Algab ülekuulamine, ülekuulajad Urmas Vaino ja Reimo Sildvee tänane üle kuulab toone elukunstnik, kelle loominguline kapatsiteet on v sahmakas eesti kunstiavalikkuse vihast tulikuumadele kerisekividele. Kas nahk põles skulptuuripilastaja või maha magatud geenius? Ingel või saatan? Seda näitab tänane ülekuulamine. Ülekuulamine alustab tänane üle kuulatavam Tauno Kangro. Ma pean ilmselt kohe kõigepealt selle ülekuulamisalustuseks ära ütlema, et ma ei ole teie kunsti austaja ja selles mõttes mulle teie looming otseselt ei meeldi. Aga teisest küljest mulle ei meeldi ka näiteks Andy Warholi looming. Selles mõttes ma käisin küll näitust vaatamas, aga mulle see ei meeldi ja mind tappa külmaks ning vastupidi. Ma arvan, et ka näiteks pois ei olnud tegelikult selline geenius nii nagu tema kohta arvati. Mees eks ju, kes ütles, et iga inimene on kunstnik ja ma arvan, et see on nagu üdini vale? Selles mõttes on kunst. Kas kunsti osaseks kas meeldib või ei meeldi, ilus või kole, see vist ei ole, eks ju. Põhiküsimus otsad on minuga nõus. Täpselt nii palju kui kunstnikke on no õnneks erinevaid kunsti, suhtumisi, arvamusi ja maitseid, eks ole, ja ja üks tõeline kunstiteos ei saa mitte kunagi kõigile meeldida. Ma olen täiesti kindlalt ja olen seda ennem ka öelnud, et kindlat, ükski kunstiteos ei saa meeldida kõigile selle ainult Stalini kuju teatud reziimi, Alex. Et siin pole midagi teha ja, ja see on väga hea, see on esimene küsimus, et see üldse kunst on, on sellega täidetud. Aitäh sulle, et selles mõttes jätame nagu selle, eksju, kus inimesed nagu karjuvad, kas meeldib või ei meeldi, on see ilusa kola, jätame? Absoluutselt, jätame selle nagu pööbli lärmata ja meie tänane ja selle üle ei otsusta. Pööbli pööbli üle me ka otsustan, mina, mina leian, et inimesed on fantastiliselt head ja eriti Eestis ja, ja nendele nendele on põhjust teha, on vaeva näha ja, ja, ja. Aga ometi, eks inimesed nii-öelda jagunevad nagu teravalt nagu 200 ühed, kellele meeldib teisele, kellele ei meeldi, see on väga positiivne. Ühes liige, hullem, kallis, kallis kolleeg. Kõige hullem on see, kui inimesed on ükskõiksed, see on kõige hullem, siis on nii, et siis peaks inimene mõtlema, kui tema looming mitte kedagi ei huvita, jätab täiesti külmaks. Sellisel juhul inimene peaks kindlasti mõtlema eriala vahetamise peale. Aitäh. Aga ühes asjas mulle tundub, et on, on teie kolleegid härra Kangro ometi ühel meelel või ütleme niimoodi, et nad nagu head teie kolleegid ei tõtta nii-öelda kee. Kindlasti mitte, vaidlen siiralt vastu, tehakse teravat ülikonda, kuid skulptorite ja minu kolleegidele ja tahan öelda, miks sest need kõik normaalsed inimesed, kes teevad oma tööd ja teevad väga hästi seda ja olen paljude paljude ütlejatega nõus, et et Eestis on väga head skulptorid, jana teod, väga head tööd ja ja neil ei ole probleeme nii-öelda probleeme, mis tekivad kõrtsilaua taga probleeme sellega, et ei ole kaua tööd teinud probleeme sellega, et keegi ei tunnusta. Keegi ei pane tähele, neid probleeme ei ole paljudel väga paljudel ja need vähesed, kes, kes teevad häält, need on igal erialal olemas ja ma ei viitsi sellest enam eriti rääkida ja mul ei ole põhjust ennast õigustada, sest töö räägib enda eest. Palun minge vaatama ja otsustage, siis. Kuulan, kuulan oma kalli kunsti. Kunsti kolleege. Ja nad ütlevad, olen küll näinud, aga ma arvan, et mulle ei meeldi. Vaat see on jura, vaat see näitab, et inimene üldse enam ei adu, millest on jutt, eks ole, moega, soovitan kõigil vaatamine. Kas need, kes süüdistavad, on lihtsalt kadedad teeme selle asja kuidagi selge. Et üks jah, punkt kaks, neil on identiteediprobleemid hirmul kolm. Ma ei saa neid kõiki aidata. Olete proovinud? Kindlasti olen proovinud, soovitanud alkoholiga. Just selles mõttes Juske ei ole adekvaatne kritiseerija kas või nii-öelda eiei kooliga probleemid ei. Kindlasti kindlasti kindlasti, eks ole, et au ja kiitus tema arstidele, eks ole. Et ma arvan, et uskega ülasiin hetkel midagi tegemist ja nende, et siin on, ma arvasin küll mõnda paariteist nime, eks ole, nii et selles mõttes ei oska, nimi tuli üllatusena, praegult, aga. Siin kambris on inimesed käinud, kes on kurtnud, et, et Liina, need teeb liiga eesti sellisele heale kunstimaitsele, et teeb liiga palju tööd või milles, milles minu see kuritegu või süü seisneb, liiga lihtsa kujused, öeldi, ütleme abstraheeritud hõivad. Mulle meeldib seda, ma võtan. Kui te lubate, võtan komplimendina sellepärast, et kindlasti sellepärast, et tõesti jah, ju ma siis olen selline lihtsameelne Raivo graniiti. Kusjuures muuseas tuletan meelde, et see on meeskonnatöö, ka need mõlemad mitmed graniitskulptuurid, millest loomulikult me tänada juttu ei tee, mida teie ei tea, eks ole. Ja siin nimetama ei pea siis ka neid on tehtud ühte 12 kuudeteist 10 kuud, eks ole järjest ja mitme mehe töö, see tähendab seda, et kui mina olen seal mingi tund või kaks raiunud päevas, siis teine mees on ainult kaheksa või 10 tundi, eks ole. Ja, ja Jason fantastiliste inimeste abil tehtud ja, ja ma olen tohutut tänulik nende peale ja ja siin on tohutu maht mida, mida lihtsalt tavalised inimesed. Sa ei adu, kui ta kokku ei puutu konkreetselt, eks ole. Kas keegi on see, kes juhib nii-öelda seda teie sellist mastalisust või kes on nii-öelda keda te teate, kes on Tauno Kangro kellega, nagu selles mõttes ei ole ka ühel pool teed nagu midagi väga palju teha, sellepärast et rääkimata sellest, et seal öelda tere, eks ju, vaid seal hakkab nagu pikne mürisema ja välkuma ja paukuma kohe, eks. Kas on keegi selline, keda te teate, kes kogu seda asja nii-öelda teie vastu selja taga susib? See on väga küsimus. Mulle meeldib rääkida positiivsetest asjadest, eks ole. Aga. Ja mind nagu rõõmustavad need asjad, millega teie nagu heas mõttes hakkama saate näiteks siin või mida, mida, mida ilusat ilma ära tehakse ja ja ma arvan, ka tulevikus otsustatakse nii minu elu õigustuse või elu mõtte üle selle üle, kas, kas need kujud olid head või halvad, eks ole, mingi 50 või 100 aasta pärast, aga see selleks kui niuke küsimus on siis loomulikult Mu enda kalli kunstnike liidu presidendi ülesastumised on ääretult solvavad olnud ja mõeldes, et tema on ikkagi ametnik ja selle ta peaks seisma ka minu kui kunstnike liidu liikme heaolu ja turvatunde eest, eks ole. Siis seda ta küll ei tee, eks ole. Ta on olnud noh, pehmelt öeldes lihtsalt ebaeetiline ja ja käitunud näruselt, eks, aga see jääb tema südametunnistusele ja, ja mina mitte iialgi lasku tema kunsti kritiseerimise tasemele. Nii et seda minut palju nõutud, eks ole. Ma arvan nii, et see on tema probleem. Teiega seoses on, on inimesed rääkinud ka sellest, et, et kunstnikke on ju võim ja raha nagu alati, patrullid patroneerivad, eks ole, ajaloos. Ojaa räägi kohe vahele, ütleme ausalt, et et olen absoluutselt teinud eluaeg ja jään ka tegema, mitte poliitpoliitilisi tuure, ka need need kujud, mida meie nimetaja, need kujud, mida te näinud ei ole, need, kui on mittepoliitilised, eks ole. Ja nii edasi ja nii edasi, et ja see on ka selge igalühel, kes neid vaatama lähevad. Nad räägivad just nimelt vastupidi. Selle saate stiilile räägivad üksteisest hoolimisest, räägivad. Me ei räägi siin ka suurest armastusest kunsti vastu ja me tahamegi tegelikult teada saada, mis, mis, mis ilmas tegelikult toimub, sellepärast see ülekuulamine siin täna. Kui just mõtlesin, mõtlesin järele ja mulle meenus maailma kõige kuulsam, võib-olla kunsti patroneerimise lugu, eks ju, kus kohas kus kohas meeditšid, töid Euroopale, eks ju, Leonardo da Vinci tõid Michelangelo eks ju, botitšelli ja nii edasi. Väga õige äärida. Miks miks niimoodi näib, et Tallinna sisuliselt valitseja ja see ei ole üldse halvasti öeldud, ehkki see võib kõlada natukene halvasti, eks ju. Vürst Savisaar on nii-öelda võtnud enda õukond ainult ühe kunstniku. See on kindlasti vale, tal on kindlasti mitmeid tegijaid, on palju linna disainereid, on linna linnapea, kunstnikud on tehtud fantastiline haljasala. Aga kindlasti vaatab ta pakkumiste pead. Vaatab ta pakkumiste pealt, pakkujaid ju ei ole. Kus on pakkujad, ei ole. Noh, pakkuge häid ideid, kodanikualgatus nii-öelda kui see tänane asi tituleerib kodanikualgatuseks, mõtlen, ja väga õige tõesti, see oli kodanikualgatus täpselt nii, nagu kunagi aastakümneid tagasi oli või 10 kümmekond aastat tagasi oli see kalevipoeg, eks, aga selleni ma ei taha praegult jõuda. See oli kodanikualgatus, ma käisin välja need ideed, miks ei võiks panna niukesi asju, kui on nii vahva traditsioon, kõik kevade vastuvõtmine, suudlemise võistlused nii edasi panna hetk enne suudlust, hetk pärast suudlust skulptuurid üles ja ja täpselt samamoodi on võimalus minu kolleegidel teistel kolleegidel kõigil teha kodanikualgatuse korras pakkuda tahab siiralt vaat et sinna näe, aga ole mees ja pakkus välja, eks ole, riskid ei valmis, keegi ei keela ja, ja tõesti, ja kiidan siin kohapeal Marek Jürgensoni sellist noort energilist meest kes on hetkel kesklinnaosavalitsuse juhataja, kes oli nõus selle kodanikualgatuse selle kirja peale tulema kohale ja ja vaatas üle ja ütles, et talle meeldivad. Jah, olen käinud spetsiaalset Moskvas vaatamas ja rahuldavas oma arvamust ei ole õige sõna, jäite rahule, ei jäänud rahule, aga tean, et mul on oma arvamus. Nii, mis arvamus on? Arvamus on see, et vene kultuuriregioonis juudi soost grusiin on vale nähtus. Tan fantastiline portratist, aga Ta ta keerab nii-öelda vindi üle ja tema probleem on selles, et ta, ta ei saa kontekstist. No ja, ja olen täiesti nõus kolleegidega, kes ütlevad, et tema asjad on, on vale vale nurga all, aga näiteks tema muuseum vaid, mis on hästi palju, eks ole, tohutut kvartalid Moskvas võtavad tema muuseumid enda alla. Seal on väga fantastilised tööd on näiteks juudi rahvusest rabide suhtes kergelt humoorika graafilised lehed ja hästi suured pronksskulptuurid, mis on tõeliselt põnevad ja väga hea, väga hea, tundega erksusega tehtud ja nii edasi ja nii edasi, aga samas on näiteks pluss kovi. Noh teate. Patriot, eks ole, vabandust väljenduse eest. Jah, üks linnapea, kes mängib samal ajal jalgpalli ühe jalaga ja teise, väga mängib, mängib tennist, eks ole, liibuvates sortides vormikas, nagu ta on. Üks kolmele kuju, eks ole, noh, see on ikka uskumatu, see on, see on ikka nii. Nii šokeeriv, meie mõistes. Seda paralleeli sele paralleeli kärsahaisu ei tunnelus kohtlaseleteeli Kangro Savisaar. Ära ära kindlasti seda ütle ja, ja pipart sulle keelele. Ja ütlen sulle ausalt, et kindlasti ei tunne, olen, olen kindlasti eestlane ja, ja, ja ei ole vales kontekstis, et et kui minu juuksed lehvivad tuules, siis sedasama kontekst, eks ole, samas samas kunstiruumis, kui on ka Jüri Arrak, eks ole, nii et nii et noh, selles mõttes on võrdlus kohatu. Väljavõte toimikust kogutud materjalid meeste portaali meesee EU külastajad valisid aprillis 2007 toimunud hääletusel Eesti populaarsemateks kunstnikeks Navitrolla, Jüri Arraku ja Epp-Maria kokamäe. Kujur Tauno Kangro jäi Aapo Puki ja Lauraga vahel üheksandale kohale. Tauno Kangro seltskonnas olete te narrkuningas või Müürilill, no saate aru, narr on see, kes tuleb kohale, kõik hakkavad kohe tema naerma või tema naljadele naerma. Kuningas on see, kelle ees kõik kummardavad. Ja mööblil on see, kes salaja hiilib kohale ja keegi ei panegi tähele, ta kohal on ja ja hiljem hiilib välja ka, nii et teda näha ei ole. Mul ei ole kunagi olnud ühtegi probleemi ühegi kolme kolmest pakutud versiooni robustse versiooni alla ma ei mahu. Ma kardan. Aga mis sa ausalt, mul ei ole probleem olnud seltskonnas hakkama saamisega. Ma ei pea tõestama, kes ma olen, ma loomulikult kindlasti Euroopas on kergem, eks ole, seal ei pea tõestama, et skulptuure maja või või ei ole vaja, aga, aga Eestis ma ei näe ka küsimust ja ja, ja kindlasti on neid kolm, kolm kriteeriumit. Eriti robustsed variandid, klišeed ei sobi mina, kes siis viiking? Te näete välja lähemalt teie kohta öeldakse, et ahah, see on see, see viigini kostüümis mees. Punkt üks. Mul ei ole see kostüüm, kes on selles, et see on loomulikult eelarenenud aastaid tagasi, kui vastasin tollasesse kunstiinstituuti. Lihtsalt praktilistel kaalutlustel ma kandsin hallide hallide meeste amet, son, linane särk. Ja, ja see ei olnud eriti praktiline, sellepärast et ta teadupärast kiiresti läheb mustaks ja, ja kui teda pesto õudus pärast seda vaja triikida ja seda ma teha loomulikult ei taha ja ma ei usu, et ka et ka teie eriti oleksite mihklit siin triikima. Ja, ja seal sealt tulenes otsekohe see, et, et tuli see särk teha nahast, eks ole. See on normaalne ja ütlen ausalt, see ei ole mul üksiksärk, see on, mul on viis mingi seitse tükki, ma arvan kodus üks on paksem, teine õhem noh, nagu igal teisel mingeid muid riideesemeid, nii et, et minu jaoks on see täiesti normaalne igapäevane töö, tööriietus tööl, kodus, puhkehetkel ütleme nii, ma olen sellega ära harjunud ja sa võid, tekkis see idee, see mõte, et meeste särgist täpselt see vabandama miks tuli särk, Halliste meeste särk tuli sellest. Ma olen Eesti patrioot sõna otseses mõttes ja. Ma ei hõiska sellest, aga ma arvan, et igaüks meist käies linnatänaval see, kuidas ta välja näeb, see on, see on noh, see on sõnum, eks ole, teistele kuidas ta tahab, et välja teised, või noh, ma ei arva, et teised peaksid samamoodi välja nägema. Aga see, mida ma pean õigeks pühaks või või noh, nagu väärtustav, ütleme nii, et väärtustab see on see kuidas ma välja näen. Aga mis on see sõnum, mida siis Tauno Kangro käies mööda Tallinna tänavaid käis mööda Eestit ringi käies ka välismaal, kus ta ennast ei pea, mis see sõnum on, mida annab edasi? Ma arvan, et ma olen oma maha kodumaa patrioot ja, ja ma väärtustan seda kohta, kus ma elan ja oma selle väljanägemise kaudu ma arvan, et et minu jaoks on kõige parem õigem ja parem ongi välja näha täpselt nii nagu on aasta kümneid, võib-olla sadu, eks ole, võib-olla tuhandeid ennem välja nähtud. Ja, ja sealt on tuletatud ka minu loogiliselt tuletatud minu niisugune riietus ja ja kuna ma ennast selles väga hästi tunnen, siis on see minu loomulik, mitte mingisugune šõu või kostüüm, eks ole. Minu jaoks ei toimu kuskil karneval vaid, vaid ma arvan, et, et, et lihtsalt nii õudselt hea mugav riietuda. Ma tahan selle sõnumiga öelda lihtsalt seda, et et inimesed võiks natuke rohkem mitte olla tavalised, ei ole olemas tavalist inimest, ei ole olemas keskmist inimest, vaatan sulle, tohib siin öelda, aitäh? Vaatan sulle otsa, ma näen, et sa ei ole tavaline inimene, vaatan kolleegile otsa, ta ei ole tavaline Dillon oma isikupära, teil on oma šarm, eks ole. Aga olge siis mehed väljend, aga seda te näete välja nagu kaks halli tüüpi kuskilt Kesk-Euroopast, eks ole. Ärge pahandage, ärge solvuge minu peale, aga, aga teil ei ole isikupära modele otsa vaatan, eks sorry. Võib-olla teie arvates minul ka ei ole, eks ole, aga, aga mina arvan, et mul on ja ma tunnen ennast hästi ja ja, ja, ja noh. Ma lihtsalt arvan, et selle, selle väikse sellise väljanägemisega. Ma lihtsalt propageerinud seda, seda lihtsalt suhtumist ellusuhtumist. Kas ellusuhtumine? See on suurem süsteem, see on looduslähedane mõtlemine, roheline mõtlemine kindlasti kindlasti ja prügi sorteerida? Absoluutselt. Mul on neli, neli prügi prügikasti, kõik panen eraldi. Kas on olemas selles süsteemis ka mingisugune ühtne looja või on loodus ise tekkinud? Olen kindlasti selle poolt, et, et, et sellel kõigel on looja ja, ja, ja noh, selge on ka see, et inimesed ei tea suuremat osa minu näitustest, mis on olnud ka religioossel teemal, eks ole, koos suurmeister Jüri Arrakuga oleme teinud Euroopas mitmeid näitusi. Viimane õnnestunud näitus oli bibluateegionarrodovas Varssavi rahvusraamatu, kus ja see andis mulle tõesti palju. Ma õppisin palju suurmeistrit, Jüri Arrakult, kuidas näitust teha? Kuidas üles panna, kuidas süstematiseerida oma töid, mida välja jätta, eks ole? Oli mõte teha samasugune näitus kolmandast kuni 19. maini rahvusraamatukogus aga vanameistril lihtsalt eelmine aasta oli kuskil seitse, näitas dist ta ja, ja ta ütles, et ta lihtsalt ei jaksa ja ma tegin selle näituse koos oma fantastilise tütrega Helleli sõimuga. Ma tahtsin tuua paralleeli selles mõttes, te ise olete ka looja? Kahtlemata jah, ma arvan küll, jah, saab seal mingeid paralleele tuua, on teil selles mõttes selline samasugune loomise rõõm sees, kui te mõne asjaga valmis saanud, et see on midagi nagu maailma loomist, seitse päeva läheb aega ja siis puhkate kahtlemata läheb palju rohkem aega, selles mõttes ma suure looja kõrval on ikka pisike käpard, eks ole. Nagu me kõik heas mõttes. Mida ma oskan öelda siukse küsimuse peale? See ei olnudki nagu küsimus tegelikult see oli sihuke suunav vastus, eks ole. Teie asi on sellele reageerida, minu asi on reageerida. Ma arvan, et ma olen piisavalt noor et, et minu, minu looming on alles ees ja olen nõus kolleegidega, kes ütlevad, et, Nii et selles mõttes olete te Jüri Arraku süsteemis alles kuskil võsas, kui suurmeister on 70 jaan oma täisloomi aas fantastiline erudiit. Aasta edasi edasi, seda rohkem mulle ta tööd meeldivad just oma sisu poolest ja, ja ma olen väga palju eriti rasketel aegadel saanud ka tugevnema tema kirjutatud artiklitest loomise looduse looja teemal, kuidas me peaksime rohkem sallima 11. Kahtlemata ei ole lugenud neid artikleid, aga soovitan soojalt. Sallima ja ja hoolima, hoolima lihtsalt ja, ja loomaloomisrõõmust, mitte mitte kellelegi ärategemise tahtmisest. Noh, see oli nüüd natuke liialdatud, võib-olla vabandust, aga aga no okei, lasteaiad, palgad ja te olete kunagi teinud? Olen, olen ka peale makstud ja, ja, aga praegu olete vabakutseline, eks ole, olen vabakutseline, kui vabakutseline tänases Eestis saab üldse olla, selles mõttes ma mõtlen, et tegelikult see nimi vaba peaks tähendama seda, et te olete kõigest asjadest prii, saad tegeleda ainult loominguga, aga ometigi see majanduspool sunnib peale, leib peab laual olema ja seal maalse vabadus kaob. Mul on see õnn olnud, et ma olen juba aastaid teinud töid, mida ma tõesti teha taha. See tähendab seda, et ma olen teinud õunte pealt, vaadatakse, kas see kunstnik sobib või minnakse teise juurde, eks ole. Olen kategooriliselt keeldunud inimeste mõnitavates skulptuur inimesi mõnitavate skulptuuridest karikatuuridest. Ma jätan selle teistele meistritele, kes seda väga hästi valdavad ja teevad seda väga positiivselt, eks ole. Ja, ja ei lähe iseendaga sisemises pahuksisse, aga rikkuri, heki taha murumuna teete ikka. Ma ei saanud sellest aru selles mõttes, et kui teie käest teie käest tellitakse mingisugune tegelane kellegi hoovi, olete nõus ükskõik mis raha eest tegema tellite naljale, nalja teete või mitte mingil juhul mitte mingil juhul, tähendab kui ma isegi mingi hauamonumendi puhul ma ikka soovitan ennem kõik tuttavad kolleegid, eks ole, aga jaa, meistrit, head meistrit. Et ma jääksin ikkagi oma eriala juurde, mis on väga konkreetselt piiritletud inimesega, keda huvitab minu minu suhtumine või mida minu käest võiks saada, tellida vaata, läheb minu näitusele Rahvusraamatukogu. Või tuleb ateljeesse vaatab dekoratiivskulptuure, graniitskulptuure või pronksi ja, ja noh, selle järgi tellitakse ja õnneks on hästi palju väga häid, ma kordan väga häid skulptorid Eestis ja ja nii palju, kui on inimesi, on ka erinevaid kunstnikke ja maitset. Väljavõte toimikust kogutud materjalid heategevuslikule näitusmüügile, mille korraldas 2005. aasta juunis MTÜ lemmikloomade krematoorium. Kalmistu andsid oma töid 80 kunstniku. Üks neist, skulptor Tauno Kangro annetas sinna 25 kuni 30 sentimeetri pikkuse pronksbokserid kangrost. Mul endal on kodus lambakoera moodi krants. Ülekuulamine. Tunnen teile siiralt kaasa, tegelikult ei tea konteksti, eks ole. Tee, mis on teie probleem, kuidagi solvu, ma ütlen teile, te olete liiga kammitsetud sellest meediakärast, mis on ennem minu kohta öeldud. Proovige sellest lahti saada, küsida seda, mida te tegelikult tahate küsida? Mõelge selle peale, vennad, mõelge selle peale, kolleegid, mida te tegelikult tahate? Ja me oleme teinud aastaid. Trafaretne, räägite. Kõik liigutavad suud täpselt ühes rütmis. Tulge sellest rütmist välja, vennad, tulge sellest rütmist välja, tõid selle kasvõi võta peale. Saage aru, mõelda, mida te tegelikult tahate mult teadvat. Mõelge üks kord, et ei ole ühtegi artiklit lugenud. Me jätkame, jah, kuulan ja ma näen nagu rääkimas kunstnikuga, ma ei saa aru, mille põrgu pärast on vaja kunstlikul flirtida poliitikaga ja ärge tulge mulle ütlema, Tauno Kangro, et poliitika on kunst ja seal sees olemine on nii-öelda teile kui kunstnikule vajalik. Teie laadimiseks kuidagi oluline asi, mille pärast seda vaja. Olen täiesti nõus ja mina kindlasti ei ole poliitik, eks ole. Te olete partei liige, partei liige ei saa kunagi öelda, ta ei ole poliitik. Saan öelda küll ja ütlen, mis ma arvan ja mis mad taha ja selles, et, Skulptuur on alati eriti monumentaalskulptuur sõltunud hoolimata ajastust alates renessansist võtame kasvõi näited, mida te siin enne tõite, eks ole. Viisakalt Michelangelo ja, ja nii edasi, nii edasi, et kõik on sõltunud poliitikast, sest nad on niivõrd tohutult suure mahuga. Asja, kas te ei karda seda, et kui te olete ühel hetkel selles samas vanuses, kus mainitud vanameister arrak ei ole jäänud nii-öelda eneseväärikusest, seetõttu sellest sõltuvuse tõttu mitte midagi alles saad aru, see oht on olemas. Kahtlemata kahtlemata nõus ja Madun kõiki risk. Teil oleks ju äärmiselt lihtne öelda, gei ei tule seda kajakate nii-öelda peatuspaika siia, Tallinna lahte. Ärme tekita nagu inimestele probleemi sellega, et see kujud tulevad nädala peksti sellepärast, vastasel juhul on lihtsalt andke andeks väljenduse eest, aga on ju kalevipoeg täis situd mida ju tehnilises mõttes, aga seal nagu lakkamatult ja uskumatult kohustus. See oleks ju väga lihtne loobuda sellest. Ma olen muidugi kindel, et sinna projekti on juba investeeritud, eks ju, mingeid summasid nii-öelda kanda see väikesesse kahju, mis räägime võita sellega uskumatult suure auditooriumi armastus. Aitäh, aitäh sellise sellise väite eest olemas, maitsesime mitmes mõttes. Kajakad ei situ sinna peale 1000, seda öelda. Kajakad situvad ja ma olen sellega arvestanud ja antud kompositsioonile ei tee see halba, oleks seal mingi kaunis naisfiguur, mingi haprakene, siis oleks see katastroof, aga antud juhul robustne mehemürakas, hoogsa liikumisega juuksed tuules lehvimas pronksi uksed, eks ole, sümboolne väljend tulemas oma kodusadamasse lõppude lõpuks jõudmas koju oma mehed meestega pikalt reisid, sellele ei tee see sitt mitte midagi heale kunstile ei tee see midagi halba, pole mõtet hoida. Ja samamoodi ma arvan, et, et ma teen ta eelnevalt juba suhtkoht roheliseks see on tehniliste võimalustega täiesti teostatav. Võtaks appi teatud keemilised vahendid ja, ja teatud detailid, mida ma tahan, ma teen kindlasti TMK läikima. Tõestuseks palun minge vaadake tarvast, mis ei ole küll puhkudes, aga, aga on suhteliselt kõrgel ja vihmale ja tuultele valla. Need detailid nagu sarved, silma silmad ja kabjad on, on tehtud heledaks, nii-öelda poleeritud, need on siiamaani sellised, eks. Te räägite mingist muust asjast. Ma jõuan tagasi. Tagasi okei, et, et see jutt. Ma vastan esimesele küsimusele, eks ole, võtaks nagu jupikaupa kajakate vastu ma olen nagu selles mõttes kaitstud, et ma olen sellega arvestanud. Ja kordan ennast, kuna vist ei kuulu mind. Noh, eks ma olen niuke vaikse häälega ka vend, eks ole, tagasihoidlik ja niru kasvuga, et, et kajakate probleeme, noh, on välistatud, on ju, kuna see heale kunstile ei tee midagi halba, pole mõtet hoida. Nii, järgmine küsimus võtab. Järgmine küsimus oli see, te võiksite vabalt nii-öelda saada lahti sellest ainest, mis kunstnikuna teid igal juhul surub, ma olen selles täiesti kindel ja, ja, ja loobuda sellest projektist, mis jaotab eestlasi kahte lehte. Okei, see lõhe ei oleks selline, mida Läheme tänaval ja Viru keskuses näeme, et kus on sinna ühte nurka kogunenud inimesed tahavad kalevipoegade, mahte ja teised teises nurgas, eks kes seal ei ole aru saanud, üle ei ole see üle. Kindlasti siiralt ülehindate minu minu võimeid ja suurust. Ma tänan komplimendi eest. Ma arvan, et see on nüüd kõvasti ülepakutud utreeritud ja see ei olegi nii ilmselt mõeldud. Mina käisin ka kodanikualgatuse korras. Sellest on 10 aastat tagasi selle idee välja. Urmas Mikk oli tol ajal oli Tallinna linna peakunstnik. Kahjuks ta lahkus manalateele ja tema lauale jäiga üks konkreetne ideekavand, mis ei olnud isegi mitte ideekavand, vaid ma palusin tema arvamust, mida ta arvab, et kas niisugune mõte oleks üldse põnev või, või noh, kedagi huvitaks. Aga järgmine kolleeg oli maremikov ja tuli sinna ja esimene asi, mis ta tegi esimesel ma ei tea, kas päeval, aga noh, ütleme väga-väga kiiresti oli anda suvalisele ajakirjanikule see, ma kordan, originaal. See templiga Tallinna linnavalitsuse templiga dokument, mida ta ei tohiks välja anda, eks ole, andis ta esimesele ajakirjanikule teese maatasa. Anna nüüd rauda, eks noh, mina ei olnud sealjuures ja loomulikult ma ei tea, millest on juttu olnud, aga sealjuures aga aga tütarlaps, kes selle leidis, kirjutas sellest esimest korda, ma mäletan mulle meelde jäänud seal veel kord, kordan, see on mingi ligi 10 aastat tagasi. Ta kirjutas veel kanalisatsioonitorudes ühest probleemist vanurite kodus. Sama sama sama koha peal täpselt samal lehel ise oli sama sama ajakiri nupud, nii nupukesed ehk seesamamoodi sellest, eks ole, vaadake mihuke õudukas, eks ole, ja sealt hakkas keri, sealt hakkas kerima ja siitkohalt ma väidan, et hakkas elama oma elu tahate või ei taha, hakkas elama oma elu uuesti Kalevipoeg kui persoon, traagiline persoon, oma oma sellist, sama tohutu üle Sallo hüppelist traagilist elu. Noh, selles nii-öelda virtuaalmaailmas, eks, et see on täiesti müstika ja uskumatu ja ja, ja kuidas see siis edasi läks, vahe vahepealt. Mäletame kõike, seda me, mina ja küsimus on selles seda rida ajada, muidu veel karu, ma tõesti jumaldan, masinad on teada siiralt, sul raha ei ole raha, ainult ainult hävinsele, rahaliselt on see kindlasti mulle kahju. Ärge täitke oma perekonnale liiga võtmise raha ja reisige, nautige, mina ei Apaotab. Nautige maailma, vaadake ringi, tundke elust rõõmu. Miks tapate ennast Tauno Kangro kunstnikuna, te tapate aitäh. Aga aga on olemas, eks ole, ma olen oma eriala fanaatik nagu ilmselt ma näen siin kaks, kaks meest minu vastas, eks ole, ja, ja ma siiralt arvan, et see kuju on hea, muidu ma selle eest ei, ei võitleks. Aga, aga tahtsin, kui ta selle pika jutuga hetk, enne kui jälle segasid mind selleni, et, et esiteks on, on paljud oponendid on, on seda asja vedanud tehingud ja jõudnud selleni, et, et see asi üldse nii kaugele ongi ja, ja mina, kes ma tegin 14 meetrise kuju valmis, eks ole, jätavad see nimelt põletati maha kell kolm öösel vihmasajus, eks ole, on olemas lindistused, kes seda, no kes seda sel hetkel kell kolm öösel seal olid, eks ole, need olid seal. No sellest räägib politsei nende poole, eks ole ju mingeid probleeme ja pöörduge nende poole ja, ja need on kõik teada ja see põletati maha konkreetselt ja edasi. Nad on saavutanud ainult väga positiivsed minu mõistes selle kõige selle hurjutamisega, ainult seda, et nüüd mul on kohustus peale seda, kui ma võitsin, täiesti ausad jamad Konkurss on hea, selles mõttes jama. Aitäh, aitäh teile. Sama ütleme üks jama ei ole vaja, kui kellelgi on idee, ei saa ju kellegi idee peale teha teiste inimeste konkursi, see on teie projekt ja, ja, ja ma arvan, et kedagi ei saa sellise ühe konkreetse idee peale kedagi kaasata. Veel jabur tähendab see, seda. Käidi välja idee, eks ole, et, et selline sellises mahus skulptuur saaks olla ja see oli konkreetne kunstnike liidu nõudmine, et ja kujurite ühenduse kunstnike liidu nõudmine, et tead, teeme oleme ja me teeme palju parema, uju sinna ja nad panid sinna, seal oli paljude allkirjad ja kõik, ma mäletan, ma mäletan paljude kolleegide, igasuguseid raadiovestlusi ja kõike muud. See olivad nõudmine, saad aru, see oli täiesti rumala. Ärge mängige. Vahele nad raudselt väitsid, eks ole, et nad teevad parema ja teevad kõvasti vingema ja mina, kes ma olin selle idee nagu nii-öelda auto, nagu öeldud, ütlete, minu jaoks oli elu see minu elu kõige mõrum, mõrum, pill sellisel konkursil osaleda, kus ma tunnen, et see on minu idee. Ta varastab absoluutselt, ma olen absoluutselt nõus. Ei tee, oli täiesti jabur ja nende inimeste poolt rumal, seda nõus, aga ma ei saa ikkagi aru, Tauno, aga te võitlete selle nime? Öelge siin ja praegu, et jäägu see skulptuur ära ja ma tahan teha rahulikult oma tööd edasi, mille pärast on teil vaja nautides ühe partei toetus muutuda nii-öelda hõbeseeklit eest kunsti tegijaks ei ole ju vaja. Andekas inimene, te saate teha oma skulptuure, kinkida rõõmu inimestele, aga praeguse Kalevipoja uju ütleme külvab ainult seda, mida üks kunst ei peaks külvama. Ühed arvavad, et ei, teised arvavad, et ja, ja rõõmu ei tunne sellest tegelikult mitte keegi, ma arvan, teisega mitte. No nii hull see asi ei ole ja ja siiski siiralt arvan, et osaledes sellel konkursil tehes veel parem ja täiesti uus kuju, sinna ma siiski põhimõtteliselt ületasin ennast ja, ja ma arvan, et see kuju on hea ja sobib sinna, eks. Et jaa ja sõimatakse, sinu teie asi on, eks ole, sõimata ja, ja praegu näha seda negatiivset. Ma ei sõima mitte kedagi, kust sõiman kedagi. Mul on lihtsalt mure ühe hukkuva kunstniku pärast, kes saab peksa täiesti mõttetu asja eest. Oi kui tore, oi-oi, ma tänan. No selles mõttes ära, eks ole, ei selles mõttes mõttetu, et Teie võitlus on teha head kunsti ja, ja see kunst, mis ei ole veel sündinud, see ei saa olla ju nii-öelda enese surma põhjuseks enesehävitamise. No ma mulle tundub, et see projekt siiski on teie jaoks nii-öelda südamevalulaps, te ju tõenäoliselt muretsete selle pärast ja nii edasi. Palju enam kui vanasti ütlen ausalt, et minu jaoks on see lihtsalt üks üks minu paljudest paljudest projektidest ja ideedest, eks ole. Aga ma kindlasti täiesti siiralt arvan, et see oleks väga hea asi ja kindlasti. Isegi selle hinnaga, et paljud inimesed nii-öelda kiibation iganes et paljudele inimestele see tegelikult ju ei meeldiks ja me oleme tänaseks päevaks sellestki aru saanud, et paljudele ei meeldi, võib-olla on teisi täpselt sama palju, kellele see meeldib? No okei, alustame siis sellest, eks ole, praegu toome paralleeli. Kui paljud inimesed kirjutasid allkirju suure Tõllu ja Pireti skulptuuri vastu ja pakkusid isegi linnavalitsuses raha, mida neil ei olnud õigus pakkuda, eesotsas tollase linnapea kunstnikuga, eks ole Saaremaal ja ütlesid, et maarott ei saa teha suurt Tõllusest, Suur Tõll ei ole oma nägu. Ainult ainult saarlane teab, millist nägu oli Suur Tõll, eks ole. Nad kirjutasid selle surmtõsiselt 15 inimest alla, eks ole. Et, et sealne tollane tugev tegija Prits Liviko otsustas, et kui Kangro kuju on Hamburgis, linna linna raekoja platsi lähedal ja Kiili rinna Raekoja platsil, et siis kõlbab ka Saaremaal, eks. Ja, ja nii ta ütles ja tegi, ja praegu on see üks peale. Julgen arvata täiesti kindlalt ja siiralt, et, et üks positiivsemaid atraktsioone mitte ainult turistidele, vaid eeskätt just saarlast. Ja, ja, ja mina arvan, et töö räägib enda eest ja ja olen täiesti siiralt veendunud, et selle kalevipojaga juhtub sama, eks ole. Ja, ja sellepärast julgen, julgen, julgen ajada oma oma rida ja, ja pealegi, praegu mul on kohustus, olen konkursi võit ja, ja, ja lepingud on praegu tegemisel Tallinna linnavalitsusega ja ja, ja hanked on väljakuulutamisel. Ma ei näe probleemi siin praegult selle kuju saamis loosena, see tuleb, see tuleb, kui saaksime, mis ta. Tahaks loota, et 2009 pärast seda vist on valimised kaheksa selleks ajaks. Ma veel kord tõstan kätest ja ütlen, et mind huvitab skulptuuri tegema. See teid muretsema ja pandud seal Keskerakonna üks valimislubadus. Oot-oot, kas oli? No väga meeldiv, see on, see on väga. Ma võtan seda üllatusena natukene. Kas oli valimislubadus? Huvitav kui te nii väidate, minu arvates nad ei ole lubanud, nad on olnud selle poolt, eks ole, ja ja see on väga meeldiv, aga, aga, aga kas on olnud valimislubadus ma nüüd küll julgen kahelda. Väljavõte toimikust kogutud materjalid, 16. mail 2007 kirjutab kiirade Martin nädalalehes Eesti Ekspress järgmist. Siiski on Kangro taaskord päevakorrale tõusnud teema, et kas see kunst siiski on piisavalt Kunsk, et seda avalikult eksponeerida. Kuskilt on kõrvu jäänud lausejupp, et ega iga kuju siiski veel kunst pole. Tõsi, kõige uuemad Kangro kujud meenutavad pigem kunstiharrastaja esimesi näpuharjutusi, mille valmistamisel hoolikalt teistest šnitti võetud. Ülekuulamine läheb edasi, Tauno Kangro täna Ülekuulatava rollis, alles ma olen, ma olen tähele panete, käitute nõndamoodi, et te annate ette ja taha, te ütlete, aitäh, väga hea küsimus, te ütlete kogu aeg. Tänan, palun. See on edasi. Vabandust, sellisel juhul ei pea sellest selle pärast vabandama, ma tahtsingi küsida, et kust see tuleb, kas on õpitud maneer või on see lapsed, olles just nimelt lapsed, vast tulla kindlasti lapse lastetoast, et kõik me tuleme oma lapsepõlvest ja ja ma arvan, et siin ei ole midagi häbeneda selle üle, lihtsalt kas tuleb sellega leppida või võidelda sealt kaasa tulevate probleemidega, mida meil kindlasti kahtlemata kõigil ka on. Ja mina ei ole mingi erand, et aga ma arvan, seal seal tänase ülekuulamise jooksul on see intensiivsuse meeter käinud latte jälle vastupidi alla tulnud. Viha sellise vihapurset manageerimine haldamine käib lihtsalt. Ei ole, liha ei olegi ja ma olen, ma olen lihtsalt oma eriala fanaatik, jama heas mõttes, ma arvan ja, ja, ja kindlasti ei ole mul sellist viha ja erinevalt erinevalt Simm mõnedest või mõnedest teemadest või inimestest nimetatud, et mul ei ole ka kellelegi vastu mingisugust kurjust ega kibestumust, nii et selle võrra mul õnnelik mõõnadega kergem elada. Kas see praegu see jutt on alateadvuse selline selline noh, eks ole välja raalida, et ma pean praegu tegema nalja, rõõmsa näo pähe, sest muidu minut jääbki mulje kui kurjast kangrost, purje skulptorist? Ei, ma ei ole Kurima. Ma teen oma asju täiesti siiralt, ütlen täiesti vabandust, kui niukene mulje jäi. Ma olen väga üllatunud, ma lihtsalt aktiivse, kaitsesin oma oma seisukohti, seisuga arvamusi vale oleks õigem öelda, aga, aga ma teen oma oma tööd feeling uga rõõmuga ja, ja. Ma tõesti naudin seda tööd. Mingil juhul ei oleks mingi raha eest võimalik teha kunsti, tähendab selle koha pealt olen absoluutselt radikaalsel arvamusel ja, ja teen seda tõesti rõõmuga ja, ja olen õnnelikku välja tuleb ja, ja elan kohutavalt üle, kui ei tule välja ja niikaua kui ja ma ise protsent on, mis see vahekord on, palju tuleb välja, palju ei tule välja seda küsida, eks ole. Eks me teiega siin vanad mehed juba, eks ole. Aastakümneid on selja taga ja, ja, ja, ja habe on halliks läinud ja, ja, ja juba väga vanad mehed, neljakümnesed, nagu me oleme siin. Eks, eks see protsent, protsent on olemas, mis välja ei tule, aga eks ta jääb. Aga mis saab, teete kuju välja minema, viskate minema seda uuesti ei tee ümber ei tee näiteks, võtate nende osa ära, panete juurde ennast ärritama, eks ole, sest sest vaata, kui sul on viga, mingisugune konkreetne asi on, on näha, siis ärritab, eks ole, sa näed seda viga, sa õpid sellest siis, kui sa teda nagu ära silmad ära ei pane, vahetevahel on sellest nagu kasu ja, aga see efekt töötab ka, et ütleme, kui fotograaf teeb pilti, tal, ta paneb seal mingi säriga mööda mingi asjaga mööda valgusega tekib selline udune pilt teda hiljem seda pilti vaatab, hoiab näppude vahel kord paneb sinna, mis läheb äraviskamisele tagasi, võtab kunstab põrgu märatseda, kunst olema? Ei noh, eks siin see tunnetus, küsimus on loomulikult määrav, eks ole, ma olen sellega nõus. Aga keegi on, kes, kes nii-öelda üle vaatab ka ja ütleb, et Tauno, sina oled sa mööda pannud. Ei, ma kuulan väga hea meelega argumenteeritud kriitikat selles mõttes kindlasti ja ja oma oma oma nii-öelda loomingu kohta on inimene ikkagi subjektiivne, eks ole, ja, ja see on paratamatu, et ma hea meelega Kelle arvamus läheb korda või kelle arvamust ise käite? Küsimus ehk vahetusega? Paljude kolleegide ja, ja, ja, ja lähedaste inimeste ja tõesti, ja, ja teinekord on hea teha mõnikord näitus, see tähendab seda, et sa viid oma siis tehtud loomingu hingega tehtud loomingut, armsad asjad, viid, viid kuhugi teise keskkonda ja vot seal ma vaatan nagu võõraid asju, et et sa näed, see on hea, see on halb sõnavõtud ära näitajate ja see ongi kõige õigem, et pigem olgu vähem, aga olgu head või väga hea. Väga et inimeste reageering ja selles mõttes, kui me läheme saate alguses tagasi nii-öelda pööbli. Reageering on tähtis, minu jaoks on tähtis ja ei olemas mööblit, on olemas kõik isiksused, kes on igaüks eri nägu ja aga te just ütlesite mõni aeg tagasi, et on olemas hall inimesed, nii nagu meie siili õudselt vaata, hallid inimesed, oma riietused mitte. Ma kiitsin teid. Tuletame meelde. Ma kiitsin teie Sharmi, teie isikupära, aga ütlesin välja, näete nagu tavaliselt keskeurooplased nagu, nagu hallid hiired, eks ole, niuksed, kontorirotid, onu noh, pehmelt öeldes, eks, viisakalt öeldes. Teil ei ole eripära oma maa, noh seal ei ole. Sa sind ei huvita, sinu väljanägemine, see on, see on näha, eks ole, okei, sa seal näha, et seal on puhas pluuse, eks ole, see on väga positiivne ja ja ütlen ausalt, siin siin väga väikses ruumis ei ole ka higilõhna tunda, mis on ääretult positiivne. Vabandust, et sellest juttu oli, aga sa ise nõudsid ise sa norisid ja, ja see on tore, see on ääretult tore mehed, aga vaadake ei pööra endale tähelepanu, ei mõtle, kas, kas, kas ma võiksin natukene põnevam, naljakas, võiks ollagi isikupära, aga võib-olla see sõltub selle mingeid kulinaid, hull, eks, eks ole, ja me meil ei ole ka, seal võib olla inimeste, inimeste nii-öelda laed level, kus inimene arvab, et ta on huvitav teise koha peal, et kõik ei ole nii-öelda kandro skaalas ei, absoluutselt õige, absoluutselt õige ja see oli lihtsalt üks üks väga pisike ja ma ei võta seda isiklikult, ma lihtsalt tahan teada, et kus on see Kangro skaala, kui palju inimene peaks nii-öelda endale väliselt ma mõtlen, et otsest sõna otseses mõttes jälle kulinaid külge riputama, kui palju inimene peaks väljaspool elama? Tähendab jah, vaat see ongi sügavalt isiklik ja sellepärast mina pigem mitte iialgi ei kasuta sõna, pööbel, son ääretult närune ja, ja mõtelge niimoodi, et seda kasutatakse meie endi suhtes, on meie laste suhtes. Kuidas sa suhtud sellesse, et kulla mees? Palun? Saage mehed aru, eks ole, et et inimesi kaasinimesi tuleb austada. Ja kui sa teisi inimesi austad ja ennast taustad, noh siis on lootust või, või, või, või üldse Shanced sind ennast austatakse, see võib tähendada ka seda, et inimene annab, annab järele. Aita selles mõtlemine, näiteks see lugu, see on teise inimese arvamusega arvestamine. No siin on miljon miljon spektrivärvi, eks ole, et et ma ei hakka lahkama seda sõna, kindlasti on see ka see kindlasti on see mingil hetkel. Aia kujundamine skulptuuri tega, ratsutamine. No teie kollektsioonis lugude, et ei ole seda poola tee äärest aiapäkapiku, eks ole, on kindlasti see on, kõik, on ise tõesti, siiralt vihkan. Et poola tee ääres päkapikud on, on minu vaenlased tõesti? Vaat need on tõesti selle vastu. Aga ise olete endale nii-öelda rätsepaülikonna teinud, ehk siis oma aias omad kujud ja kindlasti. Nii et see ei vasta tõele, kingsepal kingi jalas. Kelle kulude, muide, kui me võtaksime oma juttu siin kuidagi kokku kujuda, ihkaksid oma aega, kelle kuju seal võiks olla, kui te jätate nii-öelda oma kujude kõrval väikese platsi ja annaksite ruumi ühe jälle kujule ja te saaksite valida, noh, lepime kokku, et võib-olla tollesama kaklanzolo, no vot, räägime kaks, Michelangelo jätame välja. Ei ole nagu reaga. Tema väljas ta suhteliselt ammu suri ka, et võtaks Renaldo Veeberi kuju, see on fantastiline kunstnik. Suur eeskuju. Tohutult vägev mees. Tantsu skulptor, ta on maalikunstnik, tan, graafik ja mida kõike veel. Ta on ainukene mees Eestis, kelle erakellel on eramuuseum ja kes saab riigilt vist ka selle eest palka, ta seal direktor on. Et see on mees, kelle kuju ma võtaks kindlasti hoolimata sellest, kas on siis puuskulptuur, mida ta võrratult valdab, või on see graniitskulptuur üks fantastiline inimene. Loomulikult kuna ma kauplesin välja kaks varianti, siis Cinzomon sea küll oleks, oleks mees, kes on tohutu erudiit, hoolimata sellest, mis, mis temast arvatakse, tema puhul on jälle jälle olnud see klišee, eks ole, need Eesti asi ja nii edasi. Aga mina, mina mäletan teda juba kunstiülikooli aegadest, tema kompositsioonid olid kõige suurema valulävega nadolid, kõige tundlikumad, nad olid ühiskonnakriitilised, nad olid väga-väga-väga sellised tundlikud asjad ja ja vot need oleks asjad, mida endale kindlasti tahaks. Väljavõte toimikust tunnistajat. Ütlused Tauno Kangro on skulptor ja Keskerakonna liige aga see ei ole halb antud kontekstis oluline. Rakveres ta tegi tarva, mis on väga tänuväärne objekt Rakvere linnas ja üks turismi. Kindlasti suur väärtus. Tauno Kangro nägin ma Peep Vainu koolitusel. Ma arvan, et on ülepromotud natukene, et on tegelikult palju paremaid kunstnikke, Eestis võiksid need teised kunstnikud kaisid pääseda mitte ainult Tauno Kangro igal pool. Esimesena Keskerakonna liige ja tänahommikune Päevalehe artikkel, kus räägiti, et Tallinna linna kõik kujud tulevad otse Tauno Kangrot selle asemel, et siis avalikke konkursse välja kuulutada ja ma arvan, et ta on üks Eesti parimaid skulptorid ja Kalevipoeg ja eile Avationeed musitajate kujutuse muuseume. Minu arust olid need küll väga ilusad. Inimesena on üks tõeline eesti mees, näeb ise välja nagu Kalevipoeg, ma arvan. Mitte midagi eriti ei oska öelda, parteilise kuuluvusega ei ole rahul? Ei soosi ja kui nagu kunstnikust rääkida, siis ei ole nagu midagi häda. Aga jah seal Sõrves, kes selle põlvini vees ei päris-päris, lahe idee. Ja tahaks näha, kas lõpuks valmis saab. Need on skulptor, ta on päris kindel, aga ta on Keskerakonnast, siis ta see Kalevipoja kuju tõstigi millalgi nei Eesti seksikamat meestejoonest kujusid. Ehk äkki vist on kole habe juukse üldse kole hea müügimees kunstnik. Praegu on ja see situatsioon, kus kalevipoja teemat nii tugevasti analüüsitakse, et võib ju olla väga mõjutatud meedia arvamusest, et ma arvan, et meedia ongi praegu natukene teda selliseks müügimeheks teinud, aga ma arvan, et on väga jõuline kunstnik sellegipoolest. Tauno Kangro on suur higine karvane nahkvestiga kunstnik Kalevipoja selle merre uputamise idee autor. Minu jaoks liiga poliitiline oma ühiskondlikes väljapaistelistes. Nüüd veel. Kuule sa jälle nii. Kuule sa jälle liigutada, ära palun liiguta, noh. Nii, kramp. Ära palun liiguta, ma ei saa ju teha jalga, kui sa liigutad. Teeme äkki väikse pausi, kramp? Tualetis tahaks käia. Tualetis, ma rääkisin, käi ära, tualetis on, ma ei saa teha niimoodi, ma ei saa teha niimoodi skulptuuri, kui sa kogu aeg vehid oma jalaga. See ei ole ju Jelka, mida ma teen, ma tahan teha skulptuuri ära vehi oma jalaga, palun. Ülekuulamine.