Algamas Neljateistkümnenda septembri heliga ja, ja tänases saates kõnelema lähemalt järgnevatel teemadel. Eesti Riikliku Sümfoonia kestril oli möödunud nädalal projekt, kõik olid kooli. Seda käis kuulamas Greete Kõrvits. 12. septembril toimus Eesti kontserdi pressikonverents Pärnu kontserdimaja valmivate seinte vahel ja ülevaate annab sellest Viktor Aarne. Lisaks tutvustab Eesti riikliku sümfooniaorkestri peadirektori asetäitja Kersti Kirs algavat hooaega ning Eesti kontserdi peadirektor Aivar Mäe algavat hooaega. Samuti alustab hooaega Vanemuise sümfooniaorkester ja peadirigent Mihkel Kütt. Seal andis intervjuu Hedvig Lätile ja Eesti filharmoonia kammerkoor alustab kohaga kontserdiga metodisti. Kirikus tuleb esiettekandele Howard skemptoni teos raisamaa elav tänases saates intervjuud pool hiljem eri ja heliloojaga Kerstina vahendusel. Rahvusooperikommunikatsioon mõni juht Tiit Laur kõneleb sellest, kuidas Rahvusooper Estonia alustab internetiülekannetega ja Mart Saarefestivali raames toimub esmaspäeval, 16. septembril mälestusõhtu teatri- ja muusikamuuseumis kõneleb Alo Põldmäe ning need lõigud jõuavad meieni Liinašuki vahendusel. Saate lõpetab Priit Kuusk muusikauudistega laiast maailmast. Eelmisel nädalal viis Eesti riiklik sümfooniaorkester läbi projekti kõik kollid kooli Libratistiks Leelo Tungal, dirigendiks Elmo Tiis valda ja lavastajaks Tõnu Oja. Ja selles projektis mängib Läti numbreid Eesti lastemuusikalide paremikust. Minu vastas istub siin Greete Kõrvits, kes käis seda kontserti või seda projekti kuulamas, millistest muusikalidest olid sinna valitud? Ta näeb muusikapalad ja need olid nukitsamehest, seal olid peategelased nukitsamehest Mõhk ja Tölpa, nende ema metsamoor ja siis karupoeg Puhhist Pipi piksukast ja till Uulensbeegelist. Kuidas sulle tundus, et kas oli nagu huvitav sisuliselt jälgida seda etendust? Jah, seda küll kõik toimus üsna kiiresti, tegelased vahetusid, laulud läksid kohe järgmistele üle. Et selles mõttes oli tõesti tore ja huvitav mõelda, et mis nüüd juhtuma hakkab, kas need naljad toimisid ka seal kontserdil sinu meelest ja toimisid hästi, eriti esimene pool, see oli väga lõbus, hoogne ja ma usun, et lastele meeldis Ensest enamus publikut olid ikkagi lapsed ja täiskasvanutele ma arvan, et neile meeldisid naljaka millegagi ei oldud üle pingutatud. See oli ka hea, et ka vahepeal oli tõsiseid lugusid ja kurvemaid lugusid. Kuidas sulle tundus, et millised numbrid õnnestusid kõige paremini? Ma arvan, et noh, publikule kindlasti kõige rohkem meeldisid Lõbu ja Tölpa nende räpp ja nende rahalaul ma ütleksin, väga naljakat, väga hästi tehtud. Aga väga ilusad lood olid näiteks põlev puu ja, ja valulaul, mis oli siis lisalugu kodulaul oli ka väga kaunis, laulsid siis solistid, tegelased ja ka Tallinna muusikakeskkooli lastekoor, see kuuendad, kaheksandad klassid, kuidas nemad tundsid ennast laval, ma ise tean, et neile see väga meeldis, nad olid mõelnud sinna liigutused, tähendab mõned õpilased neist ja nad tundsin ennast väga vabalt väga hästi ja laulsid ka väga hästi. Teatavasti lisaks orkestrile, mis mängisime sealt ilma võimaluseta ka hästi suur roll nagu võimensele, kuidas see pool nagu õnnestus, õnnestus hästi, kõigi orkestri on võimendatud, neid oli hästi kuulda ja, ja lauljad laulsid ka väga ilusti. Solistid, kuhu dirigent oli üldse asetatud, oli ka orkestri ees, kuigi võib-olla lähemal orkestrile kui tavaliselt, et jääks solistidele ruumi. Kas sa oled varem käinud ka sellistel laste kontserditel, mis nagu seekord võib-olla teistmoodi oli? Väga ei ole käinud, aga, ja noh, esiteks juba see, et kõikidest headest laste muusikalidest oli see kokku tehtud. See oli kindlasti erinevad, need erinevad näiteks näitlejad tegid mitut osa korraga ja need osad olid erinevad, et sellist väga hea, et nad oskasid erinevaid inimesi erinevaid osasid kehastuda väga hästi oskuslikult. Ma arvan küll, et see erines teistest tublisti. Kas seda oli võib-olla huvitav on kuulata kui tavalist sümfooniaorkestri kontserte või ei ole sul selliseid eelistusi? Minul ei ole ja neid eelistusi, aga ma arvan, et sellel publikul, kes seal oli enamuses väiksed lapsed, nendel kindlasti seda huvitavam kuulata. Ja noh, kes teab, võib-olla see jäi neile meelde ja nad tulevikus hakkavad rohkem huvi tundma ka selliste tõsisemate kontsertide vastu. See lõpp võib olla sobikski, öelda seda, et milline publik seal seal ikka lapsi igas vanuses koolilapsed, ennem kontserdit oli näha, kuidas kogunesid klassid, ühesõnaga väga paljude klassidega koos täiskasvanuid, oli ka lapsevanemaid. Ma usun, et kõigile meeldis. Neljapäeval külastas Eesti kontserdi juhtkond Pärnu kontserdimaja ehitust, kus tutvustati Eesti kontserdi ja Eesti riikliku sümfooniaorkestri uut hooaega. Kohaletulnutele näidati valmivat Pärnu kontserdimaja ning räägid uue kontserdimaja plaanidest. Märtsi keskel alanud Pärnu kontserdimaja ehitus läheb maksma ligi 95 miljonit krooni. Hoone arhitektid eks on Hanno Krošmit, Katrin Koov ja Kaire nõmm. Ehituse peatöövõtjaks on aktsiaselts Remet. Pärnu kontserdimaja suure saali põrandale mahub 800 inimest ja rõdudel on 300 kohta. Kontserdimaja kammersaal tuleb 200 kohaline kuuekorruselises, kontserdimajas saab kolm korrust endale Pärnu muusikakool. Majja tuleb veel Pärnu linnagalerii, Pärnu linnaorkester ja kaks muusikakauplust. Pärnu kontserdimaja pidulik avamine on 30. novembril. Hoone on tänaseks saavutanud täiskõrguse, järgmisel nädalal hakatakse paigaldama katusekonstruktsioone, räägib Eesti Kontserdi direktor Aivar Mäe. Töid on väga palju teha, et täna nagu niuksed suur tööd, et me räägime betoonist põhiliselt, aga kui praegu on siin peal kuskil 120 meest, siis kõrghooaeg saabub meile oktoobri lõpus, novembri alguses, kus siin objektil on üle 400 mehe. Me astusime koera saba just eelmisel nädalalõpul, kus ehitus saavutas selged piirid ja graafikud loksusid paiku. Ka alltöövõtjad on kõik olemas, sest täna on ehitusturul ääretult keeruline tooted, palju ehitusi, valimised, kõik peab valmima valimisteks. Meil ei ole poliitiline objekt, meil valmib novembri lõpuks. Aga töötajaid on vähe võtta, nii et ehitusturg on täis, aga nüüd on kolde, võtad kõik selged ja tegijad on väga head. Ma just küsisin nende käest, et kas on juhtunud Meghan hiljaks jäänud, selgus, et ei ole ja ka see objekt on planeeritud nädal aega varem anda nii-öelda operaatoril üle meile üle, et me saaksime rahulikult mööblit paigaldada, vaibaääri kaunistada mida iganes, nii et praegu tundub, et on kõik korras ja närvitsemiseks nagu ei tundu nagu põhjust olevat. Kuigi tööd on tohutult palju. Pärnu uude kontserdimajja tuleb orel, mis on Eesti moodsaim ja üks moodsamaid Põhjamaades kolme manuaali ja pedaali ning 48 registriga. Aivar Mäe. Orel saabub Eestisse 21. oktoobril ja ta jäetakse kliima kontrolli alla nii kauaks, kui paigaldatakse kandev konstruktor kroonide esimesest novembrist hakatakse orelit üles seadma, päeval ehitatakse öösel intoneeritakse nii 30 päeva järjest ja 30. novembril on kõigil võimalus. Mitte kõigil, sest maja ei ole kummist, aga kolmandal novembril, Me kutsume siia 500 külalist igal poolt üle Eestis, eesmärk ei ole niivõrd muusikat kuulata, vaid meil on see avamine jaotatud nagu neljas. Seal on palju üllatusi, millest ma praegu ei räägi, me kuuleme kontsert Me kuuleme kõnekoosolekut. Me kuulame, pärit ja siis on veel üks nüanss, seda ma ei ütle nii, et kõik need 500 inimest, kes saabuvad siia ja hiljem ka muidugi kõik teised näevad selle maja võimaluse, nii et eelkõige me näitame avamisel maja võimalusi, et eesmärk ei ole seal nüüd just kunsti toota. Aga muidugi, see, mis laval kõlab, on kõik ilus ja kvaliteetne ja kokku tuleb siia üle 300 muusiku ja ma olen püüdnud akkaseeridega syya muusikuid, kes on just Pärnuga seotud, Pärnus sündinud või neil on Pärnust abikaasa ja teisel detsembril on siis kontsert pärnakad kätele ja Pärnu maakonna inimestele. Me peame läbirääkimisi praegu ka maavalitsusega, et võimaldada võib-olla esimene kontsert täiesti tasuta kõigile, nii et see oleks nagu esimene kontsert ja siis pärnakad saavad ise veenduda, orelit kuulata ja siin esineb siis Riia toomkiriku poistekoor koos eesti rahvusorkestriga. Esmaspäevast algab piletite müük Pärnu kontserdimaja kontserditel. Hooaeg on paika pandud, milline see on, kogu aeg on kirev, siin on kõike, on kammermuusika austajad. Talle on koorimuusika austajatele, on sümfooniaorkestri austajatele, nii et muusikat on väga palju, mis hakkab Pärnus kõlama? Põhimõtteliselt on ju Eestis kontserdikorraldajat suhteliselt palju. Ja juba praegu on äratanud huvi sellised nimed nagu Anne Erm ja paljud teised, kes toodavad ka võib-olla rokkmuusikat, nii et me ise üritame teha kuus Pärnus kontserte, viis nendest siis kolm kammerkontsert ja kaks suuremat kontserti. Ülejäänud ajad, me jätame teistele promootoritel, nii et see kontserdikava tuleb Pärnus üsna kirev. Nagu ma olen algulgi öelnud, et siia tuleb väga palju ka tallinlasi, nii et tegelikult kontserdimaja idee oli see tuua Pärnusse rohkem võõrast rahvast juurde sest pärnakate jaoks on see maja nagu sa arvata, vaid piisavalt suur. Parimatele kontsertidele mahub siia tsirka 1000 inimest. Eesti kontserdi managemendi hulgas on ka toimunud mõningaid muudatusi. Tegime nii, kui me matame pooleyatturitesse Vähi läinud nagu finas produtsendiks, nii tema päästmine väga tugeva tegija, siis mõtlesime veel, selline laulja, kes on pikka aega, on meil see, ma ei tea, kas tal saavutud üledust või kuidas seda nimetada, nimelt tema opositsioon, varsti turundusjuht ja tema asemele siis tuli meie tuntud tšellovirtuoos oled saanud, kes on tegelikult produtsendi tööga juba enne kokku puutunud, teatavasti teinud mitu aastati kogustega festivali ja palju teisi projekte, nii et see töö ei ole võla. Ja oktoobrikuus korraldatakse teistkordselt klaverifestivali Noh, kindlasti klaverifestivali trumbiks ja talve tohutult õnnelikud selle üle olid siis Arkadi kolhoos ei, soomlastele rootslastele sakslastega pole õnnestunud kätte saada ja tegemist on jah, täiesti erilise veestiga kris ära käivad. Jätkub Kasari sümfooniaorkestreid maailmast. Aga kui me vaatame nüüd aastate lõikes tagasi, siis tegelikult on päris näidake siin käinud ja neid tuleb veel. Avatud 29. mai kontsert, kakstuhatkolm prantsuse rahvusorkestri jälle läheb ise selle üle väga uhked. Veeruke madalike õieti ülegi läks kurtma suur ja me saime ka suure toetuse. Ja Eesti teemad saavad aru muusika väljend seal vajalik mitte ainult muusika kliendi jaoks, vaid ka kogu eesti rahva jaoks. Me tegime väikse minisarja just vokaalansamblites nukka kunst on nagu eestlasele kõige lähedasem olnud, ma ei tea, kas tal laulupidudele või millele iganes. Ja minisari on siis tuntud headest vokaalansamblites mõnuga läinud lillgrupp, kes tuleb siia kolmandat korda juba või siis ta king selles kuus briti noormeest kes on ka Eesti publikule väga tuntud Tahan tuua siukest kuuma päikest ja salsat ja see tuleb siis Lucalsandlik, kes on olnud ka Borjad, su peakülaline, mida pead, et võiks nimetada Diorkesteks, sest nad matkivad siis oma häälega kõikvõimalikke instrumente. Peale selle veel laulavad. Aasta algul, kolmandal jaanuaril Tallinnas ja Pärnus teeme Tartus säärase meditatiivse kontserti kus tulevad siis tiibeti mungad. Seekord on rõhk just eriti muusikal, nii et ta on rituaalne, aga ikkagi muusika, Eda spetsiaalselt kokku pandud just eelkõige publiku jaoks, et oleks aru saada, mis toimub lava peal. Meil on filharmoonia ka temaga meil projektid filharmoonia kammerkooriga. Tõnu Kaljuste ja Vivaldi programmi suurprojekt jällegi koostöös Tallinna linnavalitsusega ja filharmoonia kammerkooriga plaanis jõulude ajal, kus saab siia päris hea vanamuusika ansambel Concerto Kopenhaagen ja esitatakse siis Bachi jõuluoratooriumi ja me lõpetame hooaja härvega ka, kes on ka juba teist korda Eestis, lõpetame vana, tuntud hea Bachi ja valmis, aga mis terve kehandemisele muidugi vapustavalt kvaliteetne. Hooaega alustab ka Eesti riiklik sümfooniaorkester. Orkestri eesotsas on hetkel peadirektori kohusetäitjaks Kersti Kirs, sest Andres Siitan viibib Ameerikas, kus ta täiendab ennast orkestri mänedžer mändjalal. Kõigepealt mul on õudselt hea meel, et Andres tegelikult selline võimalus osaks sai, sellepärast et see on kindlasti selline unistuste võimalus ühele kultuurimänedžeride ja inimene, kes on juba pikka aega tegutsenud sümfooniaorkestridirektorina ja saab nüüd hiljem takkajärgi sellise ütleme, teoreetilise baasi ja võimalusest tudeerida. Nüüd teha. Washingtoni sümfooniaorkestri juures on kindlasti parim asi, mis kellelegi elus üldse juhtuda või seda enam, et see on täiesti sponsoreeritud Ameerika poolt. Aga mida sa see on toonud, on see, et hetkel direktori koht on vakantne, on välja kuulutatud konkurss ja selle konkursid sadamast oodates on niiviisi, et on leitud kohusetäitja, kes siis hetkel olen, mina püüame siin sama meeskonnaga hakkama saada, kes on rohkem küll naiskonna moodi konkurson tegelikult juba välja kuulutatud ja minu meelest 10. september, seal oli see tähtaeg, kus sai kandidatuure esitada. Hetkel mul puudubki täpne informatsioon, kui vaja neid kandidaate nüüd lõpuks oli, aga fakt on see, et eelmise direktori leping lõpeb esimesel novembril. Seega peaks uus asuma tööle alates esimesest novembrist. Kas Andres Siitan ka ise kandideeris seemnest? Vabadus ei ole jah. Ja sina? Ei, eelmine hooaeg, ma asusin tööle 25 september, seega oli see kogu hooaeg juba välja töötatud ja minu rolliks oli siis ellu see, mis on teiste poolt kokku pandud, aga see aasta siis ma, ma nüüd näen reaalselt seda, seda, mille kallal ma aasta aega olen vaeva näinud, ehk siis need artistid, kellega ma olen läbi rääkinud ja see kõik need kuidagi on kujunenud üheks solitseks kavaks ja sealt edasi süstematiseerinud, seerijateks ja nii edasi, seda muidugi hea näha. Aga nii ei tohi kindlasti öelda, et see oleks minu selline kuidagi subjektiivne valik või isiklikud valikud, personal, oma kunstiline nõukogu, kes käib koos ja, ja kes on seda ka arutanud. Kas hooajast 2002 2003 saab kunstiliseks nõustajaks? Päeva? Selle sammuga nüüd ütleme nišiks eriti midagi, mis oli ammu olnud niiviisi mõttes ja ja plaanis bow, aga meil on olnud palju plaadistust, projekte ja need on olnud väga väga nimekatele plaadifirmadele. Ja kuidagi oli suhted asjad ametlikumat. Loomuleerituseta Paavo Järvi ja ERSO sidet sega. Sai kokku lepitud, et Paavo Järvi nimetatakse ERSO kunstiliseks nõustajaks. See leping sisaldab endas kahte plaadistus perioodi aastas, mida me püüame iga kord siduda kontserditel ja kuna, kuna Paavo kontserdid üldiselt lähvad väga menukalt siin ja on oodatud orkestri poolt ja publiku poolt püüame edasi salvestada parimatele plaadifirmadele maailmas. Milline roll on algaval hooajal peadirigent Nikolai Aleksejevile? Peadirigendi roll on endine muide ERSO-t vormis ja kindlal sellisel kunstilisel suunal. Tema kontserdid on pea igas kontsert seerias, mis oli meie jaoks ka üks nende kontsertseeriate kriteeriumit, et kui peadirigent oleks, nähtab läbi läbiseeriat. Aga nüüd oli juttu see siis seerijatest, miks te nimetate just neitseeritaks mites orjadeks? See on selline, kuidas öelda tallinga otsustatud, et kõlab paremini meie jaoks eelmine hooaeg lihtsalt tõsta seda, et ei ole mõtet teha hulgaliselt kontserte, mis, millest igaüks on kuidagi eraldiseisev ja mingit siduvat liini oli väga raske leida. Kuigi mällu siiski tekkis. Möödunud haaval tekkis seeria nimega praam Stravinski, mida dirigeeris Nikolai Aleksejev, aga sel aastal lihtsalt, et pakkuda võimalikult erineva maitsega publikule midagi, mis, mis tooks neid läbi hooaja regulaarselt ERSO kontserditel ja meil on need välja pakkuda viis seeriat. Põhjatäht. Seerias on neli kontserti. Kuldne klassika, viie kontserdiga, seeria ERSO solist nelja kontserdiga. Fantaasia nelja kontserdiga, eesti debüüt nelja kontserdiga. ERSO on 76 aastane, kuid vanus ei tähenda seda, et oleks selline väsinud. Seltskond, kes seda asja siin organiseerib, üleval hoiab, on nooruslik ja eks siis peame seda asja kujundada ikka enda enda näo järgi. Me ise arvame, et me pakume inimestele head muusikat ja häid kao, et üldine. Samas oleks selline positiivne ja tooks meie publiku tagasi alati saalidesse kuuseehk, siis slõugan, mille me oleme suutnud välja mõelda, peaks olema üldiselt meeldiv, positiivne ja kutsuv ja, ja see on muusika, hea energiakonn, meie märksõna muusika, mis on meie tegevus ja et asi on positiivne ja lihtsalt kvaliteetne. Ja energia on see ind ja armastus, millega meie seda teeme ja see, mis inimesed saalist lahkudes endaga kaasa viivad. Lähiajal loodame teile tutvustada paati, mis on äsja ilmunud Eesti riikliku sümfoonia kestril Alba plaadimärgi all ja sellele on salvestatud Arvo Volmeri dirigeerimisel Eduard Tubina kaks sümfooniat, sümfoonia number kaheksa ning number üks. Pikemalt on teil võimalus seda intervjuud Eesti riikliku sümfooniaorkestri peadirektori asetäitja Kersti Kirsiga kuulata neljapäeval 19. septembril pärast keskpäevaseid uudiseid. Eesti riikliku sümfooniaorkestri ning Eesti kontserdi ühine hooaja avakontsert toimub reedel, 20. septembril Estonia kontserdisaalis esinevad viiulisolist rega Silvi Soomest, dirigeerib Nikolai Aleksejev. Kavas on Dorvise avamäng number kaks Sibeliuse viiulikontserti püssilameeria Ravelli valss. Ja sellest kontserdist teeb ülekande ka klassikaraadio. Täna toimub Tallinnas metodisti kirikus Eesti filharmoonia kammerkoori hooaja avakontsert, õigemini teine avakontsert, kuna eile esinenud ja Arvo Pärdi sünnilinnas Rakveres Pärdi festivali raames ning tähistati ühe oma põhihelilooja sünnipäeva sellega, et kavas oli Arvo Pärdi itaaliakeelne teos toopolabitooria aastast 1996 tänase kontserdi kava esimeses pooles lisaks Arvo Pärdi teosele viie-kuue sajanditagused, heliloojad Nende Bree ja Don Carlotšes, Waldo kontserdi teises pooles aga UM ja uusim inglise muusika Benjamin Brittenilt Maicel typetilt ning Eesti filharmoonia kammerkoori tellimusel valminud Inglise helilooja Howard skemptoni. Teose esiettekanne raisab mail, lof tekst pärineb piibli ülemlaulust. Helilooja ise oli sel nädalal Tallinnas ja viibib ka teose esiettekannetel. Seade seadetest ülemlaulule olen samale tekstile ülemlaulust kirjutanud ka Ameerika ansambel Yasseiateufooissis. Kaks kolm aastat tagasi. Pool soovis saada uusi lugusid samale tekstile väga põnevil, kirjutades Eesti filharmoonia kammerkoorile, kuna olen kuulanud raadiust, nende kontserdiülekandeid tuttav koori fantastilise kõlaga ja ma teadsin, et mul on võimalus kirjutada nüüd just seda, mida ma tahan ja kõik muutused täitusid ning see oli isegi parem, kui oskasin oodata, ütles helilooja Howard skympton. Dirigent Paul hilierile. Uus teos meeldib. Jeerum uue teose üle väga õnnelik ja on sellega väga rahul. Et ta on tundnud heliloojat ja tema teoseid juba mitu aastat ja neid varemgi juhatanud. See teos valmis hili eritellimusel ning dirigendi mõttes on see parim, mis ta oma palvele võis vastuseks saada. Palusin pool hilieril tutvustada ka uut hooaega. Hooaega mahub rohkesti erinevaid kontserte, mitmed neist suurt teoste esitused. Üks suuremaid ettevõtmisi on aga Bachi jõuluoratooriumi ettekanne koos kammerorkestri Concerto Kopenhaageni Taanist. Montevertidespreid esitatakse kevadel. Koos Eesti instrumentalistidega esinevad välismaised muusikud, puhkpillimängijad, itaalia barokkansamblist Concerto palatiino. Mängijad ise on pärit aga erinevatest Euroopa maadest, nende eesotsas hilieri arvates maailma parimaid korneti mängijaid Prius tik. Suur töö on järgmise Baltic vussis kava ette valmistanud teine, mis tuleb ettekandele kevadel ja salvestamisele järgmisel suvel. Paul Hillier toonitab, et kontsert on muidugi rohkem ja igaüks neist tähtis, kuid need on suuremad projektid. Kooril on alanud hooajal ka ridamisi välisturneesid. Juba mõne päeva pärast, järgmisel nädalal sõidetakse Saksamaale ning esitatakse Arvo Pärdi, Canon, Boca, Jaanian ning Baltic Voices esimene kava novembrikuus Jaapanis esitatakse Baltic Vustise kava samuti tänase hooaja avakontserdikava ning Arvo Pärdi litani koos Tokyo filharmoonia orkestriga. Tõnu Kaljuste juhatusel toimub novembri alul Pärdiga Non paka Jaaniani ettekanne Kopenhaagen GEN'is Arvo Pärdi pühendatud festivali raames ning novembri lõpus juhatas Tõnu Kaljuste Berliini filharmoonia saalis Mozarti reekviemi ja Pärdi Berliini missa ettekandeid. Eesti filharmoonia kammerkooripartneriks on seal Berliini raadio orkester. Paul Hillier ütleb, et tunneb end teist hooaega alustades väga hästi palju paremini ja kindlamalt. Ta mõistab palju paremini, mida koor endast kujutab, nende võimeid, nende seadusi, kuidas asju organiseerida, kuidas töötada. See on jätkuv protsess, aga Hillier ütleb, et tunneb end nüüd sellele kõigele lähemal. Koori resideeruv helilooja on tegelikult ka sel hooajal Helena Tulve, kelle ühe teose ettekanne toimus läinud kevadel. Sel hooajal hakkab Helena Tulve kirjutama põhiteost, mis tuleb esiettekandele juunikuus koos Britteni kontsertlavastusega koovitaja jõgi, mis on samuti suur projekt misega. Ennist jäi mainimata. Britteni teos on tegelikult kirikuooper ja kuna see on puhtalt meeshäältele paluski hiljem kirjutada Helena Tulve lühema teose koori naislauljatele. Täna aga saab Eesti filharmoonia kammerkoori pool hilieri juhatusel ning Inglise helilooja Howard Scamptoni teose maailma esiettekannet kuulata Tallinnas metodisti kirikus. Eesti filharmoonia kammerkoori hooaja algus, kontsert algab seal kell seitse ning sellest teeb ülekande ka klassikaraadio. Alo Põldmäe Mart Saare 120. sünniaastapäeva tähistamiseks korraldati teatri- ja muusikamuuseumis tuleval esmaspäeval mälestusõhtu. Kes sinna esinema tulevad, keda publikuks ootate? Esinema tulevad martsa õpilased, mitmed tuntud heliloojad, kes on saare juures õppinud, need on siis Ester Mägi, Jaan Rääts, Valter Ojakäär siis Mart Saare loomingu ja tema tegevuse üks põhjalikumaid uurijaid propagandist Johannes Jürisson. Osalevad seal ka mälestustega Mart Saarelt tütar Tuuli Kalvet ja veel mitmed sugulased, nende hulgas Helmi Toomsalu ja Silvia Leetva. Ja me ootame sellele õhtule nii õpilasi kui üliõpilasi ja heliloojaid ja kõiki muusikuid huvilisi, sest Mart Saare nimi on nii paljuütlev Eesti jaoks ja pakume sellel õhtul ka, et meie arhiivist selliseid teoseid, mis on vähem esitatud Need on Mart Saare käsikirjadest pärit rahvaviisi seaded. Neid esitab Mati Palm, keda saadab klaveril Merike kõver. Siis noored pianistid muusika akadeemiast Age Juurikas, Maarit Saarmäe esitajad Mart saareprelvide ja muusikakeskkooli õpilased, heanad ning Tiiu Sisask esitavad katkendeid Mart Saare eesti süütidest. Ja avatud on sel päeval ka Mart Saare originaalkäsikirjade näitus. Nii et 16. septembril kell 16. Null null on teatri- ja muusikamuuseum. Mart Saare austajate päralt. Olete teretulnud. Mart Saare mälestusõhtu salvestab klassikaraadio ning eetris on see 26. septembril kell 21. Vanemuise sümfooniaorkester annab täna õhtul hooaja avakontserti Tartu Ülikooli aulas. Sümfooniaorkestrile on kavas sellel hooajal kaks kontserdisarja programmi, mille kontserdid toimuvad Tartu Ülikooli aulas. Saale rikkus ja Vanemuise kontserdimajas. Vanemuise sümfooniaorkestri hooaega tutvustab peadirigent Mihkel Kütson. Meie hooaeg on juba tegelikult alanud, meie orkester mängis just Lordsingi salakütietendusel, aga tõepoolest, esimene kontsert sellel hooajal on 13. septembril, loomulikult ei oleme me silmas pidanud kuupäeva küll küll seda, et see satuks ilmtingimata 13.-le reedele. Mine sa tea, võib-olla on ka tore, kui inimesed selle asemel, et tänaval libastuda, istuvad parem kontserdile kuluvad kontserdid, seal võib olla kindlam neile, mis on kavas. Kavas on Rossini avamäng ooperile Semiramiide kas nüüd kontsert klaverile ja keelpilliorkestrile ning Schuberti kuues sümfoonia. Pidasin silmas võib-olla kava koostamisel seda, et Schubert, sellel ajal, kui ta kirjutas oma kuuenda sümfoonia oli sattunud vinnisust tegelikult sellesse metsikusse, Rossini vaimustuses, aega ja hästi. Tore on see, et sellesamas infoonias on kuulda kui seda, et esimeses osas selleks ajaks, kui ta esimest osa kirjutas, sellel kirjutas ta varem ei olnud need nagu mõjud niivõrd tunda, aga teine, kolmas ja neljas osa on juba siis kirjutatud see, kus on teada, et väga vaimustuses ka ise Rossini kirjutatust ja sellepärast on nagu ühte ühte kavasse toodud ja sellele ütleme suhteliselt suureks kontrastiks, siis on šnitke kontsert klaverile ja keelpilliorkestrile, mis aga aga haakub tegelikult klassikalise repertuaariga, sellepärast et šnitki, kui kirjeldas oma stiili kuiv puristilistikat. Tal on mõjutusi nagu kõikidest aegadest ja see on üks väga, aga mõjus tükk, nii et mul on hea meel seda tartus seal mängida. Ja avakontsert toimub. Tartu Ülikooli aulas ja Tartu Ülikooli aulas on meil see hooaeg kolm kontserti, selle kontserdi 100 nimetuseks, nagu panimegi, akadeemiline kontsert vihjega sellele, et toimub sellises akadeemilises õhustikus sammaste vahel ja kas seal Laari siis on, oleme valinud nagu niimoodi klassikaline orkestribaas repertuaar, millised on järgmised kontserdid akadeemilise sarjas? Selles sarjas on 24. jaanuaril järgmine kontsert, kus mängitakse Wagneri, Krusel ja Sibeliuse teoseid. Dirigent on Lauri Sirp ja 14. märtsil, kus on siis puhas klassikakontsert Mozart, pedownia, Haydni muusikast, mida dirigeerib Andres Mustonen. Vanemuise sümfooniaorkestri hooajal on ka teine kontserdisari kavas. See sari toob meid oma naabrite juurde Vanemuise kontserdimajja ja selle pealkirjaks Saila Fortsudeldestiino ehk tõlkes saatuse jõud ja sellesse sarja, nagu me all olen püüdnud nagu koondada selliseid teoseid, millel on mingisugune seos saatuse temaatikaga ütleme ja, ja ka teosed, milles nagu peegeldub inimese saatuse suhe kus seda temaatika nagu käsitletakse esimeses kontserdis, mängime loomulikult nime, tead see tähendab avamängu Verdi ooperile valdadele, Stiina ja Mozarti väikest Keemal sümfooniat number 25 ja Beethoveni viiendat sümfooniat teisel kontserdil, 28. veebruaril juhatab Vello Pähn. Orkestrit ja kavas on Sumera invenoorium, Schuberti lõpetamata sümfoonia ja Šostakovitši esimene viiulikontsert. Seal on nagu pigem ka sellised koondatud nagu autorid, kes on nakkus saatuse meelevallas nagu olnud ja on seda naguniimoodi kokku saanud. 24. aprillil on siis selle sarja viimane kontsertkavas Prokofjevi klaverikontsert, kus on mul väga hea meel tervitada Tartus tundalut ja Tšaikovski neljas sümfoonia. See on siis algus nii-öelda sellele kolme sümfooniatsüklile Tšaikovski loomingust, kus ta siis uurib inimese ja tema saatusesuhteid. Vanemuise sümfooniaorkester, trikontserdid viivad Kasalemi kirikusse, kus toimub mitu kontsert. Hingedepäeva kontsert, see on novembrikuus. Ja advendikontsert detsembrikuus ja Vanemuise sümfooniaorkestri hooaja lõppkontsert toimub 18.. Mail ja siis on dirigendiks Anu Tali. Sellel hooajal on väga palju dirigente Vanemuise orkestri ees. Teie Mihkel Kütson, Lauri Sirp, Anu Tali, Vello Pähn. Andres Mustonen, meil on iga aasta olnud päris palju külalisdirigent ja võib-olla on isegi niimoodi, et see hooaeg on eriliselt vähe külalisdirigenti ses mõttes, et kuna me teatris on need kolm dirigenti, kaasa arvatud Anu Tali Sis külalistele klientideks on tõepoolest ainult Andres Mustonen, Vello Pähn, Vanemuise sümfooniaorkestri kontsert, teid iseloomustab märksõna saatus ja jõud, soov on, nagu siiski pakkuda sellist huvitavat tooriumis Tartu publikule võiks võiks ka meeldida, et, et me ei taha nüüd päris käte peal seista ja igasuguseid trikke tegema hakata, et, et selge on see, et meie orkestri ülesanne on nii-öelda hoida seda Tartu muusikaeluliikumises ja aktsenti. Võib-olla annavad külalisorkestrid aga sellise orkestri repertuaari põhja, nagu tahaksime siis meie pakkuda. Telefonil on Rahvusooper Estonia kommunikatsioonijuht Tiit Laur. Järgmisel neljapäeval on võimalik jälgida hooaja avaetendust balletist kopeedia interneti vahendusel. Millestki tee kanda etendus üle internetis. Aeg on läinud edasi ja, ja samamoodi ka ooperiteatrist järjest rohkem kaalu informeerimine ja näitamine, mida me teeme, ja huvigrupid, kes tahaksid tulla võiksid saada informeeritud. Kui keerukas on balletietenduse ülekanne tehniliselt kelle abi kasutajate ja näiteks kust on pärit kaamerat, kui palju kaameraid? Tehniliselt on niisugune omapärane ettevõttele. Iseenesest on ju need tehnilised vahendid olnud juba mõne aja olemas Eestis ja ka Estonia teatrist. Sellegipoolest kutsusime siin mõned head partnerid appi nagu Data, Telekomi ja DVD ja ja Friday kommi, kellega me siis koos käisid selle ülesande ka võrku võrku lülitama. Aga mis puutub nüüd ülesannete tehnikasse, see on, on rahvusooper Estonia nüüdsest olemas ja, ja see on siukene, esimene telesaate vormis tehtud ülekanne. Meie oma rahvaga ja juurde tuleb ka veel yhe tunnustatud telerežissöör Ruti Murusalu. Ja lisaks ülekandele pakute intervjuusid? Intervjuudes räägivad meile Aarne Mikk ja, ja siis meie uus tõusev balletitäht Eve Andre oma muljeid nägemusi. Natukenegi ikka paiga nendesse kohtadesse, kus tavaliselt nagu balletipublik ei ta väga käia, et siis lava taha ja, ja lõpuks mingisugust lisa paneb lihtsalt interneti vahendusel kodudesse tulema. Ja kas selle etenduse salvestus jääb teil alles arhiivi? Kas edaspidi planeeriti ka nüüd etendus ja hakata üle kandma interneti teel? Meil on täitsa mõttetud, kas need terveid etendusi kogu aeg näidata, aga, aga mingeid osasid küll sellest ja üks idee on nagu, nagu selles ka, et kui keegi tunneb teie vastu huvi, ütleme, festivalid Euroopas või kaugemalgi siis nad saaksid pilgu peale visata, mida me teeme parajasti ja, ja seda nagu kutsuda. Kas see on piiratud arv inimesi, kes saavad interneti vahendusel seda etendust jälgida, kas neid ühendusi saab olla ainult teatud? See on tegelikult piiramatu arv ühendusi, mis võiks tulla, sest tänu Data Telekomi tehnilistele võimalustele on meil praktiliselt piiramatu arv ühendusi võimalik sellel õhtul õhtul teha. Nii et alates kella seitsmest õhtul järgmisel neljapäeval on võimalus seda ülekannet varastada. Ja kas see nüüd eeldab, et see arvuti oleks teatud tehnilisel tasemel ja, ja ütleme, see ühendus ka Arvatavasti nagu nagu nagu päris modemi ka väga head siis ei saa, et need püsiühendus oleks, oleks ilmselt parem, et kaks, viis, kuus kiirus on on täiesti rahuldav juba, et siis nagu vähe pühkima. Ja nimetaks lõpetuseks veel need internetiaadressid, kust siis rahvusooperi avaetendust saaks näha. Internetiaadressil tähendab VVV punkt Opera C ehk siis ei puhka, leiate meie ülekandelingid ja kuulge, aga piiluma Tänane uudistepalmik jõuab kõigepealt kahele sügiskuusse kestma jäänud suurfestivalile, mis suviselt päikeselised pidulikud oma lõpusirgel, sest just täna neil viimased kontserdid nende siis Londonisse ja aastakümneid Euroopa suve lõpu ühte kuulsamas festivali linna lutseeerr Šveitsis oma 73 kontserdiga maailma suurimaks kontserdi muusikafestivaliks peetav pronoomen nadi kontsertide sari ehk proms Londoni kuninglikus Arbet hoolis on aastakümneid olnud BBC korraldada ja lõpet täna Alberfoolis viimase kontserdiga BBC sümfooniaorkestrilt, mida lati juhatab traditsiooni kohaselt peadirigent. Nüüd siis ameeriklane Kontsertidel Laasnaid proms on inglastele aasta üks tähtsamaid ehk rahvuslikke üritusi Ki kus kõlamas pidulikemad fanfaari, patriootilised teosed ja hümnid aegade tagant. Etendus missugune rahvas kaasa laulmas ja lipud lehvimas. Teist aastat peadirigent Leonard Zlatkin on tahtnud nii ava- kui lõppkontserti nende tavakavadest pisutki muutma hakata. Ja igatahes sellega brittide heakskiitu pole leidnud. 11. septembri mälestuspäev siia nii lähedale jääb, on Zlatgenile õnnestunud lõpuõhtut pisut globaalsemaks ja muusikaliselt sisukamaks muuta. Endist vas promenaadikontsertide algataja Henryga Elgari Britten. Põnev, et noor norralane Leif Ove Ansnes on õhtu ainsa suurvormi kriigi klaverikontserdis solist. Ja veel üks uudis, mille algatajaks on BBC Newsi mäge siin. Selle kiiresti ülipopulaarseks muutunud ajakirja algatused said seitse heliloojad tellimuse kirjutada umbes paariminutiline orkestri variatsioon Henri pöösselli teemale Brain sessiilia ja selle täna maailma esiettekandele tuleva vaid kuueteistminutilise uus hobuse autoriteks on viis briti heliloojad Colin Matjus, juudid, Väyr David koer, Maicel toork ja Anthony Pein ning nende kõrval vahel veel taanlane Paul Rudes ning Magnus Lind päris Soomest. Tema siis sai endale lõpu variatsiooni. Hoolimata uuendustest on ka Leonard Zlatkin kontserdikava seostanud tänavu kuninganna Kuldse pulmajuubeli ning helilooja The hulliambooltoni ning Richard Rogersi 100. sünniaastapäevaga särssilemm pühendatud 20 minutiline eri põimik. Ta kolmest muusikalist natuke äsjasest lõpunädalast enne tänast veel eile Albert foolis rajal filharmoonia orkestrile itaallasest peadirigendi Daniele juhatusel. Olgem paradina mussowski surmalaule ja tantse temas ta varem BBC taas Leonard Zlatkiniga, Haydni Brucknere Sydeomööniga Symphony Orchestra, soomlasest pea tirindisse Hageri Oramuga, kus just Soomes sirgunud gruusia viiuldaja Elizabeth pädia šviili. Ka meie Paavo Järvi tänavusuvine solistid Los Angeleses tegin nüüd oma trummide debüüdi Prokofjevi esimese viiulikontserdiga vetslat. Sanders soniga tema autorikontserdi eel muidugi polnud, Anders ainus, keda briti autorist lähemalt tutvustati. Proomide tänavusi peateemasid oli Hispaania. Mängis Hispaania autoreid ka BBC kontsertorkester ja koos kooriga tahes sixteen esitati Harri Christoph. Vaat seal ka endeni, oratoorium Simson Segiks sellel nädalal. Muidugi on promenaadi sari üks päratu varal salv ja sellele esinemine kõrge kvaliteedimärki, eriti välismaalastele. Neeme Paavo Järvi on seal mõlemad juhatanud tärk ja Tobias, kõlanud Paavo taas järgmisel festivalil. Tean, et ka tänavu käis promill Londonis kuulamas meie muusikainimesi. Siin seal oli selleks esmakordne harukordne võimalus Nõukogude turistina aga juba 30 aastat tagasi. Ja nüüd festivali linna luts pirni uude uhkesse kultuurikongressi halli. Meenutaksin, et Lutsiferi festival korraldati ju nii-öelda ajutiselt seal sakslaste poolt okupeeritud Sealse sburgi festivali asemel on aga nüüd kuueks aastakümneks kenasti edasi jäänud ja praegu väga mainekas. Täpselt kuu aega kestis, täna lõpeb ja juba esimesel nädalal Hans Värnasensse 10. sümfoonia ja tema kõrval Saksamaal elava aseri frangis Ali sadee orientaalse muinasjutt maailma esiettekanded edasi tipporkestreid ridamisi entset esitanud ning linnaorkestri Saimon rätli eel veel New Yorgi Metropolitan Opera orkestris jamslywainiga Budapesti festivaliorkester Ivan Fischer ja siis BBC sümfooniaorkester ja Leonard Zlatki, Los Angelese filharmoonia orkester Jessabekasse Halonen Londonis. Vassilis sinaiskiga Viini Filharmoonikute Marss Jansons siga. Nii on jõutud tänase lõppkontserdi Ni Chicago sümfooniaorkestrit peadirigent Daniel parembunny juhatusel kus parem vaim on ise Mozarti klaverikontserdi ka 491 solistiks. Ja samas nemad ka eile, kui tänagi kõlava progneri seitsmenda kõrval oli festivalil järjekordselt suurfavoriidina valitsev jäär pulees kavas. Puleesi juhatab täna pärastlõunal ka ise Pariisi ansambel anter Contemporary ajani. Teda on esitatud paljudes kavades siin, mis ikkagi mõneti üllatus, et ikka veel. Ja mul ees on siin Pariisi ansamblit, anterkond, temparaani, orkestrit ning BBC sümfooniaorkestrit juhatanud. Senise olid tänavu toredat sarja otsa ja vana muusikassari. Teebitantidessari ja muusikateatri poolel tutvustati noore austerlanna Olga Novi Virki uut ooperit. Tallekese pidu samuti mitmeid teisi teoseid tahaksin veel nimetada Edgamastra. Claudio Abado oli siin oma kuulsaks saanud. Wagneri pärsib vali ettekandega, mida ta teinud Berliinist Salzburgist alustanud tänavuga Edinburghi festivalil ja Londoni promenaadi sarjas ja nüüdlutsernis koos oma juubelit tähistava TEMA asutatud Gustav Mahleri noorteorkestriga ning Kundri partiid laulmas ei keegi muu. Taas kuulus leedulanna Violetta Urmana. Hooaja avanädalad on ju kõik seal Ameerikas muidugi erivärvinguga. 11. septembri mälestusskaala juhatab Floorin maalsel New Yorgi filharmooniaorkestri ees alles 18. septembril. Temagi on nagu saime Hotell Berliinis või Antonio Papa Londonis just värskelt peadirigendina alustamas. Aga 19. septembril juhatab Floorin ma sealsamas Avery Fisher hoolis Adamsi poolt mälestusaastapäevale pühendatud uut teost, on transmigration of shows hingede läbi rändamisele kuhu maailma esiettekandele on kutsutud juhtivate ajalehtede muusikakriitikud kogu maailmast. Leonard Zlatki, kes ka rahvusliku sümfooniaorkestri peadirigent Washingtonis juhatas esmaspäeval kell neli keskuses kontserti Ameerikale mis oli teleekraanil Üheteistkümnendal septembril. Nüüd dirigeeris siis samas eile üleeile leinahõngulist Brahmsi kava meie Eri Klas, kes kohe Euroopasse tagasi tulles juhatajal Tampere linnaorkestri avakontserdil 18. septembril Eino Juhani rauda klaverikontserdi number kolm maailma esiettekannet, solistiks Olli Mustonen ja Paavo Järvi avakontserdid. Cincinnati saatis eile täna kõlamas Beethoveni kolmikkontserti aeroobika trioga ning troosaki uuest ilmast. Selts viis üleeilseks õhtuks Läti rahvusorkestriga filharmooniasse Riiga esmakordselt Beethoveni klaverikontserdi number null ning Eiloya 10. sümfoonia. Neeme Järvi tööjuubeliõhtu möödus eile õhtul Jöteboris 20 aastat sealset peadirigendi ametit, kus galakontserdi avas tema juhatusel Eduard Tubina balletis süüt kratt ning pidulikuks skaala õhtuks orkestri poolt tellituna kõlas maailma esiettekandes ka rootsi helilooja mitmeooperiga menu saavutanud Haans hügieeforssi. Tänasele helikajale tegid kaastööd Greete Kõrvits Kersti Inno, Victor Kaarnemm, Hedvig Lätt, Liina Fjuk ja Priit Kuusk. Saate toimetas Mirje Mändla ja helioperaatoriks oli Katrin Moody.