Ülekuulamine alustab üle kuulata Reimo Sildvee ja Urmas Vaino. Tänane ülekuulatav anud Ruba tuur, kelle repertuaar on rikkam kui rahvaluulevarasalv kas eesti esikünnimeister või salasalus tähistaja, kas sõna pomm või tühja pauku padrun? Kas ingel või saatan? Seda näitab tänane ülekuulamine. Ülekuulamine alustab ülekuulatav Andres Raid. Kui uskuda Nishat, siis rott tõtt räägivad ainult varad ja nõrgad. Ma loodan, et täna ei tule siit midagi sellist, mis lubaks nõrga inimesena. Nojah, selles mõttes heegel läks natukene või nüüdschellepheegelist veel edasi, kui heegeldatakse fakte, kui selliseid saab ainult käsitleda mingisuguses kindlas kontekstis ja keskkonna interpreteerimise küsimus. Nietzsche läks veelgi kaugemale, ütles, et selliseid asju kui factada üldse olemas. Aga ütleme, kas või nendesamade filosoofide ja teiste sõna seadjate abil valetada suudate vabalt ilma mingite probleemideta. Aa, ja muide, vale on ka muidugi mitmeosaline niisugune tahtlik või, või kogemata kombel tuleb, arvad, et räägid õiget juttu, tegelikult paras selgeks ja muidugi. Aga selles mõttes ootab, ma usun, ülekuulamise kuulaja täna küll seda teksti, millele ta pärast olete valmis kas või kahe käega alla kirjutama. Olgu see siis nende arvates tõsi või. Vale, nojah, kirjutan alla küll. Maailma suurim vale statistika, mille onupoeg on omakorda sotsiaalteadus. Räägime sotsiaalteadusest, sotsiolingvistika, raiddiplom käes, tal või olemas. On ikk, nii, filoloogi diplom on juba ammu, aga ma võtan seda sotsiolingvistika. Ei, tähendab töö on veel pooleli. Mis töö tahaks doktori ära kaitsta ja siis ja siis kas. On see päev kalendrisse märgitud ei ole, siis viskate vanad riided, kus see ja teine aastate rakata edaspidi ainult ülikonda Ei ole, ei ole, tähendab, inimene jääb ikkagi samasugusest, oma olemuselt jääb ta ikka samasuguseks, väärtushinnangud teadupärast kujunevad välja kuskil teiseks eluaastaks 50 protsenti selliseid hoiakutel vähemalt süsteem ja siis sammaste murdmise ajaks on kuskil 75. Sellega te olete kursis Andres Raid, et teid süüdistatakse kümnete inimeste peapõrutuse eest, mille nad said siis, kui nad kuulsid, et te olete asutanud ühiskondliku sotsiaalinstituudi ja tooli pealt selle peale mahavõtmiseks. Rain, muide soovitaks kõikidele neile istuda, korralikult muretseda, hea korralik mööbel ja mingisuguseid põrutas ei tule. Ei, ma kujutan ette, et ega see mingisugune. Võib-olla jah. Selles mõttes oli see eksperimendi esimene juppega ta eksperimendi nad ei ole käsitletav, küll aga võime rääkida siin omamoodi kogemata välja kukkunud eksperimendist selles mõttes et ühiskondlik hoiak oli täiesti selgelt avalikult. Oi, see avalik arvamus oli, meediapoolne oli, aga keegi ei tundnud huvi sisulise külje vastu, mis või kuidas või, või mismoodi vaid eeskätt olid kõne all toimetanud isikud. Kuulge, ega see on ju sedasama, kui, kui Imre Kose segab kokku mingi mingi asja, kuhu lähevad korraga sisse nii haraka saba kui, kui, kui, kui ma ei tea, noh, eks ju kellelegi kellelegi või millelegi munad, eks, et siis keegi ju ka ei tunne huvi selle vastu, mismoodi seepärast toimib, kõik tahavad ikka ju teada, mismoodi see maitseb ja kuidas on lõppenud. Siim, aga miks ta ei ole enne kunagi kunagi munadest läinud. See oli eksperiment. Ei, see ei ole. Ei, ta ei olnud eksperimendi korras. Kes selle kokku kutsus, teie olite selle taga, teie olite see, kes helistas mehed läbi, sättisid mingi kohviku aja ja ütlesite nüüd. Ei, see on nagu mitmed nagu mingisuguse rahva jutuga, ega sa lõppude lõpuks ei teegi kindlaks seda päris autorite, kes otseselt oli, eks ta niisugune kollektiivne looming oli rohkem koostööd eeskätt. Ta ei julge enda peale võtta seda asja. Ei no kuulge, loorbereid mani noor, nii tubli ma ei ole. Tähendab, ühest küljest küll selles seltskonnas tunnen ma ennast küll väga hästi, mulle meeldib olla. Mis asi see on, mis asi on tegelikult ühiskondliku sotsiaalinstituudi roll või mis, mis asutusse on, teil kuskil ruumid on renditud juba ei ole, ei ole sekretäri ka jala ei ole sekretär koolide ja, ja ma saan aru, et siis on ju liisimata veel ka BMW ja Mercedes, mis asutusse. Jaa, see selles mõttes ei olegi mingisugune asutus, asutused ei olegi ühtegi BMW-tega Mercedes't ei ole ka liisitud küll aga ühiskondlik eeskätt selle tõttu, et noh, et ta on sellist stel suurel määral ühiskondlikel alustel. Ja, ja miks ruume, seda ma ei oskagi öelda, praegusel praegusel tehnikaajastul võimaldab teha igasuguseid asju igal pool. Ja kui nüüd sellest ummikust, et neli inimest on juhatus ja kui selline, siis ega, ega see ei ole mingisugune konstantne suurus selles mõttes, et neid inimesi, kes suudavad selles vallas kaasa rääkida, üht-teist teavad kes ühel või teisel põhjusel on kas eemaletõmbunud või eemale lükatud suisa praegusel ajal noh, siis tahaks need kõik kuidagimoodi ühendada. See on ta emissioon, tuua nad nii-öelda avalikkuse ette tagasi, pesta kuidagi puhtaks. No esiteks, pesta, pesta puhtaks, mitte need inimesed, aga sotsiaalteadlased kui selline võib-olla õnnestub seda suhtumist natukene. Kui me tuleme selle instituudi juurde tagasi, räägime natukene sellest mainest, millest see tekkinud on, et Eesti inimene, nii kui ta kuuleb, sotsiaalteadlane, esiteks, haarab nagu kivi järele, siis viskab selle ära ja peale seda alles vaatab, kas politseinik nägi või ei näinud, et äkki jääb vahele või, või keegi teine. No vot, selles ongi küsimus, et see sõna sotsiaalne iseenesest on läbi elanud sellise deklaratsiooni või noh, see tähendab selle tähendus nagu halvenenud mitte nagu halvenenud, vaid ongi halvenenud. Noh, kui ma toon teile näiteid, kui kunagi rock siis ta oli hobusesöök. Praegu, kui ma ütlen, et sa oled rokane, see tähendab midagi jubedat tähendab rokksõnani ja sama sama toimunuga sõnade sotsiaalne ja selles mõttes on see ühiskond ise ka suures ma suurel määral süüdi, sellepärast et näiteks sotsiaalministeerium ju praegu Töötaja kottimis asutus. Loomulikult, ja, ja siis inimestel ongi selline mulje võib-olla isegi õigustatult jäänud, et sotsiaalne ei tähenda mitte midagi, kui nende abistamist või kuidagimoodi turgutamist, kes ühel või teisel põhjusel iseendaga toime ei, ei tule, noh on kas siis vaimust vaene või millestki millegi muu tõttu. Küll aga on sotsiaalsfääri eeskätt mitte materiaalne, nii et noh. Ma tean, neid rahasid võiks jagada mingisugused muud asjad. Ei, aga ikkagi, mis sotsiaalteadlased valesti on läinud Eestis nagu konkreetselt Eestis valesti teinud, et neid ei armastata ja ma arvan, et see see väide, mis, mis väga kategooriliselt kõlab üldiselt noh, mingi statistika kaudu peab paika. Jah, ei. Selle ma kujutan ette, et suurel määral see niimoodi ongi ja, ja eks võib-olla ole siin need sotsiaalteadlased ise ise ka natukene süüdi, sellepärast et. Kivirähk oleks võinud artikli kirjutamata jätta aprillis. Äimalt ma seda küll ei arva, ta tegi seda täiesti õigeaegselt ja enamus inimesi muidugi vihastasid, saidki aru, et tegelikult on tal õigus alla. Tõde on teinekord valus kuulda ja selles mõttes on magus ja kibe, aga võivad olla ka sünonüümid. Ütleme, et ühel on see valus tõdedest kibe tõde, teisele magus vale üks ja sama asi tegelikult. Aga ei, ma ei arva, et ta midagi valesti tegi, täiesti õigesti, isegi pehmelt kirjutas, aga no meie inimene on, tihtipeale elatakse müütide küüsis, arvatakse, võetakse mingisugune asi ette, et nii see ongi. Aga ta ikka ei võta öelda seda, et mis, mis on need ema vead olnud, et kus kohas asjad on läinud valesti, sest sa ei saa ju olla nii, et olgu, sootsium lihtsalt eksis. Võib-olla ei eksi, vot nimelt ka sotsioloogide poolelt sotsiaalteadlaste poole poolt uuringutena välja pakutud mitmed niinimetatud uuringud ei ole tegelikult mitte mitte mingil määral uuringud ja ei, ei noh ei tohiks üldse sellisele nimetusele pretendeerida, pigem on tehtud ülevaateid, kirjeldusi, esseesid, arvamusi, nägemusi, mingisuguseid visioon ja neid neid esitatud uuringute pähe ja tihtipeale on no mis seal salata, küündimatuid olnud ja, ja võib-olla ka sellel põhjal on mingisugune ühiskondlik arvamus. Kuulge, mees ja nad ei taha sangpommiga kuklasse anda selle eest, selles mõttes, et meedia on ju ka, võtame lahti, ükskõik millise ajalehe, ma arvan, kauneskonnani sirvides leiame me lõpuks ikka millegi, mida öeldakse, olevat uurimus, ükskõik kas siis uurijatel on olnud naisteajakirja tublid toimetajad või, või, või siis Briti teadlased lakkamatult meie ajakirjanduse vahendusel vähemalt midagi või andmetel midagi on uurinud. Seal on loomulikult uuringut peaks ikkagi tegema ja üldreeglina on igasugused sotsiaalsed uuringud ja uuringud üldse sotsiaalpsühholoogia, psühholoogia ja sealhulgas ka sotsioloogia vallas sellise iseloomuga, mida, mida varjatakse väga kiivalt. Mõningad asjad on kindlasti suuremad saladused kui aatompomm üldse, seal me räägime teadvusest, alateadvusest. Me räägime massidega manipuleerimisest nende enda teadmata, mida, muide on kogu aeg läbi ajal tehtud. Mõned on olnud selle juures edukamad, mõned mitte. No praegu ma toon teile ühe väikse näite, doktor köömas ütles juba, kui sa tahad midagi mitte teha, siis tuleb sellest kogu aeg rääkida ja vaatad millestki kõige rohkem, noh, meie poliitikud või, või keegi majandusmehed räägivad kogu aeg, siis tihtipeale on niimoodi, et seda tegelikult ei tehtagi. Vaata kasvõi seesamane praegu palkade küsimus, kas riigikogule palgad õiglased saavad nad liiga palju või saavad nad vähe? Kõik räägivad sama, nemad tulid lauseehitust kas või tuleks läbi vaadata, isegi mitte ei tule läbi vaadata, vaid Tuleks on tingiv, kõneviis tuleks läbi vaadata. Selline loosung ei kohusta mitte kedagi mitte millekski ega mitte mingisuguse aja jooksul. Segamini on eesmärgid ja vahendid, nagu öeldakse, vajan tööd teha, eks ole, tuleb tuttavat, vajan töötaja. Ja ma väidan, et ei ole vaja tööd teha, vaja jõuda mingisugusele kvaliteedile või kvantiteedi, kui selleks on vaja töötaja. Aga tööeesmärgina on rumal. Tuleme korraks ühiskondliku sotsiaalinstituudi juurde tagasi, kui, kui seda instituudi asutamise juttu kuuldes kukkusid kümned nii-öelda oma pea oimetuks, siis väidetavalt siis, kui selgus seal asutuses Nõukogu olevat see nii-öelda oimetuks kukkunud arv kümnekordistunud Meelis Lao, eks kas ma mäletan õigesti ja oli selles nimekirjas Einar Vettus ja siis siis Paala nimekiri on äge, mulle tuli kohe meelde kolmekümnendatel Ameerika Ühendriikides Suur siis ametiühingute toetaja ärkab põud. Inimene töötas ametiühingute heaks väga aktiivselt. Ta ütles küll, aga ajad on muutunud ja kui nüüd kellelgi on mingisugune Tsirkus on jäänud täpselt samaks, ajad muutuvad. Tsirkus alati jääb. No suurel määral küll, oleneb, kes, mida sirkuseks peab kasvõi näiteks jah, miks mitte. Mõnele on tsirkus näiteks leivateenimise vahend, mõnele on ta oleneb kelle, kelle aspektist vaatasin, ma kujutan ette, et noh, kas on ühised huvid näiteks voorimehel ja, ja siis seal aiste vahel oleval hobusel, noh vaevalt küll. Kuulge, Meelis Lao, rahvas arvab, et Meelis Lao pätt. Nii rahvas võib arvata, ükskõik mida ta tahab ja rahvas ongi kogu aeg arvanud, näiteks pätiks tehti sügavalt armastatud Siim Kallas kus panid 10 miljonit ja nii edasi ja nii edasi. Tulid kokku kohtunikud, tegid otsuse, mitte midagi, praegune auväärt inimene, keegi meenutage seda. No ongi kindlasti neid, kes arvavad, Meelis Lao ja Siim Kallase ongi ühe paadi nii-öelda kaks aeru. Nojah, aga meil on, selles mõttes on arvamusvabadus inimene, võib arvata täpselt seda, mida ta tahab. Teie olete veendunud, et see jutt on kuidagi mitte millestki. Isegi kohtuotsused olid ära, ma näiteks kasvõi see samane juhtum, kui oli. Ja lõppude lõpuks kohus tuvastas, kedagi ei tõstetud välja, kellelgi ei olnud pretensiooni, ei tõstjale tõstetavat liuelda, kohus läks laiali ja kõik tunnistati. Mitte midagi ei olnudki sellist taunimisväärsetväärset, mille eest oleks võinud kedagi karistada. Ja sellele vaatamata jätkas meedia ikkagi tampimist. No kuidasmoodi selline noh, ühiskondlik huvi, see tahab ju näha alati võllaseid, seal rippuvaid inimesi, mida rohkem neid on, seda parem on, aga siis sellisel juhul ärme räägime, et meil on õigusriik, räägime, et meil on omakohtunikust, kuigi kohtu tunnistas kellelegi õigust või kohus tunnistas kellegi õigeks. See ei ole meie jaoks siduv ja me läheme, riputame ta ikka sinna nööri otsa üles. Minu võrdlus algab põuniaga oliga kohatu. Ei, miks mitte. Palju me seda algab, algab õõnest tegelikult teame. Väljavõte toimikust kogutud materjalid Pealkiri Liis Lassi, Andres Raidi lastesaatest saab põmmpeade paraadi trium. Aeg. 24. jaanuar 2007 kell 12 42 allikas. Eesti Ekspress autor. Kiira Teeemmorti sisu. Eile, 23. jaanuaril ilmus väike uudis sellest, kuidas onu Raivot saab tädi Liis. Jutt nimelt selles, et Andres Raid plaanib ekraanile tuua uue lastesaate, mis peaks olema idee kohaselt legendaarse lastesaate kõige suurem sõber. Uus versioon. Pealkiri Andres Raid saab taas isaks. Aeg. 13. aprill 2007 kell 16 30. Allikas naisteleht teleajakirjanik Andres Raidi perre sünnib veel üks laps. Kinnitamata andmetel on see Raidi kaheksas laps. Ülekuulamine läheb edasi raid Andres on meil siin ülekuulamist kambris täna pingi peal istumas. Kuidas peaks tituleerima? Mitu ametitel on hunt, kriimsilmal oli neid üheksa ja 10. oli nälg. Teie olete seda tunnused ametit ka pidanud? Ja olen kindlust muidugi. Aga praegu no praegu praegu ma olen suhteliselt vabakäiguga ja noh, võin tegeleda nende asjadega, mis meeldivad. No mõni neist on aeg-ajalt läbi astuda televisioonist, juhtida telesaadet, hiljem sellest keelduda ja vabat meest mängida. Ei, ei pea mängima, vaata siin ongi üks suur asi. Muide, sealsamas sotsioloogia valda kuulub näiminit näimise ja olen see suur vahekord. Tegelikult on imelihtne situatsioonide juurest teada, kas me püüame näida või püüame olla isegi teate, kui lähete kuskile sünnipäevale. Kas see on mingisugune kohustus sinna minna, lüüa juubilariga klaase kokku ja veel. Kuidas läheb naeratada, samal ajal võiks öelda, et kurat näeksin sind sussid jalas ja kuskil pikali asendis mõnest puusärgis parema meelega, aga väga paljud, kas siis mängitakse riigi valitsemist või ainult või, või valitakse ka tegelikult nakas mängitakse mingisugust mingi protsessi juhtimist kuskil ametis või ministeeriumis või juhitakse tegelikult ja nii edasi ja nii edasi, nii et see näinud ei ole igavene vahekord. Aga te olete päriselt vaba mees? Ma ma olen katsunud ei no ega päris vabaisa sa. Mis teid seob praegu, millised on lepingud, millised on tegemisele lepinguid? See ei ole üldsegi kedagi, kust tuleb raha lihtsa inimesena raha, raha tuleb. Mingitest väikestest otsustest nii-öelda noh, nimetame neid tuuladeks, siis on kõikidele selge Kõik ei saa aru, mis tähendab haltuura, eriti nooremad kuulajad ei tea. Ah, ei tea, no kirjeldan, tuleb mingisugune pakkumine kuskilt mingisuguse saate osas mingisuguse artikli mingisugusegi, väikse kirjatüki osas kellelegi kellelegi või kelleltki, mis teed ja täiesti piisav niimoodi tiksub, niimoodi teeks. 2006. Leian ma ajalehest artikli selle kohta, kuidas Andres Raid käib Raplamaal kuskilt ametkonnast neljasadat krooni nõutamas, see aeg on möödas, ametlikult töötud ei ole. Aa, ei, ei ole, ametlikult ei ole. See aeg on möödas, see aeg on möödas ja see oli muide ka üks vägagi edukas nahk tol ajal küll mitte eksperiment ainult tagantjärgi täiesti käsitletav eksperimendina meie tööturuametist ja igasugustest sellistest ametkondadest väga hea õpetlik. Muuseas, kui ma sellest töötuks jäämisest või olemisest räägime, siis miks ma ei näe praegu teleekraanile, inimesed ju ootavad inimesed kelleni praegu see ülekuulamine jõuab, tegelikult ju kujutavad ette töid seismas teleekraanil, mikrofon käes. Paraku ei näe, täitsa ei. Edev inimene, te olete kahtlemata. Mingil määral kindlasti jah, aga eks need vajadused on ole võib-olla ümber läinud uusi tegijaid väga palju tulnud peale ja selles mõttes noh stiilid ja, ja arusaamad, kaaned vahelduvad ja osad vananevad ja pakutakse midagi värskemat peal. Miks mitte? See ei saa olla ainuke põhjus teid, Andres Raid ei ole teleekraanil, et pakutakse uutele inimestele võimalust, ju seal on ikka mingi põõs. Tulite hiljuti paar aastat tagasi välja avatud toimiku saatejuhina. Noh, tähendab, see oli jälle rahvale jääb võib-olla selline mulje, et nad saatejuht ja toimetaja, kuigi mul oli suhteliselt väike väike roll Timo Tarvele ikka see, kes kandis seda põhiraskust. Põhiliselt lood ikka tegi, mul oli see sissejuhatus ja, ja nii-öelda lõksana arstina mõni lugu vahele ka, aga vot niimoodi juba on, et ja kuna sind seal näha, siis arvatakse ka, et võib olla. Et sa oled kõige saatejuht ja suure töö tegija ei ole ruumiteni. Ja pärast vist oli aastavahetusprogrammis väikene kokteilide mängutamine seal ETV stuudios. Oli küll jah, oli küll. Maire Aunaste, ma mäletan, oli vist vastutusel, programmist oli küll. Aga ühesõnaga, tagasiteed siis ikka ei kipu. Raske öelda. Võib-olla ma ei oska öelda. No praegu on tulnud uusi kanaleid tuleb peale sel kevadel nagu seeni pärast vihma. Tõtt-öelda palju pakutakse. Ma ma ei näe ennast sellistes sellistes programmides, mingisuguse, mingite loosimist, mingite mängude, mingite selliste asjadega. Nendega ma ei tahaks ennast siduda siiralt. Teie natuur on tõsisema otsivam, arutavam teadlase oma. Eks ta ole muutunud ka, noh kui ma nüüd tagasi vaatan, on oldud ja igasugune ka mõningaid tekste, muide, mida ma kunagi kirjutanud olen praegu loed neid edasi, loen neid uuesti. Ja mõne puhul on põhjust punastanud. Tunnete häbi? Noh, see noh, võib-olla keegi ei saagi aru, millest jutt on, aga aga, aga tooge näide. Subjekti käsitlus on olnud kogu aeg selline. Kaheldava väärtusega, ma toon väikese näite, võib-olla selgemat noh, et meie, käesolev selle saate ülesanne on meie saatel ei ole mitte mingisugust ülesannet, ülesanded antakse inimestele ja kohustused on ka inimestel. Saate tegijatel jah, on mingisugune ülesanne teha tõestada ühte või näidata mingisugust kolmandat asja. Raamatutel ei ole ülesandeid, koosolekutele, ülesandeid, ülesanded on ainult inimestele. Räägite nagu meediaõppejõud selle koha pealt ei ole endale tööd otsivad, kui me veel oleme selles žanris kinni, et eks ole hunt, kriimsilm oma üheksa ametiga. Tõtt-öelda ei ole otsinud. Miks see nii on? Ma ei tea, ma ei tunne ennast niivõrd hästi kuskil õppejõuna. Ebakindel on see asi, miski ei ole nii libe nagu mingisugune virtuaalne või simulatiivne kultuurimaastik, kui seal hakkab mitte ise selles eriti hästi ei orienteeru, siis võid kukkuda teistele, võib-olla isegi nägematult, aga enda jaoks. Vahetame korraks teemat. Mida ütlete ooberst? No see Nii on mind kogu aeg kutsutud 13.-st eluaastast alates. Kes selle nime pani ja mis põhjusel? Väga hästi mäletan, selleks on peaaegu naaber Tõnu Aare praegu tuntud apelsini tuntud muusikamees. Kuna liigse Saksa värk ja nahka sugulussidemete kaudu nad ei ole mulle kunagi võõras olnud, siis selle järgi tuligi. Kui te praegu televisiooni tegemiste peale vaatate, Ma mõtlen siis ETV peale olen enam-vähem rahul või leiate kohti, kus kritiseerida. Kriitika on alati olnud ikka selline on, et mida mina teeks teisiti, mida teised teevad valesti, kui aga ise oskaks, noh. Ma olen suhteliselt heatahtlik. No see, mida Vahur Kersna tegi, jäädes haiguspuhkusele, võttis sule kätte ja hakkas kirjutama, tahtes kellelgi võib-olla sulge sappa panna. Nojah ma ei usu ta tegelikult mingisugune eriti kuri inimene, kuri või õel on teda teades ka, ma ei usu. Teisegi viimasel ajal on inimesed muutuvad ka ega, ega seda ei oska öelda, aga ma millegipärast arvan inimestest hästi. Rääkides veel muusikast tuletas mulle meelde, et te olete sellise laulu sees. Aa no muusika. Siriberybinn, eks ole tema härra jonni. Ja tema ärajunn ka täpselt niimoodi selle tegi. Ei keegi muu, kui smilianski. Ja Vlassov kahe peale vist või oli ainuke, ma ei teagi. Aga miks see nii on, et Andrus hoidjana lauluses Kuldse Trio laulu sees? No see on mingisugune niisugune müüt, mis on minuga kaasas käinud ja võib-olla sellepärast Te olete Kuldse Trio meestega sõber, ma saan aru, mulle on väidetud, et te käite nendega või käisite nendega vähemalt üsna tihti läbi ja siin-seal olite nende kontserttuuridel kaasas. Ja seda küll siiamaani käime läbi. Mis teid seob ja kust see kohtumispunkt oli? Haavat kohtumispunkt ma ei oskagi öelda, eks see mingisugune maailma asjade nägemusi või, või nägemine ole neile võib ju ka öelda või nende kohta võib öelda, et nad teevad pulli ja, ja nad on kuidagi niisugused pealiskaudsed ja peaasi, et nalja saab ja teinekord võib-olla isegi labaselt. Aga noh, seal taga on hoopiski teised inimesed. See kuldne Trio läheb nüüd oma, ma ei tea mitmendale juubelituurile teil seal õhtujuhi konferentsee kohta ei ole pakutud, eiei kaasa lähete ikka, eks. Kui juhtun kuskile lähedale, siis päris kindlasti ja katsun kuidagi üle aia kas või sisse saada. Kutset nad teile saatnud ei ole. Natuke see on kuidagi alati niimoodi välja kujunenud olnud, et ega, ega kuupileti ostad võrdlemisi harv, harv juhus, et see peab ikka tõesti mingisugune asi. Viimati käisin Helsingis, ostsin pileti ja sõitsin eksta kontserdi pärast Helsingis, mis on niivõrd köitis? Lewis tasus käia ära tasus muidugi A Epu normaali käisin ka kuulamiskase. Väljavõte toimikus kogutud materjalid 2002. aasta kohalike omavalitsuste volikogude valimine. Kandidaat number 683 Andrese raid sünni aeg neljas mai 1955 sünnikoht, Tallinn erakondlik kuuluvus Eestimaa rahvaliit haridus, kõrgem õppeasutus Tartu ülikool 1981 erialaromaan Nonii, germaani filoloogia töökoht vabakutseline amet, ajakirjanik, Pealkiri roolijoodik Andres Raid kohtu alla aeg esimene juuni 2006 allikas. SL õhtuleht sisu. Kunagine tuntud telemees Andres Raid 51 peab astuma Harju maakohtu ette, sest mullu septembris oli kaks korda purjuspäi auto roolist tabatud ja selle eest juhiloata jäetud raid jälle autoga sõitmas. Ta tabati purjuspäi rooli tagant 2003. aasta septembris Harjumaal Tallinna-Saku-Laagri maanteel ning 2004. aasta oktoobris Tallinnas Viljandi maanteel. Telekuulumine läheb edasi sotsiolingvistika Andres Raid, teie olete üks nendest, kes, kes valitsus möödunud kevadel on väga aktiivselt ja ja isukalt kritiseeris, pean silmas ikka neid aprillisündmusi. Ja seda küll peate praeguseni nii-öelda noh, siin nagu ei ole teie arvamused muutunud, nii nagu te rääkisite mingite ei, ei ole. Mida valitsus tegelikult lõps valesti, selles mõttes, et vaatame sündmustele, mis siis olid niimoodi sügavalt silma. Jama oli tehtud kogu aeg selle asja ümber ja ja selge oli see, et sellel hetkel tuli lihtsalt see jama kuidagi ära lõpetada. Tõsi, noh, ütleme niimoodi, läks natukene ilmselt kiiva, eks ju, aga lõppude lõpuks ei olnud ka ju midagi nagu väga halba inimesed peale sotsiaalteadlaste, eks ju, arvasid asjast suhteliselt hästi, inimesed olid rahul, vanad inimesed olid rahul, noored inimesed on rahul ja justkui võiks ju tegelikult olla rahul sellega, et valitsus lõpuks lahendas selle, mis oli pikka aega pinnuks silmas, olla. Nojah, ta lahendas, aga lahendamise vastu ei ole mul kunagi mitte midagi, aga see viis, mismoodi lahendab, lahendati asi jala nii-öelda lahendati. Ja kas lahendati, see, see on, see on küll sügavalt häbiväärne, on sellepärast? Midagi peab olema nende sammastega ja nende ümber toimuvaga meil päris viltu võtame Lihula sammas jälle ei saanud ilma hakkama, pidi talurahvale jällegi aida taga peksa nii-öelda andma. Siis järgmine Tõnismäel. Kuulge, Lihula sammas oli ju selgelt ühe mehe puhas sooloetenduse provokatsioon, mida oleks saanud teha parts vaene mees küll Madisoni vastu nagu teistmoodi, mitte. No põhimõtteliselt, mis oli vaja teha? No ma arvan, et põhimõtteliselt tõenäoliselt oli jah. Nii nüüd on järgmine samm jälle. No jälle samamoodi Kedatakse valitsusele kubemes pidevalt selles mõttes, et nii nagu nii nagu siis Partsule siis nüüd praegusel istuvale valitsusele, kelle, kelle noh, tõesti nad lubasid teha ja tegid selle asja ära. Aga teine pool selgelt küttis kogu aeg ahjuteemaga. Võib-olla saite siin pihta selles mõttes asjale, et noh, istuvale valitsusele, et küsimus on selles, et jalad ei ole inimesele selle jaoks, et endalt lihtsalt kannikate küljes ripuks kuidagimoodi, vaid teinekord on nad võtta hea, võtta tagumiku alt ära ja teha midagi ringi, käia. Inimesed mõtlevad seda juttu kuulates praegu demagoogia välja asjast. Ei, muide demagoogia paradoks, teate, mille poolest erinevad nad demagoogia tõena, näib vale paradoks, hoopis vastupidi ja meil on, ma kujutan ette, et meil on pigem siin tegemist, paradoksid, aga ja noh, kui Ma ütleksin niimoodi, et kui ei ole võimalik joomingute ära hoida, siis on kõige kavalam hakata seda ise juhatama, vähemalt käiv asi sinus stsenaariumi järgi ja selle, nende kas või nende aprillisündmuste aegu, kui oli näha, et midagi tulemas oleks pidanud seda protsessi juhtima hakkama ja teinud seda targasti. Muide ka kapo ja igasugused muud raportit enne seda juba pakkusid välja, et mis sellest asjast kõigest tuleb ja muidugi siin jälle mängiti terminoloogiaga, kui pakuti seda välja kui rappusliku väljaastumist. Kui oleks rahvuslik, siis oleksid seal laibad taga olnud, tegemist ei olnud, laevad olid taga. Noh, laibamaik. Aga see oli ka vastav vastaspool, kui oleks olnud rahvuslikul pinnal, ma kujutan ette, siis oleksid mitmed möödakäijad Vaikla tänast järgmist päeva näinud, ei oleks. Ma olen täiesti kindel, et on ka eestlasi, kes siiamaani nii-öelda kahetsevad, et nad ei läinudki ja ei andnudki Ivaniale mulli, sellele. No meie rahvusliku, sest ei ole mõtet siin rääkida, sellest ma olin ise ka väljas ja, ja. Kui ei olnud eestlaste ja venelaste vahel Ei olnud, ei takistanud mitte mingisugune rahvuslik eripära koos röövida, koos ladustada, koos aknaid, puruks peksta. Ja selles mõttes oli BBC või kes oli mul kõrval parasjagu pilti tegemas, kuidas üks mingisugune 13 14 aastane noormees hüppas sealtsamast Vabaduse väljakul, mis kauplustes on mis iganes, mis iganes, kauplus hüppas välja mõlemad kaenlaalused, paksud kaupa täis ja siis oli üks vene keelt kõnelev abielupaadid 70 või üle selle. Ja daam tõstis käed üles, tõstnud, et issand mida te teete mitmeid pommidest, noh, tulge mõistusele. Ja noormees rõivatuste puhtas eesti keeles, kuule sina, tibla, minega. Ja noh, see tähendab, püütakse näidata pärast kõikvõimalike sündmusega, see ei puuduta nüüd ainult neid aprillisündmusi, mitmed muudki ajaloo sündmused neid peljatakse pärast püütakse pärast naljatada endale lihtsalt kasulikkus valgus või igati õigustada. Kui keegi teab midagi kognitiivset dissonantsi, siis on asi väga lihtne. Sellepärast et seal on need käitumismallid kõik sees. Kui sa teed midagi valesti ja ei tunnista üles, saad, tegid valesti. Ja sellest ise ka aru saad ja sa ütled, et sõbrad edaspidi katsume selliseid apse vältida, see viib asja edasi. Eni valitsusjalu ei saanud tegelikult pärast seda kütet köeti, vabandust veel edasi, eks muidugi, aga nii killi raisad, nii. Niipea kui sa midagi valesti teed ja seda ei tunnista, vaid hakkad seda vastupidi õigustama, kõik sinu järgmised tegevused on suunatud sellele, et kinnitada seda väärarvamust ja õigustada oma antud juhul siis väära tegeleda. Ma pean seda küsima sotsiolekvistikuna, kes ajab praeguses valitsuses nagu kõige suuremat segast. Ärge nüüd öelge, et ei ole nii-öelda seda analüüsinud nagunii, oleme küll nii. Kes, kes konkreetselt, kes on nagu see, kelle suust tuleb ikka kõige suurem nagu jora. No peaminister on meil suhteliselt osav, mitte midagi ei ole öelda, sellepärast et kui ta näiteks ütleb, et meil läheb praegu väga hästi ja kas on intuitiivne või teadlikkus. Ma ei välista, et see on intuitiivne. Sellepärast arvestades seda keskkonda, kus koha peal seetõttu, kui kust ta tulnud on ja võttes neid kõnet, analüüse, mis on tol ajal tehtud ütleme siis 20 aastat tagasi natukene rohkem tagasi siis lause ehituseni kõik viimne viimne kui üks ja see sama, ainult need sõnad on küll natukene teistsuguse ja kui ta ütleb näiteks, meil läheb väga hästi, ega ta ei valeta, neil läheb ja lähebki väga hästi. Aga samal ajal siis kes on see salapärane meie igal pool, räägitakse, et me ei saa nõustuda sellega, ükskõik, kes sellest räägib või meile ei saa. Me ei saa käsitleda, et võib rahul olla sellega või me peame silmas pidama ja kes need salapärane meie Andres Raid tõe huvides rahvaliidu liige olete siiani. Ei ole vastuseid, roll on loomulikult, mis aastal ma saatsin selle paberi ära juba eelmisel aastal, padrun talv ootenimekirjas üleval, nad ütlevad, et ei ole saanud paberit, paber läks kaduma, ei ole kontrollinud, peaksite tegema seda. Ma olin selle täiesti ära unustanud, head, tänan meeldetuletuse eest, kui ta täitsa tõsiselt. Oma tööd Edgar Savisaare heaks võrdlesite advokaadi töö, kelle ülesanne on kaitsta pedofiile. Kas võrdus punab nagu siiamaani? Tähendab, teinekord on tark mingisuguseid protsesse võimendada selle jaoks, et näha, kus kohta nad lähevad, et noh, selles mõttes on sellised väga värvikad võrdlused, tihtipeale nad võivad tunduda liialdatuna utreeritutena, aga vähemalt saab aru, ma tahtsin lihtsalt öelda seda, et töö nagu iga teine, ükskõik keda sa küsitud ja kui sa, kui sind hakatakse sõimama sellest et saada ühe või teise inimesega räägid või isegi mina tea, ühes toas oled, siis see on seesama näiteks nagu sa peaksid, advokaat, hakkab ma süüdistama selle eest, et ta kaitseb last, mõrtsukat, inimsööjat, pedofiil või ükskõik. Just karvade kire ei tähenda absoluutselt. Tal oleks oma kaitsealusega mingisuguseid ühiseid maailmavaateid, tal on lihtsalt selline. Selle ma pean jälle küsimus, teletehniline huvi muidugi sokutas, tõid Kalev sport seda saadet juhtima või oli see Keskerakonnapoolne ettepanek, et midagi, ma kujutan ette, olles konstrueerima dialoogi, Keskerakond läks kohale, sest me tahame teha lepitust. Okei, teeme saadet, kes te, saatejuht ei, meil ei olegi saatejuhti vaja, meil tuleb Edgar Savisaar, ta ütleb pidali kõik asjad ära ja inimesed helistavad ja jäi ütles, et saate peab olema saatejuht, mina pakun, Ray oli nii. Ma ma ei tea, missugused olid jutud Keskerakonnaga mingit esindajat Toomase minule lihtsalt Toomas Lepp. Ja tõenäoliselt oli, jah, ma ei mäleta, praegu ta isegi helistas või saime me kokkuteater, tehke veel viimane ära, nii. Te tegite seda puhtalt raha pärast. Kui ütelda jah, ma luban, et ei, ei küsi, kui palju te saite. Pärast ka sellepärast jah, nagu ikka muidugi. Edgar Savisaare isik, teie kuidas, kuidas te vaatate sellele sellele sellisele? Ma isegi ei julge öelda nagu sellise vasakpoolsel populismil, sest ma ei arv pärisotatsioon, vasakpoolne populism, ma arvan, et see on lihtsalt selline noh, ilma maailma vaatata. Populism. Ma pakun välja Thekla, Edgar Savisaare, jätame selle kõrvale, kas meeldib või ei mingi muu asi meile, meile ei pruugi meeldida üks või teine asi, aga samas on geniaalne või, või tore et sellest seisukohast ma hindan Edgar Savisaart väga kõrgelt alates 87.-st aastast muide, olla kogu aeg ikkagi suuremal või vähemal määral ikkagi mingisugune liigutaja siin Eesti vabariigis. See on tähelepanu, väärne ja näiteks mingisugust, noh teoreetikuna ja tatar, tark mees käega. Absoluutselt, kas sa muide nõustuksid sellega, et Eestile tegelikult meie kõigi nii-öelda parema juhul kui ma jällegi võtame nagu meie ja, ja parema tuleviku huvides, eks räägime kuidagi niimoodi. Abstraktselt oleks hea, kui valitsuses olekski kaks populiste, Andrus Ansip ja Edgar Savisaar teeksid kahekesi valitsust, inimesed jälle vabandust sotsiolingvistika ees, aga oleksid üldiselt sellise valitsuse vastu, aga oleksid siiski öelda teravdatud tähelepanu pidevalt. Praegu on ikkagi valitsusel võimalik nii-öelda kokku kärtsuta ja mida sellepärast, et inimesed arvavad, et kõik on korras. Peatselt Savisaar valitsusele. Paraku tegutsevad ilmselt jah, saite pihta, praegu tehakse mitte sellepärast, et olemasolev valitsus on populaarne, aga peaasi, et teine ei saaks. Aga ma ei asendaks demokraatiat, professionaalsus, aga kui mitmel puhul räägite, Need otsused peavad olema demokraatlikud, et kõigile peab meeldima, siis tihtipeale sõidetakse sellest vähemus vähemusest proffidelt lihtsalt üle. Professionaalsus peab peaks jääma ja professionaalsuse asemele. Demokraatiat ma ikkagi ei paneks küll kunagi läkis Eri Klas kestab väga hirmsasti, luubian. Sellise loo või nõukogude maal Nõukogude venes, toimus revolutsioon teadupärast ja siis saabus nõukogude kord. Ja oli suur sümfooniaorkester kus nakati siis lõppude lõpuks valutama. Kuulge, mis, mis jama see nüüd on, milleks meile mingi dirigente, kes hakkab siin rääkima, kuidas mängida, mis mängida, mis asja meil on, demokraatia, lõppude lõpuks on meil tööliste soldatite nõukogud ja kõik me ise otsustame, mismoodi teeme. Noh, ja siis otsustati, kes kuidas mängib ja lõppude-lõpuks hakati parteilise kuuluvuse demokraatia printsiipi järgides paigutama mängijaid ümber orkestri püsinud ka. See tähendab, et demokraatia on tore küll, professor, tugevat kätt oleks ikkagi vaja. Professionaalses ilma selleta ei pääse mitte kuskil. Ausammas, vabadussõja ausammas, mis, mis tri angel sõjan, kelle poolt on Andres raid. Ma ei ole otsiv, läbimata. Ma olen professionaalide poolt, kuigi jälle suguvõsa järgi. Vabadussõda ikka väga tuttav vanadele sellise väikse näitena. Rakvere kalmistul maeti 40 vabadussõjas langenud kõik peetis angaritaks ja kõiki varustati selliste valgete tahvlitega, kus olid siis nimed peal Nõukogude vägede saabudes kündi kogu see asi muidugi laiali mitte midagi jäänud, aga kuna mul sugulased olid nii kanged ja see üks maeti eraldi, siis see jäi alles. Nõukogude ajal olid kogu aeg oli haud kogu aeg korras, aeg-ajalt käisin, seal olid alati toodud mingisugused lilled, kuna oli näha, mis puhul inimene langenud kus koha peal ja millal siis nüüd küsisin mingisugune aasta või natuke rohkem tagasi Rakvere linnavalitsuselt, kompressorit, ma teeksin selle hauaplaadi kordama, lihtsalt käia, aga kõik siin üle? No mul endal ei ole, et nad võib-olla aitaksid, mis, mis te arvate, kuhu mind saadeti, leiutada? Tähendab, seal teevad, selles mõttes piiga oleks veel raskem, tasub talle, sobiksid mõlemad variandid rikku saada. Olgu pealegi, aga jah, tähendab, tegelikult on see suhtumine niimoodi, ma kujutan ette, et kui asi oleks olnud mingi televiisoriga või kuskil mingisugune valimiste eelne, siis oleks seal olnud ei tea, mis kõik kohal tähendab. Tegelik suhtumine on see ja antud juhul mulle tundub vähemalt, et ausammast püütakse panna iseendale. Levate toimikust kogutud materjalid. Pealkiri Kirke sõbrad aeg, 11. november 2004 allikas nädal sisu muusikast enam huvitas TV3 sõber, koer, saatejuht, toimetajat ja raadiohäält Kirkertti lapsepõlveiidol Andresel raid. Toli mulle teleekraanilt vaadates kohutavalt sümpaatne ja ühel hetkel viis saatus meid kokku, ütlevad Kirke. Pärast esimest koolitundi Kablutasin telemajja ja ootasin seal räidi nagu truu koer. Mobiiltelefone ju polnud ja lauatelefonid tuli Raidi väga raske kätte saada ja nii ma siis doltnesingi Raidil igal pool sabas. Kohutavalt tore ja armas inimene. Nii ülekuulamine läheb edasi. Andres Raid, öelge, mis juhtub ühe keskmise eesti mehe kõrvade vahel siis, kui ta haarab üha tihedamini ja tihedamini alkoholi pudeli järgi. Noh, see on eskapismiks üks vorme, see on teadupärast see, kui tegelik reaalsus enam ei rahulda, siis on põgeneda on võimalik igale poole kas viina, viina, siis alkoholi, Netti, seksi, narkootikumidest üks ükstapuha, kõik see, mis viitu tegelikult tegelikkusest eemale võid muidugi, väga paljudel juhtudel. Sport on üks niisugune asi. Nüüd te kurvastada paljusid inimesi, te ütlete, et seks ei ole tegelikkus. See on vägagi suhteliselt No igatahes, Eestis on see ju suur mure, eks ole, et Eesti mitte ainult mees, vaid üldse Eesti inimene astub kõrvale reaalsusest ja otsib endale selliseid seodo tegevusi, olgu selleks siis alkoholism, olgu selleks kasiinosõltuvus, misiganes liseks võiseks. Loomulikult tähendab, on võimalik ka näiteks noh, ülekantud tähenduses. Terve riigi valitsus võib suga mingi mingil mingis mõttes vahekorras olla ja see võib olla vägagi ebameeldiv. Aga olgu sellega, noh, vaata. No ma mõtlen, et miks see on Eestis nii suur mure, et et Eesti inimene astub alkoholismi teele. Mure sellepärast, et inimene ei ole, aga miks see nii on? Inimene oli adekvaatne, vot mul on selle kohta oma teooria. Ma ei suru seda mitte kellelegi peale, aga Eesti inimene on tegelikult oma olemuselt on ta hoopis teistsugune, nagu meil püütakse näidata. No aga teeme sellise ABC üks, kaks, kolm, missugune on siis Eesti inimene? Me oleme? Loodusrahvas lepime niimoodi kokku, kui me räägime põlisrahvastest, me oleme ikkagi siin eluaeg olnud, noh, me eluaeg ma räägin ikka sajandite ja sajandite eest, me oleme ikkagi põlisrahva, vaata kas või praegu, kui näiteks jutt otsa lõpeb. Tuli, põleb, kõik vaatavad tulla nagu lummatud inimene tahab, ta tahab minna metsa, inimene tunneb ennast seal hästi. Kas ta läheb seenele või mitte. Aga aga sellised asjad on, me oleme, mitte midagi ei ole teha, me oleme selle loodus loodusrahvas ja miks me ei võiks selle üle uhked olla, miks me tahame olla mingisugused veidrad euroop, lased kelle mingisugust määratust? Ma ei ole mitte kuskil kohanud. Millest me peame jagama mingisuguseid väärtusi, mille muide saatsime ministeeriumidele laiali palvega kirja palvega tuua välja, mis need väärtused on, mida me kõikidele kõikidega jagama. Muide ei tulnud mitte midagi. Nad vaatasid, et kuu on täiskuu ja raid saadab jälle mingeid naljakaid kirju. Jah, jah, aga väga hea on jagada selliseid asju, mida ei olegi. Aga tähendab, kui me saaksime iseendaks kuidagimoodi, ei võta ette selle maatüki külge ja me ei peaks häbenema, et me oleme vähe teistsugused ja üldse kultuurikontekstis mingisuguseid skaalas püsti panna. Hea-halb õige vale on minu meelest vale. Te tahate öelda, et maainimene siis alkoholi ei tarvita? Vot sellised ta on pandud sellisesse olukorda, kus ta lihtsalt mitte midagi muud üle ja vaadake nende loodusrahvastega üle terve maailma. Alkohol on saanud väga paljudele just nii saatuslikuks. Ühes mõttes teised, teiseks, teisest küljest päästerõngaks lase võimaldabki sul eemalduda kõigest sellest. Alkoholimüügi piirangud üle-eestilised Tallinnas teid segavad või sega isiklikult? No mul on, mul on, mina pean tunnistama, üsna ükskõik, minul need alkoholitsisternid on ammu täisjuht. Ja selles mõttes mind need ei ahista, küll aga ma olen surmkindel, et Eesti Eesti riik tegi suure vea, andes oma käest ära viinamonopol alkoholimaak. Mis juhtus siis teie nii-öelda alkoholi päästikule vajutas, et mis, mis mure teid murdis, mis sundis teid astuma kõrvalrajale, sest reaalsusest välja? No minu meelest oligi reaalsus seal No ilmselt joodikule muidugi kõige hullem Liir mõõka reaalsusest pea lõhub otsas. Ei, aga see oli, see käis kuidagi kõikide asjadega kaasas ja, ja seltskond oli ka selline ümberringi kogu aeg, ainult lust ja lillepidu. Purjus peaga alkoholi tarvitanud autoga sõitmine, see on nüüd möödanik, sellega mingi probleem ei ole seal süüdilavastamise jutt on ka tänaseks unustatud. Et ma mäletan väga hästi, ma ei tuleks selle juurde tagasi, aga, aga mul on selle tähendab viima. Lõppude lõpuks tean, mis seal taga on. No mis seal taga olid, rääkige ära, inimesed tahate. See ütleme niimoodi sassi läinud suhted, midagi. Keegi eksnaine aastasite mõne 100 naise mehele varu peale. Noh, jah, sinnakanti. Kui ta üldse, kui me naistest räägime, siis teie nimega seoses, kui me interneti lahti lööme, siis esimesed artiklid, mis ilmuvad, ongi need, Andres Raid sai jälle isaks ja siis on küsimus taga, et kas, kaheksas, üheksas, 10. mitmes siis 2008 märtsikuu. No kuulge, ise sotsiaalteadlasena te teate, kui oluline statistika on mõnedes küsimustes Mõnedes küsimustes küll eriti kui tõepärane on, aga teeme nii, et ma jätan sellele küsimusele vastamata. Aga paneks paika mingi tõepärase numbri, siis on korras, siis keegi ei saa enam spekuleerida, saab alati viidata. 2008. Märtsis oli nii palju. No ütleme, et mul on piisavalt tegemist nendega küll ja saame siiamaani väga hästi läbi ja ja noh, nervous siin ERR-i, ma arvan olgu see number, mis ta on, ma arvan, et see on lõplik. Praegu te elate, eks ole, Raplamaal ei ela, ei ela enam. Elan nüüd Tallinnas, see maaelu tüütas, ära, ei tüüdanud, mul on lihtsalt üleskutse inimestele, kes on ka võib-olla kuskil heauskselt midagi teinud, lihtsalt fikseerima suhteliselt kirjalikult ärandil pärast tunduvalt lihtsam ja igasugused ahastused ja, ja noh, ebameeldivused võivad ära jääda. Nii et see selle maatüki maja läksid alimentideks Ei, mitte ei, ei, ei lihtsalt noh, olud muutuvad ja naabrid muutuvad ja lahku, aga ma saan aru. Või eks ma ise olen süüdi oleks pidanud kõiki tegema korralikult, nii nagu seaduses ette nähtud, aga inimlikkus ja kõik see praegusel ajal ei ole argument. Aga see kõik kõige tegeleda, nii nagu peaks tegema või lohakuse küsimus on teie puhul veel kord üles kerkinud, kui mainida minevikku, vaatame siis üks telekaamera läks kaduma, väärtusega vist peaaegu pool miljonit, oli see asi on nüüd lahendatud. Tuleb maksta. Ega jah, tuleb küll, lõpuni ei ole. Ma ei tegele mitte millegi muuga kui kellegi poolt varastatud asja praegu legaliseerimisega. Ehk et te maksate siiamaani seda kaamerat kihl täpselt niimoodi. Ja mingi lihtsalt, ma ei mäleta seda lugu varastati ära. Telemajast varastati ära seal kaks tükki varastati ära, üks üks saadi kätte ja teineteist ei saadud. Ideed ja süüdi sellepärast, et teil ei pannud, ei pannud seitse taba uksele, tähendab. Süüdi seal telemajas teadupärast on ju valve nii füüsiline kui elektrooniline, kui kõik ka kõik muud, aga, aga tuleb välja, et need kindlustustekstid on koostatud sellisel viisil, et noh et väljamaksmist sisuliselt ei toimugi pärast seda juhust, muide läksid osad tekstid ümbertegemisele, isegi kohtust saadi aru, et noh, see ei ole päris normaalne olukord, kui sellist viis, ükskõik kui, kui täpselt ta kõiki tingimusi täidab, ikkagi ei kuulu kompenseerimisele. See ei ole päris õige. Nii et praegustel on selles mõttes lihtsam. Andres hoid naistepäev oli hiljuti, kui suures üle teiega debüüti mööda Eestimaad ringi rändama. Ei ma mööda tegelenud, aga Tallinnas küll mõnesse kohta viisini. Need suhted on soojas, taas kord SL õhtulehe pealkirju lapates jäi mul silma, et te olete nii-öelda püsikunde, kui on vaja küsida naiste seksi kohta naistepäeva kohta ja nii edasi. See on Saarude Krism praegu nägu, mille, miks see teema nende seoses on? Pigem teada, mitte seda. Tea, eks mingisugused asjad jäävad külge lihtsalt sisse. No igasugused eelarvamused, need on väga visad arvamused ja need ei kipu mitte kuskile kaduma, kord juba mingisugusest kuulsuse omandanud, katsuda sellest kunagi lahti saanud. Ma toon teile näite, rahul Rebane, suurepärane spordireporter. Praegu tegutseb ikka meedia vallas väga huvitavalt, muidu olen kuulnud teda. Ja ta ei olnud kas kaks või kolm aastat enam ei olnud Eesti televisiooni sporditoimetuses ja kui valitud rahvas valis parimaid reportereid ja toimetajaid siis oli Raul Rebane sporditoimetusest parim. Ei olnud tähelegi pannud, et kas kaks-kolm aastat teda juba ei olnudki, aga oli niivõrd ereda mulje jätnud. Aga praegu see, et olete ühiskonna ees astunud üles taaskord tõsiste teemadega toosama instituut, millest täna on juttu olnud, kas see paneb kuidagi teie elule mingisuguse raami ka, et vaatate ise, kuidas käituda sellepärast et tõsise teemaga esinedes peab ka ise oma tagalat alati kindlustama ja vaatab. Küll, ja see on tõtt-öelda see mineviku taak nii taak nii-öelda kui või jah. See ei tule mulle kasuks, muidugi. Siin mitmed mitmeski mitmelgi puhul, kes teab, ei võta sind võib-olla niivõrd tõsiselt ja ütleme, et mis pull see jälle on nii-öelda? Jah, see on muidugi keeruline. Aga mis on need sammud, mida ette võtta, et endine ooberst püstolreporter jumal teab mitme lapse isa, eks ole, kaamera kaotanud, politseile purjuspeaga sõitmisega vahenenud inimene saaks olla tõsine teadlane. No eks seda ole, oleme nüüd ausad, eks ole, iseendale kõige rohkem vaja, kui aastat 15 ja 20 tagasi oleks keegi mulle öelnud, et niimodi ära pöörata. Heas mõttes hakkab tegelema millegi niisuguse tõsisema, tõsisemate asjadega. Ma kujutan ette, et sellist kontsentreerumise võimet ei olnud ja tahet ei olnud. Maailmapilt on kuidagi selgemaks läinud, midagi teha. On vanust on loetud, on räägitud ja. Ja lugemisaega jääb kogu aeg vähemaks, seepärast et nii palju on lugeda, nii palju on teha. Ja samal ajal muidugi maailma muutub ka üsna palju läbinähtavamaks nad väga paljudel puhtudel või paljudel puhkudel, kui keegi räägib, olgu need siis riigimehed või mingid muud mehed näed asju lihtsalt läbi selle mõnes mõttes nukraks, sellepärast et noh, nagu keegi on väga tabavalt öeldud, et praegu selles silmakirjalikus maailmas on jube raske kedagi petta. Andres Raid, tehke siia lõpetuseks kiire raamatu soovitus, mida oleks lõbus lugeda ja mis ühtlasi annaks ka teadmise, kuidas Riigimehi teie kombel läbi näha. Võtke eesti keeles ilmunud Heljaskaneti näiteks masside psühholoogia, et väga heas kirjas väga loetavalt. Ja muide väga paljud asjad saavad selgemaks, kuidasmoodi massimassidega manipuleeritakse, mis moodi see käib, nii et isegi aru ei saa ja pannakse tegema midagi taolist, mida pärast võib-olla isegi häbeneda. Kuule, olen tõesti, mis on siis seekord nüüd vaevalt no ikka see eesti rahva täiesti arusaamatu ja jube viha sotsiaalteadlast. Oh, jäta nüüd, kuule ega eestlane ei hakka sotsiaalkiviga viskama, nagu slaidil ütlesid. Kiviga ei viska, see on muidugi loomulikult kiviga ei viskasime ligi, kõne kujunda ainult, aga võtame Meelis Lao. Ta on olnud isegi tule, teda on tulistatud sellest. Kuulamine.