meil tuleb kohale väga kõrgetasemeline nüüdismuusika ansambel joonist Lyon on meie eriline partner, kuna 94. aastal me juba alustasime koostööd, jooni kõrgema konservatooriumi, ka suur elektronmuusika ja uue muusika arendusprojekt sai tehtud koostöös Liooniga ja siin on lihtsalt hea tõdeda, et see koostöö ainult jätkub ja see ei ole olnud ühekordne. Meil on olemas ka väga hea koostöö Odessa, aga praegu meil tuleb tuua sellissima kohale kaks sellisti, samuti Helsingist kompuuterorkester. Nii et olete kõik siia oodatud. Festivali avakontsert on kuuendal oktoobril kell 18 Eesti Muusikaakadeemia kammersaalis, räägib elektronmuusika stuudio juhataja Margo Kõlar. Sügisfestivali avakontserdil on plaanis tutvustada uut heliplaati stuudio. Sellel heliplaadil on võimalik kuulata seda heliloomingut, mis on sündinud meie elektronmuusikastuudios kõigi eksisteerimise aegade vältel sinna valitud paremik siin on Rauno Remme teosed, Malle Maltis, Kaido sussi, Liis Jürgens, Mirjam Tally, Hans-Gunter lokki paegise, Pille Kanguri, Lauri-Dag, Tüüri ja minu muusikat siis valimik nii õppejõudude kui üliõpilaste loomingust. Enamiku samade autorite teosed kõlavad ka sügisfestivali avakontserdil, millel võrukeelne nimi human ja mis see tähendab, see on kõik üllatus, saab kohapeal teada. Helga ja vaid mõned nädalad tagasi võisime imetleda Muusikaakadeemia kammersaalis uue põlvkonna Estonia klaverit kuid neljapäeval esitleti muusikaakadeemiast taas uut kontsertklaverit, mis kuulub maailma ühe kuulsaima klaverite tootja töösen tortari toodangusse. Klaveri ost sai teoks Austria suursaatkonna ja Olympic Casino toetusel. Eesti Muusikaakadeemia ja olümpikasina alustasid juba kaks aastat tagasi heategevuslike ürituste abil raha kogumist ligi miljon krooni maksva öösel torteri klaveri ostuks. Esimese ettevõtmisena korraldati heategevuslik muusika oksjon. Märkimisväärse hinnasoodustuse tegi kapeuzen Dorferi tehas ise juba 1828. aastal Austrias Ignaas pesen torsleri poolt kasutatud klaveritehasest toodetud klaverid on tuntud üle maailma oma kõrge kvaliteedi poolest. Eesti Muusikaakadeemia uueks esinduskontsert klaveriks valitud klaver on valmistatud Itaalias Val di Fiemmes soodsa niiskusega pinnasel aeglaselt kasvanud kuusepuidust, mis annab muusikainstrumendina erilise kõla. Muusikaakadeemia rektor Peep Lassmann valis isiklikult klaveri välja möödunud Orcheri vabrikus. Austria suursaadik härra Jacob Horst bataagleja õnnitles kõiki instrumendi ostmise puhul, mis on üks tunnustatumaid maailmas ning väljendas head meelt traditsiooni üle, mis algas juba 1828. aastal Austrias ning on jõudnud nüüd ka Eestimaapinnale. Öösel Torphereid klaverivabriku esindaja härra Christian Feuferl ütles, et ta on õnnelik, et võib-olla väike osa sellest institutsioonist, kes annab haridust inimestele, kes teevad muusikat, sest Platon ütles. Muusika annab universumile hinge mõttele tiivad kujutlusele lennukuse ja kõigile elu. Filharmoonia kammerkoor on kutsunud oma hooaja avakontserte juhatama silmapaistva noore dirigendi Risto Joosti, kes asutanud auhindu pälvinud kammerkoori Woodses Mosikaales esineb aktiivselt kontratenorisolistina ning osalenud mitu aastat Eesti filharmoonia kammerkoori töös. Risto Joost kared Eesti filharmoonia kammerkoori hooaja avakontserdiks valinud hõrgu kava prantsuse muusikast, palun tutvusta seda. Loodetavasti just sügis ja hooaja algus peaks kõige enim pakkuma inimestele mingis mõttes palsamit tulevaks hooajaks ja juhatama ta värskelt sisse, siis ma arvan, et prantsuse muusika oma looduspiltide ja värvikate kontrastide nüanssidega sobib selleks suurepäraselt. Ja nüüd see kava ise on, on üles ehitatud Ongi ühele kõige mõjuvamale teosele, kindlasti see on kaheksa prantsuse rahvalaulu, mis on siis selle kontserdi tuumaks ja samalt heliloojalt lõpetab tema arvatavasti üks tuntumaid kooriteoseid seitse laulu siis on veel kavasse põimitud nende vahele erinevad kompositsioonid libiicii loomingust tema kolm laulu samamoodi Ravelli kolm laulu, mis on ka üldisele laialt tuntud ja kuna need on üldse ühed vähesed selle aja vokaalteosed Prantsusmaalt ja siis sinna lisanduks veel kõige labasem kompositsioon, on siis Ozzy kaks lugu. Siiski võib-olla varasema mõtlemisega on sellel kontserdil tõrjusmi joo ja tema kaks poeemi, mis siis on samamoodi põimitud kahe kunagi teose vahele. Eesti filharmoonia kammerkoor alustas oma uut hooaega rahvusvahelisel muusikapäeval Rakveres. Anneli Unt, Rakverega on teil. Erilised suhted juba kolmandat aastat alustame me oma kontserdihooaega kontserdiga Rakveres. Tänavu aastal on see juhuslikult sattunud ka rahvusvahelisele muusikapäevale. Täna jätkate Viljandis ja homme on kontsert siin Tallinnas, kunstihoones, kuid kuidas läheb hooaeg edasi? Selle hooaja märksõnaks võiks olla koostöö, meil ei ole ühelgi varasemal hooajal olnud niivõrd palju koos projekte erinevate ansamblite ja orkestrite ega meie lauljad ja kindlasti ka publik on selle üle väga rõõmus sest sellist tavalist a cappella kava on meil selles hooajas üsna vähe. Meil on sellel hooajal kavas kontserdiprojektid koostöös ERSO-ga, mis on hingedepäeva kontsert, et kus me esitame Foree reekviem ja hoon Williamsi viis müstilist laulu siis on meil koostööprojekt Tallinna kammerorkestriga külalisdirigendiks suur särav barokivirtuoos Andri Loorents king. Me teeme kaasa ühel nüüd ansambli kontserdikaval, kus me esitame Olari Eltsi juhatusel Mauricio Kaageli muusikat. Teises Eesti kontserdi koostööprojektis toome siia ansambli Inglismaal, siis märchestist sekvaatsen. Kornets. Mis on siis selline vanade puhkpillide ansambel, kellega koos me esitame Veneetsia Püha Markuse kiriku jaoks kirjutatud muusikat 16.-st seitsmeteistkümnendast remondist? Märtsikuus läheb koor turneele koos Paavo Järviga ja tema kammerorkestriga Deutsche kammerfilharmoonia, nii see on jällegi meile uus kogemus uue orkestriga esineda. Detsembrikuus oleme me hoopis Luxemburgis, et teha kaasa Paliprojektis Luxembourgi linnaorkestriga ja dirigeerib seda meile ja eesti publikule. Tuntud dirigent Roland Pöör, kes käis kevadel, aprillikuus siin juhatamas meiega ja erzoga Mozarti c-moll missat ja aprillikuus toome Eestisse teist korda maailmas tuntud saksofonikvartetti rasseer kvarteti et eesti muusika päevade kavas esitada Erkki-Sven Tüüri teosed, mis on loodud koorile ja saksofonikvartetile, mille esiettekanded tegi Kölni raadio koor, aga mille siis Eestis teist korda nüüd meie koorgussažeer kvartetiga ette kannab ja hooaja lõpetame taas koos erzoga maikuus, nii ERSO kui meie hooaja lõppkontserdiga mida dirigeerib ERSO dirigent Nikolai Aleksejev ja kavas on Beethoveni missa C-duur, kas on teil sel hooajal ka resideeruv helilooja meie resideeruvaks heliloojaks eluajal on Toivo Tulev, kes selle hooaja jooksul kirjutab meile ühe suurema teose, mille esiettekanne jääb küll juba järgmise hooaja algusesse nüüd festivali raamesse 2000, siis oktoobris. Eesti filharmoonia kammerkoori hooaja avakontserdil Tallinna kunstihoones homme õhtul kell seitse Tepp klassikaraadioülekande. Seitsmendal oktoobril algab Tartus üheksas rahvusvaheline vanamuusika festival. Festivali jooksul toimuvad iga päev mitmed loengud ja kontserdid, nii nagu sellele festivalile see alati kombeks on olnud. Külalisi tuleb kokku Tartusse maailma eripaigust Jaapanist, Hiinast, Indiast, Baltikumist ning Šveitsist. Järgnevalt tutvustab festivali kunstiline juht raha Langsepp. Festivali selle aasta avastusi. Selle aasta avastused tulevad üsna kaugetest kantidest siis Euroopa keskaeg, mis on ikkagi alati selle festivali keskteljeks on sel korral ühendatud siis selliste maade ja kultuuridega nagu Hiina, India ja Jaapan, Jaapan siis esmakordselt meie festivali muusikakavas. Hiinast jõuab siia 1998. aastal asutatud ansambel tõusev kuu. Selle koosseisus mängivad neli noort kaunist Hiina muusikut. Lisaks kontserdile tutvustavad nad neljapäeva keskpäevases loengus ka Hiina traditsioonilisi muusikainstrumente ja mängutehnikat. Ja siin nad tutvustavad siis nelja põhilist pilli väga olulist pilli hina rahvamuusikas, need, kes on huvitatud, siis võib osaleda sellel loeng. Seminaril on väga huvitav jälgida seda paralleeli, et see, see toimub Euroopa keskaja instrumentaalmuusikas kus mängitakse moloogilist muusikat. Ansambliga on just nimelt selline traditsioon, mida Hiinas on praktiseeritud juba aastasadu ja tuhandeid. Nii et tegelikult Euroopa keskaja instrumentaalmuusika on väga huvitav nii-öelda paralleelina võrreldan väga palju sellest. Tegemist on ikkagi siis õukondliku muusika traditsiooniga, võrreldav käsi india muusika traditsiooniks, aga ta on nagu kunstmuusikad on õukonnamuusika. Et mitte rahvamuusika selles mõttes. Akvitaania saladusi tutvustab kontserdil 1997. aastal skoolagantorombaselliansises tegevust alustanud ansambel Pellegrino. Ansambli nimi pere kriinamis eesti keeles tähendab rändaja peegeldab muusikalisi seoseid keskaegse Euroopa eri paikade vahel aga samas ka lauljate endi rännakuid ja ansambli liikmed on pärit Poolast, Šveitsist, Ameerikast ning moodustavad dünaamilise tasakaalu eri kultuuride vahel. Jah, Pellegrino repertuaaris on mitmeid haruldasi käsikirju 12.-st 13.-st sajandist põhiliselt siis on tegemist varajase polüfoonia, aga. Sinu enda isiklik lemmik on ilmselt tagasi takuyama Racohotchi mängija Jaapanist. Ta kas ei paku, jama on selles mõttes muidugi väga eriline esineja, et tõepoolest on, ma arvan, Eestis esmakordselt, et külas sellise vana stiili Sakkuvatsi meister ja, ja tegemist on tõesti oma koolimeistriga ja ta on tõepoolest teinud väga palju tööd selliste vanade traditsiooniliste lugude kollektsioneerimisel ja dokumenteerimisel. Seetõttu on üleüldse jaapani traditsioonilise eelkõige Sakkumatsi muusikamaailmas silmapaistvamaid isiksusi. Tartu üheksanda vanamuusikafestivali raames toimub kontsert ka India muusikast ja jõuavad siia mõned India muusikud. Aga raha langeb, soovib eriti esile tõsta hinge muusikaga tegelevaid inimesi Baltikumist. Baltikumis on india muusikaga tegelejaid niivõrd vähe, et eestlasi väga head. Lätis ja Leedus tegutsevat koopi tavamängijat Leedust ja Agas kes mängib Saroodi Lätist ning samuti on väga uudse asjana seal kavas ka joogatants. Ja mõtlesin minagi enne seda, kui ma seda nägin ja et see võib olla nagu tõsiseltvõetav ettevõtmine, aga aga pean tunnistama, et see oli väga huvitav kombinatsioon, et selles mõttes on ta muidugi modern, uus looming, aga tegemist on väga tõsise inimesega, kes on olnud palju aastaid vahe sõnal tantsija ja koreograaf aga on ka üle 10 aasta ülimalt tõsiselt pühendunud Palgale õppinud Indias ja ta on need kaks asja kokku pannud. Kontserdi India muusikast ja joogatantsust toimub laupäeva õhtul kell kuus Tartus. Tartu vanamuusika festivali täpsemat kava on võimalik vaadata festivali koduleheküljelt aadressil festiivitaaee. Klassikaraadio teeb ülekandefestivali galakontserdist pühapäeval, 10. oktoobril kell 18 Estonia kontserdisaalist. Järgmisel reedel ja laupäeval, kaheksandal ja üheksandal oktoobril toimub Tallinnas viis kontserti, mis pühendatud Ludwig juhti 110.-le sünniaastapäevale. Ludwigi juht sündis 1894. aastal väed veres ja mängis Virk House orkestris trombooni. Umbes kümnekonna aasta pärast mängis ta ka juba Viini filharmoonia orkestri spurtfengleri käe all hoopis kontrabassi. Sealt edasi. 1000 900 35.-st aastast alates oli Ludvig juht bostoni sümfooniaorkestri solist. See oli aeg, mil orkestrit juhatas legendaarne kusse vitski, kesta, sinna orkestrisse spetsiaalselt mängima, kutsus Ludwigi juhti. Fenomeni aitab nüüd veidi avada kontsertide korraldaja Mati lukk. Ta oli täiesti autod, ei takt, et mingisugust õpetust ta sai kuskilt, aga eks ma kujutan ette, et tolleaegne kontrabassimängutase oli ka võib-olla natukene tagasihoidlikum, silmapaistvad mängijaid oli võib-olla tõesti ühe käe sõrmedel lugeda ja noh, temal oli õnn kuuluda nende hulka. Kaks kaheksanda oktoobri kontserti on seotud ka 1944. aasta Eesti paadipõgenikke mälestamisega. Tema sugulane Ants Salum, kes ikkagi mäletab ja otseselt muljet Ludwig juhtist, et tuleb rääkima teatri muusikamuuseumisse? Paadipõgenikke ju tilkus mitte ainult sõja ajal, vaid ka pärast sõda veel riburada, kes, kuidas ja 47. aastal Ludvig juht testi korraldas ka uhke turnee Rootsis nende paadipõgenike toetuseks teatri- ja muusikamuuseumi kontserdil mängivad siis Eesti kontrabassimängijad, Imre Een Macapolt ja ka mina ise kopult võib-olla mängib meile Ühte Ludwig juhi teost veel rohkem, võib-olla kui tema enda lood on tuttav ikkagi Eduard Tubina kontrabassikontsert, mis otseselt Ludvig juhti tellimusele kirjutatud ja mida hookan Reen tuleb ERSO-ga mängima siia ja päevasel teatri- ja muusikamuuseumi vestlusringis tuleb kindlasti ka selle kontserdisaamisloost jutuga. Paljud esinejad tulevad just Rootsist ja Soomest. See on tegelikult jällegi omavahel natukene seotud, kuna Ludvig juht ennem kui ta siirdus Ameerikasse, tegelikult jõudis Euroopale ja aeg-ajalt ringi peale teha, et ta oli, jõudis olla Peterburis, Riias, Helsingis, Londonis, Rootsiga sidustada, kindlasti need suured uhked kontsertturneed, nii et ma arvan, et see ei ole päris juhuslik, et need mängijad on just sealt. Kell 19, null null kaheksandal on Estonia kontsertsaalis suur kontsert, kus esineb Reen sitades Tubina kontrabassikontserdi kosersa Peterburi dirigendi Vladimir altsulloriga. Hukanereen on Rootsi võib-olla kõige tuntuim kontrabassimängija, kes 1995. aastal juba paistis silma Müncheni konkursil ja samal aastal ta plaadistas Eduard Tubina kontrabassikontserti koos Neeme Järvi ja Jötebori Sümfooniaorkestriga ja see oli võib-olla pikka aega ainsaks selliseks helijäljeks, mida oli võimalik kuulata nagu selle teosega. Ja laupäev, üheksas oktoober tuleb üks väga-väga põnev kontsert Tallinna matkamajas. Siis esineb Soome legendaarne kontrabassimängija Jorma Katrama, kes on vist minu teada ka esimene soome diplomeeritud kontrabassimängija ja temal on väga põnev kava. Kontrabass läheb Hispaaniasse ja õpetajate maja saalis sama päeva õhtul kell 18, null null esinevad solistid ja ansamblid, seal on sellist muusikat, mis on spetsiaalselt kirjutatud, ütleme, kontrabassil mõnele teisele istuma rendile, aga siis on seal ka kindlasti väga palju kontrabassimängijate endi poolt tehtud seadeid tuttavatest meloodiatest viisidest, et see on niisugune šarl võib-olla kergem ja kui see kontsert läbi saab, siis see läheb sujuvalt Café Angla esse kus tutvustavad eesti parimad džäss, passistid, kontrabassi kui džässiinstrumenti. Kaheksanda oktoobri õhtust kontserti kannab üle ka klassikaraadio peale Tubina kontrabassikontserdi Jon kabasel kriigi lüüriline süüt ja Rahmaninovi teine sümfooniakontsert kannab pealkirja kontrabassiga kalevipoeg. Ludvig juht ja omal ajal kutsuti kontrabassiga Kalevi past tõepoolest, sest et ta oli vägilasekasvu ja tavaliselt reisis kontrabass seljas, nii nagu Kalevipoeg tõi Soomest laudu, siis, siis ma arvan, et see nimi sellel kontserdil ei olegi üldse kohatu, et see on päris teravalt leitud. Oktoobrikuus toimub Tartus festival helimaastikud Jaapan, selle on korraldanud Heino Elleri nimeline Tartu Muusikakool koostöös Jaapani Suursaatkonnaga. Festivali algideed tutvustab Kadri Leivategija Heino Elleri nimelises Tartu muusikakoolist. Jah, tõesti, selleks on meie koolil vägagi palju põhjust. Nimelt kinkis Jaapani valitsus meie koolile väga suure instrumentaariumi pargi, mis sisaldab kõiki puhkpilliorkestri instrumente Chuck, Billy instrumentaariumi ja kümmet klaverit. Ja see Jaapani valitsuse abi, mille näol me siis ja mahafirmalt selle tehnika kõik saime. Oli meil tõesti siiras soov niisuguse lugupidamisavaldusena tuua, see eksootiline tuur ühtepidi meie oma rahva sekka samuti paluda siia jaapani interpreet ja ka ise mängida selle festivali raames siis ka jaapani muusikat ja peale selle on meil avatud siin. Meil on kaks näitust ja on mitmed-mitmed, kohtumised, mis sisaldavad just eelkõige sisuliselt jaapani kultuurile lähemale jõudmist ja mõistmist läbi haigude, kultuuri ja jaapaniilise filosoofia. Festivali avakontsert toimub neljandal oktoobril kell 19 Vanemuise kontserdimajas, kus esineb Elleri sümfonietta Lilian Kaivi dirigeerimisel. Sel pidulikul avakontserdil, kus me kuuleme alustuseks see nii Eesti kui ka Jaapani hümni on pärast väikest tervitussõnavõttu võimalik meil kuulata Elleri, Risto, Lauri ja jaapani helilooja kohassaa sümfoonilised muusikat. Risto Laur on kirjutanud ühe väga toreda klaverikontserti niisuguses pisut hommikumaisesse kõla värvise mille nimeks on tütarlapse draakon. Ja seda on Cinzis meil lehvitamas. Elle sümfonieti ees kuuenda klassi õpilane Joonatan Jürgenson, klaveril Heino Elleri sümfooniline poeem ja kaasa K3 haikut on siis selle avakontserti programmiks teoson Risto Laur, kirjutanud rahvusvahelise noorte interpreetide konkurss, noor muusik tellimusel. See on tõesti väga ilus lastemuusika ja siia sellesse kavasse ka tõesti suurepäraselt sobiv. Kas nüüd on oodata siia festivalile ka jaapani muusikuid? Jaa, jaapani muusikuid on meile tõesti oodata päris palju ja oleme haaranud siia ka peale jaapani traditsioonilise muusika, jaapani eitame akadeemilise muusika džässmuusikuid ja nii on meil juba viiendal oktoobril siin palutud Jaapani interpreedid Rio Kawasaki ja, ja Su hiitomoori kitarri ja kontrabassiga esinema jazzkontserdil pildi sisse minek, kus on neile veel abistavaks jõuks meie oma kooli vilistlane Aivar Vassiljev löökpillidel. Ja siit edasi anname me nii-öelda kontserti Eesti Muusikaakadeemia kammersaali, kus sinki Cancy koos Helsingi kompuuterorkestriga on tegemas seal nii meistriklassi kui kontserdi, et siis siit pärast jälle Tartusse tagasi tulla ja üheksandal oktoobril koostust Tartu vanamuusika festivaliga jälle pakkuda Saku, Hazzy, mängijate Takassilt Okujaama kontserti ja sealt edasi juba siis meie päikeseloojangukontserdid ning kindlasti üheks väga huvitavaks esinejaks on meil Tartus sadamateatrisse matsu puuri ehk Butto etendus, kus on siis esinejaks nii idee kui teostuse ja tantsijana eestlastele juba tuttav Aki Suzuki, kes ju nüüd just eesti ballaadide ka väga palju huvi ja populaarsust ka tõi. Ja taas siis päikeseloojangu kontsert, nii jaapani laste muusikat, nii väga heade jaapani klaverimuusikat ja jaapanlasest pianisti esituses kuni 22. oktoobrini välja, kus on meil, eks Hollandi kita Harry virtuoos siin esitamas just jaapani muusikat ja seda jaapani muusikat õpetamas ka tegelikult Soomes. Täpsema kavaga on võimalus tutvuda ka Tartu kultuuriakna internetileheküljel või siis Heino Elleri nimelise Tartu Muusikakooli koduleheküljel. Festivali raames toimuvad ka mõned näitused Eesti spordimuuseumis ja Vanemuise kontserdimajas ning kohtumised Heino Elleri nimelises Tartu muusikakooli väikeses saalis, kus toimub kolmandal oktoobril Andres Ehini autoriõhtu ja 20. oktoobril Rein Raua loeng. Tallinna filharmoonia jätkab populaarset telesarja klassika koos Klasiga täna soleerib Tallinna kammerorkestri ees Juulia Kotšuban 12-ni, vastasel poolataril on oma vanuse kohta ette näidata uskumatu konkursivõitude loetelu, kus ta olnud ülekaalukaks favoriidiks. Viimane konkursivõit tuli Eestist novembri esimene preemia ja kolm eripreemiat viiendalt rahvusvaheliselt soppeni konkursilt Narvas. Sellele lisanduvad varasemast esimene preemia konkursilt kontsert Thom Kreekas, esimene preemia Kotško konkursilt Poolas ja võistluselt kraadu sapparnassum, leedus. Viimasega kaasnenud žürii eripreemia viis kontserdile Pariisi teine preemia tuli parima romantilise kompositsiooni esituse eest. Kõige olulisemaks tema võitude nimistust peetakse 2002. aastal Poolas saavutatuid Grand Prix esimene preemia ja eripreemia 16. rahvusvahelisel Bachi konkursil ning esimene preemia ja kolm eripreemiat soppeni konkursil. Eri Klas sarjas klassika koos Klasiga olete eelmiselgi hooaegadel tutvustanud toredaid noori soliste. Seekordne solist on aga õige nooruke 12 aastane poolatar Juulia kutsu panna. Kas te olete teda ise ka varem kuulnud või te usaldate neid autoriteetset konkursi züriisid, kes talle ohtralt auhindu jaganud? Praegusel juhul ma usaldan nii seda žüriid kõiki eelmisi Jüril see informatsioon, mis tuli Narvast, kus võitis sopääne nimelise konkursi andis talle täieliku minutes rohelise tee praegusel juhul. Kuid see on ka muide üks väheseid, mitte meie vabariigi noorsolist. Ja tore on, et nüüd astub üles nii noor poolatar meie kammerorkestriga. Mendilsoni klaverikontsert, kas oli teil selline vastastikune kokkulepe ja valik? Alguses mõtlesin, et küll oleks tore, kui ta mängiks Openi kontserdi kuid tema õpetaja soovitas väga, et see võiks olla Hendersoni esimene klaverikontsert. Kuid Kaadu esimeses pooles on veel Schuberti viies sümfoonia, mis on sädelev nooruslik teos. Nii et nooruslik muusika on seotud nooruslike ettekandjatega Kontsert klassika koos Klasiga algab täna Mustpeade majas kell neli. Klassikaraadio teeb kontserdist ülekande. Ja Eesti Kontsert alustas kammermuusika sarja Tallinna raekojas. Sarja produtsent on Aare Tammesalu. Selle kontserdisarja pealkiri on raekontsert. Kontserdisari on pühendatud Tallinna raekoja 600.-le aastapäevale. Tallinna linna esindushoone ju väärib oma kontserdisarja eriti veel niisugusel tähtpäeval või kontserdisari on siis mõeldud niiviisi, et igal laupäeval kell 18 null null on kammermuusika kontsert Tallinna raekojas ja need kontserdid kestavad läbi uue kuni maikuuni välja. Sel laupäeval, teisel oktoobril kell kuus õhtul esinevad flööt, istuks anasikuva ja pianist ja Leiten. Kontserdi pealkiri on fantaasia prill ante briljantne fantaasia, flöödirepertuaari Fanta klaasjad tuntud teemadele. Selles kavas on samuti Virtooslust ja samas ka niisugust head nädalalõpumeeleolu, nii et kindlasti tasuks minna kuulama. Üheksandal oktoobril mängib Rahvusooper Estonia puhkpillikvintett. Nende programmis on lisaks mussarski tuntud teosele pildid näituselt ja hindamist väikesele kammermuusikale ka René eespere uudisteos, mille pealkiri of Laatu kolm. Nii et siis ka üks Eesti muusika esiettekanne. 16. oktoobril laulab sopran Tatjana romaanova ja teda saadab klaveril Siim Sellis. Täitjanormaanova on üks eesti noortest tõusvatest tähtedest sopran on juba teinud oma debüüdi nii Vanemuise teatris kui Estonia rahvusooperis ning 23. oktoobril on üks väga huvitav kontsertklaverifestivali raames Irina Sahharenkova ja Mihkel Poll mängivad kumbki soprani klaverikontserte klaverikontserte istutakse keelpillikvarteti saatel, siis neid noori peaniste saadab Tobiase keelpillikvartett. See sari annab esinemisvõimaluse väga paljudele eesti interprojektidele. Jah, need kontserdid on päris palju, neid on üle 30 kokku lisaks eesti noortele tõusudele, tähtedele ja juba siis suurtele meistritele on siin ka mitmeid välisartiste. Kuna on tegemist raekoja 600. juubeliga, siis eks me oleme mõelnud ka selle peale, et kõlaks muusikat, mis on loodud siis selle 600 aasta jooksul, ehk siis aastast 1404 kuni tänapäevani välja, väga erinevaid, aga hoolega valitud kavu programmid on kõik nähtaval Eesti Kontserdi koduleheküljel, aga siit on võimalik tutvustusi lugeda, pilte vaadata, nii et meil on juba praegu väga hea pakkuda neid üksikasjaliselt informatsiooni kõikide kontsertide kohta. Rahvusooperis Estonia käivad küll veel remonditööd, kuid talveaed alustab oma hooaega juba sel nädalavahetusel. Direktriss Viktoria Jagomägi, mida sel hooajal talveaias näha kuulda saab? Meil on käsil juba 14. hooaeg, see hooaeg on meil nii nagu kogu meie suures majastki välja kuulutatud noorele kuule suunatud. Peale selle on tavakohased meil mitmesugused kohtumisõhtud. Peale selle käivad meil ju regulaarselt siin mitmesugused seltsid ja eelkõige on need Estonia selts mõned siin kaks korda kuus ja ka rahvusvaheline Tubina ühing peab oma muusikaõhtuid meie juures ning lisaks väga palju mitmesuguseid tellitud ehk kinniseid, õhtuid, mis ei kajastu varal kuskile vissil, aga tegelikult on meie tegevuse üks väga suur ja kandevvaldkond. Ja muidugi meil on avatud ja juba praegu kujutava kunstinäitus. Praegu on see Tiiu Lauris vaibad, kobe läänid ja need jäävad veel kaheks nädalaks ja sealt edasi juba iga kuu hakkavad näitused vahetama. Aga nüüd väga lühidalt oktoobrikuust. Meie alustame juba homme siis ja see on ka traditsiooniline päeva pärast rahvusvahelist muusikapäeva. Meil hakkab kontsert kell kuus ja on ka traditsiooniline kontserdite alguse aeg pimedal ajal siis? Jaa Meil laulavad Pille Lill tähelepanuks. Heli Veskus on haigeks jäänud, nii et see ei ole juhuslik, et lasin palun sellele tähelepanu pöörata. Nii et laulja on siis sopran, on meil Pille Lill, homme Mati kõrts Aare Tammesalu sellistina ja Ralf Taal, nii soolo kui ka kontsertmeistrina, siis edasi kuu keskpaigas on redis ja Heiki Mätliku ühiskava audiovisuaalne programm neli aastaaega Eestimaal. Kas ei peaks sobima v saali ilusti, sest seal on slaidid ja klassikaline kitarr, siis on meil laulmas noor laulja Soomest, et siis Eesti-Soome laulja Mariann Melnik. Tema õpib veel Sibeliuse akadeemias. Ka klaverisaatja on Soomest, nad esitavad Põhjamaade heliloojate loomingut. Aga ka Bulankja Bernsteini ja siis on tingimata meil läbiv. Ja juba oktoobrikuus käivituv džässikontsertide sari. Siin on eesotsas Toivo Unt. Kuuvalguses ja varjus on selle kava nimi, see on 25. ja solistina on siin Kaastegev, Sofia Rubina. Ja kaasmängijateks toime hundile on siin noored Raun Juurikas klaveril ja Kristjan Kallas löökpillidel. Ja austame veel Raimond Valgret, kelle sünniaastapäev on oktoobrikuus ja seda teevad traditsioonilised Katrin karisma ja Tõnu Kilgas. Kontsert on päris kuu lõpus. Peale selle on veel mitmeid muidki, nii et tasub tingimata vaadata ka Talva ja afizzi ja nii nagu kogu rahvusooperil esineb ka meie seekord siis Estonia talveaed uue logo all. Meil on mingil määral uus algus. Ei kaja. Saabuval pühapäeval on taas kontsert sarjast akadeemiline kammermuusika. Kadrioru lossis esineb Irina Sahharenkova, kes sarja avakontserdil mängis klaverit. Seekord on aga Kadrioru lossi toodud klavessiin, mida Irina ta Harenkova on õppinud paralleelselt koos klaveriga Eesti muusikaakadeemias, kus tema õpetajaks oli maris Valk-Falk. Mõne nädala eest antud intervjuus ütles Irina see arengukava, et talle on mõlemad pillid väga tähtsad ja lähedased. Ta tõi välja ka erinevuse nende pillide vahel. Mille poolest klavessiin Kemale kui mängijale on teistsugune? Ma Erifravist ei oskagi nii hästi kirjeldada, siis saaks öelda, et mis on raske ühel või teisel singlil, on raskem mängida väljendusrikkalt ja huvitavat. Kogu aeg peab olema väga keskendunud ja äärmiselt hinges. Millega te kõige rohkem tegelete, näiteks kui te valmistate ette kontserti klavessiini? Tavaliselt seal ei ole sellist probleemi, et midagi välja ei tule. Aga on see probleem, et ei tule ilus. Et ei ole nagu huvitav, et see, mis sul peas on, see mängus ei kajastu ja et see on väga raske saada seda kõlama muusikat nii ilusti ja huvitavalt ja hingestatult. Irina Sahharenkova esineb klavessiin il Kadrioru lossis saabuval pühapäeval kell 18. Irina haarekkavale omistas Eesti muusikanõukogu 2004. aasta intervjuusid rektsiooni, preemia kontserttegevuse eest ja eduka esinemise eest rahvusvahelistel konkurssidel. Heliloomingu preemia sai Helena Tulve. Eesti muusikahariduse edendamise eest sai preemia Endel Lippus. Õnnitleme. Täna kõigepealt mõned ooperid, sõnumid nii vanast kui nüüdisooperis Roomas Santa Chitsiili akadeemia Sümfooniaorkester avab oma uue hooaja täpselt kahe nädala pärast. Aga et see on mõneti teisem kui varasemat, saadab seda juba mõnda ega muusikaavalikkuse tähelepanu. Kolmel päeval järjest, 16. seitsmeteistkümnendal Kaheksateistkümnendal oktoobril esitatakse Rooma uue kontserdikompleksivabaõhulaval Barcodella muusikal niisiis muusikapargis Mozarti ooper, hiidomenio ja kontsertkorras. See on ühtlasi avalöök suurele kolmel suve lõpul kestvale festivalile, mis Mozarti pühendatud ning toimub viimast korda Mozarti suurel mälestus aastal 2006. Iduma neojääb kavadesse ka edaspidi. Ainult et aina tuleb juurde uusi Mozarti ettekandeid ning vahetuvad solistid. Nüüd on dirigendiks Santa tšintšiljaorkestrile. Muusikadirektor on Young Jong peamisteks solistideks Josep filalooti, tšehhitar Magdaleena Kosena, austerlane Evan May ja Karmel. Niiviisi on. Veel üks uus ooper Mozartist muidugi pole niisuguseid ooperid siiani kuigi palju. Sünnib Mozarti suure tähtpäeva aasta kinnisel tuleval suvel. Šveitsi alpides korraldatava Menjukani festival staadis on tellinud uue ooperi Casanova ja Mozart. Šveitsi Ameerika helilooja tjah Sakse fonistindanias niiderilt. Maaemmessita kanna tuleval suvel staadi festivali telgis. Peaossa kassa loovad laulmangutsetud Wolfgang Folts, Maire. Teatavasti oli kohutavalt viljakas Tanja Snyder tänavu suvel Stahli festivali helilooja ning Kristjan Järvi Sniideri uue alpisarve kontserdi maailma esiettekandja. Sama kordus kõika treemeni festivali algust nädalal. Telekanal Arte valisemas septembrikuu ooperis Brüsseli kuningas Arturi. Seal suvise Salzburgi festivali avalavastus Salzburgi Felsin rež tuules lavastuse Jürgen Flymmilt tema aga veel rohkem Nikolaus Salman kuuri pärast, kes seda Viini kontsentrit musicus ees dirigeeris, selline menukaks osutunud valik tehti. Nimiosas, laulis Michael Meertents. Nüüd käib see etenduse eetris telekompanii seedeeeff salvestatuna. Huvitav on nii Harman kuuri kui Flynni lähenemine töös selle 1691. aastal esietendunud laulumängule kes näevad selles 20-ni, jäädi muusikalivormi all kiidusid. Neil päevil kuni eilseni oli Pariisi Rahvusooperis neljal õhtul vaatajates uus ooper, kuigi samuti väga vanad süžeed. 1964. aastal sündinud prantslased markan reelt oli selle tänavuseks festivaliks suvel tellinud Müncheni biennaal. Ooperi pealkirjaks numbrid kaks, kaks 13. Mis tähendavad Johannese ilmutusraamatu 22. peatüki Kolmeteistkümnenda värsitekste libreto autoriks-lavastajaks on, on siin teistpidi veel kolm sisulist sõlmpunkti. Ingmar Bergmani film, seitsmes pitsat, Garri Kasparov Malematš IBM arvutiga ning 900 küüditatud õuduste rong Prantsusmaalt surmalaagrisse aastal 1944. Nüüd siis selle 60. mälestuseks. Ooperit etendatakse ümber vaatajate neli instrumentaalgruppi seitse lauljat live-elektroonikadirigendiks Peter Hirsch manssi riigiteatri orkestri ees, kes tegid ka suvel maailma esiettekande Münchenis. Ja kontserdi, sest eile, täna ja homme juhatab Neeme Järvi Detroidi ookest trahv, olles Detroidi sümfooniaorkestri kavand. Kutse tantsule. Kõlavad Zoltan koday kalanta, tantsud. Eino Tambergi sümfoonilised tantsud dema Concerto gross järgne teos, 57.-st aastast ameeriklast küll arvatavasti esimest korda ja neilgi kaua mängimas. Ning lõpuks Beethoveni tuliselt tantsuline. Seitsmes koonia. Kristjan Järvi tegi oma esimesed kontserdid Alam-Austria toon Krister. Nathan Eigi lossis sant õiteni festivalimaja suures realism ning Winymus räni kuldses saalis siin kahel õhtul teisipäeval viimale koos Viini Singherani koore ning solistidega oli ettekandel Edward kriigi kogu näidendi muusika riiunt ja ta lauskava toon Kösteritega viini norista, siis siin on juba need teosed, millega Christian viib alates teisipäevast orkestri üheksa kontserdiga reisile Briti saartele. Nii kõlamaska Johann Straussi Lood, Viini metsadest, tants Karl Gruberi austria päevikuorkestrile sari, vari, kaasas seal duaalseki kaheksas Beethoveni kolmas või Brahmsi klaverikvartett Schönbergi seades. Paavo Järvi kavas Ansintsinaadis eile koday kalanta tantsud tsensansi esimese tšellokontserdi solistiks Alyssa Stein ning seejärel Mendentseni Itaalia sümfoonia. Jätkuvad tärneutracki festivali Euroopa projekti kontserdid sarjas Euroopa festival sellel nädalal Itaalias ja Iirimaal esinejateks noor soome pianist Antti siirale ning Euroopa festivali projektijuht, tšellist Allar Kaasik. Neljapäeval Milano teatro talvermess ja Iirimaal Vällitoobini saalis. Kas Dahlia kõlab Soomeni, Beethoven ja Yana tšeki kõrval ka eesti muusikat? Galina Grigorjeva poolt gaasikule kirjutatud uus teos, soolotšellole retsitad kiiva kompanjaato ning Annelile heinmetsale sõnad hindemooria tšellole ja klaverile Aastast 1985. Milanos teater oli täiesti välja müüdud. Meenutame, et veel eelsel reedel kõlast Bremeni festivalil Saksamaal seordis vällja ansamblite uhke kava nimetusega riides musi esinejaid ka Afganistanist, Marokost, Kreekast ja Iisraelist. Savali Hezbeeri on 21. ja Kataloonia kuningliku kapelli kõrval. Viimased esitasid siin aga ka Arvo Pärdi uusteose koorile ansamblile paatsen toomine seansse valli tellimusteos ja talle pühendatud, mis kaks päeva hiljem kõlas veel ka Prantsusmaal Tysoonis. Täpsustatud andmetel olid need Arvo Pärdi uue teosel juba neljas ja viies ettekanne. Paavo Järvi uus orkester siin linnas resideeruv Deutsch kammerfilharmoonia nüüd kuulse vahelist Chifi juhatasin solistiks tšellist Dahlia detslad ja lõppkontsertetendus keerunud Stahli suurhertsoginna kolmapäeval esinemas Pariisi lemmisi, seal luur Mark nikovski juhatusel. Sõmmuses ookeanbachop, eriti uus suurt melu saavutamas redaktsioon nimiosas Felicity Lott ning külas nädal varem renooblis nüütreemeni järel veel viiendal oktoobril ka Pariisis Jacques lee teatris. Eile tegi Strasbury festivalil muusika austraallanna olgen live portreekontserni Klang foorum, viin esmakordset kõlamas sviit ooperist nõust. HIV harukordne nädal on ees soti heliloojal Chain smäkke millanil. Kahe uue teose maailma esiettekanded kõrvuti päevadel. Kolmapäeval, kuuendal oktoobril kõlab esmakordselt teos Madalmaade kammerkoorile. Versiine maadere juhataks Tiivel, leiton Inglismaalt kaheks esituste ning reisil üle Hollandi ja Los Angelese filharmoonia. Orkestri tellimusena kõlab neljapäeval Disney hoolis. Mc miljoni tilistiaarium orelile orkestriga. Esiettekannet juhatab Essabekassalonen. Saksamaal elava korealanna untsu. Nii kuulsaks saanud viiulikontserdi esines esmakordselt nüüd ka Ühendriikides. Löökelis Vivian Haagner. Meiegi ERSO kontserdi Asianne solist Vivienne Haagner ikka Kent Nagano dirigeerimisel, nagu nüüdki oli ka selle esmaettekandja Berliinis 2002. Tänavu võitis synni viiulikontserti aga maailma ühe kaalukama gradenaieri kompositsiooni preemia Ühendriikides Louis Willist. Ja lõpetame Pärdiga. Eile toimus Arvo Pärdi uuema teose In printsiip bio Taani esiettekanne rahvusvahelise muusikapäeva puhul. Pärdib Salum on aga uue balletina saanud juba rea etendusi šoti kuninglikult balletilt. Teise oktoobri heligaja saatele tegid kaastööd Triin vallaste, Kersti Inno, Karin kopra, Mirje Mändla, Elena Lass, Liina Fjuk ja Priit Kuusk. Saate toimetas Tiina kuningas. Operaator oli Katrin mõõdik.