Tere head klassikaraadio kuulajad algab 21. septembri heligaja saade, mille toimetabki Hiina kuningas. Lühidalt saated teemadest. Rahvusooper Estonia 97. hooaja pressikonverentsil käis Kersti Inno, kes tõi sealt kaasa intervjuu teatri loomingulise juhi Aarne Mikuga. Ta kontserdimaja alustab täna oma viiendat hooaeg-ajalt. Helilõigu saatis Tartust Hedvig Lätt. 22.-st kuni 25. septembrini toimub üheksas rahvusvaheline õigeusu vaimuliku muusika festival, millest teeb ülevaate ennata šasikene. Tartus algas VII vanamuusika festival, ka see on Hedvilleti teema. Järgmisel nädalal toimub sarja muinsuskaitse ja muusik avaüritus. Lähemalt kuulate Mirje Mändla vahendusel. Kontserdisarjast visioonid ja sarja esimesest kontserdist kõneles Miriam tallile. Ansambli kunstiline juht Aare Tammesalu ja heliga lõpetab Priit Kuusk muusikauudistega kogu maailmast. Head kuulamist. Aarne Mikk, Rahvusooper Estonia võtab uuel alanud hooajal publikut vastu uue restaureeritud kena uhke fassaadiga. Aga mida pakutakse maja sees? Aga teha kuigi selleks kulusid ka mitmed head miljonid ja mul on sellel teemal muidugi hea meel rääkida, et nii kultuuriministeerium, valitsus kui ka Tallinna linn ühendasid siin oma majanduslikud võimalust ja Heats'e tere ei kuulu mitte ainult meile, vaid ta kuulub linnale kogu eesti rahvale, see on üks ilus uus algus selle. Ja nüüd, mis meie kanda jääb, siis üritada nende paari aasta jooksul, mis on jäänud suure juubeliaastal 2006 jätkuva remonditingimustes tuua lavale võimalikult palju head ja uut repertuaarid, töötada intensiivsemalt ette planeerida palju kaugemale. Et nende kuude jooksul, mil publik siia majja, siis tuleb ta igal õhtul leiaks midagi uut huvitavat ja kui meie uus lavaste plaan ainult sellel hooajal võimaldab välja tuua kolm teost Tšaikovski balletti luikede järv, Tõnu Raadik, Ago-Endrik Kerge uue muusikali Vargamäe tõde ja õigus ja Veeberi ooper Nõidkütt siis igal kuul on meil vanadesse etendustes nii laiemalt tuntud laulusoliste dirigente kui ka Eesti noori soliste, kes oma karjääri praegu alustavad või jätkavad välismaal. Nii et publikule. Eks igal kuul põhjust ka mõnda vana lavastust uuesti vaadata. Keda külalistes näeb sel hooajal Estonia teatrilaval? Oktoobrikuu algab kohe Nabucco kolme etendusega, kus dirigendiks Carlos piirer Berliinist, Jekaterina Melnikovi laulab esimest korda abi, Kaili, ta elab man HMS praegu ja tema abikaasa Mihhail Aga fonoff laulab esmajäljed kahel korral. Siis tuleb paar nädalat hiljem Moskva sopran Anna Samuil, kes eelmisel aastal võitis siin Klaudia Taevi konkursi Pärnus ja sellel kevadsuvel Moskvas tuli kolmandale kohale Tšaikovski nimelisel rahvusvahelisel konkursil. Ja siis võib-olla jaanuaris. Taimo Toomast tuleb Don Sumannine meil veebruaris. Johan Tralla, Alfred ana, märtsis, Vladimir Tšernov, Hernaniston Carlona aprillis Sinte mäkkaris Verdi Mc pettis. Ma arvan, et ka Soome sopran Päivi niisula tuleb meile appi nõidkütti. Ja nõnda edasi, nõnda edasi, meil on ka üks väga põnev projekt siin volbriöö paiku, kus Eri Klas juhatab meie orkestrid ja meessolistid, siis esitavad nii-öelda klassikalises vormis tuntud ooperiaariaid ja Soome dirigent ja klarnet distanti Sarbila Walesis, Estonian Dream Big bändiga ja nad siis hetk hiljem interpreteerivad neid aariat siis džässifarmis. Ma arvan, et see saab olema üks põnev projekt. Ka hooaja lõpp on teil väga iseäralik. Hooaja lõpp on mitmes mõttes iseäralik, kui me 10.-le 11 Mailsin maja kinni paneme, siis me näitame publikule traditsiooniliselt meie balletikooli õpilasi ja esimest korda orkestri saatel ka Eesti Muusikaakadeemia magistrandi välismaal õppivaid noori. Siis koos ERSO-ga teeme veel 23. mail Schönbergi Curre laulud mis on üks väga raske teos, nõudlik teos, käime siis mõningatega külalisetendustega Tartus, Viljandis, Pärnus, ja loodame, et see punkt saab tõesti pandud 24. 25. juunil Narvas, kus me kaks päeva veedame koos Maria teatriga Peterburist. Ulmevallana tunduv projekt on kõigepealt 24. juunil siis Narva jõe sillal Beethoveni üheksas sümfoonia, kahe teatri ühistöö ühe sõna ja kus siis külalissolistid tuledel teistest riikidest. Ja järgmisel päeval siis on suur kala õhtu Hermanni kindluse õuel, kusjuures siis eelmisel ööl veel on vürst Igor jaanilinna õuel ja kirikukontserdid nii vene kiriku kui ka Aleksandri kiriku taastamise heaks, nii et see kaks päev on tüüpiline Valeri kergivi ülikeev temperament, sest tema on uskumatu töö ideede kokku viia ja siis meie poolt juhatab Eri Klas seda ka alates siis on tõesti aeg suvepuhkuseks agaalust kopeediaga Esson etendus, mis pälvis eelmise hooaja lõpupoole ka suurt tähelepanu. Kopeedia peaks veel suuremat tähele pälvimas, sest et paljud seostavad kopeediat ühe traditsioonilise, natuke tolmuse variandiga, kus on palju pantomiimi, kus niisugused kummalised tegelased seal seiklevad. Aga see itaallaste variant on meeletu, intensiivse tantsukeelega ja, ja pingega. Nii et, et see on ühe vana tuntud teose tõesti kaasaegne interpreteerimine, kusjuures midagi kaasajastatud, mida vahel tehakse, et paneme tänavariided selga ja asi on klaar. Ja kopeedia avaetensoni ja 28. septembri etenduse mängib veel ühte olulist. Kuidas mõtleksin meenutuse rolli, nimelt selle balletiga, kaheksanda aasta tagasi algas Estonia balletikunsti sünd õhtut täitva teosega. Victoria Krieger Moskvast tõi selle teose lavale, tantsis osa ja meie poolt oli veel kaks, kolm tantsijad, ülejäänud kõik draamanäitlejad, Hugo Laur, Jaagolüüdik ja koorilauljad. Seda oleks põnev vaadata praegu, mismoodi nemad siin lavad, seda näitemängu balletist tegitistega tantsinud nad ei osanud, aga algus pandi ja selle all katuse niisugune kuidagi teatrisiseseks. Kokkuvõtteks me tahaksime 28. septembril kutsuda kõik vanad Estonia balleti kolleegid siia teatrisse kõigepealt etendust vaatama ja siis pärast ka talveaias tassi kohvile, nii et iroonia 100, see on paljude põlvkondade ühislooming ja ja selles suunas me siis nende eelolevat aastate jooksul liigume. Soovin teile palju edu. Kemaks Estonia 100. juubeli nii nii kunstiliste saavutustega kui ka maja korrastamise ja ehituse vallas. No need soovid on meile kindlasti väga südantsoojendavat, sest ka nagu tänasel lindilõikamise tseremoonial nii kultuuriminister Margus Allikmaa kui Tallinna linnapea Edgar Savisaar toonitasid, et ühiste jõupingutuste tulemusena me võime selle Estonia lõplikult korda teha. Sülgaja. Vanemuise kontserdimaja alustab laupäeval, 21. septembril oma viiendat hooaega, millega tähistab Vanemuise kontserdimaja oma lööki kontserdimaja direktriss Laine Jänes. See on tõesti niisugune mõtlemapanev seik, et juba viies hooaeg on algamas. Üllatuseks oli see meile enestele, kui me järsku hakkasime arvutama, et ohoo, kas tõesti juba viies aeg läheb kiiresti ja me alustame seda 21. septembril. Hooaja avalöögiks on siis ERSO kontsert? ERSO pole juba kaua aega meie juures käinud niimoodi oma kontserdiga ja seekord on siis nendel solistiks väga huvitav viiuldaja virtuoos rekkas Sylvai, kes on päritolult ungarlanna, aga elab Soomes, elab ja töötab Soomes. Esitamisele tulebki Sibeliuse viiulikontsert põhiteosena, lisaks sellele on ka Tormise avamäng ja depressiierowelli muusikat ja orkestrit dirigeerib peadirigent Nikolai Aleksejev. Millised on need pärlid kontserdihooajal? Ma usun, et see tuleb tõesti niisugusele mini juubelile vääriline hooaeg, sest oleme üritanud nüüd korraldada nii, et igal kuul on vähemalt üks niinimetatud kuldkontsert ja on isegi sellel kontserdil on niisugune tore slõugan, et üheltki mainitult kontserdilt ei saa puududa, on siis ühendatud niinimetatud kohustuslike kontsertidega ja, ja nende kontsertide hulgas võib olla sellise lipulaevana ja on Kuuba meesansambel Võukul sämpling. Neid nimetatakse mehed nagu orkester, Nad oma häältega tõepoolest orkestrit imiteerivadki, et see on midagi sellist eksootilist erilist, meie jaoks aga on ka traditsioonilisi häid kollektiive meile juba tuttavaid ansambleid The King Swingers, aga üheks pärliks on kindlasti ka Läti rahvusooperietendus Don Giovanni, kes eelmisel aastal käisid meil see viljahabeme vaatamas, nägid, et Vanemuise kontserdimajas on võimalik ooperit mängida koos kostüümide, dekoratsiooni ja kõige muuga ja orkestriga niinimetatud lavaaugus. Nii et üritame sellel aastal jätkata. Vanemuise kontserdimaja pakub huvitavaid uusi kontserdisarju kõige uuemaks kontserdisarjaks on sellel aastal kaleidoskoop ja see on mõeldud lastele, sest see on meile ikkagi oluline, et lapsed leiaksid tee kontserdimajja ja neil tekiks harjumus ja tahtmine käia. Ja sellel aastal on selle kaleidoskoobi sarja kokku pannud meie produtsent Merle Kollom koostöös Vanemuise sümfooniaorkestriga. Kontserte juhib juba meile kõigile tuntud Raivo Järvi. Lisaks seda, et see peaks olema niisugune nagu mudilaste kontsert, kindlasti mitte võib-olla natuke. Raivo Järvi seostub onu Raivoga jutupliiatsiga. Raivo Järvi on ju suurepärane jutustaja ka vanemale publikule. Me teame teda telesaadetest, kus ta räägib kunstiajaloost kunstiteostest. Äärmiselt erudeeritud ja huvitav inimene ja ma usun, et oska pea kohaselt lastele rääkida nendest muusikakildudest, sellest mosaiigis, nendest erinev matest vahvatest, värvilistest, pildikestest, millest muusikaajalugu koosnebki, nii nagu kaleidoskoop ja me jätkame traditsiooniliste sarjadega. Eelmisel aastal oli džässkontsertide sari siin Vanemuise kontserdimajas, kus me olime loonud sellise lokaali meeleolu ja see sobis publikule väga hästi. See sari oli äärmiselt populaarne, tihtipeale müüsime saaliga välja ja üle ja kindlasti on siin esinemas meie armsad muusikud. Kui ka huvitavad uued koosseisud välismaalt, et nende kohta, siis saame paremat teavet siis, kui juba see kontsert on juba käimas. Me jätkame ka linnamuuseumis sarja, mille nimi on Linnamuusikud linnamuuseumis. Selles ja produtsent on samuti Merle Kollom kontserdihooaja esimeses pooles kuni selle aasta lõpuni. Millised on need erilised kontserdid, mida pakub ainult Vanemuise kontserdimaja? Üks eriline kontsert on 24. septembril, seda korraldab Vanemuise kontserdimaja koostöös festivaliga kreedo, mis on siis üheksas rahvusvaheline õigeusu muusika festival, põhiliselt toimuvad kontserdid Tallinnas erineva sisuga erinevad Kaala kontserdid, üks nendest esinejatest on rozdaavi meeskoor Gruusiast Tbilisist ja see on selles mõttes väga eriline kontsert, et esiteks pole see ansambel Eestis üleüldse mitte kunagi esinenud mitte kunagi arvestades ka praegust rasket situatsiooni Gruusias, on ka väga raske sealt üleüldse esinejaid saada, neid kohale tuua. Nii et sellega on suure vaeva näinud see festival kreedo ja mul on äärmiselt hea meel, et Tartus nüüd esimest korda üheksa aasta jooksul toimub üks kontsert, kreedo festivalist siiamaani pole olnud. Nii et asusime siis koostööle festivaliga kreedo ja loodame sellest, et niisugust kena eksootilist pärlid siia meie sügisesse, kes nagu tahab täpsemalt kirjeldust saada, aga selline gruusia, mitme häälsus ja gruusia õigeusu kirikumuusika on see, mis siin kõlama hakkab. Niisuguste väärikate gruusia meeste esituses, et muuseas hästi huvitav ja seda ainult Tartus ja seda Tartus, Eesti Kontsert teda ei korraldada Tallinnas. Millise kontserdiga lõpeb 2002. aasta, see aasta lõppeb jällegi pauguga. Et kuna eelmisel aastal proovisime, kuidas tartlased tuleksid 31. detsembril kontsertile, kuidas nad tuleksid Vanemuise kontserdimajja oma kodudest välja ja vaatasime, et huvi oli väga suur, saal oli praktiliselt täis, siis sellel aastalgi katsume jätkata seda traditsiooni. Niisiis, 31. detsembril kell kaks päeval toimub meil ENSV aastalõpukontsert sedasama kontsert, mis on esimesel jaanuaril Tallinnas Hennessy uusaastakontsert kis meil nimetusega aastalõpukontserti, dirigendiks Eri Klas, maestro, kes alati oskab leida tee publiku südamesse, kes valib sellise kava, mis sobib lõpetama, ma usun seda vana aastat, kui ka alustama uut esinejateks on tema tütred, ütlen mitmuses, sellepärast tema enda tütar Diana Klas kui ka tema abikaasa tütred, kes on muusikalise haridusega professionaalsed lauljad ja sammutiks suupillisolist ja see suupillisolist on pärit Ameerika Ühendriikides. Seda nimi on Robert Bonhilio ja ma ei oskagi tema kohta muud midagi täpsemalt öelda, kui, et ootame, mis sellest saab. Ega ei ole suupilli koos sümfooniaorkestriga nüüd siin, kus küll juhtunud kuulma ja kellel huvi saab endale muretseda värvilise bukleti ja uurida, milliseid kontserte pakub Vanemuise kontserdimaja veel ja kindlasti need kleidid on meie piletikeskuses ja piletimüügipunktidest saadaval ja ütlen ka kohe ette rutt tabavalt, et nad sisaldavad kontserte nii Tallinnas nii uues valmivas Pärnu kontserdimajas ja samuti kontserti üle terve Eesti, sest kontserdi toimub ka maakondades, Võrus, Valgas, Põlvas, Viljandis, Jõgeval, kus iganes. Huvilised, palun tulge vaatama ja avastage endale toredaid kontserdipaiku, sest et vahvaid kontserdipaiku on üle terve Eesti, meie kirikud, meie toredad kammersaalid, meie mõisad ja järjest rohkem üritame vallutada siis või leida neid uusi kohti, kuhu publikut tuua. Vanemuise kontserdimaja kontsert 21. septembril. Just nii. Tere tulemast. Sellel pühapäeval, 22. septembril algab järjekordne õigeusu kirikumuusika festival, kreedo. Festivali kunstiline juht ja algataja Valeri Petrov. Tänavu viiakse meil seda festivali läbi juba üheksandat korda. Millised on siis tema väljakujunenud traditsioonid? Tavaliselt me teeme nii, et iga külaliskollektiivid on üks või mitu soolokontserti, see on tingimata nii ja muidugi galakontsert ning muidugi on välja kujunenud ka esinemiskohad, need on Kaarli kirik, mis on päris mahukas ja oma akustika poolest sobib samuti suurte heade kontsertide jaoks. Niguliste kirik, kus on küll väike miinus, kuna Kaja on liiga pikk, kuid ka sellega võib toime tulla ja tegelikult kõik lapsel täitsa kenasti edasi, rääkis Valeri Petrov oma festivali seekordsetest külalistest, kes need on? Kui aus olla, on mul isegi hirm seda öelda, kes need on, sest nii tugevat osalejate koosseisuna tänavu ei ole meil veel kunagi olnud ja vaevalt et niipea tuleb ka. Noh, mõelge ise, nende hulgas on üks eksootilisemaid ja tuntumaid kollektiive ansambel Rostaabilissist mida peetakse lausa gruusia visiitkaardiks. Ta eksisteerib juba 50 aastat ja kujutage ette, et ta on esmakordselt Eestis nii et meil on tõeliselt vedanud. Nende kontsert on esmaspäeval kell 19 Kaarli kirikus. Järgmisena esineb seal Rostov Doni-äärsest linnast Seattodonsgoist, arrotchercaski mungaklooster, koor, Svetilin reegend sirgeebiva vaaravi juhendamisel seal munkade koor, mis laulab põhiliselt kiriku teenistuste ajal kuid annab ka kontsert, et kui rääkida protsentidest, siis vahekord on umbes 70 30-le, millest 30 protsenti on kontserdid. See on suurepärane. Ma kuulsin neid konkursil Poolas, kus nad võitsid oma kategoorias esikoha. Nad on väga tublid, laulavad väga hästi. Nende kontsert Kaarli kirikus on teisipäeval, 24. septembril algusega kell 18. Nagu alati meeldib meile eksootika, näiteks eelmisel aastal olid neil külas rootslased, kes laulsid Rahmaninovi Vespit. Sel aastal on meil jälle tulemas küllaltki eksootiline kollektiivse on kammerkoor capella muusika, antiik orientaalis Poolast. Huvitav on see, et koor esitab ainult õigeusu muusikat kuigi seal laulavad vaid katoliiklased. See on paradoksaalne muidugi, kuid fakt on fakt. Ma arvan, et see on tänu nende juhile Leonsa barovskile, kes on Poznani Muusikaakadeemia professor ja Moskva konservatooriumi koorijuhtimise eriala kasvandik. Ta pöörab üsna suurt tähelepanu õigeusu muusika esitamise probleemidele. Ta on parteesi laulu suur asjatundja ning mulle tundub, et kuna Leonsabaroske on ka selle ala suur entusiast, on ta lihtsalt nakatanud sellega ka oma lauljaid. Kui ma küsisin temalt, miks katoliiklased poolakat esitavad just sellist muusikat, vastas Leon Barovski muidugi poolakad katoliiklased on väga usklikud ja tundlikud inimesed, kuid nad tunnevad väga hästi ka õigusmuusikad ja suhtuvad sellesse väga kenasti. Poolakad esinevad festivali avakontserdil pühapäeval, 22. septembril kell 19 Niguliste kirikus. Ja nüüd räägib Valeri Petrov festivali kreedo lõpu Kaala kontserdist, mis toimub kolmapäeval, 25. septembril Estonia kontserdisaalis algusega kell 19. Väljakujunenud traditsiooni kohaselt esinevad seal kõik festivali osalejad, kaasa arvatud Eestimaakuurid. Tavalised laulavad galakontserdil kaks kollektiivi Eestist lastega raaduga ja Tallinna õigeusu muusikakoor juhendajaks olen mina kahjuks sellel aastal koorijuhi Natalja kuusina haiguse tõttu Isalaste korradoga esineda koos meiega sellel kaala kontserdil esitame muidugi kaasaegset muusikat, kuna viimasena spetsialiseerunud just selles suunas. Kuid muidugi tänu meie külalistele saavad seal esindatud ka peaaegu kõik muud õigeusu muusikastiilid. Lõpetuseks põgusalt sellest, et järgmisel sügisel on tulemas juba 10. kreedo festival ning mida ette valmistatakse, selleks puuks. Ma ei tahaks rääkida sellest praegu, kuna olen vist veidi ebausklik, kuid võin siiski öelda, et 10. festival peaks tulema täiesti teistsugune nii vormilt kui ka esinejate poolest. Järgmisel nädalal toimub juba seitsmendat korda rahvusvaheline Tartu vanamuusikafestival ja tänavuse festivali põhiteemaks on ühehäälne muusika eri kultuurides. Tartu vanamuusikafestivalid tutvustab festivali peakorraldaja raha Langsepp. Tervist kõigile raadiokuulajatele ja eks selle pealkirjaga on tõesti enamik. Nagu öeldud, võiks võib-olla lisada selle põhiteema juurde seda eri kultuuride, ühehäälne muusika ja võrdlus üldse selle vahel, mismoodi muusikaline mõtlemine on muutunud ühe häälsusest mitme häälsusesse, mis on muutunud, mis ei ole muutunud, kuidas see kõik nii-öelda on toimunud, nii et see on nagu täiesti põhiteema, siis. Ja ühehäälne muusika on esikohal ja selle areng Ja seda kindlasti sellepärast, et see on ikkagi, kuna vaatame muusika ajalugu, eri kultuure, siis on see ikkagi valdav osa muusikast ja kui me aastasadu ka Euroopa hilisemas skulptuuris vaatame mitmehäälset muusikat siis on seda ühehäälne muusika alati väga suurel määral mõjutanud ja mitte lihtsalt ilusate meloodiate kaudu, aga samuti laadilise mõtlemise ja nende tõekspidamiste kaudu, mis on tulnud ühese muusika ülesehitusest ja printsiipidest. Neid enam tänapäeval nendele ei mõtle nii palju, kes ei tegele just varasema muusika gregooriuse koraali näiteks rahvatraditsioonis või ida muusikatega muusikat traditsioonidega, selleks festivale ongi, et tuua nagu selline läbimine joon eri kultuuride vahel ja vaadata, mis on eri traditsioonide vahel vahet, mis on ühist ja võrrelda neid omavahel. Kui me analüüsime natuke põhjalikumalt, et eesti rahvamuusikat ütleme ühehäälset laulu regilaulu, siis igal rahval on mingisugune laadiline isikupära ja ma arvan, et eesti muusikast see on palju huvitavam mõelda, kui me vaatame seda läbi nende reeglite, mis tegelikult ei ole sellisel kujul sõnastatud eesti muusikas, aga need põhimõttelised sedasama, et sellepärast et meil on, samuti on teatud loodemudelid teatud meloodiliselt astmed, mida kasutatakse tihemini kui teisi ja kui need võrrelda selliste süsteemidega, kus neid samu asju väga detailselt väga rafineeritult käsitletakse ja avatakse, ma arvan, et siin on seosed vägagi olemas, mitte räägisin otsestest kultuuri eestlastega olulistest seostest, aga põhimõttelistest ja siin on väga palju õppida. Võrdlusena kõlab festivalil vokaale, jaga instrumentaalmuusika, kes on põhiesinejateks. See võikski olla jaotada kaheks, nagu on instrumentaalne vokaalne muusika ja instrumentaalse muusika, põhiesinejad tulevad tõesti kaugelt ja eksootilistest kohtadest ja on ka väga haruldased muusikud, kelleks on siis esimesel kontserdil on sylanga flöödivirtuoospalade Reena ja tema teda saadava hindonsatasi Indiast, kes on ka üks tänapäeva parimaid mängijaid. Nemad mängivad siis India klassikalist muusikat. Väga huvitav kontsert saab olema kindlasti reedel, kus improviseerivad vastastikku kanast, aiman baaseli vanamuusikaakadeemia, õppejõud Blocleutidel ja mootor, Nonii util Liibanonist ka nende selliseks läbivaks teemaks on seesama teema. Ühehäälsus ja improvisatsioon on ja seda siis juba tegelikult mitte ainult Euroopa varase kultuuri ja araabia kultuuri vahel. Aga Ghanas taim on ka väga tunnustatud helilooja, tegelikult on kirjutanud palju uusloomingut ja on ka juhtiv vanakreeka muusikaspetsialist, nii et ma arvan, et on väga huvitav kontsert nii, seal kohtuvad ainult kaks vaid palju rohkem kultuure. Vanamuusikafestivalil esinevad ka eesti interpreedid ja tippmuusikud Šveitsist, Indiast, Sri Lankalt, Liibanonist, Poolast, Rootsist ja Venemaalt. Kui palju tuleb kokku Tartusse vanamuusikuid? Ma loodan, et neid tuleb kokku väga palju, ma ei ole praegu esinejaid täpselt kokku, need lugenud, ma peast ei oska aru öelda, aga kui vastata küsimusele, siis ma loodan, et tulevad väga paljud selle muusikaarmastajad ja mängijad siia kohale. Ma arvan, et nii mõnigi esineja on tõesti väga haruldane, siin ei ole iga päev võimalik neid asju kuulata. Lisaks kontsertidele toimuvad ka loenguprogrammid, mis on nagu Tartu vanamuusika festivali üks osa. Ja see on alati üks osa, jah, sellepärast et kõik need kauged kultuurid nii ajas kui ruumis nendega nagu tegeleda ja neid paremini mõista, siis on hädavajalik lihtsalt teada natukene tausta ja need loengud võiks muidugi olla ka palju rohkem, aga, aga noh, festivaliaeg seekord on piiratud alati, ta on piiratud ja seetõttu pakume lihtsalt ühe valikuna nendest loengutest ma ütleksin paari sõnaga veel teisest poolest igal muusika, nii et siin on ka väga huvitavad esinejad ja põhimõtteliselt nagu on kolmeri traditsioon. Nonii, on liturgilise muusikast plussis, skandinaavia vanad laadid, mida esitab meile vandas Rootsist. Kaariturgilisest muusikast on Vox Clamantis tuntud Eesti endale kaaslase Graali esitatav. Nemad esitavad siis nii gregooriuse koraali kui ka väraval fonilist muusikat ja samamoodi Lääne kirikumuusikat esitab Bornaskonsard Poolast, aga kindlasti on huvitav kuulata, mis on nendel vahet, sellepärast Martin Bornas, kes on selle ansambli juht, läheneb selle asjale hoopis teise nurga alt ja lisaks huvitava kollektiivinaga vana vene kirikulaulu praktiseeriv ansambel, rovski laad Peterburist, Vene kirikulaul ehk Snamineras PÖFF on tõesti üks väga huvitav traditsioon. Ta on küll sarnane bütsantsi kreeka laulule, aga on Venemaal kujunenud täiesti omanäoliseks asjakesi. Seda tegelikult, et Eestis on olnud väga harva kuulda, on üksikute osadena mõne kontserdirepertuaaris, aga ma ei teagi, kas on olnud sellist puhtalt sellele pühendatud kontsert. Ja festivali igal õhtul kesköötunnile toimuvad muusikalised keskel meditatsioonid Tartu roomakatoliku kirikus. Jah, need on nagu jätkuks traditsioonile, mis oli väga populaarseks sai, need olid Tähetorni kontserdid, keskkooli Tähetorni kontserdid siis kui festivalil kevadel ja nüüd ma mõtlesin, et tähelepanu on võib-olla natukene külmavõitu, ehk me loodame muidugi, et ilmad on soojemad, aga kuna ka festivalikeskus on maarjamajas, mis on katoliku kiriku kõrval, siis see asukoha poolest on väga sobiv, et need keskmeditatsioonid, muusikalised lühikontserdid on just katoliku kirikus. Ja informatsiooni saab Tartu vanamuusika festivali kohta plakatitelt ja buklettides lugeda. Püüame neid panna välja igale poole, nii palju, kui jõuame, nii et selleks on tehtud, et täpsemat infot saada, kavaleks käepärast, aga pikemaid tekste, loomulikult tuleb lugeda siis kodulehelt vaadata festival ära, siis on võimalik osta festivali teatmik või väike raamat, mis käsitleb alatiseks põhjalikumalt taustu. Tartu vanamuusika festival 25.-st 28. septembrini Järgmisel nädalal algab Eesti kunstiakadeemia restaureerimiskoolil koos sorry, muinsuskaitse ja muusika. Ellen Maiste, teie olete selle projektijuht, millised eesmärgid on sellel sarjal? Tegemist on tõesti selle uue uue projektiga muinsuskaitse ja muusika, kuna Eesti kunstiakadeemia restaureerimiskooli osa ruume asub just nimelt selles Kanuti Gildi majas ja siis korrus allpool asuv Kanuti Gildi SAAL on tõesti selline koht, mis kutsub kaasa ja tegema igasuguseid erinevaid üritusi ja kuna restaureerimiskool tegeleb eelkõige restaureerimisprobleemidega, siis ka muinsuskaitse on üks osa, mille probleemidega see kool tegeleks ja, ja me lihtsalt restaureerimiskooli poolt on selline idee, miks mitte ühendada muinsuskaitsemuusika. Kuna muinsuskaitse on praegu selline teema, mis intrigeerib kogu rahvast praegu igasuguste erinevate probleemidega ja et seda linnarahvale nüüd lähemale tuua seda teemat, siis see kool otsustas selle linna rahva kutsuda sellesse Kanuti Gildi saali. Ja seal on siis planeeritud hästi palju üritusi, seal saab ka diskuteerida pärast meid teemade avalikustamise lõpetada tahaksime siis sellise muusikapoolega ja, ja mitte tavalise, vaid ikkagi, et oleks selline professionaalne muusika, kõlaks seal esimesel üritusel, meil on lausa gregooriuse laulud, kõlavad Vox Clamantis esituses ja nii edasi, nii et see üritus on meil planeeritud kuni kevadeni, ütles üritused üritustesari. Ja sarja teisel kontserdil on võimalus näha ka balletti. Seal tegutseb selline ühendus nagu tants kaks ja seal tõesti iga päev toimuvad nagu tantsuproovid ja seal ei ole näiteks ka klaveritel selles saalis, kuigi see omal ajal on olnud üks parema akustikaga saal, nii et ma loodan, et tulevikus seisab sellise väljenduse osaliseks väga erinevatele muusikaosadele erinevatele muusika koost seisudele. Aga praegu me peame otsima selliseid koosseisu, kus näiteks Isabel klaverit kasutada ja kuna seal on nagu tantsu tarvis loodud selline saal, et siis me mõtlesime ka, et, et kasutame ka oma projektis vahepeal selliseid tantsulise muusika poole osasid. Järgmine aasta, kui me läheme edasi, see projekt meil seal või, või see programm on väljatöötamisel, aga seal me ka üritame mõningat õhtut täita tantsuga. Ja kes peavad selles sarjas loenguid? Loenguid peavad eelkõige selle ala spetsialistid, kes muinsuskaitsega vähegi tegelevad. Esimesel üritusel astuvad, et lausa Eesti kunstiakadeemia kolm professorid Krista Kodres, Mart Kalm, Juhan Maiste, aga juba järgmisel üritusel on Tallinna kultuuriväärtuste ametist Agne trummalleele välja muinsuskaitsespetsialist poristubovik. Siis tuleb juba Marika Valk Eesti kunstimuuseumi peadirektor välja kunstimuuseumi uue hoone ehitamise probleemidega ja nii edasi. Siinkohal mainiks ära ka, millal toimub sarja esimene loeng-kontsert. Esimene kontsert toimub 25. septembril, see on kolmapäevane päev ja kõik need üritused algavad kell 18. Null null loengu teemad oleksid siis kõigepealt nagu sissejuhatuseks tervele sellele sarjale kõigepealt muinsuskaitse ja muusika Juhan Maiste esituses siis muinsuskaitsja mäluprofessor Krista Kodres. Ja kolmas teema oleks muinsuskaitsemood. Mart Kalm. Pääsmeid saab osta kohe vahetult kohapeal, tund aega enne seda ürituse algust. Ei, ega jaa. 26. septembril saab alguse üks uus kontserdisari, mis kannab pealkirja visioonid kus Reval ansambel toob kuulajateni ka mitmete eesti heliloojate uudisloomingut Aare Tammesalu. Mida see kontserdisari endast kujutab? See kontserdisari kujutab endast kolme kontserti. Esimene neist toimub 26. septembril, teine seitsmendal jaanuaril 2003, kolmas kuuendal mail 2003. Ja nendel kolmel kontserdil kõlab uus muusika nii eesti heliloojatelt kui heliloojatelt kogu maailmast ja selle kontserdisarjadest. Pealkiri visioonid vihjab sellele, et me keskendume selliste heliloojate muusika mängimisele, kellel on oma ja väga eriline ja ja ütleme, selline omapärane visioon muusikast. Tänapäeva heliloojad püüavad kõik luua oma peaaegu kõik luua oma muusikalist süsteemi oma helikeelt. Ja see on minu arvates jälgida ja põnev kuulata. Esimesel kontserdil on kahe eesti helilooja uudisteosed. Lauri Jõeleht on kirjutanud loo instrumentaalansamblile ja selle loo pealkiri on tarkuse aujärg ja Toivo Tulev temalt on samuti uudisteos sopranite flöödile, harfile, tšellole ja klaverile ja see on inglisekeelne pealkiri living, tiit, lein. Ning lisaks nendele kahele heliloojale kolm heliloojat siis väljastpoolt Eestit. Tuntud dirigent, helilooja ja pianist on repre kirjutanud teose, mille pealkiri on neli laulu Supronile, tšellole ja klaverile. Siis Šveitsi helilooja Hans hulliger, keda tuntakse ka väga hea oboemängijana kõlab harfi sooloteos peakirjaga prelüüd Ariooso ja passa kalja ja Soome tuntud dirigent ja helilooja isadekas. Olen temalt kõlab altflöödi kirjutatud sooloteos hüüta üks. Need on esimese kontserditeosed, teine kontsert jaanuari algul. See on sellises põnevas kohas nagu hotelli Radisson SAS katusekorrus. Sealt on suurepärane vaade, seepärast tasub tulla sinna, aga ma usun, et need teosed, mis seal kõlavad, need on ka väga põnevad. Ameerika helilooja George kramp on kirjutanud keelpillikvartetti nimetusega Black Engels. See on päris omapärane ja, ja novaatorliku teos. Mängime seal selle kvarteti ja samuti kahe eesti helilooja uudiste jookseb Margo Kõlar kirjutab praegu lugu, mille pealkiri, fakiirid. Ja sellel on päris huvitav esituskoosseis klarnet tšello, süntesaator ja arvuti poolt juhitav valgusti või ütleme, et prožektor. Nii et küllalt omapärane nägemus, visioon muusikast ja selle ettekandmisest ning Tõnis Kaufman on lubanud kirjutada teose saksofoni, leia keelpillikvartetile ja sealsoleeriks Lembit Saarsalu. Nii et küllalt omapärased ja huvitavad ideed eesti heliloojatel. Ja kolmas kontsert siis maikuus. Seal montaaž kaks eesti heliloojat. Tõnu Kõrvits ja Märt-Matis Lill. Nendelt kaks uudisteost lisaks sellele saksa tänapäeva tuntumaid heliloojaid, riim, kelle muusikat me samuti ette kanname. Aga esimene kontsert sarjast missioonid on siis neljapäeval, 26. septembril kell seitse õhtul Tallinna raekojas. Kontserdil on kaastegevad ka sopran Pille Lill ja harfimängija Eda Peäske. Homme pühapäeval, 22. septembril kell 21 kutsub Tallinna Ronja publikut romantilisele suve lõpukontserdile viimase suveõhtu Serenaadid. Tallinna kammerorkester esitab Wolfgang Amadeus Mozarti Serena tanud Turnu D-duur Jozeczuki serenaadi keelpilliorkestrile stuur Opus kuus ja Benjamin Britteni serenaadi tenorile metsas arvele ja keelpilliorkestrile oopus 39. Solistid tenor Mati Turi ja viga Uusmäe metsasarvel, dirigent Juha kangas Soomest. Serenaadid homme kell 21 Estonia kontserdisaalis. Lõppev nädal on uut kontserdihooaega alustanud mitmel pool ja selle jälil kõigepealt Pariisi ja New Yorki prantsuse sõnumeid tuleb ka kahe sealse kaaluka festivaliga seoses need siis Khanis ja Strasbourgis festivali nimetusega muusika, kuhu taasvabanemise esimestel aastatel ka eesti muusikuid ja muusikat on kutsutud Pariisis Ühed orkestrid on saanud endale uue kontserdipaigas. Teater. Mogadoor, kus 18. septembril oma uue hooaja avas Pariisi linnaorkestrile orkestrile tüparii sakslasest peadirigent Christoph Essemba juhatamas ja avakontserdi sees, mängisin teosega Albanbergi kammerkontserdi ansambel anterkondemparaan maestro Pier Puleesi rajal aga Prokofjevi esimese viiulikontserdi solistiks oli kutsutud nooruke Julia Fischer. Päev hiljem andis avakontserdi šanselisee teatris prantsuse rahvusorkester dirigent kurtma sõõrigejal. Meil on New Yorgi järel nüüd orkestrit nii Londonis kui Pariisis ja kala üks magneteid oli kindlasti Sophia Kubai tuuline Alt viiulikontsert Juri Pašmeetiga. Prantsuse rahvusorkester ja suuri jõuavad alanud hooajal meile Tallinnagi juba järgmist kava juhatav debitandine Osseino Juhani rauda väära kantus arktikusega soomlane Osmowenskem prantsuse raadio filharmoonia orkestriga, arvestades nüüd oma kolmandat hooaega peadirigendina korealane Chung eile ja homme avakavad. Keegi, kes Pariisi rahvusooperis aastaid tagasi üsna räigelt minema saadeti, on Pariisi ikka ja jälle vaja läinud. Ta kuulus viiuldaja tõde Inguvatsiong ava õhtuil Bruchi esimest viiulikontserti mängimas, koos esinesid nad asjaga Londoni promenaadi sarjas alistati Pariisi Uuessiteedile keskuses. Järgmisel nädalal saan sellise teatris, kus jagab laialisaalis kõiki kolme kuulsamaid Pariisi orkestrid, mitmeid kordi juhatanud ka meie Paavo Järvi. Shans ees on sel nädalal kuulsaks külaliseks olnud ka Viini Filharmoonikute Christian kiilemanni juhatusel ja enne seda olid Viini Filharmoonikute just Londoni kuninglikus festival hoolis. Liin juhatas ava õhtudega maris Jansons, kes orkestriga oli väga menukas äsjasel lutserni festivalil Šveitsis ning Londoni teist kontserti Christian kiilenan. Nädal tagasi andis Luuvri tooriumis soolokontserdi läti noor viiulitäht Baibaš kriide oma õeliigas kriide klaveri saatel. Pariisi ja Prantsusmaa muusikaelu on ju päratult rikk kas ja mullu novembrikuise Joonase lähetamise järel Arvo Volmeriga on seal Eesti märke ikkagi jätkuvalt eeskätt mõlema järvi näol. Prantsuse klassikaraadio Frans sik andis seitsmeteistkümnendal septembril programmis eetrisse ka meie ERSO Paavo Järviga euro raadiole salvestatud lõppkontserdi juunikuiselt Eduard Tubina festivalil, kus eesti muusikast kavas nii Artur Ning prantslaste muusika, balleti, džässi teleprogramm, metso andis üleeile öösel eetrisse Pariisi rahvusballeti uue etenduse Filipp Islandi muusikaga balleti sarlot Bronte romaani põhjal ja seda juhatas rahvusel Peri orkestri ees. Meie Velloppe salvestus karniee paleest tänavu märtsikuust. Prantsusmaal kestab veel praegu terve rida festivale, milledest üks tuntumaid Londonis kuulsas dirigentide konkursi linnas pedanssoni festival algas eelmise nädala reedel ansamblitele Mac'i esinemisega, kus kavas oli Maurizio Kaageli varietee. Esimese orkestri astus järgmisel päeval üles Lieesi filharmoonia orkestrile Belgias. Juba alustas Isay kvartett Haydni kõigi keelpillikvarteti idesse. Tarja eile tehti ka Šveitsi helilooja Claus Huberi loominguline portree tänavaga pesanssoni kuursaalis. Nii seal Jeeri kui Mozarti reekviemi kõrvuti esitaja eks Snoi orkester, toll ja koorus muusikus Köll Kristav Speeringi juhatusel. Homme esineb pesansoonis aga imekiirelt tuntuks saanud tšehhi lauljatar Maarja-Leena koorsena. Eile alanud muusikal Strasbourgis on Agas sündmuseks Philip Glassi vaarao. 1929.-st aastast pärit ooper, sööne, kes sihten ja nüüd Ameerikasse, Chicago Sümfooniaorkester alustas peadirigent Daniel parenboimiga uut hooaega, samuti eile üsna populaarse kavaga tantsumuusikat Bachist Ravellini ja sealt edasi peatsollani. Parem võim on ju ka Berliini riigiooperi kunstiline juht ja vastasel hooaja Iisraeli-Palestiina noorteorkestri kontserdiga pälvides oma aastatetaguse algatusega kahe vaenupoole noored andekad muusikud kokku panna rahvusvahelise üldsuse tähelepanu. Koos California Ülikooli palestiinlasest professori Edward Saiidiga said nad nüüd mõlemad Ast uurija printsi väga kaaluka rahupreemia. Taaniast noortega tehtud töö eest. Detroidis alustas Neeme Järvi uut hooaega neljapäeval Mahleri kolmandat sümfooniat. Paavo Järvi juhatab Cincinnatis aga tema algatusel orkestri kavasse võetud Lepo Sumera kuuendat sümfooniat eile ja täna esiettekanne. Kas New Yorgi filharmoonia orkester alustas hooaega Aiverifizzerrhoolis oma uue peadirigendi Larin selliga kolmapäeval ava galakontserdi peateoseks Beethoveni üheksas selle ees avamäng leonoore number kolm. Neljal järgmisel avakontserdil 300 täna kõlab Beethoveni üheksanda ees aga filharmoonia tellitud uus teos John Adams silt 11. septembril mälestuseks pealkirja all hingede läbi rändamisele paljude kutsutud nimekate muusikakriitikute osavõtul. Euroopasse tagasi. Kui nädala keskel Jung Chung Pariisis hooaja avas, siis nüüdseks on ta juba Itaalias, Roomas, kus alustades Firenze festivaliga teda pidevalt väga hästi vastu võetud. Ta orkestriga on nüüd ka Rooma Santad, Sitsiilia Akadeemia sümfoonia orkester, kelle hooaja ava õhtutajatenagi Roomas. Rotterdamis käib aga filharmooniaorkestri peadirigendi valeerigeer Kiievi järjekordne festival Peterburi maestro kavades. Siin kerkivad seekord esile ta lemmikut, Prokofjevi maaler Berlingo koos festival just tänaseni Rotterdami väga Impazances kontserdimajas. Luulenis. Hamburgis on alanud sügisfestival kus sündmuseks lutsianobeeerryo ooperi autori sõnul atsioone teatraale lavere stoori ja Saksamaa esiettekanne. Ühtlasi oli see eelmisel nädalavahetusel ka Hamburgi riigiooperihooaja endiseks peadirigendi Hingomets Macheri juhatusel. Frankfurdi Altooper on aga Wolfgang riimi 50.-le sünnipäevale pühendatud suursarja pärad. Riiman enda teoste kõrvale valinud ka rea teiste oluliste heliloojate teoseid. Jõuame Frankfurdist veel rääkida oktoobri alguses nädalani. Hämmastav on aga, missugused kuulsad muusika jõud riimi festivali kaasa haaratud on, kui nimetada vaid frankfurdi raadio orkestri kõrval Hugo Wolfi juhatusel veel Põhja-Saksa Raadio orkestrid, Christoph ESM Bachi ning Edela-Saksa raadio orkestrid, Silver kambril lähengi juhatusel mõlemad peadirigendid, samas ansambel Modern artiti kvartett Londonist saksa sopran Kristiinast, Scheffer ja paljud teised. Oluline ongi jõuda ka Londonisse, kus inglaste nimekaid dirigente Colin Davis oma 70 viiendat sünnipäeva tähistab kuninglikus ooperis juhatust äsja Antonio papalo avaõhtu Ariadne lõksuselt järel Mozarti kiitust, mis väga tähelepanuväärseks on hinnatud praegu gaasi London Symphony Orchestra peadirigendiks. 1995.-st oli aga enne ternanud Haitinkid üle aegade ja 15 aastat inglasest kuningliku Peri muusikadirektor. Maestro juubelikontsert jälle sooga on Barbikanis tuleval kolmapäeval. Kava on üsna kirju. Maestrot tulevad austama tema kutsel muidugi igaüks oma esinemisega stist Stropovitš pianistid rõdul uppuja Vitsukoudziida tenor postrits ning viiuldaja säära Chang. Teavisse juhatab juubeli vaimus kaellesso järgmist kava. Kui ettekandel ta üks lemmikuid Sibeliuse aga Helsingis sai, esmaspäevast alates euroraadio muusikalinn nädalaga lähevad, kestis siin Euroopa ringhäälinguliidu uue sarja avaüritus kus valitud linn oma teatrite orkestreid ja muusika inimesi saab tutvustada Helsingis. Sari algas Soome Raadio Sümfooniaorkestri 75. aastapäeva kontserdi salvestusega esmaspäeval, kus endise ja kauase peadirigendi Jukka-Pekka sääraste juhatusel kõlas saloneni uudis fanfaari ning Linberi klarnetikontserdi esietendus rännete kõrval Sibeliuse Narva sümfoonia ja siin solistideks Jorma Henninen ja lilli paasikivi. Helsingi suure nädala lõpetab tänane mussowski Howanssina uuslavastuse etenduse ülekanne otse Soome rahvusooperist. Mikko Franki dirigeerimisel, kus solistide hulgas on ka mattis salminen ja Raimo Sirgia. Tänasele helgajale tegid kaastööd Kersti Inno, Hedvig Lätt, Nataša Sykeme, Mirje Mändla, Mirjam Tally ja Priit Kuusk. Saate toimetas Tiina kuningas, operaator oli Helle Paas.