Kuulajad algab muusikauudistesaade helikaja, mille teemad on järgmised. Tuleval nädalal algavad eesti muusikaga päevad. Ülevaate toimuvast teeb kunstiline juht Ülo Krigul avakontserdist, räägib Eesti kontserdi produtsent Madis Kolk. Teemat vahendab Mirje Mändla. Tartu Ülikooli akadeemiline naiskoor tähistab kontsertidega kuuekümnendat sünnipäeva. Hedvig Lätt ajas juttu koori dirigent Vaike Uibopuu ja president Maarja Ülperiga. Täna kell 11 algab Tallinnas Georg Otsa nimelises muusikakoolis neljas noorte akordionistid konkurss. Eesti akordioniliidu president Tiit kallustad küsitleb Pille Olde. Täna kell 19 esineb Mustpeade majas sarjas Pravissimo Tallinna kammerorkester Juha kangase juhatusel dirigent Juha kangastega, räägib Kersti Inno. Täna kell 19 toimub Pärnu kontserdimajas üheksanda rahvusvahelise kandlefestivali raames kontsert Väine naise nägu, mida tutvustab Kristi Mühling. Kolmandal aprillil esineb Tartu Ülikooli aulas pianist Tanel Joamets. Lähemalt Hedvig Lätti vahendusel. Viiendal aprillil esinevad Estonia kontserdisaalis sarjas Eesti laulu kunst sopran Pille Lill ja pianisti Ivari Ilja. Kava tutvustab Pille Lill. Järgmisel nädalal on Põhjamaade sümfooniaorkestri hooaja viimased kontserdid produtsent Kadri talit küsitleb Karin kopra. Teisipäeval, viiendal aprillil on Estonia talveaias rahvusvahelise Eduard Tubina ühingu muusika õhtu, millest räägib ühingu tegevdirektor Toomas toimetaja. Ja saate lõpuminutitel teeb Priit Kuusk ülevaate muusikasündmustest, mis toimuvad Eestist kaugemal. Mina saate toimetaja Tiina kuningas. Soovin teile head kuulamist. Kaja. Järgmisel neljapäeval, seitsmendal aprillil algavad järjekordsed Eesti muusikud, päevad, mis seekord tähistavad oma kahekümnendat juubelit. Festivali avapäeval esineb Camera, Scotland ja festivali teisel päeval reedel kaheksandal aprillil toimuvast Arvo Pärdi autorikontserdist, mis leiab aset Estonia kontserdisaalis klassikaraadioga üle kanda sellest kontserdist ning algavast festivalist laiemalt kõneleb lähemalt eesti muusikat päevade üks kunstilistest juhtidest Ülo Krigul. Eesti muusika päevad 2005 programmis on kesksel kohal tänavu seitsmekümnendat juubelit tähistav Arvo Pärt ja tema muusikafestivali üheks sisuliseks raskuspunktiks kujunebki Pärdi autorikontsert. Reedel, kaheksandal aprillil Estonia kontserdisaalis, kus Eesti riikliku sümfooniaorkestri, riikliku akadeemilise meeskoori ja Ellerheina poolt Eri Klasi juhatusel kantakse ette Pärdi kreedo. Hea meel on selle üle, et, et kontserti endunud juhatama Eri Klas, kes on Pärdi muusikaga olnud täiesti lähedalt seotud mitme tema olulise teose esiettekandja ja kõige paremas mõttes, tunneb asja samal kontserdil kõla Silver Aino mäe soleerimisel Pärdi üks teine läbimurdeteos, prohvet Contra, Silvia Raina mäen ennast siiani näidanud sellise jõulise ja ja heas mõttes efektse solistina, et ma arvan, et see teos sobib tema interpreedi muusiku natuurile suurepäraselt. Need ootame sealt väga põnevat ettekannet. Eriliseks teeb selle autoriõhtu veel asjaolu, et päris esimest korda on Eesti muusika päevade ajaloos festivalil Pärdi päris uus videode esiettekanne. Milleks siis on sümfooniaorkestrile ja suurele segakoorile loodud pation loomine. Kontserdipiletitele on tehtud broneeringuid ka, näiteks Hollandist kinnitab seda, et Pärdi esiettekanne on, on päris suur sündmus ka rahvusvahelises muusikaelus Merrit Gerretz-Traksmanni soleerimisel tuleb ettekandele ka üsna hiljuti kirjutatud teos sümfooniaorkestrile klaverile. Laen tahate? Tänavu on eesti heliloojatel päris palju sünnipäevadel käimist, juubelitel käimist isegi võiks öelda. Ka Eino Tamberg tähistab sel aastal 70 viiendat juubelit. Temale pühendatud, et autoriõhtu kolmapäeval, siis festivali eelviimasel päeval, 13. aprillil, kus Estonia talveaias toimub uue teose armastuse antoloogia esiettekanne Siswootsis musikaalse ja Revale ansambli laiendatud koosseisu poolt Toomas Vavilovi dirigeerimisel. Festival algab kahe üsna sellise eriilmelisi kontserdiga. Kõigepealt kell kuus Estonia kontsertsaalis on külalised Šotimaalt kame, ratas. Scotland. Teine festivali avapäeva üritus toimub Viru keskuses, kus on sellisesse kaasaegsesse kaubanduslikku keskkonda asetatud Jaan koha 62. aastal kirjutatud ballett kaubamaja muuseas omaaegse kaubamaja avamiseks. Seekord on kaubamaja lavastajaks Eva Klemets ning tegelikult päris balletina tasele etendu. Rohkem on võib olla tegemist sellised romansilaadse teatritükiga pigem muusikasse sobitatud lavastus. Festivali selliseks läbivaks teemaks ongi kujunenud muusika suhe visuaalse küljega. Teosed, mis lisaks helile rohkem või vähem siis väärtustavad visuaalset külge kontserdid, mida võib-olla oleks täpsem nimetadagi etenduseks. Valdkonnas on žanrid esindatud päris seinast seina, on performans Sist kuni ooperini välja. Teisipäeval, 12. aprillil esietendub Assauwe tornis Alo Põldmäe lühiooper, kontrabass kuningatütar. Laupäeval, üheksandal aprillil toimub kinomajas multimeediaetendus Moil. Ka mammutkontsert. Pöörop võib olla varasemast rohkem tähelepanu sellisele visuaalsele küljele, kuivõrd ta on ehitatud üles telesaatelaadselt, et vahele toimuvat intervjuud on heli ja pildiülekanded ühest saalist teise. Midagi toimub fuajees. Midagi räägitakse ühest klassiruumist. Et selline interaktiivne keskkond nüüd on niiviisi, et kontserdite etenduste ja muude üritustega, et Eesti võrdväärselt seisavad festivali programmis ka kolm uut telesaadet. Kohe avapäeva õhtul toimub festivaliklubis, mis koguneb õhtuti, seekord Eesti Maja restorani. Toimub siis festivaliklubis esimese saatus, ühisvaatamine kuskil kella 11 paiku õhtul on esimene saade ETV eetris. Saated on üles ehitatud selliste lühikeste portreedega nii muusikaliste kui kui ka ideaalsete portreede na, kus heliloojad räägivad iseenda muusikast, teiste heliloojate muusikast ja kaasaegsest muusikast laiemalt püstitatakse küsimusi. Kas on vahet klassikalise nüüdismuusika vahel, milline on helilooja positsioon tänapäeva ühiskonnas? Muusikas on see hinnatud. Saadetes avaldavad oma arvamust muusika ja selle olemusest Märt-Matis Lill, Toivo Tulev, Erkki-Sven Tüür, Galina Grigorjeva. Kui mõnda nimetada. Kõneles Ülo Krigul. Eesti muusika päevadest kõneleme ka järgmisena. Tala heligajas. Eesti muusika päevade avakontsert on seitsmendal aprillil Estonia kontserdisaalis esineb ka ratas, Scotland lähemalt räägib Eesti kontserdi produtsent Madis Kolk. Kaamerata Gotlandi visiit on märkimisväärne juba selle poolest, et Eesti Kontsert korraldab need kontserdid koostöös heliloojate Liiduga kui Eesti muusika päevade avakontserti ning Eesti muusika päevade avakontserdi. Põhjenduseks on muidugi René Eespere suurvormi klarnetikontserdi esiettekanne kus solistiks on üks ju hiilgavaid eesti instrumentalist Toomas Vavilov. Ülejäänud kava on võiks öelda normaalne ja mainstream. Orkestri klassika on Beethoveni avamaid promenaadil. Schönbergi kammersümfoonia number kaks ja Haydni 103. sümfoonia. Šoti noorteorkestrid on küllaltki tähelepanu väärne kooslus, kuna noorteorkestrite ühing see hõlmab nelja rahvusliku Lotte sümfoonia kammerorkestrit ning kaamerata Scotland on neist neljast parimate ja nende nelja kollektiivi parimate lõpetajate eliitorkester. Nii et nende mängutase peaks olema väga hea. Kontserdite dirigent Christopher ädi on eriala inimestele hästi tuntud nii noorteorkestrite dirigendina, Suurbritannias kui ka mujal Euroopas ja eriti tuntud on ta dirigeerimist pedagoogina. Ta on olnud pikki aastaid Londoni Kuningliku muusikakolledži dirigeerimist professor ja ta on kirjutanud ühe kõige tuntuma väga põhjalikku dirigeerimist käsiraamat mida raamatupoodides üldse üle maailma võtta. Nii et ma usun jah, huviväärne visiit. Kolmandal märtsil 1945. aastal asutas koorijuht ja muusika, pedagoog ja helilooja Richard Ritsing Tartu Ülikooli akadeemilise naiskoori, kes tähistab sellel nädalavahetusel oma kuuekümnendat aastapäeva. Tartu Ülikooli akadeemiline naiskoor 60, praegu on naiskoori dirigent Vaike Uibopuu. Nii on, aitäh. Täname, kuidas naiskaare tähistab oma juubelit. Ma selle alguse juurde tuleks veel korraks, et ei tohiks ära unustada lauljaskonda, kes on ennast sinna koori palusid võtta või õigemini, kes olid ka kaasosalised ja neil on salme kanni naiskoorilauljad. Nimetaksin siin Irene Maaroosi, kes oli esimene esinaine kooris, kes laulis väga pikka aega ja teatavasti oli ta korrektori teaduslik sekretär ja arvan, et paljuski oli Irene Maaroci teene, et see koor sellise tuumiku moodustas Salmegani lauljatest ja siis ka Tartu naislaulu seltsi koorilauljatest rääkis sellest ajaloost siis aga 60. sünnipäev. On üsna tähtis sünnipäev ja seekord me piirdume Tartu linnaga ja teeme kahel päeval järjest. Esimene päev on meil Jaani kirikus, kus esitatakse Giovanni Batista Bergoleezi vat Maaterit, dirigent Triin Koch. Ja teisel päeval on siis põhipidu kontsert, mis sisaldab siis eesti kooriloomingut. Loodame paljud lauljad, endisaegsed lauljad ka, et tulevad kuulama. Ootame ka heliloojaid ja paljusid teisi külalisi. Ülikooli naiskoori juubelikontserdil kõlavad Alo Ritsingu, Lembit Veevo, Katrina Alleri ja paljude teiste heliloojate looming. Katrin Aller, noor helilooja ja ta võiks õnnelik olla. Et me tema ühelo võtsime. Särtsakas koorilaul väga kerge ära õppida, aga loodame, et meil see siis nii välja tuleb, nagu tal planeeritud ja ka mis tähtis on, need sõnad on loonud Elleni, kes on aga ülikooli naiskoorilaulja olnud. Meie meelishelilooja on, on olnud tõesti Veljo Tormise laulud, Ester Mägi laulud, Gustav Ernesaksa laulud. Oleme laulnud Creeki päris nii mõndagi vaimuliku laulu, viimati iga Pärt, kui selline on siis meie Eesti heliloojate lemmik Kloomik. MaarjaÜlper on Tartu Ülikooli akadeemilise naiskoorilaulja ja ka kori president. Milline tunne noorel lauljal on tähistada oma koori juubelit? See tegelikult ei ole mul enam esimene kord tähistada seda juubelit, aga tunne on ikkagi väga eriline ja loomulikult, et tähendab see tänu sellele, et see on tõesti 60. sünnipäev, seda, et juubelipidustused on tõesti suured, et tegemist on palju ja me anname kõike enda poolt maksimumi, et juubel õnnestuks. Protsendiliselt, mida soovida? Tartu Ülikooli akadeemilisele naiskoorile sooviks neile sõbralikku meelt üks kõigi eest, kõik ühe eest, nii nagu meie deviis on, siis sooviks suurt armastust kõige vastu, mis nad teevad siin ilmas ja ma arvan, eriliselt tähtis koht oleks siis muusikal. Naiskoor tegi endale ka toreda sünnipäeva kingituse, tegelikult need kingitusi suisa kaks. Üks kingitus on, on see, et me lindistasime oma lemmikrepertuaari, mis on läbi aastakümnete püsinud, vaat meil laulda vana ja mida kõik väga armastavad. Teine kingitus on siis nii koorile kui helilooja Ester Mägile, kelle loomingut me salvestasime koostöös Eesti rahvusmeeskooriga, et oli välja siis plaat nimega laulupuu, kus kõlab Ester Mägi nais ja meeskoorilooming ja teine vaatan siis eesti mustreid, kus laulab ainult Tartu Ülikooli akadeemiline naiskoor. Aitäh dirigent Vaike Uibopuu ja koori president Maarja Ülper selle intervjuu eest. Tartu Ülikooli akadeemiline naiskoor tähistab sellel nädalavahetusel oma kuuekümnendat aastapäeva ja täna toimub pidulik kontsert algusega kell 16 Tartu Ülikooli aulas. Helikaja. Sel nädalal on kõlanud akordionimuusika, neljapäeval esitleti paati mitte Anguen Buenos Aires ehk minu tango Buenos Aireses millel musitseerivad Villu Veski, Tiit kallustaja, Pipi Beats olla. Täna alates kella 11-st saab akordioni kõla kuulata Tallinnas Georg Otsa nimelises muusikakoolis, sest algab akordionistid konkurss. Nii ühest kui teisest ettevõtmisest käis klassikaraadio stuudios kõnelemas akordioniliidu esimees Tiit Kallaste. Kui nüüd rääkida muusikast, mis on plaadil, on, siis on pigem tango muljed valatud improvisatsiooni või džässikeelde, aga kõikidel huvilistel, kes on kuulnud või kellel on nägemata tankonna Aivo kontsert Estonia kontserdisaalis, soovitan soojalt soetada see plaat või koguni kannatada Jazzkaare kontserdil 24. aprillil lisaks esinevat võrreldes Villu Veski ja Pipi beat sallane jah, kas ta on siis maailmakuulsa tango, legendi arter peas olla pojaga, kes ennast tituleerib, tango muusikuks, kuid ta on väga hea džässtrummar. Selle plaadiga käib kaasas ka sünnitusmaja toetusfondi toetamine, nimelt igast plaadimüügist läheb üks tuluosa sünnitusmaja toetamiseks kõnelemine laupäevasest konkursist, keda te ootate esinema ja kas see on avalik konkurss, et kõik võivad kuulama tulla ja konkurss on tõepoolest avalik. Konkurss toimub neljandat korda ja kannab nimetust noorte akordionistid konkurss ja seda korraldab Eesti akordioniliit ja selle konkursi ideeks on kutsuda kokku algama. See tähendab siis laste muusikakoolide lõpuklasside õpilasi ja keskastme akordioni õppureid ja neid ühendada samal samal üritusel samal konkursil. See idee on selleks, et tavaliselt koolid omavahel väga palju ei suhtle. Ma ei suhtle omavahel keske, algastme, õpilased ja õpetajad saaksid mõlemad pooled aimu, mis toimub nende nende naabruses. Ja nii ongi kolme vooluline konkurss, millest esimene voor hõlmab siis algastme muusikakoolide akordioniõpilasi, teine ja kolmas voor, siis juba keskastme õpilasi. See toimub Georg Otsa nimelise muusikakooli saalis ja see algab kell 11 laupäeval, teisel aprillil ja kestab pea õhtuni. Konkursi autasustamine ja Eesti Muusikaakadeemia akordioni tudengite väike kontsert toimub kell pool kuus Tallinna matkamajas, mida konkursist osavõtjatel on vaja esitada. Me oleme seadnud ainukeseks tingimuseks, et konkursikavas peab olema üks polüfoonilise koega või mitmehäälne pala kuid kava ise saab olla täiesti vaba. Kuidas te praegu akordioni, kui instrumendi olukorda hindate? Jah, palun räägitakse akordionist, see on tõusmas taas popule väärseks. See on tõsi, sest Est akordionil liidus, kui me koondame enda kätte infot kõikvõimalikest kontsertidest sündmustest, kus akordion kõlab siis on täiesti tõsi, et kuul toimub vähemalt kümmekond, kui mitte rohkem akordioni seotud kontserti või kontserdi, kus kõlab akordion, festivalid, konkursid, õpid, vaat kõik kõikvõimalikud versioonid sellest ja, ja ma julgen ütelda, et selle käesoleva aasta esimeses hooles toimub circa 40 üritust, kus kus kõlab akordion või mis on seotud ordeniga või, või mis on siis puhtal kujul akordioniüritused. Et selle üle kurta, et, et meil Garden vähe kõlab, oleks küll lausa patt. Ja samal ajal on ka oluliselt akordioni õppimisvõimalusi laiendanud, nüüd siis juba õige mitmes aasta meil avatud Eesti Muusikaakadeemia akordioniosakond, see annab kindlasti laiemad perspektiivid sellele instrumendi õppimisele ja õpetamisele, kust kohast nende kontsertide kohta saab informatsiooni. Eesti akordioniliidu koduleheküljelt www punkt. Ee kaldkriips akordion ja oma liidu liikmetele, akordioniliidu liikmetele saadame ka regulaarselt iga kuu ring meile, kus on ülevaade sellest, kus Eesti nurgas midagi parajasti toimub. Nõnda siis laupäev laval algusega kell 11 ja on siis Georg Otsa nimelises muusikakoolis akordionistid konkurss, aitäh teile tulemast stuudiosse. Tiit Kallaste. Aitäh. Täna esineb Tallinna kammerorkester taas kord Juha kangase juhatusel seekord sarjas Pravissima. Kavas on kõrvuti ja põimunud Viini klassikute Haydni ja Mozarti muusika kaasaegse heliloominguga snikelt ja Soome heliloojalt Uno klamilt. Palusin juha kanga seal rääkida, selle kava koostamise printsiibist. Nojah, see oli Aiaduks, nagu ta nüüd on, näen Kevelatsevoolsel alasenikeerjundi kontserti. Seletamas ta musike, miski pole huumor Jamuganna ja kirjuta dance music, Janiga, Mozarti laasitel. See on mõeldud kevadkontserdid seega kergema kevadise kavaga kus on ka huumorit ja tantsumuusikat, näiteks Mozart, pilt, Uuno klamy teose pealkiri on aga austusavaldus Endelile. Dirigendi väitel olevat sõjaga klamy kui humoorika helilooja nali. Ranskavasest ta ilma piires atmosfäärist farmastivilainime. Ja nii nad ühessegi kapolessaatil, miks toonia osa Kavoti? Endeliga polevat Kelami teoses aga midagi pistmist, see ei olevat kaklamile iseloomulik muusika loodud kolmekümnendail aastail. Selleks ajaks oli klamy jõudnud töötada nii kohvikupianistina kui õppida Pariisis, kus oli eriti mõjust tatud Ravelli muusikast ja muidugi kogu prantsuse atmosfäärist. Nii on ka selle teose teine osaga, vot mitte ka Endel ikka vot maid rahulik dekadentsi tunnetusega muusika, kolmas osa aga Hispaania lik ning viimane Virtoosne väga heatujuline pettus teosele klamyol. Hüvi arvuduks. Jäänulisenes läänestanud Salaviisas puhuri vähemata toota. Loodostlik Targodox JA esimese Harr raha ja. Kuna klamy olnud väga eriline, mõistatuslik isiksus, salatark rääkinud vähe, Juha kangas oletab, et helilooja tahtis inimesi selle pealkirjaga teadlikult eksitada et see on nali. Snike teos Mozartele nüüd on aga tõepoolest nimetatud heliloojatega seotud eriti Mozartiga. Mozart hinnang ühtegi keskel edasi enda jaoks teema toodetused, seda kooslust Hairni asi. See põhineb Mozarti teemal pantomiimi muusikast küsseline operatsioonist 416. Mozarti muusika on põimitud säravasse kollaaži, kus kostub fragmentega haid, mis erenaadist ning lõpuks on vaimukas vihje Haydni kuulsale lahkumist sümfooniale. Snike sonaadis viiulile ja kammerorkestrile on solist Jari Valo, keda seob dirigendiga ammune koostöö. Nendest ei haril tundunud vihampi eneste pojast ei saa, aga kui me oleme mõlemad sündimusele kaustusel samasse pidajasse ja toda järje jõukust, teste lahti, Movioloopialasse ja esitamine oli meile kamargus, Tringoerite masteri kakskend vôtta. Kunessaasite siirdub. Olen järitunud lapsest peale mõlemad sündinud kaustises, ütleb Juha kangas. Juba kuue seitsme aastasena oli Jari tema viiuliõpilane hiljem ka konservatooriumis mitukümmend aastat tema kammerorkestri kontsertmeister, enne kui siirdus Helsingi raadio sümfooniaorkestri kontsertmeistriks, kus ta on ka nüüd juba üle 10 aasta olnud. Järiga koos on Juha kangast sadu kordi laval olnud. Ka Tallinna kammerorkestriga seob Juha kangast pikaajaline koostöö, mis on orkestrile väga hästi arendavalt mõjunud. Täna Tallinna kammerorkestriga sarjas Pravissima kõlab kontserdi esimeses pooles Kelami ja šnitiga, teises pooles aga Mozarti Haydni muusika. Klassikaraadio teeb kontserdist ülekande, mille vaheajal saab kuulata kogu intervjuud ja kangastega. Ülekanne Tallinna Mustpeade majast. Tallinna kammerorkestri kontserdilt Pravissima algab täna õhtul kell seitse. Ja täna kell 19 on Pärnu kontserdimajas multimeediaetendus Väine möise nägu, mida tutvustab Kristi Mühling. Kandlefestival, mis toimub Pärnus, toimub sel aastal juba üheksandat korda. Ja see on selles suhtes huvitav festival, et ta on ainukene rahvusvaheline kandlefestival Eestis. Sealt võtavad osa peale eesti kandlemängijad kandlemängijat Lätist, Leedust ja Soomest. Need on siis need maad, kus peale Eesti kannelt üldse mängitakse. Soomest tulevad Sibeliuse akadeemia üliõpilased ja nende õpetaja Lätist Läti Muusikaakadeemia kandle eriala, üli õpilased on õpetajaga ja Leedust siis vastavalt Leedu Muusikaakadeemia kandle eriala üliõpilased. Õppejõududega toimuvad mitmed kontserdid kahe päeva jooksul. Esimene kontsert, rahvamuusika kontsert sanatooriumis Tervis. Ja pärast seda on tudengikontsert, kus siis esinevad iga maa tudengid oma etteplokiga. Ja lõppkontserdil esinevad siis iga ma parimad kandlemängijad. Selle aasta festivalil on ka peaesineja. See on siis Soome kandlemängija Timo väänanen. Timo väänanen on Soome üks tuntumaid kandlemängijaid. Timo väänase kontsert kujutab endast multimeediaetendust. Selle nimi on Väinemise nägu ja tema enda sõnul on ta saanud inspiratsiooni arvukast kandlemängijate põlvkonnast. Enne meid seal multimeediaetenduses osalevad peale kandlemängija ka veel tantsija helikunstnik ja spetsiaalne helitehnik. Selle kontserdi käigus projekteeritakse seinale video abil kuulsa Soome kunstiklassiku kallen kallela maal väinamise nägu mis pannakse kokku antud juhul siis 44-st nii mineviku kui ka tänapäeva kandlemängija portreest. Kontserdil on kaasatud ka juba mainitud moderntants ning kandlemäng, mis siis kogu aeg kontserdi jooksul kõlab on oma olemuselt improvisatsiooniline. Ta siiski põhineb Soome ja Karjala rahvamuusika ainestikule kuid seda rahvamuusikat kasutatakse modernsel viisil. Näiteks kasutatakse seal sellist meetodit nagu inglisekeelse nimega Live Lubing mis seisneb selles, et juba mängitud materjal kontserdi jooksul lindistatakse uuesti üles ja siis ta kõlab uuesti, kas selle peale mängitud muusikaga, mis siis toob kaasa selle, et iga kontsert on tegelikult kordumatu ja seal kõlanud muusika on erinev. Selga ja pühapäeval, kolmandal aprillil toimub Tartu Ülikooli aulas Tanel Joa metsa klaveriõhtu, kus tulevad ettekandele depressi Screabini ja Rahmaninovi klaverilooming. Pianist Tanel Joamets. Miks just selline kava? Selle kava raskus, keskpunkt on kujunenud Rahmaninovi suurele tsüki ümber 13 prelüüdi hoopis 32, see on mul juba kaks aastat on töös tsükkel ja niimoodi aegamööda küpsenud muude tegemiste kontserdite kavade vahele kõrval ja, ja nüüd on ta siis lõpuks jõudnud niikaugele, astun sellega avalikkuse ette Rahmaninovi kõrvale. Ma siis valisin midagi, mis oleks sellest küllaltki erinev sees, köhabini seitsmesse ja et tema, see ei ole nii peaaegu üldse sellist meloodilisustega südamlik südamlikkust on temas küll, aga et see on nagu teistmoodi, ta on selline väga ekstreemne sõna, et müstiline filosoofiline, jõuline kava lõpust tuleb. Sa oled kolmas täiesti kontrastne asi, sest püssi lastenurk, mis on seal suure hulga nootide järele väga mõnusalt hõre ja Pedja vahenditega ütleb ka väga palju tegelikult. Rahmaninovi depressiis kreabin, nende helilooming tuleb esitusele sellel pühapäeval, kolmandal aprillil Tartu Ülikooli aulas. Kas sa lähed selle kavaga mujale esinema? Ja kindlasti ma mängin neid teoseid ja veel, kas nüüd just täpselt sellise kavanast järgmine esinemine on mul siis 27. aprillil Kaug-Idas, Venemaal ja selleks ajaks on natukene kava võib-olla juba kohendada, midagi välja vahetada, et et kuna see on mul esimene esinemine nende levidega, siis ma tahan kõigepealt veenduda, et kuidas siis avalikult toimib. Pianist Tanel Joa metsa klaveriõhtu kolmandal aprillil algusega kell 19 Tartu Ülikooli aulas. Klassikaraadio teeb kontserdilt ka otseülekande. Ja teisipäeval, viiendal aprillil toimub Estonia kontserdisaalis kontsertsarjas Eesti laulu kunst. Esineb sopran Pille Lill, klaveril saadab teda Ivari Ilja. Pille Lill, kas see on sinu esmane koostaja, Ivari Ilja ka ja kuidas sujunud on? Noh, juba iseenesest see fakt, et mul on õnn olla koos niisuguse pianistiga nagu Ivari Ilja on andnud mulle tiivad selga, sest Ivariga koostöö on tõesti väga huvitav, igav, mis me temaga oleme teinud, on aidanud mind jälle sammukese edasi minu professionaalsel teel ja see on niisugune vastastikune, väga tore koostöö. Pealegi oli esmakordne, sest tõesti aastaid tagasi palju-palju aastaid tagasi ma tegin temaga ühe kontserdi, aga siis ma muidugi ei olnud veel üldse valmis temasuguse klassiga pianistiga töötama. Ivari Ilja on ju väga suur rahvusvaheline koostöölauljatega. No see ongi just see, mis tegelikult annab talle selle professionaalsuse, sest ta on tõesti töötanud töötab pidevalt maailma tippudega, just praegu ta tuli kaarnegi hoolist, kus tal oli varrastovski soolokontsert ja siis ta saatis ja ja ta mööda pikka aega juba kolleegina ka, nii et tal on niisugune pagas, mida siin meie eestlaste juures väga vähestel muusikutel üldse on kaasmuidugi, mis ta on saanud läbi selle, olles kogu aeg nende tippudega koos, see on väga-väga suur väärtus. Mida sa sellel kontserdil ette kannad? Oma lemmikuid Richard Strauss on algusest peale nagu mu laulmist hakkasin õppima olnud mu lemmik, nii tema autorit kui tema liid repertuaar ja laulan veel Rahmaninovi Tšaikovskit Ivari Ilja kaudu sain siis teada, et maailma tippooperilauljad, nemad alati näitavad ka oma oskusi ooperi vallas, nii et me lõpetame selle kontserdi Eliisabeti seeniga Verdi ooperis Don Carlos. Straussi laule on paar tükki kindlasti, mida ma olen õrnalt puudutanud oma õpilastele õpetanud, aga ise ei ole neid esitanud. Ja siis on kaadrecovskistratsume vabavam joosta grotkis eali, need on ikkagi laulud ka, mida ma ei ole esitanud. Kontsert toimub siis teisipäeval, viiendal aprillil Estonia kontserdisaalis algab ta kell kolm pärastlõunal. Klassikaraadio salvestab selle kontserdi ja hiljem on seda võimalik klassikaraadiost ka kuulata siis, kui see kammerkontsert tehtud on. Samal nädalal astud sa üles rahvusooper Estonia laval ooperis näpet. Ja järgmise päeva hommikul, kuuenda hommikul on juba peaproov testriga ja see on tõesti jälle suur õnn, et avaneb võimalus laulda niisugust uhket ooperite siis olla koos laval meie siis kõige suuremate tegijatega nagu Jassi Zahharov, Mati Palm, Leonid Savitski. Need on kõik minema noore laulu jaoks kahtlemata niisugused suured sündmused ja ma olen väga tänulik teatrile ja kõigile, et see saab toimuma. Etendused on siis seitsmendal ja üheksandal aprillil. Kuuendast kaheksanda aprillini annab Põhjamaade sümfooniaorkester Anu Tali juhatusel kolm kontserti pealkirjaga põhjalaul. Meil on praegu telefoniühendus orkestri mänedžeri Kadri Taliga. Kõigepealt tahaksin küsida, kuidas sai Eesti-Soome sümfooniaorkestrist Põhjamaade sümfooniaorkester? Tere, klassikaraadiokuulaja jah, meil on selle kontserdi põhjalaul raames tegu vahe sellise üritusega, kus on ühtlasi avalikult orkestri nimemuutus kui ka meie sellise põhjamaise hooaja lõpetamine. Ja tegelikult see nime muutus oli selline ohutu ja vaikne protseduur, sest et Põhjamaade sümfooniaorkestri nime all või juba nimemuutuse tähe all ju juba kaks aastat tagasi sai alguse plaadi lindistushoone klassiksi leibli all või sildi all mis kannab nime Läksin bastioni luisem ja tegelikult see Eesti-Soome sai alguse kahemaal kontaktidest aastal 97 ja kunagi ei olnud ju plaanigi teha üks sümfooniaorkester, et 25 aastastel inimestel oleks olnud tõesti mitte kontimööda ja selline projekt. Aga nii juhtus, et tulime taas ja taas kokku ja meie selline tegevuskava ja meie ütleme, geograafiline Kolmnurk sattus ikka ja jälle olema ikka Skandinaavia põhjamaad ja siis Sankt-Peterburg, Venemaa, Eesti ja kogu see geograafiline kolmnurk, mis on ajast ja arust juba olnud selline kaubanduse ja kunsti ja muusika ja hariduse kolmnurk, nii et see on meie selline tegevuspaik ja nii märkamatult saanudki meist Põhjamaade sümfoonikud, ehk tegelikult siis noodiksümfonjookest me püüame nii-öelda, et see ei ole selline tõlkimisele hallutatav pealkiri, et idas maas tõlgitakse eri moodi Severnaja sümbonitseski orkester. Et tegelikult ongi noodiksümptoniookestamine nimi. Kuidas sai kontsert pealkirja põhjalaul ja mis tulevad siis ettekandele? No nii nagu ilmselt Anu oskaks sellest paremini rääkida, aga põhjalaul just seepärast, et kuna eelmine hooaeg kandis nime a'la Rus ehk siis vene moodi tehti kompliment meie naabritele, siis see hooaeg me arutleme nagu iseenda olemuse üle ja sellest siis on hooaja projektid nimetatud põhja nägu Rehepappi radadel, kus meil oli Eesti muusika- ja selline väga, vaatasime eestlase hingeellu ja nüüd lihtsalt suur väsimus sellest pimedast talvest, tahaks ilu, tahaks päikest ja põhjalaul on avalugu Raudova kantus Arktikas, ehk siis tõlkes põhjalaul ongi kontsert metsalindudele ja sümfooniaorkestrile ja Soome tänapäeva kaasaegne helilooja Eino Johani rauda vaara käis ise lindistamas Lapimaal lindude laulu. Et siis muudetud kujul nagu seda lindile nimetada ja kirjutada selline teos, mis on hingematvalt kaunis, kui aus olla ja toob kõik need sellised ürgsed, tunded ja kevadeigatsuse ja päikesemere järgi igatsuse sellises võtmes, nagu kui Eesti-Soome sümfooniaorkestri esimest plaati luigelend kuulata, siis Sibeliuse toonela luik on sarnane, selline igatsus ja selline luigelaul nüüd on, on see laulab osa orkestriga anda ja siis sellised looduslik linnulaul on seal peal ja meie jaoks siis Põhjamaade sümfooniaorkestri jaoks on see väga huvitav, sest see on esmakordne seos meil sellise nagu sünteesiga natuke elektroonilises vallas, et mitte ainult akustiline muusika. Et see on meie jaoks põnev ja, ja ühtlasi ka esimene katsetus Soome kaasaja helilooja Raudova loomingust, mida siis taas jälle meile omaselt paigutame kokku vene kontekstiga Stravinski viiulikontserdiga ja siis Sibeliuse kõige tuntuma romantikaga Sibeliuse esimest sümfooniat, mis on taas üks võimas ja ilus ja sellise loodusliku ürgse metsa jõu kaunidusega teos. Kuidas iseloomustada solisti Levkletškovi, kes siis soleerib Stravinski viiulikontserdis? No ma arvan, et klassikaraadiokuulaja ja eesti publik üldse tegelikult on juba saanud temaga hästi tuttavaks Tansoleerinud väiksemate soolodega, meie orkestrisiseselt on meie väga armastatud ja lugupeetud kontsertmeister, kes sõidab siia iga viis korda aastas Peterburist ja on ka Peterburi Filharmoonikute kontsertmeister ja Vene siis kuidas kutsutakse teeneline artist Venemaal? Ta on suurepärane viiuldaja ja suurepärane isiksus, väga võimas kontsertmeister, kes on võitnud meie orkestris ääretult suure lugupidamise. Teostrovinski viiulikontsert on temale väga hingelähedane ja see on tema enda soov seda mängida, mis me ootame orkestriga esitust väga põnevusega ja, ja kuna Stravinski on tuntud oma siserütmikombinatsioonidega stiižijaga sellise ürgjõuga, et siis me oleme ise ka väga kikivarvul pühapäeval toimuma, esimese proovi eeletakse, saab väga põnev elamus olema. Aitäh, Kadri Tali, Põhjamaade sümfooniaorkestri mänedžer. Soovin teile ilusat hooajalukku. Aitäh teile ja ootame kontserdile. Põhjamaade sümfooniaorkestri kontserdid põhjalaul toimuvad kuuendal aprillil kell 19 Estonia kontserdisaalis seitsmendal aprillil kell 19 Vanemuise kontserdimajas ja kaheksandal aprillil samal ajal Pärnu kontserdimajas. Kuuenda aprilli kontserdist teeb klassikaraadio ka üle kanda. Ja iga kuu esimesel teisipäeval korraldab Rahvusvaheline Eduard Tubina ühing Estonia talveaias muusika õhtu. Nii ka seekord, viiendal aprillil. Ühingu tegevdirektor Toomas Velmet, kuidas see õhtu seekord sisustatud on? Ma alustaks isegi võib-olla natukene üldisemalt. Eduard Tubina ühingu elu on praegu hästi pingeline, aga samavõrra ka huvitav ja põnev. Enne veel, kui teisipäeval toimub talvemuusika õhtu, siis esmaspäeval toimub Eesti muusikaakadeemias meie kõige suurema Eduard Tubina asjatundja Vardo Rumessen meistriklass tudengitele kui ka õppejõududele, talve ja muusikaõhtu. Viiendal kuupäeval seisustab meie noor ja tubli pianist Marko Martin sellele ehk need ka Tubina ühingu aastakoosolek, kus on hästi palju probleeme ja hästi palju uudiseid. Aprillikuu kõige suurem üritus toimub 16. seal. Eduard Tubina nimeline noorte interpreetide hukkus kolmel erialal klaver, viiul ja laul. Ja seal on küll ainult üks preemia, aga sellest seal hästi kopsakas. See on volvo preemia 50000 rootsi krooni, selle saab omale võitja kõigist kolmest erialast valituna. Mul on Eduard Tubina juubeliaasta. Seda on tõenäoliselt raadiokuulaja juba märganud Eesti kontserti teadete järgi, mis kõlavad kõigis raadiokanalis ja te olete, on ainult niipalju veel meelde huvilistele, et aprilli esimeses pooles saab festivali passi osta veel hästi odava rahaga. Kõigile kontsertidele köisid rippuva kaheksa sümfooniaorkestriga on lõplikud kinnitused alla kirjutatud. Kõik tulevad, kaasa arvatud Valeri kerjev Maria teatri orkestriga, kelle kava minu meelest on kõige põnevam. Šostakovitši üheksas sümfoonia ja Eduard Tubina kaheksas sümfoonia aprillikuus toimub üks suur sündmus, seal toimub küll Stockholmis lõpuks pik aastate läbirääkimiste tulemusena kuu lõpus Stockholmis kirjutatakse alla raamleping kõigi kirjastuste ja Eduard Tubina ühingu vahel Eduard Tubina kogutud teoste akadeemilise väljaande väljaandmiseks. Materjale on trükivalmis juba mitmeid klaveriteostes aparaat, väljaanded tulevad kohe pärast seda, kui see leping on alla kirjutatud ja siis algab kohe sümfoonilise muusika partituuri teha häältetrükkiandmine ja trükiks ettevalmistamine. Seesama Rootsi kirjastus järmad annab välja ka ühte oma esindus kirja Hailaid. Seal ilmub nüüd suur artikkel Tartu pinnale pühendatud juubelile pühendatud artikli põhiraskus on Eduard Tubina mälestusmärk, mis avatakse 19. juunil Tartus Vanemuise esisel platsil. See on hästi põnev mälestusmärk, see mitte ainult ei ole vaadata, vaid on ka kuulatav. Samuti tuleb kohe välja juba trükis suur juubelialbum. Toimetajatöö on juba tehtud ulatusliku raamatumaterjaliga Eduard Tubin kirjavahetus, mis on hästi põnev lugemine mitte ainult asjatundjatele, vaid sellest võib kujuneda bestseller, sest see on nii Eesti kultuurilooga seotud. Tubinaga seonduvatest üritustest me kuuleme kindlasti veelgi. Aga kui nüüd rääkida konkreetselt sellest viienda aprilli õhtust Estonia talveaias, siis mis seal täpsemalt toimub ja mis kell see algab, sellele üritusele on ju kõik huvilised oodatud. Et sinna on kõik oodatud, see algab nagu ikka kell kuus ja Marko Martin esitab seal Eduard Tubina sonaat-allegro, kommenteerib seda teost Vardo Rumessen. Aitäh, Rahvusvahelise Tubina ühingu tegevdirektor Toomas Velmet. Põhjamaade orkestrid on pärast ülestõusmispühi taas aktiivselt publiku ees uue ja maailma muusikaga. Soomest hakkab silma ülell Lapi kammerorkestri kava oma kunstilise juhi joon, stuudium Vartsiga kusse, ostakowitzi kuusistu kõrval ka peats olla äisler ja Hartman tapjale sümfonietta, kelle üks kunstilise juhte, ka pianist Olli Mustonen tegi eile üleeile kaks Haanja kava pealkirja all tonkihhoote ja Hispaania maestro Alexis soriano juhatusel. Solistiks suurepärane Gaabriel, soovenen ka Vaasa linnaorkestrile, kus mängivad meiega Mano männija Heili Eespere. See on ju pool Tobiase kvarteti, olid eile Kawaspiats olla viis tango sensatsiooni juhatamas Dmitri Slovedenjuk. Geni sümfonietta juhatab tuleva kolmapäeval ka Andres Mustonen ja ta on ka koos Riiast pärit solisti Ramon Jastega solistiks Vivaldi kontserdis viiulile tšellole orkestriga lahti linnaorkester andis eile aga kaks kontserti unustamatu nätgencowl kääri Williams laulmas. Dirigendiks Johan Ulsson. Eri klass on teinud põhjaliku ettevalmistus tööd Verdi Othello väljatoomiseks Tamperes, seon Tampere ooperalt koos Tampere filharmoonia orkestriga esietendust tuleval neljapäeval kokku kuus etendust, kõik aprillis ja peaosades laulavad Sergei naida. Camilla Niilunud ja jo armachinninen ja Helsingi eino orkester teeb neljapäevalgi Finlandia talus Aulis sallisi ooperikuningas lahkuv Prantsusmaale kontsertettekande oko camu juhatusel ja kaasas pea kõik soome noorema põlve tuntumad ooperis solistid. Kontsert ammu välja müüdud. Tamperes lähevad paljud ettevõtmised ju ka orkestri 75. aastapäeva tähe all ja nii on hotellos külalissolist kaugelt malts Sergei näida kõrval ka meie Mati Turi kassi osas ning Aleksander Mihhailov Ladoviikana. Piletid on meie mõistes siiski päris kallid, isegi odavaim sooduspilet 40 eurot. Kevade lõpul viiakse aga Joonas Kokkoleni viimaselt kiusata kahe etendusega Prahasse ning tehakse need koos Praha rahvusteatri orkestriga. Tampere Ooperi Praha rahvusteatri koostöö on juba pikem ning enne seda on pahasse viidud ka Leevi Madetuja ooper põhjalased. Pisut ettepoole vaadates. Kopenhaageni vastvalminud kuningliku ooperimajja tahaks esile tuua, et kolmandana toob Londonist toomas adjessi menukas Shakespeari ooperitorm nüüd endale just ka Taani Kuninglik ooper. Täpselt aasta tagasi komment Guardianis autori dirigeerimisel esietendunud torm sai erakordse menu osaliseks toomas. Tõsteti Britteni ja Pösselli kõrvale briti kõigi aegade parima ooperiautorina. Läinud sügisel läks torm Prantsusmaal Strasbourgis ja nüüd siis ettevalmistused esietenduseks. Koppel organism. Rootsi raadio sümfooniaorkester paneb eile ja täna õhtul paari Haydni ja Šostakovitši ning kutsus Šostakovitši 13.-sse sümfooniast laulma ups sellest nende kuulsam Escory Orphei treener. Siin kaasas ka Hollandi passion Hendrik roote Ringdirigendiks inglane Mark viigelsvas. Aga neljapäeva seal solistiks jube säära Chang ning dirigeerimas Andrei boreiko. Helsingborgi Sümfooniaorkester saab endale uuel nädalal samuti kaks väga nimekad muusikud, pianistid, Lill, Brahmsi esimese kontserdi solistiks dirigeerimise jäim slov külal. Ning tore, et kavas on ka Wilhelm Sten hammeri võlu serenaad. Ja nüüd Saksamaale. Berliini märts Moziiki kõrval, mis uuele muusikale pühendatud, on järgmisena silmapaistev kevadine festival Haidelbergis eilsest kuni 29. aprillini. Nii-öelda suure muusika kõrval ka uut muusikat, sest tänavu on festivali resideerivaks kunstnikuks noor ja nimekas helilooja Jörg Viidmann. Keskaasta käivicklarnetistina, Põhja-Saksa raadio filharmoonia orkester, sopp, Ran eliita Gruber, ava kammerorkestrist Sangmaatinindolfiils koos viiuldaja kiusu Abelliga pianisti Tiivopagareelitz Pearl anud Maar ja Arkadi Voludes viiuldajad Victoria mullovajat Soomest see, et Mair ja tulemas ka Edela-Saksa raadio, orkester ning Bambergi sümfoonikud Oidze kammerfilharmoonia festival kokku oma 60 üritusega läheb nimetuse all dialoogid. Kui eilsel avatseremoonial ning edita Gruberova õhtul Põhja-Saksa Raadio filharmooniaorkestri ees Ralph Vaikert siis täna on Heidelbergi kongresside maja linnahallis Arvo Pärdi tsüklit avamas kammerfilharmoonia. Enne Pärti Stravinski, Tamberg ta nõuks ja Thomas Hermaaerr Bachi viiulikontserdi number kaks ning siis Pärdi idee, kus kaasas Eesti filharmoonia kammerkoor ja oma festivalidebüüdi teeb siin Paavo Järvi asendav Anu Tali. See ongi siis festivali nii öelda ametlik avakontsert, homme päeval kongresside majas Arvo Pärdi sarjaks, kolmas kava Mozarti ja Pärdi dialoog, Karolin Viidmann viiulil ka Annika Aavitš klaveril pärgist kavas Mozart ja taas Juhan peegel peeglis ja fraatris. Ja homme pärastlõunal Pärdi sarja teine kava Eesti filharmoonia kammerkoorile Bachi Jabergi dialoogina Pärdi klaveripaladega Kravitz ja koori ees Paul Hillier. Homme õhtul on Pärdi sarja neljas viima tänane kava. Pärdi dialoog Gates'i liigeti stock Housseni ja Wilhelm kylm aieriga. Õhtut avab osadega Pärdikalon pakkajanemist meie filharmoonia kammerkoor Paul Hillier juhatusel. Klaveri taga, teiste autorite puhul Filipp Vandreen. Pärdik avad, tehakse festivali pealaval Heidelbergi kongresside majal linnahallis. Mis juhtub Haldilbergis kohe pärast Arvo Pärti, Bachi viiuli nadid, Welczyya kvartett Londonis, maks Mekmani apokalüpsis, mis Natsi-Saksamaal 1941 keelati. Kolmapäeval tuled, ansamblil restoran, tants oma idasse suunatud kavaga ja siin poolakate killari ja lude Slovski hoopis kõrvale ka Erkki-Sven Tüüri insule dessert. Kuni järgmine nädalale Jörg Viidmanniga, kus helilooja mitmes eriansamblis üles astub kus ta isegi uue muusika esituste kohta loengu peab ja ta endale loomingust on kavas vaid jahikvartett number kolm. Dirigent Arvo Volmer on nüüd olnud ja tuleb kokku kahe kavaga. Oma aadel leidis sümfooniaorkestri juurde Austraalias. Seal Volmerile esimene täispikk hooaeg, orkestrimuusikadirektorina hooaeg algas märtsis, kui 19. märtsil satelliidifestivali teatriskaala kontsert, kas Sibeliuse Finlandia jal veeni, esimene Rootsi rapsoodias Strauss ja Liivi siis tuleval reedel hooaja päris avakontsert, samas Brahmsi saatuse, laulu ja Beethoveni üheksanda sümfooniaAga osalemas 100 liikmelisena aede, leidis Symphony Poor's. Aprillis on Volmeril veel üks kava ja kui Volmer tuleb taas juunis juhatab ta leidis juba ka Elleri Tubina tärgi teoseid. Neeme Järvi, neljapäeval, eile ja täna taas tšehhi filharmooniaorkestri ees võõrsakkis saalis ava mägrossine ooperile Wilhelm Tell, Martinu oboekontserdi, solistiks Yana proskava hiin Dmitri sümfoonilised metamorfoosi ja Stakovisii 15-st sümfoonia leppeduseks täna lühiuudiseid veel dirigentide poolelt. Maestro Studio abada pikendas oma lepingut lutserni festivaliorkestri peadirigendi ja muusikadirektorina aastani 2010. BBC sümfooniaorkestrit legendiks ameeriklase Leonard Zlatkini järel saab hoopiski 58 aastane tshehhi maestro hirsi Belov laadeek kes võtab ametlikult ameti üle 2006. aasta promenaadikontsertide avaõhtul. Jaan maris ons kauaaegse orkestri Oslo filharmooniaorkestri peadirigendiks saab Andrei previni järel soomlane Jukka pikas sääraste orkestri liikmete valdava eelistusena säärastel lepetele kogu aeg. BBC sümfooniaorkestri peakülalisdirigent. Tänu selle heligaja saatele tegid kaastööd Mirje Mändla, Kersti Inno, Pille Olde, Hedvig Lätt, Karin kopra ja Priit Kuusk. Saate toimetas Tiina kuningas, operaator oli Katrin maadik. Täname kuulamast ja soovime teile kena nädalavahetust.