Algava keskee programmi autor on Marju Vesik. Teda raadiokuulajad teavad kui kihnukeelsete uudistetegijat. Ka tänases saates kõlab kihnu keel. Tänase öö veedame haruldase kihlase Ilmar saare seltsis Kuulsa kihnu keeleteadlase Theodor Saare poeg tena isa aeglases Nõukogude liidus olid riigi väravad reisimiseks veel kindi, aga nüüd, mil värevedanud kõikjale lahti, proovib ilma reisi hoopis kahe mehe eest. Ootame siis suurt maailma kihlase Silmega, aga muu maailm hakkab Kodon. Ei, mina ole Rise, Ilmar, see tähendab siis nagu Rihes. Nojah, aga praegu ju hakkab juba siuke komme vis Kihnus kaja kaduvat inimest. Talu nime järgi kutsutakse siis me ole Ilmar paar ning mede perest teataks Kihnus vähemalt panevad, inimesed teavad ju kõik on, veeda me ei saa, tähendab Teodor. Aga kui päris ametliku kirjutamise järgi võtta Jahalasestame nooremani köögi viimne laps. Äkki sa räägid natuke siukse kõigevägevam asjasse oma isast, et asja meele otse tuleb paugust. Laste mälestusi, sest need on nagu teistmoodi natuke, aga tema oli kodu oli hästi sihuke vaikne ning rääkis vähe ning lastega nagu eriti tegelenud. Aga ise ei arva, et ma iseloomult ning isegi väljanägemiselt olemist küllaltki sammud. Mis asja sa isa nagu tegi, vaid asjaga tegeles asja poolest kuulsaks sai. Kuid sedasi, ühesõnaga katsu ütelda, siis mina arva, et üks, kaks, 30 aastat tema oli köige param kihnutundja. Teodor sfäär oli tuntud keelemees kolm meister, aga ka jääviiuli ning parmupillimängija need viiulihääled ning jutu võttis Mark Soosaar üles 40 aastat taha kohe. Kihnu nime tähendusele on teadlased katsunud, arvatakse teist ja nendes normekond ja arvas, et see on tekkinud sõnast küüs isegi võimalikuks peavet. Küna aga tõenäolisem on. Müüs sellel ajal Ariste vastu vaielnud ja tuletanud selle nime sõnast Kihnu Kihnu, mis esineb hiiu murdes, tähendab pähkli tuppe, mis pähkli ümber on, on siis Kihnus palju pähkleid on ka jah, sarapuid ikka kaunis rohkesti vanemal ajal, kui looduslik maastik alles oli, siis kindlasti oli paljugi rohkem. Aga pisikesest peast, seal olid Kihnus ka, et asja nagu kõige paremini Kihnust ka, mäletad niuksed, need kõige ilusamad mälestused on. Kihnus pea oli enam-vähem täpselt selle Kihnu koolis käia ei saa, sest enne seda saksa aega ja siis me olime, olime Pootsis Kihnust võetud, aga enne seda olin nooraega, et sellest noh, no mõne üksiku pildi mäleta, et neuron täpselt kooliaeg, et oli siuke vägeva Kihnus, siis oli küll jah, minu jaoks oli küll vägev, see oli ju vilets aeg pärast sõda, aga slapsugustessedee. Oled vahest mõtlen ka, et tahaks Kihnu taha kohe tulla hoopis? Päris taha koevad pisike maatüki veel seal, nüüd onud karrametsaides, aga see tähendab ju maja ehitamist, aga see 70 aastane vana mees ehitama, see on ka selge juht ning pole ka üldse sihuke eriti tragi siukseid asjade tegi kordagi olnud noores põlves komitee. Seesama viga oli isa. Aga ma olen, tuleb otsesele peale mõte, et, et kui nagu ehita eriti tahan tee, et seda asja nagu seal kõige rohkem siis teed, et asjaga sa üldse tegeled. Praegu. Ja sedasi aru saanud, et lastel on ikka midagi kodo teha, fašist veel on siis kodulapsed harida ning mees harida ning vaja harida ning looma tarida. Vähemalt vanasti olid aga mehel, eriti praegusel ajal selles nimetatud kõigi mugavustega korterijärje peale mehel mitte kedagi, aga mees peab ikkagi midagi tegema. Ja siis tee seda, et mina käin oma vabast aastaid hulkumas. Ma võin seda öelda, et ma just nagu ütleme paar päeva nädalas ikka. Kus kahtlus alles käitsis? Kui ta ühe päeva minna, siis lähed muidugi siia Pärnu aga me ole väljas käinud ka kaugele, et kaugemale Eesti nagu ei saagi enam minna, nüüd kaks aastat järjest näol ei jõudnud Uus-Meremaale, aga Uus-Meremaa on Eestist kõige kaugemal olev riik ja siis oli poolteist kuud, oli naisega kahekesi, olime ning siis lennukiga sai palju sõidetud, nii et kui kogu võtta, siis oli üle 15000 kilomeetrise, tähendab et poolteist ringi nagu maakerale peale aetud ja seal oli siis kümmekond riiki Hongkong ja Uus-Meremaal juba ütlusi ja, ja siis vana prantsuse Indo-Hiinas, eks hirmus paelu omale sõditisi Vietnami ning Kambodza ja Laos ja, ja siis jaamas Rabial Jaava saare peal on sama palju rahvast kui terves Jaapanis kogu või kümmekond miljonit Venemaalt maha ja siis on nagu saksa avas arvelaga Saaremaalt kaks Eesti, nii et see on nii paksult rahvast täis, nii pisike ja sellest maastan pooled veel vulkaanid ka veel seal ühtegi inimest, nii et 1000 inimest ruutkilomeetri peale ütleme sedasi, et, et Kihnus peaks olema siis nende järgi ja mitte lennana umbes niisugune 15 20000 inimest. Aga mis on nagu ringi rändama ning hulk maiseid asi paneb? Noomiale nagu mõtlenud muud kedagi, me arvet tuleb ikka süüdistada seda, et Kihnu mees on ikka ju, kui siuksed nagu parama Taad olid siis ju Kihnus olid ju kodu, olid vanadusest väetid looduses nõrgukesed mehed suvisel ajal vähemalt teised olid ju kõik välja. No eks me siis ka nagu ütleks praegu moodne sõna angeelides. Meespere on ikka mujalt katsunud omale leiba saada peamiselt ikka merelt, varematel aegadel, muidugi rohkem kaluritele ja tänapäeval uuesti jälle kaluritele, aga vahepeal möödunud sajandi lõpust kuri nüüd käesoleva aasta sajandi 30.-te aastateni, siis olid Kihnu mehed peamiselt meremehed sõitsid laevadel, neil olid oma väikesed purjekad tehtud seltsi peale kolme Meie peale või suuremad lähevad veel rohkematele viie-kuue mehe peale siis sõideti nendel laevadel mandri linnade vahet ja õieti kaupa. Et meitel ju Kihnus joobisikas Vaher ning ütleks, et ka palju rahvast elab seal peal, aga kui seal nüüd oledki ette kaugetes maades nii pisikesed kohad ning kümnete tuhandetega inimesele, et mismoodi seal Silemine välja näeb, et nõukese nagu vaatepilt on. Inimesed elavad enamasti tänaval, tänavu on see, et kõik kohad on autosid täis, kergem on käive auto tee peal, kuid tänava peal seepärast, et seal on kioskid ja mõni inimene magab. Ei no nagu praegu mul tuleb silme ette niisugune koht oli, kus terve pere oli näha elavat tänava peal midagi muud neil ei olnud, kui riidenagid sellest, et seal see vaata, muidu lähevad riide, ütlevad kopitama ja sedasi Repsid lihtsalt sealsamas tänava peal, sealsamas süüakse sealsamas, kõik tehakse sedasama sära, magatakse kõik, nii et tänava peal käib ikka sõna otseses mõttes ilugeb tänava peal ringi, tänav on paksult paksult kõiki asju täis. Aga kas tuurne, et kas nemad tahtvadki sedasi elada ning ise rahul sellega? Ei tahtnud küll jah, sest me oleme näinud ka siuksed, nagu öeldakse, täitsa mets, rahvaid noh, pisikesed suguvõrgud, niisugune paarkümmend inimest praegu riiet, põlegi, nunn on tehtud, et siis kui sealt selle reostavad ning kõik küll söövad, mis seal sünganud lähevad teise kohta, aga samal ajal Nad kõrbes elavad ju teistmoodi inimesed ning mitte niisama, vaid aastatuhandeid. Nad lihtsalt ei tahagi teistmoodi. See rääkmeid, kui vilets on siin mets, inimestel, see, see on eurooplaste loll jutt ja muud mitte midagi. Aga võtame siis nagu kihklassedki, me oleme ju ka olnud eestlaste kõrbes, aga tahame ikkagi eestlased olla. Suured siis niisugustes maades ka pered on, kus elatakse sedasi tänavate peal. Vanasti öeldi, et jumal annab ning seal olnudki siis laps on palju, kui jumalannat. Et siis ühesõnaga lõpmatuse näppe veel üles. Kaob ka sellest, et see esimesed alguses vaata bullet suruvad maa noorest peast sellepärast et ikka seal on seda igasugu siukest haigusi on ka küllalt palju ja mõne koha peal on ikka elu ikka väga ropp ja mis see keskmine vanus on, ka vanemad elavad statistika järgi vist kusagil kahe-kolmekümne aasta vahel, valge on nende jaoks rahakott, millel kaks seal kallal. Samal ajal on isegi sihukese usk olemas, et et kui must sureb, siis ta läheb sinna põrgusse, kus koha peal siis valged siis vanad tööd tegema ja vot sealt siis need valged selle oma suure jõukuse varanduse saavadki, nii et valgunud nagu sead, kuri nõid. Kaua sa juba maailmas ringi rändan, oled terve elu? Käeaugus edasi võtta, siis kõige esimene matk oli sealt Pootsis Tõstamaale häälik, siis oli ju koolisi, kes sedasi nagu suuremalt ütleme, viimsed 30 35 aastat. Aga kui seal nüüd esimestes akse reedi võitsid vede Pootsis Tõstamaa poole, et, et mis sinnapoole siis viis asja seal näha tahtsid. Ja tahaks, kedagi ei lähe, lihtsalt elasime Pootsi mõisa õues ning põudsi mõisa rentnikud olid siuksed, parajad noored poisid ning nemad sõitsid Kalessilasega tõstavale ning kargasid. Ahsoo kodav pärast pragada ei saa sealt see asi hunt, ma läksin ning räägiski või rääkisid. Ei Regis null pabulad ära kedagi teasmite get sajandas, no tead üldse, millal sai väga vähe metsa koduvarianti vähele imeharva disagesi korra nahad heeringa ühe korra mäleta, tema käest sai rohkem. Mis te arvate, millest tuleb kihtlase suur huumorimeel terav meelitsemis teha ja Neuscon palju esineb, aga ma ei tea, kas meri on ka selles süüdlane, viibi, olla inimeste iseloomud kujud number riigi kuidagi see merre elu kuidagi epideemia suudaks, kas võib-olla Uljasteks ja jaa hoolimatult võiks isegi õnnetusteleri Rotsivaks võib-olla niisuguseks esimese kasvatab muidugi see mereelu eriti vanemal ajal ta seda oli rohkem kui tänapäeval. Nii üks laulusalm, näiteks ütleb vana endine endine meremeestelaule, joon vanad vanad püksid maha, eks homme uued, sa. Ei ole sellest midagi, kuidas see asi läheb, nüüd võtke sõitmine humoorikalt. Aga kui sa olete ette palju maailmas ringi rändan, kindlasse olla, tuleb võib-olla mõni selline koht, meele, mis on kõige rohkem ka Kihnuga sarnane või kihnu moodi, mis meenutaks kiinud. Sisemises skulptuuris seisan arutu aru sisemises skulptuuris, selleks on natuke rohkem olema ikka kaanikesse, teistmoodi kaanekesi, teistmoodi tikub olema, kaugele lähed, seal olnud juba juba uut teistsugused ja kõik ja näiteks teisele poole nagu ekvaatoril lähed, seal isegi paistab teises pooles ikkagi meelde tuleb üks Austraalias, Phillip ei saa kasuke Kihnu suurune Soera oli umbes muidugi, kõik on teistmoodi, kõik on teistmoodi. No seal oli isegi pingviinid, tulid õhtul kanna peale ning neid sisse juhatamas käia, need pean enesest üldse väljagi läksid oma poegade juure ning seal sätti siis edasi. Meil sihukest looma pole. Te võite linde hullem taga ja ta oli sihukene nagu, nagu kull suurem kulm ilge Randes välja tuli. See oli niisugune tunne nagu suur kala oleks oma kahe jala peale müstoan ning hakkame merest välja tulema. Kas ainult siukest asja tahaks isegi näha, kuule, seal on sedasi, et seal on terve tribüün tehtud selle koha peal, kus nad tulevad ning siis täitsa raha eest näidatakse. Merest välja tuleb võimalusena teeni sihuksed, asjad on igal pool raha. Kas seadeid Ede valmistusi mõnest ta lähedaid, uurid mõnda Moad või, või võtad Kädevad koti selga ning minekut ning vaatorikusse jalad viivad? Koti selgel ning menetlus on küll, aga noh, üpris üheselt kui muud asja ei loegi, kui see, mis oleks nagu rändamisega seotud ja kui see niimoodi aastakümneid oled edasi lugeda, siis ühteteist ikka külge ka ja peale selle me ju väikest ise ametis Pärnu matkaklubis giidina ning siis vea inimesi võtta bussidega inimesi viime kusagil Euroopasse, kusjuures lähme sinna, kus mina ise kogenud ei ole. Nüüd juba hakkab sedasi, et läheb juba raskeks sedasi, et see oleks niisugust kohta enam Euroopas augu taha enamasti leevendades käinud, aga, aga ikkagi jah, näevitajatestile seda, mida me ise näinud. Aastakümnetega peaks kindlasti mõni sihuke lemmikkoht ka tulema, mis hinge jääb nikusse läheks ikka veel kümnesigordi taha koed tantsekaga olemas. Ei põle, ei põle, siukest kohta, ei põleseks kohta seepärast, et, et ikka iga kord on teistmoodi, niikui kolest on meeldinud, siis on see asi natuke ohtlik. Teinekord võib-olla ei meeldigi olemisele vanamees nagu öelda, kõige elusam armastus on see, mis kohe hakatuses nässu läinud. Sest et siis on kõik, kõik on niisugune kõige kõige ilusam, sest pärast olnud ikka nii nagu sedasi nagu on, lõpmatult ei ole ükski asi. Seal Ilmar, oled eurooplane, soolod, valge mees. Räägiks asjast ja sealt ilma lõpust ka oma jaoks. Repsid. Uus-meremaalased olid ju inimesi, eurooplased tulid sinna ja rüksuaar oli niisugune just seesama Soermas variailised Boer 1000 inimest tund ning näed, see ei tee seda sort ning eurooplaste, kes kuulsid, mida nad siis tegid, nad sõitsid selles varadele, nendel on need bioloogid, saavad üle ookeani mindud sellest poetanud küll selliseid paksoneesi mahu sissegi, aga selle issandale ujukele kõrbes ning ümber ta ei lähe ta optil hoopis teistmoodi tehakse poodiku, meil sõitsid sinna ning tegid pikniku, aga liha ju ligi ei võetas, sõid ühesõnaga, kohalikud inimesed. No ütle siis, niuksed tegid, eurooplased tegid liiga, tegid küll, aga nad ise omavahel olnud kanget küll, peale selle enamus inimesi, mis eurooplased, nädap neiule tapetud mitte püssiga, vaid haigusteni viinaga. Kui eurooplane või näiteks jaajaa päris Kihnust pärit ning siis veel eesti läädüliste ette kaugesse maasse, et kas nagu suhtutakse teistmoodi ka, et naastu ka ikka näha, et seal põle sealt riigist pärit, kus täpselt präägidki peal alati. Suhtutakse küll, aga seda võib öelda küll, et puur suhtumisest on ikka see niuke seisul ise oled inimesi, teised, enamasti kohe suvaste inimesed ning üks asi ka veel natuke jälle see kohalikke kombeid siis asi on selles, et sa võid teistele teistele haiget teha, seepärast näiteks niisugune sama asi, muhameedlased annad midagi vasaku käega, siis ei maksa imestada Lugazad sest muhameedlane pühib vasaku käega perset. Ent paberit ei olnud. Igal maal on oma muusika ju igas kohtes kaib oma muusikat, nihukest, muusikat või oled näiteks maga juurde, tulen. Heiki Hanso on tuua jah, nagu tuleks ette nagu kaks muusikat hiina muusika, Sülvi jäästisuseks marss, milleks neid hästi pidulikuks ja aga siis, mis on nende jaoks, on hästi, elusson, Faooride laul, auri laulunud, küllaltki saku Euroopa laulu moodi paelunud ja seda kuulnud seda kanalat. Täna laulab ju. Tauri Rahalaul kiride Kanadas on ikka maailmanimi. Et tuleb mõni kihnu lugu nagu kaudse meele või Hiidlastel olid ju oma tantsud poolest, see oli muidugi väljast laenatud, aga teine kuulelik oma pandud ning et tõeline rahvakunst, see on ju ikkagi seesama inimene, lihtsalt läheb, teeb ning ega nad siis nii hirmus keerulised Kobule, kui hea tahtmise juures ikka noh, ütleme nagu koolipoisi kolm miinusega, teed ikka selle asja ise kohe. Kas seal mõnesi Pillega mängijad või või üldse Kihnusi vanasti mängiti ette palju pilli, kas või lõõtsa tõmmata. Jah, piinlik öelda, mitte ühtegi raad, kas isa nagu ei, õpetas veid aastased sa mängijaks näiteks? Ei, isaliga seoket isa ei surus mitte kedagi peale, mis asja ta ise tahtis teha seda, võib-olla ta aitas, siis, aga, aga siis pidid ikka nii sedasi, et mõnda asja pealesurumise sihukestesse j. Aga siis on üks rahvapill, mul oleme katsumused, agaarion, parmupill, Kihnust, konnapill, kanna veel huvitav, miks kannab? Teeb umbes konnale taolist häält, võib-olla niisamuti nagu parmupill on ka sellepärast talle nimeks antud parmu taolistel. Oi kui pisike selle vestitaskusse rinnataskusse panna. Jah, võib küll. Täismetallist rauast teraskeeld. Oma isekonna pillijäljed hinges võti silma nede Uiereesi maailma teise otsa c5 teda jälle sinna, kus vesi põhjanaela ning suure vankri asemel on taevas lõunarist. Argentiina Tsiili, Peeerruu, Boliivia, Paraguay, Uruguay ja Brasiiliast veerand tundi sõitsi bussiga niimoodi läbi, et välja ei tont tulla sellest, et luba Poolas ja nõukogude aja inimene on plaanimajandus. Seekord läks ka nii täpselt, et mul oli kaks päeva, oli igaks juhuks Abu Loksa jaoks mõeldud, nii need kaks päeva Essigi Buenos Aireses lihtsalt aega parajaks. Kas said seda, mis sa sellest pikast reisist toetasid? Sai küll kõige rohkem kartsi, ikkagi seda, et kolm medalit oli juba üle kolme kilomeetri kõrgusel, et kuidas tervis sellele vastab, jääb sellepärast, et seal on ju õhku või Etti hapniku poole vähem kui mere ääres natuke väsinud nagu oli, aga muidu olles viga, kus kõrge käisid siis maailma kõige Pitkem mäeahelik Andid selle keskel alti plaano kõrgtasandik sihukest kohta annab maailmas nagu teist otsi. Et see oli ju natuke üle 1000 kilomeetri ekvaatorist ainult eemal ning mõnedes kohtades oli lumi maas ning see oli nende järgi suvine aeg Boliivias ning Peruus mäestiku üks ning Boliivia küll natuke nagu kõrgemal, aga suurt vahet pole, ma olen nüüd vaatasin kodu, kaheksa seitsmes maas kogu olnud sedasi, et peaaegu pooltes maailma modes ikkagi. Räägi, mis sa siis seal aegu nägid, pooleteist kuu jooksul nikkus käisid. Kas peale tulema lõunas, pärast õige nimi oleks tegelikult eesti keeles tuulemaa, sellepärast et seal on ikka maailma kõige tugevamad tuuled üldse, Gatworn jäi 100 kilomeeter eemale ning hullemat kohta ei pidanud, mere peal olemegi, kui seal on, seal on usu hajalinna, sinna sai siis lennukiga mindud. See on siis maailma kõige lõunapoolsem linn üldse teisel pool väina on siis üks sõjaväebaas veel, seal on nagu 1000 või 2000 inimest, aga, aga üldse lõuna pool, seal elab ju ainult umbes kihnu jagu inimesi kui teadlasi ning uurijaid sihukesi seal lõuna poolkeral on ju praegu ja, ja aeg, see, mis meid teil oli 12000 aastat taha, kui seal praegu sellise koha peal, kus Eestimaa on mõne koha pealt paari kilomeetri paksune jää, sellepärast seal on vähe inimesi. Mis asja siis seal Silme sel ajal pead, et kõik kohad jääd tõeliselt Antarktika tika vä? Mitte ainult mägesis jälle Tsiili ning Argentiina piiri peali kartarktikast oma paar 1000 kilomeetrit eemal, seal, kus mina käisin, seal jää saab otse järve ning siis see sein on 60 meetrit selles ja sealt saab siis tükke alla pärisse juurde minnes vaagi. Juuksed need kõige vägevamad kohad on, mis nagu nüüd meelde jäid. Tulema muidugi ise on juba see nimi juba ütleb ning seal ma nägi ju mitmet sorti ülgisi ning delfiine ning Vaavalasi ja, ja siis need linnud merelinnud natuke teistmoodi kui meil seal näiteks nagu see halvad Ross, kes ju tuleb randa ainult poegimise jaoks hirmsat suured tiivad, näiteks kolm, neli meetrit laiad pingviinid võiks edasi minna, et peaaegu katsunud juba see näe sihukest asja küll ei võta sa Eestist, eks ju, talv talveriietega, eks seal sai Suisse aga sealne sui tulema, sui on asuke kümmekond kraadi võsukel ja kui teil noh, ja seal tuli siis sügis nii ja nüüd tuli taha kohe Kelajate, nii et kahe kuuga sai siis kõik neli aastaaega ametlikult kad. Kõige hullem oli see, et orienteerumis võtab päike on põhja poolt kuidagimoodi Soa seal seda arvu, et päike on põhja pool, tee omale selgeks ja sellerit isegi viimsed päävelt Buenos Aireses. Ma vaatasin linna plaani Pealt, kui läksid välja, et kus pool on sellest, et läheb segamini need eestlased tikume kiitma kui suurt tegijat nagu raske, mitte lund ning siis, kui näed kuidasmoodi mõnes suhtes inimene elab. Koera siis kuule seal kiita teda, aga asja seal praegu selle all, siis mõtled, et mis sa siukest nägid, et mis eluks ajaks ikka meelde jääb. No ma räägiks praegu siukest pool poliitilist juttu on üks Boliivias sihuke maailma kõige kõrgemal asuv linn üle nelja kilomeetri kõrguselt Botosi ning seal on üks mägi, kust poest 100 aastat taha kohe üle poole maailma hõbedas, tuli sealt ühe koha pealt asi, hõbe on kogu maksma läinud kaheksa miljonit inimest ühe puuda, hõbeda saamiseks oli kaks laipa, see tähendab seda, et, et sealt kohalikud inimesed aeti lihtsalt sinna üles kõrgele mäes seal juba inimene õieti süüa ei taha. Kond hõre, siis mäe, siis on oma üle 40 kraadi kuum ja seal siis keskeltläbi, kui inimene pidas vasta paar kuud, see oli tugev inimene, kes poeg puhastab, see hõbe on nüüd otsas, aga ega seal on igasugust muud kraami seal siis ja firmad on juba ammu aega lõpetanud seal tootmise. Kaevurid ise on teinud omale artellid ja võtavad seal tika, edev, edev noh, ma käisin seal sisse, kaevurid on seal töös. Vaid sa käisid nagu ise kaevandus sisurlased nukke välja näeb. Ei, nojah, ikka uudishimu ka, ju seal ikka siuksed nagu ussi uuristused, see mägi on siis täiesti läbi uuristatud ja sisulised käigud. Palav ja 200 kilu rasket vagualleti, kolm meest lükkavad sedasi, lähevad sealt vagunetist, lüüakse suured kotid, lüüakse seal maaki tarviski, tõmmatakse selt vintsiga üles, mingit realiseerimist, rohkem põleta. Vaata, meil on see kokaiin, see on siis eurooplaste väljamõeldud, seal on koka ja see on sellise taime lehti närides, siis ei tunne nälga ning siis kannatad selle kõrgus paremini välja, nii et terve ajasid, muudkui närivad seda kokalehti. Omast vabast tahtest nimelt siis seal kaevandustesse. Pole teha kas suretses sama nälga võite või lähernik, teete tööd ning sa oled ikka ütlevad, et nüüd juba pidada, et juba üle 40 aasta kaevur vastu ka vanasti pidas ja oli kui paarkümmend aastat praegu pidi olema umbes 15000 kaevurit veel, kusjuures kaevur hakkab peale kümneaastasest 10 aastane, muidugi kaeva ise, aga ta tassib seal seda maaki ning ühesõnaga noh, abis. Aga kui sa ise seal ringi vaatasid ning tegelikult ju ajalugu tea taha, kui vaadates, et mis tunne siis omal tuli. No mis tunne veel 100 aastat taha kohe indiaanlasel kooliharidus üldse antas 200 aastat taha, kohe pisteti siukse lindiaalsel, kes lugema, õppis silmad peast välja, mis indiaanlane mas tahab lugeda, mis see ei kõlba mitte kusagile ning ega praegu seal on ja nii edasi, et enamus inimesi seda ka, aga jõukam rahvas on kõigiga valged, kuigi nüüd on isegi indiaanlase president neil, nii et see asi muutub, muutub, aga noh, see kõik võtab ju aega. Kes peale selle, see Boliivia on ju ainukene kant maailmas, kus miljonid inimesed elavad üle kolme kilomeetri kõrguse kusagil mujal nagu Tiibet ja selleni oma kõrge või kõrgem, aga seal on palju vähem inimesi, aga seal see suur osa rahvast just seal kõrgel mägedes. Aga Okesse Boliivia loodus, loomad ning lennud, seal anded kas ka mõnda huvitavat, nagu sinna jäi? Teistmoodi Boliivia kantalti plaanose tähendabki kõrgtasandik Tiibeti järgi kõige suurem, kõige kõrgemal asuv ala, kõrgemad kohad on umbes 5000 pealt, kõige madalam koht on seal siis 3600 sama kõrgel kui Austria kõige kõrgem tipp, aga Austria on Euroopa kõige mägisel maal, seal on järv. Seal on kolm korda suurem kui peitsi seal sõitvad laevad Pealt, seal elatakse ümberringi päris tihedalt ja kõik elu käib seal ümberringi ning seal on siis oli selline soe, umbes kihnu suurune saart, kus on ainult rajad, tähendab mingisugust aututega ratastega saagi kasutada ainult asi, mis saab liiku peale inimese on ees ja see ka sisse toodud. Kõik lood. Emmeukese kultuuriline poel siis seal kohanud Boliivias rahvariidekangasse või rahva seelikut või. Keskealised ja vanad naised on kõik rahvariides ja see on siis seoket perse peabki suur olema siis alla laetusega, puhevil, alusseelik soosis pitsidega ja niisugune see paistab siis välja ja, ja siis kõige imelikum on see talvel on siis niisugune sõna otseses mõttes 200 aastat taha või nagu Euroopas olidaami, kübar, laene ise on kõige tavalisem kübar on siis nii uhket lilledega ja niuke uhked daamid, lubage, Meitel Kihnu Sand ju kört näiteks villasest lõngast tehtud, et mis materjalist või, või mis värvegi need rahvariided on? Ja nendel on väga hea villal paga on üks sihuke imelik loom, lamba ja kaameli vahepealne, pika kaelaga, umbes natukene lambast suurem sellest muuseas käsitsi ketravad ja mitte kedravaid ketrab varrega. Missugused need värvid sisenenud, näevad, et siukseid eredad, kirkad või tagasihoidlikud? Küllaltki kirkad värvid, kus nad seda, seda ja seda öelda, mõni asi on siis kole valge, tähendab, noh, seesama see kõige tavalisem lääne, ta teeb seal seda musta tööd ja need sisse alusseelik on pitsiga ja, ja siis no erevalge ja nagu natukene nagu naljanumber minu jaoks. Kihnu kört on palju kirikuid. Kas mehed ka rahvariide kanduda? Kõige asi, mis kogu maailmas paistab silma, on see, et rahvariidesse esimesena kaob ära jala Kihnus või, või Peruus või ükskõik kus koha peal, jalanõu on kõigepealt kad ja see on poest ostetud, aga siis mesed väga tihti kandsid, on selline neljakandiline, Kihnus olid suurrätikud aga sellel suurrätikule keskele ja see pea läheb läbi taasise nagu rohkem teki moodi, sihuke nagu paksem või niisugune veel ja siis keskel on auk, Pançox kutsutakse ja seda kandvad mehed ka väga tihti ja siis üks asi veel naistel naistel on suur rätik, mille siis kantakse siis tite ja söömist ja igasugust, et asja, see on see praktiliselt ainukene asi, millega ta veab vangerdusi sihukest asja. Et siis tugevad käed naistel ka? Mind huvitab otseselt, mis sama külvega kuulsid okaste muusikat lastas. Mitte ainult Eestis seda ei tunta, eriti paaniflööti, see tähendab seda, et ütleme, pilliroo erineva pikkusega siukseid viled on Kovo pandud üheks tükiks ja vot see on üks mass muusikariist. Mädaks rääki praegu tantsimisest, no räägi, tantsimisest tantsiti nagu ma asjast aru sain, kihluse tants, tükk aega vaatas, et nõuka sisse pruut tunneb nihukese peigmees olnud, sellepärast et tissi järgi nagu sai aru, sellepärast et selle peigmehe riided oli meie järgi naisterahvariided, kui üldse võimalik on pikk seelik ning kübaralil veel ilusas tilkasid siin silme ots sees nagu põld sellest peaaegu nähagi sääset naene, mis naela ainuke asi tissid puudusid. No see oli ühe konkreetse rahvakillu konkreetne tants, et see peigmees oli minu jaoks oli rohkem naisterahvas kui pruut. Kõik selle nose riidevärgiga ja siis tants ise oli ka sihuke natuke nagu eputav ja peenutsev ja niukene hoias ta tüdrikule nagu rohkem sündinud poisile. Kui nüüd Boliivias Tedegu minna, kus sa järgmise sellise suurema ning huvitavama koha peale Leaksid? No teine oli suur koht oli Peruu muuseas vanasti Boliivia nimi oli ülemile Peruu, nii et ta nagu kõrgem osa loodus on küllaltki, mõnes suhtes on ühtemoodi, aga mõnes suhtes on teistmoodi, teed olid ju sellised näiteks ühte 400 kilomeetrist teed bussiga sai sõita, hakkasime vara õhtul peale ning varaõhtul saime sõidetud Peruu ajalooliselt soli inkari eskus. Aga inka riik oli kõige suurem ja kõige võimsam indiaani riik üldse. Selles mõttes on see teistmoodi. Et vot see on kasega ainukene kant maailmas, kus kultuurikeskus on kõrgel mägedes, muidu on ikka võrdne Mäedunud kultuuriäärealad, aga seal oli just kultuurikeskusega Praeguseni enam-vähem välja vähemalt indiaanikultuur, seal on ikka kaks suurt indiaani rahvas, mis on ikka kuskil kümmekond miljonit inimest ja siis selle titi kaka järve juurest hakkasid nad peale. See oli väga imelik riik, kõigepealt taolid, peaaegu kommunistlik, kõik inimesed pidid tegema tööd, kui sa olid viletsat muud tööd teha ei saanud, siis oli sul täinorm. Mis asi, täi norm, see tähendab, pidid täisid korjama sellest, et ükski inimene ilma tööta olla issand jumala, ühtegi tõest tõelist vahest ka ei olnud. Kui kusagil läks vili ikaldus, siis toodi teisest kohast, olid suured aidad olnud olemas sotsialistlik või kommunistlik riik oli muidugi Inkale ainukene, kes ei saanud seadust rikkuda, sest tema sõna oligi seadus vastavalt sellele vangimaju ei oles, siis võttis arvata, mis oli karistus, karistus oli kaks karistust kas aeti maalt välja või Lüdima. Kole jääd variandid küll ju, kas siukse koha peal rännates nagu hirmu ei tule peale? Minul proua on ütelnud, et minul puuduvad ohutunne, aga ta mõtleb valesti. Kas Peruu siis näiteks Boliivia ka kultuuri poolest rahvariiete kandmise poolest on nagu sarnane või olnud ikka mõni, kui erinevus? Rattaturist ju läheb ühe korra ja praktiliselt juhuslikult, mis ta näeb ja siis hakkad üldistama, aga üldiselt võib öelda, et, et ikkagi üks kultuuriruum sellepärast et need eurooplased tulid, need olid hispaanlased mõlemas riigis, tähendab, Peruu oli nagu peamine koht, kus eurooplased olid, aga Boliivia oli lihtsalt ülemine peru, noh isegi nimi oli olnud ja indiaanlastel samuti seal on need kaks uut rahvast, kes. Ja nemad on siis niimoodi, et Peruus on küll ketsuvaid rohkem Boliivias Aimaraasid rohkem, aga mõlemad ei ole sedasi, et piire ning rahvas ei lähe. Ja kogu seesama titi takkajärgi on pooleks jagatud siis vatiga ka peal on üks pisike rahvas, niuke kihnu suurune rahvas, üks väga imelik rahvas, miks imelik, kui teised lähevad kusagile elama, siis nemad tegid omale elamise koha seal tittilaga järves on suur madalala, suured kõrkija puhmad nendest teinud omale Sord ühe Saaremaa mõõt seas oli natuke üle 100 meetri pikk ja siis keskel oli siis selline nagu auke ei saanudki hästi aru, oli siis Beltikuks mõeldud selleks siis ning siis need ja, ja kõik, kõik on kõrgetest tehtud, siis need mõned puud need siis kaldalt muidugi toovad, paadid on ka kõrgetest Soerong paar-kolmkümmend järve keskele või? Nad ei ole väga järje keskel, aga no ütleme üks kuni 10 rannast. Minul tekib otse selline mõte, et, et kui vesi, sisend sügev, et kuidas see Soelisena tekkida Kõrkjas ju, ega see lähe põhja, suured hoovad laiud muidugi pisikeses sadakond meeter, aga nüüd on seal mitukümmend tükki ning, ning iga seal räägitaks kusagil 300. inimesest, noh, nagu Kihnuga võrreldav. Oled keset järve kõrkeste saare peal ehk siis kogu aeg. Pulbitsev err muutudega naisetega taga uusi liike, neid pannakse peale, mis tunne siis jalgupidi sihukse Saaremäe lastrand, no nagu soojus kõigub, nemad ise, rahunik tahtvat seks jagabli elada, meeldib, inimesed on eluga enam-vähem igas pool harjunud ning enamasti see ju vaadata, et oi, kuidas tema elab, eelarvest on selles, et kui teda tahetakse sealt viia see nii-öelda meie mõistes raam elu peale, siis esimesel võimalusel. Aga kas nendel näiteks seal saare peal, siis on ka oma sihuke kultuur, et näiteks rahvariide või miskit kandvat seal. Seda loetakse täitsa eraldi rahvaks ei ole need, kes Kaimoraal täiesti eraldi rahvas on selles öeldud, et, et selline rahvas, kes ei tahtnud alla anda, aga maa peal pidin maksu maksma ja nüüd valitsejatele ning seal järve peal said elada nii nagu tahtsid. Kui nüüd Ede kohe nagu liiku, et mis seal siuksed, suuremad linnad või kohad rikkuse käisid. Üks oli miljonil are culpa ja sealt ma siis käsi vaatamas suuri Condorisi seal olnud Eesti suur kanjon, maailma kõige sügavam oleme Ameerikas on kõige suurem, aga seal on kõige sügavam üle kolme kilomeetri sügav ja sealsed tõusvad õhuvooludes siis need kotkad, sealsed kontorid, need siis hõljuvad ja seda käivad sellesse spetsiaalselt vaatama, sellise koha peal aga siis ma käsi siis, kus kohas, kus kohas siis see tähendab naba ja nüüd siis indiaanlaste maailma naba umbes samasugune, nagu kreekas oli, vanasti oli seal üks, üks kivi on, kus koha peal, ega jumalad kavalastena targad, põlenud ja Zeus tahtis teada, kas ikka on õige, et see kivi on maailma keskel ning saatis siis kotkad kahele poole. Kotkad jõudsite täpselt ühe aega taha, tähendab, oli maailma keskelt nii indiaanlaste, selline naba on siis Cuzco, kuna need mäed värisevad päris tihti ning nemad mõistad niisugust müülime teha, mis maavärisemise kogu võlgu ühe kivina luges, jää 12 serv 12 serva ja siis mõelda seda, et see on kivi ja inimeste poolt tehtud õigeid tööriistu põle ja need servad on tehtud täpselt järgmine kivi on seal vahel sinna vahele mitte midagi pista, nagu maavärin und Vaab uuesti taha, kohe nii kudamoodi siukest asja küll nii täpselt tehti. No see 12 olin maksimaalaga kuus, seitse nurka, erinevad nurgad, pildi peal saab sellest eriti aru, kirjeldus ütleb kuni paarsada tonni olnudki ühe kivi raskus, jääme usu sellepärast, et kui kivi olnud ikka minust ikka kõrgem siis toidukaalukam. Ning siis seda nikerdanud seal kaks. Nurgad, niisiis järgmised kividelt nikerdatud täpselt Kogole ja müür on siis korralik müür. Aga mis asja ta selle maavärina teeb või? Läheb nagu enam-vähem laiali saabusse taha või selles, et kui ma olen läbi terve, jälle seina peale vaadates, ei saa üldse aru, et, et see peaks vastu pidama rohkem. Hullem veel seepärast, et muidu on ju kõik ilusasti kantis ning see peaks nagu palju paremini seisma. Aga läheks Ede kohe nüüd veel siukse mõne huvitavama koha peale, kus sa veel rändasid, et mis nagu hästi meeles oli jäänud. Oletagem, et see kõige huvitavam koht Lõuna-Ameerikas polegi huvitavamat kohta, kui matsu kõigepealt ei teatagi, mis asi see õieti on, see on juba täiesti Sungli servez, kus see mäestik, kus inimesed elavad, lõpeb ainult üks pisike rada, läks sinna juure, jõgi teeb siukse Jääru ning see on siis pool kilomeeter siis üleval, siis ei jää sinna mäe otsa on lõigatud niisugune linn tehtud siukseid terrassid järjest muudkui lähevad, terrassid, terrassid ning siis Lensuks täiesti teistmoodi. Siis kõige imelikum on see, et, et seal on hauad lahti kaevatud ning peaaegu kõik on naised. Mehi peaaegu ei oleks, seda peab lihtsalt nägema mägesi, isegi teise mäe otsas teda vaatamas nagu kaugelt näha. No muidugi, seal on kõik olemas, elumajad olemas ning seal on siin olemas ning seal on templid ja kõik on olemas, aga kõik on natuke teistmoodi ja imelik ühesõnaga olnud lihtsalt imelik. Aga muidugi asi on kana hulluks läinud, et et nüüd juba lubathakatalist turistide piirama sellest, et kui ka üle 10000 rahvas tahab sinna tulla, kusjuures üks ainukene raudtee sinna viib või siis jalgrada mööda muud muud ei saagi sinna ligi. Ühesõnaga, mis liig, see liig, umbes 10000 seal ei lähe ka vanast majadunud kividest katus ei ole sellest katuses, olin õlgkatused, praegu neid juba olete siis Eino, need kaovad. Sa räägid ikka, et aasturi sadu aasta taha kohe, et elati seal nagu olid, ainult naised elasid matšibitsus, aga praegus ka inimesed elavad seal või, või täitsa tühi. Tähendab siis, kui ta 150 aastat taha, kui üldse avastati, ta üldse olemas on, siis oli seal selle vanalinna kohtades oli kaks talusõnaga, kaks indiaanlaste peret elas seal, niisiis oli kõik ümberringi oli džungel ning sinnapealsest nagu ligi. Et see nagu rohkem niisugune turismiobjekt praegu puhas värk, et siis nagu džungli keskel oleks nagu üks lennake ehitatud. Aitäh Sungel oleks nagu mets, aga see on, ma ei tea, mets ruudus, ega seal puhtas dzunglis sa lihtsalt ei liigu, kui sul ei ole mats, etet või siukest suurt nuga peos, et raiud omale teed. Nii tihe. Kas siis keegi eestvedajad alati teitega juures? Ei, ei sealjuures keelest me nagunii arusaam, mis ma selle eestlane sellele tee ja kvartimastamaisega lugeda. Sa tõid mole siia stuudio ka erinev asi plaata, räägi natuke sellest muusikast, et miks just need? No ühe plaadi võtsin muidugi nime järgi ikkagi ima Sumak maailmanimi ja ta on siis ise Indiaanlanna, tema hakkab passiga peale ja siis kõige kõrgema küljega lõpetab sihukese häältele kelleltki teiselt, ta laulab ikkagi neid neid oma indiaanlaste laule ning siis nende loodushääli ja ja Eestis käis ka omal ajal, nõukogude ajal nõukogude ajal oli siis ikkagi kui Nadal indiaanlane, noh siis tuli see poliitiline nüanss tuli juurde, sellepärast ta sai nagu siia tulla. Kui sa nüüd lõpuks kodo taha kolled ning satsi kevadises Pärnus olla, et kas on, nüüd jääb tunne, et enam tükk aega reisi peale minna ei viisiks. Nägede kohta öeldakse, et ühest mäest saab olla parama ainult teene. Mägi ühest reisist saab olla paremalt teine reis. Sa oled nagu tuntud selle poole pealt, et oled Theodor Saare poeg, mis su isa arvaktsio reisimise kohta, et sa kogu aeg oma kodukohast rändajad, et kas temale meeldiks või käsiks, see oli ka kihnu minna ning oma vanaduspõlve seal rahulikult elada ning killud nauti. Jah, ja vaata, see on niisugune ööbises, mis kõigepealt vana oli kole vaikne siuksed asjad, Roosta naljalt oma arvamust peale ei surus, aga ma arva, et, et kõige hullem see asi veidi jutus, isegi kui võtaks sõna ei hulluks. Et me oleme koguhoidlikult ju elanud sugupõlvede kaupa, aga see, see ei tähenda seda, et et inimene peab nüüd oma kirstu 500 kroonist moderdama hakkama, kõrsi peal maha materdada oma raha, ega Tarzan põleni arvates hulkumine igatahes minule omale ikkagi midagi annab ja ega ta ise üles jugo tervaaginglusmite pooleldi sundkorras küll vahepeal lubatas Kiiu, Kihnus tal elada, aga nii kui inimene elus edasi läheb, ise ei häbene oma elu ning päris loll Vabõlasest loll võib uhkustada oma eluga ka siis, kui põlevkivinägu kustuda, aga vaimne värk on ikka tähtsam. Nende sõnadega, meie siitpoolt siis ka lõpetame ning loodame, et saad ikka kõik oma tiigid veel nii maad läbi, käive, kus aga minna veel tahad, niipalju kui aga juvad. Ilmar Saarega ajas juttu Marju Vesik saates kõlasid katkendid Mark Soosaare 40 aastat tagasi tehtud intervjuust Ilmar Saare isa, tuntud Kihnu kultuuriloolase ja keelemehe Theodor Saarega.